İçeriğe atla

Koleksiyon kataloğu

Müzelerde, kültürel eserler veya materyaller genellikle bir koleksiyon kataloğunda (veya envanter ya da koleksiyonlar kataloğunda) listelenir. Geleneksel olarak bu işlem kart indeksi kullanılarak yapılırdı, ancak günümüzde genellikle bilgisayarlı bir veritabanı (koleksiyon veritabanı olarak bilinir) kullanılarak uygulanmakta ve hatta çevrimiçi olarak erişilebilir hale getirilebilmektedir.

Tanım

Anahtar kelime için kart indeksi kataloğu

Bir koleksiyon kataloğu, bir koleksiyonda saklanan nesneleri listeler, resmeder ve bilimsel araştırma için ilgili diğer bilgileri sağlar. Belirli bir sanatçıya adanmış ve sanatçının tüm eserlerini bulundukları yere bakılmaksızın listeleyen bir eser kataloğunun aksine, burada koleksiyondaki tüm nesneler belirtilir. Bütünlük önemlidir; bir nesnenin halihazırda ziyaretçilerin erişimine açık olarak sergilenip sergilenmediği veya bir depoda saklanıp saklanmadığı önemli değildir.

Ancak, koleksiyonun büyüklüğü ve editörün özel bilgileri nedeniyle, genellikle daha büyük bir koleksiyon için birden fazla envanter kataloğu oluşturulur. Her biri belirli bir türe (örneğin tüm tablolar, tüm heykeller, tüm gravürler vb.) ayrılır. Çok büyük koleksiyonlarda, dönemlere göre de ayrım yapılabilir (örneğin Barok dönem tabloları, Orta Çağ heykelleri vb.). Arkeolojik nesneler, dekoratif sanatlar vb. için de envanter katalogları vardır.

Belirli sanatçılara adanmış koleksiyon katalogları da oluşturulur, ancak bunlar bir koleksiyonda belirli bir sanatçının yeterli sayıda eserinin bulunmasını gerektirir. Daha nadir olarak, belirli bir kişinin mülkiyetinden bir koleksiyona gelen tüm parçaları listeleyen köken bazlı koleksiyon katalogları da vardır.

Son zamanlarda birçok müze koleksiyonlarını çevrimiçi olarak sunmaya başlamıştır. Basılı koleksiyon kataloğuna kıyasla bunun avantajı, güncellemenin kolay olmasıdır. Örneğin, bir nesne hakkında yeni yayınlanan literatür eklenebilir ve bundan elde edilen bilgiler metne dahil edilebilir. Yeni eklenen nesneler de bu şekilde kolayca yayınlanabilir. Ayrıca, görüntüler renkli ve yüksek çözünürlüklü olarak sorunsuz bir şekilde sunulabilir. Sunumun yapısına ve donanımına bağlı olarak, bir kitaptaki olağan dizinlerin ötesine geçen çeşitli aramalar da kolayca mümkündür.

Ayrıca, tek tek nesnelerin sırayla işlenip hemen sunulabilmesi de avantajlıdır. Oysa basılı bir envanter kataloğu, ancak ilgili tüm nesnelerin tam olarak işlenmesinden sonra baskıya verilebilir. Ancak, bu nedenle belirli bir zamanda çevrimiçi bir sunumun da mevcut tüm nesneleri içermeyebileceği unutulmamalıdır.

İçerik

Birçok koleksiyon kataloğunun başında, mevcut nesnelere ve koleksiyonun tarihine genel bir bakış sunan bir giriş bölümü bulunur. Bunu asıl katalog kısmı takip eder ve her nesne için aşağıdaki gibi bilgiler içerir:

  • Resim (mevcut ve varsa önceki durumun, parçalanmış nesneler için muhtemel bir rekonstrüksiyon çizimi)
  • Başlık
  • Malzeme/Teknik
  • Boyutlar (Y × G × D = Yükseklik × Genişlik × Derinlik)
  • Tarihlendirme
  • Envanter numarası
  • Köken bilgileri
  • Varsa mevcut saklama yeri bilgileri
  • Eserin tartışıldığı literatür
  • Sergilendiği yer/yerler

Bunun ardından genellikle nesneyi daha ayrıntılı olarak tanımlayan, yapılan restorasyonlar ve/veya bilimsel incelemeler hakkında bilgi veren ve nesnenin genel bir sınıflandırmasını ve değerlendirmesini yapmaya çalışan açıklayıcı bir metin gelir.

