İçeriğe atla

Kültürlerarasılık

Kültürlerarasılık, kültürlerarası diyaloğu destekleyen ve kültürlerin kendilerini ayrıştırma eğilimlerine karşı çıkan siyasi bir harekettir.[1] Kültürlerarasılık, bir toplumda var olan çoklu kültürlerin sadece pasif kabulünün ötesine geçmeyi ve bunun yerine kültürler arasında diyalog ve etkileşimi teşvik etmeyi içerir.[2] Kültürlerarasılık, genellikle karşılıklı saygı değerlerine dayanan yerli ve batılı idealler arasındaki ilişkiler kümesini tanımlamak için kullanılır.[3]

Kökeni

Kültürlerarasılık, çok kültürlülük politikalarının toplumda farklı kültürlerin kapsanmasını sağlamakta başarısız olduğu, bunun yerine kendilerini izole eden ve özgünlüklerini vurgulayan ayrı toplulukları meşrulaştırarak toplumu böldüğü yönündeki eleştirilere yanıt olarak ortaya çıkmıştır.[1] Kültürler arasındaki hem farklılıkların hem de benzerliklerin tanınmasına dayanmaktadır.[4] Postmodernite ve çok kültürlülük içindeki mutlak görecilik yaratma riskini ortadan kaldırmayı hedefler.[4] Kültürlerarasılık, Amerikan yerlileri ve yerli hakları aktivistleri tarafından hakların elde edilmesi ve tanınması için bir araç olarak kullanılmıştır.[3][5]

Tanım

Filozof Martha Nussbaum, Cultivating Humanity (İnsanlığı Yetiştirmek) adlı eserinde kültürlerarasılığı "kültürler arasında ortak insan ihtiyaçlarının ve kültürler içinde uyumsuzluk ve eleştirel diyaloğun tanınması" olarak tanımlamakta ve kültürlerarasıcıların "kimlik politikalarının sadece belirli bir grubun üyelerinin o grubun bakış açısını anlama yeteneğine sahip olduğu iddiasını reddettiklerini" belirtmektedir.[6] Antropolog Joanne Rappaport kültürlerarasılığı üç ana başlıktan oluşacak şekilde tanımlamaktadır: bir bağlantı yöntemi, ütopik bir yerli vatandaşlık yaratmayı amaçlayan bir siyaset felsefesi ve geleneksel etnografiye bir meydan okuma.[3][7] Rappaport, insan hakları ve tanınma için Kolombiya Yerli hareketinde kültürlerarasılığın önemini tartışmaktadır.

Kullanım

Kültürlerarasılık Latin Amerika'da Bolivya,[8] Ekvator (2008),[9] Brezilya ve Avrupa'da farklı ulusal anayasalarda yer almıştır.[10][11][12] Kolombiya 1991 anayasasında çok kültürlülük[13] ve çok etnikli vatandaşlık kavramlarına yer vermiştir.[3][14] Ekvador anayasası hem çokkültürlülük hem de kültürlerarasılık arasında olarak tanımlanmıştır.[15]

Birleşmiş Milletler kurumu UNESCO 2005 yılında Kültürel İfadelerin Çeşitliliğinin Korunması ve Geliştirilmesi Sözleşmesi'ni kabul ederek kültürlerarasılığı desteklediğini ilan etmiştir.[16] Almanya'da tüm üniversitelerin sosyal hizmet programlarında, öğrencilerin farklı kültürel geçmişlere sahip insanları dinlemeye ve onlarla iletişim kurmaya açık olmalarını, kültürel grupların geçmişleri hakkında bilgi sahibi olmalarını, kültürel gruplarla ilgili mevcut stereotipler ve önyargılar hakkında bilgi sahibi olmalarını ve diğer kriterleri içeren kültürlerarası yeterlilik ile ilgili bir bölüm bulunması gerekmektedir.[4] British Council Pazarlama ve İletişim Müdürü Salman Cheema, "Çok Kültürlülükten Kültürlerarasılığa - Bir İngiliz perspektifi" başlıklı makalesinde, British Council ve Kanada Kamu Politikaları Araştırma Enstitüsü (IRPP) tarafından 11 Nisan 2013 tarihinde Montreal, Quebec, Kanada'da ortaklaşa düzenlenen bir etkinlikten bahsetti. Kültürlerarasıcılık savunucusu Phil Wood, çok kültürlülüğün kültürlerarasılık yoluyla çözülmesi gereken ciddi sorunlarla karşı karşıya olduğunu ilan etti ve çok kültürlülük öncesi tekkültürcü bir toplumu geri getirmeye çalışan çok kültürlülük karşıtlarını reddetti.[17] Birkaç gün sonra Montreal'de Kanada Yeni Demokrasi Partisi (NDP), 14 Nisan 2013 tarihinde Montreal'de düzenlenen federal kongresinde kabul edilen anayasasının giriş bölümünde kültürlerarasılığı desteklediğini ilan etti.[18]

