İçeriğe atla

Kalem çevirme

Kalem çevirme

Kalem çevirme (İngilizce: "Pen spinning") bir yazı aracının ellerle ustaca manipüle edilmesi içeren bir nesne manipülasyonu veya hokkabazlık türüdür. Genellikle kişisel eğlence için yapıldığı düşünülse de (okul veya ofis ortamlarında), bazı zamanlar çok ciddi uluslararası yarışmalar ve toplantılar düzenlenmektedir. Kalem çevirme, çevrimiçi video paylaşımı ve forumlar aracılığıyla hızla uluslararası popülerlik kazanmıştır. Kalem çeviren kişilere "spinner" denir. Kalem çevirmenin Kökenleri tamamen bilinmese de Japonya’da öğrenciler arasında çok popülerdir. Hobi, 1970'lere hatta muhtemelen daha eski zamanlara dayanıyor.

İlk zamanlarının aksine, topluluklar daha sonra birbiri ile rekabet ederek bunu spor haline getirdiler. Ayrıca, estetik planlama yapıldığında, bu bir sanat formuna dönüşebilir.

Tarihçe

Kalem çevirmenin en eski tarihi II. Dünya Savaşı’ndan önceye dayandığı söylense de yazılı bir kanıt olmadığı için bu iddiaları doğrulamayı zorlaştırır ama thumbaround, sonic ve pass gibi bazı hareketlerin uzun süredir bilindiğini söylemek yanlış olmaz. Kalem çevirenler arasında iletişim kolay olmadığı için kalem çevirmenin gelişimi internetin gelişimine kadar durdu. Japonya’da Hideaki Kondo 1997’de ilk kalem çevirme web sitesini oluşturdu.[1][2] Kondoh 1980’lerde kalem çevirmeye başladı ve 1998’de 24 hareket derledi[3], çoğunu başka insanlardan öğrendikten sonra geliştirdi.[4]

Amerika Birleşik Devletleri’nde ise, Fernando Kuo, daha çok internetteki kullanıcı adı “Kam” ile tanınır. Kalem çevirmeyi geliştirmek ve daha çok insana ulaşabilmek için Kondoh’un web sitesini ilham aldı.[5] Kam 1993 yılında kalem çevirmeye başlamıştı,[6] Ocak 2000’de Pentrix web sitesini kurdu. Web sitesi ve forumunun popülerliği artıkça ve site yeterli güce sahip olmadığı için Kam Pentrix kapattı ve verileri yeni bir web siteye (o da kapanacak) 19 Ocak 2004’te açılan Universal Pen Spinning Board (UPSB)’ye aktardı.[7][8] UPSB İngilizce konuşulan ilk forum olduğu için dünyanın dört bir yanındaki kalem çeviricilerin iletişim kurmasına olanak tanıdı. UPSB yönetimi forumlara olan ilginin azalması ve maliyetlerin karşılanamaması nedeni ile 1 Ekim 2018’de süresiz olarak kapatıldı.[9][10]

2000'li yılların başından bu yana, YouTube gibi video barındırma web siteleri ve çeşitli ülkelerden giderek artan sayıda diğer internet forumları, videoları paylaşmak ve topluluğu merkezileştirmek için kullanıldı ve bu da kalem çevirmenin popülaritesinin artmasına katkıda bulundu. 2007 yılında, Dünya Turnuvası ilk küresel kalem çevirme yarışması oldu ve dünyanın dört bir yanındaki topluluklardan kalem çevirenler katılabildi.

Topluluklar

Günümüzde kalem çevirme topluluk forumları olsa da, forumlara olan ilginin düşmesi nedeni ile aktif kullanıcı sayısı düşüktür, bu yüzden topluluklar Twitter, YouTube veya Reddit gibi platformlarda paylaşım yapmaktadır. Ayrıca aktif iletişim için günümüz toplulukları Discord sunucularına taşındılar. Topluluklar daha kolay iletişim için ülke veya dil gibi özellikler üzerinde yoğunlaşabilir. Zamanla kullanıcılar farklı topluluklara geçebilir. Topluluklar çoğunlukla bağımsız işletilirken, zaman zaman uluslararası etkinliklerde işbirlikleri veya iletişimler sağlanmaktadır.

TPC (Turkish Penspinning Community)

Airspin (Turkish Style)

Türkiye’deki kalem çevirenleri bir araya toplamak için 2007 yılında Ali Çetin tarafından kuruldu.[11] Günümüzde topluluk dağılmıştır.

Topluluk Türkiye'de sık yapılan Airspin (half faked gunman olarak da bilinir) hareketini “Turkish Style” olarak adlandırdı. (Uluslararası topluluklarda bilinmemektedir.)

Dünyadaki topluluklar

Kuzey Amerika bölgesindeki topluluklar

  • Amerika Birleşik Devletleri Amerika Birleşik Devletleri (Spindy's, fenspinner ve pen spinning / Global-İngilizce)
  • Kanada Kanada (QPSB - Quebec Pen Spinning Board)

Avrupa bölgesindeki topluluklar

  • Fransa Fransa (FPSB - French Pen Spinning Board)
  • Almanya Almanya (GPC - German Pen Spinning Community)
  • İspanya İspanya (SPSC - Spanish Pen Spinning Community (İspanyolca konuşan ülkeler))
  • Polonya Polonya (PPP - Portal Polskich PenSpinnerow)
  • Birleşik Krallık Birleşik Krallık (PSUK – Pen Spin UK)
  • Belçika Belçika (BPSC - Belgium Pen Spinning Community)
  • İsveç İsveç (SweSpin)
  • İsviçre İsviçre (SPC - Swiss Penspinning Community)
  • Lihtenştayn Lihtenştayn (LPSA)
  • Hollanda Hollanda (NLPSC - Netherlands Pen Spinning Community)
  • İtalya İtalya (ITPSB - Italian Pen Spinning Board)

