İçeriğe atla

Kamishibai

Tokyo'da bir kamishibaiya.

Kamishibai (Japonca紙芝居; "kağıt oyunu"), 1930'larda Büyük Buhran sırasında ve 20. yüzyılın ortalarında televizyonun gelişine kadar savaş sonrası dönemde popüler olan bir Japon sokak tiyatrosu ve hikâye anlatımı biçimidir. Kamishibai, minyatür bir sahne benzeri alete yerleştirdikleri resimli tahta setleriyle sokak köşelerini dolaşan ve her bir görüntüyü değiştirerek hikâyeyi anlatan bir kamishibaiya ("kamishibai anlatıcısı") tarafından oynanmaktaydı.[1]

Kamishibainin en eski kökenleri, 8. yüzyıldan itibaren Budist keşişlerin manastır tarihlerini anlatmak için resimsel yardımcılar olarak emakimono ("resim parşömenleri") kullandığı Japon Budist tapınaklarında ortaya çıkmıştır. Bu, bir hikâyeyi iletmek için resim ve metnin erken bir birleşimidir.[2]

Kaynakça

  1. ^ Schodt, Frederik L. (1997). Manga! Manga! The World of Japanese Comics. Tokyo: Kodansha International Ltd. s. 62. 
  2. ^ Nash, Eric P. (2009). Manga Kamishibai: The Art of Japanese Paper Theatre. New York: Abrams Comicarts. s. 57. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Japonca</span> Doğu Asya dili

Japonca, Japonlar tarafından konuşulan Japon dil ailesine bağlı bir dildir. Başta Japonya ve Japon diasporasındakiler olmak üzere yaklaşık 128 milyon kişi tarafından konuşulmaktadır. Japonya'da de facto millî dil olarak kabul edilip Palau'da tanınmış azınlık dilidir.

<span class="mw-page-title-main">Japon İmparatorluk Deniz Kuvvetleri</span>

Japon İmparatorluk Deniz Kuvvetleri ,, Japon İmparatorluğu'nun deniz kuvvetleri. Hukuken Japonya'nın silahlı kuvvetlerine sahip olmasını yasaklayan Japon Anayasası'nın uygulamaya konulduğu 3 Mayıs 1947'ye kadar varlığını sürdürmüştür. Japon İmparatorluk Kara Kuvvetleri'ne bağlı bulunmaktaydı.

<span class="mw-page-title-main">Burhan Doğançay</span> Türk fotoğrafçı ve ressam (1929-2013)

Burhan Cahit Doğançay, Türk fotoğrafçı ve ressam. Doğançay esasen, yarım asır boyunca dünyanın muhtelif şehirlerinde izlediği duvarları sanat eserlerine entegre etmesiyle tanınmıştır. En ünlü tablosu olan Mavi Senfoni, 2009 yılında Murat Ülker tarafından 2,2 milyon TL'ye alınmıştır.

<i>Sakura-sō no Pet na Kanojo</i>

Sakura-sō no Pet na Kanojo, Hajime Kamoshida tarafından yazılan bir light novel serisidir. Seri, Ocak 2010-Mart 2014 tarihleri arasında ASCII Media Works'ün Dengeki Bunko baskısı altında yayınlandı. Bir manga uyarlaması Nisan 2014-Temmuz 2015 tarihleri arasında ASCII Media Works'ün Dengeki G's Magazine ve Dengeki G's Comic dergilerinde 10 tankōbon cilt halinde yayınlandı. Bir Drama CD 28 Haziran 2012 tarihinde yayınlanmıştır. J.C.Staff tarafından hazırlanan bir anime televizyon serisi uyarlaması Ekim 2012-Mart 2013 tarihleri arasında yayınlandı.

<span class="mw-page-title-main">Yayoi Dönemi</span>

Yayoi dönemi, Japonya tarihinde MÖ 300-MS 300 yıllarını kapsayan dönemdir. Yayoi dönemi Japonya'nın Demir Çağı olup adını Tokyo'nun arkeologlar tarafından bu döneme ait eserlerin keşfedildiği mahallesinden almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Japon ejderhası</span>

Japon ejderhası, Japon mitolojisinde bulunan efsanevi yaratıklardır. Japon ejderhası efsaneleri, yerel efsaneler ile Çin, Kore ve Hindistan'dan gelen ejderhalar hakkındaki hikâyelerin karışımından oluşur. Ama kendi kültürlerinden gelen Ejderha konseptleri de var olmuştur.Ejderhanın stili Çin ejderhasından büyük ölçüde etkilenmiştir. Diğer Asya ejderhaları gibi, çoğu Japon olanı yağış ve su cisimleri ile ilişkili su tanrılarıdır ve tipik olarak pençeli ayakları olan büyük, kanatsız, serpantinli yaratıklar olarak tasvir edilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Tankōbon</span>

Tankōbon, kendiliğinden eksiksiz olan ve bir serinin veya cildin parçası olmayan bir kitap için kullanılan bir terimdir. Japonya'da çoğunlukla çoklu serilere sahip olan dergilerin aksine tek bir manganın bireysel ciltlerine atıfta bulunularak kullanılır. Tankōbon yalnızca manga ile sınırlandırılmış olmayıp romanlardan güzellik ipuçları kitaplarına kadar ciltli veya ciltsiz bir biçimde hemen hemen her şey için kullanılabilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Japon kültürü</span> Japonya bölgesi kültürü

Japon kültürü, ülkenin tarih öncesi dönemdeki Jōmon döneminden Asya, Avrupa ve Kuzey Amerika'dan gelen etkileri sentezleyen çağdaş modern kültürüne kadar değişmiştir. Japonya sakinleri, Kara Gemiler ve Meiji dönemi gelene dek Japonya'nın Çin misyonlarından sonra Tokugawa şogunluğu sırasında dış dünya ile uzun bir süre görece izolasyon yaşadı.

