İçeriğe atla

Loyolalı İgnatius

Loyola'lı İgnatius
Cizvitler'in kurucularındandır
Doğum23 Ekim 1491
Loyola, Guipúzcoa, İspanya
Ölüm31 Temmuz 1556 (64 yaşında)[1]
Roma, Papalık Devleti
KutsayanlarKatolik Kilisesi, Anglikan
Kutsanma27 Temmuz 1609, Roma, Papalık Devleti V. Paulus tarafından
Aziz ilanı12 Mart 1622 XV. Gregorius tarafından
Yortu31 Temmuz

Loyola'lı İgnatius (BaskçaIñigo Loiolakoa, İspanyolcaIgnacio de Loyola; 23 Ekim 1491,[1] Guipúzcoa, Bask bölgesi - İspanya – 31 Temmuz 1556, Roma, Papalık Devleti), Bask İspanyol asıllı katolik din adamı ve mistiktir; Cizvitler (Latince: Societas Jesu, Türkçe: İsa Cemiyeti) tarikatının kurucusu.

1534'te altı arkadaşıyla birlikte Cizvitler tarikatının temelini attı.[2] 1540'ta Papa'nın izniyle resmi olarak kurulan tarikatın başına geçti. 1556 yılında ölen Loyola'lı İgnatius, 1622 yılında Aziz ilan edilmiştir.

Gençliği

İgnatius; 23 Ekim 1491[1] tarihinde, Guipuzcoa eyaletinde, Azpeitia yakınında bulunan Loyola şatosunda, zengin ve asil bir ailenin 13 çocuğundan en küçüğü olarak doğmuştur.

Loyola şatosu

Çocukluk yıllarını ailesinin mülkü olan Loyola şatosunda geçiren İgnatius, 14 yaşındayken ebeveynlerinin her ikisini de kaybetmiştir. Yakın arkadaşı Luis González de Cámara'nın aktardığı şekilde, kaygısız bir şekilde geçirdiği gençlik yıllarını şöyle betimlemiştir:

"Ben; debdebe içerisinde yaşayan, dış görünüşüme son derece dikkat eden, kadınlarla ilişkisi iyi olan, gururuma dokunan hareketlere karşı keskin ve korkusuz bir şekilde cevap veren, kendimin ve başkalarının hayatını küçümseyen biriydim"
Ignatius, şövalye zırhı içinde.[3]

Bir yetişkin olmaya başladığı sıralarda askere katılmış, çeşitli savaşlarda bulunmuştur. İspanya ile Fransa arasında çıkan savaşta, İspanya kralı I. Ferdinand'ın hizmetinde yer almıştır. 1521'de Pamplona kentinin kuşatması sırasında yaralanmıştır. Kendisi bu olay konusunda şunları söylemiştir:

"İsabet eden top güllesi sonucu bir ayağım yaralandı, diğeri ise kırıldı."

İgnatius, savaş yaralarına yapılan tıbbi müdahale sonucu hayatta kalmıştır, ancak hayatının sonuna kadar hareket kabiliyetinde aksaklıklar yaşamıştır. İyileşme sürecinde Loyola Şatosunda istediği şövalyeler hakkındaki kitaplar bulamayan İgnatius, İsa'nın ve Hristiyan azizlerinin hayatını anlatan Vita Christi (Mesih’in Hayatı) ve Azizlik Şiirleri Derlemesi gibi kitaplar okumuştur ve bu süreç içerisinde ruhani bir dönüşüm yaşamıştır.[4][5] İgnatius, bu dönemde okuduğu kitaplar hakkında şunları söylemiştir:

"Burada kahramanlık anlatılır ve bu kahramanlık, benim göstermiş olduğum kahramanlıkdan daha üstündür. Acaba ben, bu tür eylemleri yapabilir miyim?"

Bu dönemden itibaren, hayatını değiştirmek için karar almıştır. Bir hacı olarak Yeruşalem'e gitmeye karar vermiştir.

