İçeriğe atla

Ljubica Marić

Ljubica Marić
Ljubica Marić on a 2009 Serbian stamp
Doğum18 Mart 1909(1909-03-18)
Kragujevac, Sırbistan Krallığı
Ölüm17 Eylül 2003 (94 yaşında)
Belgrad, Sırbistan ve Karadağ
MeslekBesteci

Ljubica Marić (18 Mart 1909 – 17 Eylül 2003), Yugoslavyalı besteci.

Josip Štolcer-Slavenski'nin öğrencisiydi. Bizans Ortodoks kilise müziğinden ilham aldığı biliniyordu. Belgrad Müzik Fakültesi'nde profesör ve Sırbistan Bilim ve Sanat Akademisi'nin üyesiydi. Ljubica Marić, yirminci yüzyılın en orijinal Sırp bestecisi ve müzikal açıdan en etkili bestecisi olarak kabul edilmektedir.[1]

Hayatı

Sırbistan'ın Kragujevac kentinde, Birinci Sırp Ayaklanması'nın liderlerinden biri olan Vojvoda Čolak-Anta Simeonović'in soyundan gelen babası Pavle ve annesi Katarina née Đorđević'in çocuğu olarak dünyaya geldi.[2] Ljubica, Sırp müziğinin ilerlemesini kolaylaştırmak amacıyla büyük bir sanatsal ve entelektüel yolculuğa çıktı. 1929'da kompozisyon alanında diploma alan ilk Sırp'tır. Prag Devlet Konservatuarı'nda Josef Suk'un yanında yüksek lisans eğitimine başladı. Öğrenciliği sırasında Amsterdam, Strasbourg ve Prag'daki festivallerde övgüler aldı.

Çok yetenekli bir kadın olarak tanımlandı ve müziği, çağdaş müziğin büyük destekçisi Hermann Scherchen tarafından desteklendi. Müziği en önemli oda toplulukları ve orkestralar tarafından seslendirildi ve Alois Hába tarafından kendisine Prag Devlet Konservatuarı'nın çeyrek ton müziği bölümünde doçentlik görevi teklif edildi. İkinci Dünya Savaşı uluslararası kariyerini sekteye uğrattı, bu yüzden hayatının çoğunu Belgrad'da geçirdi ve burada daha fazla eser bestelemeye odaklandı. Ayrıca görsel sanatlarla da uğraştı, felsefi şiirler yazdı. Belgrad Müzik Akademisi'nde profesör ve Sırbistan Sanat ve Bilim Akademisi üyesi olarak görev yaptı.

Ljubica Marić, ayinle ilgili olmayan bestelerde Bizans kilise müziğini kullanan ilk besteciydi. Eserlerinde Orta Çağ müziğini 20. yüzyıl müziğinin avangard deneyimiyle sentezleyerek felsefi sözlerle eserler ortaya çıkardı. Müziği postmodernizm ve minimalizmin başlangıcını duyurdu ve Arvo Pärt ve John Tavener'ın öncüsü olarak kabul edilmektedir.

Miras

Belgrad'daki Ljubica Marić'in mezarı

2009 yılında Sırbistan Cumhuriyeti'nin UNESCO Daimi Delegasyonu, UNESCO'nun Ljubica Marić'in doğumunun 100. yıldönümüyle ilişkilendirilmesini talep etmiştir.[3]

Dmitry Shostakovich, Ljubica Marić'in müziğini tanımlarken “Ljubica Marić, yüksek bir hedefe ulaşmak için çağdaş müziğin tüm cephaneliğini kullandı. Açık ve etkileyici bir dille ruhunun derinliklerinden konuşuyor…” ifadesini kullanmıştır.

Müziği ve ifadesindeki özgünlük, Bartok, Lutoslawski, Haba, Nicolas Slonimsky, Hermann Schrechen ve Marius Flothuis gibi 20. yüzyılın birçok büyük sanatçısı tarafından övgüyle karşılandı. Bu santçıların tamamı Ljubica Marić'in bestelerinin 20. yüzyılın en büyük müzik yaratımları arasında yer aldığını düşünmetkedir.

