İçeriğe atla

Kültürlerarası Yeterlilik

Kültürlerarası yeterlilik diğer kültürlerden insanlarla etkili ve uygun iletişime yol açan hedeflenen bilgi, beceri ve tutumları gösterme yeteneğini ifade eder.[1]

Kültürlerarası yeterlilik, kültürler arasında etkin bir şekilde işlev görme, uygun şekilde düşünme ve hareket etme ve farklı kültürel geçmişlerden gelen insanlarla - yurtiçinde veya yurtdışında - iletişim kurma ve çalışma yeteneğidir. Kültürlerarası yeterlilik, farklı değerler, inançlar ve deneyimler tarafından şekillendirilmiş farklı kültürlerden ve ülkelerden insanlarla etkileşime girme olasılığımızın arttığı, giderek küreselleşen bir dünyada değerli bir varlıktır.[2]

Kültürlerarası yeterlilik, küresel yeterlilik, mezun nitelikleri, istihdam edilebilirlik becerileri, küresel vatandaşlık, sürdürülebilir kalkınma için eğitim ve küresel istihdam edilebilirlik gibi bir kavram ailesinin parçasıdır. Tüm bu kavramların özü, küreselleşmenin çağdaş dünyanın tüm yönlerinde değişim için bir güç olarak kabul edilmesi ve mezunların küresel olarak etkileşimde bulunabilmeleri ve hareket edebilmelerinin önemidir.[2]

Kültürlerarası yeterliliğin nelerden oluştuğu ve terimin kesin tanımı hala tartışma konusudur. Genellikle çeşitli kültürel bağlamlarda etkili ve uygun etkileşimi destekleyen bir dizi bilişsel, duyuşsal ve davranışsal beceri ve özellik olarak görülür. Kültürlerarası yeterlilik bilgisini geliştirmek için tutum ve davranış birlikte çalışmalıdır. Ancak yine de, bu faktörlerin tanımları ve nasıl iç içe geçtikleri çok tartışılan başka bir konudur. Bununla birlikte, bilimsel düşünce arasında var olan birkaç ortak nokta vardır:[3]

  • Kültürler arası temas ve uluslararası çalışma mutlaka kültürlerarası yeterliliğe yol açmaz ve hatta belirli koşullar altında yıkıcı olabilir;
  • Bilgi tek başına kültürel yeterliliğe eşit değildir;
  • Dil öğrenimi tek başına kültürlerarası yeterlilik için yeterli olmayabilir.[3]

Kültürlerarası yeterlilik doğal olarak gelmez. Bunu elde etmek, diğeriyle etkileşim kurmak, kendi doğal davranışını zorlamak ve uyarlamak anlamına gelir. Sadece öğrenmeyi değil, aynı zamanda içsel bir gelişim sürecini de gerektirir. Bu, bir günden diğerine veya sadece bir eğitimle yapılamaz. Kültürlerarası yeterliliğe ulaşmak, yaşam boyu sürekli, kendini yansıtmayı içeren dinamik bir öğrenme sürecini gerektirir. Nasıl yapıldığı ve deneyimlendiği çok bireyseldir. Bu uzun vadeli geliştirme süreci karmaşık, çok boyutlu ve çok yönlüdür. Birçok düzeyde değişikliklere yol açar ve bazen aksiliklerle de işaretlenebilir.[3]

Kültürlerarası iletişim, farklı kültürler ve sosyal gruplar arasındaki iletişimi veya kültürün iletişimi nasıl etkilediğini inceleyen bir disiplindir. Farklı dini, sosyal, etnik ve eğitim geçmişlerinden gelen bireylerden oluşan bir organizasyon veya sosyal bağlamda doğal olarak ortaya çıkan çok çeşitli iletişim süreçleri ve sorunları tanımlar. Bu anlamda, farklı ülkelerden ve kültürlerden insanların nasıl hareket ettiklerini, iletişim kurduklarını ve çevrelerindeki dünyayı nasıl algıladıklarını anlamaya çalışır.[4]

Kültürlerarası iletişim, dünyanın farklı yerlerinde nasıl iletişim kurulacağını bilme fikridir. Teorileri anlayarak, insanlar yeni kültürlere uyum sağlamada belirli normların nasıl yaygın olduğunu anlayabilirler. Kültürlerarası iletişim, insanların farklı kültürlerden yeni şeyler öğrenebilmeleri umuduyla, kültürel çeşitlilik duygusu elde etmek için insan grupları içindeki teorileri kullanır. Kullanılan teoriler, insanlara, bu kültürlerdeki insanlara saygısızlık etmeden, durumlarda ne zaman hareket etmenin uygun olduğu konusunda gelişmiş bir bakış açısı verir ve aynı zamanda kültürlerarası iletişim fikirleri aracılığıyla kültürel çeşitliliğe ulaşma perspektiflerini geliştirir.[4]