Dinî hayatı ve dönüşümü

Montserrat Manastırı

Kudüs'e doğru yolculuğa çıkmıştır ve arada, Barselona yakınlarındaki Montserrat Benediktçi rahiplerin manastırında konaklamıştır.[6] Buradaki hayat, onun bakış açısını değiştirmiş ve bütün elbiselerini dilencilere dağıtarak bir rahip olmuştur. Vaktinin önemli bir bölümünü önceki günahlarının affedilmesi için tövbe etmekle geçirmiştir[7].

Manresa kasabasının yakınındaki bir mağarada İgnatius, Mesih’in hayatı üzerine tefekkür etmiş ve Mesih'e Benzemek kitabını keşfetmiştir, bu kitap O’na hayatı boyunca eşlik edecektir. Sıkı bir oruç ve dua hayatını benimsemiştir. Saç ve tırnaklarının uzamasına izin vermiştir. Şehire vardıktan kısa bir süre sonra ise ruhsal bir kuraklık yaşamış, şüphe duymuş ve hatta intiharı bile düşünmüştür.

Kendisinin şüphe duymasına sebep olan şey olmasına rağmen iç dünyasını inceleyerek huzur bulmuş ve kendisini doğrultmaya başlamıştır. Nihayetinde aşırı çileciliğine bir son vermiş ve kendisini Tanrı’nın yönlendirmesine izin vermeye karar vermiştir. O vakit içsel aydınlanmalar yaşamıştır. Kendisini Tanrı tarafından doğrudan eğitiliyormuş gibi hissetmiştir. Bu kounda şöyle demiştir :

"Çayın kenarında giderken, durup suya baktım. Birden basiret gözüm açılmaya başladı ve bana çeşitli dini ve dünyevi meseleleri anlama gücü verildi. Eğer şu anda aldığım ilmi ve gücü, ömrüm boyu Tanrı'dan aldığım yardımla karşılaştırırsam; o anda aldığım ilmin çok daha üstün olacağına hiç şüphem yoktur. Bana öyle geliyor ki, tamamen başka bir insana dönüşmüşüm. Tüm bunlar üç dakikadan kısa sürdü."
Manresa - İgnatius'un mağarası

Bu dönemde, Manresa’da diğer insanları da kendisinin bulduğu gibi Tanrı’yı bulmalarına yardımcı olacak bir araç olarak kullanmak istediği Ruhsal Egzersizler kitabını yazmaya başlamıştır. Kitabı bitirmesi yaklaşık 20 yıl sürmüştür[7].

İgnatius, kişisel deneyimini Ruhsal Egzersizler (İngilizceThe Spiritual Exercises) adlı eserine yazar.[8][9] Bu kitabı, ibadet sırasında edindiği deneyimler üzerine aldığı notlardan derlemiştir.

İgnatius, yoğun Ruhsal Egzersizler içeren ve katı keşişlik kurallarına sahip otuz günlük bir program da tasarlamıştır[7].

İgnatius'a göre insan, saflığa ulaşmak için bir takım aşamalardan geçmelidir. Bu aşamaların her birinin şartını, "hafta" olarak adlandırmıştır.[10] İnsan ilk haftada günahlarını düşünür ve onlardan uzaklaşmanın yollarını açıklar. Bundan sonra "eğitim" adı verilen ikinci hafta gelir. Bu aşamada İsa'nın hayatı hakkında düşüncelere dalınır ve bu konuda dualar edilir. Daha sonra İsa ile birlikte çarmıha gerilmiş ve ölmüş hisseder. Son aşamada ise onunla birlikte dirilinir ve göğe yükselinir. Sonunda insan, Tanrı'daki her şeyi ve Tanrı'yı sevmeye başlar.

1523 yılının sonbaharında Kutsal Topraklar'a çok da zorlanmadan varmayı başarır. Hristiyanların hürmet ettiği mekanları gezerek ve kalan hayatı orada geçirmeyi umarak iki hafta geçirir. Kutsal Topraklar'daki hac yerlerinden sorumlu olan Fransiskenler onun bu kararından endişe duyarlar ve kendisine Avrupa’ya dönme emri verirler, İgnatius isteksizce kabul eder.

