İçeriğe atla

Le Jeune Turc

Le Jeune Turc (TürkçeGenç Türk Gazetesi); Ziya Şakir Soku'nun Suphi Nuri İleri ile birlikte 1908'de yayınlamaya başladığı, Giuseppe Volpi tarafından finanse edilerek 1918 yılına kadar Fransızca dilinde İstanbul'da neşriyata devam eden, İttihat ve Terakki yanlısı ve siyonist görüşlü Yahudi bir gazeteydi.[1][2][3][4][5][6][7][8]

Kaynakça

  1. ^ Yüksel, Ahmet (2020). "Sami Hochberg: A Zionist Journalist Author Printer Diplomat Spy". History Studies International Journal of History. 12 (4). ss. 2263-2297. doi:10.9737/hist.2020.920. 
  2. ^ Lewental, D. Gershon (2010). "Le Jeune Turc". Encyclopedia of the Jews in the Islamic World. 29 Ekim 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Haziran 2021. 
  3. ^ Neville, Neville (1965). "Attempts at an Arab‐Zionist entente: 1913–1914". Middle Eastern Studies. 1 (3). ss. 238-267. doi:10.1080/00263206508700015. 
  4. ^ Ozavcı, Ozan (2020). "A Jewish "Liberal" in Istanbul: Vladimir Jabotinsky, the Young Turks and the Zionist Press Network, 1908–1911". Jews, Liberalism, Antisemitism: A Global History. Springer International Publishing. ss. 289-314. ISBN 978-3-030-48240-4. 
  5. ^ Kieser, Hans-Lukas. Talaat Pasha: Father of Modern Turkey, Architect of Genocide. Princeton University Press. s. 180. ISBN 978-1-4008-8963-1. The Ottoman press covered Talaat’s multiple denials of any wrongdoing by the central government in May and June 1914. After the discussion on 6 July, it attacked Emmanuil Emmanuilidis to undermine his credibility; the newspaper Le Jeune- Turc, in particular, excelled in doing so.171 Comparatively rich in topics, this Istanbul- based, Zionist- sponsored newspaper was devotedly pro- CUP and flattered “His Excellency Talaat Bey” almost daily. 
  6. ^ Benbassa, Esther (1989). "Le sionisme dans l'Empire Ottoman à l'aube du 20e siècle". Vingtième Siècle, revue d'histoire. 24 (1). ss. 69-80. doi:10.3406/xxs.1989.2186. 
  7. ^ Candel, Manuel M. (2015). El olivo que no ardió en Salónica. La Esfera de los Libros. ISBN 9788490604106. 2 Haziran 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Aralık 2020. 
  8. ^ Özyön, Arzu (Kış 2014). "Ziya Şair (Soku)'nun Selçuk Saraylarında Ömer Hayyam'ın Hayat ve Maceraları Adlı Romanının Tarihsel Roman Olarak İncelenmesi" (PDF). Turkish Studies. 9 (3). ss. 1135-1146. 16 Temmuz 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 11 Eylül 2017. 

İlgili Araştırma Makaleleri

Abdal, Türk tasavvufunun daha radikal formlarında karşılaşılan en üst mânevî mertebenin bir adıdır.

<span class="mw-page-title-main">Donald Quataert</span> Akademisyen

Donald Quataert, Hollanda asıllı, Amerikalı Osmanlı ve Orta Doğu tarihçisi, akademisyen.

<span class="mw-page-title-main">6. Ordu (Osmanlı İmparatorluğu)</span>

6. Ordu Osmanlı İmparatorluğu'nda yapılan askeri reformlar sırasında 19. yüzyılın sonlarında kuruldu.

<span class="mw-page-title-main">Avlonya Sancağı</span>

Avlonya Sancağı veya Berat Sancağı, Osmanlı İmparatorluğu'nun sancaklarından biriydi. Sancak 1466 yılında Elbasan Kalesi'nin inşa edilmesinden sonra kurulmuştur.

Cedidcilik, 19. yüzyılın sonu ve 20. yüzyılın başlarında Rus İmparatorluğu'da özellikle Türk kökenli Müslüman halklar arasında ortaya çıkan sosyal-siyasi ve entelektüel bir harekettir. Önceleri eski eğitim sistemini değiştirmek ve Müslümanlar için Avrupalı eğitiminin gerekliliği savunan bir hareket iken daha sonra feodal kalıntıların lağvedilmesi, İslam'ın ve dini okulların reformu, İslam'ın milli burjuvazinin taleplerine uyarlanması amaçlanmıştır. Hareketin en önde gelen isimlerinden biri İsmail Gaspıralı idi.

