İçeriğe atla

Lea

Lea (veya Leah, İbraniceלֵאָה‎, lit. "yorgun"), İbrani din büyüğü Yakup'un iki eşinden ilki olup Tekvine göre On İki İsrail Kabilesinden altısının ve ayrıca bir de kızın annesidir. Lea, Lavan'ın kızı ve Yakup'un en çok sevip de evlenmek istediği Rahel'in ablasıdır. Lavan, Yakup'un annesi Rebeka'nn kardeşidir; dolayısıyla Lea Yakup'un kuzenidir.

Kişisel tarih

Görünüm

Tevrat'ta Lea için "gözleri yumuşaktı" (İbraniceועיני לאה רכות‎) der.[1] Burada geçen "yumuşak" (רכות) kelimesinin "alımlı" mı yoksa "zayıf" anlamında mı olduğu tartışma konusudur. Bazı tercümelerde ise mavi veya açık renkli gözleri olduğu belirtilir.[2] Raşi'ye göre Lea'nın gözleri zayıftı. Bu hikâyeye göre, Lea, Yakup'un büyük ikiz kardeşi Esav ile evlendirilecekti. Rabinik anlatımda Yakup ve Esav iki zıt kutuplardır; Yakup Tanrı korkusu olan bir bilge iken Esav cinayet ve zinaya karışmış bir putperestti. Fakat dendiğine göre, "Lavan'ın iki kızı vardı ve kardeşi Rebeka'nın iki oğlu. Büyük kız (Lea) büyük oğul (Esav) ile ve küçük kız (Rahel) küçük oğul (Yakup) ile evlendirilecekti."[3] Bunu duyan Lea zamanının çoğunu Tanrı'ya kaderini değiştirmesi için ağlayıp yakararak geçirdi. Bu nedenle Tevrat, Lea'nın gözlerini ağlamaktan "yumuşadı" olarak tasvir eder. Lea'nın gözyaşlarını duyan Tanrı Lea'yı Yakup ile hatta Rahel'den evvel evlendirdi.

Papa II. Julius'un mezarlığında Michelangelo'nun Lea betimlemesi.

Yakup ile evlilik

Lea, babası Lavan'ın kurduğu düzen sonucunda Yakup'un eşi oldu. Tevrat'a göre Yakup, kardeşi Esav'ın kendisi öldürmesinden korktuğu ve olası bir eş bulma umuduyla annesi Rebeka'nın kardeşi Lavan'ın memleketine gitti. Bir kuyu başında Lavan'ın genç kızı Rahel'i babasının koyunlarını güderken gördü ve onunla evlenmek istedi. Lavan, Yakup'a kendisinin yanında yedi yıl çalışırsa ona Rahel'i vereceğini söyledi. Lavan, düğün günü Rahel ile Lea'nın yerini değiştirdi ve ardından büyük çocuk evlenmeden küçüğünü evlendirmenin adetlere uymadığını belirtti.[4] Lavan Yakup'a bir yedi yıl daha kendisinin yanında çalışırsa Rahel'i ona eş olarak vereceğini söyledi.[5]

Annelik

Lea, Yakup'un Reuven, Şimon, Levi, Yehuda, İssakar, Zevulun isimli 6 oğlunun ve kızı Dina'nın annesidir. Rahel'in çocukları olmayınca bir aile kurmak için hizmetçisi Bila'yı Yakup'a sundu ve ondan Dan ve Naftali isimli iki oğul sahibi oldu. Bunu üzerine halihazırda dört oğlu bulunmasına rağmen Lea hizmetçisi Zilpa'yı Yakup'a sunup ondan Gad ve Aşer isimli iki oğlu daha oldu. Bazı görüşe göre Bila ve Zilpa Rahel ve Lea'nın yarı kardeşleridir.[6]

Lea bir süredir çocuk doğuramadı. Oğlu Reuven bir gün tarladan dönerken üremede yardımcı olduğuna inanılan bir adam otunu annesine getirdi.[7] Bir türlü çocuğu olmayan Rahel hüsrana uğradığından adam otu karşılığında Yakup'u bir geceliğine Lea'ya bırakmayı teklif etti. Bunu kabul eden Lea o gece İssakar'a hamile kaldı. Ardından Zevulun ve Dina'yı da doğurdu. Fakat Tanrı Rahel'i unutmadı ve ona Yosef ve Benyamin'i verdi.

