İçeriğe atla

Karma gerçeklik

Karma gerçekliğe dayalı bir simülasyon oyununun tanıtım klibi.

Karma gerçeklik, bilgisayarda üretilmiş ortam ile gerçek dünya ortamını bir araya getiren teknolojidir. Sanal gerçeklik ile artırılmış gerçekliğin kaynaştırılmış biçimidir.

Kavram, ilk olarak Paul Milgram ve Fumio Kishino'nun 1994'teki bildirisinde tanımlanmıştır. Microsoft'un Windows Karma Gerçeklik platformu ile HoloLens cihazı[1] ve Apple'ın Vision Pro cihazı,[2] karma gerçeklik uygulamalarına örnektir.

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ "What is mixed reality? - Mixed Reality" (İngilizce). Microsoft Learn. 27 Eylül 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ağustos 2023. 
  2. ^ Mark Gurman (5 Haziran 2023). "Apple Unveils Vision Pro Mixed Reality Headset at WWDC 2023 (AAPL)" (İngilizce). Bloomberg. 7 Haziran 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ağustos 2023. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Apple</span> Çok uluslu Amerikan teknoloji şirketi

Apple Inc. ya da eski adıyla Apple Computer Inc., merkezi Cupertino'da bulunan; tüketici elektroniği, bilgisayar yazılımı ve kişisel bilgisayar tasarlayan, geliştiren ve satan Amerikan çok uluslu şirket. En bilinen donanım ürünleri Mac serisi bilgisayarlar, iPod müzik çalar, iPhone akıllı telefon, iPad tablet bilgisayar ve Apple Watch adlı akıllı saattir. Yazılımları arasında ise macOS ve iOS işletim sistemleri, iTunes medya tarayıcısı, Safari internet tarayıcısı ile iLife ve iWork paketleri yer almaktadır. Şirket 1 Nisan 1976 yılında kurulmuş ve 3 Ocak 1977'de Apple Computer, Inc. adıyla anonim şirket haline gelmiştir. İsminde yer alan "Computer" (Bilgisayar) kelimesi 9 Ocak 2007'de iPhone tanıtımıyla birlikte tüketici elektroniğine yönelimlerini yansıtması amacıyla kaldırılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Sanal gerçeklik</span> gerçek veya kurgusal bir ortamda bulunmanın bilgisayar tarafından yapılan simülasyonu

Sanal gerçeklik, teknoloji kullanılarak oluşturulan kurgular ile gerçek ve hayalin birleştirilmesidir. Sanal öğrenme ortamları, gelişen teknolojinin eğitim-öğretim ortamlarına dahil edilmesiyle birlikte öğrencilerin öğrenme deneyimlerini zenginleştirmek için tasarlanmış platformlardır. Sanal öğrenme ortamları da teknoloji ile birlikte değişim ve gelişim göstermektedir. Son olarak sanal gerçeklik teknolojilerinin eğitim-öğretim ortamlarına dahil edilmeye hazır durumda olduğu ve eğitsel kazanımlar bakımından yüksek potansiyel taşıdığı görülmektedir.

iPhone Apple tarafından tasarlanan ve üretilen akıllı telefon ailesi

iPhone, Apple tarafından tasarlanan ve üretilen multimedya ve internet özelliklerini destekleyen akıllı telefondur. İlk modeli eski Apple CEO'su Steve Jobs tarafından 29 Haziran 2007'de tanıtılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Artırılmış gerçeklik</span>

Artırılmış gerçeklik, gerçek dünyadaki çevrenin ve içindekilerin, bilgisayar tarafından üretilen; ses, görüntü, grafik ve GPS verileriyle zenginleştirilerek meydana getirilen canlı veya dolaylı fiziksel görünümüdür. Bu kavram kısaca gerçekliğin bilgisayar tarafından değiştirilmesi ve artırılmasıdır. Teknoloji kişinin gerçekliğini zenginleştirme işlevini görür. Buna karşın sanal gerçeklikte ise gerçek dünya yerine tasarlanıp canlandırılmış bir dünya vardır.

