İçeriğe atla

Müthiş Bir Tren (film)

Müthiş Bir Tren
YönetmenMetin Erksan
YapımcıÖmer Serim
SenaristMetin Erksan
OyuncularAhmet Arkan
Zerrin Arbaş
Bahri Ateş
Sabahat Işık
Şener Gezgen
Defne Toppare
Fürüzan Kebari
Müzikİlhan Usmanbaş
Johann Sebastian Bach
Görüntü yönetmeniÇetin Tunca
DağıtıcıTRT
Yapım yılı1975, Türkiye
Süre46 dakika
DilTürkçe

Müthiş Bir Tren, Sait Faik Abasıyanık'ın aynı adlı hikâyesinden Metin Erksan tarafından filme uyarlanan 1975 yapımı Türk televizyon filmi.[1] Erksan'ın Türkiye Radyo Televizyon Kurumu için hazırladığı Türk Edebiyatı uyarlamaları seri filmlerinden ilkidir. Serinin diğer filmleri Sazlık, Hanende Melek, Geçmiş Zaman Elbiseleri ve Bir İntihar'dır.[2]

Sinopsis

Bir kahvehanede nargile içen iki erkekten birisi diğerine bir hikâye anlatmaya başlar. Adam (Ahmet Arkan) anlattığının gerçekten başına gelip gelmediğinden emin değildir, rüya da olabileceğini düşünmektedir. Ama olan biten ona başından geçmiş kadar gerçek görünmektedir. O esnada, dışarıda sağanak yağmur vardır.

Hikâyeye göre adam bir tren istasyonuna gelir. Treni beklerken, istasyondaki diğer yolcularda bir tuhaflık fark eder. Herkes cansız mankenler gibi kaskatı dikilmektedir, kimse kıpırdamaz. Birazdan gelen trendeki yolcular da aynı şekilde hareketsiz oturmaktadır. Hareket eden tek kişi adamın kendisidir.

Uzunca bir süre sonra trendeki bir kadın (Zerrin Arbaş) hareket eder. Yerinden kalkar ve birine bakıyormuş gibi gelip vagonun kapısını açar. Adam kadını tanır. 10 yıl önceki karısıdır. Biraz sonra vagonda bir erkek çocuğu belirir, gelip kadının yanında durur. Adam çocuğu da tanır. Çocuk 3 yıl önce kızıl hastalığından ölen, kendi oğludur. Adam çocuğa sarılmak için hamle yapar. Ancak kadın ve çocuk içeriye kaçarlar.

Adam bütün treni dolaşır ama ikisini de bulamaz. Kompartımanlardan birinde 3 kişi görür. Bir tanesi Çanakkale'de yanında vurulup ölen asker arkadaşıdır. Arkadaşı elma soyar, yanındaki kadına (Defne Toppare) da elmanın yarısını uzatır. Kadın hareket ederek elmayı alır. Adam o anda kadının kim olduğunu da anlar. Arkadaşının vefat eden nişanlısıdır. Sonunda üçüncü kişiyi de tanır: Mektepteki musiki hocası.

Bir başka kompartımanda adam babasıyla karşılaşır. Diğer kompartmanlara da bakar ve hep tanıdığı ölüleri görür. Sonunda karısını ve çocuğunu bulur. Kadın perdeyi kapatır, adam kompartımana giremez.Kapıyı açtırmak için memuru arar ama bulamaz. Perona iner. Bu esnada tren düdük çalmadan hareket eder. Adam treni yakalamak ister ama bir türlü yerinden kıpırdayamaz. Lüks tren ölülerle birlikte uzaklaşır.

Adam hikâyesini bitirince yanındaki yaşlı adam (Bahri Ateş) ona dönüp şu soruyu sorar: "Tren gittikten sonra yağmur yağdı mı?"