Rahel ile rekabet

Hasidik metinlere göre iki kız kardeşin rekabeti evlilik kıskançlığından ötedir. Her ikisi de Tanrı'ya olan hizmetlerinde ruhani açıdan gelişebilmek için Tanrı'nın bir elçisi olduğuna inandıkları Yakup'a yakınlık gösterdiler. Bu sebeple Yakup'tan birçok çocuğu olmasını istediler ve hatta ailelerine yeni oğullar katabilmek için hizmetçilerini dahi Yakup'a sundular.[8]

Ölüm ve gömü

Lea Yakup'tan önce öldü.[9] Hebron'da Makpela Mağarası olarak da bilinen Atababalar Mağarası'nda Yakup'un yanına gömüldüğüne inanılır. Bu mağarada ayrıca Avraham, Sara, İshak ve Rebeka da bulunur.[10]

Nesil

Tanrı Avraham'a verdiği sözü Lea aracılığıyla yerine getirdi. Oğlu Yehuda Yakup'un oğulları içinde en efektif lider ve en güçlü ulus oldu.[11] Yehuda kabilesinden Kral David gibi önemli liderler çıktı. Bugünkü Yahudilerin Yehuda kabilesinden geldiğine inanılır. Hatta Mesih'in dahi Yehuda kabilesinden dolayısıyla Lea'nın soyundan geleceğine inanılır.[12]

6'sı kendisinden ve 2'si hizmetçisinden olmak üzere 12 kabile liderlerinin 8'inin annesidir.

Sırasıyla Yakup'un eşleri ve oğulları (K = Kız çocuğu)
LeaReuben (1) Şimon (2) Levi (3) Yehuda (4) İssakar (9) Zebulun (10) Dina (K)
RahelYosef (11)Benyamin (12)
Bila (Rahel'in hizmetçisi)Dan (5)Naftali (6)
Zilpa (Lea'nın hizmetçisi)Gad (7) Aşer (8)


Kaynakça

  1. ^ "Yaratılış 29:17". 24 Temmuz 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Kasım 2010. 
  2. ^ Bivin, David, "Leah's Tender Eyes," at jerusalemperspective.com 26 Mayıs 2007 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
  3. ^ "What's in A Name," 15 Mayıs 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Vayetzei (Genesis 28:10-32:3) at aish.com
  4. ^ "Yaratılış 29:16-30". 9 Haziran 2009 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Kasım 2010. 
  5. ^ "Yaratılış 29:27". 16 Mayıs 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Kasım 2010. 
  6. ^ Ginzberg, Louis (1909) The Legends of the Jews 5 Kasım 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Volume I, Chapter VI: Jacob, at sacred-texts.com 23 Eylül 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
  7. ^ Mandrake 30 Eylül 2007 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. in the American Bible Society Online Bible Dictionary, 1865, Broadway, New York, NY 10023-7505 at www.bibles.com 5 Aralık 2010 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
  8. ^ Feinhandler, Yisrael Pesach, Beloved Companions 9 Haziran 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Vayetze - III, "Jealousy Can Be a Tool for Spiritual Growth," at shemayisrael.com 29 Kasım 2010 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
  9. ^ "Yaratılış 49:31". 16 Mayıs 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Kasım 2010. 
  10. ^ Richman, Chaim (1995), "Focus on Hebron," 3 Mart 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. © 1995 Light to the Nations, Rabbi Chaim Richman - All Rights Reserved, Reprinted from The Restoration newsletter, July, 1995 (Tammuz/Av, 5755) at lttn.org 31 Ağustos 2010 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
  11. ^ Judah 7 Aralık 2008 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. at jewishencyclopedia.com 17 Kasım 2001 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
  12. ^ Messiah 13 Aralık 2010 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. at jewishencyclopedia.com 17 Kasım 2001 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Yusuf</span> İbrani din büyüğü, Yakup ve Rahelin oğlu

Yusuf, Yosef veya Batıdaki ismiyle Joseph, Yakup'un oğlu olan İbrani din büyüğü ve atasıydı. Tevrat'a göre İsrailoğulları'nı meydana getiren on iki boydan birinin başıdır. Kur'an'da adı geçen yirmi beş peygamberden birisidir.

<span class="mw-page-title-main">Yakub</span> İbrani din büyüğü ve atası, İsrailoğullarının babası

Yakub, Yakov veya İsrail, İsrailoğullarının üç önemli büyüğünden biri olan İbrani din büyüğü ve atasıydı. İbrahim'in torunu ve İshak'ın oğlu olan İsrail, özellikle Yahudilikte çok yüksek bir manevî konuma sahiptir. Hristiyanlıkta önemli bir din büyüğü olarak; İslam'da ise bir peygamber olarak görülür.

<span class="mw-page-title-main">Yaratılış Kitabı</span> Kutsal Kitapın ilk kitabı

Yaratılış Kitabı, Tanah'ın ve Hristiyan Eski Ahit'inin ilk kitabıdır. Yahudilik ve Hristiyanlık geleneklerinde her şeyin başlangıcını; insanlığın erken tarihini, İsrailoğullarının atalarını ve Yahudi milletinin asıllarını açıklayan bir kitap olarak görülür.