Kaynakça

  1. ^ a b John Nagle, Multiculturalism's Double-Bind: Creating Inclusivity Cosmopolitanism and Difference. Ashgate Publishing, Ltd., 2009. P. 169.
  2. ^ Ibanez B. Penas, Ma. Carmen López Sáenz. Interculturalism: Between Identity and Diversity. Bern: Peter Lang AG, 2006. P. 15.
  3. ^ a b c d Intercultural Utopias : Public Intellectuals, Cultural Experimentation, and Ethnic Pluralism in Colombia. 20 Eylül 2005. ISBN 978-0-8223-8743-5. OCLC 1235889580.  Yazar |ad1= eksik |soyadı1= (yardım)
  4. ^ a b c Hans van Ewijk. European Social Policy and Social Work: Citizenship-Based Social Work. Oxon, England, UK; New York, New York, USA: Routledge, 2010. P. 136.
  5. ^ Educación bilinque en Puno-Perú: Hacia un ajuste de cuentas. Lima: FOMCIENCIAS. 1991. ss. 173-217.  Yazar |ad1= eksik |soyadı1= (yardım)
  6. ^ Femi James Kolapo. Immigrant Academics and Cultural Challenges in a Global Environment. Amherst, New York, USA: Cambria Press, 2008. P. 134.
  7. ^ "Ethnography", Wikipedia (İngilizce), 14 Nisan 2022, erişim tarihi: 19 Nisan 2022 
  8. ^ "Constitution of Bolivia", Wikipedia (İngilizce), 28 Mart 2022, 17 Aralık 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi, erişim tarihi: 11 Nisan 2022 
  9. ^ "2008 Constitution of Ecuador - Wikipedia". en.wikipedia.org (İngilizce). 5 Ekim 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Nisan 2022. 
  10. ^ Tironi, Ernesto (11 Kasım 2011). "Las estrategias nacionales de desarrollo y la integración de los países andinos". Estudios Internacionales. 9 (34). doi:10.5354/0719-3769.1976.17186Özgürce erişilebilir. ISSN 0719-3769. 
  11. ^ "Interculturality and Decoloniality", On Decoloniality, Duke University Press, ss. 57-80, 2018, doi:10.1215/9780822371779-004, ISBN 978-0-8223-7177-9, erişim tarihi: 7 Mayıs 2022 
  12. ^ Piciocchi, Cinzia (2015). "From strategies to Constitutions. Identity, Multiculturalism and Interculturalism as Legal values: A Comparison between Europe and the Andean Countries". Revista general de derecho público comparado. 17. 12 Şubat 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Şubat 2023. 
  13. ^ "Multiculturalism", Wikipedia (İngilizce), 13 Nisan 2022, 17 Aralık 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi, erişim tarihi: 19 Nisan 2022 
  14. ^ "Colombian Constitution of 1991", Wikipedia (İngilizce), 25 Ocak 2022, erişim tarihi: 19 Nisan 2022 
  15. ^ "La Constitución ecuatoriana entre el multiculturalismo y la interculturalidad. Un análisis de su orientación". INNOVA Research Journal (İspanyolca). 2 (6): 22-34. 6 Haziran 2017. doi:10.33890/innova.v2.n6.2017.182. ISSN 2477-9024. 10 Şubat 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi.  Birden fazla yazar-name-list parameters kullanıldı (yardım); Yazar |ad1= eksik |soyadı1= (yardım)
  16. ^ UNESCO Convention on the Protection and Promotion of the Diversity of Cultural Expressions, Article 4 Paragraph 8.
  17. ^ http://www.britishcouncil.ca/our-team Background on Salman Cheema[]
  18. ^ "NDP convention: A new preamble is approved". Macleans.ca. 14 Nisan 2013. 13 Nisan 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. 

