İçeriğe atla

Luca Cambiaso

Madonna of the Candle

Luca Cambiaso[a] (ayrıca bilinen adlarıyla Luca Cambiasi ve Luca Cangiagio;18 Kasım 1527 - 6 Eylül 1585) 16. yüzyılda Cenova'nın önde gelen sanatçılarından olan İtalyan ressam ve tasarımcı. Ceneviz kiliseleri ve saraylarındaki birçok süslemesiyle yerel fresk geleneğinin kurucusu olarak kabul edilir. Bazen figürleri geometrik (hatta kübik) formlara indirgeyen üretken bir ressamdı.[1] Ayrıca Lucchetto da Genova adıyla da bilinmektedir.

Hayatı

Trabzon'da Cenevizlilerin depo inşaatı, 1571, Cambiaso

Cambiaso, Giovanni Cambiaso adlı bir ressamın oğlu olarak Cenova Cumhuriyeti'ne bağlı Moneglia kasabasında doğdu.

Cambiaso, on beş yaşında babasıyla birlikte, bir evin cephesine Ovidius'un Dönüşümler şiirlerinde geçen sahneleri resmetmiştir. 1544'te günümüzde Prefettura olarak bilinen Palazzo Doria'nın dekorasyon ekibinde yer almış ve belki de babasının neslinden bir ressam olan Marcantonio Calvi ile birlikte çalışmıştır. Giovanni Battista Castello ile birlikte San Matteo kilisesinin tonoz dekorasyonunun yapılmasına yardım etmiştir. San Bartolomeo degli Armeni için yaptığı Resurrection and Transfiguration sunakları 1560'a tarihlenmektedir. 1563'te Montalto Ligure'de "Resurrection for San Giovanni Battista" adlı eserini yapmıştır.

Bu eserini, Cenova-Turalba'daki Villa Imperiale (Palazzo Imperiali Terralba olarak da anılır) sarayında yaptığı Rape of the Sabines (c. 1565) ve Palazzo Meridiana (eski adıyla Grimaldi; 1565) eserleri takip etmiştir. 1569'da Castello'nun boyadığı şapelin boyanmamış kısımlarını Presentation and Marriage of the Virgin freskiyle süslemiştir.

The Visitation

1583'te, II. Felipe tarafından Castello'nun yapımına başladığı El Escorial eserini tamamlaması için davet edilmiştir; 1911 Ansiklopedisi'ne göre İspanya'ya seyahat etmenin başlıca nedeni, kraliyet etkisiyle beraber Vatikan'ın gözüne gireceğini umması, bu sayede evlilik planlarını gerçekleştirmesidir, ancak bu plan başarısız olmuştur. El Escorial eserine katkı için kilisenin tonozundaki çok sayıda figürden oluşan Cennet freskini yapmıştır . Bu fresk için, muhtemelen o zamana kadar tek bir eser için verilen en büyük meblağ olan 2.000 düka kazanmıştır. İspanya'daki resimleri, katı dini tematiklere göre şekillendirilmiştir.

Oğlu Orazio Cambiaso da ressam olmuştur. Cambiaso'nun diğer takipçileri arasında Giovanni Andrea Ansaldo, Simone Barabino, Giulio Benso, Battista, Bernardo Castello, Giovanni Battista Paggi, Francesco Spezzini ve Lazzaro Tavarone yer almaktadır.[2]

Notlar

  1. ^ Ligurcada soyadı Cangiaxo.
  1. ^ Lauro Magnani. "Cambiaso, Luca." Grove Art Online. Oxford Art Online. Oxford University Press. Web. 14 Mar. 2016
  2. ^ Picture collector's manual adapted to the professional man, and the amateur. T&W Boone, 29 Bond Street; Digitized by Googlebooks. 1849. s. 34. 

Kaynakça

 Bu madde artık kamu malı olan bir yayından alınan metni içeriyor: Chisholm, Hugh, (Ed.) (1911). "Cambiasi, Luca". Encyclopædia Britannica (11. bas.). Cambridge University Press. 

  • Painting in Italy, 1500-1600. Penguin Books Ltd. 1993. ss. 600-604. 
  • Luca Cambiaso, la vita e le opere, Bertina Suida Manning ve William Suida tarafından düzenlenmiş. Milano: Ceschina, 1957.
  • Luca Cambiaso, 1527-1585, Jonathan Bober tarafından düzenlenmiştir. Milano: Silvana Editoriale, 2006. Texas Üniversitesi, Blanton Sanat Müzesi'nde düzenlenen bir serginin kataloğu, 15 Eylül 2006-Ocak. 14 Aralık 2007 ve Palazzo ducale, Cenova, 3 Mart - 8 Temmuz 2007.
  • Mary Newcome, "Luca Cambiaso, Austin and Genoa," incelemesi The Burlington Magazine, Cilt. 148, No. 1245 (Aralık 2006), s. 878–880.
  • Edward J. Olszewski, "Invenzione'nin Geç Rönesans Modeli Olarak Luca Cambiaso'nun Çizimleri", Cleveland Studies in the History of Art, Cilt. 5 (2000), s. 20–41.
  • Frederick A. Sweet, "Venüs ve Aşk Tanrısı, Luca Cambiaso," Chicago Sanat Enstitüsü Bülteni, Cilt. 37, No. 1 (Ocak 1943), s. 1-3.

