İçeriğe atla

Le astuzie femminili

Kadınlık Fendi

Eserin bestecisi: Domenico Cimarosa
Özgün isimLe astuzie femminili
MüzikDomenico Cimarosa
LibrettoGiuseppe Palomba
Gala26 Ağustos 1794
İlk gösterim yeriTeatro dei Fiorentini, Napoli
Oyuncular
  • Bellina: Eserin kahramanı, Doktor Romualdo'nun öğrencisi - soprano
  • Lasagna Giampaolo: Napoli'li toprak sahibi bir zengin - bas
  • Dottor (doktor) Romualdo: Bellina'nın öğretmeni ve velisi bariton
  • Filandro: Bellina'nin aşığı - tenör
  • Ersilia, Bellina'nin yakın hizmetlisi ve sırdaşı - soprano
  • Leonora, mürebbiye - mezzo-soprano

Kadınlık Fendi (Orijinal İtalyanca adı Le astuzie femminili), bestesi Domenico Cimarosa tarafından, librettosu "Giuseppe Palomba" tarafından Giovanni Bertati'nin L'amor rende sagace adlı liberettosundan uyarlanarak İtalyanca olarak hazırlanmış, 2 perdeden oluşan, melodramma giocoso janrında bir opera eseri. Eserin prömiyer temsili 26 Agustos 1794'te Teatro dei Fiorentini, Napoli'da yapılmıştır.

Hazırlanma ve temsiller

Bu opera eserini Domenico Cimerosa 1792'de Viyana'da Avusturya İmparatoru II. Leopold'un sarayında "kapel-master" olarak çalışmakta iken o yıl başında hazırlamış olduğu İl matrimonio segreto (Gizli Evlenme) eserinin kazandığı popülerliği tekrarlamak amacıyla hazırlamaya başlamıştır. "Giuseppe Palomba"'ya eserin librettosunu hazırlaması için sipariş verilmiştir ve o da İtalyan libretto yazarı Giovanni Bertati'nin L'amor rende sagace adlı liberettosundan uyarlanıp bu eserin librettosunu İtalyanca olarak hazırlamıştır.

Fakat Avusturya İmparatoru II. Leopold'un 1 Mart 1792'de ölümü üzerinde Cimarosa 1793'te Viyana Sarayı'ndaki görevinden ayrılıp Napoli, İtalya'ya dönmüş ve üzerinde çalışmalar yaptığı bu eseri planladığı gibi Viyana'da yapımlayamamıştır. Ama daha önce Viyana'da yapımlamış olduğu " Matrimonio segreto (Gizli Evlenme)" operasının unu Napoli'de de yapımlanmış ve temsilleri gayet popüler olarak tekrarlanmıştı. Bunu göz önüne alan Çimarosa Napoli'de de Viyana'da başladığı yeni bir opera eseri hazırlama projesinde devam etti. Bestelediği "Le astuzie femminili (Kadınlık Fendi)" adlı opera eserinin prömiyer temsili 26 Ağustos 1794'te Teatro dei Fiorentini, Napoli'da verildi. Bu eser seyirciler tarafından gayet iyi karşılandı ve temsiller tekrarlanmaya devam etti. Bu opera sonra Barselona'da 1795'te; Lizbon'da 1797'de; Viyana'da 1799'da, Paris'te 1802'de ve Londra'da 1804'te ilk defa olarak yapımlanıp temsilleri verildi. Bundan sonra da batı Avrupa operaevlerinede 19. yüzyılın ilk çeyreğinde defalarca yapımlanıp temsil edildi.

