İçeriğe atla

Lütfi Ömer Akad

Lütfi Ömer Akad
Lütfi Akad Levent'teki evinde, 7 Temmuz 2010
DoğumMehmet Lütfi
2 Eylül 1916(1916-09-02)
İstanbul, Osmanlı İmparatorluğu
Ölüm19 Kasım 2011 (95 yaşında)
İstanbul, Türkiye
Defin yeriUlus Mezarlığı, İstanbul
EğitimGalatasaray Lisesi (1938)
İstanbul Yüksek İktisat ve Ticaret Okulu Maliye Bölümü (1942)
MeslekFilm yönetmeni, senarist, akademisyen
Etkin yıllar1945-2011
EvlilikŞükran Akad
Çocuk(lar)Ömer Akad

Mehmet Lütfi Akad[1] (2 Eylül 1916, İstanbul - 19 Kasım 2011, İstanbul), Türk film yönetmeni, senarist, akademisyen.

Türk sinemasının "Koca Çınar"ı olarak bilinen Akad,[2] 1950'li yıllara değin tiyatrocuların egemenliğinde kalmış olan Türk sinemasının, tiyatrodan bağımsız hâle gelmesini sağlayan önemli isimlerden biri olmuştur. “Sinemacılar Kuşağı”nın ilk temsilcilerinden olan Akad, kendinden önceki sinemacılardan farklı olarak sinemanın kendine özgü dilini ve olanaklarını araştırıp geliştirmiş, imza attığı yapıtlarla kendinden sonra gelen birçok yönetmeni etkilemiş, onlara örnek olmuştur.[3]

1948 yılında Vurun Kahpeye ile başladığı yönetmenliğini halk masalları uyarlamalarıyla sürdürmüş, polisiye filmleriyle sinema dilini geliştirmiştir. Ayrıca belgeseller çekip senaryo yazarlığı yapmıştır. Yazdığı Işıkla Karanlık Arasında adlı deneme otobiyografisi Türk sinemasının başlangıç ve gelişim kesitinin görülebildiği ilginç bir yapıttır. Kitabın ilk bölümü şöyle bitiyor: Bellek denen seksen altı yıllık o tıkış tıkış istiften sinema ile ilgili silinmemiş imleri ayıklayıp yazmaya çalışacağım. Bunlardan bir sonuç çıkarmak, bir yoruma varmak işim olmayacak. Söyleyebileceğim tek şey şu: “İşte elli yedi yıllık sinema serüvenimin, yaşamımda ışıkla karanlık arasında bıraktığı izlenimler bunlar.”[4]

Hayatı

Ağaçlı'daki evinde Lütfi Akad, 2002.

Akad, Halep'ten İstanbul'a göç etmiş bir babayla (Ömer)[5] İzmitli bir annenin (Selma)[6] oğludur. Sainte Jeanne d'Arc Fransız Okulu ve Galatasaray Lisesinde öğrenim gördü. Ortaöğrenim yıllarında okul atölyesinde resim, halkevlerinde tiyatro ile yakından ilgilendi ve çalıştı. 1942'de İstanbul Yüksek İktisat ve Ticaret Okulunun Maliye Bölümünü bitirdi. Yüksekokuldan sonra tarih özel ilgi alanı oldu. Askerliğini tamamladıktan sonra bir süre bankacılık yaptı. 1946'da çeşitli dergilerde sinema ve tiyatro üzerine yazıları yayımlandı. O yıl yeni kurulan Sema Film'de mali danışmanlığın yanı sıra yapım yönetmenliğine de başladı ve kuruluşun ilk filmi olan Unutulan Sır'da çalıştı. 1947'de Lale Film'e, ertesi yıl da Erman Film'e geçti. Burada çalıştığı sırada, yönetmen Seyfi Havaeri'nin Damga adlı filminin eksik kalan bölümlerini çekti.[7] Bu işte gösterdiği başarı üzerine Halide Edip Adıvar'dan uyarlanacak olan Vurun Kahpeye'nin senaryo yazarlığı ve yönetmenliği ona verildi.

