İçeriğe atla

Kılıç dansı

Bir bedevi kadın, bir kılıç dansını icra ediyor, yak.1910

Kılıç dansları dünya tarihi boyunca kaydedilir. Yunanistan, Orta Doğu, Pakistan, Hindistan, Çin, Kore, İskoçya ve Japonya’dan çeşitli geleneksel solo ve alaycı savaş (Pyrrhic) kılıç dansları vardır.

Bayan kılıç dansı veya Raks al sayf, Orta Doğu’dayaygın değildir. Mısır’da erkekler el ard olarak adlandırılan bir dansı icra ederler, bir evliliğe ait sanat dansı kılıçların yukarıda yükseltildiği dans, fakat kadınların toplumdaki danslarında kılıçları bir dekor olarak kullandığı yaygınca bilinmez. Buna rağmen Fransız sanatçısı Jean-Léon Gérôme’nin (Mısır’ı 18nci yüzyılda ziyaret etti) tabloları ve oymalarında kılıç dansçıları kılıçlarını başlarının üzerinde dengelediği şeklinde gösterir. Kılıç dansı, (Raqs al Saïf) Türkiye, Pakistan-Hindistan ve İran’da yaygındır. Kadınların kılıç dansı, Mısır ve Türkiye’de erkeklerin arasındaki kılıç savaşının dışında yayıldı. Osmanlı yönetimi sırasında Sultan tarafından kılıç dansının yasaklandığı bir zaman bile vardı, çünkü bir askerden kılıcını almış olan dansçıların onu dansın sonunda “öldürmeye” teşebbüs edeceğine inanılıyordu orduya karşı bir direnç başlatmak için kılıçları toplamıştı. Bu kılıçlar asla geri verilmedi. A Word on Sword Dancing by Jheri St James7 Ekim 2010 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.

Genel Kılıç dansı formları aşağıdakileri kapsar:

  • solo dansçılar kılıçlar etrafında – geleneksel İskoç kılıç dansları gibi. Bu genel form ayrıca kılıçsız dansların etrafını çevirir, Cotswold morris dansı bacca pipes jig gibi.
  • yapmacık savaş dansları, kılıçsız dans geleneklerinden birçok sopa dansları içerir ve Bouffonlar veya 1588 yılında Thoinot Arbeau tarafından tanımlanan Mattachinler gibi yaygın kıtasallar.
  • hilt-and-point kılıç dansları – orada dansçılar kılıçları ile birlikte bir zincire bağlnırlar. Bu form lar rapper sword ve Uzun kılıç formları için temeldir,
  • Uttarkhand Hindistan eyaleti tepelerinin Kumaon bölgesi Choliya klııç dansı kısmen onların uzun evliliğe ait gelenekleri ve ayrıca evlilik tören alaylarına koruma vermek için başlatıldı. O ayrıca hayırlı olması için tutuldu ve,Hindu geleneğine göre, şeytan ruhunu savuşturmak için yararlıydı. O çok güzel ve nazik forma ve ona savaş sanatı statüsü veren tekniğe sahipti.

Yapmacık savaş

Yapmacık kılıç danslarına dünya çapında rastlanır, Yunanistan’dan Xiphism, antik Romalıların Saltatio Armatum, Türk, Pers ve Orta Doğu geleneklerinden Japon yapmacık savaş danslarına.

Bağlantı

Hilt-and-point kılıç dansları bütün Avrupa’da uygulanır veya uygulanıyordu. Bunlar özellikle 1400-1450 yılları civarında Kutsal Roma Cermen İmparatorluğu sınırları ile haberleşen bir alanda toplanır ve bu geleneksel dansların çoğu hala Almanya, Avusturya, Kuzey İtalya ve Flanders’de icra edilir. Bağlanmış kılıç dansları ayrıca İber Yarımadası’nın her yerinde bulunur ve hala geniş bir şekilde Bask Yurdu’nda icra edilir. Nurember’de Smiths ve Cutlers loncası tarafından icra edilen kılıç dansı 1350 yılından kayıtlanır. Kılıç danslarının 16ncı yüzyıl kayıtları bütün Almanya üzerinde hayatta kalmaktadır. Dansların hayatta kalmalarının gösterimi Zürih'ten (1578) ve Nürnberg’den (1600). İskoçya’da bir dansın icra ediliş tarihi 1285 olarak kayıt edilir, fakat bu 1440'taki bir dokümanda bulunur.