<span class="mw-page-title-main">Oculus Rift</span> sanal gerçeklik cihazı

Oculus Rift, Facebook'un bir bölümü olan Oculus VR tarafından oluşturulan bir sanal gerçeklik kulaklığı ve başa takılı ekran serisidir. Kullanıcı için sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik sağlar. Mart 2016 yılında Oculus Rift CV1, Mart 2019 yılında ise Oculus Rift S sunuldu. Kısa adıyla Rift, Amerikalı girişimci Palmer Luckey önderliğindeki Oculus VR şirketi tarafından ve bilgisayar oyunu piyasasının önderlerinden John Carmack desteğiyle geliştirilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Oculus VR</span>

Oculus VR, Palmer Luckey, Brendan Iribe, Michael Antonov ve Nate Mitchell tarafından kurulan Amerikalı sanal gerçeklik teknoloji ve yazılım ürünleri şirketidir. Sanal gerçeklik kulaklığı ve başa takılı ekran'lar üretir. Temmuz 2012'de Irvine, Kaliforniya'da kuruldu, şimdi Menlo Park, Kaliforniya'da bulunuyor. Şirketin ilk ürünü hala geliştirilme aşamasında olan Oculus Rift'tir. Mart 2014'te Facebook, Inc., 400 milyon dolar nakit, 23.1 milyon adedi hisse senedi olacak şekilde toplam 2 milyar dolar ödeme yaparak satın almıştır.

<span class="mw-page-title-main">Windows Karma Gerçeklik</span>

Windows Holographic veya Windows Karışık Gerçeklik Microsoft tarafından geliştirilen karışık gerçeklik platformudur. 21 Ocak 2015'te "Windows 10: Sonraki Bölüm" basın toplantısında ilan edildi ve Microsoft HoloLens'in Geliştirme Basımının başlamasıyla eş zamanlı olarak 30 Mart 2016'da çıktı. 2017'de PC'ler ve 2018'de Scorpio Proje'si de dahil olmak üzere Xbox One Family için yaygın olarak bulunması bekleniyor.

macOS High Sierra macOS işletim sisteminin 13. sürümü

macOS High Sierra veya macOS 10.13 High Sierra macOS Sierra'nın halefi olan ve Apple tarafından geliştirilen macOS işletim sisteminin 13. sürümüdür. Yeni sürüm şirketin 5 Haziran 2017 tarihli Apple Worldwide Developers Conference etkinliğinde iOS 11, watchOS 4 ve tvOS 11 ile beraber ilan edildi. Sürüme "High Sierra" ismi verildi. Sürüm MacOS Sierra'da bulunan ve Fotoğraflar, Safari ve benzeri güncellemeleri içeren özelliklerin geliştirilmesine odaklanır. 2018 yılında yerini macOS Mojave aldı.

<i>Metaverse</i> Sanal evren

Metaverse veya Türkçe tabiriyle sanal evren, geleneksel kişisel bilgisayarların yanı sıra sanal ve artırılmış gerçeklik cihazları aracılığıyla kalıcı çevrimiçi 3 boyutlu sanal ortamları destekleyen, İnternet'in varsayımsal bir yinelemesidir. Aynı zamanda evren ötesi ya da öte evren olarak da adlandırılan Metaverse, bilgisayarlar, android cihazlar, VR lensler ve çeşitli 3D kullanıcı ara yüzleri sayesinde içinde bulunulan zaman ve mekân boyutundan uzaklaşılarak, fiziksel olarak içinde bulunulan evrenin ötesine geçme potansiyeli olarak da tanımlanmaktadır. Metaverse'ü iletişim perspektifinden yeni bir gerçeklik, anlam dünyası ve iş birliği fırsatları sunan; kültürel, entelektüel ve ekonomik üretim için altyapı ve etkileşim olanakları tanıyan; farklı gelişmiş teknolojilerin eş zamanlı ve entegre bir biçimde kullanıldığı; siber toplumsal bir düzlem şeklinde de tanımlamak mümkündür. Bu açıdan Metaverse 4. Sanayi devriminin çıktılarından bir tanesi Toplum 5.0 ve daha ilerisinin ise en görünür yaşam tarzlarından biri olmaya adaydır.