Fakat 19.yüzyıl sonlarında ve 20. yüzyıldaki yapımlarda bu eserin yapımlanmalarında değişiklikler yapılmaya ve eserin içeriği ve şekli değiştirilmeye başlandı. 1871'de bir yapımda eserin librettosunu değiştirmek üzere Enrico Golisciani'ye sipariş verildi. Napoli'de "Teatro dei Filodramatici Napoletano" yapımlanması için bir klavsen virtüözü olan Casere Rossi tarafından resitatiflerinin değiştirildi. 1920'de Paris Operası Ottorino Resphigi'ye Çimarosa'nın enstrümantasyonunun hepsini değiştiren bir eser hazırlayıp bu eseri yapımladı. 1939'da Floransa "Maggio Musicale Festivali"'nde de bu eser Resphigi'nin revize enstrümantasyonu ile yapımlandı. 1920'de ünlü Sergei Diaghilev'in "Bale Rus" bale kumpanyası bu eseri Léonide Massine koreografisi ile yapımlayıp temsil etmiştir. Günümüzde bu eser zaman zaman yapımlanmakla beraber popülerliğini kaybetmiştir.

Roller

Rol Ses tipi Prömiyerde roller, 26 Agustos 1792
(Orkestra şefi: --)
Bellina, Eserin kahramanı, Doktor Romualdo'nun öğrencisi sopranoGiovanna Codecasa
Lasagna Giampaolo, Napoli'li toprak sahibi bir zengin basCarlo Casaccia "Casacciello"
Dottor (doktor) Romualdo, Bellina'nın öğretmeni ve velisi baritonLuigi Martinelli
Filandro, Bellina'nin aşığı tenorAntonio Benelli
Ersilia, Bellina'nın yakın hizmetlisi ve sırdaşı soprano Marianna Muraglia
Leonora, mūrebbiye mezzo-soprano Luisa Negri

Konu Özeti

Roma'lı kız Bellina, Filandro ile karşılıklı birbirini sevmektedirler ve onunla evlenmek istemektedir. Fakat temsil başladığında Bellina'nın babasının biraz önce öldüğü ve babasının kızına vasiyetname ile bıraktığı zengin mirasın ancak onu kısıtlayıcı şartlı olduğu öğrenilir. Babası vasiyetnamesinde Bellina'nin baba mirasını alabilmesi için Napolili toprak sahibi Giampaolo ile evlenmesini şart koymuştur ve evlenmezse önemli bir servet olan babasının mirasını kaybedip gayet fakir düşecektir.

Bellina babası yaşamakta iken babasının tuttuğu özel öğretmenler altında iyi bir eğitim almıştır. Babası, yaptığı veraset vasiyetnamesinde Bellina'ya veli olarak özel öğretmenlerinden olan Dr. Romualdo'yu tayin etmiştir. Gerçekte durum daha da karmaşık olup kızın öğretmeni olan Dr Romualdo da genç Bellina'ya gizlice aşıktır.

Bellina mirasını kaybetmeden sevdiği Filandro ile evlenebilmek için hizmetlisi ve sırdaşı Emelia ve mürebiyyesi olan Eleonora ile birlikte bir komplo hazırlarlar. Bu üç kadın bir sıra kıyafet değiştirmeler, entrikalar, aldatmacalar sonucunda Bellina'nın velisinin fikir değiştirip, olmuş babasının vasiyetini yerine getirmeyip, Giampaolo ile evlenmeyip ve mirasını kaybetmeyip sevdiği Filandro ile evlenmesini sağlarlar. Kadınların fendi sonunda galip gelmiş olur.

Bu opera sonunda bir Rus dansı ile sona erer. Cimarosa'nın bu sonu o zamanlar opera bestecileri tarafından, özellikle komedi eserlerinde, seyirciye yeni bir gösteri zevki vermek amacıyla popüler olarak kullanılan egzotik (Rus) müzik ve danslarıni bir melodramda da uygulanmasının ilk örneği olmuştur.