<span class="mw-page-title-main">İssakar kabilesi</span>

İssakar kabilesi, Tora'da adı geçen On İki İsrail Kabilesi'nden biridir.

İsrail'in On İki Kabilesi İbrani Kutsal Kitabı'na göre, İncil patriği Yakup'un torunlarıdır. Yakup, Yakup'un eşleri Leah ve Rachel, Yakup'un cariyeleri Bilhah ve Zilpah ve Yakup'un on iki oğlu toplu olarak İsrail ulusunu oluştururlar. Modern bilimde 12 sayısının, kuruluş mitinin sembolik bir parçasını ifade etmesi daha muhtemel olduğu düşünülerek, on iki İsrailli kabilenin var olup olmadığı konusunda şüpheler vardır.

<span class="mw-page-title-main">Ruben (Yakub'un oğlu)</span>

Tekvin'e göre Ruben, Ruven İslam geleneğinde Rubil, Yakup ve eşi Lea'nın ilk oğlu. Reuben kabilesinin kurucusudur.

<span class="mw-page-title-main">Şimon (Yakub'un oğlu)</span>

Tora'nın Tekvin kitabına göre Şimon Yakup'la Lea'nın ikinci oğlu ve Şimon kabilesinin kurucusudur. Bazı dinbilimcilerce Şimon sembolik bir kişiliktir. Bu tezi savunanlara göre Lea ve Rahel'den gelenler orijinal İsrailoğullarını ve hizmetçilerden gelenler ise İsrailoğullarına sonradan katılan halkları belirtmektedir. Şimon, Lea'dan geldiği için orijinal İsrailoğullarındandır. Buna rağmen Debora'nın Ezgisi'nde kabileler listelenirken Şimon'un ismi verilmemektedir bunun için bazı dinbilimciler Şimon'un belirgin bir kabile olmadığını savunurlar.

<span class="mw-page-title-main">İssakar</span>

İssakar Tekvin'e göre Yakup'un dokuzuncu Lea'nın beşinci oğlu ve İssakar kabilesinin kurucusudur. Bazı dinbilimcilerce İssakar sembolik bir kişiliktir. Bu tezi savunanlara göre Lea ve Rahel'den gelenler orijinal İsrailoğullarını ve hizmetçilerden gelenler ise İsrailoğullarına sonradan katılan halkları belirtmektedir. İsminin anlamı konusunda iki ana fikir vardır. İlk görüşe göre Lea Yakup'u adam otu karşılığında Yakup ile yattığı için kiralık adam anlamına gelen iş sakar'dan türemiştir. Bir diğer görüşe göre ise Lea hizmetçisi Zilpa'yı Yakup'a cariye olarak verdiği için Tanrı onu ödüllendirmiştir; bu sebeple ismi ödül var anlamına gelen yeş sakar'dan gelmiştir. Dinbilimcilere göre ilk açıklama bir kabilenin ismi olma açısında daha mantıklıdır fakat buna rağmen bazı dinbilimciler üçüncü bir açıklama getirmiştir; buna göre kabile mensupları bir Mısır tanrısı olan Seker'e taptıklarından Seker adamı anlamına gelen iş seker'den türemiştir.

<span class="mw-page-title-main">Zevulun</span> Yakupun oğlu (Yaratılış 46:14-15)

Zebulun Tekvin ve Sayılar kitabına göre Yakup'un onuncu Lea'nın altıncı oğlu ve Zebulun kabilesinin kurucusudur. Bazı dinbilimcilerce Zebulun sembolik bir kişiliktir. Bu tezi savunanlara göre Lea ve Rahel'den gelenler orijinal İsrailoğullarını ve hizmetçilerden gelenler ise İsrailoğullarına sonradan katılan halkları belirtmektedir. Zebulun, Lea'dan geldiği için orijinal İsrailoğullarındandır.

<span class="mw-page-title-main">Naftali (Yakub'un oğlu)</span>

Tekvin'e göre Naftali, Yakup'un altıncı ve cariyesi Bila'nın ikinci oğludur; Naftali kabilesinin kurucusudur. Bazı görüşe göre Naftali kabilesi orijinal İsrailoğulları'ndan olmayıp sonradan katılmıştır ve bu sebeple bir "cariye"den doğmuştur.

Bilhah, Yaratılış Kitabına göre Rahel'in hizmetçisi ve Yakup'tan Dan ve Naftali isimleri çocukları dünyaya getiren İbrani kadındır.

