İçeriğe atla

Karel Appel

Karel Appel
Karel Appel, 1974
Genel bilgiler
Doğum25 Nisan 1921(1921-04-25)[1]
Amsterdam, Hollanda
Ölüm3 Mayıs 2006 (85 yaşında)
Zürih, İsviçre
UyrukHollandalı
AlanıRessam, şair, seramikçi, tasarımcı, sahne ressamı, illüstratör, gravürcü, muralist, heykeltıraş, görsel sanatçı
Etkin yıllar1943-2006
Sanat eğitimiAmsterdam Kraliyet Güzel Sanatlar Akademisi
Katıldığı akımlarKobra
EtkilendikleriPablo Picasso, Henri Matisse, Pierre Soulages ve Jean Dubuffet[2].
Ödüller
  • Œillet d'argent (d) (2006)
  • Hollandalı Aslan Nişanı Komutanı

Karel Appel (d. 25 Nisan 1921, Amsterdam, Hollanda - ö 3 Mayıs 2006, Zürih, İsviçre), çok renkli ve yarı soyut kompozisyonlarıyla tanınan Hollandalı ressam ve heykelci.

Kariyeri

Kuzey Avrupalı dışa vurumcu sanatçıların 1948 - 1949'da oluşturduğu Kobra topluluğunun kurucularından biridir[3]. 1940 - 1943 arsında Amsterdam Kraliyet Güzel Sanatlar Akademisi'nde eğitim gördü ve 1948'de Kobra topluluğunun önceli olan "Reflex" kurubunun kurulmasına katıldı. 1950'de Paris'e yerleşti. 1960'lardan beri de New York kentinde yaşamaktaydı.

Kobra topluluğu sanatçıları, kısmen De Stijl hareketlerinin kısır bir akademicilik olarak yorumladıkları anlayışına tepki duyarak, halk sanatı, çocuk sanatı ve Jean Dubuffet'in ham sanatı (art brut) gibi, içten geldiğince yapılan sanat türlerinin etkilerini özümsediler. Yapıtlarında betimsel öğeleri bir ölçüde korumakla birlikte, çağdaş Amerikan hareketlisoyut anlayışının kendiliğinden oluşma ve yoğunluk gibi ilkelerini sonuna değin kullandılar. Appel'in üslubunun özellikleri kalın boya katları, sert fırça darbeleri ve kaba, basite indirgenmiş figürlerdi.

ABD'ye ilk kez 1957'de giden Appel, burada Miles Davis ve Dizzy Gillespie gibi caz müziği ustalarının portrelerini yaptı[4]. 1954'te Venedik Bienali'nde UNESCO Ödülü'nü kazandı ve bir grup sanatçıyla birlikte kuruluşun Paris'teki yapısı için bir duvar resmi yapmak için seçildi. Appel'in ahşap ve metal kullanarak yaptığı figüratif heykellerde de resimlerindeki kaba ve yaratıcı dışavurumculuk görülür.

Fotoğraflar

kaynakça

  1. ^ Houts, Cathérine van (2003). Karel Appel : de biografie (Felemenkçe). Amsterdam: Olympus. s. 13. ISBN 978-90-254-1913-4. 
  2. ^ Frances Lehman Loeb Art Center, Collection[]
  3. ^ ""VIP Lounge - Karel Appel", Radio Netherlands Archives, October 5, 1987". 15 Nisan 2024 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Temmuz 2024. 
  4. ^ "Karel Appel". 12 Eylül 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Cobra (sanat)</span>

Cobra, 1948'de Paris'te Karel Appel, Asger Jorn ve Constant Nieuwenhuys'in başını çektiği Danimarkalı, Belçikalı ve Hollandalı sanatçılar tarafından kurulan sosyal ve politik konulara ağırlık veren bir sanatçı grubu. İsmini kurucu sanatçıların yaşadığı Kopenhag, Brüksel ve Amsterdam şehirlerinin baş harflerinden almıştır.

<span class="mw-page-title-main">Avni Arbaş</span> Türk ressam

Avni Arbaş, Türk ressamdır.

<span class="mw-page-title-main">Ali Hadi Bara</span> Türk heykeltiraş

Ali Hadi Bara, Türk heykeltıraş.

<span class="mw-page-title-main">Nuri İyem</span> Türk ressam

Nuri İyem,, Türk ressam ve toplumsal-gerçekçi sanat akımının önde gelen isimlerindendir.

