İçeriğe atla

Köker Üçlemesi

Köker Üçlemesi ya da Deprem Üçlemesi, İranlı yönetmen Abbas Kiyarüstemi'nin yönettiği üç filmlik seriye verilen addır. Bu filmler, Arkadaşımın Evi Nerede (1987), Ve Yaşam Sürüyor (1992) ve Zeytin Ağaçları Altında'dır. (1994)

Kirazın Tadı filminin afişi.

Bu üç film, sinema teorisyen ve yazarlarınca bir üçleme olarak kabul edilmilşse de; Kiyarüstemi buna karşı çıkarak, filmler arasındaki tek bağlantının, hepsinin tesadüfen aynı yerde, İran'ın kuzeyindeki Köker köyünde geçmesi olduğunu belirtmiştir. Buna karşılık, yönetmene göre, bu filmlerden Ve Yaşam Sürüyor ile Zeytin Ağaçları Altında'nın Kirazın Tadı (1997) filmiyle bir üçleme oluşturması daha uygundur. Bunu nedeni ise, bu üç filmin aynı temayı, yani, "yaşamın değeri"ni işlemesidir.[1]

Arkadaşımın Evi Nerede, küçük bir çocuğun, arkadaşının kendisinde kalan defterini vermek amacıyla, Köker'den komşu bir köye yaptığı yolculuğun öyküsüdür. Ve Yaşam Sürüyor, bir baba-oğlunun Tahran'dan Köker'e, 50 binden fazla kişinin öldüğü 1990 depreminden sonra, Arkadaşımın Evi Nerede filmindeki iki küçük çocuğu bulmak için yaptıkları yolculuğu anlatır. Zeytin Ağaçları Altında ise, Ve Yaşam Sürüyor filmindeki kısa bir sahnenin çekimini konu alır. Filmde seyirci asıl olarak Zeytin Ağaçları Altında'nın konusuna odaklanırken, Ve Yaşam Sürüyor'un öyküsü de ikincil bir tema olarak işlenir.[2]

Ayrıca, Kiyarüstemi bu üç filminde, gerçek olanla kurgu arasında, yeni biçimsel deneyimlere olanak tanıyan bir denge kurmuştur.

Ayrıca bakınız

Notlar

  1. ^ "criterion.com". 26 Eylül 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Ekim 2007. 
  2. ^ "Sense of Cinema". 11 Temmuz 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Ocak 2011. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Abbas Kiyarüstemi</span> İranlı yönetmen, senarist, fotoğrafçı ve yapımcı

Abbas Kiyarüstemi, dünya çapında tanınan ve takdir gören İranlı yönetmen, senarist ve yapımcıdır. 1970'ten bu yana sinema alanında çalışmakta olan Kiyarüstemi, kısa film ve belgeseller de dahil olmak üzere, 40'tan fazla filmde çalıştı. Özellikle Köker Üçlemesi, Kirazın Tadı ve Rüzgâr Bizi Sürükleyecek filmleriyle dikkat çekti ve eleştirel başarı kazandı.

<i>Rüzgâr Bizi Sürükleyecek</i>

Rüzgâr Bizi Sürükleyecek, 1999 İran yapımı Abbas Kiyarüstemi filmidir. Bir grup gazeteci ve üretim mühendisinin, yerel matem ritüellerini araştırmak ve belgelemek amacıyla bir Kürt köyüne yaptığı yolculuğu ve köye gelmeleriyle yaşananları konu alır. Filmin adı, İranlı ünlü şair Füruğ Ferruhzad'ın bir şiirinden alıntıdır. Filmin genelinde de, Ferruhzad ve Ömer Hayyam gibi pek çok İranlı şairin yaşam ve ölüme ilişkin şiirlerine göndermeler vardır.

<i>Arkadaşımın Evi Nerede?</i>

Arkadaşımın Evi Nerede?,, 1987 İran yapımı Abbas Kiyarüstemi filmidir. Yönetmenin Köker Üçlemesinin ilk filmi kabul edilir. Küçük bir çocuğun komşu köyde oturan arkadaşının evini, arkadaşının kendisinde kalan defterini geri vermek için arayışını konu alır. Basit gibi görünen hikâye, insanların bireysel yükümlükleri, vicdan, sadakat ve günlük kahramanlıkları sembolize ederek anlatır. İran köylülerinin gelenekleri ve inançları da filmin pek çok yerinde görülür.

<i>Ve Yaşam Sürüyor</i> (film)

Ve Yaşam Sürüyor, 1992 İran yapımı Abbas Kiyarüstemi filmidir. Kiyarüstemi'nin Köker Üçlemesinin ikinci filmi sayılır. Yönetmen, 30 binden fazla kişinin öldüğü 1990 İran depreminden sonra, bir önceki filmi Arkadaşımın Evi Nerede'de oynayan oyuncuları bulmak amacıyla bölgeye gitmiştir. Belgesel tarzında çekilmiş olan bu film, söz konusu arayışın yarı kurgusal olarak anlatılmasına dayanır. Filmin konusunu, Farhad Kheradmand'ın oynadığı bir yönetmenin, deprem sonrası bölgeye yaptığı yolculuk oluşturur.

<i>Zeytin Ağaçları Altında</i> (film)

Zeytin Ağaçları Altında, 1994 İran yapımı Abbas Kiyarüstemi filmidir. 1990 İran depremi sonrasında, Kuzey İran'da geçer. Yönetmenin Deprem Üçlemesinin bu son filmi, kendisi de ilk film Arkadaşımın Evi Nerede'nin çekim öyküsüne dayanan ikinci film Ve Yaşam Sürüyor'un yapım öyküsüyle ilgilidir. Diğer Kiyarüstemi filmleri gibi basit ve doğal bir anlatımın hakim olduğu filmde, sanat ve hayat arasındaki ilişki tüm karmaşıklığıyla ve kurguyla gerçeğin sınırları sürekli bulanıklaştırılarak ele alınmıştır.