Geleneksel kılıç danslarının bir önemli konsantrasyonu batı Alp’lerin İtalyan tarafında bulunur. Susa vadisi’nde ana yerler Giaglione, Venaus ve S. Giorio , orada "Spadonari" (kılıç -tutanlar) olarak adlandıralan dans şimdi hala Ocak ayı sonu ve Şubat ayı başlangıcı arasında uygulanır. Bu dans ayrıca doğa ve bitkinin yeniden doğuşu ile bağlantılıdır. Romanya’da Calusari olarak adlandırılan dans Morris Dansı’yla benzer bir kılıç dansdır ve bereket ayinleri ve at tapınmanın unsurlarını kuşatan çok karmaşık törensel dansın bir kısmıdır.

Kılıç ve Kalkan

Bursa’nın Kılıçkalkan dansı şehrin Osmanlı fethini göstermektedir. Sadece erken Osmanlı savaş elbisesi giymiş olan erkekler tarafından icra edilir ve müziksiz olup kılıçların ve kalkanların şıkırtısı ile dans edilir.

Ayrıca bakınız

  • Kalarippayattu
  • Geommu
  • Dört İskoç Dansı
  • Uzun Kılıç dansı
  • Silah dansı
  • Parikaoba Gürcistan halk dansı

Yazın

  • Stephen D Corrsin, Sword Dancing in Europe: A History, London: Hisarlik Press (1997).

Dış bağlantılar

Geneal

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Salsa (dans)</span>

Salsa, Karayipler kökenli olduğu varsayılan, salsa adıyla belirtilen müzik türleri eşliğinde çiftler halinde veya grupça icra edilen, Latin Amerika’nın ve ABD’nin modern bir dansı. Önceleri yalnızca Latin Amerika halkları arasında yaygın olan bu müzik türü, Karayipler’den ABD’ye göçenler sayesinde ABD’de de yaygınlık kazanmış ve salsa dansı özellikle 1980'lerden sonra tüm dünyada tanınır ve uygulanır duruma gelmiştir. Günümüzdeki salsa dansı Afrika, Karayip ve Avrupa stillerinin, dans ve müzik unsurlarının bir karışımı olarak nitelenir.

<span class="mw-page-title-main">Bale</span> bir dans türü

Bale, İtalyan Rönesansı döneminde, mim sanatçılarının tiyatro ve gösterilerdeki dansları ile temelleri İtalya’da atıldıktan sonra, Fransa ve Rusya da gelişen, belli figürlere, adım atışlara dayalı bir dans ve müzikli gösteri türüdür. Dünya çapında yayılarak yaygın bir dans türü haline gelmiş ve birçok başka dansı etkilemiştir.

<span class="mw-page-title-main">Flamenko</span> İspanyada bir dans ve müzik türü

Flamenko, akademik olmayan Avrupa müzik formlarından biri, Endülüs Halk Müziği ve bu müzik eşliğinde yapılan dansın adıdır.

<span class="mw-page-title-main">Breakdance</span>

Breakdance, "sokak dansı" olarak da bilinen bir dans türüdür. Bu dansı yapan erkeklere "b-boy" ya da "break boy", kızlara ise "b-girl" ya da "break girl" denmektedir. Breakdans ayrıca breaking, b-boying ve b-girling olarak da adlandırılmaktadır. B-boylar 1980'li yıllardan itibaren sadece breakdance yapan gençlere değil, DJ'lere ve rapçilere de verilen ad olmuştur. Breakdance kültürü 1980'li yılların başında büyük bir patlama göstermiştir.

<span class="mw-page-title-main">Gürcü halk oyunları</span> Bir dans türü

Gürcü halk oyunları Gürcistan'a özgü geleneksel danslardır. Kökleri, Orta Çağ'da askeri törenlere, spor oyunlarına ve kutlamalarda oynanan danslara dayanır.

