Knidos, Muğla'nın Datça ilçesinde bulunan, Karya dönemine ait antik yerleşimdir.
İyonya, Anadolu'da bugünkü İzmir ve Aydın illerinin sahil şeridine Antik Çağ'da verilen addır. Dor istilası sonucu Yunanistan'dan kaçan Akalar tarafından Ayvalık, Efes, Foça, İzmir, Kuşadası, Milet ve Milas çevresinde kurulmuşlardır. Dünyanın yedi harikası arasında gösterilen Efes Artemis Tapınağı İyonyalılar döneminde inşa edilmiştir.
Partenon, Athena'nın tapınağıdır, MÖ 5. yüzyılda Atina Akropolisi'nde inşa edilmiştir.
Akantus ya da akant, Antik Yunan mimarisinde sütun başlarını süslemek üzere kullanılan bir bitki figürüdür.
Siraküza veya Sırakuza, İtalya'nın Sicilya Özerk Bölgesi'de Antik Yunan çağında bir koloni devlet olarak kurulmuş, günümüzde Siraküza ilinin merkezi olan kent.
İzmit Saat Kulesi ya da diğer adıyla Kocaeli Saat Kulesi, Kocaeli'nin merkezi İzmit'te yer alan bir saat kulesidir. Hem ilin hem de şehrin sembolleri arasındadır.
Maison Carrée, Fransa'nın güneyinde, Nîmes şehrinde yer alan ve eski Roma İmparatorluğu sınırları içinde yer alan bölgeler içinde, günümüze kadar en iyi korunmuş halde ulaşan antik tapınak.
İyon düzeni, sütun başlarının iki yana doğru volüt adı verilen yuvarlaklar yaparak bir kaide üzerine oturtulduğu, klasik mimarlıktaki üç düzenden biri. Adını, bu düzenin ilk kullanıldığı yer olan İyonya'dan almıştır.
Dor düzeni, antik Yunan ve daha sonra Roma mimarisinin en yaygın üç düzeninden biriydi. Dor, sütunların üstündeki basit dairesel başlıklar tarafından kolayca tanınmaktadır. Bazen triglif-metop friz kısmında karmaşık ayrıntılar olsa da, en erken ve özünde en basit düzendir. Bu yüzden diğer düzenlerin aksine sütun kaidesi bulunmamaktadır, sütun direkt olarak stilobata oturmaktadır.
Mimari düzen, her biri orantıları ve karakteristik profilleri ve ayrıntılarıyla ayırt edilen ve kullanılan kolon türüne göre kolayca tanınabilen Batı Mimarisine yön vermiş klasik mimari stilleridir. Mimarinin üç düzeni olan Dor, İyon ve Korint Antik Yunanistan'da ortaya çıktı. Yine bir başka Yunan mimari düzeni sayılan Aiol düzeni ise etkisi kaybettiği için bu ana üçlünün içine giremedi. Bunlara ek olarak Romalılar, pratikte Dor'dan daha basit olan Toskana ile Korint'ten daha süslü olan Kompozit düzenlerini yarattılar. Bu son iki düzen ve 3 klasik Yunan düzeni, birlikte "Mimarinin 5 Düzeni" olarak anılır.
Toskana düzeni, yivli ve kanelürlü olmayan kolonlara sahip, hiç triglif veya gutta içermeyen basitleştirilmiş bir dor düzenine uygun bir yapıya sahip düzendir. Toskana düzeni, üç mimari düzenin bir parçası olmayıp yerine standartlaştırılmış bir resmi düzen olarak sunulmaktadır.
Kompozit düzen, İyon düzeni başlarının volütlerini Korint düzenindeki akanthus yaprakları ile birleştiren karışık bir düzendir.
Sütun başlığı, bir sütunun üst kısmını oluşturan bir başlıktır.
Abakus, antik sütun başlığının üzerine gelerek, üst yapıyı sütunun ve sütun başlığının ovalliğinden alarak düzlüğe bırakmasını sağlayan, echinusun hemen üzerinde yer alarak üst yapıyı taşıyan genişçe dörtgen taş levha bir mimari elemandır.
Peripteros, çevresi sütundan revaklarla çevrili bir çeşit Antik Yunan veya Roma tapınağı çeşididir. Dört tarafı da pteron adı verilen sütunlar cellayı kapsamaktadır. Bu kavram genelde Dor düzenine uyan tapınaklar için kullanılır.
Kimation ya da Kyma antik mimarlıkta cephe ve sütunlarda örnekleri görülen, yaprak biçimli örgelerden oluşturulmuş ve üsluplaştırılmış friz benzeri birbirini izleyerek devam eden bir tür bezeyici silme. Kimationlar oyma ve kabartma ile üretilebileceği gibi, sadece boyanmış da olabilirler. Kimationlar genellikle bitkisel süslere sahiptir.
Aiol düzeni, Klasik mimarlığın erken dönemlerinden bir mimari düzen. Batı Anadolunun kuzeyinde, aynı isimli antik şehirde geliştirilmiş olan düzen, İyon düzeni ile kuvvetli benzerlikler göstermektedir. Aiol düzenine ait sütun başlıkları ise kendilerine özgü bir stilde yapılmışlardır. Arkaik Dönem sonrası ortadan kalkmış olan bu düzenin, İyon düzeninin gelişmiş bir versiyonu olduğu iddia edilse de, bu görüş bütün bilim insanlarınca kabul edilmemiştir.
Saçaklık ya da entablatur veya klasik mimari dışında bilinen adıyla saçaklık; sütun başlıkları üzerine yatay olarak yerleşen, pervaz ve bantları ihtiva eden üstyapı kümesidir. Klasik mimarinin ana unsurlarından biridir ve genel olarak arşitrav, friz ve geison kısımlarından oluşur. Yunan ve Roma tapınaklarının ahşap formlardan temel alarak geliştiği düşünülmektedir, ahşap malzemeden taş malzemeye doğru gerçekleşen bu tasarımsal geçiş sürecine petrifikasyon adı verilir.
Aya Triada Manastırı, Batı Girit'te Akrotiri Yarımadasında bir Rum Ortodoks manastırı.
Prieneli Hermogenes Helenistik döneme ait bir mimardır ve Batı Anadolu'da Maeander Nehri kıyısındaki bir İyon kolonisi olan Lidya'daki Magnesia kentinde Artemis Leukophryene (Artemision) tapınağının mimarı olarak tanınır.