Kimlik ve kültür ayrıca, küreselleşmenin kültürel ortamlar içinde ve arasında düşünme biçimlerini, inançları, değerleri ve kimliği nasıl etkilediğini analiz etmek için iletişim disiplini içinde incelenir.[5] Kültürlerarası iletişim çalışması, kültürel farklılıkları anlama ve değer verme yeteneği olan kültürlerarası anlayışı gerektirir. Dil, kültürlerarası anlayışla bağlantılı önemli bir kültürel bileşen örneğidir.[6]

Kaynakça

  1. ^ "What is Intercultural Competence | IGI Global". www.igi-global.com. 5 Haziran 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Haziran 2021. 
  2. ^ a b Sally. "What is intercultural competence?". Monash Intercultural Lab (İngilizce). 7 Ağustos 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Haziran 2021. 
  3. ^ a b c "Intercultural competence, but what is it? (by Dr. Christa Uehlinger) | SIETAR Switzerland". sietar.ch. 14 Ekim 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Haziran 2021. 
  4. ^ a b Lauring, Jakob (1 Temmuz 2011). "Intercultural Organizational Communication: The Social Organizing of Interaction in International Encounters". The Journal of Business Communication (1973) (İngilizce). 48 (3): 231-255. doi:10.1177/0021943611406500. ISSN 0021-9436. 6 Haziran 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Haziran 2021. 
  5. ^ Aneas, Maria Assumpta; Sandín, María Paz (28 Ocak 2009). "Intercultural and Cross-Cultural Communication Research: Some Reflections about Culture and Qualitative Methods". Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research. 10 (1). doi:10.17169/fqs-10.1.1251. ISSN 1438-5627. 5 Haziran 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Haziran 2021. 
  6. ^ McDaniel, Edwin R. (13 Aralık 2017). "Intercultural Communication, the Macro‐Structure". The International Encyclopedia of Intercultural Communication: 1-10. doi:10.1002/9781118783665.ieicc0031. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Kültür</span> toplumun antropoloji içindeki yaşam tarzı

Kültür veya ekin, toplumların kendilerine özgü olan ve gelecek nesillere aktardıkları maddi veya manevi her şey.

<span class="mw-page-title-main">Öğrenci değişim programı</span> öğrencilerin, eğitimlerinin bir kısmını yurt dışında yapmasına olanak tanıyan öğrenci alıp-verme eğitim prosedürü

Öğrenci değişim programı, okullar arasındaki uluslararası eğitim yardımlaşma anlaşması gereği isteyen öğrencilerin, eğitimlerinin bir kısmını yurt dışında yapmasına olanak tanıyan öğrenci alıp-verme eğitim prosedürüdür.

Halk bilimi veya folklor, bir ülkede veya bölgede yaşayan halkın kültür ürünlerini, sözlü edebiyatını, geleneklerini, törelerini, inançlarını, mutfağını, müziğini, oyunlarını, halk hekimliğini inceleyerek bunların birbirleriyle ilişkilerini belirten, kaynak, evrim, yayılım, değişim, etkileşim vb. sorunlarını çözmeye, sonuç, kural, kuram ve yasaları bulmaya çalışan bilim dalıdır.

Küreselleşme ya da globalleşme, ürünlerin, fikirlerin, kültürlerin ve dünya görüşlerinin alışverişinden doğan bir uluslararası bütünleşme sürecidir.

<span class="mw-page-title-main">İletişim bilimleri</span>

İletişim çalışmaları veya iletişim bilimleri; insan iletişimi ve davranış süreçleri, kişilerarası ilişkilerdeki iletişim kalıpları, farklı kültürlerdeki sosyal etkileşimler ve iletişim ile ilgilenen bir akademik disiplindir. İletişim genel olarak, bireylerin veya grupların uygun medya aracılığıyla etkili bir şekilde ikna etmelerini, bilgi edinmelerini, bilgi vermelerini veya duygularını etkili bir şekilde ifade etmelerini sağlayan fikir, bilgi, sinyal veya mesajların verilmesi, alınması ve değiş tokuşu olarak tanımlanır. İletişim bilimleri, bireysel faillik düzeyinde yüz yüze konuşma ve etkileşimden makro düzeyde sosyal ve kültürel iletişim sistemlerine kadar bir dizi konuyu kapsayan bir bilgi bütünü geliştirmek için çeşitli ampirik araştırma ve eleştirel analiz yöntemlerini kullanan bir sosyal bilimdir.