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Titian</span> İtalyan ressam (1488/90-1576)

Titian ya da tam adıyla Tiziano Vecellio, İtalyan ressam.

<span class="mw-page-title-main">Sistina Şapeli</span> Romada şapel

Sistina Şapeli Vatikan'da, Papa'nın resmi ikametgâhı Apostol Sarayı'nda bulunan bir şapeldir. Esasen Cappella Magna olarak bilinen şapel, adını onu 1477 – 1480 yılları arasında restore eden Papa IV. Sixtus'tan aldı. O zamandan bu yana şapel hem dînî, hem sivil papalık etkinliklerine ev sahipliği yapan bir yer oldu. Günümüzde papalık seçimlerine de ev sahipliği yapmaktadır. Sistina Şapeli'nin şöhreti büyük oranda iç mekânını süsleyen fresklerden gelmektedir. Bunlar arasında en önemlileri Michelangelo tarafından yapılan Sistina Şapeli tavanı ve Son Hüküm'dür.

Masaccio, İtalyan Rönesans akımı başlangıç döneminin ilk önemli ressamlarındandır.

<span class="mw-page-title-main">Mantova</span> Mantova iline bağlı komün (Lombardiya, İtalya)

Mantua, kuzeybatı İtalya'da Lombardiya bölgesinden ismini taşıdığı Mantova ili'nin merkezi olan önemli bir şehridir. Mantua belediye sınırları içinde alanı 63,97 km² olup bu sınırlar içindeki nüfusu 48.648 kişidir ve nüfus yoğunluğu 756 kişi/km² olur. Fakat Mantua şehrinin etrafında Mantua'ya bağlı şehirleşmiş büyük Mantua beldeleriyle birlikte nüfusun 100.182 kişi olduğu tahmin edilmektedir.

Giovanni Battista Tiepolo, bilinen diğer adlarıyla Gianbattista veya Giambattista Tiepolo, Venedikli ressam ve baskı sanatçısıydı. Tiepolo, Venedikli fresk ressamlarının son "büyük ustası" olarak gösterilir. Gayet çok sayıda eser bırakmış ve sadece İtalya'da değil Almanya ve İspanya'da da çalışmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Luca Giordano</span>

Luca Giordano, geç dönem barok tarzında eserler vermiş İtalyan ressam ve gravür sanatçısıdır.

<span class="mw-page-title-main">Accademia (Venedik)</span>

Accademia Sanat Galerisi Kuzey İtalya, Venedik'te 19. yüzyıl öncesi resim ve heykel güzel sanat eserlerini sergileyen müze galerisidir. Büyük Kanal'ın güney kıyısında konumlanır. İsmini kanal üzerindeki üç köprüden birine Accademia Köprüsü olarak verir ve kanalda çalışan deniz taksilerinin yanaşma iskelesidir.

<span class="mw-page-title-main">Giorgio Vasari</span>

Giorgio Vasari, İtalyan ressam, yazar, tarihçi ve mimar.

Agnolo di Cosimo, genellikle İl Bronzino veya Bronzino olarak anılmaktadır. İtalyan maniyerist üslubunda yağlı boya resim üzerinde çalışmalar yapmış bir ressamdır. "Bronzino" lakabının nispeten siyahımsı teni dolayasıyla verildiği düşünülmektedir.

Domenico Ghirlandaio. Asıl adı Domenico di Tommaso Curradi di Doffo Bigordi idi. İtalyan Rönesans akimi Floransa ekolünde bulunan ressam.

Filippino Lippi(d. 1457, Prato - ö. 20 Nisan 1504, Floransa), Babası tanınmış ressam Fra' Lippo Lippi'dir. 15. yüzyıl Quattrocento Yṻksek Ronesans okulundan, İtalyan ressam.

<span class="mw-page-title-main">Giambologna</span>

Giambologna, Flandralı asıllı ama önemli eserlerini Floransa, İtalya'da vermiş olan, maniyerizm güzel sanatlar stilinde heykeller yapan bir heykeltıraş sanatçı.

Andrea del Sarto, Yüksek Rönesans ve Maniyerizm üslubunun başlangıç döneminde Floransa'da yaşamış ve resimler hazırlamış İtalyan bir ressamdır. Yaşadığı dönemde hazırladığı resimler ve resim yapma yetenekleri gayet övülmüş ve beğenilmiş ve bu dönemde "senza errori " ressam olarak lakap verilmiştir. Fakat aynı dönemde yaşayıp ve aynı üslupla eserler hazırlamış olan Leonardo da Vinci, Michelangelo ve Raffaello Sanzio gibi ressamların ünleri onun ressamlık ününü gölgede bırakmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Paolo Veronese</span> İtalyan Rönesans ressamı (1528–1588)

Paolo Veronese, geç Rönesans döneminde maniyerizm stilinde çalışmış Venedikli ressam.

