İçeriğe atla

Kil animasyonu

Kil animasyonu

Kil animasyonu, bazen plastik animasyon, bir stop motion animasyonu türüdür. Her animasyonlu parça, karakter veya arka plan, genellikle yumuşak bir madde olan plastik kilden yapılmıştır.

Cel animasyonundan stop motiona kadar geleneksel animasyon, her kareyi veya hareketsiz resmi filme veya dijital ortama kaydederek daha sonra kaydedilen kareleri izleyiciden önce art arda oynatarak üretilir. Zoetroptan filmlere ve video oyunlarına kadar olan bu ve diğer hareketli görüntüler saniyede on ila on iki kare oynatarak hareket yanılsamasını yaratır. Bilgisayar üretimli görüntülerin oluşturulmasında yer alan teknikler, genelde bir kare kare işleminden kaldırılır.

Kil animasyonunu sinemada ilk gerçekleştiren kişi ABD'li animatör ve yönetmen Art Clokey'dir. İlk denemesini henüz öğrenci iken 1953 yılındaki Gumbasia [en] adlı kısa filmi ile yapmış ve bu film 1955'te yayınlanmıştır.[1]

Kaynakça

  1. ^ "Art Clokey 1921-2010" (İngilizce). Cartoon Brew. 14 Şubat 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. 

*Taylor, Richard. The Encyclopedia of Animation Techniques. Running Press, Philadelphia, 1996. ISBN 1-56138-531-X

  • Lord, Peter and Brian Sibley. Creating 3-D Animation. Harry N. Abrams, Inc., New York, 1998. ISBN 0-8109-1996-6
  • Frierson,Michael. "Clay Animation: American Highlights 1908 to the Present." Twayne Publishers: New York, 1994. ISBN 0805793275

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Hayao Miyazaki</span> Japon Film Yönetmeni

Hayao Miyazaki , Japon manga ve anime sanatçısıdır. Elli yılı aşkın bir süredir animasyon dünyasının içindedir ve en yakın çalışma arkadaşı Isao Takahata ile birlikte Studio Ghibli adlı animasyon stüdyosunun kurucusudur.

<span class="mw-page-title-main">Anime</span> Japonyaya özgü çizim sanatıyla çizilmiş animasyonlar

Anime (Japonca: アニメ, IPA:

<span class="mw-page-title-main">Tim Burton</span> Amerikalı film yönetmeni ve sanatçı

Timothy Walter "Tim" Burton, Amerikalı film yönetmeni.

<span class="mw-page-title-main">Animasyon</span> animasyon filmleri ve dizileri oluşturma süreci

Animasyon (canlandırma), birden çok resmin arka arkaya hızlı bir şekilde gösterilmesiyle elde edilen hareketli görüntüdür. İlk animasyonlar birkaç kâğıda istenen resimlerin çizilmesi, kâğıtların hızlıca geçirilmesi veya bir çemberin içine konup döndürülmesi ile yapılıyordu. Animasyon yapan kişilere animatör denir.

<span class="mw-page-title-main">Çizgi film</span>

Çizgi film, iki boyutlu illüstrasyon görsel sanatının bir formudur. Çizgi film, çizilerek hazırlanan resimlerin, hareketsiz cisimlerin arka arkaya filme çekilmesiyle oluşan ve figürlerin hareket ettiği izlenimi veren canlandırılması ile hazırlanır.

<span class="mw-page-title-main">Art Clokey</span>

Art Clokey kil ile animasyonu başlatan kişidir. 12 Ekim 1921 yılında Amerika Birleşik Devletlerinin Michigan eyaletin Detroit şehrinde dünyaya gelmiş ve 8 Ocak 2010 tarihinde ise Los Osos, Kaliforniya, ABD'de hayata gözlerini yummuştur. Kendisi ABD'de tanınmış bir animatör ve yönetmendir.

<span class="mw-page-title-main">Duraklı çekim</span> durağan üç boyutlu objeleri hareket edermiş gibi gösteren bir animasyon türü

Duraklı çekim ya da stop motion, durağan 3 boyutlu objeleri hareket edermiş gibi gösteren bir animasyon türüdür. Kuklalar veya oyun hamuru ile yapılmış modeller kullanılır. Stop motion tekniği; kamerayı objeye karşı ayarlayıp tek kare çekip sonra objeyi biraz hareket ettirip yeni bir kare çekmek ve bunu tekrarlayarak animasyonu tamamlamaktır. Çekilen tek kare resimleri ardı ardına dizip oynatılması ile hareket elde edilir. Sahneler montajlanarak film tamamlanır. Bu işlemlerin çoğu çizgi film tekniği ile aynıdır.

Laika, 2005 senesinde Amerika'da kurulan, stop motion animasyonlar üreten bir film yapım şirketidir.

<span class="mw-page-title-main">Bilgisayar animasyonu</span>

Bilgisayar animasyonu, animasyonlu görüntüler üretmek için kullanılan işlemdir. Bilgisayar üretimli imgeleme (CGI) daha genel bir terim olarak hem statik hem de dinamik görüntüleri kapsarken, bilgisayar animasyonu yalnızca hareketli görüntüleri ifade eder. 2 boyutlu bilgisayar grafikleri hâlen üslup, düşük bant genişliği ve daha hızlı gerçek zamanlı uygulamalarda kullanılmakla birlikte, modern bilgisayar animasyonu genellikle 3 boyutlu bilgisayar grafikleri kullanır. Bazen animasyonun hedefi bilgisayarın kendisidir, ancak bazen de filmdir.

<span class="mw-page-title-main">Motion (yazılım)</span>

Motion, MacOS işletim sistemi için Apple tarafından üretilen bir uygulama yazılımıdır. Hareketli grafikler yaratmak ve düzenlemek, video üretimi ve film yapımı için başlık ve görsel efektler için 2D ve 3D bileşimi oluşturmak için kullanılır.

