İçeriğe atla

Kişisel yaşam

Oda çoğu zaman kişisel yaşama ilişkin ipuçları sunar.

Kişisel yaşam, bireyin kimliğini oluşturan tercihler bütünüdür.[1] Çağdaş yaşam koşullarının geçerli olduğu Batı Avrupa ve Kuzey Amerika gibi bölgelerde sıkça atıfta bulunulan bir kavramdır. İnsanların yaşam standartları psikoterapi ve yaşam koçluğu gibi yöntemlerle iyileştirilebilmektedir.[2]

Sosyoloji

Boş zamanlarını bilgisayar oyunları oynayarak geçiren insanlar

Halen Batı'da anlaşıldığı şekliyle kişisel yaşam kavramı, kısmen modern Batı toplumunun bir eseridir. Özellikle Amerika Birleşik Devletleri'ndeki insanlar gizliliğe büyük değer verir. Sömürge döneminden beri yorumcular Amerikalıların bireyciliğine ve kendilerini tanımlama arayışlarına dikkat çekerler.[3][4] Nitekim Amerika Birleşik Devletleri Bağımsızlık Bildirgesi ve Anayasası, mutluluk arayışını ve mahremiyet beklentisini açıkça haklar düzeyine çıkarır.

George Lakoff, yaşamın metaforunu "bir yolculuk" olarak "kültürümüzde" kayda değer bir yapılanma fikri olarak görür.[5] Geleneksel Çin tao kavramını karşılaştırın.

Modern zamanlarda, birçok insan kişisel yaşamlarını işlerinden ayrı olarak düşünmeye başladı.[6] Bu 9'dan 5'e paradigması, çalışmayı ve dinlenmeyi farklı şeyler olarak görür; insan ya iştedir ya da değildir ve geçiş ani olur. Çalışanların belirli çalışma saatleri vardır ve dinlenme zamanlarında çalışmaları nadirdir. Bu işlerin devam eden uzmanlaşmasını ve hem işte hem de evde artan verimlilik talebini yansıtıyor olabilir. Yaygın olarak kullanılan "Sıkı çalış, sıkı oyna" ifadesi bu zihniyeti gösterir. Bununla birlikte, "uygun" bir iş-yaşam dengesi sağlamak amacıyla, daha bütünsel yaşamaya ve iş ile eğlence arasındaki bu tür katı ayrımları en aza indirmeye yönelik büyüyen bir eğilim vardır.

Kişisel yaşam kavramı aynı zamanda bireylerin giyinme şekli, yedikleri yemek, aldıkları eğitim ve ileri eğitimin yanı sıra hobileri, boş zaman etkinlikleri ve kültürel ilgileriyle de ilişkilendirilme eğilimindedir. Gelişmiş dünyada, bir kişinin günlük yaşamı, televizyon, bilgisayar ve internet, cep telefonu ve dijital kamera gibi tüketici elektroniklerinin boş zaman kullanımından da giderek daha fazla etkilenmektedir.[7]

Kişisel yaşamı etkileyen diğer faktörler arasında bireylerin sağlık, kişisel ilişkiler, evcil hayvan'ların yanı sıra ev ve kişisel mülkiyetler yer alır.