Nihayetinde Kudüs'i ziyaretinden sonra, İspanya'ya dönmek zorunda kalmış ve eğitim almaya karar vermiştir. Yaşı büyük olmasına rağmen, okula başlamış, sonra üniversiteye devam etmiştir. Bu dönem, aldığı eğitime ek olarak misyonerlik faaliyetleri ile de meşgul olmuştur. Bu yüzden engizisyon ile arasında sorun çıkmıştır ve İspanya'yı terk ederek Paris'e gitmiştir. Burada altı yıl Latin dili, felsefe, dil bilgisi, geometri, astronomi, matematik ve ilahiyat eğitimi görmüş ve doktora diploması almıştır. 1533’te felsefe diplomasını almış, 1535’te teoloji eğitimini tamamlamak için Paris’ten ayrılmıştır. Böylece, öğretmenlik yapma ve bilimsel tartışmalara katılma hakkı kazanmıştır.

Ignatius'un William Holl tarafından çizilmiş bir gravürü.

Cizvitler babası

Paris Üniversitesi'nde eğitim alırken, gelecekte ona yardım edecek kişiler olan Pierre Favre, Francesco de Xavier, Diego Laynez, Alfonso Salmeron, Nicholas Bobadilla, Simão Rodrigues ile arkadaşlık kurmuştur[7]. Bu kişilerin hepsi, İsa ile ilgili yeni bir cemiyet kurmak isteyen insanlardı. 1534 yılında Paris'in Montmartre mahallesinin Aziz Dionisius kilisesinde hep beraber yoksulluk, bekaret ve Kutsal Topraklar'da misyonerlik yemini etmişlerdir. Yeminin bir şartına göre, dört yıl boyunca Kudüs'e gidemezseler, Roma'ya dönüp, Papa'ya hizmet edeceklerdir. Ayrıca İgnatius, Ruhsal Egzersizler adlı eserini de, bu arkadaşlarına sunar.[11] İgnatius daha sonra İspanya'ya dönmüş ve yürüyerek İtalya'ya gitmiştir. Oradaki sağlık merkezinde meslektaşları ile karşılıksız ve herkese eşit olarak hizmet vermişlerdir. Bir süre sonra hepsi papaz unvanını almıştır. Bu dönemde Osmanlı Devleti ile Venedik arasındaki savaş yüzünden, Kudüs'e gitmeleri imkânsız olmuştur. Ignatius, Papa 3. Pavlus'la yüz yüze konuşmuş ve onu, oluşturduğu topluluğa yardım etmesi için ikna etmiştir. Bu topluluk, yeni bir rahip nişanı yaratma kararını vermiştir. Papa 3. Paulus, bu topluluğun tüzüğünü "doğrudan ve karşılıksız Papa'ya uymak" şartıyla kabul etmiştir. 19 Nisan 1541 tarihinde kurulan Cizvitler tarikatı, başkanları olarak Ignatius'u seçmiştir.

Cizvitlerin logosu

İgnatius, daha sonra tarikatın kurumsal işleriyle uğraşmış, ayrıca kendi anılarını yazmıştır.

Cemiyetin Anayasası (Tüzüğü) ve Yazışmalar

Cizvitlerin ilk lideri seçildikten sonra İgnatius kalan hayatını Roma’da geçirmiş, Cemiyetin tüzüğünü yazmış aynı zamanda diğer dünyanın her bir yanına gönderilmiş Cizvitler, krallar, kardinaller, episkoposlar arasındaki yazışmaları yönetmiştir.

Cemiyetin Anayasası (Tüzüğü) 1541 yılında yazılmaya başlanmıştır, müzakerelerden sonra 1553’te yayınlanmıştır. Bu tüzük 1558’de Papa 4. Pavlus’un onayından aynı zamanda İgnatius’un halefini seçerkenki ölümünden iki yıl sonra, İsa Cemiyetice kabul edilmiştir.