<span class="mw-page-title-main">Geleneksel animasyon</span>

Geleneksel animasyon veya cel animasyon, her karenin elle çizildiği bir animasyon tekniğidir. Teknik, bilgisayar animasyonunun ortaya çıkmasına kadar sinemada egemen olan animasyon biçimiydi.

Se-ma-for, Polonya'nın Łódź şehrinde kurulan animasyon stüdyosu. 1947 yılında kurulan şirket, genç ve yetişkin kitleler için birçok animasyonlu çizgi film ve stop motion hareketli kukla animasyonları yarattı. Şirket stop-motion kukla filmlerinde uzmanlaşmıştır, ancak aynı zamanda diğer teknikler de sunmaktadır: Örneğin, bilgisayar animasyonları. Tam anlamıyla Se-ma-phore anlamına gelen isim,Studio Małych Form Filmowych - Studio of Small Film Forms'ın kısaltmasıdır. Şirketin yönetim kurulu ve film yapımcısı Zbigniew Żmudzki'dir..

<i>Katsudō Shashin</i>

Katsudō Shashin, bilinen en eski Japon animasyon çalışmasına ait bir film şerididir. Yaratıcısı bilinmemekle birlikte 1907 ile 1912 yılları arasında, Meiji Dönemi'nde yapıldığını gösteren kanıtlar bulunmaktadır. Dolayısıyla yapımının, Batılı animasyon filmlerinin Japonya'daki ilk gösterimlerinden önceki bir tarihte olabileceği düşünülür. Film, 2005 yılında Kyoto'da bulunan bir film ve projektör koleksiyonunda keşfedilmiştir.

Science SARU Inc., bir Japon animasyon stüdyosudur. Şirket, 4 Şubat 2013 tarihinde yapımcı Eunyoung Choi ve yönetmen Masaaki Yuasa tarafından kurulmuştur. Şirketin merkezi Tokyo'nun Musashino kentinde yer almaktadır.

Walt Disney Animation Studios (WDAS), bazen Disney Animation olarak kısaltılır, The Walt Disney Company için animasyon özellikleri ve kısa filmler yaratan bir Amerikan animasyon stüdyosudur. Şirketin üretim logosu, ilk senkronize sesli karikatürü Steamboat Willie'den (1928) bir sahneye sahiptir. 16 Ekim 1923'te Walt Disney ve Roy O. Disney kardeşler tarafından kurulan, dünyanın en eski çalışan animasyon stüdyosudur. Şu anda Walt Disney Studios'un bir bölümü olarak organize edilmiştir ve merkezi Burbank, Kaliforniya'daki Walt Disney Studios'taki Roy E. Disney Animation Binasındadır. Stüdyo, kuruluşundan bu yana Pamuk Prenses ve Yedi Cüceler'den (1937) Dilek'ğe (2023) ve yüzlerce kısa filme kadar 62 uzun metrajlı film üretti.

Görsel efekt, görüntülerin film yapımında ve video prodüksiyonunda canlı aksiyon çekimi bağlamı dışında oluşturulduğu veya manipüle edildiği süreçtir. Gerçekçi görüntüler oluşturmak için esas canlı çekim ve diğer canlı çekim görüntülerinin veya bilgisayar tabanlı görüntü (CGI) öğelerinin filme bütünleştirilmesine VFX denir.

<i>Humorous Phases of Funny Faces</i>

Humorous Phases of Funny Faces, James Stuart Blackton tarafından yönetilen ve genellikle film tarihçileri tarafından standart film üzerine kaydedilen ilk animasyon filmi olarak kabul edilen 1906 yapımı kısa sessiz animasyon çizgi filmidir.

André ve Wally B.'nin Maceraları, zamanın standartlarına göre çığır açan ve film endüstrisinin bilgisayar animasyonuna olan ilgisinin artmasına yardım eden, 1984 yapımı bir Amerikan CGI-animasyon kısa filmidir. Film, Lucasfilm'in bir alt bölümü ve Pixar'ın da selefi olan Lucasfilm Computer Graphics Project tarafından yapılmıştır.

Yetişkin animasyonu, özellikle yetişkinlerin ilgi alanlarına hitap eden her türlü animasyonlu çalışmadır ve çocukların aksine genellikle yetişkin ve erginlere yönelik geliştirilir. Bu türdeki çalışmalar, çıplaklık, müstehcen, cinsel içerik, görsel şiddet, küfür, kara mizah veya çocuklar ve/veya herhangi bir genç izleyici için uygun olmayan diğer tematik unsurlar içermesi dahil olmak üzere birçok nedenden dolayı yetişkinlere yönelik olarak kabul edilebilir. Bu türdeki eserler felsefi, politik veya sosyolojik konuları araştırabilir. Bazı yapımlar, karmaşık ve/veya deneysel hikâye anlatımı ve animasyon teknikleriyle öne çıkar. Buna animasyon filmler, televizyon dizileri ve web dizileri dahildir.

Aardman Animations Limited, merkezi Bristol, İngiltere'de bulunan bir animasyon stüdyosudur. Stop-motion ve kil animasyon teknikleri kullanılarak yapılan, özellikle de Wallace ve Gromit, Koyun Shaun ve Morph'un el yapımı karakterlerini içeren film ve televizyon dizileriyle tanınır. 1990'ların sonlarında Owzat (1997) ile başlayan bazı bilgisayar animasyonlu kısa film denemelerinin ardından Flushed Away (2006) ile bilgisayar animasyonu pazarına resmen girdi. Şubat 2020 itibarıyla film başına ortalama 135,6 milyon dolar ile dünya çapında 1,1 milyar dolar kazandı.