İçeriğe atla

Müneccim Kralların Tapınması

Müneccim Kralların Tapınması
Sanatçı Pieter Bruegel
Yıl 1564 (1564)
Tür Ahşap pano üzerine yağlı boya
Boyutlar 111 cm × 83.5 cm (44 in × 32.9 in)
Konum National Gallery, Londra

Müneccim Kralların Tapınması, Hollandalı Rönesans sanatçısı Pieter Bruegel'in 1564 yılında yaptığı tablo. Ahşap panel üzerine yağlı boya ile yapılan eser 1920 yılından beri Londra Ulusal Galerisi'nde sergilenmektedir.

Açıklama

Tablonun yapılma zamanı, Hollanda'nın İspanya kralı II. Felipe tarafından işgal edildiği dönemdir. Resim yapılırken sanatçı Brüksel'de yaşıyordu. Bu dönemde İspanyol yönetimi ile gerginlik içinde olan Hollanda toplumu, Katolik ve Protestanlar arasındaki dini çatışmalarla dile getirilen sert değişiklikler geçirdi. Peter Bruegel'in yaşadığı ve çalıştığı Brüksel, ikamet yeri de bu şehirde olan İspanyol valisi Margarita Parma'nın devrimci hareketlerin ve karşı önlemler geliştirmenin merkezi haline geldi. Bütün bu olaylara, kayıtsız kalmayan sanatçı tepkisini dinî temalı eserleriyle dile getirdi. İronik ve anti-kilise içeriklk bu resim de Katolik toplumu tarafından oldukça soğuk bir şekilde karşılandı.

Kompozisyon

Bu resim tamamen insan davranışının yakından incelenmesiyle ilgilidir. Resimde bir köy meydanında gerçekleşen dinî tören tasvir edilmiştir. Eserdeki figürler Meryem, İsa ve yeni doğmuş İsa'ya Yahudilerin Kralı olarak hürmetlerini sunmak üzere Doğudan gelen ve hediye olarak altın, günnük ve mür getirdiğine inanılan müneccimler olan Gaspar, Melkior ve Baltazar isimli üç kraldır. Bu krallar Avrupa, Asya ve Afrika'yı temsil ediyor. Kompozisyonun merkezinde, kucağında çıplak İsa ile birlikte oturan Meryem, kompozisyonun kilit figürüdür. Görünümü geleneksel Katolik idealiyle uyumludur, ancak duruşu bükülmüştür. Sanatçının soğuk renklerle boyadığı kıyafetleri de üzüntüyü ifade eder. Krallardan biri onların önünde diz çökmüş hediyesini sunmaktadır. Pembe giysili bu kral sanki o pozisyona hapsolmuş, ayağa kalkamıyormuş hissi uyandırıyor. Resmin sol yarısındaki diğer iki kral, görkemli giyimlerine rağmen çok rahat gözüküyorlar. Meryem'in arkasında ise beyaz giysili Aziz Yusuf duruyor. Elinde yeşil bir mücevher bulunan adam, Yusuf'un kulağına bir şeyler söylüyor. Bu adam Meryem'in saflığı hakkında şüphe uyandıranların kötü niyetini temsil ediyor. Yusuf ona doğru eğilmiş ve gözlerini kapatmış pozisyonda betimlense de, yüzünde etrafta olanlara karşı kayıtsızlık ifadesi var. Çevredeki kişilerin yüzleri, birileri samimi bir bağlılığa hitap eden ciddi bir olayla karşı karşıya olduğunu fark etmiş olsa bile, köylüler için tipik olan şaşkın ya da hantal ifadelere sahipler. Resmin sağ kenarındaki gözlüklü figür, herkesin mevcut sahnenin anlamını kavramadığının bir göstergedir. Bruegel, gözlük detayını diğer eserlerinde de gerçeğe karşı körlüğün simgesi olarak kullanmıştır. Bir dinî törende askerlerin varlığı olağandışıdır. Askerler İspanya'nın Hollanda'yı işgalinin ve dinî çatışmaların bir göstergesidir.[1] Bruegel, resmin sağ alt köşesini BRVEGEL M.D.LXIIII şeklinde imzalamıştır.

Kaynakça

  1. ^ Michael Glover. "Great Works: The Adoration of the Kings 1564 (111.1 x 83.2cm), Pieter Bruegel the Elder". Independent. 23 Aralık 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Aralık 2010. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Pietà</span> İtalyancada "merhamet" anlamına gelen ve sanat tarihinde Meryemi oğlu İsanın cesediyle temsil eden sanatsal kompozisyonlara verilen ad

Pietà, kucağında ölü İsa Mesih'i tutan Meryem Ana heykelidir.

Sandro Botticelli ya da Il Botticello, Rönesans dönemi İtalyan ressamdır. lakabı aslında kuyumcu ağabeyi Antonio Filipepi'ye aittir. Ancak resim eğitiminden önce ağabeyinin yanında çıraklık yaptığı süreçte Alessandro da aynı lakap ile anılmaya başlanmıştır.

