İçeriğe atla

Laika Karabey

Laika Karabey
Doğum1909
İstanbul
Ölüm20 Aralık 1989
İstanbul
Defin yeriZincirlikuyu Mezarlığı
MeslekBestecisi, tanburi ve eğitimci
Tanınma nedeniİleri Türk Müziği Konservatuvarı'nın kurucularından

Laika Karabey (1909 İstanbul, Osmanlı Devleti - 20 Aralık 1989 İstanbul, Türkiye),[1] Geleneksel Türk müziği yorumcusu, bestecisi, tanburi, İleri Türk Müziği Konservatuvarı'nın kurucularından, eğitimci.

Hayatı

Babasının miralay rütbesiyle görev yaptığı Asir bölesinde doğdu. Altı yaşında ailesiyle İstanbul'a döndü. İlk müzik derslerini ut ve keman çalan annesinden aldı. 8 yaşında tanbura başladı. Tanburi Cemil'in öğrencisi oldu. Ardından Tanburi Cemil'in yeğeni Hikmet Bey'den dersler aldı. 14 yaşında Şark Musikisi Cemiyeti'ne girdi. Burada Leon Hancıyan'la uzun süre çalıştı. Rauf Yekta Bey, Rahmi Bey'le eser meşk etti. Üsküdar Amerikan Kız Koleji'nde 12 yıl Türkçe, tarih, coğrafya, yurtbilgisi, ardından Saint Michel Fransız Lisesi'nde, Rum ve Ermeni okullarında müzik öğretmenliği yaptı. Sadettin Arel'le tanışması müzik anlayışında köklü bir değişikliğe yol açtı.[2] İstanbul Konservatuvarı İcra heyeti'ne girince öğretmenlikten ayrıldı. Konservatuvarda müzik kuramı dersleri verdi. 1948'de Sadettin Arel'le birlikte konservatuvardan istifa etti. Birlikte İleri Türk Müziği Konservatuvarı Derneği'ni kurdu. 1948'de Arel'le birlikte yayımlamaya başladıkları Musiki Mecmuası'nın yazıişleri müdürlüğünü üstlendi.İstanbul Radyosu'nda tanbur çaldı, koro şefliği yaptı. Gazete ve dergilerde müzik, politika üzerine yazdı.[3] 1929'da Emin Arifi Karabey'le evlendi. Çiftin Filiz (Ofluoğlu) isimli bir kızları oldu. Laika Karabey, 20 Aralık 1989'da İstanbul'da öldü, Zincirlikuyu Mezarlığı'nda toprağa verildi.

Eserleri

  • Hicaz Peşrevi (1948)
  • Hümayun Saz Semaisi (1949)
  • Saba Peşrevi
  • Gülce Bilir, Bülbülce Bilir (Karcığar nak şarkı)
  • Serapa Kaplamış Kasvet Cihanı (Karcığar Şarkı, güfte: Süleyman Nazif)
  • İstanbul İçin (Nihavent Şarkı, güfte: Şükufe Nihal)
  • Kürdili Hicazkar Kanun Taksimi
  • Harim-i Vuslatından Ayrılırken Başlıyor Hicran (uşşak aksak şarkı)

Kaynakça

  1. ^ "Arşivlenmiş kopya". 2 Ocak 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Şubat 2017. 
  2. ^ Kayserilioğlu, Baha (16 Ocak 1951). "Laika Karabey". Bizim Yıldızlar, 10. ss. 11-16. 
  3. ^ Öztuna, Yılmaz. Türk Musikisi Ansiklopedisi. Orient. ss. Cilt 1, Sayfa 435. ISBN 975-6124-05-9. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Tamburî Cemil Bey</span> Osmanlı besteci ve tanburi

Tambûrî Cemil Bey, Türk tambur, yaylı tambur, klasik kemençe, alto kemençe, viyolonsel ve lavta ustasıdır. Çok sayıda bestesi ve taş plak kayıtları vardır. Yaylı tamburun mucididir.

<span class="mw-page-title-main">Mesut Cemil</span> Türk müzisyen

Mesut Cemil Tel, Tamburi Cemil Bey’in oğludur. Bir ara “Tel” soyadını kullanmışsa da, kısa bir süre sonra bundan vazgeçmiştir. Çocukluk yılları babasının musiki çevresinde geçti. Babasından birkaç ders dışında musiki dersi almadı. İstanbul Sultanîsi'nde öğrenciyken, on üç yaşında Daniel-Fitzinger'den keman dersleri alarak Batı musikisi bilgileri öğrenmeye başladı; keman üzerindeki çalışmalarını daha sonra Aliye Berger'in eşi Karl Berger’den aldığı derslerle sürdürdü.

