İçeriğe atla

Karuta

Nintendo kartları

Karuta (Japoncaかるた), bir Japon kart oyunudur. Oyun kartları, ilk olarak 16. yüzyılın ortalarında Portekizli tüccarlar tarafından Japonya'ya tanıtıldı.[1] Bu kartlar, ilk hileli oyunları için kullanıldı. İlk yerel karuta, ilk olarak 16. yüzyılın sonlarında Chikugo vilayetinde Miike kasabasında icat edildi. Ōmuta'da bulunan Miike Karuta Anıt Salonu, Japonya'da özellikle karuta tarihine adanmış tek belediye müzesidir.[2][3]

Karuta desteleri, Portekiz kartlarından ve e-awaseden gelenler olmak üzere iki gruba ayrılırlar.[4] E-awase aslen kabuklarla oynanan ancak 17. yüzyılın başlarında kart formatına dönüştürülen kai-awaseden türetildi. Herhangi bir e-awase karuta oyununun temel kuralı, hangi kart dizisinin dışında hangi kartın gerekli olduğunu hızla tespit edebilmek ve daha sonra bir rakip tarafından ele geçirilmeden önce kartı kapmaktır. Karuta, genellikle, ilkokul ve ortaokul seviyesindeki çocuklar tarafından sınıfta bir eğitim alıştırması olarak oynanır. Paraya uygun ve domino türü Çin oyun kartları, Japonya'da 18. yüzyılın sonlarından 20. yüzyılın başlarına kadar vardı.[5][6] Bu oyunlarda Hanafuda desteleri ile oynanan oyunları etkilediler.

Kaynakça

  1. ^ Sakomura, Tomoko (2004). Asian Games: The Art of Contest. New York: Asia Society. ss. 267-269. 
  2. ^ Omuta City Miike karuta, history museum[]. Retrieved 22 February 2018.
  3. ^ Miike Playing Cards and History Material Museum 20 Eylül 2019 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. 20 Eylül 2019 tarihinde erişilmiştir.
  4. ^ Mann, Sylvia (1990). All Cards on the Table (Almanca). Leinfelden: Deutches Spielkarten-Museum. ss. 193-200. 
  5. ^ Morishima Chūryō. (1800). Keirin Manroku (Japonca桂林漫録). Edo (Tokyo).
  6. ^ Hesse-Wartegg, Ernst v.. (1902). "Япония и японцы". Page 237. (Rusça)

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

King, 4 kişiyle oynanan bir iskambil oyunudur.

<span class="mw-page-title-main">Nintendo</span> çok uluslu video oyunu ve elektronik şirketidir

Nintendo Co., Ltd., Japonya merkezli bir çok uluslu video oyunu ve elektronik şirketidir. Şirket, 23 Eylül 1889'da hanafuda oyun kartları üreticisi olarak kurulmuş olup daha sonra oyuncak ve video oyunu sektörüne girdi. Nintendo günümüzde dünyanın en büyük video oyunu şirketlerinden biridir ve Mario, The Legend of Zelda, Animal Crossing ve Pokémon gibi tüm zamanların en iyi bilinen ve en çok satan video oyun serilerinden bazılarına sahiptir. Şirketin merkezi Kyoto'da yer almaktadır.

Rol yapma oyunu (RYO), (İngilizce: role-playing game, RPG); oyuncuların kurgusal bir sahnede farklı karakterlerin rollerini üstlendikleri oyunların genel bir ailesidir. Oyuncular, belirli kurallar çerçevesinde oluşturulan karakterleri yöneterek bir hikâyenin parçası olurlar.

<i>Yu-Gi-Oh!</i>

Yu-Gi-Oh!, Kazuki Takahashi tarafından yazılan bir manga serisidir. Güncel Yu-Gi-Oh! evreni 6 manga serisi, 6 anime dizisi ve 3 film içermektedir. Ayrıca dünya çapında popüler bir ticari kart oyunudur.

<span class="mw-page-title-main">N-Gage</span> 2002 tarihli Nokia telefonu

N-GAGE, Nokia tarafından çıkarılan bir telefon olup aynı zamanda elde taşınabilen bir oyun konsoludur. İşletim sistemi Symbian OS 6.1'dir. Kullandığı platform ise S60 v1.2'dir.

Edo dönemi Japonya'sında oynanmış olan yüksek seyiveli go oyunları ile ilişkili kale oyunu (oshirogo) terimi, shogunun kalesinde Dört Go Hanedanı'nın temsilcileri arasında oynanan resmi karşılaşmaları tanımlamaktadır.

<i>Silent Hill: Play Novel</i> 2001 video oyunu

Silent Hill AGB adıyla da bilinen Silent Hill: Play Novel, oyun kitabı tarzında bir görsel romandır. 21 Mart 2001 tarihinde Game Boy Advance konsoluna özel olarak yayınlandı. Oyun, aynı adı taşıyan video oyunu serisinin bir parçasıdır ve ilk Silent Hill'in kısmi bir uyarlamasıdır. Resmi olarak sadece Japonya'da yayınlandı.

<span class="mw-page-title-main">Kemari</span>

Kemari, Japonya'da doğan, hakkındaki ilk bulgulara 7. yüzyılda rastlanan ve günümüzde de geleneksel olarak varlığını gösteren, topla oynanan bir oyun. Rekabete dayalı bir oyun olmayan kemaride amaç, topa yalnızca ayakla vurarak, sektirerek ve diğer oyuncularla paslaşarak topun havada kalmasını sağlamaktır.