Romanın sinemaya uygun yapısından da ustaca yararlanarak hareketli bir sinema diliyle gerçekleştirdiği Vurun Kahpeye (1949), Akad'ın ilk yapıtı olmasına karşın övgüyle karşılandı ve dönemin yüksek gişe geliri sağlayan filmlerinden biri oldu. Akad 1950'de Ekrem ve Cemal Reşit Rey kardeşlerin aynı adlı operetinden uyarlanan Lüküs Hayat'ı, ertesi yıl da Tahir ile Zühre ve Arzu ile Kamber filmlerini çekti. Irak'ta, aynı teknik ekip ve aynı oyuncularla gerçekleştirilen bu iki film, Türk sinemasının dış pazara açılma çabasıydı; ancak, bu girişim başarısızlıkla sonuçlandı. Daha sonra Kemal Film'e geçen Akad, 1952'de ilk önemli yapıtı olan Kanun Namına'yı çekti.

Kanun Namına'nın Türk sinemasının gelişimi içinde önemli bir yeri vardır. Gerçek bir polisiye olay üzerine kurulan filmde kamera ilk kez tiyatro dekorundan gerçek dünyaya çıkıyor ve film, tiplemesi, çevre seçimi, kamera hareketleri, dinamik kurgusu ve ulaştığı gerçekçilikle o güne değin yapılmış filmlerden farklı bir sonuca ulaşıyordu. Ayhan Işık'ı üne kavuşturan film, Akad'ın başyapıtlarından biridir.[7]

Akad'ın aynı yıl çektiği İngiliz Kemal Lawrense Karşı adlı film hareketliliğin ötesinde önemli bir özellik taşımıyordu. Gene gerçek bir olaydan yola çıkarak çekilen 1953 yapımı İpsala Cinayeti / Altı Ölü Var ise ustalıklı anlatımına karşın, Kanun Namına ile karşılaştırılıp ağır tempolu bir film olarak eleştirildi. Akad gene 1953 tarihli Katil'in ve Çalsın Sazlar, Oynasın Kızlar'ın ardından 1954'te, Amerikan gangster filmlerinden etkiler taşıyan Öldüren Şehir'i çekti.

Art arda yaptığı birkaç filmden sonra Akad, Yaşar Kemal'in bir öyküsüne dayanan Beyaz Mendil (1955) ile ilk kez köye yöneldi. Konunun ele alınışı ve oyuncu yönetimiyle, gerçekçi bir çalışma olan ve olumlu eleştiriler alan bu yapıtı, Akad'ın çeşitli yapımevleri için çektiği filmleri izledi. Bu dönemin en çok tartışılan filmiyse, Attila İlhan'ın senaryosuyla Akad'ın anlatımının bağdaşamaması yüzünden başarısız olan 1959 yapımı Yalnızlar Rıhtımı'ydı. İstanbul tulumbacıları üzerine ilginç bir film olan Yangın Var'ı (1960) ve gene bir dizi iş filmini Akad'ın en önemli filmlerinden biri sayılan Üç Tekerlekli Bisiklet (1961) izledi. Akad, ilk dönem filmlerindeki gibi bir kent dekoru içinde titiz bir mekân çalışması yaptığı bu filmden sonra bir süre yönetmenlik yapmadı. 1966'ya değin süren bu dönem sırasında çeşitli senaryolar yazdı; aralarında Tanrının Bağışı Orman'ın da (1964) bulunduğu bazı belgesel filmler çekti.

Akad 1966'da, Türk sinemasında yeni bir dönüm noktası oluşturan Hudutların Kanunu'nu çekti. Yılmaz Güney'le birlikte çalıştığı bu filmde Anadolu'nun güneydoğu yöresini ve kaçakçılık konusunu yarı belgesel bir yaklaşımla ele aldı, en küçük ayrıntının bile üzerinde durarak sağlam bir yapı oluşturdu. Ertesi yıl, kan davası temasını işleyen Ana ve düşman iki aşiret içinde gelişen bir aşk öyküsünü anlatan Kızılırmak-Karakoyun'u gerçekleştirdi. Folklorik ögelerin yoğun biçimde yer aldığı bu üç film sonradan Anadolu Üçlemesi olarak adlandırıldı.

