İçeriğe atla

Latin Amerika sineması

Latin Amerika sineması, Latin Amerika'nın film üretimlerine ve film endüstrilerine atıfta bulunmaktadır. Latin Amerika filmleri hem zengin hem de çeşitlidir ancak başlıca üretim merkezleri Arjantin, Brezilya ve Meksika olmuştur. Latin Amerika sineması, sesin piyasaya sürülmesinden sonra gelişti böylece sınırın güneyindeki Hollywood filminin ihracatına dilsel bir engel oluşturdu.

Tarihi

Meksikalı ilk film yapımcısı Salvador Toscano Barragan.

İlk film yapımının kökenleri genellikle Salvador Toscano Barragán'a dayanmaktadır. 1898'de Toscano, Don Juan Tenorio adında Meksika'nın konulu ilk filmini yaptı. Meksika Devrimi sırasında Toscano savaşın birkaç videosunu çekti ve kızı bunları, 1950'de uzun metrajlı film hâline getirdi. Diğer kısa filmler Fransız film yapımcıları tarafından yapılmış ya da onlardan etkilenmiştir. 1940'lar ve 1950'lerde Meksika filmlerinin "Altın Çağı", Latin Amerika sinemasının önemli örneklerindendir. Meksika filmleri tüm Latin Amerika ve Avrupa'ya ihraç edildi ve gösterildi. Emilio Fernández'in Maria Candelaria (1944) filmi, Cannes Film Festivali'nde Altın Palmiye kazandı. Bu dönemdeki ünlü aktörler ve aktrisler María Félix, Pedro Infante, Dolores del Río, Jorge Negrete ve komedyen Cantinflas'dır.

1950'ler ve 1960'lar Arjantinli film yapımcıları Fernando Solanas ve Octavio Getino'nun önderliğindeki Üçüncü Sinema'ya doğru bir hareket yaşadı.

Brezilya'da, Cinema Novo hareketi, kritik ve entelektüel senaryolara ve politik bir mesaja sahip filmler üretmenin özel bir yolunu yarattı. Anselmo Duarte'nin O Pagador de Promessas filmi 1962 Cannes Film Festivali'nde Altın Palmiye kazandı[1] ve böylece, bu başarıyı elde eden ilk film oldu. Bir yıl sonra Yabancı Dilde En İyi Film Akademi Ödülü kategorisinde Akademi Ödülleri'ne aday gösterilen ilk Brezilya ve Güney Amerika filmi oldu. Yönetmen Glauber Rocha, siyasi filmleri üçlemesi ile ünlü Brezilyalı Cinema Novo hareketinin en önemli figürlerinden biridir. Deus e o Diabo na Terra do Sol, Terra em Transe (1967) ve O Dragão da Maldade Contra o Santo Guerreiro (1969) üçlemesiyle Cannes Film Festivali'nde En İyi Yönetmen Ödülü'nü kazandı.

Kolombiya'da Carlos Mayolo, Luis Ospina ve Andrés Caicedo, kalıcı etkiye sahip olacak Grupo de Cali olarak adlandırdıkları alternatif bir harekete öncülük etti ve 1960'lar ve 1970'lerin "Yeni Latin Amerika Sineması"nın önde gelen temsilcileri olarak Oiga, Vea, Agarrando pueblo gibi bazı filmler ürettiler. Pura sangre (Ospina) ve Carne de tu carne (Mayolo) 1980'li yıllarda üretildi ve farklı estetiklere sahiptir.[2]

Küba sineması, Küba devriminden bu yana resmî destek gördü ve Tomás Gutiérrez Alea gibi önemli film yapımcılara sahiptir.

Arjantin'de kültürü genel olarak koparan bir dizi askeri yönetimden sonra film endüstrisi, 1976-1983 askeri diktatörlüğü sonrasında yeniden ortaya çıktı ve Akademi Ödülleri'nde Yabancı Dilde En İyi Film Akademi Ödülü kategorisinde ödül kazanan iki Latin Amerika filminden ilki olan Resmi Tarih (1985) filmini üretti. Aynı kategoride aday gösterilen Arjantin filmleri arasında La Tregua (1974), Camila (1984), Tango (1998), El hijo de la novia (2001), Gözlerindeki Sır (2009, ödülü kazandı) ve Asabiyim Ben (2014) yer almaktadır.