Bir envanter kataloğunun temel amacı, koleksiyon nesnelerini bilimsel araştırma için belgelemektir. Bu nedenle bazen kaybolan nesneleri de içerir; bu durumlarda bilgiler yazılı belgelere ve (mevcut ise) fotoğraflara dayanarak verilir. Bu durumlarda envanter kataloğundaki yayın, çalınan nesnelerin örneğin ticarette tanınmasına ve iade edilmesine de yardımcı olabilir. Ayrıca, özgünlüğü şüpheli olan parçalar da sıklıkla envanter kataloglarında yer alır ve özgünlük lehine ve aleyhine olan argümanlar kaydedilir.

Katalog belirli bir zamandaki envanteri yansıttığından, zamanla yeni bir düzenleme veya en azından yeni eklenen parçaları listeleyen bir ek gerekli olabilir.

Ayrıca bakınız

  • Kütüphane kataloğu, kütüphane biliminde karşılık gelen terim
  • Takvim (arşivler) ve Bulma yardımı, arşiv biliminde karşılık gelen terimler
  • Envanter (müze)
  • Envanter (kütüphane ve arşiv bilimi)

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

Sanat tarihi, en yalın haliyle görsel sanatların tarihsel evrimini inceleyen bilim dalıdır. Bir başka tanım vermek gerekirse tarih koşullarından doğan maddi kültür eşyasını inceleyen bilimdir denebilir.

<span class="mw-page-title-main">Bilgi</span> İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü

Bilgi, genellikle geçerliliği veya doğruluğu varsayılacak şekilde mümkün olan en yüksek kesinlik derecesi ile karakterize edilen, kişiler veya gruplar için mevcut olan bir dizi gerçek. Bilginin tanımı kullanıldığı alana ve bakış açılarına göre değişiklik göstermektedir. Epistemolojide subje ile obje arasındaki ilişkiden doğan her türlü ürüne denir. Bilginin doğası, kökenleri ve boyutları ile ilgilenen dala epistemoloji adı verilir.

<span class="mw-page-title-main">Katalog</span> düzenli bir ürün listesi içeren iş, sınıflandırılmış nesne listesi içeren kitap

Katalog, Yunanca κατάλογος, Latince catalogus sözcüğünden gelir. Belli bir sıraya göre hazırlanan listeye denir. Çeşitli konularda hazırlanabilirler. Daha çok kütüphane ve yayın hayatında kullanılırlar. Ticari manada kullanılan kataloglar da vardır.

<span class="mw-page-title-main">Kütüphane</span> kitaplar, el yazmaları, ses kayıtları veya filmler gibi edebi, müzikal, sanatsal veya referans materyallerinin koleksiyonuyla ilgilenen bir kurum

Kütüphane anlamına gelen ve genellikle Batı dünyasında yaygın olarak kullanılan ‘bibliothek’ kelimesinin aslı Eski Yunancadır ve biblion kitap, baskılı ürünlerin saklandığı yer demektir. Türkçedeki kütüphane ise, Farsça ve Arapça kökenli kütüb (kitaplar) ile Farsça hane (ev) sözcüklerinden türemiştir ve kitapların evi anlamına gelmektedir. Her iki dilde de kütüphane terimi, kitapların saklandığı yer anlamında kullanılmaktadır.“Kütüphaneler, elde edilen bilginin toplanması, depolanması ve dağıtılması fonksiyonlarını gören hizmet işletmeleridir” Toplumsal gereksinimleri karşılamak için kurulan kütüphaneler, her türlü kayıtlı bilgi kaynağını bilgi gereksinimi olan kullanıcıya etkin biçimde sunar böylece bağlantı işlevini sağlamaktadır.

Veri yapısı, bilgisayar ortamında verilerin etkin olarak saklanması ve işlenmesi için kullanılan yapı.