Daha fazla okuma

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Kanada</span> Kuzey Amerikada yer alan bir ülke

Kanada, Kuzey Amerika'da bir ülkedir. On eyalet ve üç bölgeden oluşan ülke, Büyük Okyanus'tan Atlas Okyanusu'na ve kuzeyde Arktik Okyanusu'na kadar 9,98 milyon km²'lik bir alanı kaplar. Bu özelliğiyle yüzölçümü bakımından dünyanın Rusya'dan sonra en büyük 2. ülkesidir. Kanada, sınırları içinde en çok göl bulunduran ülkedir, bir milyondan fazla göl bulunmaktadır. Kanada'nın güney ve batıda Birleşik Devletler ile olan sınırı 8.891 km ile dünyanın en uzun kara sınırıdır. Ayrıca Kanada, 200.000 km den fazla bir mesafe ile dünyanın en uzun sahil şeridine sahiptir. Kanada'nın topraklarında çoğunlukla ormanlar ve bunun yanı sıra Rocky Dağları'ndaki tundra hakimdir. Nüfusun beşte dördü güney sınırına yakın yaşamaktadır. Kanada'nın başkenti Ottawa; en büyük üç şehri Toronto, Montreal ve Vancouver'dır.

<span class="mw-page-title-main">Papua Yeni Gine</span> Okyanusyada bulunan bir ada devleti

Papua Yeni Gine, resmî adıyla Papua Yeni Gine Bağımsız Devleti, Okyanusya'da Yeni Gine adasının doğu yarısı ile Melanezya'daki civar adaları kapsayan bir ülkedir. Yeni Gine adasının batı kısmı ise Endonezya'ya aittir ve sadece Endonezya ile kara sınırı bulunur. Güneyinde Avustralya bulunur. 462.840 km²'lik yüzölçümüyle en büyük üçüncü ada ülkesidir. Başkenti adanın güneydoğu kıyısındaki Port Moresby'dir.

İslami feminizm, modern düşün hayatında yer bulmaya başlayan melez ideolojilerin bir örneği. İslami paradigma içinde dile getirilen feminist söylem ve uygulamalar bütününe verilen adlandırma. Modern İnsan Hakları bildirgelerinde tüm insanların eşit olduğu söylenirken, İslam dünyasında, gündelik yaşamda geleneksel inanışlar ve dini inanca dayalı, konjonktür ile uyuşmayan kadın-erkek ayrımı ve erkeklerin üstünlüğü söylemine karşı, kadınların eşitliği ve/veya üstünlüğünü savunan bir düşünce sistemiyle İslam düşüncesini harmanlamaya itmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Québec</span> Kanada eyaleti

Quebec, Kanada'nın doğu bölgesinde en büyük eyaleti olmasının yanı sıra Kanada'da sadece Fransızcanın resmî dil olduğu tek eyalettir.

<span class="mw-page-title-main">Montreal</span> Kanadada belediye

Montreal ya da Fransızca Montréal, Québec eyaletinin en büyük, Kanada'nın ise ikinci büyük kentidir. Kent, Paris'in ardından dünyanın Fransızca konuşan en büyük ikinci kentidir. Kent merkezinin nüfusu 1,9 milyon olmakla birlikte, Montreal Metropoliten Bölgesi'nin nüfusu, 2011 yılı itibarıyla 3.824.221'dir. 1642'de Ville-Marie veya "City of Mary" olarak kuruldu, şehrin göbeğindeki üçlü tepeli tepe. Şehir, adını şehirle aynı kökenden alan Montreal Adası ve en büyüğü Île Bizard olan çok daha küçük birkaç çevre adasında merkezlenmiştir. Şehir, ulusal başkent Ottawa'nın 196 km doğusunda ve eyalet başkenti Quebec City'nin 258 km güneybatısındadır.

<span class="mw-page-title-main">İletişim bilimleri</span>

İletişim çalışmaları veya iletişim bilimleri; insan iletişimi ve davranış süreçleri, kişilerarası ilişkilerdeki iletişim kalıpları, farklı kültürlerdeki sosyal etkileşimler ve iletişim ile ilgilenen bir akademik disiplindir. İletişim genel olarak, bireylerin veya grupların uygun medya aracılığıyla etkili bir şekilde ikna etmelerini, bilgi edinmelerini, bilgi vermelerini veya duygularını etkili bir şekilde ifade etmelerini sağlayan fikir, bilgi, sinyal veya mesajların verilmesi, alınması ve değiş tokuşu olarak tanımlanır. İletişim bilimleri, bireysel faillik düzeyinde yüz yüze konuşma ve etkileşimden makro düzeyde sosyal ve kültürel iletişim sistemlerine kadar bir dizi konuyu kapsayan bir bilgi bütünü geliştirmek için çeşitli ampirik araştırma ve eleştirel analiz yöntemlerini kullanan bir sosyal bilimdir.