Asya bölgesindeki topluluklar

  • Tayvan Tayvan (TWPS - Taiwanese Pen Spinning Forum)
  • Hong Kong Hong Kong (HKPSA - Hong Kong Pen Spinning Association)
  • Çin Çin (PSH - Pserhome)
  • Japonya Japonya (JEB - JaPen Board)
  • Güney Kore Güney Kore (Pendolsa, KIPS)
  • Türkiye Türkiye (TPC - Turkish Penspinning Community, Mikro'dan Mikro'ya)
  • Tayland Tayland (THPSC - ThaiSpinner)
  • Vietnam Vietnam (VNPSC - Vietnam Pen Spinning Community)
  • Çin Endonezya (IPSC - Indonesian Pen Spinning C)ommunity
  • Filipinler Filipinler (PPSC - Pinoy Pen Spinning Community, PHPS)
  • Kazakistan Kazakistan (KzPSC - Kazakhstan Pen Spinning Community)
  • Malezya Malezya (MyPSC - Malaysia Pen Spinning Community)

Avusturya bölgesindeki topluluklar

  • Avusturya Avusturya (APC - Austrian Penspinning Community)

Global İngilizce topluluğu olan UPSB dağılmıştır. Listede yer alan bazı topluluklar da aktiflikleri düşerek dağılmıştırlar.

Yarışmalar

Turnuvalar çevrimiçi olarak düzenlenir, düzenlenen en büyük yarışmalar World Tournament (Dünya Turnuvası) ve World Cup'dır (Dünya Kupası) Her ikisi de tek eleme formatında düzenlenir. World Tournament tek kişilik yarışmacılardan oluşurken, World Cup 'da ise topluluklarını temsil eden gruplar halinde yarışılır. Herkes bulunduğu toplulukta başvuru yapabilir, başvuru eleme veya kişinin önceki başarıları incelenir. En ünlü başarılı şampiyonlara örnek olarak, i.suk 19 ve 21 WT birincilik ve Menowa* 15 WT birincilik, verilebilir.

Büyük turnuvaların yanı sıra küçük yarışmalar da düzenlenir. Bu savaşlar en az iki spinner'in bireysel kalem çevirirken kayıt ettikleri videoları paylaşmaları üzerine topluluk, kimin üstün çevirdiğini toplu olarak değerlendirip oylayarak savaşın galibinin kim olduğuna karar verir.

İngilizce notasyon

Kalem çevirme notasyonu internet hızlarının düşük olduğu zamanlarda önemli bir ihtiyaç olarak gereksinim duyulmuştur. Günümüzde ise görsel kaynağın anlamak için yeterli olmadığı durumlarda kullanılması faydalıdır. Ayrıca iyi bir notasyon sistemi isimlendirme ihtiyacını önemli ölçüde düşürecektir. Burada İngilizce notasyonu hakkında bahsedilecektir. Ayrıca farklılıklar içeren, Japonca ve Kore notasyonu da mevcuttur.

Hareket isimleri

Bir hareket (İngilizce: “trick”) genellikle kolay hareketlere bölünmeyen, kısa ve ayırt edici kalem hareket dizileridir. Çeşitli hareketleri birleştirdiğimizde combo oluşturmuş oluruz. Linkage’ler ise bir combo’da hareketleri birbirine bağlamayı sağlar.

Fingerslots

Fingerslots (Türkçe: "Parmak yuvaları") Bir slot, locator kullanarak kalemin o sırada bulunduğu konumu ifade etmek için kullanılır.

Locators

Parmak yer belirleyicileri ve yuvalar

Locators (Türkçe: "Yer belirleyiciler") Kol ve elin parçalarını temsil eden Locator'ler sayesinde slotlar oluştururuz.

Kısaltma Locator Kısaltma Locator
AArm (Kol) TThumb (Başparmak)
EElbow (Dirsek) TfThumbflap
WWrist (Bilek) 1Index finger (İşaret parmağı)
HHand (El) 2Middle finger (Orta parmak)
BBack of the hand (Elin sırtı) 3Ring finger (Yüzük parmağı)
PPalm of the hand (Avuç içi) 4Pinky finger (Serçe parmak)

Bir slot oluştururken belirli bir hiyerarşi izlememiz gerekir.

A > E > W > H > B > P > T > Tf > 1 > 2 > 3 > 4 > *

Büyük olan önce yazılmalıdır. Mesela 23 yuvası doğru yazılmıştır ama 32 şeklinde yazılırsa yanlış yazılmıştır.

Bunlar yardımı ile bir slot tanımlanabilir ama ayrıca yıldız işareti " * " kullanarak, kalemin havada veya bir parmağın üzerinde olduğu belirtilebilir. (Örneğin, "P*" yazarak kalemin avuç ve hava arasında olduğu belirtilir. Yani kalem avucun üstündedir.)

Parmak üzerindeki konumu daha hassas tarif etmek için parmak locator'nün yanında ifadeler koyulur. İlk önce falanks veya eklem, daha sonra yüzey, biri veya ikisi aynanda kullanılabilir.

Finger (Parmak) Phalanx/Joint (Falanks/Eklem) Face (Yüzey)
TThumb (Başparmak) wMetacarpal (Metakarpal) bDorsal face (Sırt veya arka yüz)
1Index (İşaret) xProximal phalanx (Proksimal falanks) pPalmar face (Avuç içi yüzü)
2Middle (Orta) yMiddle phalanx (Orta falanks) sLateral faces (Yan yüz, herhangi)
3Ring (Yüzük) zDistal phalanx (Distal falanks) stThumb side lat. face (Başparmak tarafındaki yan yüz)
4Pinky (Serçe) tTip of the finger (Parmağın ucu) spPinky side lat. face (Serçe tarafındaki yan yüz)
kFinger joint (Eklem, herhangi biri)
wxMetacarpophalangeal joint (eklem)
xyProximal interphalangeal joint (eklem)
yzDistal interphalangeal joint (eklem)

Parmağı seçtikten sonra diğer alanlardan bir adet seçilmeli veya seçilmemeli, bir örnekle anlaşılabilir. Örnekler, Charge 1ysp2yst, Charge 1y2y veya Spin 1b (Phalanx/Joint yazılıcaksa, Face'den önce yazılmalı.)

Okunuşu kolaylaştırmak için bir yazım sıralaması da mevcuttur. Hızlı okunması için aşağıdaki şekilde ihtiyaç olanlar yazılır.