<span class="mw-page-title-main">Bali dansı</span>

Bali Dans, Bali Adası'nın geleneksel dansı. Hinduizm'da dans, dünyanın aralıksız çözülmesi ve reformuna eşlik eder. Yaratma ve üreme dengesi Shiva'nın eşi Durga olarak personelize edilir. Bali Hinduizminde Rangda'nin genel şahsiyeti çok yönlerde Durga'ninkine benzediği için Bali'de bunun önemi vardır. Bali'de Mahabharata ve Ramayana gibi epik performanslar dahil olmak üzere çeşitli dans kategorileri vardır.

<span class="mw-page-title-main">Kore dansı</span>

Kore'de dans üç bin yıl önce şamanistik ilk törenler ile başladı ve şimdi halk dansından yeni yaratılan ve çağdaş dansa uyarlanmış olarak dizilir.

<span class="mw-page-title-main">Popping</span>

Popping, 1970'li yıllarda Kaliforniya'da ortaya çıkan Funk dansının bir türüdür. Dansçının kaslarını ani bir şekilde kasıp gevşetmesiyle vücudunda oluşturduğu sarsıntılarla ritme uygun şekilde yapılan bir sokak dansı türüdür. Bu tekniğinin içinde kullanılan bir grup illüzyonist dans şekilleri ve teknikleri için çatı terimi olarak kullanılır. Dansçı normal olmayan vücut hareketleri oluşturarak ilginç dans figürleri sergiler.

<span class="mw-page-title-main">Perhuli</span>

Perhuli Gürcü kültüründe çoğunlukla erkeklerin oynadığı dairesel bir halk dansıdır. En az 20 versiyonu bulunan dansın, en popüler formlarından biri "çok katmanlı" perhulidir. Dans hareketlerinin daha hızlı olduğu bu formda, bir grup dansçı birbirinin omuzlarının üstünde durur ve dansın 3/4'ü müzik eşliğinde icra edilir. Perhulinin başka bir versiyonu yavaş ve hızlı turlardan oluşur ve 4/4'ü müzik eşliğinde icra edilir. Svaneti'nin kuzeybatı dağlık bölgesi, zingin bir perhuli kültürüne sahiptir.

Ermeni dansı, bulunduğu coğrafyada en eski ve içeriği en zengin olanlardan biri olarak kabul edilir. M.Ö beşinci ile üçüncü bin yıllar arasında, Ermenistan'ın yüksek bölgelerinde, Ağrı bölgesinde, kır danslarının sahnelendiği kaya resimleri bulunmuştur. Bu danslara muhtemelen belirli türden şarkılar veya müzik aletleri eşlik ediyordu. Beşinci yüzyılda Horenli Musa, Aram'ın eski soyundan gelenlerin lir baladlarında, şarkılarında ve danslarında bu destansı masallardan nasıl bahsettiklerini duymuştu.

Suudi Arabistan sanatı, Suudi Arabistan'da yapılan görsel sanatlardır. Arap Yarımadası'nda İslam'ın yayılışı ile birlikte bölgenin kültürü önemli ölçüde zenginleşmiştir.

Osman Taka Dansı ; Arnavutluk ve Yunanistan'da geleneksel bir danstır. Arnavutluk'ta çoğunlukla Çam Arnavutları tarafından bilinir. Dans, Osmanlı kuvvetlerine karşı savaşan 19. yüzyıl Müslüman Çam Arnavut savaşçısı Osman Taka'nın adını taşıyor. Eski Çamçe dansının Arnavut Çam repertuarından oluşturulan ünlü bir dans varyasyonudur.