Kaynakça

  1. ^ Baker, Maureen (2007). Choices and Constraints in Family Life. Oxford University Press. ISBN 978-0-19-542105-7. 
  2. ^ Williams, Patrick; Davis, Deborah C. (2007). Therapist as life coach: an introduction for counselors and other helping professionals. W. W. Norton & Company. ISBN 978-0-393-70522-5. 
  3. ^ de Tocqueville, Alexis (1840). Democracy in America. Londra: Saunders and Otley. 11 Nisan 1997 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Haziran 2024. 
  4. ^ Karşılaştırın:Schleifer, James T. (2012). "5: How Does Democracy Threaten Liberty?". The Chicago Companion to Tocqueville's Democracy in America. Şikago: University of Chicago Press. s. 82. ISBN 978-0226737058. Erişim tarihi: 8 Ağustos 2016. Tocqueville'e göre "bireycilik", hemcinslerinizden izole yaşama, herhangi bir kamu işiyle ilgilenmeme ve bu konuları, ortak çıkarların açıkça görülebilen tek temsilcisi olarak hükümetin gözetimine bırakma alışkanlığı anlamına geliyordu. Demokratik materyalizm gibi demokratik bireycilik de sivil yaşamın ölümüne yol açtı ve ortak çıkarların sorumluluğunu üstlenecek her türlü despotik güce kapıyı açtı. ... Tocqueville'in ... Amerika Birleşik Devletleri'ne bir istisna muamelesi yaptığını kabul etmemiz gerekiyor. Amerikan cumhuriyetini demokratik materyalizmin en kötü etkilerinden korunmuş olarak tanımlamış ve analizinde bireycilikten de yalıtılmıştı. 
  5. ^ Lakoff, George (1979). "Contemporary theory of metaphor". Ortony, Andrew (Ed.). Metaphor and Thought. Cambridge: Cambridge University Press (1993 tarihinde yayınlandı). ss. 223-224. ISBN 978-0521405614. Erişim tarihi: 8 Ağustos 2016. Uzun vadeli, amaca yönelik faaliyetler yolculuklardır. ... Bizim kültürümüzde yaşamın bir amaca yönelik olduğu varsayılır, yani hayatta amaçlarımızın olması beklenir. Olay[-]yapısı metaforunda, amaçlar varış noktalarıdır ve amaçlı eylem, bir varış noktasına doğru kendiliğinden ilerleyen harekettir. Amaçlı bir yaşam bir yolculuktur. Hayattaki hedefler yolculuktaki varış noktalarıdır. ... Bir hedefe ulaşmak için bir araç seçmek, hedefe giden yolu seçmektir. ... Aşk, hayatın yapısını miras alan bir yolculuk metaforudur, bir yolculuk metaforudur. ... kariyer bir yolculuktur. 
  6. ^ Best, Shaun (2009). Leisure Studies: Themes and Perspectives. SAGE Publications. ss. 201. ISBN 978-1-4129-0386-8. work leisure. 
  7. ^ Shah, Agam (2 Ekim 2009). "Netbooks Propel Global Semiconductor Sales". PCWorld. PCWorld Communications, Inc. 6 Haziran 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Şubat 2011. 

İlgili Araştırma Makaleleri

Yaygın kullanımda ve tıpta sağlık, Dünya Sağlık Örgütüne göre, "yalnızca hastalık ve sakatlığın olmaması değil, fiziksel, zihinsel ve sosyal açıdan tam bir iyilik halidir". Zaman içinde farklı amaçlar için çeşitli tanımlar kullanılmıştır. Sağlık, düzenli fiziksel egzersiz ve yeterli uyku gibi sağlıklı faaliyetlerin teşvik edilmesi ve sigara veya aşırı stres gibi sağlıksız faaliyetlerin veya durumların azaltılması veya bunlardan kaçınılması yoluyla teşvik edilebilir. Sağlığı etkileyen bazı faktörler, yüksek riskli bir davranışta bulunup bulunmama gibi bireysel seçimlerden kaynaklanırken diğerleri toplumun insanların gerekli sağlık hizmetlerini almasını kolaylaştıracak veya zorlaştıracak şekilde düzenlenmiş olması gibi yapısal nedenlerden kaynaklanmaktadır. Genetik bozukluklar gibi diğer faktörler ise hem bireysel hem de grup seçimlerinin ötesindedir.

Liberalizm, bireysel özgürlük üzerine kurulan bir siyasi felsefe veya dünya görüşüdür. Bireysel özgürlük ve bireysel haklar düşüncesiyle yola çıkan liberalizm, daha sonraki yıllarda farklı türlere bölündü ve bireylerin eşitlik ilkesinin de önemini vurgulamaya başladı. Klasik liberalizm bireysel özgürlüklerin rolünü vurgularken, sosyal liberalizm özgürlüğe vurgu yaptığı kadar; bireylerin eşitlik hakkı ilkesinin önemine vurgu yapar ve özgürlük ile eşitlik arasında denge kurmayı amaçlar. Liberal görüşü savunanlar geniş bir görüş dizisi benimsemekle birlikte genellikle ifade özgürlüğü, inanç özgürlüğü, basın özgürlüğü, sivil haklar ve sivil özgürlükler, seküler devlet, liberal demokrasi, ekonomik ve siyasi özgürlük, hukukun üstünlüğü, özel mülkiyet ve piyasa ekonomisi gibi fikirleri destekler.

