İçeriğe atla

Ludwig Spohr

Ludwig Spohr
Genç Ludwig Spohr, kendi-portresi
Doğum5 Nisan 1784
Braunschweig, Almanya
Ölüm22 Ekim 1859
Kassel, Almanya
Diğer ad(lar)ıLouis Spohr
MeslekMüzisyen, Besteci, Virtüöz kemancı, Orkestra şefi, Müzikolog ve Müzik öğretmeni

Ludwig Spohr veya Almanya dışında bilinen ismiyle Louis Spohr (d. 5 Nisan 1784 Braunschweig, Almanya - ö. 22 Ekim 1859 Kassel, Almanya ) bir Alman besteci, keman virtüözü ve orkestra şefi, müzikolog ve müzik öğretmeni idi. Zamanında besteci olarak Beethoven kadar ünü bulunmaktaydı. Besteci olarak Alman müzik dramının gelişmesinde en önemli tarihsel müzik bestecileri ile aynı sırada tutulmaktadır. Oratoryo besteleme de çok yüksek müzik seviyelere ulaşmış ve 19. yüzyılda çok popüler olan operalar bestelemiştir. Orkestra besteleri dolayısıyla Mozart ile kıyaslanmıştır. Virtüöz kemancı olarak zamanın hükümdarlarının (örneğin İngiliz kraliçesi Victoria) hayran olduğu konserler sunmuştur. Ayrıca orkestra şefliğinde ve müzik teorisi ve müzik eğitimi için hazırladığı kitaplar ile zamanında çok isim kazanmıştır. Ancak 20. yüzyılda Spohr biraz unutulmuş ve "Unutulmuş Usta" olarak anılmıştır.[1]

Yaşamı

Spohr'un Braunschweig'de doğduğu ev.

Spohr Brunswick-Wolfenbuttel dükalığının Braunschweig şehrinde Karl Heinrich Spohr ve Juliane Ernestine Luise Henke oğulları olarak dünyaya geldi. Annesi çok iyi bir şarkıcı ve piyanist ve babası flüt çalgıcısı olduğu için müzikle genç yaşta ilgili oldu. Genç yaşta keman çalmayı Dufour adlı bir kemancı öğretildi ve ilk kompozisyonunu 1790'lı yıllarda hazırladı. Öğrencisinin üstün yeteneği dolayısıyla Dufour onun Brunswick'e ileri müzik eğitimi gönderilmesini sağladı. 15 yaşına geldiği zaman çeşitli yaylı sazlar çalma tekniklerini iyice bilmekte idi ve Dükalık orkestrasında yaylı sazlar grubunda çalmaya başladı. Brunswick-Wolfenbuttel dükü 1802'de şahsi burs sağlayarak Rusya'da Sankt-Peterburgda bulunan keman virtüözü Franz Anton Eck yanında 1 yıl çalışmasını sağladı. Bu dönemvrty un7 mnlıupöoyıpde Spohr ilk kompozisyonlarını (özellikle ilk keman konçertolarını) hazırlamıştır. Almanya'ya döndüğünde yine Dük onun bir Kuzey Almanya konser turnesine çıkmasını finanse etti. Bu konser turu genç keman virtüözünün ve bestecisinin Almanca konuşan müzik kritikleri ve müzik sevenleri arasında çok yüksek ün kazanmasına vasıta oldu ve yabancı ülkelerde wgrtewvyre2de Luis Spohr adıyla isim kazanmasına neden sağladı.

1805'te Spohr Gotha'daki düklük sarayına Müzik Direktörü olarak atandı ve bu görevde 1812'ye kadar kaldı. Buradaki orkestra üyelerinden birinin kızı ve harpçi olan 18 yaşında Dörette Scheidler ile tanıştı ve ertesi onunla evlendi. Spohr eşi ile birlikte duo konserler vermeye başladı ve birlikte İtalya (1816-1817), İngiltere (1820) ve Paris (1821) konser turlarına çıktılar. Sonra eşi çocuklarına bakmak için konser vermeyi bıraktı ve beklenmedik bir şekilde 1834de öldü.

1813-1815 arası dönemde Spohr Viyanada ünlü "Theatre ander Wien" tiyatrosunda orkestra şefliğine atandı. Burada Ludwig van Beethoven ile yakın arkadaşlık kurdu. Hazırlamış olduğu "Faust" opera eseri Viyana tiyatrosu tarafından sahnelenmeyince 1817-1819 döneminde Frankfurt opera direktörlüğüne geçti. Sonra 1822'den 1859'da hayatının sonuna kadar kalacağı görev olarak, Carl Maria von Weber tavsiyesiyle Kassel'de düklük sarayında Müzik Direktörlüğü'ne geçti. Kasel'de iken 1836'da ikinci defa Marianne Pfeiffer ile evlilik yaptı.