Gene 1967 yapımı Kurbanlık Katil, Akad'ın yönetimi ve Yılmaz Güney'in güçlü oyunuyla Türk sinemasının güçlü çalışmalarından biri oldu. Sait Faik'in bir öyküsünden uyarlanan Vesikalı Yarim (1968), Akad'ın kent yaşamı üzerine yaptığı önemli filmlerden biriydi. Bu başarı çizgisi Kader Böyle İstedi'de (1968) sürdü. Daha sonra aralarında Orhan Gencebay'lı ve Zeki Müren'li "şarkıcı filmleri"nin de bulunduğu piyasa filmleri yapan Akad 1972'de, gene Sait Faik'ten uyarladığı, sağlam yapısı ve tema çeşitliliğiyle dikkati çeken Irmak ile, bir katilin öyküsünün psikolojik boyutuyla işlendiği Yaralı Kurt'u gerçekleştirdi. Gökçe Çiçek'te (1973) ise göçebelik ile toprağa yerleşme arasında bocalayan iki Türkmen obasındaki yaşamı anlattı.

Gelin (1973), Düğün (1973) ve Diyet (1974), köyden kente göç sorununu ele alan ve daha başından bir üçleme olarak tasarlanmış yapıtlardı. Gelin ve Düğün, göçle başlayan bir değişimin ve bu değişim içindeki var olma savaşının farklı açılardan işlenmiş öyküleriydi. Bu iki filmin devamı sayılabilecek Diyet ise büyük kente göç edenlerin sorunlarını işçi kesimindeki yansımalarıyla veriyordu. Düğün, Akad'a 1974 Antalya Altın Portakal Film Festivali'nde En İyi Film ve En İyi Yönetmen Ödüllerini kazandırdı.

Akad 1975'te Ömer Seyfettin'in Ferman, Pembe İncili Kaftan, Diyet ve Topuz adlı öykülerini televizyon için filmleştirdi. 1979'da Faruk Erem'in anılarından senaryolaştırılan ve gene televizyon için yönettiği dört bölümlük Bir Ceza Avukatının Anıları, 12 Eylül yönetimi tarafından yasaklanması nedeniyle ancak 1989'da yayımlanabildi.[8] Akad son olarak televizyon için, İstanbul üzerine dört bölümlük Dört Mevsim İstanbul (1990) adlı diziyi gerçekleştirdi.

Akad, 1974'ten itibaren İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisine bağlı Sinema-TV Enstitüsünde sinema dili, senaryo, oyun, yönetim dersleri verdi ve öğrenci uygulamalarını yönetti. Bir süre aradan sonra 1990 yılında tekrar Mimar Sinan Üniversitesi Sinema-TV Bölümüne döndü. 6 Ekim 1997 tarihli açılış töreninde üniversite senatosu kararı ile verilmiş olan Onursal Profesör unvanını aldı.

1999 sonunda (83 yaşında) anılarını yazmak için bilgisayar kullanmayı öğrendi. Işıkla Karanlık Arasında[9] adını verdiği kitabını yazmayı 6 Haziran 2003'te bitirdi. 2004'te İş Bankası Yayınları'ndan ilk baskısı yayımlandı, İletişim Yayınları tarafından 2016 ve 2018'de tekrar yayımlandı.

2003 yılında okuldan ayrıldı. 2007'de roman yazmaya başladı ancak bitirmedi. Yazdığı deneme öykülerden iki tanesi Milliyet Sanat'ta yayımlandı. 19 Kasım 2011 tarihinde, 95 yaşında İstanbul'da öldü.

