İçeriğe atla

Lofn

İskandinav mitolojisinde Lofn (Eski Norsça, muhtemelen "avutan,")[1] "avutan, ılıman,"[2] ya da "sevecen"[3] bir tanrıçadır. Lofn, Nesir Edda ve skaldik şiirlerdeki kenninglerde geçmektedir. Nesir Edda 'da Lofn'dan, kibar tavırlara sahip, evlilikleri yasaklanmış olsa bile düzenleyen tanrıça olarak bahsedilmektedir.

Kaynakça

  1. ^ Orchard (1997:104).
  2. ^ Simek (2007:190).
  3. ^ Byock (2005:168).

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Iðunn</span>

İskandinav mitolojisinde Iðunn, elma ve gençlikle ilişkilendirilen bir tanrıçadır. Bu elmalar İskandinav tanrılarına sonsuz gençlik ve güzellik sağlamaktadır. Iðunn, 13. yüzyılda daha önceki geleneksel kaynaklardan derlenen Şiirsel Edda'da ve 13. yüzyılda Snorri Sturluson tarafından yazılan Nesir Edda'da tasdik edilmiştir. Her iki kaynakta da, skaldik şiir tanrısı Bragi'nin karısı ve ayrıca Şiirsel Edda'da elmaların bekçisi ve ebedi gençliğin bahanesi olarak tanımlanmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Eir</span>

İskandinav mitolojisinde Eir sağlık yeteneğine sahip olan tanrıça ve/ya da valkyrie. Eir; Büyük Edda ve Nesir Edda'da, ayrıca 1300'lü yıllardan kalma Bergen, Norveç'teki bir runik yazı da dahil olmak üzere skaldik adlı şiirlerde de yer almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Fólkvangr</span> İskandinav mitolojisinde mitsel bir yer

Fólkvangr İskandinav mitolojisinde tanrıça Freyja'nın yönettiği, kahramanca ölenlerin yarısının kabul edildiği çayır ya da arazi. Manzum Edda ve Snorri Sturluson tarafından yazılan Nazım Edda'da geçer. Nazım Edda'da Freyja'nın salonu olan Sessrúmnir içerisinde yer aldığı belirtilir.

Dellingr İskandinav mitolojisinden bir tanrı. Dellingr, daha önceki geleneksel kaynaklardan 13. yüzyılda derlenen Büyük Edda ve 13. yüzyılda Snorri Sturluson tarafından kaleme alınan Nesir Edda 'da yer almaktadır. Her iki kaynakta da Dellingr, günü simgeleyen Dagr'ın babası olarak yer almaktadır. Büyük Edda'nın bazı yazmalarında geceyi simgeleyen Nótt'un üçüncü kocası olarak yer verilirken bazı yazmalarda Dünya'yı simgeleyen Jörð'nun kocası olarak yer almaktadır. Dellingr ayrıca efsanevi saga Hervarar saga ok Heiðreks 'de de yer almaktadır. Doktrinde Dellingr'ın tanı simgelediği düşünülmektedir.

İskandinav mitolojisinde Ítreksjóð, Odin'in oğullarından biri olan tanrıdır. Ítreksjóð, Nesir Edda 'nın Skáldskaparmál kitabının 75. bölümünde Æsir'lerden biri ve Odin'in oğlu olarak geçmektedir. Ítreksjóð 'nin ingilizleştirilmiş kullanımı Itreksiod ya da Itreksjod'dur.

İskandinav mitolojisinde Meili Odin'in oğullarından biri ve Thor'un kardeşi olan tanrıdır. Meili, Büyük Edda 'da ve Nesir Edda 'da geçmektedir. Odin ve Thor ile olan akrabalığı dışında kaynaklarda kendi hakkında başka bir bilgi yoktur.

<span class="mw-page-title-main">Óðr</span>

İskandinav mitolojisinde Óðr ya da Óð, ingilizleştirilmiş haliyle Odr veya Od, ana tanrıça Frejya ile ilişkili olan figürdür. Nesir Edda ve Heimskringla 'nın ikisinde de freyja'nın kocası ve kızları Hnoss'un babası olarak geçmektedir. Heimskringla 'ya göre çiftin ayrıca Gersemi adından bir kızları daha bulunmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Fulla</span>

Cermen mitolojisinde Fulla ya da Volla bir tanrıçadır. İskandinav mitolojisinde Fulla, dişbudak kutuya eğilirken belindeki altın kemer ve ayağında tanrıça Frigg'e ait ayakkabı ile betinlenmiştir. Frigg sırları konusunda Fulla'ya güvenmektedir. Fulla, Büyük Edda, Nesir Edda ve skaldik şiirlerde yer almaktadır. Volla, 10. yüzyılda Eski Yüksek Almanca yazılmış anonim eser Merseburg Büyülü Sözleri'nde Phol'un tayının iyileşmesine yardım eden kişi ve Frigg'in kız kardeşi olarak geçmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Gerðr</span>

İskandinav mitolojisinde, Gerðr ; jötunn, tanrıça ve tanrı Freyr'in karısıdır. Gerðr Büyük Edda, Nesir Edda, Heimskringla ve skaldların şiirlerinde yer almaktadır. Gerðr, Gerd ya da Gerth şeklinde ingilizleştirilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Gefjon</span> İskandinav mitolojisinde tanrıça

İskandinav mitolojisinde Gefjon ya da Gefjun çift sürmek, Danimarka'nın adası Zealand, efsanevi İsveç kralı Gylfi, efsanevi Danimarka kralı Skjöldr, öngörü ve bakirelik ile ilişkilendirilen tanrıçadır. Gefjon; Büyük Edda, Nesir Edda, Heimskringla, skaldların eserleri ve çeşitli Latince çalışmaların Eski Norsça çevirilerinde yer almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Hlín</span> etimoloji Bilginler sıkça koruyucusu sayılan tanrıçanın adının ardındaki anlamı açıklar.