Hand orientation Prefix Trick Suffix Rotations Slots

Modifiers: Prefix ve Suffix

Modifers (Türkçe: Modifiyeler, Değiştiriciler), hareketin yapısını değiştirirler, oldukça faydalıdırlar, isimlendirme gereksinimini azaltarak hareketin çeşitli durumlarını oluşturmamıza olanak tanırlar. Birçok harekete uygulayarak hareketin yeni yapısı kullanılır.

Modifier kavramını Hideaki Kondo organik kimyadan esinlenerek geliştirmiştir.

Prefixes (Ön-ekler)
Inverse Continuous
Mirrored Double
Fingerless Triple ...
Tipped Curled
Counter Side
Aerial Palm
Isolated Backhand

İngilizce notasyonu için gereksiz olan Moonwalk ve Still ön-ekleri tablodan kaldırılmıştır. (Slotlar aracı ile ifade edilir.)

Suffixes (Son-ekler)
Normal Rise
Reverse Fall
Harmonic Bust
Riser Double bust
Release Cardioid
Pop

(Örneğin, Fingerless ön-ek'e sahip bir hareket ilk itmenin tek bir parmak yerine kol veya bilek ile oluşturulması anlamına gelir.)

Twisted, Warped veya Neo gibiler bir ön-ek değildir. Örnek, Twisted sonic ayrı bir numara, içerisinde sonic yoktur. (Tarihsel nedenlerden dolayı böyle kalmıştır.)

Rotations

Rotations (Türkçe: "Dönüş sayısı") Hareketlerin 360 derece dönüşü 1 tur olarak sayılır, karışıklık yaratmaması onda birler basamağı 0 da olsa belirtilir. (Örnek, 1.0, 2.0 ve 3.0 vb.)

Eğer hareket varsayılan dönüşü sahip ise yazmaya gerek yoktur. (Örnek, Twisted Sonic 1.5 = Twisted Sonic)

Hand orientation

El yönü (Hand orientation)

Hand orientation (Türkçe: "El yönü") Hareketin yapıldığı sırada elin hangi yönde durduğunu belirtir. (Palm orientation, yani avuç yönü de denebilir.)

Palm down (PD): Avuç aşağıda
Palm up (PU): Avuç yukarıda
Palm side (PS): Avuç yanda
Back side (BS): Arka yanda

PD TA, (PD) TA, [PD] TA veya (PD):TA şekillerinde yazılabilir. Hareket varsayılan şekilde yapıldıysa yazılmasına gerek yoktur. (Örnek, (PS) TA = Thumbaround

Bazı hareketler için sadece başlangıç slotunu yazmak yeterli değildir, (Örneğin, sonic) ayrıca bitiş konumunu yazmak gerekir bunun içinde " - " kısa çizgi slot bölümünde kullanılır. (Örnek, sonic 23-12, 23 yuvasında başlamış, 12 yuvasında bitmiş) Ayrıca hand orientation bölümünde de kullanılabilir. (Örnek, PS-PD Twisted sonic başlarken palm side, bitirirken palm down) Gerekirse birden fazla da kullanılabilir, PS-PD-PS veya 23-13-12 vb.

Hareketleri birbirine bağlamak için " > " simgesi kullanılır, çizgisi olmayan bir ok simgesi gibi. Örnek, Twisted sonic 23-12 > Thumbaround T1-T1, Eğer önceki veya sonraki hareket bir noktada tamamını yapmadan kesintiye uğratılırsa "kısmı hybrid" olduğu söylenir ve "~>" veya ">~" dalgalı çizgi ile gösterilir, dalgalı çizgi hangi tarafta ise o taraf tamamen yapılmamıştır. (Örnek, Twisted sonic kismi bir hybrid'tir, Twisted Sonic 23 = Charge 23 ~> Pass 23-12) Eğer iki tarafta tamamen yapılmamışsa "hybrid" denir ve sadece "~" dalgalı çizgi kullanılır. Son olarak nadir kullanılan "+" artı işareti vardır, bu işaretin yanlarında olan iki hareket "simultaneous" yani aynı anda yapılmıştır. Bunlara Linking sembolleri denir. Bu işaretler hareket linkage'leri arasında kullanılır.

Linkage (Hareket bağlantıları, genellikle tek bir bağlantı olur ama 4 adette kadar tek bir linkage akışı olduğu varsayılabilir), mini-combo (kısa-kombo,4-8 bağlantı vb. Örnek, fingerpass, infinity veya backfall verilebilir) ve combo (en az 8 bağlantı, üst bir limit yok)

Bunun dışında karşı tarafa ekstra bilgi aktarmak veya analiz için ekstra notasyon sistemleri bulunmaktadır. (Örnekler, Dot notation, fingercross notation, psc notation veya RPD'nin Simplified elementary notation)

Notasyon Geliştiricileri

Bazı spinnerlar hobi olarak ciddi bir şekilde notasyon sistemlerini ve tanımları güçlendirmeye çalışırlar, yeni notasyonlar, analizler ve araştırma üstüne ciddi bir şekilde düşünülmektedir. Bunlardan en ünlüsü SPSC topluluğundan RPD, kendisi kalem çevirme için çok ciddi uzun bir kitap yazdı ve bunu dijital olarak ücretsiz sundu ("Pen Spinning History and Notation" adında bütün hareketleri de kapsayan kitap 321 sayfa[12]) Ayrıca kendisi birçok notasyonu geliştirdi. FPSB laboratuvarlarından ise Hexbinmos, Fel2Fram ve Tchus söz edilebilir. Diğer topluluklardan mesela V01D ve yer veremediğimiz daha fazla kişi mevcuttur.

Günümüz de Classical, Modern ve Hypermodern linkage kavramları yaygınlaşmaya başlamıştır. Classical'da hareketlerin dönüş sayılarının limiti yoktur. Modern'de bir hareket 1.0 dönüş'den fazla yapılmamalı, Hypermodern'de bir hareket 0.5 dönüş'den fazla olmamalı. (Çoğu hareketi hybrid olarak kullanmayı gerektirir.)

Temel hareketler

Kalem çevirmede genellikle ilk olarak öğrenilen dört temel hareket vardır. Bunlar birçok hareketin en basit, gösterişli formlarıdır. Ancak en küçük hareket değildirler ama temel için rahat bir başlangıç sağlarlar. Kam 2004 yılında dört temel hareketi ve bunların reverse’lerini temel olarak belirlemiştir.