Daha yakın zamanlarda, yeni yönetmenlik tarzı ve öyküler "Yeni Latin Amerika Sineması" olarak etiketlenmiş ancak bu etiket 1960'larda ve 1970'lerde de kullanılmıştı.

Como agua para chocolate (1992), Cronos (1993), Paramparça Aşklar Köpekler (2000), Ananı Da! (2001), Pan'ın Labirenti (2006) ve Babil (2006) gibi Meksika filmleri, çağdaş konularda evrensel öykü oluşturma konusunda başarılı olmuşlardır ve Cannes Film Festivali gibi prestijli festivallerde gösterilerek uluslararası alanda tanınmışlardır. Alejandro González IñárrituAlfonso Cuarón (Harry Potter ve Azkaban Tutsağı), Guillermo del Toro ve senarist Guillermo Arriaga, Hollywood'ta başarı elde etti ve Cuaron ve González Iñárritu, En İyi Yönetmen Akademi Ödülü ve Directors Guild of America'da En İyi Yönetmen ödülünü kazanan tek Latin Amerikalı yönetmenlerdir.

1998-2002 Arjantin'de meydana gelen ekonomik kriz, 1990'ların sonunda ve 2000'lerin başında filmlerin üretimini etkiledi ancak o yıllarda üretilen birçok Arjantin filmi uluslararası beğeniyle karşılandı. Kayıp Kucak (2004), Roma (2004) ve Dokuz Kraliçe (2000) bu filmler arasındadır.

Modern Brezilya film endüstrisi ülke içinde daha kârlı hale geldi ve bazı yapımları Avrupa'da ve Amerika'da ödüller aldı ve tanındı. Bir Köpeğin Vasiyeti (2000) Brezilya sinemasının bir klasiği olarak kabul edilmektedir ve ülkede gişe rekoru kırdı. Merkez İstasyonu (1998), Tanrı Kent (2002) ve Özel Tim (2007), dünya çapında hayran kitlesi elde etti ve filmlerin yönetmenleri Walter Salles, Fernando Meirelles ile José Padilha, Amerika ve Avrupa film projelerine katıldı. Merkez İstasyonu, 1999 yılında Yabancı Dilde En İyi Film Akademi Ödülü dalında ve Fernanda Montenegro ise En İyi Kadın Oyuncu Akademi Ödülü dalında aday gösterildi. Montenegro bu adaylıkla bu dalda aday olan ilk Brezilyalı, ilk Portekizce konuşan ve Latin Amerikalı kadın oyuncu oldu. 2003 yılında Tanrı KentEn İyi Uyarlama Senaryo Akademi ÖdülüEn İyi Yönetmen Akademi ÖdülüEn İyi Sinematografi Akademi Ödülü ve En İyi Film Kurgusu Akademi Ödülü dallarında dört Akademi ödülüne aday gösterildi. Ayrıca En İyi Yabancı Dilde Film Altın Küre Ödülü dalında Altın Küre Ödülleri'ne aday oldu. Özel Tim filmi ise Berlin Uluslararası Film Festivali'nde Altın Ayı kazandı.

ABD'de Latin Amerika film yapımcılarına izleyicileri teşvik etme ve onları ortaya çıkarma amaçlı bir hareket mevcuttur. Buna bir örnek olarak New England Festival of Ibero American Cinema gösterilebilir.