<span class="mw-page-title-main">Portföy</span>

Portföy veya portfolyo, herhangi bir konudaki çalışmaların veya belgelerin bir araya getirildiği dosya. Portföy kavramının sanattan finansa çok çeşitli bir kullanım alanı vardır. Latince portare (taşımak) ve foglio (sayfa) kelimelerinin birleşiminden oluşmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Köprülü Kütüphanesi</span> Osmanlı Devletinde müstakil bir binaya sahip olarak kurulan ilk vakıf kütüphanesi

Köprülü Kütüphanesi, Osmanlı Devleti'nde müstakil bir binaya sahip olarak kurulan ilk vakıf kütüphanesidir. Aslen Köprülü Mehmet Paşa Külliyesi'nin içindeki bir yapı olarak tasarlanmış ancak Köprülü Mehmed Paşa öldüğünde sadece hamam ve medrese kısmı tamamlanabilmiş, yapının geri kalanı Fazıl Ahmet Paşa tarafından yaptırılmıştır ve kendi kitaplarıyla babasının kitaplarını birleştirerek kütüphaneyi 1661'de bitirmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Game Maker</span> Oyun motoru

Game Maker, YoYo Games tarafından Delphi programlama dili ile geliştirilmiş bir oyun yapımı programıdır.

<span class="mw-page-title-main">Mustafa İnan Kütüphanesi</span> Sarıyer ilçesinde bir akademi kütüphanesi

İTÜ Mustafa İnan Kütüphanesi, İTÜ Ayazağa yerleşkesinde yer alan kütüphanedir. Tüm İTÜ Kütüphaneleri ve Kütüphane Hizmetleri'nin yönetim ve koordinasyon merkezidir. 1797 yılında Mühendishane-i Bahri Hümayun'da açılan matbaada basılan kitaplar kütüphanenin temelini oluşturmuştur. Kütüphane adını eski İnşaat Fakültesi dekanı ve eski İTÜ rektörü olan Mustafa İnan'dan alır. Kütüphane, 500.000 civarında kitap ve tez içeriği ile Türkiye'nin teknik anlamda en geniş kütüphanelerindendir. 2013 yılı itibarıyla 161 veritabanıyla Türkiye'de en fazla veritabanına sahip akademik kütüphanedir. 7 gün 24 saat açıktır Türkiye'nin ilk 7 gün 24 saat açık olan Akademik Kütüphanesidir.

Dijitalleştirme, özellikle eski yazılı kaynakların OCR ve benzeri uygulamalarla dijital ortama aktarılma işlemidir. Dijitalleştirme görsel veya işitsel ögelerin bilgisayara tanımlanabilmesi, işlenebilmesi ve saklanabilmesi amacıyla sayısal kodlara dönüştürülmesidir. Bu işlemin amacı belgenin bütünlüğünü, içeriğini ve fiziksel özelliklerini koruyarak gelecek nesillere aktarmaktır.

<span class="mw-page-title-main">Fransa Millî Kütüphanesi</span> Pariste bulunan ulusal kütüphane

Fransa Millî Kütüphanesi, Fransa'nın başkenti Paris'te bulunan ulusal kütüphanedir. Birkaç yüzyıl boyunca yapılan koleksiyonları koruyan ve Fransa'da yayımlanan tüm yayınları toplamaktan sorumlu olan Fransız kurumudur. 1994 yılında şu anki adıyla yeniden teşkil edilen BnF, kamu kurum statüsüne sahiptir. Gallica adlı internet kütüphanesi vardır. Fransa'nın en önemli kütüphane olan BnF, aynı zamanda dünyanın en önemli kütüphanelerinden biridir.

<span class="mw-page-title-main">Millî Kütüphane (Polonya)</span>

Polonya Ulusal Kütüphanesi - Varşova'da Polonya Kültür ve Ulusal Miras Bakanlığı'na bağlı merkez kütüphanedir.