Thumbaround normal

Thumbaround
Charge 23
Fingerpass
Sonic 23-12

Thumbaround (Türkçe: "Başparmak etrafında") kalemin başparmak etrafında bir kez dönmesini sağlamak için başparmak hariç herhangi bir parmak ile (genellikle orta parmak ile) kalemi ağırlık merkezinden itmek ve ardından kalem başparmak üstünde döndükten sonra bir parmak ile yakalamak. Thumbaround Normal kalem çevirme topluluğu önemli ölçüde organize olmadan önce 360 Degree Normal, Forward, Normal ve Thumb Spin (şimdi başka bir hareketin ismi) gibi isimlerle biliniyordu. Tom Holland'ın Peter Parker karakteri olarak oynadığı “Örümcek-Adam: Evden Uzakta” filminde Ned ve MJ ile konuştuğu sahnede Thumbaround Normal yapmıştır.

Eğer thumbaround normal ve reverse öğrenilirse, thumbaround harmonic yapılabilir.

Charge normal

Charge’da kalem parmak değiştirmeden bir yuvada konik bir şekilde döner. Bu konik dönüş tipped ve wiped charge'ın belirli Permütasyon'u ile oluşur. Charge normal sırasında elin avuç tarafında kalem sağ elde, saat yönünde ve sol elde, saat yönünün tersi yönde döner. Zorunlu olmamakla birlikte, genellikle kalemin ağırlık merkezinden tutulur. Birçok harekette yardımcı olduğu için önemli bir temel hareket olarak görülür. Diğer slotlarda da yapılabilir. Davulcular kalem yerine bagetle yaparlar bu hareketi. Bu isim ise Kam tarafından verilmiştir. Hideaki daha öncesinde, 1998’de “faked sonic” olarak da adlandırmıştır.

Fingerpass normal

Başparmak hariç tüm parmaklardan geçerek, tamamen pass’lerden oluşan bir mini-kombo’dur. Bu mini-kombo öğrenmesi kolay ama ustalaşması en zor temel hareket olarak bilinir. Bu isimde Kam tarafından gelmektedir.

Sonic normal

Bir sonic’in birincil amacı bir kalemi bir parmak yuvasından diğerine hızlı bir şekilde aktarmaktır. Sonic Normal’de kalem başparmağın dahil olmadığı bir slotta tutularak, charge yaparken parmak değiştirerek (fingerswitch) tamamlamaktır. Hideaki Kondoh genellikle Sonic'e adını vermekle tanınır ve bunu kalemin thumbaround'a kıyasla daha hızlı hareket etmesi nedeniyle yapmıştır.

Gelişmiş hareketler

Dört temel harekette ek olarak çok daha fazla hareket keşfedilmiştir. Temel hareketlerin dışındaki hareketlere gelişmiş hareket denir. (Bazı hareketleri öğrenmek kolay olduğu için tartışmalı bir konu)

Shadow 23-12

Spins

Kalemin el veya vücudun başka bir kısmında temas halindeyken dairesel olarak dönme hareketini ifade eder. Eklemlerin üzerinde dönmesine "Top spin" denir. Örnek, Shadow hareketti "Top spin" yapan bir harekettir.

Shadow, Hideaki tarafından keşfedildi, isim kangandgeon tarafından verildi. (Shadow 23-12 = PD charge 0.5 23 ~ spin 2b ~ charge 0.5 12)

Infinity T1-12-T1

Wipers

Wiper (Türkçe: "Silecek") bu kelime yağmurda araba sileceği benzetmesinden gelmektedir. Bir tür ismidir ayrıca wiper isminde, türü içinde en küçük birimli hareketin ismidir de. Parmakla da yapılabilir ama genellikle el ve yerçekimi yardımı ile yapılır (Fingerless) En popüler wiper linkage örneği olarak figure 8 ve infinity örneği verilebilir, infinity biraz daha uzun bir linkage olduğu için mini-kombo olarak söz edilir. Kam infinity'i temel hareketlere eklemeyi düşündü ama eklemedi.

Infinity = wiper rev T1+pass T1-12 > wiper rev 12+pass rev 12-T1

Arounds

backaround 12-12

Around (Türkçe: Etrafında, Çevresinde) Kalemin bir veya daha fazla vücut parçası etrafında döndüğü bir harekettir, kalem etrafında döndüğü vücut parçasının adını alır. Örneğin, Middle around'da kalem orta parmağın etrafında döner. Thumbaround temel olarak, genellikle spinnerların öğrendiği ilk eğik dönen parmakla-itilen (non-fingerless, fingerless olmayan) bir around'dur.

Around ailesi içerisindeki hareketleri iki sınıf şekilde ayırabiliriz, parmaklara dik dönen around'lar ve parmaklara göre eğik dönen around'lar. Eğik dönen thumbaround dışında ünlü olan fingerless bir hareket backaround'dır, kısaca "bak" denir, c düşürülmüştür, Hareket David Weis tarafından keşfedilmiştir. David Weis parmak itmesi olmaksızın düzgün ve cont (sürekli) bir hareket arayışındayken bunu keşfetmiştir. Günümüzde yaygın olarak kullanılan bir harekettir. Ayrıca ardından backaround reverse 'de keşfedilmiştir, buna kısaca Kam tarafından "bust" denilmiştir. Powerpass hareketti de around ailesine ait bir harekettir, ancak tarihsel nedenlerden dolayı pass içermese de, pass kelimesi içerir. (Yani pass ailesine ait bir hareket değildir)

Backaround bilek, dirsek veya kol ile yapılabilir çünkü fingerless bir harekettir.

Sonic varyasyonları

Sonic varyasyonları temel sonic gibi kalemi bir yuvadan diğerine aktarmanın farklı yollarıdır. (Örnek, inverse sonic, flush sonic vb.) Bazı hareketler sonic kelimesi içerse de sonic ailesine ait değildirler. Çünkü sonic ailesine ait bir hareket charge, tipped charge veya wiped charge yaparken bir noktada ayni anda parmak değiştirmektir (fingerswitch), elbette bazı hareketler sonic türünü hybrid olarak kullanabilir. Örnek, Demon's Sonic

Stalls

Vertical stall

Stall (Türkçe: “Durmak”) Kalemin dönmeden durmasına stall denir. Daha zorlayıcı olması için daha küçük alanlarda dengede durulmaya çalışılır. En ünlülerinden bazıları Vertical stall, (finger)stall, Noel stall’dir. Stall’lerin dönüş sayısı olamaz (yani dönme içermezler) ama başka fırlatma içeren (throw) hareket türleri vardır, stall flip gibi.