<span class="mw-page-title-main">Negroponte Triarşisi</span> Eski devlet

Negroponte Triarşisi, Dördüncü Haçlı Seferi ardından Bizans İmparatorluğu'nun parçalanmasından sonra Eğriboz Adası'na kurulmuş bir Haçlı devletidir. Birbiri ile ilişkili birkaç Lombard aile tarafından yönetilen Üç baronluğa (terzieri) bölünmüştür, ada kısa süre sonra Venedik Cumhuriyeti etkisine girmiştir. Yaklaşık 1390'dan itibaren, ada, Negroponte Krallığı olarak düzenli Venedik kolonisi oldu.

<i>Le Stamboul</i>

Le Stamboul, Osmanlı İmparatorluğu'nda İstanbul'dan yayınlanan ve ülkede Latin alfabesinin kabul edildiği 1934'ten itibaren 1964 yılına kadar "İstanbul adıyla yayımlamayı sürdüren günlük Fransızca gazete.

Arnavut milliyetçiliği, ilk kez 19. yüzyılda Arnavut millî uyanışı sırasında etnik Arnavutların ürettiği milliyetçi fikir ve kavramların genel bir adıdır. Arnavut milliyetçiliği, coğrafi olarak genişletilmiş bir Arnavut devletinin veya büyük Arnavut nüfusunu barındıran bitişik Balkan topraklarını kapsayan Büyük Arnavutluk'un oluşturulması fikirlerini de içeren Arnavutçuluk ve Pan-Arnavutçuluk gibi benzer kavramlarla da ilişkilidir.

<span class="mw-page-title-main">Giuseppe Volpi</span> İtalyan girişimci (1877-1947)

Giuseppe Volpi İtalyan iş insanı ve politikacısıydı.

<span class="mw-page-title-main">Kandiye Krallığı</span> Venedik Giriti (1212-1669)

Kandiye Krallığı ya da Kandiye Dükalığı, 1205-1212'deki Venedik fethinden, 1645-1669'deki Girit'in Osmanlılar tarafından fethine kadarki döneminde, Venedik Cumhuriyeti'nin denizaşırı kolonisi olarak Girit adasının resmi adıdır. Ada, o zamanlardan modern çağın başlarına kadar başkenti Kandiye veya Chandax ile aynı isimle anılırdı. Modern Yunan tarih yazımında dönem, Venetokrasi olarak bilinir.

<span class="mw-page-title-main">Kemalist tarihyazımı</span> Atatürkün kişilik kültünden etkilenen tarih anlatısı

Kemalist tarihyazımı, Türk siyasi ideolojisi Kemalizm tarafından desteklenen ve Atatürk'ün kişilik kültünden etkilenen tarih anlatısıdır. Kemalist tarihyazımı, Türkiye Cumhuriyeti'nin Osmanlı İmparatorluğu'ndan açık bir kopuşu temsil ettiğini ve Cumhuriyet Halk Partisi'nin İttihat ve Terakki'nin halefi olmadığını ileri sürer. Bu iddialara Taner Akçam, Erik-Jan Zürcher, Uğur Ümit Üngör ve Hans-Lukas Kieser gibi akademisyenler tarafından karşı çıkıldı.

<span class="mw-page-title-main">Ermeni Kırımı'nın tarihyazımı</span>

1915 ve 1917 yılları arasında en az 800.000 Ermeni'nin öldürüldüğü Ermeni Kırımı'nın tarihyazımı I. Dünya Savaşı'nın sonundan beri değişikliklere uğradı. Türkiye'nin dışındaki tarihçilerin çoğu Kırım'ın meydana geldiğini ve olayların bir soykırım olduğunu savunmaktadır, ancak bununla birlikte Kırım'ın sebepleri ve motivleri gibi bazı önemli hususların yorumlanmasında büyük farklılıklar vardır.

<span class="mw-page-title-main">Kurban milliyetçiliği</span>

Kurban milliyetçiliği; bir milleti, tarihte gerçekleşmiş mağduriyetlerini vurgulayarak kolektif bir şekilde masum ve suçsuz olarak sunan bir milliyetçilik türüdür. Bu düşünce türü, özellikle İrlanda ve Polonya gibi geleneksel olarak Katolik Kilisesi'ne bağlı olan ülkelerde daha belirgindir. Çin ve Kore halkının, Japon işgali döneminde işlenen savaş suçlarına dair bakış açısı da sıklıkla bunun bir örneği olarak gösterilir. Bunların yanında; kurban milliyetçiliği, Ermeni milliyetçiliğinin önemli bir parçasıdır. Düşünce; halk tarafından benimsenmesi durumunda diğer grupların yaşadığı mağduriyetleri kabul etmeyi zorlaştırdığı için, etnik çatışmalarda barışın sağlanması sürecini olumsuz etkileyebilir. II. Dünya Savaşı'ndan sonra 1980'lere kadar Avusturya'nın resmî bir devlet politikası olarak benimsediği Opferthese'nin ve Almanya'nın durumunda olduğu gibi; bu düşünce yapısı, uluslararası çatışmalarda "fail" olarak görülen ülkelerin, kendilerini çatışmadan sorumlu rejimlerin "ilk kurbanı" olarak göstermesiyle sonuçlanabilir.