Ulus Mezarlığı'ndaki kabri

Etkisi

Kimi zaman ticari kaygıların ağır bastığı filmler yapmış, kimi zaman piyasa koşullarına ayak uyduramadığı için sinemadan uzaklaşmak zorunda kalmış, ama Türk sinemasına kimliğini kazandıran yapıtları ve çığır açan sanatçı kişiliğiyle önemini her zaman korumuştur. Konulara gerçekçi bir yaklaşım, gerçek insan tipleri ve davranışları, sinemaya özgü teknik uygulamalar Türk sinemasına onunla girmiştir. Türk sinemasında "tiyatrocular dönemi"ni izleyen ve o dönemin özelliklerini sürdüren geçiş dönemini sona erdirerek "sinemacılar dönemi"nin başlamasına yol açan da onun ilk yapıtları olmuştur. Akad, 1960'ların ortalarında gerçekleştirdiği yeni bir atılımla, özellikle de Yılmaz Güney'le giriştiği ortak çalışmalarla, onun çizgisini geliştirerek sürdüren Güney'in başlatacağı yeni dönemin de hazırlayıcısı olmuştur.

Ödüller [10]

Filmografisi[4]

Yıl Yapım Tür Görevi
Senarist Yönetmen Yapımcı Notlar
1990 1. Bölüm: Doğuş (1990, TV filmi) TV Filmi Evet Evet Dört Mevsim İstanbul
2. Bölüm: İstanbul Bir Şarkıdır (1990, TV filmi) TV Filmi Evet Evet Dört Mevsim İstanbul
3. Bölüm: İstanbul Bir Özlemdir (1990, TV filmi) TV Filmi Evet Evet Dört Mevsim İstanbul
4. Bölüm: İstanbul Bir Kavgadır (1990, TV filmi) TV Filmi Evet Evet Dört Mevsim İstanbul
1989 Çekiç ve Titreşim (1979, TV filmi) TV Filmi Evet Bir Ceza Avukatının Anıları
Emekli BaşkanTV Filmi Evet Evet Bir Ceza Avukatının Anıları / Eser: Faruk Erem
Kuma (1979, TV filmi) TV Filmi Evet Bir Ceza Avukatının Anıları
Isı (1979, TV filmi) TV Filmi Evet Evet Bir Ceza Avukatının Anıları / Eser: Faruk Erem
1987 Yalnız EfeTV Dizisi Evet Ömer Seyfettin'in aynı adlı öyküsünden / Yönetmen: Kamil Renklidere
1975 Ağrı Dağı EfsanesiSinema Evet (Duygu Sağıroğlu, Memduh Ün ile) (Eser: Yaşar Kemal)
TopuzTV Filmi Evet Evet Ömer Seyfettin Hikâyeleri
FermanTV Filmi Evet Evet Ömer Seyfettin Hikâyeleri
Pembe İncili KaftanTV Filmi Evet Evet Ömer Seyfettin Hikâyeleri
DiyetTV Filmi Evet Evet Ömer Seyfettin Hikâyeleri
1974 DiyetSinema Evet Evet
Esir HayatSinema Evet Evet (Konu: Erol Keskin)
1973 DüğünSinema Evet Evet
GelinSinema Evet Evet
Gökçe Çiçek Sinema Evet Evet (Erol Keskin ile) (Eser: Erol Keskin)
Ormancılığımızda Dün ve Bugün Belgesel Evet
Ormanları Koruma Belgesel Evet
Ormanların Ekonomik Değeri Belgesel Evet
Orman Yetiştirme, Ağaçlandırma Belgesel Evet
Orman-Köy İlişkileri Belgesel Evet
Orman Endüstrisi Belgesel Evet
Ormanın Ruhsal Sağlıkla İlgisi Belgesel Evet
1972 Yaralı KurtSinema Evet
IrmakSinema Evet Evet
1971 Vahşi ÇiçekSinema Evet
Mahşere Kadar Sinema Evet
Bir Teselli VerSinema Evet Evet
