İçeriğe atla

Kana'da Düğün

Kana'da Düğün
Sanatçı Paolo Veronese
Yıl 1563
Tür Tuval üzerine yağlı boya
Boyutlar 660 cm × 990 cm (260 in × 390 in)
Konum Louvre Müzesi, Paris

Kana'da Düğün, İtalyan maniyerist ressam Paolo Veronese 'nin 1563 yılında tamamladığı ve İncil'de yer alan mucizevî bir olay olan Kana'da Düğün hadisesini tasvir eden tablosudur. Tablo, bu tema üzerine yapılmış en anıtsal tablolardan biridir. 6,66 × 9,90 metre ölçülerindeki tablo, bugüne kadar tuval üzerine yapılmış en büyük resimlerden biridir. Resim, Venedik'teki San Giorgio Maggiore Kilisesinin yemekhanesinin arka duvarını süslemek için kullanılmıştır. Napolyon döneminde 1797 yılında ganimet olarak el konulan tablo, Paris'e götürüldü; bugün Louvre Müzesi'nde görülebilir.

Konusu ve içeriği

660 × 990 cm boyutlarındaki tablo tuval üzerine yağlı boya ile çizilmiştir. Venedik’te bulunan San Giorgio Maggiore Manastırı’nın yemekhanesi için ısmarlanan eser 15 ayda tamamlanmıştır. Eser, halen Paris'teki Louvre Müzesi'nde sergilenmektedir ve müzedeki en büyük tablodur. Louvre Müzesi'nin en popüler eseri olan Mona Lisa ile aynı salonda, onun tam karşısındadır.

Tablo, İsa'nın peygamber olarak gerçekleştirdiği ilk mucizesi kabul edilen, suyu şaraba dönüştürmesini konu edinir. Olay, Yuhanna İncili'nde en ince ayrıntısına kadar anlatılmıştır. İsa, havarileri ve annesi Meryem ile Filistin'in kuzeyinde Celile bölgesinde bulunan Kana Köyü'ndeki bir düğüne katılırlar. Düğünün sonuna doğru şarap biter ve Meryem oğluna "şarapları kalmadı" der. İsa, "Anne benden ne istiyorsun, daha benim saatim gelmedi" diye yanıt verir. Meryem bunun üzerine hizmet edenlere İsa'yı işaret eder, "Size ne derse onu yapın der. İsa bunun üzerine hizmet edenlere şöyle der: "Küpleri suyla doldurun". Hizmetkârlar denileni yapar. İsa, "Şimdi biraz alıp şölen başkanına götürün" der. Su şaraba dönüşmüştür.

Konu İsa'nın, konuk olarak çağrıldığı bir düğünde gerçekleştirdiği ve peygamber olarak ilk mucizesi kabul edilen suyu şaraba dönüştürmesi olayı olmasına rağmen ressam bu olayı kendi zamanında, bir Venedik sarayının bahçesinde, devrin ünlülerinin katıldığı bir düğünde gerçekleşmiş gibi resmetmiştir.[1]

Eserde 132 davetli, 6 müzisyen, beş köpek, birer kedi ve papağan resmedilmiştir.[2] Tabloda yer alan tarihi figürler arasında Fransa kralı I. François, İngiltere kraliçesi I. Mary, Osmanlı Sultanı Kanuni Sultan Süleyman, Kutsal Roma İmparatoru V. Karl, Osmanlı sadrazamı Sokollu Mehmed Paşa ve İtalyan şair ve soylu Vittoria Colonna bulunur.[2][3] Bu tabloda müzisyen olarak resim edilmiş bulunan kişiler geç Rönesans çağının ünlü Venedikli ressamları olup bunlar otoportresi ile Paolo Veronese viola da gambada; Jacobo Bassano flütte; Tintoretto kemanda ve Titian viyolonseldedir.

Geçmişi

Eser, Benedikten rahipleri tarafından 1562'de Venedik'teki San Giorgio Maggiore Manastırı'nın yemekhanesi için ısmarlanmış; mümkün olduğu kadar çok figür kullanılması şartı konulmuştu. 1563'te tamamlanan eser, 235 yıl boyunca yemekhanenin duvarında kaldı. 1797'de Napolyon tarafından savaş ganimeti olarak Paris'e götürüldü. Bu yolculuk sırasında kolay taşınması için ikiye bölündü ve Paris'te yeniden birleştirildi. Fransa-Prusya Savaşı’nda Brest limanında bir kutuda saklandı; II. Dünya Savaşı sırasında bir kamyonla Fransa’da dolaştı.[4]

Eserin dijital yöntemlerle yapılmış birebir kopyası 2007’de Venedik’te manastır yemekhanesindeki orijinal yerine asılmıştır; orijinali halen Louvre Müzesi’ndedir.[5]

Galeri

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ François, Aline. "The Wedding Feast at Cana". www.louvre.fr. 14 Ocak 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Şubat 2016. 
  2. ^ a b Elveren, Kadir (Şubat-Mart 2016). "Hz İsa, Hz. Meryem ve Kanuni Sultan Süleyman aynı eserde". Atlas Tarih, 39. s. 28. 
  3. ^ "Wedding Feast at Cana, Paolo Veronese: Analysis". www.visual-arts-cork.com. 19 Mayıs 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Ocak 2023. 
  4. ^ Simons, Marlise. "Veronese Masterpiece Damaged at the Louvre". 26 Mayıs 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Şubat 2016. 
  5. ^ "Returning "Les Noces de Cana" by Paolo Caliari and some issues concerning repatriation and originality". 11 Ocak 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Şubat 2016. 