Seçilmiş ses kayıtları [1]

Yıl Roller:
(Lasagna, Bellina, Don Romualdo,
Filandro, Ersilia, Leonara)
Orkestra Şefi
Orkestra, Koro
Marka
1959 Sesto Bruscantini,
Graziella Sciutti,
Franco Calabrese,
Luigi Alva,
Renata Mattioli,
Anna Maria Rota
Mario Rossi
RAI Napoli Senfoni Orkestrasi ve Korosu
2CD :Memories HR4285-6
1984 Nelson Portella,
Daniela Dessi,
Simone Alaimo,
Michele Faruggia,
Adele Cossi,
Petra Malakova.
Massio Bernart
Festival Martina Franca Orkestrası ve korosu
2 CD Warner Fonit Cetra-Italia 8573 83528–2

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  • Bu madde kısmen Fransızca Wikipedia "Le_astuzie_femminili" maddesi kaynaklıdır. Online:[1] 20 Haziran 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (Fransızca).
  • Bu madde kısmen İtalyanca Wikipedia "Le_astuzie_femminili" maddesi kaynaklıdır. Online:[2] 27 Ekim 2015 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (İtalyanca).
  1. ^ "Kaynak: Operaone websitesinde "Le astuzie femminili" maddesi". 18 Nisan 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Ağustos 2017. 

Dış kaynaklar

  • Anderson, James, (1993) The Complete Dictionary of Opera and Operetta, Wings Books, ISBN 0-517-09156-9

Dış bağlantılar

  • IMSLP Petrucci Music Library websitesi "Le astuzie femminili (Cimarosa, Domenico)" maddesinde operanın libretto metni ve partisyon notaları. [3] 19 Ağustos 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (İngilizce)
  • YouTube "Domenico Cimarosa - LE ASTUZIE FEMMINILI - Rai Napoli". RAI Napoli Orkestrası'nın 1959'da ses kaydi, [4] (İtalyanca)
  • YouTube "Domenico Cimarosa - Le astuzie femminili 1_2 (26 agosto 1794)" I. Perde ses kaydı, [5] (İtalyanca)
  • YouTube "Domenico Cimarosa - Le astuzie femminili 2_2 (26 agosto 1794)" II. Perde ses kaydı, [6] (İtalyanca)

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Gaetano Donizetti</span>

Domenico Gaetano Maria Donizetti İtalyan opera bestecisi. En ünlü bestesi 1835 yılında bestelediği Lucia di Lammermoor 'dir.

<span class="mw-page-title-main">Niccolo Piccinni</span>

Niccolo Piccinni senfoniler, oda müziği eserleri, operalar ve kilise müziği besteleri hazırlamış bir İtalyan bestecidir. Günümüzün klasik batı müziği severleri tarafından pek tanınmayan bir besteci olmakla beraber kendi yaşamı sırasında, özellikle hazırladığı Napoli-tipi opera buffa janrı eserleri dolayısıyla, Avrupa opera seyircisinin çok beğendiği opera bestecilerinin başında gelmekteydi. Piccinni'in zamanla unutulmasının bir nedeni yaşam ve bestecilik döneminin, ünleri günümüze yetişmiş olan Pergolesi gibi büyük besteci ile bir nesil sonrasının büyük bestecileri olan Domenico Cimarosa ile Mozart arasına düşmesidir.

<span class="mw-page-title-main">Domenico Cimarosa</span>

Domenica Cimerosa, klasik opera müziği dönemi içinde çalışan ve bu dönem ilkelerine uygun operalar hazırlamış olan Napoli ekolüne dahil bir İtalyan asıllı besteci. Çalışma hayatı döneminde 80 kadar opera bestelemiştir ve en beğenilen eseri Il matrimonio segreto (1792) olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Valentino Fioravanti</span> İtalyan müzisyen ve opera bestecisi (1764-1837)

Valentino Fioravanti, özellikle opera buffa türündeki opera eserleri ile tanınmış İtalyan bestecidir. Opera eserlerine, Fransızca operalardan özenle, konuşma kısımları koyan ilk İtalyan opera buffa bestecisidir. Bu konuşma kısımlarının bazen Napoli lehçesinde olması popülerliğine katkı yapmıştır. Yaklaşık 70 tane opera eseri bestelediği bilinmektedir; bunlar arasında en popüler olan 1799'da yayımlanan Le cantatrici villane adlı yapıttır. İtalyan opera bestecileri arasında Domenico Cimarosa ve Gioacchino Rossini ile birlikte en tutulmuş opera buffa bestecisi olarak bilinmektedir. Bir müzisyen ailesi yetiştirmiştir. Büyük oğlu tanınmış bir opera şarkıcısı, diğer bir oğlu Vincenzo Fioranvanti, 35 eseri olan bir opera bestecisi, torunları da ünlü opera şarkıcıları olarak tanınmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Giuseppe Gazzaniga</span>

Giuseppe Gazzaniga Napoli ekolüne mensup İtalyan opera bestecisidir. 51 opera eseri bestelemiştir ve opera buffa janrında eserler hazırlayan tanınmış İtalyan opera bestecilerinin sonuncusu olduğu kabul edilir.