Kaynakça

  1. ^ "Festival de Cannes: O Pagador de Promessas". festival-cannes.com. 15 Eylül 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Şubat 2009. 
  2. ^ http://dintev.univalle.edu.co/cvisaacs/index.php?option=com_content&task=view&id=638&Itemid=5&limit=1&limitstart=1 7 Temmuz 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Carlos Mayolo y el innolvidable Caliwood (in Spanish)

Bibliyografi

  • Julianne Burton (ed.): Cinema and Social Change in Latin America. Conversations with Filmmakers, Austin: University of Texas Press, 1986
  • Julia

Konuyla ilgili yayınlar

  • Paul A. Schroeder Rodriguez. Latin American Cinema: A Comparative History (University of California Press; 2016) 376 pages; readings of 50 films to examine the region's cinema since the silent era.
  • Isabel Maurer Queipo (ed.): "Directory of World Cinema: Latin America", intellectbooks, Bristol 2013, 9781841506180

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<i>Uzak</i> (film, 2002) 2002 yapımı Türk dram filmi

Uzak, yönetmen Nuri Bilge Ceylan'ın 2002 yılında çektiği bol ödüllü filmi. 2003 yılında Cannes Film Festivali'nde Büyük Ödül'ü kazanmıştır. Film, 76. Akademi Ödülleri'nde Türkiye'nin yabancı dilde en iyi film dalında Oscar aday adayı olarak seçilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Cannes Film Festivali</span> Fransanın güneyindeki Cannes kentinde her yıl genellikle mayıs ayında düzenlenen uluslararası film festivali

Cannes Film Festivali, Fransa'nın güneyinde bulunan Cannes kentinde her yıl genellikle Mayıs ayında düzenlenen uluslararası film festivalidir. Festivale dünyanın her yanından ve her türden yeni filmler katılır. Festivalin en prestijli ödülü Altın Palmiye'dir.

<span class="mw-page-title-main">Alejandro González Iñárritu</span>

Alejandro González Iñárritu, Akademi Ödülü sahibi Meksikalı film yönetmeni.

<span class="mw-page-title-main">Guillermo del Toro</span>

Guillermo del Toro Gómez, Meksikalı film yönetmeni. Oscar ödüllü Pan'ın Labirenti (2006) ve Suyun Sesi (2017) filmleriyle tanınır.

<span class="mw-page-title-main">Paul Thomas Anderson</span> Amerikalı film yönetmeni

Paul Thomas Anderson, 8 kez Akademi Ödülleri'ne aday gösterilmiş Amerikalı yönetmen ve film yapımcısı. Özellikle henüz 29 yaşında iken yönettiği Magnolia (film) adlı filmiyle eleştirmenlerden olumlu not almıştır.

<span class="mw-page-title-main">Fernando Meirelles</span>

Fernando Meirelles, Akademi Ödülü'ne aday olmuş film yönetmeni.

<i>Üç Maymun</i> 2008 yapımı Türk dram filmi

Üç Maymun, 2008 Türkiye-Fransa-İtalya ortak yapımı Nuri Bilge Ceylan filmidir. Yönetmenin Uzak ve İklimler'den sonra Cannes Film Festivali'nin yarışmalı bölümüne kabul edilen üçüncü, toplamda ise beşinci uzun metrajlı filmidir.

<span class="mw-page-title-main">Héctor Babenco</span>

Héctor Babenco, Arjantin asıllı Brezilyalı film yönetmeni, senarist ve yapımcı. Ukrayna kökenli bir baba ve Polonya göçmeni Musevi bir anneden dünyaya gelmiştir.

<i>Cennet Sineması</i> İtalyan sinema filmi

Cennet Sineması, 1988 yapımı İtalyan filmi. Giuseppe Tornatore'nin ikinci filmi olan Cinema Paradiso, yayınlandığı günden bu yana İtalya ve dünyada sinema klasikleri arasındaki yerini almıştır. Yapımcılığını Franco Cristaldi ve Giovanna Romagnoli'nin üstlediği filmin müziklerini, yaklaşık 500'den fazla filmin müziklerini yapan Ennio Morricone üstlenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Amerikan sineması</span>

Amerika Birleşik Devletleri sineması, Amerikan sineması veya genellikle kullanılan ismiyle Hollywood, 20. yüzyılın başlarından bu yana dünya çapında sinema üzerinde derin bir etkisi olan ABD menşeli sinema sektörüdür. Bu sektörün geçmişi dört ana döneme ayrılmaktadır: Sessiz film dönemi, klasik Hollywood sineması, Yeni Hollywood ve çağdaş dönem. Fransız Lumière Kardeşler modern sinemanın kurucusu olarak kabul edilmelerine rağmen, hızla gelişen bu sektörde Amerikan sineması en baskın güç haline gelmiştir. 1920'lerden bu yana, Amerikan film endüstrisi her yıl herhangi başka bir ülkeden daha fazla hasılat elde etmektedir.