Otorite kontrolü, bilgi biliminde kütüphanecilikte katalog ve bibliyografik bilgilerin tek ve eşsiz bir ad verilerek düzenlenmesi sürecine verilen isimdir. Otorite kontrolündeki otorite kelimesi, insanların, yerlerin, şeylerin ve kavramların isimlerinin yetkilendirildiği, yani belirli bir biçimde oluşturulduğu fikrinden türemiştir. Farklı adlarla anılan aynı kişinin ya da aynı isme sahip farklı kişilerin tek bir eşsiz numara ile tanımlanarak karışıklıkların önlenmesini amaçlar. Bazı ülke ve kuruluşlar kendilerine özgü otorite kontrol sistemleri geliştirmişlerdir. Bu türünün tek örneği olan başlıklar veya tanımlayıcılar, ilgili otorite dosyasını kullanan kataloglar boyunca tutarlı bir şekilde uygulanır ve bağlantılar ve çapraz referanslar gibi diğer veri düzenleme yöntemleri için uygulanır. Her kontrollü giriş, kapsamı ve kullanımı açısından bir otorite kaydında tanımlanır ve bu düzenleme, kütüphane personelinin kataloğu korumasına ve araştırmacılar için uygun hale getirmesine yardımcı olur.

<span class="mw-page-title-main">Bilgisayar animasyonu</span>

Bilgisayar animasyonu, animasyonlu görüntüler üretmek için kullanılan işlemdir. Bilgisayar üretimli imgeleme (CGI) daha genel bir terim olarak hem statik hem de dinamik görüntüleri kapsarken, bilgisayar animasyonu yalnızca hareketli görüntüleri ifade eder. 2 boyutlu bilgisayar grafikleri hâlen üslup, düşük bant genişliği ve daha hızlı gerçek zamanlı uygulamalarda kullanılmakla birlikte, modern bilgisayar animasyonu genellikle 3 boyutlu bilgisayar grafikleri kullanır. Bazen animasyonun hedefi bilgisayarın kendisidir, ancak bazen de filmdir.

<span class="mw-page-title-main">Hollanda Kraliyet Kütüphanesi</span> Hollandanın ulusal kütüphanesi

Hollanda Kraliyet Kütüphanesi, 1798 yılında kurulan Hollanda'nın Lahey merkezli ulusal kütüphanesidir. KB, Orta Çağ edebiyatından günümüz yayınlarına kadar Hollanda içinde yayımlanan ve hakkında olan her yayını koleksiyonunda toplamaktadır. Deposunda kitaplar, gazeteler ve dergiler dahil olmak üzere yaklaşık 7 milyon yayın saklanmaktadır. KB ayrıca ulusal çevrimiçi kütüphane ve Delpher gibi birçok dijital hizmet sunmaktadır. KB, 2015'ten bu yana halk kütüphanesinin ağının koordinasyonunu üstlenmektedir.

Gürcistan Ulusal El Yazmaları Merkezi ; Gürcistan'ın Tiflis şehrinde bulunan ve eski el yazmalarının, tarihi belgelerin ve tanınmış şahsiyetlerin özel arşivlerinin yer aldığı bir merkezdir. Merkez, 30 Haziran 1958'de Gürcistan Ulusal Müzesi El Yazmaları Bölümü'ndeki koleksiyon temelinde kuruldu. Enstitünün kurucusu ve ilk yöneticisi, Gürcistan Bilimler Akademisi'nin Sorumlu Üyesi Profesör Ilia Abuladze idi. Ulusal El Yazmaları Merkezi koleksiyonu, el yazmaları, tarihi belgeler, erken basılmış kitaplar, nadir yayınlar ve hatıralardan oluşmaktadır. Merkez, bilimsel araştırmalar, sergiler ve restorasyon ile ilgili çeşitli projeler yürütmektedir. Merkezde ve Merkez ile birlikte çalışan uzmanlar, Merkezde bulunan materyalin tanımlanması, sistematikleştirilmesi, incelenmesi ve yayınlanması ile bu materyalle ilgili veri tabanlarının üretilmesiyle ilgilenirler. Merkez ayrıca zengin bir akademik kütüphaneye sahiptir ve Korneli Kekelidze, Ivane Javakhishvili, Ilia Abuladze, Niko Berdzenishvili, Elene Metreveli ve Shalva Amiranashvili anısına ayrılmış odalara sahiptir.