İskandinav mitolojisinde Hlín tanrıça Frigg ile ilişkili olan tanrıçadır. Hlín; Büyük Edda, Nesir Edda ve skaldik şiirlerdeki kenninglerde yer almaktadır.

İskandinav mitolojisinde Nanna Nepsdóttir ya da kısaca Nanna, tanrı Baldur ile ilişkili olan tanrıçadır. Hakkındaki bilgiler kaynaklara göre farklılık arz etmektedir. Nesir Edda 'da Nanna, Baldur'un karısıdır ve tanrı Forseti'nin annesidir. Baldur'un ölümünden sonra Nanna da kederden ölür. Baldur'un gemisine birlikte konarak ateşe verilirler ve denize bırakılırlar. Baldur ve Nanna Hel'de tekrar buluşurlar. Tanrı Hermóðr, Baldur'u ölümden geri getirmek için Hel'e gittiğinde ve varlık Hel yeniden dirilme konusunda ümit verdiğinde Nanna, Hermóðr'a tanrıça Frigg, tanrıça Fulla (yüzük) ve diğerlerine götürmesi için hediyeler verir. Nanna skaldların şiirlerinde sıkça geçmektedir. Aynı figür olduğu kesin olmamakla birlikte Büyük Edda 'da da bir kez bahsedilmektedir.

İskandinav mitolojisinde Njörun Nesir Edda 'da ve çeşitli kenninglerde geçen tanrıçadır.

<span class="mw-page-title-main">Sága ve Sökkvabekkr</span>

İskandinav mitolojisinde Sága', Sökkvabekkr hikmeti ile ilişkilendirilen tanrıçadır. Sökkvabekkr'da Sága ve tanrı Odin içki içip eğlenirler. Hem Sága hem de Sökkvabekkr Büyük Edda ve Nesir Eddada yer almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Sokkvabekkr</span>

İskandinav mitolojisinde Sága, Sökkvabekkr hikmeti ile ilişkilendirilen tanrıçadır. Sökkvabekkr'da Sága ve tanrı Odin içki içip eğlenirler. Hem Sága hem de Sökkvabekkr Büyük Edda ve Nesir Edda 'da yer almaktadır.

<i>Nesir Edda</i> İzlandada yazılmış 13. yüzyıl İskandinav edebiyat eseri

Nesir Edda ya da kısaca Edda, ayrıca Genç Edda, Snorri'nin Edda'sı olarak bilinir, 13. yüzyılın başlarında İzlanda'da yazılmış Eski Norsça edebiyat eseridir. Eserin genellikle bir dereceye kadar İzlandalı bilim insanı, hukukçu ve tarihçi Snorri Sturluson tarafından yaklaşık olarak 1220 yılında yazıldığı veya en azından derlendiği varsayılır. Kuzey Cermen halklarının mitlerinin asıl metni olan İskandinav mitolojisinin modern bilgisi için en eksiksiz ve en ayrıntılı kaynak olarak kabul edilir ve Şiirsel Edda olarak bilinen bir koleksiyonda günümüze ulaşan şiir versiyonları da dahil olmak üzere çok çeşitli kaynaklardan yararlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Nótt</span> İskandinav mitolojisinde geçen bir tanrıça

Nótt, İskandinav mitolojisinde gece teşhisi olan tanrıça. Nótt jötunn Narfi ve Nór'un kızı, Thor'un büyükannesidir. Yggdrasill ağacının altındaki vadilerde doğmuştur. Hayvanı, Alfödr'in Nott ve Dagr'a verdiği atlardan biri olan Hrímfaxi'dir. Anonim Eski Norsça şiirlerin 13. yüzyıldaki derlemesi niteliğindeki Manzum Edda ve 13. yüzyılda yazılan Nesir Edda'da Nótt, Narfi'nin kızı olarak geçer ve Hrímfaxi ile ilişkilendirilir. Nesir Edda'da Nótt'un evlilikleri ve soyağacından bahsedilir. Nótt; ilki Naglfari, ikincisi Annar, üçüncüsü ise Dellingr ile olmak üzere her birinden bir çocuğu olan üç evlilik yapmıştır. Bir özel isim olan nótt kelimesi, Eski Norsça edebiyatında da geçer.

Sjöfn,, İskandinav mitolojisinde aşkla ilişkili bir tanrıçadır. Sjöfn, 13. yüzyılda Snorri Sturluson tarafından yazılan Nesir Edda'da karakterize edilmiştir.

Syn, İskandinav mitolojisinde savunma reddi ile ilişkili bir tanrıçadır. 13. yüzyılda daha önceki geleneksel kaynaklardan derlenen Nesir Edda'da karakterize edilmiştir.

İskandinav mitolojisinde, Gimlé ,Ölenlerin gittiği ve Ragnarök'te hayatta kalan değerli kişilerin yaşayacaklarının önceden söylendiği bir yerdir.Nesir Edda'da ve Manzum Edda şiiri "Völuspá" da bahsedilir ve Asgard'ın güneşten daha güzel en güzel yeri olarak tanımlanır.Tanrıların krallığı Asgard'da Gimlé, doğru insanların öldüklerinde gittikleri altın çatılı bir binadır.Düzyazı Edda'da, Snorri Sturluson onu şu anda yalnızca ışık elflerinin yaşadığı üçüncü cennet olarak tanımladığı Víðbláinn'e yerleştirir.Gimlé ile ilgili açıklamalarından birinde alıntıladığı "Völuspá"da salon, Gimlé olarak adlandırılmak yerine, muhtemelen bir dağ olan Gimlé'dedir.