1820'ye kadar orkestra şefliğini keman yayıyla yapmakla tanınmıştı ama o yıldan sonra şeflik değneği kullanmaya başladı.

Eserleri

Spohr çok verimli bir besteci idi. 200'den fazla eseri bulunmakta, bunlardan 150'si "opus numaraları (WoO)" taşımaktadır. Çok çeşitli türden müzik eseri hazırlamıştır: 10 tane senfoni (biri bitmemiş); 15 tane keman konçertosu; 2 tane iki keman için konçerto; 4 tane klarnet konçertosu; 11 tane opera [2] 36 tane yaylısazlar dörtlüsü; 4 tane çifte yaylı sazlar dörtlüsü; diğer çalgılar ikililer, üçlüler, dörtlüler, beşliler, altılılar, bir sekizli ve bir dokuzlu hazırlamıştır. Solo keman; (kendisi ve eşi ile birlikte çalmak icin) bir solo harp ve bir solo keman için düet bestelemiştir.

Müziksel eserlerinden başka bir teorik müzikolog ve müzik eğitimcisi olarak Spohr hazırladığı müzik kitapları ile de ünlüdür, Bunlar arasında Violinschule adlı keman çalma eğitimi için hazırladığı öğrenim kitabı günümüzde de iyi bilinmektedir.

Operalar

Tarih İsim Perde sayısı Prömiyer Libretto
1808 Alruna, die Eulenkönigin, WoO 49 3 Ağustos 1808, Weimar, Hoftheater (Konser versiyon) Bilinmiyor
1810 Der Zweikampf mit der Geliebten, WoO 50 3 15 Kasim 1811, Hamburg, Theater Johann Friedrich Schink
1813 Faust, WoO 51 2 1 Eylul 1816, Praag, Ständetheater Joseph Karl Bernard
1818 Der schwarze Jäger, WoO 152 Sadece taslak Bitirilmemiş Georg Chr. W. A. Döring, kaynak:Johann August Apel
1818-1819 Zemire und Azor, WoO 52 2 4 Nisan 1819, Frankfurt, Stadttheater Johann Jakob Ihlée, Kaynak: Jean François Marmontel
1823 Jessonda, WoO 53 3 28 Temmuz 1823, Kassel, Hoftheater Eduard Heinrich Gehe, Kaynak:Antoine-Marin Lemierre, La veuve de Malabar
1824 Der Berggeist, WoO 54 3 24 Mart 1825, Kassel, Hoftheater Georg Chr. W. A. Döring, Kaynak:Karl August Musäus
1827 Pietro von Abano, WoO 56 2 13 Ekim 1827, Kassel, Hoftheater Karl Pfeiffer (takma ad: Friedrich Georg Schmidt), Kaynak:Ludwig Tieck
1829-1830 Der Alchymist, WoO 57 3 28 Temmuz 1830, Kassel, Hoftheater Karl Pfeiffer, (takma ad: Friedrich Georg Schmidt), Kaynak:Washington Irving
1843-1844 Die Kreuzfahrer, WoO 59 3 1 Ocak 1845, Kassel, Hoftheater Besteci ve eşi Marianne Spohr, Kaynak:August von Kotzebue
1852 Faust, WoO 51a = op. 60A; Yeni versiyon İtalyancadan çeviri:S. Manfredo Maggioni 3 resitatifle birlikte 15 Temmuz 1852, Londra]], Covent Garden Opera evi Joseph Karl Bernard

Operetler

Tarih İsim Perde sayısı Prömiyer Libretto
1806 Die Prüfung, WoO 48 1 1807, Gotha, Schloss Friedenstein (Konser versiyonu)

Kantata ve oratoryolar

  • Kantata Das befreite Deutschland, WoO 64, (1814)
  • Oratoryo Das jüngste Gericht (1812)
  • Oratoryo Die letzten Dinge (1826)
  • Oratoryo Des Heilands letzte Stunden (1835)
  • Oratoryo Der Fall Babylons (1842)

Dramatik oyunlar için müziksel uvertür

  • Macbeth
  • Die Prüfung
  • Alruna
  • Faust
  • Jessonda
  • Der Berggeist
  • Pietro d’Abano