Vertical stall’da mod avucun veya elin sırtında dengede tutulmaya çalışılır, kolay görünse de uzun süre dengede tutabilmek için oldukça pratik gerekir.

Power hareketler

Multiple bust

Power hareket (İngilizce: Power trick) genellikle cont (sürekli), fingerless şeklindedir, bu yüzden kalemin momentumuna önemli bir şekilde bağlıdırlar. Power bir hareket aerial'de içerebilir. Power hareketler birbirine bağlanırsa bir "power combo" olarak söz edilebilir. Power hareketlerde adet yükseltmek uzun zaman alır. En popüler power hareketler arasında Multiple bust, pinkyspread ve spider spin söz edilebilir ama çok daha fazlası vardır. Pen spinner Spinnerpeem önemli ölçüde power hareketleri yaygınlaştırdı ve ilk power hareket öncüsü olduğu söylenir. Günümüzde ise i.suk power konusunda popüler ve deneyimlidir.

Pinkyspread

Günümüze yakın zamanlarda (2017'de) Ian Jenson (Ian) contact staff'dan esinlenerek ilk defa fishtail ve fishing hareketlerini kalem çevirmede yaptı. Hareketler fingerless ve cont yapılabildikleri için de power harekettirler.

Kalem modifikasyonları

Kalem çevirmek için normal bir kalem kullanılabilir ancak farklı markalardaki bazı kalemler ağırlık, kütle dağılımı bakımından diğerlerine göre çevirmesi daha rahat ve konforlu olacaktır. Ayrıca spinnerlar çevirmeye daha fazla yatkın hale getirmek için kalemleri değiştirirler. Bu değiştirilen kaleme "pen mod (modlanmış kalem) ve yapma uygulamasına "Pen modding (Kalem modlama)" denir. Genellikle modlar birden fazla kalemin birleşiminden yapılır. Özellikle modlanmış kalemler zor hareketlerin momentum ihtiyaçlarını karşılamak (Ağırlık, uzunluk ve kütle dağılımı ile) ve görsel olarak etkileyici olmayı hedeflerler.

Türkiye'de yapılmış bir BICtory mod

Oldukça modlanmış kalem olmasına rağmen en ünlüleri şöyledir, BICtory, Ivan, i.suk emboss v3, RSVP MX ve Dr. KT vb. Özellikle yeni başlayan kişiler bulundukları ülkede erişim ve yapım kolaylığı nedeni ile BICtory yapmayı tercih ederler, gene de ince bir çapa sahiptir.

Hobi olarak modding

Kalem çevirme dışında ayrıca çevirmeye yatkın ve görsel olarak etkileyici kalemler yapmaya veya bulmaya çalışan insanlar bulunmaktadır, bunun için özel topluluklar bile mevcuttur.

Kaynakça

  1. ^ Kondoh, Hideaki (1998) (17 Kasım 1999). "[Exploring the Roots]. 私のペン回しの歴史 [My pen spinning history]". web.archive.org. 17 Kasım 1999 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Nisan 2024. 
  2. ^ Toh, Shawn (24 Nisan 2005). "[REF000005]First Pen Spinning Website?". Universal Pen Spinning Board. 21 Ekim 2006 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Nisan 2016. 
  3. ^ Kondoh, Hideaki (10 Mart 1998). "Welcome....Please look at some Animated GIFs..." Pen Spinning. Hideaki Kondoh. 28 Mart 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 14 Mart 2016. 
  4. ^ Kondoh, Hideaki (1998). "Motto kuwashī rekishi" もっと詳しい歴史 [More detailed history] (Japonca). Hideaki Kondoh. 21 Şubat 1999 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Nisan 2016. 
  5. ^ Kuo, Fernando (29 Ekim 2002). "About". Pentix. Fernando Kuo. 2 Ağustos 2003 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 7 Mayıs 2016. 
  6. ^ Kuo, Fernando (2002). "About". Kam's Test Zone. Fernando Kuo. 2 Ocak 2004 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 1 Nisan 2016. I believe it started back in 1993 when I was living in Taiwan. 
  7. ^ Kuo, Fernando (2003). "Pentrix - Pen Spinning Revolution". Pentrix. Fernando Kuo. 24 Temmuz 2003 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Nisan 2016. Pentrix has been around since January 2000 and has grown in popularity among pen spinners ever since. Due to limitations imposed by certain hosting services, and the great demand for the content at Pentrix, I finally decided to move Pentrix to a new server. 
  8. ^ Kuo, Fernando (11 Ocak 2004). "News". Pentrix. Fernando Kuo. 9 Şubat 2004 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Nisan 2016. Oc. 11, 2004 UPSB is released 
  9. ^ Kuo, Fernando (2003). "Pentrix - Pen Spinning Revolution". Pentrix. Fernando Kuo. 24 Temmuz 2003 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Nisan 2016. The Universal Pen Spinning Board project is an attempt to unite pen spinners from all over the world. In the past, pen spinners faced the problem of having to register for multiple message boards to find the information they needed. With UPSB, any Pen Spinning site can link to it, and all users can share its benefits, independently of which site they came from. 
  10. ^ "About UPSB". Universal Pen Spinning Board. 2004. 18 Şubat 2004 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Nisan 2016. 
  11. ^ "TPC topluluğunda yer alan bir kullanıcıdan". 19 Nisan 2024 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Nisan 2024. 
  12. ^ "RPD's - Pen Spinning History and Notation". 21 Nisan 2024 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 21 Nisan 2024. 