Albrecht Dürer, Alman ressam, matematikçi ve matbaacı. Geç gotik Flaman sanatı uygular. Rembrant ve Goya ile birlikte eski basımların en önemli isimlerinden biridir.

Pieter Brueghel ya da Brueghel peyzaj çalışmaları ve köy betimlemeleriyle tanınan Hollandalı Rönesans ressamı, Hollanda ve Flaman Rönesans resmi 'nin en önemli sanatçısıdır, aynı zamanda matbaacı, manzara ve köylü sahneleriyle tür resmi ünlüdür. Büyük resimlerde her iki konunun da odak noktası haline getirilmesinde öncüydü.

<span class="mw-page-title-main">Pieter Coecke van Aelst</span>

Pieter Coecke van Aelst, Flaman ressam, gravür sanatçısı, desinatör ve mimarlık kuramcısı. Adı Pieter Coecke olan ve doğum yeri Aelst'i unvan olarak kullanılan sanatçı atölye eğitimi gördü, Brüksel ve Roma'da anıt mimarisi, bezeme sanatları, halı desinatörlüğü gibi alanlarda kendisini yetiştirdi. 1533'te bağlı bulunduğu loncanın isteğiyle bir delegasyon eşliğinde halı ticareti için İstanbul'a gönderildi. Başkentte bir yıl kaldı. Türkçeyi öğrendi, saraya kadar girip I. Süleyman'ın (Kanuni) takdirini kazandı, hatta padişahın bir geçit törenindeki resmini bile gravür (oymabaskı) halinde yaptı, ayrıca İstanbul'un, Balkanlar'ın yaşamından çeşitli sahneleri ve giysileri resmetti. I. Süleyman'ın Hipodram'dan (Atmeydanı'ndan) Geçit Töreni, Bir Sünnet Düğünü, Bir Cenaze Alayı, Bayram İlanı, Türklerin Kent Dışı (Taşra) Yaşamı, Türkler Nasıl Yemek Yerler?, Türkler Nasıl Seyahat Ederler? adlı çalışmaları bunlardandır.

<i>Felemenk Atasözleri</i> Hollandalı ressam Pieter Brueghel tarafından 1559da meşe pano üzerine yağlı boya ile çizilmiş olan, dönemin Felemenkçe atasözlerini tasvir eden görüntülerden meydana gelen tablo

Felemenk Atasözleri, Hollandalı ressam Pieter Brueghel tarafından 1559'da meşe pano üzerine yağlı boya ile çizilmiş olan, dönemin Felemenkçe atasözlerini tasvir eden görüntülerden meydana gelen tablodur. Resim, birçok atasözüne yapılmış olan atıflarla doludur. Bunların büyük bölümü halen kullanılmakta olan ya da o dönemde kullanıldığı bilinen atasözleridir. Bir kısmı ise unutulmuştur.

<i>Çocuk Oyunları</i> (tablo)

Çocuk Oyunları, Çocukların Oyunu ya da Çocukların Oyunları, Flaman ressam Pieter Brueghel'in 1560 yılında ahşap panel üzerine yağlı boya ile çizdiği tablodur. Tabloda 16. yüzyıl Hollanda'sından 80 farklı çocuk oyunu betimlenir. Tablo, Viyana'daki Sanat Tarihi Müzesinde sergilenmektedir.

<i>Körün Kıssası</i>

Körün Kıssası veya Körlerin Yürüyüşü, Hollandalı ressam Pieter Brueghel tarafından 1568'de tuval üzerine tempera ile çizilmiş tablodur. 86 x 154 cm. ebadındaki özgün tablo, Napoli'deki Museo di Capodimonte'de sergilenmektedir. Tablonun birçok kopyasının yapıldığı bilinmektedir. Bunlardan biri, 118 x 168 cm ebadındaki ahşap üzerine yağlı boya ile çizilmiş olan kopyası Paris'teki Louvre'dadır.

<i>Köy Düğünü</i>

Köy Düğünü, Flaman Rönesans ressamı Pieter Brueghel (baba) tarafından 1567 ya da 1568'de ahşap panel üzerine yağlı boya ile çizilmiş tablodur. Ressamın, köylü hayatını konu edindiği birçok janr resminden biri olan tablo, Viyana'daki Sanat Tarihi Müzesi'nde sergilenmektedir.

Tür resmi ya da janr resmi ya da genre resmi ya da günlük yaşam resmi, ressamların belli bir daldaki ya da türdeki konuları özellikle de günlük yaşamdan kareleri çizdikleri resimlere verilen isim. Bu türün sanatçıları pazar yerlerinden, ev içlerinden, meyhanelerden, partilerden ve sokaklardan insan manzaraları betimlediler. Tablolar ressamına göre gerçekçi, hayal ürünü ya da romantik olabiliyordu.

<i>Defin Töreni</i> (Michelangelo)

Defin Töreni İsa'nın defin töreni'ne ait bitmemiş bir tablo olup, İtalyan Rönesans ustası Michelangelo Buonarroti'ye atfedilir ve yaklaşık 1500-1501 yıllarına tarihlenir. Tablo şimdi Londra'daki Ulusal Galeri'de bulunmaktadır.