Dış bağlantılar

.

  • "Louvre" Müzesi resmi websitesinde "Wedding-feast-cana" maddesi; Online: [ [1] (İngilizce)
  • "Great Works of Western Art" websitesinde "Paolo Veronese: The Wedding Feast at Cana - 1562–3" maddesi: Online:[2] 11 Şubat 2018 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (İngilizce)

İlgili Araştırma Makaleleri

Peter Paul Rubens, Hollanda Altın Çağı sırasında yaşamış, Güney Hollanda'daki Brabant Dükalığı'ndan bir Flaman sanatçı ve diplomattı. Flaman Barok geleneğinin en etkili sanatçısı olarak kabul edilir. Rubens'in çok yüklü kompozisyonları klasik ve Hristiyan tarihinin bilgili yönlerine gönderme yapar. Eşsiz ve son derece popüler Barok tarzı, Karşı Reform'da teşvik edilen anlık, dramatik sanatsal stili izleyen hareketi, rengi ve duygusallığı vurguladı. Rubens mitolojik ve sembolik konuların sunaklarını, portrelerini, manzaralarını ve tarihi resimlerini yapan bir ressamdı. Aynı zamanda Flaman duvar halısı (goblen) atölyeleri için üretken bir taslak resim tasarımcısıydı ve Anvers'teki yayıncılar için ön parçaları yaptı.

<span class="mw-page-title-main">Luca Giordano</span>

Luca Giordano, geç dönem barok tarzında eserler vermiş İtalyan ressam ve gravür sanatçısıdır.

<span class="mw-page-title-main">Accademia (Venedik)</span>

Accademia Sanat Galerisi Kuzey İtalya, Venedik'te 19. yüzyıl öncesi resim ve heykel güzel sanat eserlerini sergileyen müze galerisidir. Büyük Kanal'ın güney kıyısında konumlanır. İsmini kanal üzerindeki üç köprüden birine Accademia Köprüsü olarak verir ve kanalda çalışan deniz taksilerinin yanaşma iskelesidir.

<span class="mw-page-title-main">Il Redentore</span>

Il Redentore, İtalyanca kurtarıcı anlamına geldiğinden daha çok Chiesa del Santissimo Redentore uygun gelir. Yapı, Andrea Palladio'nun Venedik'in adalarından biri olan Giudecca üzerinde yaptığı büyük kubbeli bir kilisedir. "Canale della Giudecca" nın liman bölgesi üzerinde yer alır. Yapı, adanın silüetine egemen durumdadır.

Giorgione, gerçek adı Giorgio Barbarelli da Castelfranco olan, Yüksek Rönesans akımına yön veren İtalyan ressam. Bugün kesin olarak ona mal edilen sadece altı tablo bulunmasına rağmen Giorgione, erişilmez şiirsellikteki eserleriyle bilinir. Kimliği ve eserleri hakkındaki bilinmezlik onu Avrupa resim tarihinin en gizemli ressamlarından biri yapmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Lüksemburg Müzesi</span> Pariste müze

Lüksemburg Müzesi, Paris, Fransa'da bulunan sanat müzesi. Lüksemburg Sarayı'nın yan tarafında yer almaktadır. Müzede uzun yıllar boyunca on dokuzuncu yüzyıl tablo ve heykellerinin sergilendi. 1986 yılında, Orsay Müzesi'nin açılmasıyla koleksiyonunun büyük bir kısmı oraya taşındı. Fransız Kültür Bakanlığı ve Fransız Senatosu'nun mekanda geçici sergiler düzenlemeye devam etmektedir. Şu anda kuruluş, Fransız Senatosu tarafından yönetilmektedir.

<i>Banyosunda Betşeba</i>

Banyosunda Betşeba, Rembrandt'ın 1654 yılında yaptığı yağlı boya tablosu. Eserde poz veren model aynı zamanda ressamın sevgilisi olan Hendrickje Stoffels'tir. Çok genç yaşında ölen Stoffels'in tabloda sol göğsündeki gölge ölüm sebebinin göğüs kanseri olabileceği şüphesini doğurur.

<span class="mw-page-title-main">Paris Bordone</span>

Paris Bordone, Venedikli Rönesans ressamı. Şöhretini yapmış olduğu portrelerle kazanan Bordone, aynı zamanda dinsel ve mitolojik ögeleri de resmetmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Simon Vouet</span> Fransız ressam (1590 – 1649)

Simon Vouet, Fransız ressam ve dekoratördür.

