İçeriğe atla

Japamala

Japamala, jaap maala veya basitçe mala, Sanskritçe "alçak sesle söylemek, içten tekrarlamak, mırıldanmak" anlamına gelen japa kelimesi (Sanskrit: जप) ile çelenk anlamına gelen mala (Sanskritçe: माला; mālā) kelimelerinden oluşan kutsal bir hece veya ibareyi tekrarlamakta kullanılan dinî malzemeye verilen isim.[1]

Biçim ve malzeme

Tulasi ağacından mamul Tulsi japa mala

Neden tipik olarak 108 boncuk bulunduğuna dair çok sayıda açıklama vardır. 108 sayısı birçok Hindu, Budist ve Jain geleneğinde özel bir dini öneme sahiptir.[2] Bir mala genellikle birbirleriyle benzer boyutta 108 taneden olursa da çarpanları 108 adet olacak sayılarda ve genellikle 27 veya 54 gibi sayılarda olabilmektedir. "Guru boncuğu" olarak adlandırılan imame japada kullanılmaz.

Malzeme olarak ise genellikle çeşitli ağaç türleri seçilir. Hint dinleri ve Hinduizm icindeki mezheplerde farklı malzemeden ağaçlardan mamul boncuklar kullanılması tercih edilmektedir. Rudraksha, Tulsi, Sandal ağacı en yaygın kullanılan malzemelerdir.[3]

Hinduizm

Bir Hindu bilgin japa mala ile.

Rudraksha ağacının (Elaeocarpus ganitrus) meyve çekirdeklerinden yapılan boncuklar Şiva'nın adanmışları olan Şaivalar tarafından kutsal kabul edilir ve kullanımı Rudrakshajabala Upanishad'da öğretilir. Tulsi bitkisinin odunundan yapılan boncuklar Vishnu'nun takipçileri olan Vaishnavalar tarafından kullanılır.[4]

Mahayana Budizmi

Mahayana Budistleri tohumlar çok küçük olduğundan bir malaya dizilemeyen "bodhi ağacı "ndan yani ficus religiosa'dan gelmeyen ancak "bodhi tohumları" olarak adlandırılan Arecaceae and Fabaceae ağacının tohumlardan yapılan malaları kullanırlar. Çin ve Tibet'te sıklıkla;[5]

  • Ziziphus abyssinica veya Ziziphus jujuba den yapılan "Anka gözü" taneleri
  • Calamus jenkinsianus ağacından yapılan "Ay ve Yıldızlar" taneleri.
  • Corypha umbraculifera ağacından yapılan "Bodhi kökü" taneleri.
  • Elaeocarpus angustifolius ağacından yapılan Rudrakşa da denilen "King Kong" taneleri olan malalar kullanılır.

Tibet Budizmi

Tibet Budizminde "Bodhi tohumu" genellikle Ziziphus ağacının tohumlarından yapılır, sandal ağacı gibi ahşaptan, kemik ve değerli taşlar dahil olmak üzere çeşitli mala türleri (Tibetçe trengwa) kullanılır. Tibetli Budistler genellikle değerli taşlardan yapılan malaları en iyi tür olarak kabul eder. Akik, safir veya lapis lazuli gibi bazı taşlar daha popülerdir. Carnelian ve ametist gibi yarı değerli taşlar da kullanılabilir.[6]

Japon Budizmi

Japonya'daki Budizmde Budist tespihleri ojuzu (数珠, sayma tespihleri) veya onenju (念珠, düşünce tespihleri) olarak bilinir (buradaki "o" onursal bir ifadedir). Japonya'daki farklı Budist mezheplerinin farklı şekillerde tespihleri vardır ve bunları farklı şekillerde kullanırlar.

