İçeriğe atla

Köy Falcısı

Köy Falcısı

"Le devin du village/Köy Falcısı" partitür notalarının 1753 tarihli ilk baskısı başsayfası
Özgün isimLe devin du village
MüzikJean-Jacques Rousseau
LibrettoJean-Jacques Rousseau
GalaLe_Devin_ du_village
İlk gösterim yeri18 Ekim 1752 Fontainebleau Sarayı
1 Mart 1753 "Academie Royale de Musique" tiyatrosu
Oyuncular
  • Colin - tiz-kontr
  • Colette - soprano
  • Köy Falcısı - bas-bariton


Köy Falcısı (Orijinal Fransızca adı: Le devin du village) bestesi ve librettosu Jean-Jacques Rousseau tarafından Fransizca olarak hazırlanmış bir perdeden oluşan, intermezzo buffo janrında bir kısa opera eseri.[1]

Jean-Jacques Rousseau'nun bu "intermezzo buffo" eseri prömiyer temsilleri 18 Ekim 1752'de Fransa Kralı XV. Louis huzurunda saray erkanı için Fontainebleau Sarayı'nda ve Paris'te halka açık olarak 1 Mart 1753'te "Academie Royale de Musique" tiyatrosunda yapılmıştır.

Hazırlanma ve yapımlamalar

"Köy Falcısı" hem librettosu hem de müzik bestesi aynı kişi (Jean-Jacques Rousseau) tarafından hazırlanan ilk operadır. Bu eser Jean-Jacques Rousseau'nun entelektüel hayatı ve çalışmalarında bulunan birçok tezatın bir diğerini de ortaya çıkartmaktadır. Çünkü Jean-Jacques Rousseau bu eserinin sahneye konulmasından gayet kısa bir zaman sonra yazdığı "Fransız Müziği Hakkında bir Mektup" denemesinde [2] Fransızca ve Fransa müziğini şöyle tenkit etmiştir:

İtalyanların derin müziksel ruhsal karakterinden ortaya çıkmış olan İtalyan müzikisi, özellikle İtalyan operası, gayet üstün kalitelidir. Fransız müziğinin ne melodisi ile ne de Fransızca güfteleri ile bu üstün kaliteli müziğe erişmesi imkansızdır. Özellikle Fransızca dilinden dolayı Fransızca sözlü şarkılar devamlı köpek havlamasına benzemektedir ve taraflı olmayan kişilerin kulağına dayanılmayacak kadar kötü sesler getirmektedir. Fransız müziğinde harmonileri gayet köhne ve ifadesiz olup ancak yeni okula giden bir çocuğa hitap eder gibidir; Fransızca aryalar gerçek arya kalitesinden uzaktır ve Fransızca resitatifler opera janrı resitatiflerine benzemez. Bütün bunlardan çıkartılacak sonuç Fransızların müziğinin günümüze kadar bulunmadığıdır; ileride de bulunamayacağıdır ve bir müzik ortaya çıkartma girişimine kalkarlarsa ortaya çıkacak müzik gayet kötü olacaktır.

Fakat 1774'te besteci Gluck'in Fransızca olarak hazırladığı İphingia in Aulis operasını seyrettikten sonra Jean-Jacques Rousseau bu fikrini değiştirmiştir ve Gluck'a yazdığı bir mektupta [3]

Hazırladığın İphingia adlı opera temsilinden ayrılalı çok olmadı. Bu eserinden büyük zevk aldım. Bu eserinde güne kadar yapılması imkansız olduğunu düşündüğümü (yani güzel bir Fransızca müziği olan opera eserini) gerçekten başarmışsın.

Kral XV. Louis 18 Ekim 1752'de Fontainebleau Sarayı'nde Rouseau'nun bu eserin ilk temsilinden o kadar hoşlanmıştı ki Rousseau'yu şereflendirmek için ona hayat boyu emeklilik maaşı bağlamak istedi. Ama Rousseau bu şerefi reddetti. Buna rağmen bu opera eser Fransa sarayında ve genel olarak Fransa müziksever opera seyircileri arasından o kadar popüler oldu ki ve Fransa'nın o dönemde en sevilen opera eseri olmaya yol açtı. Böylece bu eser Rousseau'ya hem yüklüce bir servet ve hem de bir besteci/müzisyen olarak büyük ün getirdi. Bu eser ileride XV. Louis adı ile kral olacak kral oğlu ile kraliçe olacak Marie Antoinette'in evlilik etkinliklerinde temsil edildi.