Jacopo Bassano, İtalyan yağlı boya resim üzerinde isim yapmış bir ressam. Doğduğu, hayatının gayet büyük kısmında çalıştığı ve öldüğü şehir Bassano del Grappa olduğu icin "Bassano" lakabi ile anılmaktadır. Sanat eğitimini Paolo Veronese'nin çırağı ve öğrencisi olarak yapmıștır. En çok ilgi gosterdiği ve popüler tabloları peyzaj ve tür resmi tiptedir. Jacopo Bassano ve kendini takip ederek ressam olan iki oğlu Leandro Bassano ve Genç Francesco Bassano Venedik'te çok sevilmiş ressam olmuşlardir ve bunun nedeni, eserleri için seçtikleri konuların basit kırsal hayatı göstermesidir. Jacopo Bassano ilk modern peyzaj ressami olarak nitelendirilmiştir.

Domenico Ghirlandaio. Asıl adı Domenico di Tommaso Curradi di Doffo Bigordi idi. İtalyan Rönesans akimi Floransa ekolünde bulunan ressam.

<span class="mw-page-title-main">Vatikan Müzeleri</span>

Vatikan Müzeleri, Vatikan'da bulunan dünyanın en büyük müzelerinden birisidir. Bu müze Roma Katolik Kilisesi tarafından Rönesans'ta inşa edilmiş olup, dünyanın önemli heykellerine ev sahipliği yapan önemli bir binadır. Toplamda, Sistine Şapeli ile birlikte toplam 54 galeri ("sala") bulunmaktadır. Ziyaretçiler Sistine Şapeli'ne 53 galeriyi gezdikten sonra verilen ek ücret ile girebilirler.

<span class="mw-page-title-main">Tintoretto</span> Venedikli ressam (1518/1519-1594)

Jacobo Tintoretto (d. 29 Eylül 1518, Venedik - ö. 31 Mayıs 1594, Venedik), Venedik Cumhuriyetinde doğup büyüyüp yaşamış İtalyan asıllı Venedik Rönesansı ekolüne bağlı ve maniyerist resim akımına dahil bir ressamdı. Jacopo Jacobo Tintoretto çok sayıda resim yapmış ve büyük ölçekli dinsel naratif sahne tabloları; büyük kilise sunak tabloları; Venedik Dükünün Sarayının duvar tabloları; mitolojik ve alegorik konuları içeren tablolar ve portreler ile tanınmıştır.

Vittore Carpaccio (yak. 1465, Venedik – 1526 Capodistria. Venedik Cumhuriyetinde doğup büyüyüp yaşamış İtalyan asıllı Venedik Rönesansı ekolüne bağlı bir ressam. Venedik Rönesansı resminin 15. yüzyıldan 16. yüzyıla geçiş döneminde önemli olmakla beraber belirli resim akımlarına katılmayıp şahsen kendine mahsus özel bir resim stili geliştirmiştir.

<i>Pesaro Madonnası</i> Tiziano tablosu

Pesaro Madonnası, İtalyan rönesans döneminin meşhur ressamlarından Titian'ın, 1519-1526 yılları arasında çizmiş olduğu tablo. Madonna di Ca 'Pesaro olarak da bilinen eser tuval üzerinde yağlı boya ile yapılmıştır. Venedik Cumhuriyeti'nin Kıbrıs'ı ele geçirerek kazandığı zaferin şerefine Jacopo Pesaro tarafından yaptırılan tablo, Venedik'te Frari Santa Maria Gloriosa Bazilikası kilisesinde korunmaktadır. Eser Titian'ın en meşhur çalışmalarından biridir.

<i>Güzel Bahçıvan Kız</i> İtalyan rönesans sanatçısı Rafael tarafından 1507 yılında çizilen tablo

Güzel Bahçivan Kız, İtalyan rönesans sanatçısı Rafael tarafından 1507 yılında çizilen tablo. Yağlı boya ile apşap üzerinde yapılmıştır. Tabloda Aziz Yahya, Meryem ve oğlu İsa resmedilmiştir. Resim şu anda Paris'teki Louvre Müzesi'nde sergilenmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Paolo Veronese</span> İtalyan Rönesans ressamı (1528–1588)

Paolo Veronese, geç Rönesans döneminde maniyerizm stilinde çalışmış Venedikli ressam.

Bu liste Venedikli ressam Paolo Veronese (1528-1588) tablolarının listesini kronolojik sıraya göre vermektedir. Bu listede her tablonun küçük bir kopyası; Türkçeye çevrilmiş tablonun ismi; tablonun yapım tarihi; tablonun boyutları; tablonun hazırlanması için kullanılan ortam ve renklendirme yöntemi; ve günümüzde tablonun sergilenme şehri; yeri ve ülkesi verilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Félix Ziem</span> Fransız ressam (1821 – 1911)

Félix Ziem , Fransız ressam, gezgin.

<i>Haçlıların Konstantinopolise Girişi</i>

Haçlıların Konstantinopolis'e Girişi veya Konstantinopolis'e Giren Haçlılar Eugène Delacroix'in bir tablosudur. Delacroix, 1838 yılında Louis-Philippe tarafından görevlendirilmiş ve tablo, 1840 yılında tamamlanmıştır. Tablo, tuval üzerine yağlı boya eseri olup, Paris'teki Louvre Müzesi'nde yer almaktadır.