<span class="mw-page-title-main">Demokrasi</span> tüm bireylerin eşit haklara sahip olduğu yönetim biçimi

Demokrasi veya el erki, halkın yasaları müzakere etme ve yasal düzenlemelere karar verme yetkisine veya bunu yapmak için yönetim görevlilerini seçme yetkisine sahip olduğu bir yönetim biçimidir. Kimin "halk" kabul edildiği ve yetkinin insanlar arasında nasıl paylaşıldığı veya hangi yetkilerin verildiği konuları zaman içinde ve farklı ülkelerde farklı oranlarda değişiklik göstermiştir. Demokrasinin özellikleri arasında genellikle toplanma özgürlüğü, örgütlenme özgürlüğü, mülkiyet hakları, din özgürlüğü, ifade özgürlüğü, vatandaşlık, yönetilenlerin rızası, genel oy hakkı, özgürlük hakkından ve yaşam hakkından haksız yere mahrum bırakılmamak ve azınlık hakları yer alır. Türkçeye kelimesinden geçmiştir.

Sosyalizm, sosyal ve ekonomik olarak toplumsal refahın, katılımcı bir demokrasiyle gerçekleşeceğini ve üretim araçlarının hakimiyetinin topluma ait olduğunu savunan, işçi sınıfının yönetime katılmalarına ağırlık veren, özel üretim yerine kamu bazlı üretimi destekleyen, telkin ve propagandalarını eğitim, tarım ve vergi reformları üzerinde yoğunlaştıran ekonomik ve siyasi bir teoridir. Siyasi yelpazede ve dünyanın çoğu ülkesinde sosyalizm, standart sol ideoloji olarak kabul edilir. Sosyalizm türleri, kaynak tahsisinde piyasaların ve planlamanın rolüne ve kuruluşlardaki yönetim yapısına göre değişir.

<span class="mw-page-title-main">İskenderiyeli Klement</span> Düşünür ve Felsefeci

İskenderiyeli Klement, gerçek adı Titus Flavius Klemens olan Hristiyan düşünür.

Sivil toplum, toplumun "üçüncü ayağı" olarak anlaşılabilir ve hükûmet ve iş dünyasından ayrı olarak aile ve özel alanı da içerir. Diğer yazarlar tarafından, sivil toplum, 1) vatandaşların çıkarlarını ve iradesini ilerleten sivil toplum kuruluşları ve kurumlarının toplamı veya 2) hükûmetten bağımsız olan toplumdaki bireyler ve kuruluşlar anlamında kullanılır.

<span class="mw-page-title-main">Liberal demokrasi</span> Siyasi ideoloji ve hükûmet biçimi

Liberal demokrasi veya Batı demokrasisi, temsilci demokratik bir hükûmet biçimi altında işleyen liberal siyasi bir ideolojinin birleşimidir. Birden fazla ayrı siyasi partinin katıldığı seçimler, hükûmetin farklı kollarına güçler ayrılığı, günlük yaşamda açık bir toplumun bir parçası olarak hukukun üstünlüğü, özel mülkiyetle piyasa ekonomisi, insan haklarının, medeni hakların, medeni özgürlüklerin ve siyasi özgürlüklerin eşit şekilde korunması gibi özelliklere sahiptir. Uygulamada sistemini tanımlamak için liberal demokrasiler genellikle hükûmetin yetkilerini belirleyen ve toplumsal sözleşmeyi güvence altına alan bir anayasaya başvururlar, bu anayasa ya kodifiye edilmiş ya da kodifiye edilmemiş olabilir. 20. yüzyılın ikinci yarısında genişleme döneminden sonra liberal demokrasi, dünyadaki yaygın bir siyasi sistem haline geldi.

Marksist demokrasi, insanların arasındaki maddi ve manevi her tür ayrılığı ve eşitsizliği ortadan kaldırma amacıyla ortaya atılan yönetim şeklidir. Bu şekle göre ancak bütün bu ayrılıklar ortadan kalktığı zaman insanlar için topluluk halinde doğru karar almak mümkün olabilecektir.

Liberal muhafazakârlık, özel mülkiyet, serbest ekonomi girişimciliği ile halkın geleneksel, kültürel ve ahlaki değerlerini yönetime dahil eden; anayasal ve temsili hükûmeti savunan muhafazakâr bir siyasi ideolojidir.

Çoğunluğun tiranlığı ya da çoğunluk diktatörlüğü, demokrasi sistemlerinin tartışılması sırasında kullanılan ve kararların çoğunluğa göre alınmasını öngören çoğunluk kuralı doğrultusunda birey veya azınlık gruplara yönelik uygulanan baskıyı ifade eden bir kavramdır.

<span class="mw-page-title-main">Halkların Demokratik Kongresi</span> Türkiyede bir siyasi ittifak

Halkların Demokratik Kongresi, kısa adıyla HDK 15 Ekim 2011 yılında Ankara'da kuruldu.