Kullanım

Vrindavan'da bir Sadhu

Hinduizm, Budizm, Jainizm ve Sihizm gibi Hint dinlerinde mantraların, duaların veya diğer kutsal ibarelerin zikrini saymak (japa) kullanılan Japamalalar aynı zamanda kötülüğü savuşturmak, kutsal bir ikonanın önünde secde etmek gibi sadhana (spiritüel uygulama) biçimlerini icra ederken de boyunda veya elde taşınır. Ayrıca dini kimliğin sembolü olarak da kullanılırlar.[7]

Japamala kullanılarak herhangi bir ibarenin tekrarlanmasıyla gerçekleştirilen ruhsal disipline Japa yoga adı verilir ve genellikle Bhakti Yoga'nın bir parçası olarak kabul edilir.[8]

Japa Yoga Patanjali'nin Yoga Sutralarında Yoga'nın aşamaları içinde Pratyahara aşamasına tekabül eden ve ardından gelen konsantrasyon dhrana ve meditasyon dhyana aşamalarına erişmek için icra edilen bir ruhsal pratiktir.[9]

Hinduizmde içinde bulunduğumuzun varsayıldığı Kali Yuga çağında Japa Yoga en elverişli ruhsal pratik olarak kabul edilir. Önde gelen Hindu kutsal metinlerinden Bhagavad Gita'da Yajnalar (kurbanlar) arasında Japa-Yajnayım anlamına gelen ibare “Yajnanam Japa-Yajnosmi" ifadesi de Japa-Yoga'ya verilen değeri göstermektedir.[10]

Ayrıca bakınız

Bibliyografya

  • James G. Lochtefeld, The Illustrated Encyclopedia of Hinduisms, New York: The Rosen Publishing Group, Inc.,2002
  • George Joji Tanabe "Telling Beads: The Forms and Functions of the Buddhist Rosary in Japan". Beiträge des Arbeitskreises Japanische Religionen, 2012.
  • N.C.Panda, Japa Yoga (Mantra Yoga), New Delhi, D.C.Printworld, 2007
  • Swami Sivananda, Japa Yoga: A Comprehensive Treatise on Mantra-Sastra, The Divine Life Trust Society, 2005.
  • Swami Satyananda Saraswati, Satyam Speaks Mantra, Bihar School of Yoga, 2022
  • Swami Venkatesananda, Japa Yoga (The Path of Self-Realisation), Rajan Electric Press, 1965.
  • Pandit Rajmani Tigunait, The Power of Mantra The Mystery of Initiation, Himalayan Institute, 1996.
  • S.K.Ramachandra Rao, Tantra- Mantra-Yantra, Arnold-Heinemann, 1979.
  • David Frawley, Mantra Yoga and Primal Sound, Lotus Press, 2010.
  • Harold G. Coward, David J.Goa, Mantra:Hearing the Divine in India and America, Columbia University Press, 2004.
  • Swami Vishnudevananda, Meditation and Mantras, New York, Om Lotus Pub.1978.
  • Om Swami, The Hidden Power of Gayatri Mantra, Jaico Publishing House, 2019.
  • Harvey P. Alper, Understanding Mantras, Albany N.Y.State University of New York Press, 1989.

Kaynakça

  1. ^ James G. Lochtefeld, The Illustrated Encyclopedia of Hinduisms, New York: The Rosen Publishing Group, Inc., 2002, s.315,411-412
  2. ^ John Kieschnick, The Impact of Buddhism on Chinese Material Culture, Princeton and Oxford: Princeton University Press, 2003, s.118–138
  3. ^ James G. Lochtefeld, The Illustrated Encyclopedia of Hinduisms, New York: The Rosen Publishing Group, Inc., 2002 s.412
  4. ^ Frederick J. Simoons, Plants of life, plants of death. University of Wisconsin Press, 1998, s. 7–40
  5. ^ Li Feifei; Li, Jianqin; Liu, Bo; Zhuo, Jingxian; Long, Chunlin "Seeds used for Bodhi beads in China". J Ethnobiol Ethnomed. 2014, 10: 15, s.118-138 doi:10.1186/1746-4269-10-15.
  6. ^ Konchog Lhadrepa ve Charlotte Davis, The Art of Awakening: A User's Guide to Tibetan Buddhist Art and Practice, 2017, Shambhala Publications; Rinpoche, Gyatrul Rinpoche - Sangye Khandro, Generating the Deity. Snow Lion Publications, 1996, s.99; "Buddhist studies: Malas (beads)". [www.buddhanet.net] Buddha Dharma Education Association. Retrieved 2009-02-05.
  7. ^ George Joji Tanabe "Telling Beads: The Forms and Functions of the Buddhist Rosary in Japan". Beiträge des Arbeitskreises Japanische Religionen, 2012
  8. ^ N.C.Panda, Japa Yoga (Mantra Yoga), New Delhi, D.C.Printworld, 2007, s.13
  9. ^ N.C.Panda, Japa Yoga (Mantra Yoga), New Delhi, D.C.Printworld, 2007, s.14-15
  10. ^ Swami Sivananda, Japa Yoga: A Comprehensive Treatise on Mantra-Sastra, The Divine Life Trust Society, 2005, s.3