<span class="mw-page-title-main">Hasan Kavruk</span>

Hasan Kavruk,, Türk ressamı ve eğitimcisi. Çağdaş Türk resim sanatında lirik soyutlamacı anlayışın öncülerinden olan ressam, Modern Figüratif akımın en ısrarlı icracı ve takipçilerindendir.

John Peter Russell Avustralyalı empresyonist ressam.

<span class="mw-page-title-main">Neşet Günal</span> Türk ressam

Neşet Günal Türk ressam ve öğretim üyesi.

<span class="mw-page-title-main">10'lar Grubu</span> Bedri Rahmi Eyüpoğlunun öğrencilerinin kurduğu, 1947-1955 arasında etkin olmuş ressamlar grubu

10'lar Grubu, Bedri Rahmi Eyüpoğlu'nun öğrencilerinin kurduğu, 1947-1955 arasında aktif olmuş bir ressamlar grubudur.

<span class="mw-page-title-main">Zeki Faik İzer</span>

Zeki Faik İzer, Türk ressam.

<span class="mw-page-title-main">Müstakil Ressamlar ve Heykeltıraşlar Birliği</span>

Müstakil Ressamlar ve Heykeltıraşlar Birliği, Türkiye'de 1929-1932 ve 1936-1942 arasında etkinlikler gerçekleştirmiş bir sanatçı topluluğudur.

<span class="mw-page-title-main">Zeki Kocamemi</span>

Ahmet Zeki Kocamemi, Türk ressam.

<span class="mw-page-title-main">Maide Arel</span>

Maide Arel, Türk ressamdır.

Selim Turan, Azerbaycan kökenli Türk ressam ve heykeltıraş.

Taşizm, resim sanatında düzensiz biçimli renk lekeleri ve damlalarının kullanılmasını temel alan sanat biçimidir. Terim, Fransızca "tache" (leke) sözcüğünden türetilmiştir. Bu anlayış önceden bir resmetme eylemini yadsıyarak, sanatsal yaratmada rastlantısalcılığın ön plana alınmasını öngörmektedir. Amerika'da ortaya çıkan soyut dışavurumculuk akımının Avrupa sanatındaki eşleniği olarak değerlendirilebilir. Bu akıma verilen diğer adlar l'art informel ve abstraction lyrique idir.

Hakkı Anlı, Türk ressam.

Füsun Onur, Türk heykeltıraş.

Hasan Fahrettin Arkunlar Türk ressam.

<span class="mw-page-title-main">Realizm (sanat)</span>

Realizm veya Gerçekçilik, 19. yüzyılda ortaya çıkan bir sanat akımıdır. Bu yüzyılda gerçekleşen endüstriyel gelişmeler, toplumsal sınıfların belirginleşmesi, insanları duygular dünyasından gerçekler dünyasına itmiştir. Sanatçılar da bu gelişmelere tepki olarak Realist (gerçekçi) çalışmalar gerçekleştirmeye başladılar. Realizm, konuların idealist bir tarzda ele alındığı Romantizm’e bir tepki olarak başladı. Realistler sıradan veya gerçekçi temaları ortaya koyabilmek için teatral dramadan ve sanatın klasik formlarından uzaklaşma eğiliminde oldular.

Mübin Orhon, Türk ressam.

<span class="mw-page-title-main">Nabiler</span>

Nabiler, 1888 ile 1900 yılları arasında etkin olmuş, izlenimcilik ve akademik sanattan soyut sanat, sembolizm ve diğer erken dönem modernist hareketlere geçişte önemli bir rol oynamış genç Fransız sanatçılardan oluşan grup. Grubun üyeleri arasında Pierre Bonnard, Maurice Denis, Paul Ranson, Édouard Vuillard, Ker-Xavier Roussel, Félix Vallotton ve Paul Sérusier vardı. Bu sanatçıların pek çoğu 1880'lerin ikinci yarısında Paris'teki Académie Julian'de öğrenciydi. Gruptaki ressamlar Paul Gauguin ve Paul Cézanne'ın eserlerini beğeniyor, resim sanatını yenileme isteğini paylaşıyordu, ancak bireysel tarzları birbirinden oldukça farklıydı. Onlara göre bir sanat eseri doğanın betimlemesi değil, metaforların ve sembollerin sanatçı tarafından oluşturulmuş bir sentezi olmalıydı. 1900'de son sergisini düzenleyen grup üyeleri, bu tarihten sonra kariyerlerine bireysel olarak devam etti.