<i>Nan u Kuçe</i>

Nan u Kuçe, 1970 İran yapımı Abbas Kiyarüstemi kısa filmidir. 10 dakika uzunluğunda olan Nān o Kūche, aynı zamanda yönetmenin ilk filmidir. Filmin adı, Türkçede "Ekmek ve Sokak" anlamına gelir.

<i>Zeng-i Tefrih</i>

Zeng-i Tefrih 1972 İran yapımı Abbas Kiyarüstemi kısa filmidir. Adının Türkçe karşılığı, "Teneffüs"tür.

<i>Misafir</i> (film, 1974)

Misafir, 1974 İran yapımı Abbas Kiyarüstemi filmidir. İran'ın küçük bir köyünde yaşayan Hassan Darabi adında on yaşında sorunlu bir çocuğun öyküsünü anlatır. Hassan, İran millî futbol takımının Tahran'da yapacağı önemli bir maça gitmek için arkadaşlarını ve komşularını oyuna getirir. Bir dizi olaydan sonra, tam maç zamanında Tahran stadına varır.

<i>Gozareş</i>

Gozareş, 1977 İran yapımı Abbas Kiyarüstemi filmidir. Yönetmenin bu ilk uzun metrajlı filmi, rüşvet almakla suçlanan bir vergi memurunun hikâyesidir. İntihar da, filmin temaları arasındadır. Filmin adı, Türkçede Rapor anlamına gelir. Filmde, sonradan Oscar'a aday gösterilecek olan ünlü İranlı oyuncu Shohreh Aghdashloo da rol aldı.

Mashgh-e Shab, 1989 İran yapımı Abbas Kiyarüstemi filmidir. 86 dakika uzunluğundadır. Filmin adı, Türkçede Ev Ödevi anlamına gelir.

<i>Yakın Plan</i> Abbas Kiyarüstemi filmi

Yakın Plan, 1990 İran yapımı Abbas Kiyarüstemi filmidir. Kendisini ünlü yönetmen Mohsen Makhmalbaf olarak tanıtan ve varlıklı bir aileden çekeceği film için para istemesi sonucunda tutuklanan bir kişinin gerçeğe dayanan öyküsünü konu alır. Öyküde yer alan kişiler filmde kendilerini oynamıştır.

<i>ABC Afrika</i>

ABC Afrika, 2001 İran yapımı Abbas Kiyarüstemi belgeselidir. Süresi, 84 dakikadır.

The Roads of Kiarostami, 2005 İran yapımı siyah-beyaz Abbas Kiyarüstemi belgeselidir. Süresi, 32 dakikadır. Yönetmen, filmde, kendi ilham kaynaklarını göz önünde tutarak, şiirsel gözlemlerlerle sade siyah-beyaz fotoğrafları, müziği ve politik açıdan provoke edici finali birleştirir ve doğa manzaralarının gücünü yansıtır.

<span class="mw-page-title-main">1990 Mencil-Rudbar depremi</span>

Manjil-Rudbar depremi, 21 Haziran 1990'da İran'da, 1000 km. yarıçapındaki bölgede büyük hasara yol açan ve merkezi Rasht şehri ile Tahran'ın yaklaşık 200 km. kuzeybatısı olan deprem felaketidir. Richter ölçeğine göre 7.4 büyüklüğündeydi.

<span class="mw-page-title-main">Behmen Kiyarüstemi</span>

Behmen Kiyarüstemi, İranlı yönetmen, görüntü yönetmeni, kurgucu ve film yapımcısı. Yönetmen Abbas Kiyarüstemi'nin oğludur.

Abbas Kiyarüstemi, filmlerinde görülen, çocuk kahramanlar kullanmasından kırsal bölgelerde geçen hikâyelere ve arabaların içinde sabit kamerayla çekilmiş diyaloglara, teknik ve temaları karakteristik bir şekilde kullanmasıyla tanınır. Ayrıca İran şiirinden diyalog, film adları ve filmlerinde işlediği temalarda yararlanması ve çoğunlukla belgesel tarzda film yapımını tercih etmesi de yönetmenin belirgin özelliklerindendir.

<i>Aslı Gibidir</i> 2010 yapımı film

Aslı Gibidir, 2008 İran, Belçika, İtalya, Fransa ortak yapımı yapımı Abbas Kiyarüstemi filmidir. İtalya'nın Toscana bölgesinde çekildi. Fransızca olarak çekilen film, yönetmenin, dili Farsça olmayan ilk filmi olma özelliğini taşır. Ayrıca, Kiyarüstemi'nin ilk kez dünyaca ünlü yıldız oyuncuları oynattığı filmi olmasıyla da dikkat çeker.

İranlı yönetmen Abbas Kiyarüstemi dünya çapında seyirci ve eleştirmenlerin beğenisini kazandı ve kariyeri boyunca 70'in üzerinde ödül aldı.

<span class="mw-page-title-main">Kürt sineması</span>

Kürt sineması, Türkiye, Irak, Kürdistan Bölgesel Yönetimi, Suriye, İran veya Kürt diasporası gibi bölgelerde yaşayan Kürtlerin film endüstrisine dair faaliyetlerini ve sinema kültürlerini kapsamaktadır.

Sinemada üçlemeler, birbirleri ile bir şekilde bağlantılı bazı üçlü film gruplarına sinema yazarları ve eleştirmenler tarafından verilen addır. İngilizcede bu kavramın karşılığı Trilogy dir, ancak bazen bunun yerine cycle sözcüğü de kullanılmaktadır.