<i>Karda Avcılar</i> Hollandalı ressam Pieter Bruegelin ahşap pano üzerine yağlı boya tablosu

Karda Avcılar ya da Kardaki Avcılar (1565) — Avcıların Dönüşü olarak da bilinir— Hollandalı ressam Pieter Bruegel'in ahşap pano üzerine yağlı boya tablosudur. Eser, yılın farklı zamanlarının tasvir edildiği altılı serinin günümüze ulaşan beş parçasından bir tanesidir. Kuzey rönesans hareketinin örneklerinden biri olan tablo, Viyana Sanat Tarihi Müzesinde sergilenmektedir. Batı resim sanatının ilk kış tasvirlerinden biri olarak kabul edilir.

<i>Karnaval ve Perhiz Arasındaki Savaş</i>

Karnaval ve Perhiz Arasındaki Savaş, Hollandalı ressam Pieter Bruegel'in 1559 yılında yaptığı tablosudur. Perhiz öncesi dönem ile perhiz dönemi insan davranışlarının kontrastının aynı karede gösterildiği tablo Viyana Sanat Tarihi Müzesi'nde sergilenmektedir.

<i>Köylü Dansı</i>

Köylü Dansı, ünlü Flaman rönesans ressamı Pieter Bruegel'in 1567 yılında yapmış olduğu ahşap panel üzerine yağlı boya tablosudur. Eser, Viyana Sanat Tarihi Müzesi’nde sergilenmektedir.

<i>Calvary Alayı</i>

Calvary Alayı ya da Çarmıha Gidiş, Flaman Rönesans ressamı Pieter Bruegel'in 1564 tarihli ahşap üzerine yağlı boya manzara tablosudur. İsa'nın kendi çivileneceği devasa haçı kurgusal olarak Flaman topraklarında taşıma sahnesini gösteren eser, sanatçı tarafından "BRVEGEL MD.LXIIII" şeklinde imzalanmıştır ve şu anda Viyana Sanat Tarihi Müzesinde sergilenmektedir. Calvary ya da Golgotha, Kudüs'te bulunan, Hristiyan inanışına göre İsa'nın çarmıha gerildiği tepenin adıdır.

<i>Uzun Boyunlu Meryem</i>

Uzun Boyunlu Meryem, İtalyan maniyerist ressam Parmigianino'nin 1534 yılında Parma'da bir Katolik kilisesi için yapmaya başladığı, 1540 yılında ölümüyle yarım kalan tablosudur.

<i>Doni Tondo</i> Michelangelo eseri

Doni Tondo veya Doni Madonna, Olgun Michelangelo'nun hayatta kalan tek bitmiş panel resmi. Şimdi İtalya'nın Floransa şehrindeki Uffizi'de hâlâ orijinal çerçevesinde sergilenen Doni Tondo, muhtemelen Agnolo Doni tarafından güçlü bir Toskana ailesinin kızı Maddalena Strozzi ile evliliğini anmak için yaptırılmıştır. Resim, İtalyancada 'yuvarlak' anlamına gelen tondo şeklinde, yani Rönesans sırasında iç fikirlerle sık sık ilişkilendirilen bir şekildedir.

<i>Dilenciler</i> (Bruegel)

Dilenciler veya Sakatlar Hollandalı Rönesans sanatçısı Pieter Brueghel (baba) tarafından 1568'de yapılmış, pano üzeri yağlıboya bir tablodur. Halen Paris'teki Louvre müzesindedir.

<span class="mw-page-title-main">Masumların Katliamı (Bruegel)</span>

Masumların Katliamı tablosunun meşe üzeri çeşitli yağlıboya versiyonları 16. yüzyıl Hollandalı ressamlar Pieter Brueghel (baba) ve oğlu Genç Pieter Brueghel tarafından yapılmıştır. Eser, İncil'deki “Masumların Katliamı” anlatımını, Seksen Yıl Savaşları olarak da bilinen, İspanyol yönetimine karşı Hollanda İsyanı'nın başlangıcında Hollanda'da bir kış katliamını resmeden bir tablodur. Halen Yaşlı Bruegel'e (y.1565-1567) ait tek versiyon olduğu düşünülen bu tablo, İngiliz Kraliyet Koleksiyonu'ndadır. Eser bir süreliğine Hampton Court Sarayı'nda, 2017'de ise Windsor Kalesi'ndeydi. Kutsal Roma İmparatoru II. Rudolf, tablodaki ölü ve ölmekte olan çocukların resimlerini gizlemek için üzerinin boyanmasını emretmişti.

<span class="mw-page-title-main">Mısır'a Uçuşla Manzara (Bruegel)</span>

Mısır'a Uçuşla Manzara, Baba Pieter Bruegel'in 1563 tarihli ahşap tahta üzerine yağlı boya tablosudur ve İncil'de Meryem ve Yusuf'un bebek İsa ile Mısır'a Uçuşunu gösterir.