Rüya Gibi Sinema Evet
Anneler ve Kızları (film, 1971)Sinema Evet (Konu: Fannie Hurst’ün Imitation of Life adlı romanından)
1970 İnce MemedEvet Yaşar Kemal’in İnce Memed 2 adlı romanından uyarlama / Filme çekilmedi
1969 Seninle Ölmek İstiyorum Sinema Evet
1968 Kader Böyle İstedi Sinema Evet Evet
Vesikalı YarimSinema Evet
1967 Kurbanlık KatilSinema Evet Evet Senaryo: Orhan Aksoy takma adıyla
Kızılırmak-KarakoyunSinema Evet Evet (Eser: Nâzım Hikmet Ran - Ercüment Er takma adıyla)
Ana Sinema Evet
Hudutların KanunuSinema Evet Evet Konu: Yılmaz Güney
1966 Adanalı Evet Filme çekilmedi
Hazır Efe Sinema Evet Yönetmen: [[Mehmet Aslan
Sırat Köprüsü Sinema Evet
Yiğit Yaralı OlurSinema Evet Yönetmen: Ertem Göreç
Sırat Köprüsü Sinema Evet
1964 Tanrının Bağışı: Orman Belgesel Evet
Bir Gazetenin Hikâyesi Belgesel Evet Evet
Unilever Belgesel Evet Evet
1962 Avare Mustafa Sinema Evet (Senaryo:Memduh Ün ile) (Orhan Kemal'in Deve Kuşu adlı romanından uyarlama) (Yönetmen: Memduh Ün)
Üç Tekerlekli BisikletSinema Evet
1961 Sessiz Harp Sinema Evet
1960 Dişi Kurt Sinema Evet
Yangın Var - Eski İstanbul Kabadayıları Sinema Evet Evet Eser: Necip Fazıl Kısakürek
Cilalı İbo'nun Çilesi Sinema Evet Evet
1959 Yalnızlar Rıhtımı Sinema Evet Evet (Eser: Attilâ İlhan - Ali Kaptanoğlu takma adıyla)
Ana KucağıSinema Evet
ZümrütSinema Evet
1958 Meyhanecinin Kızı Sinema Evet Evet Atıf Tengiz takma adıyla
1957 Dağları Delen Ferhat Sinema Evet Senaryo: Yaşar Kemal, Haldun Taner, Halit Refiğ ile
Kara Talih Sinema Evet Evet (Cevat Akgönül takma adıyla)
Ak Altın Sinema Evet
1955 Kalbimin ŞarkısıSinema Evet
Meçhul Kadın Sinema Evet
Beyaz MendilSinema Evet Evet Eser: Yaşar Kemal
Görünmeyen Adam İstanbul'da Sinema Evet Evet Görünmeyen Adam İstanbul'da
Kardeş Kurşunu Sinema Evet
1954 Vahşi Bir Kız Sevdim Sinema Evet
Bulgar Sadık Sinema Evet
Öldüren ŞehirSinema Evet Evet (Senaryo: Orhan Hançerlioğlu) (Konu: Lütfi Akad)
1953 Çalsın Sazlar Oynasın Kızlar Sinema Evet
KatilSinema Evet Evet
İpsala Cinayeti / Altı Ölü Var Sinema Evet
1952 İngiliz Kemal Lawrense KarşıSinema Evet
Kanun NamınaSinema Evet Evet (Senaryo:Osman F. Seden ile)
1951 Arzu ile Kamber Sinema Evet Evet (Senaryo:Mediha Akad takma adıyla) (Aynı adlı halk hikâyesinden esinlenerek)
Tahir ile ZühreSinema Evet Evet (Senaryo:Mediha Akad takma adıyla) (Aynı adlı halk hikâyesinden esinlenerek)
1950 Lüküs HayatSinema Evet Evet (Senaryo:Selahattin Küçük ile) (Cemal Reşit Rey ve Ekrem Reşit Rey kardeşlerin aynı operetinden)
1949 Vurun KahpeyeSinema Evet Evet (Senaryo:Selahattin Küçük ile) (Halide Edip Adıvar’ın aynı adlı romanından)