Etnik milliyetçilik, etno-milliyetçilik ya da mikro milliyetçilik, milliyetin etnisite açısından tanımlandığı bir milliyetçilik biçimidir. Millî kimliği oluşturan, kültür, tarih ve ülkü birliği gibi hakim kültür unsurların oluşturduğu millî şuur yerine; boy, aşiret, kabile, mezhep ve etniklik gibi dar kapsamlı bir şuuru benimseyen etnosentrik milliyetçilik görüşüdür.

Ulus devlet, meşruiyetini bir ulusun belli bir coğrafi sınır içindeki egemenliğinden alan devlet şeklidir. Devlet politik ve jeopolitik bir varlık, ulus ise kültürel veya etnik bir varlıktır. Ulus devlet kavramı ise bu ikisini belli bir coğrafyada örtüştürür ve böylelikle kendisinden önce gelen devlet yapılarıyla büyük ölçüde farklılaşır.

<span class="mw-page-title-main">Delfi Oyunları</span>

Delfi Oyunları, herkes tarafından bilinen spor müsabakalarının yapıldığı olimpik oyunların ikiz kardeşidir. Ancak Delfi'de ana odak sanat, kültür ve bilimdir. Belirli aralıklarla düzenlenen uluslararası ve ulusal çerçevelerde yarışmalar, sunumlar, sergiler ve faaliyetler gerçekleştirilmektedir. Delfi Oyunları köken olarak Eski Yunan'a dayanmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Eleştirel teori</span>

Eleştirel teori; Immanuel Kant, Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Max Weber, Karl Marx ve Sigmund Freud'un düşüncelerinin etkisi temelinde; sosyal ve beşeri bilimler bilgisiyle toplum ile kültür inceleme ve eleştirisine dayanan sosyal teori. Eleştirel teori, epistemolojik olarak; nesnelleştirici değil, düşünsel olduğu için doğabilimsel teorilerden farklıdır.

<span class="mw-page-title-main">Kültürleşme</span>

Kültürleşme iki farklı kültürün karşılaşmasıyla başlayan ve uyum ile sonuçlanan kültürel ve psikolojik değişim sürecidir. Söz konusu değişikliklerin gerçekleşmesi yıllar hatta kuşaklar boyu süren zaman alıcı bir süreçtir. Bireylerin bu değişiklikleri yönetmesi ise uyum (adaptation) olarak ifade edilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Kültür emperyalizmi</span>

Kültür emperyalizmi, bir ülkenin kendi kültürel değerlerini ve ideolojisini başka bir ülkenin halkına benimsetmesidir.

<span class="mw-page-title-main">Küreselleşme karşıtlığı</span>

Küreselleşme karşıtlığı, kurumsal kapitalizmin küreselleşmesine karşı eleştirel ve toplumsal bir harekettir.Bu hareket aynı zamanda küresel adalet hareketi, alternatif küreselleşme, anti kurumsal küreselleşme hareketi ve neoliberal küreselleşme karşıtı hareket olarak da bilinir.

Kültürlerarası psikoloji, değişkenlik ve değişmezlik de dahil olmak üzere, farklı kültürel koşullar altında insan davranışlarının ve zihinsel süreçlerin bilimsel bir çalışmasıdır. Davranış, dil ve anlamdaki kültürel farklılığı tanımak için araştırma yöntemlerini genişleterek psikolojiyi genişletmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. Akademik bir disiplin olarak psikoloji büyük ölçüde Kuzey Amerika ve Avrupa'da geliştiği için, bazı psikologlar, evrensel olarak kabul edilen yapıların, daha önce varsayıldığı kadar değişmez olmadığı konusunda endişe duymuşlardır, özellikle de diğer kültürlerde dikkate değer deneyleri çoğaltma girişimlerinin değişen başarıları vardır. Etki, biliş, benlik kavramları ve psikopatoloji, anksiyete ve depresyon gibi ana temaları ele alan teorilerin, diğer kültürel bağlamlara "dışa aktarıldığında" dış geçerliliğe sahip olup olamayacağı, kültürel psikoloji, kültürel farklılıkları hesaba katmak için kültürel farklılıkları hesaba katmak için tasarlanmış yöntemleri kullanarak bunları yeniden inceler. Her ne kadar bazı eleştirmenler kültürlerarası psikolojik araştırmalardaki metodolojik kusurlara işaret etseler ve kullanılan teorik ve metodolojik temellerdeki ciddi eksikliklerin psikolojideki evrensel ilkeleri araştırmaya engell olduğunu iddia etseler de, kültürler arası psikologlar, fizik veya kimya gibi evrenselleri aramaktan ziyade farklılıkların (varyans) nasıl ortaya çıktığını araştırmaya yönelmektedirler.