Program müziği

  • 1824 Tiyatro sarkis "Die beiden Galeerensklaven", Soprano, koro ve orkestra için, WoO 66 - Metin: Karl Gottfried Theodor Winkler (takma ad: Theodor Hell)
  • 1825 Macbeth, toneelmuziek (Uvertur ve 8 bolum) - Metin: William Shakespeare
  • 1826 "Gebet vor der Schlacht" Oyun "Der Sturm von Missolunghi", 5 erkek sesi için müzik, WoO 83 - Metin: bilinmiyor
  • 1830 Giris D-minor Die Helden Missolunghis adli trajedinin 3 perdesi için müzik, WoO 4 - Metin:Wilhelm Ehlers
  • 1838 Der Matrose, toneelmuziek (Uvertür ve 3 bölüm), WoO 58 - Metin:Karl Birnbaum - Prömiyeri: 9 Ocak 1839, Kassel, Hoftheater

Senfoniler

  • No.1 in Mi, op. 20 (1811),
  • No.2 Re-minör, op. 49 (1820),
  • No.3 Do-minör, op. 78 (1828),
  • No.4 Fa-majör (Die Weihe der Töne), op 86 (1835),
  • No.5 Do-minör, op 102 (1838),
  • No.6 Sol-majör (Historische im Stil und Geschmack 4 verschiedener Zeitabschnitte) Op. 116, (1840),
  • No.7 Do-minör (Doppelsymphonie Irdisches und Göttliches in Menschenleben), op. 121 (1842),
  • No.8 Sol-majör, op. 137 (1847),
  • No.9 Si-minör, op. 143 (Die Jahreszeiten) (1850),
  • No.10 Mi-majör WoO 8/op. 156 (Bitmemiş) (1857)

Keman konçertoları

[3]

  • Konçerto Nr. 1 La-majör, op. 1
  • Konçerto Nr. 2 Re-minör, op. 2
  • Konçerto Nr. 3 Do-majör, op. 7
  • Konçerto Nr. 4 Si-minör, op. 10
  • Konçerto Nr. 5 Mi-bemol-majör, op. 17
  • Konçerto Nr. 6 Sol-minör, op. 28
  • Konçerto Nr. 7 Mi-minör, op. 38
  • Konçerto Nr. 8 La-minör, op. 47
  • Konçerto Nr. 9 Re-minör, op. 55
  • Konçerto Nr. 10 La-majör, op. 62
  • Konçerto Nr. 11 Sol-majör, op. 70
  • Konçerto Nr. 12 La-majör, op. 79
  • Konçerto Nr. 13 Mi-majör, op. 92
  • Konçerto Nr. 14 La-minör, op. 110
  • Konçerto Nr. 15 Mi-minör, op. 128
  • Konçerto Sol-majör, WoO 9
  • Konçerto Mi-minör, WoO 10
  • Konçerto La-majör, WoO 12
  • Konzertsatz für Violine und Orchester WoO 16

Klarinet konçertoları

  • Konçerto Nr. 1 Do-minör, op. 26
  • Konçerto Nr. 2 Mi-majör, op. 57
  • Konçerto Nr. 3 Fa-minör
  • Konçerto Nr. 4 Mi-minör

Medya

"Sechs Deutsche Lieder, Op. 103

Soprano: Montserrat Alavedra, Klarinet:William McColl, Fortepiyano:Joseph Levine, fortepiano

  • 1. Sei Still Mein Herz
  • 2. Zwiegesang
  • 3. Sehnsucht
  • 4. Wiegenlied
  • 5. Das Heimliche Lied
  • 6. Wach auf!

Dipnotlar

  1. ^ Mayer, Dorothy Moulton Piper, (1959) The forgotten master : the life and times of Louis Spohr Londra, Weidenfeld and Nicolson ISBN 0-306-76099-1 (İngilizce)
  2. ^ Bunlardan 'Jessonda bir Avrupalının bir Hint prensese aşkını incelediği için Naziler tarafından yasaklanmıştır.
  3. ^ Violinist.de 4 Mart 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (Almanca) (Erişme:31.10.2009)

Ayrıca bakınız

Dış bağlantılar


İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Georg Philipp Telemann</span> Alman Barok akımına bağlı müzisyen, besteci ve virtüöz

Georg Philipp Telemann, Alman müzisyen, besteci ve çeşitli enstrümanların virtüözü. Besteleri Alman barok stilindedir.

<span class="mw-page-title-main">Johannes Brahms</span>

Johannes Brahms Alman piyanist, orkestra şefi ve 19. yüzyılın ikinci yarısının en önemli Romantik dönem bestecilerindendir. Hamburg'da Lutheran bir ailenin çocuğu olarak dünyaya geldi ve profesyonel yaşamının çoğunu Viyana'da geçirdi. Bazen Johann Sebastian Bach ve Ludwig van Beethoven ile müziğin "Üç B"sinden biri olarak gruplandırılır, bu yorum aslında on dokuzuncu yüzyıl orkestra şefi Hans von Bülow tarafından yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Sergey Prokofyev</span>

Sergey Sergeyeviç Prokofyev, (Rusça: Серге́й Серге́евич Проко́фьев; Sergey Sergeyeviç Prokofyev; birçok değişik müzik türünü ustalıkla icra edebilen, bu özelliği ile 20. yüzyılın en önemli yorumcularından sayılan ünlü piyanist ve besteci.