İlgili Araştırma Makaleleri

Sayı, sayma, ölçme ve etiketleme için kullanılan bir matematiksel nesnedir. En temel örnek, doğal sayılardır. Sayılar, sayı adı (numeral) ile dilde temsil edilebilir. Daha evrensel olarak, tekil sayılar rakam adı verilen sembollerle temsil edilebilir; örneğin, "5" beş sayısını temsil eden bir rakamdır. Yalnızca nispeten az sayıda sembolün ezberlenebilmesi nedeniyle, temel rakamlar genellikle bir rakam sisteminde organize edilir, bu da herhangi bir sayıyı temsil etmenin organize bir yoludur. En yaygın rakam sistemi Hint-Arap rakam sistemidir, bu sistem on temel sayısal sembol, yani rakam kullanılarak herhangi bir negatif olmayan tam sayının temsil edilmesine olanak tanır. Sayılar sayma ve ölçme dışında, etiketlerde, sıralamada ve kodlarda kullanılmak için de sıklıkla kullanılır. Yaygın kullanımda, bir rakam ile temsil ettiği sayı net bir şekilde ayrılmaz.

<span class="mw-page-title-main">Litvanya</span> Kuzeydoğu Avrupada yer alan Baltık ülkesi

Litvanya, resmî adıyla Litvanya Cumhuriyeti, Kuzey Avrupa'daki Baltık bölgesinde yer alan bir ülkedir. Baltık Devletlerinden biri olup Baltık Denizi'nin doğu kıyısında yer alır. Kuzeyde Letonya, doğu ve güneyde Belarus, güneyde Polonya ve güneybatıda Rusya ile sınırı vardır. Batıda ise İsveç ile deniz sınırı bulunur. Litvanya, 65.300 km²'lik bir alanı kaplar ve 2,86 milyon nüfusa sahiptir. Ülkenin başkenti, aynı zamanda en büyük şehri de olan Vilnius'tur. Diğer büyük şehirler sırasıyla Kaunas, Klaipėda, Šiauliai ve Panevėžys'dir. Litvanlar, etnolinguistik olarak Balt halklarının bir parçasıdır ve Hint-Avrupa dil ailesinin Baltik kolunda hayatta kalan birkaç dilden biri olan Litvanca dilini konuşurlar.

<span class="mw-page-title-main">Symbian (işletim sistemi)</span> mobil işletim sistemi

Symbian, Symbian Vakfı tarafından cep telefonları ve bilgisayarları gibi çeşitli taşınabilir iletişim aygıtları için geliştirilmiş ve 2000'li yıllarda yaygın olarak kullanılmış bir işletim sistemiydi. Symbian, başlangıçta Symbian Ltd tarafından 1998'de PDA'lar için kapalı kaynaklı bir işletim sistemi olarak geliştirildi. Symbian OS, Psion'un EPOC sisteminin soyundan geldi ve yalnızca ARM mimarisi işlemcileri üzerinde çalıştı, ancak yayınlanmamış bir x86 bağlantı noktası mevcuttu. Symbian, Nokia, Samsung, Motorola, Sony Ericsson gibi birçok büyük cep telefonu markası tarafından kullanılıyordu. Akıllı telefon endüstrisini kuran öncü olarak, akıllı telefonların sınırlı kullanımda olduğu, Android tarafından geçildiğinde, 2010'un sonuna kadar dünya çapında en popüler akıllı telefon işletim sistemiydi.

<span class="mw-page-title-main">Eşcinsellik</span> Aynı cinsiyetteki insanlar arasındaki romantiklik, cinsel çekim ya da cinsel davranış

Eşcinsellik veya homoseksüellik, aynı cinsiyetteki insanlar arasındaki romantizm, cinsel çekim ya da cinsel davranıştır. Eşcinsellik, bir yönelim olarak “kişiyi ağırlıklı olarak ya da tümüyle kendisiyle aynı cinsiyette olan kişilere karşı romantik ya da cinsel çekimleri yaşamaya yönlendiren kalıcı kişisel nitelik” olarak ifade edilir. Aynı zamanda kişiyi bu çekimlere dayanan davranışlarla ilişkili kimlik hissi ve bu çekimleri paylaşan diğer kişilerden oluşan topluluğa olan üyeliğini de tanımlar.

<span class="mw-page-title-main">Kazakistan</span> Doğu Avrupa ve Orta Asyada yer alan egemen devlet

Kazakistan, resmî adıyla Kazakistan Cumhuriyeti, topraklarının büyük bölümü Orta Asya'da, küçük bir bölümü Doğu Avrupa'da yer alan bir ülkedir. Kazakistan, günümüzdeki yedi bağımsız Türk devletinden biri olup Türk Devletleri Teşkilatı ve TÜRKSOY'un üyesidir. 2.724.900 km² yüzölçümü ile dünyanın en büyük dokuzuncu ülkesidir. Müslüman çoğunluklu ülkelerin ve Türk devletlerinin yüzölçümü bakımından en büyüğü, doğal kaynaklar bakımından da en zenginidir. Kazakistan Türk tarihinin önemli devletlerinden olan Saka, Hun, Göktürk, Kıpçak, Karahanlı, Altın Ordu gibi devletlerin merkez üssü; Kıpçak, Oğuz, Karluk gibi Türk boylarının beşiği olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Bizans İmparatorluğu</span> Geç Antik Çağ ve Orta Çağ boyunca Roma İmparatorluğunun devamı şeklinde var olmuş devlet (395–1453)

Doğu Roma İmparatorluğu veya Bizans İmparatorluğu ya da kısaca Bizans, Geç Antik Çağ ve Orta Çağ boyunca Roma İmparatorluğu'nun devamı şeklinde var olan ve başkenti Konstantinopolis olan ülke. 5. yüzyılda Batı Roma İmparatorluğu'nun dağılışı ve çöküşü sürecinden sonra ayakta kalan imparatorluk, 1453'te Osmanlı'ya yenik düşünceye kadar yaklaşık bin yıl boyunca var olmaya devam etmiştir. Var olduğu sürenin başı ve ortalarını kapsayan çoğunda, Avrupa'da ekonomik, kültürel ve askerî bakımdan en güçlü ülkeydi. "Bizans İmparatorluğu" ve "Doğu Roma İmparatorluğu" terimleri ülkenin yıkılışından sonraki tarihçiler tarafından yaratılmış olup imparatorluk vatandaşları kendi ülkelerine Roma İmparatorluğu, veya Romania ; kendilerineyse "Romalılar" demekteydi.