Diğer tarikatlerin tüzükleri ile kıyaslandığında, İsa Cemiyeti’nin tüzüğü oldukça gelişmiş ve uzundur. Bu uzunluğun sebebi genç Cizvitlerin oluşturulması sorununa verilen önemdir. Metnin esnekliği ile bilinir, tüm uygulama ve yönergelerinde ılımlılığı önermektedir. Kurallar ancak Topluluğun hedeflerine yardımcı oluyorlarsa uygulanmalıdır, bu hedeflerde 7. bölümde (603 nolu) belirtildiği üzere Papa’nın çağrıda bulunacağı tüm görevler için hazır olan güvenilir kişiler sağlamaktır.

"Papa hazretleri tarafından misyona gönderilmiş olan birisi öncelikle en önemli olarak muamele görecektir, Topluluğun ona ettirdiği Mesih’in vekilliği yeminin mazereti olmadığı bilinmelidir, ister imanlılar arasına ister kafirler arasına olsun, Tanrı’nın yüce görkemi ve ruhların esenliği için, O’nun (Papa’nın) uygun gördüğü her yere gitmeleri gerekmektedir..."

Tüzük 10 parça halinde hazırlanmıştır ve her şeyden önce bir kurallar bütünü değil, tüm Cizvitlerin içinden geçmesi gereken manevi yolculuğun derlemesidir. 9. parça görevine sadık kalmak isteyen Cizvitlerin örnek alması gereken kişi de olarak, Cemiyetin Generalinin bir Cizvit olarak ideal profilini detaylı olarak anlatmaktadır. Bİr Cizvit olarak Generali (Başrahip) İgnatius şu şekilde tarif eder:

"- Tanrımız ve Rabbimiz ile yakın bir birlikteliği olmalı ve tüm eylemlerinde ve dualarında ona benzemeye çalışmalıdır... (723 nolu)

- Hayırseverliği göz kamaştırıcı olmalıdır... (725 nolu)

- Aynı zamanda tüm tutkulardan onları kontrollü tutarak ve öldürerek bağımsız olmalı... (726 nolu)

- Dürüst biçimde ve gerekli yoğunlukta nezaket ve kibarlıkla sosyalleşmesini bilmeli... (727 nolu)

- Ruhta yücegönüllülük ve metanet de aynı şekilde birçoklarının zayıflığını taşıyabilmesi için gereklidir... (728 nolu)"

Monumenta’da - Monumenta Historica Societatis Iesu; İsa Cemiyeti’nin erken dönemi ve kökeni hakkında yazılmış dökmanların bugün 157’i bulan koleksiyonudur, Loyola’lı İgnatius’un hayatı ve yazılarını da içerir - İgnatius kendi ruhsal pratiklerini ve rehberliklerine bir pencere açar. 6 000 mektubunun etkileyici şeyler içerdiği kesindir ancak koleksiyonu inceleyenlerin fark edeceği üzere, çoğu notlardan oluşmaktadır. İgnatius’un Cemiyetinin genel işlerinde delegelere anlattığı, önerdiği ya da cesaret verdiği notlarıdır. 1536’da bir Benedikten rahibesi olan Teresa Rejadell’e yazdığı mektubunda İgnatius düşmanın (Şeytan) genelde nasıl bizimle uğraştığını açıklar:

"Dikkatlice düşünüp taşınmalıyız. Eğer düşman bizi yüceltirse, biz kendimizi günahlarımızı ve sıkıntılarımızı sayarak alçaltmalıyız. Eğer o bizi alçaltır ve sıkıntıya boğar ise, kendimizi Rabbin bize verdiği lütufları hatırlayarak ve bizi kurtarmak için yüce sevgisi ve ilgisi ile beklediğine içten bir inanç ve ümit ile kaldırmalıyız. Unutmamalıyız ki düşman bizi yoldan çıkardığı sürece gerçeği mi yalanı mı söylediğini umursamaz..."