Dmitri Şostakoviç genellikle bestelerini ve ara sıra diğer bestecilerin müziklerini opus numaralarıyla kataloglamıştır. Bu uygulamaya erken eserlerinden fa♯ minör Scherzo ile başlamış ve hayatının sonuna kadar devam etmiştir. Bununla birlikte, gençlik eserlerinin çoğu, sanatsal olgunluğundan bitmemiş eserleri ve çok sayıda tamamlanmış eseri opus numarasız kalmıştır. Şostakoviç'in bir esere atanan eser numarasını aldığı, sonra başka birine verdiği veya bitmiş bir kompozisyonun numaralandırılması konusunda kararsız olduğu durumlar da vardır. Konuyu daha da karmaşık hale getiren şey, 1930'larda kendi müziğini derlerken yaptığı bir hatadır. Bu karmaşaya 'The Youth of Maxim' ve 'Girl Friends' film müziklerine aynı opus numarası vermiş olması yol açmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Max Bruch</span> Alman besteci ve orkestra şefi

Max Bruch,, Alman besteci ve orkestra şefi. Literatürde Max Christian Friedrich ve Max Karl August şeklinde iki isim daha kullanılmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Carl Maria von Weber</span> besteci

Carl Maria Friedrich Ernst von Weber,, Alman romantik piyanist, besteci ve orkestra şefi.

<span class="mw-page-title-main">Alessandro Scarlatti</span> İtalyan besteci

Alessandro Scarlatti, özellikle opera eserleri ve oda kantataları ile ünlü olan İtalyan Barok dönem klasik batı müziği bestecisidir. Napoli ekolu opera janrının bulucusu olduğu kabul edilir. Oğulları Domenico Scarlatti ve Pietro Filippo Scarlatti de tanınmış klasik batı müziği bestecileridir.

<span class="mw-page-title-main">Arcangelo Corelli</span> İtalyan kemancı ve besteci (1653-1713)

Arcangelo Corelli, İtalyan müzisyen, besteci ve keman virtüözüdür. Besteleri ile Barok müzik stilinin önemli bestecilerinin başında geldiği bildirilir. Modern keman çalma tekniğinin kurucusu olarak daha sonraki kemancılar üzerinde büyük etkisi olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Heinrich Marschner</span>

Heinrich August Marschner, Alman müzisyen ve opera, "lied" şarkıları ve oda müziği bestecisi.

<span class="mw-page-title-main">Erich Wolfgang Korngold</span> Amerikalı besteci (1897 – 1957)

Erich Wolfgang Korngold Avusturya-Macaristan İmparatorluğu asıllı ve sonra ABD vatandaşlığına geçmiş müzisyen ve besteci. Özellikle romantik müzik ve sinema film müziği besteleri ile tanınmıştır. Max Steiner ve Alfred Newman gibi bestecilerle birlikte Amerikan Hollywood film endüstrisi için film müziğini ortaya çıkartan ve geliştiren bestecidir. Yaşamının sonuna doğru uzmanlaştığı beste akımı ve katkı yaptığı müzik janrı pek değerli olarak görülmemekteydi. Fakat son yıllarda müziksel katkıları tekrar değerlendirilmiş ve eserlerine yeniden yakın bir ilgi doğmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Eugen d'Albert</span>

Eugen Francis Charles d'Albert, İskoçya'da doğup İngiltere'de eğitim gören ama sonra Almanya ve İsviçre'de da yaşayan piyanist ve besteci.

<span class="mw-page-title-main">Ermanno Wolf-Ferrari</span> İtalyan besteci (1876-1948)

Ermanno Wolf-Ferrari, İtalyan opera ve batı klasik müzik bestecisi ve müzik eğitimcisidir.