Yorumlar

Sinema eleştirmenleri, filmde Alain Resnais'ye açık gönderme olduğu fikrinde birleşir. Yönetmen Erden Kıral, Karantina Günlüğü adıyla yayımladığı metinlerde Erksan'ın filmlerine eğilirken, Müthiş Bir Tren ile ilgili olarak şu yorumu yapar: "Sait Faik uyarlaması Müthiş Bir Tren’de (1975) ise kıpırtısız insan görüntülerinin Alain Resnais’nin Geçen Yıl Marienbad'da (L’année Dernière à Marienbad, 1961) filminin bahçe sahnesindeki kıpırtısız insanları çağrıştırması, olsa olsa Resnais’ye bir göndermedir (Geçen Yıl Marienbad’da filmindeki bahçe sahnesinde ağaçların gölgesi yoktur, yalnızca insan gölgelerini görürüz)."[3]

Tartışmalar

Müthiş Bir Tren'in de dahil olduğu film serisi yayınlandıktan sonra çeşitli tartışmalara neden olmuştur. Erksan'ın deneysel anlatımının "anlaşılmaz, sıkıcı ve uzun olduğu söylenir. Halkın ödediği vergilerle finanse edilen TRT’nin halkın anlayamayacağı filmler yaptıramayacağı, yayımlayamayacağı öne sürülür. Erksan’ın hikâyeleri doğru bir şekilde yansıtmadığı, bu sebeple eserlere saygısızlık yaptığı iddia edilir."[4]

Tartışmalar o kadar ileri gider ki, Aziz Nesin'in başkanı olduğu Yazarlar Derneği tarafından, Metin Erksan'ın “yaratıcı faaliyetlerinin kısıtlanmasının gerektiği” üzerine bir yazı yayınlanır.[5]

İddialardan bir Sait Faik'in hikâyesinin özgün olmadığı, Ferenc Herczeg'in[5] bir hikâyesinden uyarlama olduğudur. Müthiş Bir Tren'in de içinde bulunduğu Az Şekerli kitabı, yazarın ölümünden 7 ay sonra, onun kontrolü dışında yayınlanmıştır. Sait Faik 1948'de, Hürriyet gazetesindeki ilk yayınlanışında, bu hikâyenin altına ”'yazan’ değil de ‘yayınlayan’ diye imza atmış"tır.[6] Bununla birlikte kitabın ilk baskılarında bu detay gözden kaçırılmıştır. Bu durum, ancak filmin yayınlanmasından 9 yıl sonra, 1984 baskısında düzeltilmiştir. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, bütün bu tartışmaları da dikkate alarak 2017 baskısında, Az Şekerli'deki hikâyeleri, "Son Hikâyeleri" ve "Eski Hikâyelerinden" şeklinde iki bölüme ayırmıştır. Müthiş Bir Tren de kitabın ikinci bölümünde yer almıştır.

Dönemin muhafazakâr gazetelerinden Tercüman'da ise filmin komünizm propagandası yaptığı iddia edilmiştir.[6] Gazete de çıkan yazıda şu görüşler dile getirilmiştir: "Bir devri simgeleyen tren sessizce gidecek ve istasyona halkın beklediği tren gelecektir. İşlenen temaya göre bu tren komünizmdir. Hiç konuşmayan ve Lenin’e gerçekten ustaca benzetilen sakallı kişi, macerasını anlatan adama soruyor: "Tren gittikten sonra yağmur yağdı mı?" Komünist sözcüğünde ‘yağmur’ kelimesi ‘komünizm ihtilali’ şeklinde kullanılır. Ha! Bir noktayı unuttuk. Filmin çekilmesi için günlerce bir istasyon aranmış. Nihayet Kızıltoprak Tren İstasyonu uygun görülmüş. Böylece Kızıltoprak istasyonunu kızıllar, Kızıl Toprak şekline dönüştürmeyi başarmışlardır. Bunda şaşılacak bir şey yok, beş yaşındaki çocuğu da kızıl hastalığından ölmemiş miydi?" Oysa Metin Erksan, filmi Göztepe Tren İstasyonu'nda çekmek istemiş ancak o tarihte istasyon bakımda olduğu için, filmin yapımcısı Ömer Serim, TCDD'den Kızıltoprak Tren İstasyonu'nu alabilmiştir.[6]