<span class="mw-page-title-main">Saverio Mercadante</span> İtalyan muzisyen ve besteci

Saverio Mercadante özellikle romantik dönem opera eserleriyle tanınmış bir İtalyan muzisyen ve besteci.

<span class="mw-page-title-main">Pietro Metastasio</span>

Pietro Antonio Domenico Trapassi,, İtalyan şair ve librettist. Daha çok takma adı olan Metastasio ismi ile bilinir. Opera seria'nin en önemli librettocusu olduğu düşünülür.

<span class="mw-page-title-main">Platée</span>

Platee bir prolog ve üç perde ihtiva eden ve librettosu Fransızca olarak "Adrien-Joseph Le Valois d'Orville" tarafından yazılmış ve Jean-Philippe Rameau tarafından bestelenmiş olan "lirik komedi " janrında bir Barok stili "opera".

<span class="mw-page-title-main">Aşık Birader</span>

Aşık Birader Napolili İtalyan besteci Giovanni Battista Pergolesi tarafından bestelenmiş olan 2 sahnelik opera buffo janrının gayet az değişik bir şekli olan commedia musicale janrında bir operadır. Librettosu İtalyanca ve Napoli lehçesi ile "Gennaro Antonio Federico" tarafından hazırlanmıştır. Prömiyeri 27 Eylül 1732'de Napoli'de "Teatro dei Fiorentin" Tiyatrosunda yapılmıştır.

Artaserhas sözcüğü aşağıdaki anlamlara gelebilir:

<span class="mw-page-title-main">Gizli Evlenme</span>

Gizli Evlenme (Orijinal İtalyanca adı Il matrimonio segreto, bestesi Domenico Cimarosa tarafından, librettosu "Giovanni Bertati" tarafından, "George Coleman Yaşlı" ve David Garrick tarafından hazırlanan "The Clandestine Marriage " adlı tiyatro oyunundan uyarlanarak, İtalyanca olarak hazırlanmış, 8 tablo ihtiva eden 3 perdeden oluşan, imelodramma giocoso janrında bir opera buffa eseri. Eserin prömiyer temsili 7 Şubat 1792'de Burgtheater, Viyana'da Avusturya İmparatoru II. Leopold huzurunda yapılmıştir.

<span class="mw-page-title-main">Tancredi</span>

Tancredi Gioacchino Rossini tarafından bestelenen 2-perdelik opera seria veya "kahramanlik melodrami " janrindan opera eseridir.Gaetano Rossi tarafından yazılan İtalyanca libretto Voltaire tarafından 1760'ta Fransızca yazılan Tancrède adlı bir tiyatro oyunundan uyarlanmıştır. Bu eserin prömiyer temsili 9 Mayıs, 1812'de Venedik'te Fenice Tiyatrosu'nda yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Falstaff (Salieri)</span>

Falstaff veya Üç Șaka İtalyan asıllı ama Viyana'da çalışıp yaşayan Antonio Salieri tarafından bestelenmiş iki perdelik, bazen "dramma giocoso" janrında olarak nitelendirilen, bir opera eseridir. Eserin librettosu İngiliz oyun yazarı William Shakespeare'in Windsor'un Şen Kadınları tiyatro komedi oyunundan uyarlanarak İtalyanca olarak Carlo Prospero De Franceschi tarafından hazırlanmıştır. Eserin prömiyer temsili 3 Ocak 1799'de Viyana'da Theater am Kärntnertor'da yapılmıştır.