Kompozisyonların listesi

  • Kıza Acı, erkekler için koro (1928)
  • Sonata fantasia, solo keman için (1928/29)
  • Yaylı çalgılar dörtlüsü (1930/31) - kayıp
  • Rüzgar beşlisi (1931)
  • Orkestra için Müzik (1932)
  • Süit, çeyrek ton piyano için (1936/37) - kayıp
  • Trio, klarnet, trombon ve kontrbas için (1937) - kayıp
  • Piyano için eskizler (1944) - kayıp
  • Piyano için Octoëchos'un temaları üzerine dört doğaçlama ve füg (1944 civarında) - kayıp
  • Üç Prelüd ve Etüd, piyano için (1945, rev. 1997)
  • Karışık koro için iki şarkı (1945) - kayıp (Romanija, The Mist)
  • Zafer Yürüyüşü, senfoni orkestrası için (muhtemelen 1945) - kayıp
  • Karma koro için üç türkü (1946)
  • Çocuk Koroları (1946/64)(Tavuğun Endişeleri, Bülbül ve Avcılar, Bilmeceler, Menekşenin Eksiklikleri)
  • Şarkı ve Dans, piyano için (1947)
  • Branko'nun Yuvarlak Dansı, piyano için (1947)
  • Keman ve piyano için Sonat (1948)
  • Bariton ve piyano için "Dağ Çelengi"nden dizeler (1951)
  • Uzay Şarkıları, karma koro ve senfoni orkestrası için kantat (1956)
  • Passacaglia, senfoni orkestrası için (1957)
  • Octoïcha 1, senfoni orkestrası için (1958/9, rev.1998)
  • Bizans Konçertosu, piyano ve orkestra için (1959)
  • Rüya Eşiği, soprano, mezzo-soprano, anlatıcı ve oda orkestrası için kantat (1961)
  • Ostinato süper tema Octoïcha, piyano, arp ve yaylı çalgılar orkestrası için (1963)
  • Ağıt, Pastoral ve İlahi, karma koro ve enstrümantal topluluk için
  • Words of Light konuşma oratoryosu için müzik (1962/66) (redaksiyon Mirjana Živković, 2009)
  • Enchantress, soprano ve piyano için melodik okuma (1964)
  • Flüt Şarkısı (1976)
  • Kontrbas ve piyano için çağrı (1983, rev. 1998)
  • Monodia Octoïcha, çello solosu için (1984)
  • Darkness Chanting'den mezzo-soprano ve piyano için ezberci kantat (1984)
  • Asimptot, keman ve yaylı çalgılar orkestrası için (1986)
  • Harika Miligram flüt ve soprano için (1992)
  • Archaia, yaylı çalgılar üçlüsü için (1992)
  • Archaia 2, rüzgar üçlüsü için (1993, rev. 1998)
  • Torso, piyano üçlüsü için (1996, rev. 1998)

Kaynakça

  1. ^ "Ljubica - first lady conductor with a toothpick". Novosti. 25 Kasım 2015. 29 Mayıs 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Ekim 2017. 
  2. ^ "I walk for my freedom". Politika Online (Sırpça). 10 Nisan 2010. 18 Eylül 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Mayıs 2024. 
  3. ^ "UNESCO. Executive Board, 176th, 2007". 23 Nisan 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

İlhan Usmanbaş Türk besteci, eğitimcidir.

<span class="mw-page-title-main">Necil Kazım Akses</span>

Necil Kazım Akses, Türk besteci.

<span class="mw-page-title-main">Ekrem Zeki Ün</span>

Ekrem Zeki Ün, Türk besteci, orkestra şefi, keman eğitimcisi.

<span class="mw-page-title-main">Nevit Kodallı</span>

Mehmet Nevid Kodallı, Türk besteci, eğitimcidir.

Türk Beşleri özellikle Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş döneminde eserleriyle kendilerinden söz ettirmiş aşağıdaki beş Klasik Batı Müziği bestecisini bir arada tarif etmek için kullanılan uluslararası bir deyimdir. Türk müziği için çok önemlidirler. Bu kişiler:

Yalçın Tura,, Türk besteci.