Kaynakça

  1. ^ "Müthiş Bir Tren". YouTube. 10 Haziran 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  2. ^ "Metin ERKSAN – Müthiş Bir Tren (1973)". Sinematik Yeşilçam. 29 Mart 2013. 10 Ocak 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  3. ^ "Erden Kıral'ın Karantina Günlüğü #3: Surete Âşık Olmak". Altyazı. 30 Mayıs 2020. 7 Haziran 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  4. ^ "Metin Erksan'ın Deneysel TRT Filmleri". Filmloverss. 25 Temmuz 2016. 28 Temmuz 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  5. ^ a b "Müthiş Bir Tren (1975): Bilinçaltının Dehlizlerinde". Bir Dünya Film. 12 Ağustos 2018. 8 Haziran 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  6. ^ a b c "Müthiş Bir Tren". Açık Gazete. 6 Temmuz 2005. 6 Haziran 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Sait Faik Abasıyanık</span> Türk hikâye ve roman yazarı, şair (1906–1954)

Sait Faik Abasıyanık, Türk hikâye ve roman yazarı, şair. Türk hikâyeciliğinin önde gelen yazarlarından birisi olan Sait Faik, çağdaş hikâyeciliğe yaptığı katkılar nedeniyle Türk edebiyatının köşe taşlarından biri olarak kabul edilir.

<span class="mw-page-title-main">Orhan Kemal</span> Türk romancı ve oyun yazarı

Mehmet Raşit Öğütçü, yazar olarak Orhan Kemal, aydınlık gerçekçi Türk roman ve oyun yazarıdır.

<span class="mw-page-title-main">Metin Erksan</span> Türk yönetmen

İsmail Metin Erksan, Türk film yönetmeni, senarist, öğretim görevlisi, Onursal Profesör.

<span class="mw-page-title-main">Behçet Çelik</span> Türk yazar

Behçet Çelik, modern Türk yazar.

<span class="mw-page-title-main">Hülya Koçyiğit</span> Türk sinema ve dizi sanatçısı

Hülya Koçyiğit ; Türk sinema, televizyon ve dizi oyuncusudur. 1991 yılında Devlet Sanatçısı seçilmiştir. 1991-1992 yıllarında kurucusu olduğu SO-DER'e başkan seçilmiştir. Bu kurumdaki görevini 4 yıl sürdürmüş olmakla beraber hâlen yönetim kurulunda görev yapmaktadır. Türkan Şoray, Fatma Girik ve Filiz Akın ile birlikte Yeşilçam'ın dört yapraklı yoncası olarak tasvir edilir.

Tarık Dursun K., tam adıyla Tarık Dursun Kakınç, kısaca Tarık Dursun olarak da anılan Türk yazar ve yayıncıdır.

<span class="mw-page-title-main">Zeyyat Selimoğlu</span> Türk yazar ve çevirmen

Zeyyat Selimoğlu,, Türk yazar ve çevirmen.

<span class="mw-page-title-main">Necati Cumalı</span> Türk yazar ve şair (1921-2001)

Necati Cumalı, Türk yazar, şair.

Ayla Kutlu, Türk yazardır.

<span class="mw-page-title-main">Füruzan</span> Türk yazar (1932–2024)

Füruzan doğum adı ile Feruze Çerçi, Türk yazar, senarist ve yönetmen.

<span class="mw-page-title-main">Nebahat Çehre</span> Türk oyuncu, model ve şarkıcı

Hilal Nebahat Çehre, Türk oyuncu, şarkıcı ve modeldir.

Demirtaş Ceyhun, Türk hikâye, roman ve inceleme kitapları yazarı.

<i>Trendeki Yabancılar</i>

Trendeki Yabancılar, 1951 yapımı bir Alfred Hitchcock filmidir. Patricia Highsmith'in romanından uyarlanarak sinemaya aktarılmıştır.

