İçeriğe atla

José de Madrazo

José de Madrazo
Otoportresi
Genel bilgiler
Doğum adıJosé de Madrazo y Agudo
Doğum22 Nisan 1781(1781-04-22)
Santander, Kantabria
Ölüm8 Mayıs 1859 (78 yaşında)
Madrid, İspanya
Uyrukİspanyol
AlanıResim, gravür
Katıldığı akımlarBarok, neoklasisizm

José de Madrazo y Agudo (22 Nisan 1781, Santander - 8 Mayıs 1859, Madrid), İspanyol ressam ve gravür sanatçısı. Hem barok hem de neoklasik tarzda eserler üretti. Oğlu Federico Madrazo, torunu ise Raimundo Madrazo'dur.

Yaşamı

Madrazo, Gregorio Ferro'nun öğrencisiydi. Ferro, ressama Anton Raphael Mengs'in stil ve tekniğini San Fernando'daki Güzel Sanatlar Akademisinde öğretti. 1803 yılında, Paris'te Jacques-Louis David ile çalıştı. Bu çalışmaları sonucunda neoklasizme daha da yaklaştı. Aynı dönemde Ingres ile dost oldular.

Roma günleri

1806 yılında öğretmeni David, Madrazo'yu Roma'ya giderek orada klasik resim üzerine çalışmaya ikna etti. Roma'da San Lucas Akademisi'nde çalışırken yaptığı Viriato'nun Ölümü isimli tablosuyla başarı kazandı. Fransa'nın İspanya'yı işgal etmesi ve Joseph Bonaparte'a karşı olan diğer İspanyol ressam arkadaşları ile birlikte önce Roma'daki Sant'Angelo Şatosu sonra ise İspanya büyükelçiliğinde tutuklu kaldılar. Orada Napolyon'un sürgüne gönderdiği İspanya Kralı IV. Carlos ve karısı Parmalı Maria Luisa ile tanıştı.

2 Eylül 1809'da ressam Silesio Tadeusz Kunst'un kızı olan Elizabeth Kuntz ile Roma'da evlendi. 1813 yılında Carlos'un resmi ressamı oldu. Roma'daki geri kalan günlerinde çoğunlukla portreler ve Roma sosyal yaşantısını anlatan resimler çizdi.

1815 yılında Amiral Joachim Murat'ın Roma'ya girmesi Carlos ve çevresinin oradan uzaklaşmasına sebep oldu. Bu yüzden Madrazo da kraliyet ressamı unvanını kaybetti.

İspanya'ya dönüş

Napolyon'un düşüşü VII. Fernando'ya büyük bir güç kazandırdı. 1818 yılında Jose Madrazo Madrid'e elinde Fernando babası Carlos'a ait bir koleksiyonla döndü. Ressam Prado Müzesi'ni yeniden organize etti. Müzenin katalogunun hazırlanması ile bizzat kendisi ilgilendi ve katalogun hazırlanış yöntemini belirleyen isimlerden biri oldu.

1823 yılında ise önce San Fernando Güzel Sanatlar Akademisi'nin sonra Prado Müzesi'nin yöneticisi oldu. Madrazo'dan sonra oğulları ve torunları da resim kariyerini seçtiler.

Çalışmaları

Ressam, genellikle dini konularda çizdi ve tarih resimleri yaptı.

Kaynakça

  • Ramírez Domínguez, J.A., "Clasicismo y romanticismo en la pintura", Historia del Arte, Anaya, Madrid, 1986. ISBN 84-207-1408-9
  • Sanat Sözlüğü, 2001. ISBN 84-7630-842-6.
  • Sergi Katalogu, José de Madrazo, Santander, Marcelino Botín Vakfı, 1998, Madrid, Museo Municipal, 1998, José Luis Diez yönetiminde, ISBN 84-87678-69-6.
  • Sergi Katalogu, Le Néoclassicisme en Espagne, Journées d'études, 20-21 juillet 1989, Castres, Musée Goya, Jean-Louis Augé'nin « Quelques précisions d'archives sur Aparicio, Álvarez y Cubero, Lacoma et Madrazo » makalesi, sayfa 114-130, ISBN 2-905828-19-3.