İlerlemecilik, ilericilik ya da progressivizm, her alanda ileri düzeyde önlemler uygulayarak insanların mevcut durumlarını iyileştirmeyi ve toplumun statüsünü yükseltmeyi amaçlayan, bu doğrultuda toplumsal reformu destekleyen politik felsefedir. Bilim, teknoloji, ekonomik kalkınma ve sosyal organizasyondaki ilerlemelerin insanın yaşam koşullarını geliştirmede büyük öneme sahip olduğunu ifade eden İlerleme Düşüncesine dayanır. Modern siyasette ilerlemecilik, siyasi değişim ve hükûmet eylemlerinin desteği yoluyla sıradan insanların çıkarlarını temsil etmeyi amaçlayan bir sosyal veya siyasi harekettir ve genellikle sol-liberal geleneğin bir parçası bağlamında düşünülür. Ancak bu, ideolojilerin eş anlamlı olduğu anlamına gelmez.

<span class="mw-page-title-main">Sovyetler Birliği başbakanları listesi</span> Vikimedya madde listesi

Sovyetler Birliği Başbakanı, Sovyetler Birliği'ndeki hükûmet başkanının resmi olmayan adıdır. Bu makamın resmi adı, farklı yıllarda farklı şekilde olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Federalizm</span> Federal bir devleti savunan siyasi kavram

Federalizm, genel bir hükûmeti bölgesel hükûmetlerle tek bir siyasi sistemde birleştiren ve yetkileri merkezi ve yerel hükûmet arasında bölen bir yönetim biçimidir. Modern dönemde federalizm, ilk olarak Eski İsviçre Konfederasyonu sırasında devlet birliklerinde kabul edildi.

<span class="mw-page-title-main">Devlet dini</span>

Devlet dini ya da resmî din, devlet tarafından onaylanan ve desteklenen bir dinî yapı ya da akide. Resmî dini olan bir devlet, seküler olmamasına karşın mutlaka teokratik olmak zorunda da değildir.

Millî muhafazakârlık, millî kimlik ve kültürel kimliğin korunmasına odaklanan muhafazakârlığın milliyetçi bir çeşididir. Millî muhafazakârlar genellikle milliyetçiliği geleneksel kültürel değerleri, aile değerlerini ve göçmen karşıtlığı destekleyen muhafazakâr duruşlarla birleştirir. Millî muhafazakârlık, ulusal veya ulusçu muhafazakârlık olarak da isimlendirilir.

<span class="mw-page-title-main">Kültür emperyalizmi</span>

Kültür emperyalizmi, bir ülkenin kendi kültürel değerlerini ve ideolojisini başka bir ülkenin halkına benimsetmesidir.

Kültürel çalışmalar siyasal, kuramsal ve deneysel olarak kültür analiziyle bağlantılı bir alandır. Çatışmaları ve özellikleri tanımlayarak çağdaş kültürün siyasi dinamiklerine ve tarihi temellerine odaklanır. Kültürel çalışmalar alanındaki araştırmacılar genellikle kültürel uygulamaların daha geniş kapsamlı bir sistem olan güçle nasıl ilişkili olduğunu araştırır. Bu güç sistemi, ideoloji, sınıf yapıları, ulusal oluşumlar, etnik köken, cinsel yönelim, cinsiyet ve nesil gibi toplumsal olgularla ilişkilidir ya da bunlar aracılığıyla faaliyet gösterir. Kültürel çalışmalar kültürleri sabit, sınırlı, değişmeyen ve birbirinden bağımsız olarak görmekten ziyade onları sürekli birbirleriyle etkileşim hâlinde olan, uygulamaları ve süreçleri değiştiren birer oluşum olarak görür. Kültürel çalışmalar alanı çeşitli kuramsal, yöntemsel yaklaşımları ve uygulamaları kapsar. Kültürel çalışmalar, kültürel antropoloji ve etnik çalışmalar gibi alanlardan ayrı tutulsa da, bu alanların her ikisine de destek vermiş ve katkıda bulunmuştur.

Sosyal dışlanma, toplumsal dışlanma ya da sosyal marjinalizasyon, toplum içinde karşılaşılan engeller ve toplumun dışına itilme durumlarını anlatan bir terimdir. Avrupa'da yaygın olan bu terim ilk olarak Fransa'da kullanılmıştır. Eğitim, sosyoloji, psikoloji, siyaset ve ekonomi gibi çeşitli disiplinlerde kullanılır.

<span class="mw-page-title-main">Hispanik Amerika</span> Amerikada İspanyolca konuşulan bölgeler

Hispanik Amerika ya da İspanyol Amerikası , Amerika'da İspanyolca konuşan uluslardan oluşan bölge.