Dijital Derleme ya da Dijital Kürasyon bilgi teknolojilerinin gelişmesine bağlı olarak bilgi miktarının geçmiş yüzyıllarla kıyaslanamayacak ölçüde artış göstermesine rağmen karmaşıklaşan bilgi kaynaklarına erişimin geçmişten daha güç olması her geçen gün sorun olmaya başlamışıtr. Bu sorun, dijital veri ve bilgi miktarındaki büyük artışı etkin yollarla düzenleme ve yönetmeyi de beraberinde getirmiştir. Bu süreçte yer alan düzenleme biçimi olarak Dijital derleme(dijital kürasyon) ele alınabilir. Dijital derlemeyi tanımlamak gerekirse 20.yy'ın sonlarına doğru başlayıp gelişimini sürdüren dijitalleşme ve bununla birlikte ortaya çıkan dijital bilginin her geçen gün korunması, saklanması ve gelecek nesillere aktarılarak yaşam döngüsünü sürdürebilmesi için karşımıza çıkan süreçtir. Dijital derleme çağımız için yeni bir disiplindir. Dijital ortamda belgelerin korunmasının ötesinde, dijital içeriğin üretiminden başlayıp arşivlenmesi sürecine kadar olan tüm aşamaları kapsayacak niteliktedir. Dijital derlemeyi yaşam döngüsü boyunca dijital verilerin korunması hatta korumanında ötesinde uzun vadede değerini artırarak kullanılabilir hale gelmesi olarak tanımlayabiliriz ''. Dijital bilgilerin mevcut ve daha sonrasında kullanımı için etkin bir biçimde yönetilmesi gerekir. ''Birleşik Krallık'ta kurulmuş olan Dijital Curation Center (DDC)’nin yapmış olduğu tanıma göre; yaşam döngüsü boyunca dijital araştırma verilerinin değerinin korunması ve uzun vadede korumanın artırılması vurgulanarak daha yüksek kaliteli araştırmalar için yeniden kullanım hedefi amaçlanmıştır''. Dijital derleme, son 20 yılda uzun vadede organizasyonel ve teknik değişiklikler yoluyla dijital materyallere erişimi sağlamak için gerekli teknik, idari ve finansal ekolojiye hitap eden bilgi bilimleri şemsiyesi içerisinde yer alan yeni bir disiplindir.“Dijital küratörlük” terimi ilk olarak 2001 yılında düzenlenen "Dijital Derleme: Dijital Arşivler, Kütüphaneler ve e-Bilim Semineri' nin başlığı olarak kullanılmıştır. Dijital küratörlük konusunda öncül sayılan bu girişim, bilginin uzun süreli korunması ve erişiminin sağlanması konusundaki zorlukları tartışmak üzere düzenlenmiştir. İzleyen süreçte, kültürel miras koleksiyonlarından e-bilim ve veri bilimine kadar çeşitli alanlarla kesişen dijital küratörlük, yeni zorluklara ve heyecan verici fırsatlara cevap olarak hızla gelişmiştir. ''

Suna Kıraç Kütüphanesi, Koç Üniversitesi'nin öğrencileri ile akademik ve idari çalışanlarının araştırma ve eğitim gereksinimlerine cevap vermek üzere 1993 yılında üniversite ile birlikte kurulmuş kütüphanedir.

Koç Üniversitesi Vehbi Koç Ankara Araştırmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi (VEKAM), Ankara'ya ilişkin bilgi ve belgeleri derleyerek araştırmacılara sunmak üzere Ankara'nın Keçiören semtinde 1994 yılından faaliyete geçiş araştırma merkezi.

<span class="mw-page-title-main">Millî ve Üniversite Kütüphanesi (Zagreb)</span> Hırvatistanın Millî kütüphanesi ve Zagreb Üniversitesini merkez kütüphanesidir.

Millî ve Üniversite Kütüphanesi (Zagreb) (NSK), Hırvatistan'ın Millî kütüphanesi ve Zagreb Üniversitesi'ni merkez kütüphanesidir.