Rousseau'nun bu kısa intermezzo eseri (daha 12 yaşında Avusturyalı müzik harika çocuğu olan) Wolfgang Amadeus Mozart'ın tenkitçi ve hicivci bir parodi eseri olan Bastien ve Bastienne opera eserinin hazırlamasına temel sağlamıştır.

Roller

"Le devin de village" operasi Gravurcu: Jean-Michel Morea
Rol Ses tipi Prömiyerde roller, 18 Ekim 1752
(Orkestra şefi:)
Colin tiz-kontr Pierre Jélyotte
Colette sopranoMarie Fel
Köy Falcısı bas-taille (bas-bariton) Cuvillier oğul[4]

Konu özeti

Colin ve Colette birbirine aşık olmuşlardır. Ama her ikisi de karşı tarafın (Colin'in malikane sahibi kadınla ve Colette bir saraylı ile) kendini aldatıp ihanet etmekte olduğunu düşünmektedir. Her ikisi de ayrı ayrı köyün falcısına gidip onunla görüşerek onun nasihatını ve desteğini alarak birbirine aşklarını güçlendirmeye çalışırlar. Bir seri aldatıcı maceradan sonra ikisi de birbiriyle anlaşıp kıskançlıklarını geriye bırakırlar ve mesut bir evlilik hayatına başlarlar.

Seçilmiş ses kayıtları

Yıl Roller:
(Colette, Colin, Köy Falcısı)
Orkestra Şefi
Orkestra, Koro
Marka
1956 Janine Micheau,
Nicolai Gedda,
Michel Roux
Louis de Froment
Chambre de Froment Orkestrası, Raymond Saint-Paul Korosu
1 CD, cpo 999 559-2
1991 Eva Kirchner,
Dongkyu Choy,
Thomas Müller De Vries
René Clemencic
Alpe Adria Ensemble, Coro Gottardo Tomat di Spilimbergo
1CD Nuova Era Records
2006 Gabriela Bürgler,
Michael Feyfar,
Dominik Wörner]
Andreas Reize
Cantus Firmus Consort
CD, cpo 777 260-2

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  • İngilizce Wikipedia "Le Devin du village" maddesi du_village (İngilizce).
  • Fransizca Wikipedia "Le Devin du village" maddesi du_village (Fransızca).
  1. ^ "İntermezzo" tipi operalar sahnelenmekte olan daha uzun opera eserlerinin perdeleri arasında sahne değiştirme yapılırken küçük sayıda şarkıcı ihtiva eden ve kısa konu içerikli "perde-arası küçük opera" eseridir. Geleneksel olarak "intermezzo" eserler ("buffo" olup) komedi içermektedir.
  2. ^ Lettre sur la musique française adlı denemenin Fransızca metni 29 Ocak 2015 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (Fransızca)
  3. ^ Prunières, Henry, (1934) La Revue musicale, cilt 15, Paris, Éditions de la Nouvelle revue française, sayfa:167 (Fransızca)
  4. ^ Bu rolün baba Louis-Antoine Cuvelier tarafından oynandığı otoriteli bir Fransa opera kritiğinin kitabında bildirilmektedir; [1] 17 Ocak 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. Bu iddianın hatalı olduğu ve baba Cuvilier'in bas-bariton değil de bir tenor şarkıcı olduğu ve 1750'de emekli olduğu ortaya çıkmıştır.

Dış bağlantılar

  • Gregory Gregoriou, (2001) "Le Village du Devin, une communauté de gens de la nature", ed.. Robert Thiéry, Jean-Jacques Rousseau, politique et nation, Paris: Champion,. XXIV, say. 519-24 (Fransızca)

Dış bağlantılar

  • "Le Village du Devin", Gallica websitesinde Fransizca Libretto metni [2] 11 Kasım 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (Fransızca)
  • "Le Village du Devin", www.library.unt.edu websitesinde Libretto ve partitür notaları [3][]
  • You-Tube"'de "Le Devin du Village (intermède, 1752)" maddesi. Jean-Jacques Rousseau (1712-1778)'nın "Le Devin du Village" operasının tümünün ses kaydı. [4] 19 Ağustos 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (Fransızca)

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Opera</span> Müzikli tiyatro eseri

Opera, genellikle konusunu tarihten, mitolojiden, efsanelerden veya güncel olaylardan alan, sözlerinin tümü veya birçoğu müzikle bestelenmiş, içinde güzel sanatların tümünü barındırabilen, teatral formda bir sahne eseridir.