Kitapları

Yazdıkları

Hakkında yazılanlar

Dış bağlantılar

Kaynakça

  1. ^ Lütfi Dağtaş (2004). "Sinema Yönetmeni Lütfi Akad: Hep çocuk kalmak istedim, kaldım da (1)". Dokuz Eylül. 18 Kasım 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Kasım 2023. 
  2. ^ "Sanat dünyası 'koca çınar' için yasta". dunya.com. 20 Kasım 2011. 26 Ocak 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Temmuz 2020. 
  3. ^ Ömer Lütfi Akad sinemamız açısından neden önemliydi? 3 Kasım 2013 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., soL Portal, 20 Kasım 2011.
  4. ^ a b Lütfi Akad (2004). Işıkla Karanlık Arasında. İş Bankası Yayınları (2004), İletişim Yayınları (2016, 2018). 
  5. ^ Lütfi Akad. Işıkla Karanlık Arasında. İş Bankası Yayınları / İletişim Yayınları. s. 176. 
  6. ^ "Aile fotoğrafı". Lütfi Akad. 1928. 3 Mart 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  7. ^ a b "Ömer Lütfi Akad vefat etti". Hürriyet. hurriyet.com.tr. 19 Kasım 2011. 6 Temmuz 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Temmuz 2020. 
  8. ^ "Bir Ceza Avukatının Anıları Nihayet Ekranda". milliyet.com.tr. Milliyet. 9 Mayıs 1989. 7 Temmuz 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Temmuz 2020. 
  9. ^ Lütfi Akad. Işıkla Karanlık Arasında. İletişim Yayınları. ISBN 9789750520341. 29 Ekim 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  10. ^ "Türk film yönetmenleri ve filmleri listesi". Wikipedia. 30 Kasım 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  11. ^ "Ödül Alanlar Arşiv - 2001". Ankara Film Festivali. 25 Mart 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. 

İlgili Araştırma Makaleleri

Şerif Gören ya da tam adıyla Şerif Adak Gören,, Türk film yönetmenidir.

<span class="mw-page-title-main">Atıf Yılmaz</span> Türk yönetmen, yapımcı ve senarist (1926–2006)

Atıf Yılmaz Batıbeki Türk film yönetmeni, yapımcı ve senarist ve akademisyendir.

Derviş Zaimağaoğlu, Kıbrıs Türkü film yönetmeni ve yapımcısıdır.

Antalya Kültür Sanat Vakfı (AKSAV) 1964 yılından 1985 yılına kadar Antalya Belediyesi önderliğinde gerçekleştirilen Antalya Altın Portakal Film Festivali’ne kurumsal bir kimlik kazandırmak amacıyla 1995 yılında kuruldu.

<span class="mw-page-title-main">Zeki Ökten</span> Türk yönetmen (1941–2009)

Zeki Ökten, Türk yönetmen.

<span class="mw-page-title-main">Reha Erdem</span> Türk yönetmen

Reha Erdem, Türk yönetmen ve senarist. Galatasaray Lisesi ve Boğaziçi Üniversitesi'nde eğitim gördü. Paris 8 Üniversitesi'nde Sinema ve Plastik Sanatlar Bölümünü bitirdi. Metis yayınlarından eşi Nilüfer Erdem Güngörmüş ile birlikte yazdığı uzun metrajlı film senaryosu Korkuyorum Anne, Metis Yayınları tarafından kitap olarak basıldı.

<i>Vesikalı Yarim</i> film

Vesikalı Yarim, 1968 yapımı siyah-beyaz Lütfi Akad filmidir. Hüzünlü bir aşk hikâyesini anlatan film, özgün sinema diliyle, Türk sinemasının klasiklerinden sayılmaktadır. Filmin başrollerini Türkan Şoray ve İzzet Günay paylaşmaktadır. 1968 Antalya Altın Portakal Film Festivali'nde En İyi 2. Film ve En İyi Kadın Oyuncu ödüllerine layık görülmüştür.