Bibliyografya

Birincil

  • Kim bu Cizvitler? Yeruşalim'e Giden Hacı'nın Öyküsü - Cizvitlerin Kurucusunun Otobiyografisi - Avemedya - 978-605-5322-20-5
  • Loyola, (St.) Ignatius (1900). Joseph O'Conner (Ed.). The Autobiography of St. Ignatius. New York: Benziger Brothers. [12]
  • Loyola, (St.) Ignatius (1992). John Olin (Ed.). The Autobiography of St. Ignatius Loyola, with Related Documents. New York: Fordham University Press. 0-8232-1480-X. 
  • Foss, Michael (1969). The Founding of the Jesuits, 1540. Londra: Hamilton. 0-241-01513-8. 
  • Ganss, George E (1991). Ignatius of Loyola, The Spiritual Exercises and selected Works, Paulist Press, NY 1991. 0-8091-0447-4

İkincil

Kaynakça

  • Vüqar Əliyev, "İqnati Loyola", "Cəmiyyət və Din" qəzeti, № 33 (033), 17-23 dekabr 2009. (Azerice)
  • Grand Master Ansiklopedisi / Cilt - 2 (Milliyet gazetesi)

Kaynakça

  1. ^ a b c García Villoslada, Ricardo (1986) (in Spanish). San Ignacio de Loyola: Nueva biografía 23 Şubat 2022 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. La Editorial Católica. ISBN 84-220-1267-7. "We deduct that, (...), Iñigo de Loyola should have been born before October 23, 1491."
  2. ^ "Kilise Babaları. İGNATİUS LOYOLA (1491-1556)". 14 Temmuz 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 4 Temmuz 2012. 
  3. ^ "St. Ignatius of Loyola, dressed as a knight. French School, anonymous. 16th century". 10 Eylül 2009 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Temmuz 2012. 
  4. ^ "The Vita Christi" by Charles Abbot Conway Analecta Cartusiana 34
  5. ^ "Ludolph's Life of Christ" by Father Henry James Coleridge in The Month Vol 17 (New Series VI) July — Dec 1872 pages 337-370
  6. ^ "Montserrat Manastırı". Vikipedia. 4 Aralık 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  7. ^ a b c d Hıristiyanlık Tarihi. J. I. Packer. Yeni Yaşam Yayınları. 1977. s. 419 ISBN 975-8318-86-1. 
  8. ^ The full text of Spiritual Exercises in several formats Archive.org
  9. ^ "Catholic Encyclopedia article". 6 Mayıs 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Temmuz 2012. 
  10. ^ 2000 Years of Prayer by Michael Counsell 2004 ISBN 1-85311-623-8 page 203
  11. ^ "KATOLİK YENİLEŞMESİ. (XVI. – XVII. yüzyıl) "Düzenli Din Adamları" maddesi". 14 Temmuz 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Temmuz 2012. 
  12. ^ For information on the O'Conner and other translations, see notes in A Pilgrim's Journey: The Autobiography of Ignatius of Loyola Page 11-12[].

Dış bağlantılar

Önce gelen:
yoktur
Cizvitler başkanı
19 Nisan 1541 — 31 Temmuz 1556
Sonra gelen:
Diego Laynez

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Petrus</span> İsanın 12 havarisinden biri ve geleneğe göre 1. Katolik Kilisesi papası (MÖ 1-MS 65)

Simun Petrus, İsa'nın on iki havarisinden biridir. İsa'nın diğer bir havarisi olan Andreas'ın kardeşidir.

<span class="mw-page-title-main">Assisili Francesco</span> Katolik aziz ve Fransisken Tarikatının kurucusu

Assisili Fransis, bir İtalyan Katolik aziz, mistik ve tarikat kurucusu. Fransis, Hristiyanlığın en saygı duyulan dini figürlerinden biridir.

<span class="mw-page-title-main">Bonaventura</span>

Bonaventura fransisken Kardinal, mistik, Skolastik felsefenin düşünürlerinden Fransisken tanrıbilimci. 1482'de Papa IV. Sixtus tarafından Aziz ilan edilmiştir. 1588 Papa V. Sixtus tarafından Kilise Doktoru ilan edilmiştir. Yortusu 15 Temmuzdadır.