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Budizm</span> Bir din ve hayat felsefesi

Budizm, bugün dünya üzerinde yaklaşık 500 milyonu aşkın inananı bulunan bir dindir. İlk önce Hindistan’da ortaya çıkmış, daha sonra zaman içinde Güneydoğu ve Doğu Asya’da yayılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Hinduizm</span> Hindistan merkezli bir din

Hinduizm, çok kapsamlı inanç ve yaşam felsefesinin toplamıdır. Özellikle Hindistan, Nepal ve Bangladeş'te yaygındır. Günümüzde yaklaşık 1.25 milyar izleyeni ile Hristiyanlık ve İslam'dan sonra üçüncü sırada yer alan Hinduizm inancının neredeyse tüm takipçileri Hindistan ve çevresinde bulunmaktadır. Budizm ve Zen Budizmi gibi çeşitli ekoller Hinduizm'den kaynaklanıp ayrılmıştır.

Meditasyon ya da dalınç, Latince meditatio kelimesinden türetilmiş, sözcük anlamıyla birçok Batı dilinde "derin düşünme" anlamına gelmekte olan bir terim olup, sözlüklerde, "kişinin iç huzuru, sükûnet, değişik şuur halleri elde etmesine ve öz varlığına ulaşmasına olanak veren, zihnini denetleme teknikleri ve deneyimlerine verilen ad" olarak tanımlanır. Meditasyon tekniklerine, ait oldukları, Budizm (Hindistan), Taoizm (Çin), Bön (Tibet), Zen (Japonya) ve İslamiyet'te (tefekkür) gibi inanç sistemlerine göre ve izledikleri yöntemlere göre değişik adlar verilmiştir. Ayrıca günümüzde mevcut farklı inanç sistemleri, mezhepler ve ekoller meditasyonu farklı olarak yorumlamakta ve farklı şekillerde uygulamaktadırlar. Bu bakımdan standart ya da tek biçimli bir meditasyondan söz etmek olanaksızdır.

<span class="mw-page-title-main">Gayatri Mantra</span>

Hint kutsal metinleri Vedalarda geçen Hint dünyasında ve en yüksek düzeyde saygı gören mantra. Vedalardaki diğer mantralar gibi Gayatri Mantra'nın da doğrudan mucidi olmadığı kabul edilir. Mantra'nın ermiş Brahmarshi Vishvamitra'ya vahiy yoluyla Tanrı tarafından aktarıldığına inanılır. Rigveda'da bir ayette mantranın Savitr adlı Tanrı'ya yönelik gerçekleştirildiği yorumlandığından Savitri mantra olarak da adlandırılır.