Orkestra, dört ana enstrüman grubundan çeşitli elemanların birlikte müzik yaptığı, büyüklüğü esere göre değişebilen çalgılar topluluğudur. Sözcük, Antik Yunan tiyatrosunda koraya ayrılan yer anlamına gelen Grekçe ὀρχήστρα sözünden türemiştir. Orkestra elemanları 18. ve 19. yüzyıl boyunca yapılan çeşitli eklemelerle hızlı bir büyüme göstermiştir. 20. yüzyılda ise orkestralarda kompozisyon açısından ciddi bir değişiklik yaşanmamıştır. Elli ya da daha az müzisyenden oluşan görece küçük orkestralar oda orkestrası olarak adlandırılabilir. Tam kadro bir orkestra ise yaklaşık 100 kişiden oluşur ve senfoni orkestrası ya da filarmoni orkestrası olarak anılabilir. Bu iki adlandırma arasında orkestranın özelliğini aktaran kesin bir ayrım bulunmamaktadır. Ancak farklı adlandırmalar aynı şehirde yerleşik iki orkestrayı ayırmak için kullanılabilir. Orkestralar, bazı eserlerde bir soliste eşlik ederken, koro ile birlikte de kullanılabilir. Her enstrüman grubunun farklı teknik özellikleri, tınısı ve önemi vardır. Besteci ifade etmek istediği konuyu ya da duyguları bu enstrümanların ses tınılarına veya çalınma tekniklerine göre kendine en yakın şekilde, belirli bir teknik bilgi ve mantık içerisinde kullanır.

<span class="mw-page-title-main">Ferhang Hüseyinov</span>

Ferhang Hüseyinov Azeri-Sovyet besteci, keman sanatçısı ve eğitimcidir.

<span class="mw-page-title-main">Alexander von Zemlinsky</span> Avusturyalı besteci, orkestra şefi ve öğretmen (1871-1942)

Alexander (von) Zemlinsky, Avusturyalı besteci ve orkestra şefi.

<span class="mw-page-title-main">Ralph Vaughan Williams</span> İngiliz Müzisyen ve Besteci

Ralph Vaughan Williams, İngiliz müzisyeni ve bestecisi. Senfoniler, oda müziği, koro müziği ve film müziği bestelemiştir. İngiliz folklor müziği toplayıcılığı ile uğraşmış ve İngiliz folklor müziğinin çok popüler olan bazı yeni aranjmanlarını yapmış, ayrıca bu parçalardan ilham alarak orijinal müzik parçaları bestelemiştir; örneğin, folklor şarkılarının melodilerini kullanan "English Hymnal".

<span class="mw-page-title-main">Erich Wolfgang Korngold</span> Amerikalı besteci (1897 – 1957)

Erich Wolfgang Korngold Avusturya-Macaristan İmparatorluğu asıllı ve sonra ABD vatandaşlığına geçmiş müzisyen ve besteci. Özellikle romantik müzik ve sinema film müziği besteleri ile tanınmıştır. Max Steiner ve Alfred Newman gibi bestecilerle birlikte Amerikan Hollywood film endüstrisi için film müziğini ortaya çıkartan ve geliştiren bestecidir. Yaşamının sonuna doğru uzmanlaştığı beste akımı ve katkı yaptığı müzik janrı pek değerli olarak görülmemekteydi. Fakat son yıllarda müziksel katkıları tekrar değerlendirilmiş ve eserlerine yeniden yakın bir ilgi doğmuştur.

Sıdıka Özdil, Türk besteci.

Necdet Levent, Türk bestecidir.

Mesruh Savaş, Türk besteci ve akademisyendir.

Erdal Tuğcular, Türk bestecisi ve müzik eğitimcisi.

Reinhold Glière'in sanatsal zengin ve çeşitli olmuştur: 5 opera, 6 bale, 3 senfoni, yaylı çalgılar için 4 konçerto, orkestral eserler, oda orkestrası parçaları, enstrümantal parçalar, çocuklar için piano ve vokal çalışmalar, tiyatro ve film için müzik yazmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Peter Machajdík</span>

Peter Machajdík, modern klasik müzik bestecisi, ses sanatçısı ve doçent. Machajdík'ın müziği bazen minimalist olarak tanımlanmaktadır. Almanya ve Slovakya'da yaşamaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Arkady Luxemburg</span> Arkady Luxemburg besteci

Arkady Luxemburg Moldovalı-Amerikalı bestecilerden birisidir.

Frederic Rzewski'nin bestelerinin listesi.

<span class="mw-page-title-main">Yasushi Akutagawa</span> Japon besteci ve orkestra şefi (1925 – 1989)

Yasushi Akutagawa, Japon besteci ve aynı zamanda bir orkestra şefiydi. Kendisi Tabata’da doğup büyümüştür. Babası Japon hikâyelerinin babası olarak da anılan Ryūnosuke Akutagawa idi.