<span class="mw-page-title-main">Cizvitler</span> Katolik Kilisesinin erkek dinî cemaati

Cizvitler ya da İsa Cemiyeti, genel merkezi Roma'da olan, Katolik Kilisesi’nin erkek bir tarikatıdır. 1528’de Paris’te tanışan ve içinde Francisco de Xavier, Pierre Favre ve Tarikatın ilk lideri olan Loyolalı Ignatius’un da olduğu yedi arkadaş ve öğrenci tarafından kurulmuştur. Kendilerine Compañía de Jesús ve Amigos en El Señor yani ‘Rabbin Arkadaşları’ diyorlardı çünkü İsa tarafından bir araya getirildiklerini düşünüyorlardı. İsimdeki ‘Compania’ Latinceye societas (topluluk/cemiyet) olarak çevrilmiş bu sebeple de daha yaygın olarak ‘İsa Cemiyeti’ olarak tanınmışlardır.

<span class="mw-page-title-main">I. İgnatius</span>

Aziz İgnatius ya da İgnatios, 4 Temmuz 858'den 23 Ekim 867'ye ve 23 Kasım 867'den öldüğü 23 Ekim 877'ye kadar Konstantinopolis Patriği. Yortusu 23 Ekimdir.

<span class="mw-page-title-main">Franciscus Xaverius</span>

Franciscus Xaverius; Francisco de Xavier, Francisco de Gassu y Javier, Francisco de Jassu y Azpilcueta olarak da bilinir ; Asya'da Hristiyan misyonerliğini başlatanlardan ve Cizvitler'in kurucularındandır.

<span class="mw-page-title-main">XIV. Clemens</span> 249. Katolik Kilisesi papası (1705-1774; pd. 1769-1774)

Papa XIV. Clemens, asıl adı Giovanni Vincenzo Antonio Ganganelli . 19 Mayis 1769 ile 22 Eylül 1774 arasında papa. Clemens papalık ismini kullanan en son papadır.

Teslisçi Hristiyan ilâhiyatında enkarnasyon ya da hulûl, ezelî ilâhî kelime (logos), üçlü birliğin ikinci kişisi, Baba Tanrı'nın oğlu ve Oğul Tanrı olan İsa'nın, Meryem Ana'nın rahminde insan bedenine bürünmüş olduğu ve insan tabiatı edindiği inancıdır. Meryem'in rahminde bedene büründüğü için Meryem'e Theotokos denmektedir. Teslisçilerin enkarnasyon inancında, İsa Mesih'in tamamen insan ve tamamen tanrı olup bu iki tabiatının hipostatik birlik içinde olduğu kabul edilir. Kadıköy Konsili'ne tabi olan kiliselerin tanımladığı şekliyle enkarnasyonda, Oğul'un ilahi tabiatı, insan tabiatı ile birleşmiş fakat hiç karışmamıştır. Bir ilahi kişilikte İsa Mesih, hem tamamen Tanrı, hem de tamamen insandır. Bu inanca alternatif akideler, Ebiyonitler ve İbrani Kutsal Kitabı'nda olduğu gibi tarih boyunca Hristiyanlıkta zuhur etmiş olmakla birlikte hiçbirisi ana akım Hristiyanlığın enkarnasyon inancını değiştirmemiştir. Günümüzde Tekçilik olarak bilinen alternatif bir akide Pentekostal gruplar arasında yaygındır.

<span class="mw-page-title-main">Pierre Favre</span>

Pierre Favre - Savoie asıllı katolik din adamı - Cizvitler'in cemiyetinin kurucularındandı. 17 Aralık 2013'te Papa Fransiscus tarafından Aziz olarak ilan edildi. Yortusu 2 Ağustostur.

<span class="mw-page-title-main">Loyolalı İgnatius'un Ruhsal Egzersizleri</span>

Loyola'lı İgnatius'un Ruhsal Egzersizleri, 1522-1524 yılları arasında yazılmıştır ve bir grup Hristiyan meditasyonu, tefekkür ve Loyola’lı İgnatius’un yazdığı dualardan oluşmaktadır. Dört tematik ve süresi değişeken ‘hafta’ya ayrılmıştır ve ortalama 28-30 günlük bir sürede tamamlanmacak şekilde düşünülmüştür. Ruhsal inzivaya çekilmiş katılımcılarının hayatlarında Tanrı’nın iradesini ayırt etmelerine ve İsa’yı takip etmelerindeki kararlılığa yönlendirmede yardımcı olmak niyeti ile hazırlanmıştır.