<span class="mw-page-title-main">Jean-Jacques Rousseau</span> Cenevreli filozof ve yazar

Jean-Jacques Rousseau, Cenevreli filozof, yazar ve besteciydi. Onun siyaset felsefesi, Avrupa'da Aydınlanma Çağı'nın ilerlemesinin yanı sıra Fransız Devrimi'nin yönlerini ve modern siyasi, ekonomik ve eğitim düşüncesinin gelişimini etkiledi.

<span class="mw-page-title-main">Barbizon ekolü</span> Fransız manzara ressamlarının 1830-1870 arasında oluşturduğu grup

Barbizon ekolü, 19. yüzyılda Fransız bir ressam grubu tarafından uygulanan manzara resmi tarzını tanımlamak için kullanılır. Ekol ismini ressamların bir araya geldikleri Fontainebleau (Fransa) yakınlarındaki Barbizon köyünden alır.

<span class="mw-page-title-main">Jacques Offenbach</span>

Jacques Offenbach, Yahudi kökenli Alman–Fransız müzisyen, opera ve operet bestecisi, viyolonsel virtüözü, tiyatro idarecisi, orkestra şefi.

<span class="mw-page-title-main">Bastien ve Bastienne</span>

Bastien ve Bastienne müziği Wolfgang Amadeus Mozart tarafından bestelenmiş, Almanca librettosu "Friedrich Wilhelm Weiskern" tarafından yazılmış tek perdelik bir singspiel yani komik operadir.

<span class="mw-page-title-main">François-André Danican Philidor</span> Fransız besteci ve satranççı (1726 – 1795)

François-André Danican Philidor Fransız satranççı ve opera bestecisi. Bu iki meslekte de üstün başarı kazanmış ve hayatı boyunca bir arada yürütmüştür.

<span class="mw-page-title-main">Orphe ve Eurydice</span>

Orphe ve Eurydice Christoph Willibald Gluck tarafından hazırlanmış bir operadır. Operanın konusu antik Yunan Orfe efsanesine dayanmaktadır ve operanın librettosu "Ranieri de' Calzabigi" tarafından yazılmıştır. İlk temsili 5 Ekim 1762'de Viyana'da Burgtheatre'da verilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Jean-Baptiste Lully</span>

Jean-Baptiste Lully, İtalyan asıllı besteci, kemancı ve balettir.

<span class="mw-page-title-main">Hanım Olan Hizmetçi</span>

Hanım Olan Hizmetçi Napolili İtalyan besteci Giovanni Battista Pergolesi tarafından bestelenmiş olan 2 sahnelik intermezzo buffo janrında bir operadır. Librettosu "Gennaro Antonio Federico" tarafından "Jacopo Angello Nelli"'nin bir oyunundan uyarlanarak hazırlanmıştır. Opera sadece tek bir perdelik eser gibi 45 dakika sürmekte ve bir başka opera eserinin temsili sırasında oynanmak üzere, yani intermezzo olarak bestelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Niccolo Piccinni</span>

Niccolo Piccinni senfoniler, oda müziği eserleri, operalar ve kilise müziği besteleri hazırlamış bir İtalyan bestecidir. Günümüzün klasik batı müziği severleri tarafından pek tanınmayan bir besteci olmakla beraber kendi yaşamı sırasında, özellikle hazırladığı Napoli-tipi opera buffa janrı eserleri dolayısıyla, Avrupa opera seyircisinin çok beğendiği opera bestecilerinin başında gelmekteydi. Piccinni'in zamanla unutulmasının bir nedeni yaşam ve bestecilik döneminin, ünleri günümüze yetişmiş olan Pergolesi gibi büyük besteci ile bir nesil sonrasının büyük bestecileri olan Domenico Cimarosa ile Mozart arasına düşmesidir.

<span class="mw-page-title-main">Giovanni Paisiello</span>

Giovanni Paisiello, klasik opera müziği dönemi içinde çalışan ve bu dönem ilkelerine uygun operalar ve diğer müzik türleri eserler hazırlamış olan bir İtalyan besteci.