Emmanuel Lubezki Morgenstern, Meksikalı görüntü yönetmeni. 2013'te Gravity, 2014'te Birdman or, 2015'te The Revenant filmleriyle art arda üç kez En İyi Sinematografi Akademi Ödülü'nün sahibi olmuştur.

15. Cannes Film Festivali 7-23 Mayıs 1962'de yapıldı. Altın Palmiye ödülünü O Pagador de Promessas filmi ile Anselmo Duarte kazandı.

<span class="mw-page-title-main">Jacques Audiard</span> Fransız film yönetmeni ve senarist (d. 1952)

Jacques Audiard Fransız senarist ve film yönetmeni. Babası Michel Audiard aynı zamanda önemli bir senarist ve yönetmendir.

Uluslararası Eleştirmenler Haftası, 1962'de kurulan ve Fransız Sinema Eleştirmenleri Sendikası tarafından organize edilen Cannes Film Festivali bölümü. Bölüm, Fransız Sinema Eleştirmenleri Sendikası tarafından organize edilen ve Shirley Clarke'ın yönettiği The Connection filminin 1961 Cannes Film Festivali'nde gösterilmesinin ardından oluşturuldu.

<span class="mw-page-title-main">Meksika sineması</span>

Meksika sineması, 19. yüzyılın sonlarına ve 20. yüzyılın başlarına uzanmaktadır. Yeni aracın birkaç meraklısı özellikle Meksika Devrimi gibi tarihsel olayları belgelediler ve son dönemlerde keşfedilen birkaç film yaptılar. Meksika sinemasının altın çağı boyunca Meksika, Latin Amerika film endüstrisine hakimdi.

<span class="mw-page-title-main">Arjantin sineması</span>

Arjantin sineması, Arjantin'deki film endüstrisine dayanmaktadır. Arjantin sineması, Arjantin ulusunda veya Arjantinli film yapımcıları tarafından yurt dışında yapılan film ve yaratıcı film sanatını da içermektedir.

<span class="mw-page-title-main">Yunanistan sineması</span>

Yunanistan sineması uzun ve zengin bir tarihe sahiptir. Zaman zaman savaş ya da siyasi istikrarsızlık nedeniyle baskıya uğramasına rağmen Yunanistan film endüstrisi iç pazara hakim olmuş ve uluslararası başarıya ulaştı. Yunan filmlerinin özellikleri arasında dinamik bir konu, güçlü karakter gelişimi ve erotik temaları mevcuttur. Kayıp (1982) ve Sonsuzluk ve Bir Gün (1998) filmleri Cannes Film Festivali'nde Altın Palmiye kazandı. Beş Yunan filmiyse Yabancı Dilde En İyi Film Akademi Ödülü'ne aday gösterildi.

<i>Roma</i> (film, 2018)

Roma, yönetmenliği, senaristliği ve görüntü yönetmenliği Alfonso Cuarón tarafından gerçekleştirilen Meksika ve Amerika Birleşik Devletleri ortak yapımı aile drama filmidir. Roma'nın dağıtım hakları ise Netflix'tedir.

1962'de sinema, maddesi 1962 yılında gösterime giren filmleri listelemektedir.

Sidney Joseph Furie 1960'lar ile 1980'lerin başları arasında hem İngiliz hem de Amerikan sinemasındaki kapsamlı çalışmaları ile tanınan Kanadalı bir film yönetmeni, senarist ve yapımcıdır. Çağdaşları Norman Jewison ve Ted Kotcheff gibi, ülkesinde film endüstrisinin neredeyse yok olduğu bir dönemde ana akım eleştirel ve finansal başarıyı kendi ülkeleri dışında elde eden ilk Kanadalı yönetmenlerden biriydi. BAFTA Film Ödülü kazandı ve Michael Caine'in başrol oynadığı ünlü casus gerilim filmi The Ipcress File (1965) çalışmasıyla Altın Palmiye'ye aday gösterildi.