Kaynak notları

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Diego Velázquez</span> İspanyol ressam (1599-1660)

Diego Rodríguez de Silva y Velázquez, İspanyol ressamdır.

<span class="mw-page-title-main">Francisco Goya</span> İspanyol ressam and printmaker (1746-1828)

Francisco José de Goya y Lucientes, Romantizm akımının önde gelen isimlerinden olan İspanyol ressam ve gravür sanatçısı. 18'inci yüzyıl sonları ve 19'uncu yüzyıl başlarının en önemli İspanyol sanatçısı olarak kabul edilir. Resimleri, çizimleri ve gravürleri, çağdaş tarihsel çalkantıları yansıttı ve önemli 19. ve 20. yüzyıl ressamlarını etkiledi. Goya, genellikle Eski Ustaların sonuncusu ve modernlerin ilki olarak anılır.

<span class="mw-page-title-main">Prado Müzesi</span>

Prado Müzesi, İspanya'nın başkenti Madrid'de yer alan bir müze ve sanat galerisidir.

<span class="mw-page-title-main">Kara Resimler</span>

Kara Resimler, İspanyol ressam Goya'nın, Sağırın Beşi adıyla bilinen evinin iki katındaki duvar sıvasına, dekorasyon amacıyla yağlı boya ile çizdiği 14 tablodan oluşan bir duvar resmi serisidir. Evi Şubat 1819'da satın alan Goya, resimleri 1819 ile 1824 arasında çizdi. 1873'te tuvale aktarılan resimler, Madrid'deki Prado Müzesi'nde muhafaza edilmektedir.

<i>2 Mayıs 1808</i>

2 Mayıs 1808,, İspanyol ressam Francisco de Goya'nın tablosu. Eser, eş resmi 3 Mayıs 1808 ile birlikte Madrid'deki Prado Müzesi'nde sergilenmektedir. Ressam, bu iki eseri 1814 yılında iki ay arayla çizmiştir.

<i>3 Mayıs 1808</i> İspanyol ressam Francisco Goyanın tablosu

3 Mayıs 1808 ya da Madrid'de 3 Mayıs 1808, İspanyol ressam Francisco Goya'nın 1814 yılında tamamladığı tablosudur. Eser şu anda, Madrid'deki Prado Müzesi'nde sergilenmektedir. Goya bu çalışmayı, Fransızların 1808'de Madrid'i işgali sırasında, Napolyon'un ordularına direnen İspanyolların anısına çizdi. Bu direniş aynı zamanda Yarımada Savaşı'nın tetikleyicisiydi. İspanyol ressamın, aynı boyutlardaki eş çalışması 2 Mayıs 1808 de tıpkı bu tablo gibi İspanya'nın geçici hükûmeti tarafından, Goya'nın önerisi ile, ressama ısmarlandı. Goya, Aragonca yazdığı bir mektupta bu tabloları yapma amacını şöyle açıkladı:

<i>Madrid Alegorisi</i>

Madrid Alegorisi (İspanyolca İspanyolca: Alegoría de la villa de Madrid, İspanyol ressam Francisco de Goya'nın 1809 yılında yaptığı yağlı boya tablosu. Eserin yapıldığı dönemde İspanya, Fransızlar tarafından işgal altındaydı. Ülkenin kralı, Fransa İmparatoru Napolyon Bonapart'ın baskısı ve İspanya kraliyet ailesini esir alması sonucunda erkek kardeşi Joseph Bonaparte olmuştu. Goya tıpkı bir önceki kral IV. Carlos'un olduğu gibi I. Joseph'in de saray ressamıydı. Ressam, Madrid Alegorisi'ni ilk çizdiğinde tablonun sağ tarafındaki ovale Joseph'in portresini yerleştirmişti ve Madrid şehrini temsil eden kadın figürü eserin son halindeki kadar belirgin değildi. Böylece Goya, kralın şehre göre önceliğini vurguluyordu. Şehir, krala olan sadakatini ise ayağının ucunda Joseph'e dönmüş bir şekilde duran köpek ile gösteriyordu.