<span class="mw-page-title-main">Akıllı gözlük</span> sıradan gözlükler yerine kullanılabilecek giyilebilir bilgisayar

Akıllı gözlük akıllı bir giyilebilir bilgisayar türüdür. Diğer bilgisayarlar gibi akıllı gözlükler de dahili veya harici sensörlerden bilgi toplayabilir. Çeşitli bağlantı yolları ile diğer elektronik cihazlardan veya bilgisayarlardan verileri kontrol edebilir, yollayabilir veya alabilirler.

<span class="mw-page-title-main">Sanal gerçeklik gözlüğü</span>

Sanal gerçeklik gözlüğü, kullanıcı için sanal gerçeklik (VR) ve artırılmış gerçeklik (AR) sağlayan bir cihazdır. Sanal gerçeklik gözlükleri, video oyunlarında yaygın olarak kullanılır. Ancak simülatörler ve eğitmenler dahil olmak üzere diğer uygulamalarda da kullanılırlar. Bazı sanal gerçeklik gözlüklerinde ayrıca göz takibi sensörleri ve oyun kumandası bulunur.

<span class="mw-page-title-main">Başa takılı ekran</span>

Başa takılı ekran (HMD) kullanıcı için sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik sağlayan bir cihazdır. Kafa ya da bir kaskın bir parçası olarak giyilir. Önünde küçük bir ekran optik bulunuyor. Ayrıca optik başa takılı ekran (OHMD) türü de vardır. Bu, yansıtılan görüntüleri yansıtabilir ve kullanıcının bunu görmesini sağlar. Tipik bir HMD, bir veya iki küçük ekrana, lensler ve gözlüklerin içine yerleştirilmiş yarı saydam aynalara sahiptir.

<span class="mw-page-title-main">Biyonik kontakt lens</span>

Biyonik kontak lens, sanal bir ekran sağlayabilen cihazlardır. Görme engellilere yardımcı olmaktan video oyunlarına kadar çeşitli kullanımlara sahip olabilir. Cihaz, artırılmış gerçeklik biçiminde eklenen biyonik teknolojisi ile geleneksel bir kontakt lens formuna sahiptir. Google 2014 yılında Google Contact Lens ürününü sundu.

<i>Minecraft Earth</i> 2019 video oyunu

Minecraft Earth, Mojang Studios tarafından geliştirilen ve Xbox Game Studios tarafından yayınlanan bir artırılmış gerçeklik sanal oyunudur. Minecraft video oyununun bir yan ürünü olan bu oyun ilk olarak Mayıs 2019'da duyuruldu ve Android, iOS ve iPadOS'ta mevcut. Oyun ücretsizdir ve ilk olarak Ekim 2019'da erken erişimde piyasaya sürülmüştür. Oyun, son güncellemesini Ocak 2021'de aldı ve 30 Haziran 2021'de kapatıldı.

Aşağıda Klasik Mac OS ve macOS gibi Macintosh işletim sistemleri'nde çalışan cihazların bir listesi bulunmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Giyilebilir teknoloji</span> giyilebilir teknolojik aletlerin genel adı

Giyilebilir teknoloji, insanlar tarafından giyilebilen teknolojik aletlerin genel adıdır ve vücut hareketlerini izleyen akıllı sensörlerle yüklüdür.

Windows 11'in sürümleri şunlardır:

Genişletilmiş gerçeklik gerçek ve sanal ortamların kombine edildiği ortamlar için kullanılan bir terim olup artırılmış Gerçeklik, sanal gerçeklik ve karma gerçeklik teknolojilerinin hepsini kapsar.

<span class="mw-page-title-main">Apple Vision Pro</span> Apple tarafından geliştirilen sanal gerçeklik gözlüğü

Apple Vision Pro, Apple'ın karma gerçeklik gözlüğüdür. 5 Haziran 2023 tarihinde düzenlenen Apple Worldwide Developers Conference'ta tanıtılan gözlük, 2024 başında satışa sunulacak. Gözlük, şirketin 2015'teki Apple Watch'tan bu yana ilk yeni tüketici ürün grubu olan Apple Vision serisinin ilk modelidir.

iOS 17, Apple tarafından iPhone ürünleri için geliştirilen iOS mobil işletim sisteminin 17. büyük sürümüdür. 5 Haziran 2023'te şirketin Dünya Çapında Geliştiriciler Konferansı'nda (WWDC) iOS 16'nın yerine gelen işletim sistemi olarak duyuruldu.