Kültürlerarası psikoloji, değişkenlik ve değişmezlik de dahil olmak üzere, farklı kültürel koşullar altında insan davranışlarının ve zihinsel süreçlerin bilimsel bir çalışmasıdır. Davranış, dil ve anlamdaki kültürel farklılığı tanımak için araştırma yöntemlerini genişleterek psikolojiyi genişletmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. Akademik bir disiplin olarak psikoloji büyük ölçüde Kuzey Amerika ve Avrupa'da geliştiği için, bazı psikologlar, evrensel olarak kabul edilen yapıların, daha önce varsayıldığı kadar değişmez olmadığı konusunda endişe duymuşlardır, özellikle de diğer kültürlerde dikkate değer deneyleri çoğaltma girişimlerinin değişen başarıları vardır. Etki, biliş, benlik kavramları ve psikopatoloji, anksiyete ve depresyon gibi ana temaları ele alan teorilerin, diğer kültürel bağlamlara "dışa aktarıldığında" dış geçerliliğe sahip olup olamayacağı, kültürel psikoloji, kültürel farklılıkları hesaba katmak için kültürel farklılıkları hesaba katmak için tasarlanmış yöntemleri kullanarak bunları yeniden inceler. Her ne kadar bazı eleştirmenler kültürlerarası psikolojik araştırmalardaki metodolojik kusurlara işaret etseler ve kullanılan teorik ve metodolojik temellerdeki ciddi eksikliklerin psikolojideki evrensel ilkeleri araştırmaya engell olduğunu iddia etseler de, kültürler arası psikologlar, fizik veya kimya gibi evrenselleri aramaktan ziyade farklılıkların (varyans) nasıl ortaya çıktığını araştırmaya yönelmektedirler.

<span class="mw-page-title-main">Avustralya Anayasası</span>

Avustralya Anayasası, Avustralya'nın en yüksek yasası olan yazılı bir anayasadır. Avustralya'yı anayasal bir monarşi altında bir federasyon olarak kurar ve federal yürütme hükûmeti, yasama organı ve yargının yapısını ve yetkilerini ana hatlarıyla belirtir.

<span class="mw-page-title-main">Moshe Safdie</span>

Moshe Safdie, İsrail, Kanada ve Amerikan vatandaşı olduğu iddiasında bulunan bir mimar, şehir plancısı, eğitimci, teorisyen ve yazardır. 50 yılı aşkın bir kariyere sahip olan Safdie, kapsamlı ve insancıl bir tasarım felsefesi aracılığıyla sosyal tasarımın temel ilkelerini araştırmıştır. Safdie, çok kültürlülüğü, bir yeri tanımlayan coğrafi, sosyal ve kültürel unsurlara bağlılığı ve sürekli tipolojik ve teknolojik yenilik arayışı nedeniyle yirminci yüzyılın ikinci yarısının ve yirmi birinci yüzyılın başlarının önemli bir mimarıdır. "Herkes İçin Bir Bahçe" ifadesinin yaratıcısı olan Safdie, kültürel, eğitimsel ve sivil kurumları içeren projeleri tamamlamıştır. Mahalleler ve halka açık parklar; Konut; karma kullanımlı kentsel merkezler; havaalanları; ve hem mevcut topluluklar hem de tamamen yeni şehirler için master projeleri bulunmaktadır. Safdie'nin Kuzey ve Güney Amerika'da, Orta Doğu'da ve Asya'da projeleri de bulunmaktadır. En fazla Marina Bay Sands ve Jewel Changi Havaalanı'nın yanı sıra McGill Üniversitesi'nde yüksek lisans tezi olarak tasarlanan ilk projesi Habitat 67'yi tasarlamakla tanınmıştır. Bu onun uluslararası kariyerine adım atmasına sebep olmuştur. Safdie, bir düşünce lideri olarak kabul edilir ve örnek projeleri nesiller boyu mimarlara ilham kaynağı olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Kuzey Makedonya Anayasası</span>

Kuzey Makedonya Anayasası, Kuzey Makedonya'nın hükûmet sistemini ve temel insan haklarını ana hatlarıyla belirleyen kodlanmış bir anayasadır. O zamanki Makedonya Cumhuriyeti Parlamentosunda 17 Kasım 1991'de kabul edildi.

Anayasacılık, "hükümetin otoritesinin bir temel yasalar bütününden kaynaklandığı ve bununla sınırlı olduğu ilkesini detaylandıran fikirler, tutumlar ve davranış kalıplarının bir bileşimidir".