<span class="mw-page-title-main">Tambur</span>

Tambur, Türk müziğinde yaygın olarak kullanılan telli bir sazdır.

<span class="mw-page-title-main">Alâeddin Yavaşca</span>

Mehmet Alaettin Yavaşca, Türk tıp doktoru ve Klasik Türk müziği sanatçısı.

<span class="mw-page-title-main">Tatyos Efendi</span> Ermeni asıllı Osmanlı keman sanatçısı ve besteci (1855-1913)

Tateos Ekserciyan, , Osmanlı Ermenisi müzisyen ve bestekar.

Hüseyin Sadeddin Arel, Türk hukukçu, besteci ve musiki araştırmacısı.

<span class="mw-page-title-main">Selahattin Pınar</span> Türk besteci (1902-1960)

Selahattin Pınar, klasik Türk müziği bestecisi, udi ve tanburidir. Eserleri genelde melankolik bir havaya sahiptir.

Sâdi Yâver Ataman, Türk müzikolog, folklor uzmanı, eğitimci ve sanatçı.

Tanburi Ali Efendi, 19. yüzyılın en önemli Klasik Türk müziği bestekârlarından, tanbur virtüözü, Tanburi Cemil Bey'in öğretmenlerinden.

İzzettin Ökte, Türk tanbur sanatçısı.

Kadı Fuat Efendi, Tanbur virtüözü ve bestekâr. Refik Fersan ile birlikte Tanburi Cemil Bey'in en önde gelen iki öğrencisinden biridir. 1890'da İstanbul'da doğdu. Ortaöğreniminden sonra medresede okuyup ilmiye sınıfına ayrıldı. Şeyhülislamlıkta görev yaptığı için 'Kadı Fuat Efendi' olarak tanındı. Tanbur, klasik kemençe ve lavta çalmasını Cemil Bey'den öğrendi ve ona yakın bir virtüöziteye erişti. Cemil Bey'in oğlu Mesut Cemil birkaç kemençe dersi dışında sağlığında babasından ders almamıştı. Cemil Beyin ölümünden sonra Mesut'u yetiştiren ve babasının mızrabın kalın ucunu kullandığı tanbur tekniğini ona aktaran Fuat Efendi'dir. Yakalandığı verem hastalığından kurtulamayarak 1920 yılında öldü. Vasiyeti üzere Merkezefendi Mezarlığı'na, üstadı Cemil Bey'in kabrine defnedildi. Hicazkâr sirtosu meşhurdur.

<i>Musiki Mecmuası</i>

Musiki Mecmuası, 1948 yılından bu yana İstanbul'da yayımlanmakta olan ve abonelik yoluyla okuyuculara ulaştırılan Türk Müziği dergisidir.

Refik Şemseddin Fersan, Türk sanat müziği bestecisi, tanbur sanatçısı ve şarkı sözü yazarı.

Şekip Ayhan Özışık, Türk müzisyen ve sazende. Ankara'da doğan sanatçı, Raşit ve Sadiye Özışık çiftinin oğludur.

Arif Sami Toker, Türk bestekâr ve ses sanatçısı.

Tanburi İsak Efendi, Klasik Türk müziği'nin ünlü tanburisi ve bestecisidir.

<span class="mw-page-title-main">İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı</span>

İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, İstanbul Üniversitesi'ne bağlı sanat ve müzik okuludur.

<span class="mw-page-title-main">Suphi Ezgi</span> Türk müzikolog ve besteci

Mehmet Suphi Ezgi, Türk hekim, müzik bilimci ve besteci. Ezgi, Türk musikisinin ses sistemini bilimsel bir temele dayandırmaya çalışmış ilk kuramcılardan birisi olarak kabul edilmektedir.

Faize Ergin Türk sanat müziği bestecisi, tamburi.

Leon Hanciyan/Hancıyan, Osmanlı Ermenisi klasik Türk müziği sanatçısı ve bestekar. Eserlerinin çoğunun unutulmasına rağmen bir peşrev, üç saz semaisi, bir aksak semai ile onbeş kadar şarkısı bilinmektedir.