<span class="mw-page-title-main">Arap Kongresi (1913)</span> Osmanlı İmparatorluğu altında yaşayan Arap halkı için daha fazla özerkliği görüşmek üzere Pariste düzenlenen kongre

Arap Kongresi (1913) Paris'te, 184 Boulevard Saint-Germain'de bulunan Fransız Coğrafya Kurumunun bir salonunda, 18-23 Haziran tarihlerinde, Osmanlı İmparatorluğu altında yaşayan Arap halkı için daha fazla özerkliği görüşmek üzere bir araya gelinmiştir. Ayrıca 25 resmi Arap Milliyetçi delegesi tarafından kurulan Arap Ulusal Kongresi, istenen reformları tartışmak ve bazı Osmanlı politikalarından memnuniyetsizliklerini ifade etmek için toplanmıştır. Osmanlı İmparatorluğu'nda belirsizlik ve değişim zamanında gerçekleşti: I. Dünya Savaşı'na giden yıllarda, İmparatorluk içinde Jön Türkler tarafından bir devrim (1908) ve bir darbe (1913) ile İtalya ve Balkan devletlerine karşı iki savaş yaşandı. Araplar, sönmekte olan imparatorluk altında daha fazla hak için talepte bulunuyor ve Arap milliyetçiliğinin ilk parıltıları ortaya çıkıyordu. Büyük Suriye, Filistin, İstanbul ve Mısır'da bir dizi muhalif ve reform odaklı grup kuruldu. Siyonizm etkisi altında Filistin'e Yahudi göçü artıyor ve İngiltere ve Fransa bölgeye ilgi gösteriyor, etki alanları için rekabet ediyorlardı.

Ryan Gingeras, Geç Dönem Osmanlı tarihçisidir.

Siyonist İşgal Hükûmeti komplo teorisi Yahudilerin Batılı devletlerin hükûmetlerini gizlice kontrol ettiğini iddia eden antisemitik bir komplo teorisidir. İnananlara göre, gizli bir Siyonist örgüt, beyaz, Hristiyan veya İslami çıkarlara karşı işbirliği yapmak için uluslararası bankaları ve onlar aracılığıyla hükûmetleri kontrol ediyor.

<span class="mw-page-title-main">Draç Sancağı</span>

Dıraç Sancağı Batıda İtalyan söylenişiyle Durazzo Sancağı olarak da bilinen, Osmanlı İmparatorluğu sancaklarından biriydi. Adını Dıraç'tan almıştır. Sancak, Dıraç, Tiran, Şayak, Kavalye ve Akçahisar kazalarından oluşuyordu. Dıraç Sancağı, İşkodra Vilayeti'nin güney kesiminde bulunuyordu ve vilayeti oluşturan iki sancaktan biriydi. Kuzeyde İşkodra Sancağı, kuzeydoğuda Manastır ve Debre, doğu ve güneyde Elbasan, batıda Adriyatik Denizi ile komşuydu. Arazisi genellikle düz ve ovadır ve sadece Tiran ve Kavalye kazalarının doğu kısımları dağlıktır.

Millî İktisat, Ziya Gökalp tarafından tasavvur edilen ve birbirini takip eden Osmanlı ve Türk hükûmetleri tarafından yürütülen, yerli Hristiyan burjuvazinin sistematik olarak mülksüzleştirilmesini ve onların yerine Müslüman Türklerin geçmesini, ayrıca Hristiyanların mülkiyetindeki mülklerin büyük çapta müsaderesini ve yeniden dağıtımını içeren ekonomik plandır. Türk Yurdu, 1915'i Millî İktisat'ın başlangıç yılı ilan etti. Talat Paşa, Emil Ludwig'e Ermeni işgücünün kaybının ekonomiye kısa bir süreliğine zarar vereceğinden ancak yakında Türklerin onların yerini alacağından bahsetti.

İttihatçılık, 1908'de Jön Türk Devrimi'ni gerçekleştiren ve 1913'ten 1918'e kadar Osmanlı İmparatorluğu'nu yöneten İttihat ve Terakki Cemiyeti'nin ideolojisiydi.

<span class="mw-page-title-main">Jön Türkler listesi</span> Vikimedya liste maddesi

Osmanlı İmparatorluğu'ndaki Jön Türk hareketinin parçası olan kişileri içeren eksik bir listedir. Bu devrimci ve ilerici hareket, öncülüğünü İttihat ve Terakki'nin (İTC) yaptığı çeşitli fraksiyonlardan oluşuyordu. Jön Türkler ismine rağmen, takipçiler dini ve etnik kökenleri bakımından çeşitliydi ve bazıları Osmanlı İmparatorluğu'ndan değildi. Türklerin dışında, üyeler ve destekçiler çoğunlukla Arnavutlar, Çerkesler, Kürtler, Ermeniler, Yunanlar, Yahudiler ve Araplar idi.