<span class="mw-page-title-main">Alaska</span> Amerika Birleşik Devletlerinde eyalet

Alaska, Amerika Birleşik Devletleri'nin kuzeybatı ucunda yer alan bir eyaletidir. Bir yarı-eksklav olan Alaska, doğuya Kanada'nın British Columbia ve Yukon bölgeleriyle sınırlanmıştır ve batıda Bering Boğazı'ndaki bir deniz sınırını Rusya Federasyonu'nun Chukotka Otonom Okrugu ile paylaşmaktadır. Kuzeyde Arktik Okyanus'un Chukchi ve Beaufort Denizleri, güneyde ve güneybatıda ise Pasifik Okyanusu yer almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Maya uygarlığı</span> Kızılderili Maya halkları tarafından kurulan Kolomb öncesi Amerika uygarlıklardan biri (y. 250–1700)

Maya uygarlığı, Kızılderili Maya halkları tarafından kurulan Kolomb öncesi Amerika uygarlıklardan biridir. Bir Orta Amerika uygarlığı olan Maya uygarlığı, binlerce yıl boyunca Meksika'nın güneydoğusundan, Honduras, El Salvador ve Guatemala'ya kadar uzanan Mezoamerika bölgesinde hüküm sürmüştür. Meksika'nın güneydoğusunda beş devlet kurmuş Mayalar, tarihleri boyunca yüzlerce lehçe üretmişlerdir ve bu lehçelerden bazıları günümüzde hâlen konuşulan 21-44 Maya dilinin oluşumunu sağlamıştır. Bu uygarlık MÖ 600 dolaylarında yükselişe geçmiş, MS 3. yüzyılda altın çağına adım atmış, kent-devletlerinin siyasi kargaşalar sonucunda çöktüğü MS 900'e dek, geniş bir alanda varlığını sürdürmüş ve İspanyol işgaliyle de sona erme sürecine girmiştir. Maya uygarlığı birçok bakımdan sona ermişse de, yaygın inanışın aksine Mayalar yok olmamışlardır, hâlen bu ülkelerde yaşamakta ve Maya dillerinden bazılarını konuşmaktadırlar.

<span class="mw-page-title-main">Parkinson hastalığı</span> beynin alt kısımlarındaki gri cevher çekirdeklerinin bozukluğuna bağlı bir sinir sistemi hastalığıdır

Parkinson hastalığı (PH) veya kısaca Parkinson, başlıca merkezî sinir sisteminin etkilendiği, uzun süreli bir nörodejeneratif hastalıktır ve hem motor hem de motor olmayan sistemleri etkiler. Semptomlar genellikle yavaş yavaş ortaya çıkar ve hastalık ilerledikçe motor olmayan semptomlar daha yaygın hale gelir.

<span class="mw-page-title-main">Otuz Yıl Savaşı</span> Avrupada 1618-1648 arası sürmüş savaş

Otuz Yıl Savaşı ya da Otuz Yıl Savaşları, çoğunlukla Kutsal Roma İmparatorluğu'nun sınırları içerisinde 1618'den 1648'e kadar sürmüştür. Avrupa tarihinin en yıkıcı savaşlarından birisi olan savaş sonucunda tahminen 4,5 ila 8 milyon arasında insan ölmüştür ve Almanya'nın bazı bölgelerinde %50'nin üzerinde nüfus düşüşü olmuştur. Seksen Yıl Savaşı, Mantova Veraset Savaşı, Fransız-İspanyol Savaşı ve Portekiz Restorasyon Savaşı da Otuz Yıl Savaşı ile bağlantılı savaşlardır.

Sosyal liberalizm, bireysel özgürlük ve sosyal adalet arasında denge kurmayı amaçlayan politik bir ideolojidir. Klasik liberalizm gibi bireyci ekonomiyi, sivil ve siyasi hak ile özgürlüklerin genişlemesi bakımıyla uyuşur ancak bunlara ek olarak hükûmetin meşru rolünün yoksulluk, sağlık ve eğitim gibi ekonomik ve sosyal konuları olduğunu da içeren sosyal piyasayı temel alır. Sosyal liberalizmde toplumun iyiliği bireyin özgürlüğü ile uyumlu görülür. İkinci Dünya Savaşı sonrasında sosyal liberal fikirler dünyanın birçok ülkesinde benimsenmiştir. Sosyal liberal düşünceler ile partiler merkez veya merkez sol olarak kabul edilir. Bununla birlikte, ülkelere göre farklı isimlendirmeler sosyal liberalizmi tarif etmektedir. Birleşik Krallık'ta yeni liberalizm, ABD'de modern liberalizm, Almanya'da sol liberalizm ve İspanyolca konuşulan ülkelerde ilerici liberalizm olarak adlandırılır.

<span class="mw-page-title-main">İşaret dili</span> anlamı iletmek için el ile iletişimi ve beden dilini kullanan dil

İşaret dilleri anlamı karşı tarafa iletmek için görsel kanalı kullanan dillere verilen addır. El işaretlerinin (manual) yanında el dışı işaretler (non-manual) ile ifade edilirler. İşaret dilleri kendilerine ait kelime dağarcığı ve dilbilgisel yapısı olan doğal dillerdir. Evrensel olmamakla beraber, işaret dilleri arasında çarpıcı benzerlikler de bulunur.

<span class="mw-page-title-main">İnyupikler</span> Alaskanın kuzey ve kuzeybatısında yaşayan, İnuit kolundan olan bir Eskimo halkı