<span class="mw-page-title-main">Moreška</span>

Moreška Adriyatik'teki aynı adı taşıyan Hırvat adasındaki Korčula kasabasından geleneksel bir kılıç dansıdır. Yüzlerce yıl öncesine dayanan Moreška dansı genç bir kadının kaderi üzerine bir savaşa giren iki dansçı grubunun hikâyesini anlatan ayrıntılı bir prodüksiyondur. Başlangıçta özel günlerde nadiren gerçekleştirilen Moreška günümüzde ziyaret eden turistler için haftalık olarak yapılır. Savaşan dansçıların tarafları Orta Çağ'daki Reconquista'da İspanyol savaşlarını gerçekleştiren aslen Morolar ve Hristiyanlardı. Bununla birlikte, 19. yüzyılın bir noktasında Korčula'da taraflar Hristiyanlara karşı Hristiyanlar veya Morolar'a karşı Hırvatlar veya basitçe "Beyaz" ve "Siyah" olarak değişti. Ancak sonuçta Morolor'a karşı olan taraf galip geliyor.

<span class="mw-page-title-main">Badia Masabni</span>

Badia Masabni, bir dansöz, şarkıcı, aktris, gece kulübü sahibi ve iş kadınıydı. Modern oryantal dansın geliştiricisi olarak kabul edilir çünkü yedi yaşından beri Amerika'da birkaç yıl yaşadıktan sonra, Batı ve Hollywood tarzı havasını dansa getirmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Zimbabwe'de dans</span>

Zimbabve kültürüne adım attığınızda, dans etmenin ne kadar hayati bir yere sahip olduğunu hemen fark edersiniz. Bu, Zimbabve kültürünün bir parçası olduğu gibi, geleneklerini yansıtan ve tarihlerinin izlerini taşıyan çeşitli danslardan oluşur. Bugün, zamanla değişmiş olabilirler ancak, etnik çeşitliliğin etkisi ile hala topluluğun tamamının sosyal olaylarında kendilerini ifade etmek için kullanılan dansların olduğu gözlemlenir. Zimbabveliler için dans, son derece ruhani ve güçlü bir araçtır ve tarihleri ve kültürleri hakkında bilgi edinmek isteyen herkes tarafından deneyimlenmelidir.

<span class="mw-page-title-main">Kolo dansı</span>

Kolo UNESCO Somut Olmayan Kültürel Miras Listesi'nde yazılı Güney Slav çember dansı, bu adla Bosna-Hersek, Hırvatistan ve Sırbistan'da bulunuyor.

<span class="mw-page-title-main">Şaman (dans)</span>

 Şablon:Infobox intangible heritage

<span class="mw-page-title-main">Reverans</span>

Reverans, bir kız veya kadının başını eğerken dizlerini büktüğü geleneksel cinsiyete dayalı bir selamlama hareketidir. Batı kültüründe bu, erkeklerin başı öne eğmesinin kadınsı karşılığıdır. Reveransın daha resmi versiyonlarında, kız/kadın dizlerini geriye doğru büker ve genellikle bir ayağını onun arkasında durur. Ayrıca eteğini vücudundan dışarıda tutmak için ellerini kullanabilir. Viktorya döneminde kadınlar yere kadar uzanan, kasnaklı etekler giydiklerinde, klasik baledeki ikinci pozisyondan alınan, dizlerin bükülüp sırtın düz tutulduğu plié hareketini kullanarak reverans yapıyorlardı. Hem ayaklar hem de dizler işaret ettiğinden gövde düz bir şekilde aşağı iner. Bu sayede kadın kendini bir tarafa değil eşit bir şekilde eğilir.

<span class="mw-page-title-main">Morris dansı</span>

Morris dansı, bir tür İngiliz halk dansıdır. Kökeni, 15. yüzyıla kadar dayanmakta olup kostümlü, genellikle bacaklarında ve/veya ayakkabılarında çan pedleri bulunan bir grup dansçının ritmik adımlarına ve koreografili figürlerin icrasına dayanır. Onlara yine kostümlü bir grup veya tek müzisyen eşlik eder. Dansçılar sopalar, kılıçlar, mendiller ve diğer çeşitli aletleri kullanırlar.

Cèilidh veya céilí geleneksel bir İskoç ve İrlanda sosyal toplantısıdır. En temel haliyle sosyal bir ziyaret anlamına gelir. Çağdaş kullanımda, genellikle evde ya da sosyal bir salonda ya da başka bir topluluk buluşma yerinde, daha büyük bir konserde dans etmeyi ve Gal halk müziği çalmayı içerir.