Modern Dünya Sistemi Teorisi, Immanuel Wallerstein'ın küresel ekonomik yapıyı merkez (center) ve çevre (periphery) kavramları aracılığıyla analiz ederek bağımlılık ilişkileri çerçevesinde yorumladığı bir teoridir.

Ekonomik ve siyasal küreselleşmenin yeni bir uluslararası kültür oluşturması ile kültürün küreselleşmesi ortaya çıkmıştır. Küreselleşme kavramıyla ilgili geçmişe veya günümüze baktığımızda ne zaman ortaya çıktığına dair herhangi bir kanıya rastlanılmamasıyla birlikte bu konu üzerinde kesin bir uzlaşıya varılmamış olunup hem dinamiği hem içerdiği farklı anlamlar ile anlaşılması zor bir olgudur. Yine de kültürün küreselleşmesinde geçmişe baktığımızda insanların yeni alanları keşfetme istekleri, ticari yolların ortaya çıkması ve göç etmenin başlamasına kadar eskiye dayanmaktadır. Bu sistemsel başlangıç bizi geçmişe götürse dahi şu anda olan tamamen etnik değişimlerin bir örneğidir. Son zamanların en çok ilgi gören kavramlarından biri olan küreselleşmenin kültürel sonuçlarını dile getiren bu çalışma, iki kısımdan oluşmaktadır. Birinci kısımda küreselleşme kavramı teorik olarak ele alınmaktadır. İkinci kısımda ise kültürel bakımdan küreselleşmenin sonuçları yer almaktadır.

Küresel adalet, siyaset felsefesinde adaletsizlik endişesinden kaynaklanan bir konudur. Bazen bir enternasyonalizm biçimi olarak anlaşılır.

İletişimsel yeterlilik, bir dil kullanıcısının sözdizimi, morfoloji, fonoloji ve benzerlerine ilişkin gramer bilgisini ve ayrıca ifadelerin nasıl ve ne zaman uygun şekilde kullanılacağına ilişkin sosyal bilgiyi kapsar.

<span class="mw-page-title-main">21. yüzyıl becerileri</span>

21. yüzyıl becerileri, 21. yüzyıl toplumlarında ve iş alanlarında başarılı olabilmek için eğitimciler, iş dünyası liderleri, akademisyenler ve devlet kurumları tarafından kabul görmüş yetenek ve öğrenme eğilimlerini, okuryazarlıkları, yetkinlikleri içeren becerilerdir. Bu beceriler, öğrencilerin hızla değişen, dijital bir toplumda başarılı olmaları için gereken becerilere odaklanır. Bu becerilerin birçoğu derin öğrenme ile ilişkilidir ve analitik düşünme, problem çözme ve işbirliği gerektirir. Bu beceriler bilgiye dayalı olmamaları bakımından geleneksel akademik becerilerden ayrılır.

Kültürlerarasılık, kültürlerarası diyaloğu destekleyen ve kültürlerin kendilerini ayrıştırma eğilimlerine karşı çıkan siyasi bir harekettir. Kültürlerarasılık, bir toplumda var olan çoklu kültürlerin sadece pasif kabulünün ötesine geçmeyi ve bunun yerine kültürler arasında diyalog ve etkileşimi teşvik etmeyi içerir. Kültürlerarasılık, genellikle karşılıklı saygı değerlerine dayanan yerli ve batılı idealler arasındaki ilişkiler kümesini tanımlamak için kullanılır.

<span class="mw-page-title-main">Asyamerkezcilik</span>

Asyamerkezcilik, Asya'yı diğer bölgelere göre üstün, merkezi veya benzersiz olarak gören etnosentrik ve ekonomik bir bakış açısıdır. Bu ideolojik duruş, dünyanın geri kalanı pahasına Asya'ya önem veya üstünlük atfetme şeklinde olabilir. Bu kavram, 1990'larda Asya'nın 21. yüzyılda beklenen ekonomik ve kültürel hakimiyeti olan Asya Yüzyılı projeksiyonu bağlamında ortaya çıkmıştır.