<span class="mw-page-title-main">Mantra</span>

Mantra, genellikle Sanskritçe olan dini hece veya şiirdir. Kullanımı mantra ile ilişkili ve okul ve felsefesine göre değişiklik gösterir. Esasen ruhani kanallar olarak kullanılırlar, kelimeler ve oluşan titreşimlerden faydalanarak kişinin daha yüksek bir bilince ulaşmasını amaçlar. Diğer amaçları, dini törenlerde bolluğa sahip olmak, tehlikeden uzak olmak veya düşmanları elemek içindir. Mantralar Hindistan'da Vedik Hinduizmi ile çıkmıştır ve daha sonra Budistler, Sikhler ve Jainler tarafından benimsenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Tespih</span> Belli sayıda boncuk tanesinin oluşturduğu halka

Tespih, tekrarlanan monoton işlemleri saymak amacıyla ipe dizilmiş ve belli sayıda boncuk tanesinin oluşturduğu halkaya denir. Tespihin 11, 33 ve 99 taneli olanları Müslümanlar, 33 ve 59 taneli olanları Hristiyanlar ve 108 taneli olanı Budistler tarafından kullanılır.

<span class="mw-page-title-main">Sri Anandamayi Ma</span> Hindu guru

Anandamoyi Ma olarak da tanınan Sri Anandamayi Ma, Bengal kökenli Hindu bilge ve azize.

<span class="mw-page-title-main">Samadhi</span>

Samadhi, Budizm ve Hinduizm'de, zihinsel konsantrasyon anlamında kullanılan bir terimdir.

<span class="mw-page-title-main">Yoga</span> Hindistan kaynaklı meditasyon uygulamaları ve 2020li yıllarda Batıda yaygınlaşan spor-meditasyon uygulaması

Yoga (Sanskrit), Hindistan kaynaklı fiziksel ve zihinsel disiplinleri tarif etmek için kullanılan bir kelimedir. Aynı zamanda Hinduizm, Budizm ve Jainizm'de çeşitli meditatif uygulamalara da yoga adı verilmektedir. Hinduizmde, altı geleneksel felsefe okulundan (āstika) biri olarak kabul edilir.

<span class="mw-page-title-main">Bodh Gaya</span>

Bodh Gaya veya Bodhgaya (बोधगया) Hindistan'ın Bihar eyaletinde Gaya bölgesinde yer alan Budist hac merkezidir. Gautama Buddha burada aydınlanmaya ulaşmıştır. Mahabodhi manastırı, bölgede en önemli tapınaktır; 2002 yılında UNESCO Dünya Mirası listesi listesine dahil edilmiştir.

Asanalar listesi'ne okuluna bağlı olarak birçok farklı isim verilebilir. Patanjali'nin Yoga Sutralarına göre Yoga'nın sekiz bölümünden dördüncüsü asanadır.

<span class="mw-page-title-main">Boncuk</span> delikli bir süs eşyası

Boncuk; cam, taş, sedef, inci, fildişi, boynuz, kemik, tahta, metal, plastik gibi maddelerden yapılan, genelde ip ya da tel geçmesi için ortası delik, çoğu yuvarlak ve renkli süs tanesi. Boncuk işinde kullanıldığı gibi, gerdanlık, bilezik, nazar boncuğu, tespih yapımında da kullanılır. Yazma kenarına boncuk oyası olarak işlenir.

<span class="mw-page-title-main">Hint felsefesi</span>

Hint (Hindu) Felsefesi Hindistan'ın eski çağlarında ortaya çıkmış, içinde felsefeleri, dünya görüşlerini, öğretileri barındıran kendilerinin ise Darşana dedikleri geniş bir yelpazeyi içine alır. Milattan önce 15. yüzyılda geç vedalar döneminde oluşturulan upanişadlar ilk yazılı ve hala önemsenen kaynaklardır. Radhakrishnan'a göre dünyanın en eski felsefi yapıtlarıdır. Modern yorumcular Hint Felsefesinde iki ana gelenek olduğunu öne sürerler. Veda'da söylenenleri kaynak olarak görüp kabul eden geleneğe Astika, Veda'lara mesafe koyan geleneklere de Nastika geleneği denir. Nastika akımından olan okullar arasında Budizm, Cainizm, Ajivika, Carvaka vs. bulunur. Hint felsefesinde Veda'ları kabul eden Astika akımında altı sistem bulunur. En eskisi Samkhya'dır ve ondan ortaya çıkan Yoga'dır. Diğer dördü Nyaya, Vaiseşika, Mimamsa, Vedanta'dır. Yoga adlı eserinde inançlar üzerine çalışan felsefeci Eliade'e göre Hindu düşünce sisteminin olmazsa olmaz dört temel kavramı karma, maya, nirvana ve yoga'dır. Karma, insanı kozmosa bağlayan evrensel nedensellik yasasıdır, "eden, ettiğini bulur" diye algılanır. Maya, kozmosu doğurur ve onun geri dönüşünü de yönetir. İnsanlar cehaletle körleştiği sürece bu kozmik yanılsamayı besler. Nirvana, Karma ve Maya'nın ötesinde konumlanmış asıl hakikat, koşullanmamış, aşkın bir hal, durumdur. Yoga ise varlığa erişmenin yollarıdır.