<i>Savaşın Felaketleri</i>

Savaşın Felaketleri, İspanyol ressam Francisco de Goya'nın 1810 ile 1815 yılları arasında çizdiği 82 gravürden oluşan bir dizi resimdir. Serideki resimlerde savaşın korkunçluğu olduğu gibi ve etkileyici şekilde anlatılmıştır. Baskı resimlerde, İspanyol Bağımsızlık Savaşı sırasında işlenen acımasız suçlar ayrıntılı şekilde betimlenmiştir.

<i>Bir Köpek</i> resim

Bir Köpek ya da kısaca Köpek, İspanyol ressam Francisco de Goya'nın 1819 yılında aldığı evin duvarlarına dekorasyon amaçlı çizdiği Kara Resimler'den biri. Goya'nın bu çalışması evin üst katında, kapı girişinin sol tarafında yer alıyordu.

Juan Carreño de Miranda, Barok dönemde yaşamış İspanyol ressam.

<i>Çıplak Maya</i> İspanyol ressam Francisco de Goyanın 1790 ile 1800 yılları arasında tamamladığı tahmin edilen tablosu

Çıplak Maya ya da Çıplak Maja, İspanyol ressam Francisco de Goya'nın 1790 ile 1800 yılları arasında tamamladığı tahmin edilen tablosudur. Eser şu anda Madrid'deki Prado Müzesi'nde sergilenmektedir. Ressam bu tabloyu, İspanyol engizisyonunun çıplak kadın resimlerinin yapılmasını yasakladığı bir dönemde, İspanya başbakanı Manuel de Godoy'un isteği üzerine yaptı. Resim, Godoy'un koleksiyonuna 12 Kasım 1800 tarihinde katıldı.

<span class="mw-page-title-main">Luca Giordano</span>

Luca Giordano, geç dönem barok tarzında eserler vermiş İtalyan ressam ve gravür sanatçısıdır.

Eugenio Lucas Velázquez, romantik İspanyol ressamdır. Savaş manzaralarını ve insan figürlerini içeren tablolar ile freskler çizmiştir.

<i>San Isidro Festivali</i>

San Isidro Festivali, İspanyol ressam Francisco de Goya'nın 1819 yılında aldığı, Sağırın Beşi olarak bilinen, evinin duvarlarına dekorasyon amaçlı çizdiği Kara Resimler'den biri. Goya'nın bu çalışması evin zemin katında, kapı girişinin sağ tarafında yer alıyordu.

<span class="mw-page-title-main">San Fernando Güzel Sanatlar Kraliyet Akademisi</span>

San Fernando Güzel Sanatlar Kraliyet Akademisi, İspanya’nın başkenti Madrid'in Calle de Alcalá bölgesinde yer alan bir müze ve sanat galerisidir.

<span class="mw-page-title-main">Altamira Mağarası</span>

Altamira mağarası İspanya'nın kuzey kesiminde Franko-Kantabrik Bölge'de yer alan Paleolitik Çağlardan kalma mağaradır.

<span class="mw-page-title-main">Francisco de Zurbaran</span> İspanyol ressam (1598-1664)

Francisco de Zurbarán, 17. yüzyıl İspanyol ressam. Zurbaran Hristiyan dini ve dindarları hakkında resimleri ile isim yapmıştır.

Enrique Simonet Lombardo İspanyol ressam. Resimleri genellikle akademik realizm stilinde olup çoğunluğu alegorik konuları işlemektedir. Ama bunların yanında peyzaj tabloları, portreler ve savaş muhabiri olduğu zaman karakalem eskizler de yapmıştır. Yaşamının son zamanlarında hazırladığı eserler sembolizm ve izlenimcilik akımlarından etkilenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Joaquin Sorolla</span> İspanyol ressam (1863-1923)

Joaquin Sorolla ya da tam adıyla Joaquin Sorolla y Bastida, realist ve empresyonist eserler vermiş bir İspanyol ressam idi. Sorolla, portre resmi, manzara ve toplumsal ve tarihi konuların anıtsal eserlerinin resminde mükemmeldi. En tipik eserleri İspanya'nın parlak güneş ışığı ve güneşli Valensiya sahillerini insanları ve manzaraları ustaca resmetmesiyle ünlüdür.

María Blanchard İspanyol bir ressam. Sanatın benzersiz tarzlarından biri olan Kübizm tarzını geliştirmesiyle bilinir.