İnyupikler, Amerika Birleşik Devletlerine bağlı Alaska eyaletinin kuzey ve kuzeybatısında yaşayan İnuit kolundan bir Eskimo halkıdır. Alaska'daki tek İnuit halkı olduğu için Alaska İnuitleri adı da verilmektedir. Kendilerini iñuk («insan») kelimesi ile -piaq («gerçek») ekinden türettikleri Iñupiaq adıyla ifade ederler. Dillerini ise Iñupiatun olarak adlandırırlar. Alaska Yerli Dil Merkezine göre Alaska yerlileri içinde 25.000 nüfuslu Yupiklerden sonra 15.700 kişilik nüfuslarıyla ikinci en büyük halktır ve ancak 2.144 kadarı dilini konuşabilmektedir. İngilizce bilmeyen Alaska yerlileri içinde 1993 yılında ilk sırayı %42'lik oranla Yupikler, ikinci sırayı da %20'lik oranla İnyupikler çeker. Şamanist inançlı avcı ve toplayıcıdırlar. Kültürel açıdan deniz sahiline yakın yaşayıp balina, fok, mors gibi deniz memelilerini avlayan Taġiuġmiut ile denizden uzak içbölgede rengeyiği avlayan Nunamiut olmak üzere iki ana gruba ayrılırlar. Bazen, iki ayrı dil ve halk olarak ele alındığı da olur ve Seward Yarımadasındakiler Qawiaraq adıyla, North Slope ile Northwest Arctic ilçelerindekiler ise Inupiaq adı altında toplanır. İnyupiklerin Kanada'da yaşayan ırkdaşları (Uummarmiut) siyasi ve idari kaygılarla Batı Kanada İnuitleri ile birlikte Inuvialuit adı altında toplanırlar. Eskimolar içinde en uzun boylular Kuzey Alaska'daki İnyupiklerdir ve Kanada İnuitlerinden 10 cm daha uzundurlar. Kobuk İnyupikleri doğu komşuları ve ticari ortakları olan Atabasklardan Koyukon Kızılderilileriyle sınır bölgelerinde evlilik de yapmışlardır. Beyaz Avrupalıların kültürleriyle en geç tanışan Eskimolar 1890 yılından sonra Hristiyanlıkla tanışan Kuzey Alaska İnyupikleridir.

<span class="mw-page-title-main">Almanya'nın birleşmesi</span> Ayrı Alman krallıkların ilk defa Alman İmparatorluğu adı altında birleşmesi

Resmî olarak Almanya'nın birleşmesi ile siyasi ve idarî olarak birleşik bir ulus devletin ortaya çıkması 18 Ocak 1871'de Fransa'daki Versay Sarayı'nın Aynalar Galerisi'nde gerçekleşti. Fransa-Prusya Savaşı sonrası Fransızların silah bırakmasının ardından, Alman devletlerinin prensleri Prusyalı I. Wilhelm'i Alman İmparatoru ilan etmek için bir araya geldi. Pratikte, Almanca konuşan halkların çoğunluğunun birleşik bir devlet altında toplanması, resmî ve soylu yöneticiler arasındaki gayriresmî ittifaklar sayesinde bir süredir düzensiz olarak gelişmekteydi. Ancak birleşme fikirleri, tarafların kendi çıkarları yüzünden Kutsal Roma Cermen İmparatorluğu'nun 1806'da dağılması ve Napolyon Savaşları'nın gerçekleşmesi üzerine kuvvetlenen milliyetçilik hareketlerine kadar neredeyse yüz yıl gecikerek aristokratik bir deneme olmaktan öteye gidemedi.

<span class="mw-page-title-main">Yahudiler</span> Orta Doğu kökenli etno–dinî grup ve antik millet

Yahudiler veya Yahudi milleti, tarihî İsrail ve Yehuda'nın İsrailoğulları ve İbranilerinden köken alan bir etno-dinî grup ve millettir. Yahudilik, Yahudi milletine özel etnik bir din olduğundan Yahudi etnisitesi, milleti ve inancı birbiriyle güçlü bir şekilde ilişki içerisindedir.

<i>Mount & Blade II: Bannerlord</i> TaleWorlds tarafından geliştirilen 2022 çıkışlı video oyunu

Mount & Blade II: Bannerlord, TaleWorlds tarafından geliştirilip yine TaleWorlds ile Prime Matter tarafından müştereken yayımlanan aksiyon-rol yapma oyunu. Mount & Blade: Warband'in 200 yıl öncesinde geçen oyun önbölüm niteliğindedir ve serinin önceki oyunları gibi stratejik sandbox oynanışı temel almaktadır. 28 Eylül 2012 tarihinde duyurulan oyunun erken erişim sürümü 30 Mart 2020'de Microsoft Windows platformuna çıkmış olup 25 Ekim 2022 tarihinde tam sürüm çıkışını yaparak ek olarak PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X ve Series S platformları için de yayımlandı.

2022 (MMXXII) cumartesi günü başlayan yıl. Gregoryen takvimindeki Milat ve Rab'bin Yılı'nın 3. milenyumunun 22. yılı ve 21. yüzyılının, 2020'lerinin 3. yılı.

Spor oyunu, exergaming veya gamercising, için kullanılan bir terimdir. Exergaming, vücut hareketini veya tepkiyi izleyen teknolojiye dayanır. Bu tür oyunlar, hareketsiz oyun klişesini hareketli bir aktiviteye çevirmek ve aktif bir yaşam tarzını teşvik etmekle itibar kazandı. Exergaming türü oyunlar, video oyunlarını daha eğlenceli hale getirmeyi amaçlayan teknolojik değişikliklerden gelişmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Giorgia Meloni</span> İtalya başbakanı

Giorgia Meloni, Ekim 2022'den bu yana İtalya başbakanı olarak görev yapan ve bu pozisyonda bulunan ilk kadın olan İtalyan siyasetçidir. 2006'dan beri Temsilciler Meclisi üyesi olan Meloni, 2014'ten beri İtalya'nın Kardeşleri (FdI) siyasi partisine liderlik etmekte ve 2020'den beri Avrupa Muhafazakârlar ve Reformcular Partisi'nin başkanlığını yürütmektedir.

Feminizm tarihi, kadınlara eşit hakların sağlanmasını amaçlayan hareketlerin ve ideolojilerin kronolojik veya tematik anlatılarını içerir. Dünyanın dört bir yanındaki feministlerin sebepleri, hedefleri ve niyetleri ; zamana, kültüre ve ülkeye bağlı olarak değişmiş olsa da çoğu Batılı feminist tarihçi, kadın haklarını elde etmek için çalışan tüm hareketlerin, feminizm terimini kendilerine uygulamamış olsalar bile feminist hareket olarak değerlendirilmeleri gerektiğini iddia ediyorlar. Diğer bazı tarihçiler "feminist" terimini modern feminist hareket ve onun devamıyla sınırlandırır ve daha önceki hareketleri tanımlamak için "protofeminist" etiketini kullanır.