<i>Mesihe Benzemek</i>

Mesih'e benzemek bir adanma kitabıdır. - Adanma kitabı, Hristiyanların kişisel gelişimi ve manevi oluşumları için okudukları dini yazılara denir. - 14. yy'ın sonunda 15. yy'ın başında Latince yazılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Peter Canisius</span>

Peter Canisius, ayrıca Pierre Kanis olarak da bilinir., Cizvit bir Profesör, vaazcı ve yazar. Ömrünün önemli bir kısmını Cizvit olarak Almanya ve İsviçre'de geçirmiştir. Popüler bir Kateşizm yazarı olmakla beraber Katolik Kilisesi'nde reform hareketlerini desteklemiştir.

<span class="mw-page-title-main">Ávilalı Yuhanna</span> hozvan asti bir sanatci

Avilalı Yuhanna, İspanyol vaiz ve mistik.

<span class="mw-page-title-main">Folignolu Angela</span> İtalyan azize (1248-1309)

Folignolu Angela, İtalyan mistik ve yazar. 1701'de Papa XI. Klement tarafından kutsandı ve 2013 yılında Papa Franciscus tarafından azize ilan edildi. Her 4 Ocak'ta anılır.

<span class="mw-page-title-main">İsveçli Brijit</span> İsveçli gizemci yazar ve rahibe (y.1303-1373)

İsveçli Brijit İsveçli mistik ve Bridgettines tarikatının kurucusu. 1391 yılında ‘Azize’ ilan edildi. 23 Temmuz günü anılır. Papa II. Yuhanna Pavlus, 1999 yılında Sienalı Katerina ve filozof Edith Stein ile birlikte Avrupa’nın koruyucu azizi ilan etti.

<span class="mw-page-title-main">Aloysius Gonzaga</span>

Aloysius Gonzaga, İsa Cemiyeti'nin üyesi ve bir İtalyan aristokrattı. 1604'te taziz ilan edilmesinden sonra Papa XIII. Benedictus tarafından 1726'da aziz ilan edildi. Yortusu 21 Haziran'dadır.

<span class="mw-page-title-main">Edmund Arrowsmith</span>

Edmund Arrowsmith, 1585'te Haydock, Lancashire'da (İngiltere) doğdu ve 28 Ağustos 1628'de Lancaster'da (İngiltere) öldü, bir İngiliz Cizvit rahibiydi. 1970 yılında papa VI. Pavlus tarafından aziz ilan edildi. Katolik Kilisesi tarafından şehit olarak kabul edilir. yortusu 25 Ekimde.

<span class="mw-page-title-main">Francisco de Borja</span>

Francisco de Borja,, 4. Gandía Dükü, İspanyol bir Cizvit ve İsa Cemiyeti'nin (Cizvitler'in) üçüncü Üstün Generali idi. Francisco de Borjia, 23 Kasım 1624'te Papa VIII. Urbanus tarafından Madrid'de taziz ilan edildi. 20 Haziran 1670'te Papa X. Clemens tarafından kanonlaştırıldı. Yortusu 10 Ekimdir.

<span class="mw-page-title-main">Papalık Gregoryen Üniversitesi</span> Romada üniversite

Papalık Gregoryen Üniversitesi, Katolik Kilise'ye ait bir Yüksek Öğretim okuludur Roma, İtalya'da bulunur.

<span class="mw-page-title-main">John W. O'Malley</span>

John William O'Malley SJ Amerikalı bir akademisyen, Katolik tarihçi ve Cizvit rahibiydi. Georgetown Üniversitesi'nin İlahiyat ve Din Araştırmaları Bölümü'nde bulunan bir Üniversite Profesörüydü.