<span class="mw-page-title-main">Yılmaz Duru</span>

Yılmaz Duru, Türk oyuncu, yapımcı, yönetmen, senarist ve dansçı.

<span class="mw-page-title-main">Sırrı Gültekin</span>

Sırrı Gültekin, Türk oyuncu, film yönetmeni, senarist ve film yapımcısıdır.

<i>Düğün</i> (film) film

Düğün, Lütfi Ömer Akad'ın üçlemesinin 1974 yapımı ikinci filmi. Diğerleri 1973 yapımı Gelin ve 1975 yapımı Diyet'tir.

Özer Kızıltan, Türk yönetmen, senarist.

<i>Kanun Namına</i> (film, 1952) 1952 filmi

Kanun Namına, senaryosunu Osman F. Seden'in yazdığı, Lütfi Ömer Akad'ın yönettiği 1952 yapımı siyah-beyaz Türk filmi. Başrollerde Ayhan Işık ve Gülistan Güzey oynadı.

<i>Vurun Kahpeye</i> (film, 1949) 1949 filmi

Vurun Kahpeye, Lütfi Ömer Akad'ın 1949 yapımı filmi. İftira sonrası linç edilen Aliye Öğretmenin hikâyesini konu edinmektedir. Film, Halide Edib Adıvar'ın 1923 yılı sonlarında Akşam gazetesinde tefrika edilen ve 1926'da ilk defa kitap olarak yayınlanan aynı adlı eserinden sinemaya uyarlanmıştır. Roman, toplamda üç defa sinemaya uyarlanmış ve bu, ilk uyarlamadır. Başrolde Aliye Öğretmeni canlandıran Sezer Sezin vardır.

Gani Turanlı, Türk görüntü yönetmeni.

<i>Hudutların Kanunu</i> Yılmaz Güneyin başrolündeki 1966 yapımı film

Hudutların Kanunu, yönetmenliğini Lütfi Ömer Akad'ın yaptığı, senaryosunu Yılmaz Güney'in yazdığı, başrollerinde Yılmaz Güney, Pervin Par, Erol Taş, Tuncel Kurtiz, Osman Alyanak gibi oyuncuların yer aldığı 1966 yapımı Türk filmidir.

Diyet, 1975 yılında TRT'de yayımlanmış Dram türü TV filmidir. Ömer Seyfettin Hikâyeleri "Eski Kahramanlar - Diyet" ismiyle Ömer Seyfettin'in Diyet öyküsünden uyarlanmıştır. Lütfi Akad senaryosunu yazıp yönetmenliğini üstlenmiştir.

Ferman 1975 yılında TRT'de yayımlanmış Tarihî türü TV filmidir. Ömer Seyfettin Hikâyeleri "Eski Kahramanlar - Ferman" ismiyle Ömer Seyfettin'in aynı adlı öyküsünden uyarlanmıştır. Senaristliğini ve yönetmenliğini Lütfi Akad yapmıştır. Hakan Balamir, Dinçer Çekmez oyuncu olarak filmde yer almıştır.

Pembe İncili Kaftan 1975 yılında TRT'de yayımlanmış Epik-Tarihi türü TV filmidir. Ömer Seyfettin Hikâyeleri "Eski Kahramanlar - Pembe İncili Kaftan" ismiyle Ömer Seyfettin'in aynı adlı öyküsünden uyarlanmıştır. Senaristliğini ve yönetmenliğini Lütfi Akad yapmıştır. Fikret Hakan, Atıf Kaptan oyuncu olarak filmde yer almıştır.

<i>Karanlıkta Uyananlar</i>

Karanlıkta Uyananlar, Vedat Türkali'nin senaryosunu hazırladığı, Ertem Göreç'in yönettiği, Lütfi Akad ve Beklan Algan'ın yapımcısı olduğu 1964 yapımı politik dram filmi.

Settar Körmükçü, Türk oyuncu