<i>Son Kuşlar</i> Sait Faik Abasıyanıkın 1952 yılında yayımlanan hikâye kitabı

Son Kuşlar, Türk yazar Sait Faik Abasıyanık'ın 1952 yılında yayınlanan hikâye kitabı. Son Kuşlar, tıpkı Havuz Başı gibi 1952 senesinde yayınlanmış olmasına rağmen Havuz Başı'nın aksine son derece güncel hikâyeler içermektedir. Toplam on dokuz öykü olan kitapta, öykülerin on altı tanesi Burgaz Adası'nda, iki tanesi kentte ve bir tanesinde bir Çerkes köyünde geçmektedir. Rakamlara bakıldığında, Abasıyanık'ın hem hastalığı hem de toplum tarafından onaylanmayan seçimleri dolayısıyla insanlardan uzaklaştığı, adaya çekildiği fark edilebilir.

<i>Az Şekerli</i>

Az Şekerli, Türk yazar Sait Faik Abasıyanık'ın ölümünden sonra, 1954 yılının Aralık ayında Varlık Yayınları'ı tarafından yayımlanan bir öykü kitabıdır.

Ayrıca Süreyya şu anlamlara da gelebilir:

<i>Bay Hiçkimse</i> yönetmenliğini Jaco Van Dormaelin yaptığı 2009 yapımı bir filmdir

Bay Hiçkimse, 2009 yapımı, Jaco Van Dormael'in yönetmenliğini yaptığı filmdir. Filmin başrollerinde Jared Leto, Diane Kruger, Rhys Ifans, Sarah Polley, Linh Dan Pham, Daniel Mays ve Natasha Little yer almaktadır. Hafızası gittikçe zayıflayan Nemo, üç ana aşkına ve ailesinin boşanmasına ve ardından hayatının üç kritik kavşağında yaşadığı zorluklara atıfta bulunur: dokuz, on beş ve otuz dört yaşında. Bu kritik kavşakların her birinden çıkan alternatif yaşam yolları incelenir. Spekülatif anlatı, genellikle bu çağların her birinde farklı olası bir kararın hareketiyle yön değiştirir. Film doğrusal olmayan anlatı ve çoklu evren hipotez stilini kullanmaktadır.

<i>İki Kişilik İstasyon</i>

İki Kişilik İstasyon, Sovyet yönetmen Eldar Ryazanov'un 1982 yılında yönettiği melodramatik komedi filmidir. Mosfilm stüdyolarında üretilen bu SSCB filminin uluslararası İngilizce adı "A Railway Station for Two"dur.

<i>Büyük Tren Soygunu</i>

Büyük Tren Soygunu, 1903 yılı ABD yapımı sessiz, kısa, Western filmidir. Batı Amerika'daki bir istasyonda bir buharlı lokomotifi soyan, dağlık araziden kaçan ve sonunda yerel halk tarafından mağlup edilen bir kanun kaçağı çetesini konu alıyor. Kısa film, Batı filmlerinin güçlü bir geleneği, film tekniğindeki son Avrupa yenilikleri, Scott Marble'ın aynı adlı oyunu, tren temalı filmlerin popülaritesi dahil olmak üzere birçok kaynaktan yararlanmaktadır ve muhtemelen Butch Cassidy gibi kanun kaçaklarının dahil olduğu gerçek hayattaki olayları anlatmaktadır.

<i>Müsâmeretnâme</i> Emin Nihat Beyin kaleme aldığı hikâye kitabı

Müsâmeretnâme, Emin Nihat Bey tarafından yazılmış ve Türk hikâyeciliğinin ilk örneklerinden biri olarak kabul edilen eserdir. 1871-1875 yılları arasında yayımlanan ve toplamda yedi hikâyeden oluşan eser, kış gecelerinde bir araya gelen dostların iyi vakit geçirmek ve eğlenmek üzere gençliklerinde başlarından geçenlerle ilgili anlatımlarına dayanmaktadır. Müsâmeretnâme hakkında ilk değerlendirmeleri Ahmet Hamdi Tanpınar XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi adlı çalışmasında yapmıştır. Mustafa Uzun eseri sadeleştirerek Gece Hikâyeleri: Müsâmeretnâme adıyla günümüz Türkçesine çevirmiştir; bugüne kadar yeni harflere birden fazla aktarımı yapılmıştır. Çerçeve anlatının kullanıldığı Müsâmeretnâme'de Decameron ile Binbir Gece Masalları'ndan izler mevcuttur.