<span class="mw-page-title-main">Dört Mevsim (Vivaldi)</span>

Dört Mevsim, İtalyan besteci Antonio (Lucio) Vivaldi'nin en meşhur ve en sık seslendirilen eseridir. 1720'li yılların başlarında Il cimento dell'Armonia e dell'Inventione (Uyum ve Buluş Arasındaki Çekişme) başlığı ve Op. 8 eser sayısıyla yazılmış olan on iki konçertonun ilk dördünden oluşur. İlk kez 1725 yılında Amsterdam'da Fransız-Hollandalı yayımcı Michel-Charles Le Cène tarafından yayımlanmış ve kendi zamanında da en bilinen eserlerden biri olmuştur. Ayrıca Vivaldi konçertolara eşlik eden soneler yazarak o döneme göre müzikal devrim yapmış, programlı müzik türünün en eski ve en detaylı örneklerinden birini yaratmıştır.

Reinhold Glière'in sanatsal zengin ve çeşitli olmuştur: 5 opera, 6 bale, 3 senfoni, yaylı çalgılar için 4 konçerto, orkestral eserler, oda orkestrası parçaları, enstrümantal parçalar, çocuklar için piano ve vokal çalışmalar, tiyatro ve film için müzik yazmıştır.

<span class="mw-page-title-main">La stravaganza</span>

La stravaganza (Aşırılık), 1712-1713'te Antonio Vivaldi tarafından yazılmış Op. 4 eser sayılı bir dizi konçertodan oluşan setin adıdır. İlk olarak 1716'da Amsterdam'da Estienne Roger & Le Cene yayın evi tarafından basılmış ve Vivaldi'nin keman öğrencisi olan Venedikli asil Vettor Delfino'ya adanmıştır. Tüm konçertolar solo keman, yaylılar ve sürekli bas için yazılmış; ancak, bazı bölümlerde ekstra solistler gerekmektedir.

<span class="mw-page-title-main">La cetra</span>

La cetra Antonio Vivaldi'nin Op. 9 eser sayılı, keman için on iki konçertodan oluşan serinin adıdır. İki solo keman içeren Si-bemol Majör 9. konçerto hariç, tümü solo keman, yaylılar ve sürekli bas içindir. Eser, lir benzeri bir çalgı olan Cetra'nın adını almıştır ve dönemin Kutsal Roma-Germen İmparatoru VI. Charles'a ithaf edilmiştir. 1727'de Amsterdam: Michel-Charles le Cene yayın evi tarafından basılmış ve yayımlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Il cimento dell'armonia e dell'inventione</span>

Il cimento dell'armonia dell'inventione (Uyum ve Buluş arasında Çekişme) Antonio Vivaldi tarafından 1723-1725 yılları arasında bestelenmiş ve 1725 yılında yayımlanmış on iki konçertodan oluşan Op. 8 eser sayılı konçerto serisinin adıdır. Tümü keman solo, yaylılar ve sürekli bas içindir. İlk dört konçerto Dört Mevsim olarak bilinir ve Vivaldi'nin en ünlü eserleridir.

Johann Sebastian Bach'ın BWV 1041-1043 keman konçertoları ve BWV 1046-1051 Altı Brandenburg Konçertosu orijinal çalgılamalarıyla bugüne dek ulaşmıştır. Klavsen konçertoları çoğunlukla diğer solo çalgılar (keman, obua, flüt vb.) için yazılmış (önceki) konçertoların uyarlamalarıdır. Klavsen konçertolarından bazıları, diğer solo çalgılar için konçertoların bugünkü orijinal versiyonları ile örtüşürken bazı klavsen konçertolarının başka bir versiyonu bulunmamaktadır, bu da her bir klavsen konçertosunun önceki bir solo çalgı versiyonundan uyarlandığını düşündürmektedir (Ör: BWV 1057 ve 1054 sayılı klavsen konçertoları, 1041 ve 1042 sayılı keman konçertolarının bir ton aşağı aktarılarak yeniden düzenlenmiş versiyonları iken 1055 ve 1056 sayılı klavsen konçertosunun klavsen harici bir solo çalgı için versiyonu bulunmamaktadır).

Antonio Vivaldi'nin 1729'da yayınlanmış Op. 11 eser sayılı altı konçertodan oluşan set. Bazı opus sayılı eserlerinden farklı olarak on iki konçerto yerine yalnızca altı konçerto içermektedir. Konçertoların ilk beşi keman, sonuncusu obua, yaylılar ve sürekli bas içindir.

<span class="mw-page-title-main">Altı Keman Konçertosu, Op. 6 (Vivaldi)</span>

Antonio Vivaldi'nin 1717'de yazdığı, Amsterdam Chez Jeanne Roger Yayınevi tarafından 1719'da yayınlanan solo keman, yaylılar ve sürekli bas için bestelediği Op. 6 eser sayılı altı konçertodur. Op. 10, 11, 12 ile beraber Op. 3, 4, 8 gibi on iki konçerto içeren setlerinden yalnız altı konçerto içeriyor olmasıyla ayrılır.