<span class="mw-page-title-main">Japon sanatı</span>

Japon sanatı, Japonya'daki insan yerleşiminin başlangıcı olan MÖ 10. binyıldan günümüze kadar uzanan uzun bir geçmişe sahiptir. Japon sanatı, antik çömlekçilik, heykeltıraş, ipek ve kâğıt üzerinde mürekkep boyama ve kalligrafi, ukiyo-e ve ahşap baskı, kirigami, origami, dorodango ve daha yakın geçmişte manga dahil olmak üzere çok çeşitli sanat stillerini kapsamaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Japonya'da din</span> Japonyada yaşayanların dinî demografisi

Japonya'da Şintoizm ve Budizm olarak 2 din hakimdir. 2006 ve 2008 yıllarında yapılan araştırmalara göre, Japonya nüfusunun %40'ından azı örgütlü bir dine mensuptur.

<span class="mw-page-title-main">Sen no Rikyū</span> Japon çay ustası

Sen no Rikyū veya kısaca Rikyū, Japon çay seremonisinin gelişmesinde büyük bir etkisi olmuş bir Japon çay ustasıydı. Aynı zamanda törenin, sadeliği, yaklaşımı yönetme ve benliğin dürüstlüğü gibi çeşitli önemli yönlerini vurgulayan ilk kişiydi. Sengoku döneminden ve Azuchi-Momoyama döneminden başlayan çay töreninin bu yönleri devam etmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Yoshida Kenkō</span> Japon yazar (1283 – 1350)

Yoshida Kenkō, Kamakura döneminde yaşamış bir Japon şair ve keşiş. En ünlü eseri, Orta Çağ Japon edebiyatının en çok çalışılan eserlerinden biri olan Tsurezuregusa 'dır.

<span class="mw-page-title-main">Kanō Eitoku</span> Japon sanatçı (1543 – 1590)

Kanō Eitoku, Azuchi-Momoyama döneminde yaşamış bir Japon ressam. Kanō resim okulunun en önemli kişilerinden biriydi.

Tenmyouya Hisashi, Japon çağdaş sanatçısı.

<span class="mw-page-title-main">Sesshu Toyo</span> Japon sanatçı (1420 – 1506)

Sesshū Tōyō orta Muromachi döneminde en önde gelen Japon mürekkep boyama ustasıydı. Samuray Oda ailesinde doğdu, daha sonra Rinzai Zen Budist rahibi olmak için eğitim aldı. Bununla birlikte, hayatının erken dönemlerinde görsel sanatlar alanında büyük bir yetenek sergiledi ve sonunda Japonya'da geniş çapta saygı gören, zamanının en büyük Japon sanatçılarından biri oldu.

<span class="mw-page-title-main">Tosa Mitsunobu</span> Japon ressam (1434 – 1525)

Tosa Mitsunobu, Japon resim sanatı Tosa okulunun kurucusu olan Muromachi döneminde yaşamış bir Japon ressam. Geleneksel olarak imparatorluk sarayına ressam olarak hizmet eden bir ailede dünyaya geldi, 1493'ten 1496'ya kadar saray resim bürosunun başkanıydı. 1518'de Aşikaga şogunluğunun baş sanatçısı olarak atandı.

<span class="mw-page-title-main">Tosa (okul)</span>

Tosa okulu, erken Muromachi döneminde kurulmuş bir Japon ressamlık okuludur. Tosa okulu, başta Kanō olmak üzere Çin'den etkilenen okulların aksine, konu ve eski Japon sanatından türetilen teknikler konusunda uzmanlaşmış resimler olan yamato-eye adanmıştır. Tosa okulu resimleri, Japon edebiyatı ve tarihinden pek çok anlatı konusu ile "çizimin kesin ve geleneksel olduğu, basit ana hatlarla çevrelenmiş düz opak renkli alanlar" ile karakterize edilir. Bununla birlikte, 17. yüzyılda hem Tosa hem de Kanō sanatçıları menzillerini genişletti ve bunlar ile diğer okullar arasındaki ayrım daha az belirgin hale geldi.

<span class="mw-page-title-main">Ogata Kōrin</span>

Ogata Kōrin, Edo döneminde yaşamış Japon peyzaj illüstratörü, cilacı, ressam ve tekstil tasarımcısı.

<span class="mw-page-title-main">Japon ressamlığı</span>

Japon ressamlığı, Japonya'ya özgü ressamlıktır. Japon ressamlığı, Japon görsel sanatlarının en eski ve en gelişmişlerinden biridir ve çok çeşitli tür ve stilleri kapsar. Genel olarak Japon sanatlarının tarihinde olduğu gibi, Japon ressamlığının uzun tarihi, yerli Japon estetiği ile özellikle birkaç noktada özellikle etkili olan Çin ressamlığından ithal edilen fikirlerin uyarlanması arasındaki sentez ve rekabeti sergiler. Önemli bir Batı etkisi ancak 16. yüzyılın sonlarından itibaren gelir ve Japon sanatının Batı'yı etkilemesiyle aynı zamanda başlamaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Tenshō Shūbun</span> Japon sanatçı (1414 – 1463)

Tenshō Shūbun, Muromachi döneminde yaşamış bir Japon Budist keşiş ve ressamdı.