<span class="mw-page-title-main">Satoru Iwata</span>

Satoru Iwata, Japon iş adamı, video oyun programcısı, video oyun tasarımcısı ve üreticisidir. 2002’den ölüm yılı olan 2015’e kadar Japon firması Nintendo’nun CEO’luğunu yapmıştır. Nintendo’nun 4. ve aynı zamanda şirketin kurucusu olan Yamauchi ailesinden gelmeyen ilk CEO’sudur.

<span class="mw-page-title-main">Yayoi Dönemi</span>

Yayoi dönemi, Japonya tarihinde MÖ 300-MS 300 yıllarını kapsayan dönemdir. Yayoi dönemi Japonya'nın Demir Çağı olup adını Tokyo'nun arkeologlar tarafından bu döneme ait eserlerin keşfedildiği mahallesinden almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Nintendo Switch</span> 2017 oyun konsolu

Nintendo Switch, Nintendo tarafından üretilen bir video oyunu konsoludur. 3 Mart 2017 tarihinde piyasaya sürülmüş olup özellikle farklı tuşlara sahip olmasına rağmen iki kişinin aynı anda oynayabilmesini sağlayan kumandaları (Joy-Con) ve Wii U'dan farklı olarak her yerde ve televizyonsuz oynanabilme gibi özellikleriyle dikkat çekmektedir. Nintendo Switch'in yazılımı, İnternet bağlantısı üzerinden çevrimiçi oyun oynamanın yanı sıra diğer Switch konsolları ile yerel kablosuz özel bağlantıyı da destekler. Nintendo Switch oyunları ve yazılımı hem fiziksel flash tabanlı ROM kartuşlarında hem de Nintendo eShop üzerinden dijital dağıtımda mevcuttur ve sistem bölge kilitlemesi kullanmıyor. Nintendo Switch, sekizinci nesil video oyunu konsolu olarak başlıca rakipleri Xbox One ve PlayStation 4'tür.

<span class="mw-page-title-main">Japon Yeni Yılı</span>

Japon Yeni Yılı Japon geleneklerine göre düzenlenen yeni yıl festivalidir. Resmi Japon Yeni Yılı, 1873 yılından bu yana Gregoryen takvimi gereği her yıl 1 Ocak'ta Yeni Yıl Günü'nde kutlanmaktadır. Bununla birlikte, geleneksel Japon Yeni Yılı kutlamaları, çağdaş Çin, Kore ve Vietnam Yeni Yılı ile aynı gün hala işaretlenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Tōru Iwatani</span>

Tōru Iwatani, Japon video oyunu tasarımcısı. Özellikle Pac-Man video oyununun yaratıcısı olarak bilinmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Hanafuda</span> Japon kökenli oyun kartları

Hanafuda, oyun oynamak için kullanılan Japon kökenli oyun kartlarıdır. Bu isim aynı zamanda kartlarla oynanan oyunları da ifade etmektedir.

Super Mario Kart, 1992 yılında Nintendo tarafından geliştirilen karting yarış video oyunudur. Oyun, Mario Kart serisinin ilk oyunu olup 27 Ağustos 1992 tarihinde Japonya ve daha sonra diğer ülkelerde Super Nintendo Entertainment System için piyasaya sürüldü.

Mario Kart: Double Dash!! 2003 yılında Nintendo tarafından geliştirilen bir karting yarış video oyunudur. Oyun, Mario Kart serisinin dördüncü oyunu olup 7 Kasım 2003 tarihinde Japonya ve aynı ay diğer ülkelerde GameCube için piyasaya sürüldü.

Mario Strikers Charged Football, 2007 yılında Next Level Games tarafından geliştirilen ve Nintendo tarafından yayınlanan bir spor video oyunudur. Oyun, Super Mario Strikers oyununun devamı olup 25 Mayıs 2007 tarihinde Avrupa, 7 Haziran 2007 tarihinde Avustralya, 30 Temmuz 2007 tarihinde Kuzey Amerika ve 20 Eylül 2007 tarihinde Japonya'da Wii için piyasaya sürüldü.

Thronebreaker: The Witcher Tales, CD Projekt RED tarafından geliştirilen bir rol yapma video oyunudur. The Witcher video oyun serisinin yan ürünüdür. Başlangıçta Gwent: The Witcher Card Game oyunu için hazırlanan tek oyunculu oyun modu olması düşünülüp, sonrasında harici bir oyun olarak hazırlanarak 23 Ekim 2018'de Microsoft Windows için, 4 Aralık 2018'de PlayStation 4 ve Xbox One için ve 28 Ocak 2020'de Nintendo Switch için piyasaya sürülmüştür.

Roguelike deste oluşturma oyunları deste oluşturma oyunlarının özü ile roguelike oyunların sistematik rastgeleliğini birleştiren bir video oyunu türüdür.

Deste oluşturma oyunları, bir deste oluşturmanın esas oynanış unsuru olduğu kart oyunları veya kutu oyunlarını ifade eder. Deste oluşturma oyunları, her oyuncunun kendine has bir destesi olması yönüyle kart koleksiyonu oyunlarına benzer. Bununla birlikte kart koleksiyon oyunlarından farklı olarak kartlar rastgele paketlerde satılmaz ve deste büyük oranda oyundan önce değil oyun sırasında oluşturulur.