Varoluşçu bunalım, bireyin kendi yaşamının temelini; yaşamının herhangi bir anlamının, amacının ya da değerinin olup olmadığını sorguladığı bir andır. Varoluşun anlamı ve amacı sorunu varoluşçuluk felsefe okulunun konusudur. Buna karşın, önce varoluşçu olduğu sanılan pek çok bunalımın depresyon ya da temel karşılanmamış güvenlik, yakınlık, vb. gereksinimler gibi başka bir nedenden kaynaklandığı ortaya çıkabilir.

Yaşam koçluğu, bir koçluk sanatı olup, insanların kendi kendilerini güçlendirmelerine yol açan beceriler ve tutumlar geliştirerek kişisel hedefleri tanımlamalarına ve elde etmelerine yardımcı olma sürecidir. Yaşam koçluğu, iş-yaşam dengesi ve kariyer değişikliği gibi konularla ilgilenir ve genellikle işyeri ortamı dışında gerçekleşir.

Bilişsel dilbilim, dili anlama, dil üretimi ve dil ediniminin bilişsel yönleriyle ilgilenen bir bilişsel bilim dalıdır. Bilişsel dilbilimin ana araştırma alanları arasında doğal dillerde kategorizasyon, sözdizimi ve anlambilim arasındaki arayüz, dilin deneyim ve algıdaki temeli ve dil ile düşünce arasındaki ilişki yer almaktadır. Dilin bilişle nasıl etkileşime girdiğini, dilin düşünceleri nasıl oluşturduğunu ve dilin zaman içindeki ortak zihniyetteki değişime paralel olarak evrimini açıklar.

<span class="mw-page-title-main">Amerika'da Demokrasi</span>

Amerika'da Demokrasi, Alexis de Tocqueville’in 1830 yılında Gustave de Beaumont ile birlikte, cezaevi sistemini incelemek üzere gönderildiği Amerika’da edindiği gözlemlerden yararlanarak Amerikan demokrasi deneyimini incelediği kitabıdır. İki ciltten oluşan eser Fransızca olarak kaleme alınmış ve ilk olarak Paris’te yayınlanmıştır. Alexis de Tocqueville, Amerika’da Demokrasi ‘nin 1835 yılında yayınlanan ve çok ilgi gören birinci cildinde çoğunluğun tiranlığı kavramından bahsetmiş, 1840 yılında yayınlanan ikinci cildinde ise demokratik despotizm kavramını açıklamıştır. İlk cildi kadar ilgi görmeyen kitap hakkında John Stuart Mill, “demokrasi üstüne yazılmış ilk büyük siyaset felsefesi eseri” ifadesini kullanmıştır.

Vita Activa, insan etkinliklerinin tümünü temsil eden bir terimdir.

İlliberal demokrasi veya kısmî demokrasi ya da “düşük yoğunluklu” demokrasi olarak da adlandırılır, rejim terimi olarak kullanılır. “boş demokrasi” ya da “hibrit rejim” anlamına gelir. İlliberal demokrasi terimini ilk kez siyaset bilimci yazar Fareed Zakaria 1997’de yazdığı “İlliberal Demokrasinin Yükselişi” makalesinde kullandı.

Medya demokrasisi, toplumun tüm üyelerini bilgilendiren, güçlendiren ve demokrasinin gelişimine katkı sunan bir kitle iletişim sistemi oluşturmak amacıyla kamu hizmeti yayıncılığını güçlendirmek ve alternatif medyaya ve yurttaş gazeteciliğine katılımı artırmak için kitle iletişim araçlarının reformunu savunan medya çalışmalarına demokratik bir yaklaşımdır.

Savunmacı demokrasi, devletin varlığını, demokratik karakterini ve kurumlarını, azınlık haklarını vb. korumak için demokratik bir toplumda belirli hak ve özgürlükleri sınırlayan kanunların, yasaların ve mahkeme kararlarının bir araya getirilmesine atıfta bulunan bir terimdir. Bu terim, demokratik bir ülkede demokratik değerlere uyum, özellikle örgütlenme özgürlüğü ve seçilme hakkı arasında ve anti-demokratik grupların ve kişilerin bu ilkeleri kötüye kullanmasının engellenmesi arasında ortaya çıkabilecek büyük bir çatışmayı tanımlar.

Ilımlı despotizm, Alexis de Tocqueville tarafından tanımlanan bir terimdir ve bir ülkenin "küçük karmaşık kurallar ağı" tarafından istila edilerek düşebileceği durumu tarif etmektedir. Ilımlı despotizm, despotizmden farklıdır çünkü insanlar için açıkça belirgin değildir.