Zilpah, Lea'ın hizmetçisi ve Yakup'a Gad ve Aşer'i doğuran cariyedir. Leah'ın babası Lavan, Zilpah'ı kızına hizmetçi olarak verdi. Bazı yorumculara göre Bila ve Zilpa Lavan'ın genç kızları, Rahel ve Lea'nın farklı annelerden yarı kardeşleridir.

<span class="mw-page-title-main">Rahel</span> Yakupun eşi ve kuzeni

Rahel ; İbranice: רחל; Anlam: dişi koyun, Mecazi anlam: Saf ve temiz olan kişi) Tevrat'ta anlatıldığına göre Yakup'un en sevdiği karısı, Yusuf ile Benyamin'in annesi, Lavan'ın kızı, Lea'nın kardeşi maderşahidir.

<span class="mw-page-title-main">Aşer</span>

Aşer, Tekvin'e göre Yakup ile Zilpa'nın ikinci oğulları ve Aşer kabilesinin kurucusudur.

<span class="mw-page-title-main">Levi (Yakub'un oğlu)</span> Eski Ahit karakteri

Levi, Tekvin'e göre, Yakup ile Lea'nın üçüncü oğlu ve Levi kabilesinin kurucusudur; fakat Arthur Peake'in iddiasına göre, kabilenin diğer İsrail kabilelerine bağlılığını göstermek için sonradan eklenmiştir. Bazı dini ve siyasi ayrıcalıklar Levilere verilmişti ve Tevrat'ın ilk kaynakları olan Yahvist ve Elohist'e göre Levi rahip demek olup bir soyla ilgisi yoktur; bunun bir soy olarak gösterilmesi Ruhbani kaynağa ve Musa'nın kutsamasına rastlar; bunun amacı ruhban sınıfını farklı bir köke dayandırma çabasıdır.

<span class="mw-page-title-main">Kitâb-ı Mukaddes kaynaklı soyağaçları</span>

Semavi dinlerin kutsal kitaplarında ilk insan olarak gösterilen Adem'in Tanah bazlı soyağacı aşağıda sunulan bağlantılarda bulunmaktadır:

<span class="mw-page-title-main">Esav</span> Kutsal Kitapta İshak ve Rebekanın oğlu; Edomluların atası

Esav, Tanah'a göre İshak'ın oğlu, Yakup'un ise ikiz kardeşi olan İbrani din büyüğü. Yaratılış, Ovadya ve Malaki kitaplarında kendisinden bahsedilir.

<span class="mw-page-title-main">Rebeka</span>

Rebeka ya da Rifka, İbranice Kutsal Kitap'ta İshak'ın karısı ve Yakup ile Esav'ın annesi olarak görünür. Rebeka, Paddan Aram'dan Arami Betuel'in kızı ve Arami Lavan'ın kız kardeşidir. Şamlı Eliezer tarafından bulunup, İshak'la evlendirilmiştir. İshak ile evliliği, Yahudi düğün geleneklerine temel teşkil etmiş ve hayatı boyunca önemli olaylara tanıklık etmiştir. Kutsal Kitap anlatılarına göre, erdemli ve cömert bir kişilik olarak betimlenir.

<span class="mw-page-title-main">Yehuda (Yakub'un oğlu)</span> Yakubun oğlu

Yehuda, Yehuda kabilesinin ve ardılı olan Yehuda Krallığı'nın kurucusu olan İbrani ata ve liderdi. Yakub'un oğlu, İshak'ın torunu, İbrahim'in ise büyük torunudur. Yehuda hakkında ilk defa Tanah'ın Yaratılış Kitabı'nda bahsedilirken, Yehuda'nın soyundan gelenlere de "Yehuda'nın soyundan" anlamına gelen Yehudi/Yahudi denilmiştir. Gelecek asırlarda Yehuda ve İsrail Krallığı'nı yönetecek Davud ve Süleyman da, MS 1'inci asırda Mesih olduğuna inanılmış ve Hristiyanlığı kurmuş Nasıralı İsa da yine Yehuda'nın soyundan gelmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Benyamin (Yakub'un oğlu)</span> Kutsal Kitapta adı geçen kişi

Benyamin, Tekvin'e göre Yakup'un on iki oğlunun sonucusu ve Rahel'in iki oğlunun sonuncusudur. Benyamin kabilesinin kurucusudur. Eski Ahit'te anlatılana göre, Rahel'in büyük oğlu Yusuf'un aksine Benyamin Kenan topraklarında doğmuştur. MÖ 1443 yılında, İbrani takvimine göre aynı zamanda doğum günü olan 11 Heşvan'da 111 yaşında öldü. Kur'an'da Benyamin için, abileri Yusuf'a tuzak kurarken onun yanında kaldığı için dürüst genç evlat denir.