<span class="mw-page-title-main">Çin'de Budizm</span>

Çin'de Budizm, MÖ 1. yüzyılda gelmiştir. Budizm, Çin kültürünü sanat, siyaset, edebiyat, felsefe, tıp ve malzeme kültürü gibi çok çeşitli alanlarda şekillendirmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Japa</span>

Japa bir mantranın ya da ilahi bir adın meditatif tekrarıdır. Hinduizm, Jainizm, Sihizm, Budizm, ve Shintō’da bulunan bir uygulamadır.

Bhakti yoga, herhangi bir kişisel tanrıya karşı sevgi dolu adanmaya odaklanan Hinduizm içindeki ruhsal bir yol veya ruhsal uygulamadır. Hinduizmde Mokşa'ya giden birkaç yoldan biridir, diğer yollar Cnana yoga, Karma yoga ve Kriya yogadır.

Sanskrit metinlerinde Rāja yoga hem yoganın amacı hem de ona ulaşmanın bir yöntemi olarak tasvir edilir. 19. yüzyılda Swami Vivekananda, Raja Yoga adlı kitabında Patanjali'nin Yoga Sutraları yorumladığında bu terim aynı zamanda yoga pratiği için kullanılan modern bir isim haline geldi. O zamandan beri Rāja yoga; ashtanga yoga, kral yogası, sahaja marg ve klasik yoga gibi çeşitli isimlerle adlandırıldı.

<span class="mw-page-title-main">Budist felsefe</span>

Budist felsefe, Gotama Buda'nın ölümünden sonra Hindistan'daki çeşitli Budist okulları arasında gelişen ve daha sonra Asya'nın büyük kısmına yayılan felsefi araştırmalar ve araştırma sistemlerini ifade eder. Budist öğretilerinin yaşam, varoluş, bilgi, akıl, madde ve insan ahlakı değerlerine bakışı veya uygulanması, Budist felsefenin temel konusunu oluşturur. Buda’nın yaşamı boyunca kişisel olarak öğretilerini yazılı olarak kayıt etmemesinden dolayı, Budist felsefesi büyük oranda Budist okullarında geliştirilen Budist öğretilerinin yeniden inşası üzerine kurulmuştur. Budist felsefe’nin çalışma konusu, "Dukkha" kavramı ile başlar. Dukkha, Pali dilinde genellikle sefalet, mutsuzluk, keder, talihsizlik ve umutsuzluk anlamına gelir. Felsefe'nin amacına göre, Dukkha'dan Nirvana'ya ulaşmanın yolu dört asil hakikatte özetlenmiştir. Budizm’de Nirvana’ya ulaşmanın yolu hem felsefi akıl yürütme, hem de meditasyonu birleştirmekten geçer.

<span class="mw-page-title-main">Sivananda Saraswati</span>

Sivananda Saraswati Hindu ruhani öğretmeni ve yoga gurusu.

Hinduizmde güneşin doğuş saatinden yaklaşık bir buçuk saat önce başlayan zaman dilimi. Bu zaman diliminin ibadet ve meditasyon için günün en bereketli zamanı olduğu düşünüldüğünden Hindu ruhsallığında ruhsallık taliplerine bu zaman dilimi girmeden uykudan uyanıp Brahmamuhurtha zamanının tam olarak değerlendirilmesi tavsiye edilir.