<span class="mw-page-title-main">Giovanni Santi</span>

Giovanni Santi İtalyan ressam, rönesans iç mimarı ve yüksek rönesans ressamı Rafael'in babası. Urbino Dükalığının Colbordolo komününde dünyaya geldi. İlk başlarda tüccarlık yaptı, sonrasında Piero della Francescadan eğitim aldı. Fiorenzo di Lorenzo'dan etkilenmiş ve Melozzo da Forlì'nin asistanlığını yapmış aynı zamanda iyi arkadaş olmuşlardır. Federico da Montefeltro 'nun mahkeme ressamlığını yaptı. Döneminin bazı mihrap ardı resimlerinden; ikisi Berlin Müzesinde, bir diğeri Fano, Santa Croce'daki kilisede, biri Londra Ulusal Galerisinde, biri Urbino'daki bir galeride sergilenmekte; ayrıca Beşaret ile ilgili eseri Milanodaki Brera Resim Galerisinde; Mesih ile alakalı tablosu Budapeşte Güzel Sanatlar Müzesi ve Hieronymus ile ilgili eseri Lateran Sarayı'nda sergilenmektedir. Urbino, San Francesco'daki kilisedeki Madonna'da onun eseridir. Urbino'da ölmüştür.

Luca Carlevarijs ya da Carlevaris, genelde Venedik'te yaşayan ve çalışan İtalyan ressam ve gravür sanatçısı. Venedik'in veduta adı verilen detaylı şehir manzarası türündeki ilk tablolarını Varlevarijs çizdi ve daha sonraki yıllarda bu türde eserler veren Canaletto ve Francesco Guardi'ye öncülük etti.

<span class="mw-page-title-main">Pisanello</span>

Pisanello,, İtalyan Rönesansının ve Quattrocento döneminin seçkin ressamlarından biriydi. Guarino da Verona gibi şairler tarafından övülen Pisanello, döneminin hümanistlerince Cimabue, Fidias ve Praksiteles gibi ünlü isimlerle karşılaştırılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Pietro da Cortona</span>

Pietro da Cortona, İtalyan Barok Dönemi ressamı ve mimar. Çağdaşları ve rakipleri olan Gian Lorenzo Bernini ve Francesco Borromini ile birlikte Barok mimarinin ortaya çıkışındaki kilit isimlerden biri olmuştur. Aynı zamanda önemli bir iç dekorasyon tasarımcısıydı. Maniyerist Andrea Commodi'nin stüdyosunda Floransa'da eğitim almış Toskana ressamı ve mimarı. c. 1612, Commodi Cortona'yı Roma'ya götürdü ve onu meslektaşı Baccio Ciarpi'nin atölyesine yerleştirdi. 1620'lerde Cortona, en önemli erken patronları haline gelen Papa VIII. Urban'ın iyi arkadaşları Sacchetti ile temasa geçti. c. 1623-1624, onlar için Bacchus'un Zaferi'ni verdi ve c'de. 1629, Sabine Kadınlarının Tecavüzü, Cortona'nın Venedik renkçiliğine ve gevşek fırça işçiliğine yakın yakınlığını gösteren iki eser. 1633'te Cortona, Urban'ın ailesi olan Barberini için çalışıyordu ve onlar için Roma'daki palazzolarının büyük salonunda en önemli eserlerinden biri olan VIII. Quadratura çerçevesinin içinde ve dışında örülen figürlerle bu dinamik kompozisyon, tavan boyama tarihindeki en büyük başyapıtlardan biridir. Cortona'nın Grand Duke Ferdinand II de' Medici tarafından yaptırılan Floransa Palazzo Pitti'deki (1637-1647) ve Papa Masum X için boyanmış Roma Palazzo Pamphili (1651-1654) freskleri de daha az coşkulu değildir.

<span class="mw-page-title-main">Giovanni Pietro Bellori</span>

Giovanni Pietro Bellori, özellikle Roma'nın Barok dönemine damgasını vurmuş olan İtalyan ressam, antikacı, sanat kuramcısı ve yazar. 17.yy'daki sanatçıların biyografi yazarı Bellori, 16. yy'daki sanat tarihi yazarlığının kurucusu Giorgio Vasari'nin dengi olarak ünlenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Piero della Francesca</span>

Piero della Francesca, (,, Piero di Benedetto;, ilk dönem Rönesans'ı İtalyan ressamıydı. Çağdaşları onu matematikçi ve geometri uzmanı olarak da tanıyordu. Günümüzde Piero della Francesca, esasen sanatıyla takdir edilir. Resmi, sakin hümanizm, geometrik formlar ve perspektif kullanımı ile nitelenir. En ünlü eseri, Toskana'nın Arezzo kasabasındaki San Francesco kilisesindeki Gerçek Haç Tarihi fresk döngüsüdür.