Hoyrat Şarkıcılar (İtalyanca:) Le cantatrici villane, Valentino Fioravanti tarafından bestelenmiş bir "dramma giocoso" türünde iki perdelik komik opera eseridir. Opera'nın librettosu Giuseppe Palomba tarafından hazırlanmıştır. Bu eserin prömiyer temsili Ocak 1799'da Teatro dei Fiorentini, Napoli'de sahneye konulmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Sevil Berberi (Paisiello)</span>

Sevil Berberi Opus:R 1.64, libretto'su İtalyanca olarak "Giuseppe Petrosellini" tarafından Fransız Pierre Augustin Caron de Beaumarchais'nin yazdığı "Le Barbier de Séville" adlı komedi tiyatro oyunundan uyarlanarak yazılmış; besteci Giovanni Paisiello tarafından hazırlanmış "dramma giocoso" janrında bir 2 perdelik opera buffadır. İlk temsili 26 Eylül 1782'de Sankt-Peterburg Rusya'da Ermitaj Sarayı'nda "Zimnevo Dvortsa" salonunda yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Nina (opera)</span> Giovanni Paisiellodan bir opera

Nina, , libretto'su İtalyanca olarak "Giambatista Lorenzi" tarafından yazılmış; besteci Giovanni Paisiello tarafından hazırlanmış "a commedia per musica" adı verilen komedi janrında bir opera buffa'dır.

<span class="mw-page-title-main">L'amor contrastato</span>

L'amor contrastato Opus:R 1.76 ve bazen 3 perdelik versiyonu ile La Molinera , libretto'su İtalyanca olarak "Giovanni Palomba" tarafından yazılmış; besteci Giovanni Paisiello tarafından hazırlanmış "commedia per musica" janrında bir 2 perdelik opera buffadır. İlk temsili Sonbahar 1788'de, Napoli, İtalya "Teatro Fiorentini"'de yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Otello (Rossini)</span>

Otello Gioacchino Rossini tarafından bestelenen 3-perdelik operatik müzikli dram janrında bir operadır. Salsa Markisi Francesco Mario Berio tarafından İtalyanca olarak yazılan opera librettosu, 1792'de Jean François Ducis'in Fransızca çevirisi Othello ou Le More du Venise oyununa ve 1813'te Giovanni Carlo Baron Cosenzas'ın İtalyanca çevirisi olarak hazırladığı Othello oyununa dayandırılmıştır. Bu Fransızca ve İtalyanca oyun eserlerinin orijinali ise tanınmış İngiliz oyun yazarı William Shakespeare'in 1603 basımlı İngilizce yazılmış Othello, the Moore of Venice tregedyasıdır.

<span class="mw-page-title-main">Musa Mısır'da</span>

Musa Mısır'da , Gioacchino Rossini tarafından bestelenen 3-perdelik "azione tragico-sacra " janrında bir operadır. "Andrea Leone Tottola" tarafından İtalyanca olarak yazılan opera librettosu, 1760'ta "Francesco Ringhieri" tarafından hazırlanmış "L'Osiride" adlı tragedya tiyatro oyunundan uyarlanarak yazılmıştır. Bu opera eserinin Musa Mısır'da adlı Napoli versiyonunun prömiyer temsili 5 Mart, 1818'de o zaman binası yeniden yapılmış olan San Carlo Tiyatrosu, Napoli'de seyirciye sunulmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Armide (Gluck)</span>

Armide, Christoph Willibald Gluck tarafından Fransızca olarak hazırlanmış 5 perdelik bir trajik operadır. Librettosu "Philippe Quinault" tarafından Fransızca olarak Torquato Tasso'nun (d.1544-o.1596) "Gerusalemme liberata [(Kurtarılmış Kudüs)(1581)]" epik şiir eserinden uyarlanarak yazılan eserin prömiyer temsili 23 Eylul 1777'de Paris'te "Académie Royale de Musique" tarafından verilmiştir. Bu eser Gluck'un Fransız opera sahnesinde temsil edilen 5. opera eseri olmuştur.