<span class="mw-page-title-main">André Ernest Modeste Grétry</span>

André-Ernest-Modeste Grétry, Liège şehrinde Fransızca konuşan bir aileye doğmuş olan ve müzik kariyerini Fransa'da geçirip Fransız vatandaşlığına geçmiş olan bir opera bestecisidir. "Opera komik" janrındaki opera eserleri ile ünlüdür.

<span class="mw-page-title-main">François-Adrien Boieldieu</span> Fransız besteci (1775 – 1834)

François-Adrien Boieldieu, özellikle opera eserleri hazırlayıcısı olarak tanınan, bir Fransız besteci ve müzik öğretmeni.

<i>Si Versailles métait conté...</i>

Si Versailles m'était conté 1954 fransız yapımı tarihi drama filmi. Yönetmenliğini Sacha Guitry yapmıştır. Film Versay Sarayı'nda yaşayanların insanların karakterlerini anlatmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Pierre Beaumarchais</span> Fransız yazar (1732-1799)

Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais, Fransız oyun yazarı, hicivci, şair, yayıncı, saatçi, mucit, müzisyen, diplomat, kaçak, casus, silah satıcısı, finansçı ve devrimci.

François Boucher, Fransız ressam, el-işi duvar halısı tasarımcısı, tiyatro kostüm ve mizansen desinatörü. Rokoko akımının önemli temsilcisi. Boucher gayet kaliteli çok sayıda hazırladığı resim eserleri ile 18. yüzyıl Batı Avrupa resim ve dekoratif sanatının en iyi tanınmış ressamı olduğu iddia edilir. Patronu Fransa Kralı XV. Louis'in resmi gözdesi olan Madam Pompadour olup Boucher bu ünlü kadının birçok portresini yapmıştır. Boucher tablolarının konuları genellikle antik klasik temalar, dekoratif alegoriler ve pastoral peyzajlardır ve cinsel hislere hitabeden gayet erotik nü Venüs tabloları ile de gayet çok tanınmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Pimpinone</span>

Pimpinone, TWV 21:15 (tüm Almanca adıyla: ",, librettosu Johann Philipp Praetorius tarafından yazılıp müziği Georg Philipp Telemann tarafından hazırlanan üç kısımdan oluşan "komik intermezzo" tipinde bir operadır. Prömiyer temsili 27 Eylül 1725'te "Öper am Gänsemarkt," Hamburg'da temsil edilmekte olan Handel'in Tamerlano opera seria janrında operasının ilk perdeleri arasındaki aralıkda seyirciyi eğlendirmek için hafif komik bir eser olarak temsil olundu. Bu eserde aryalar ve ikililer İtalyanca olarak söylenmekte iken resitatifler Almanca olarak hazırlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Platée</span>

Platee bir prolog ve üç perde ihtiva eden ve librettosu Fransızca olarak "Adrien-Joseph Le Valois d'Orville" tarafından yazılmış ve Jean-Philippe Rameau tarafından bestelenmiş olan "lirik komedi " janrında bir Barok stili "opera".

<span class="mw-page-title-main">Armide (Gluck)</span>

Armide, Christoph Willibald Gluck tarafından Fransızca olarak hazırlanmış 5 perdelik bir trajik operadır. Librettosu "Philippe Quinault" tarafından Fransızca olarak Torquato Tasso'nun (d.1544-o.1596) "Gerusalemme liberata [(Kurtarılmış Kudüs)(1581)]" epik şiir eserinden uyarlanarak yazılan eserin prömiyer temsili 23 Eylul 1777'de Paris'te "Académie Royale de Musique" tarafından verilmiştir. Bu eser Gluck'un Fransız opera sahnesinde temsil edilen 5. opera eseri olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">İphigenia Aulide'de</span>

İphigenia Aulide'de Christoph Willibald Gluck tarafından Fransızca olarak hazırlanmış 4 perdelik bir trajedik opera. Eserin librettosu Nicolas-François Guillard tarafından Fransızca olarak tanınmış Fransız trajedi yazarı Jean Racine'in antik Yunan mitinden uyarlanarak yazdığı "İphigenie (1674)" trajedisinden uyarlanarak yazılmıştır. Eserin prömiyer temsili 19 Nisan 1774'te Paris'te "Académie Royale de Musique" tarafından yapılmıştır. Bu eser Fransız opera sahnesinde temsil edilen ilk Fransızca opera eseri olmuştur.