İçeriğe atla

Jan Swammerdam

Jan Swammerdam
Doğum12 Şubat 1637(1637-02-12)
Amsterdam, Birleşik Hollanda Cumhuriyeti
Ölüm17 Şubat 1680 (43 yaşında)
Amsterdam, Birleşik Hollanda Cumhuriyeti
MilliyetHollandalı
Mezun olduğu okul(lar)Leiden Üniversitesi
Tanınma nedeniEritrositlerin tanımlanması, entomoloji üzerine çalışmalar
Kariyeri
DalıEntolomoji

Jan ya da Johannes Swammerdam (12 Şubat 1637 - 17 Şubat 1680) Hollandalı bir biyolog ve mikroskopisttir. Böcekler üzerine yaptığı çalışmalar, bir böceğin yaşamı boyunca geçirdiği çeşitli evrelerin - yumurta, larva, pupa ve yetişkin - aynı hayvanın farklı biçimleri olduğunu göstermiştir. Anatomik araştırmalarının bir parçası olarak kas kasılması üzerine deneyler yaptı. 1658'de kırmızı kan hücrelerini gözlemleyen ve tanımlayan ilk kişi oldu. Mikroskobu diseksiyonlarda kullanan ilk kişilerden biriydi ve teknikleri yüzlerce yıl boyunca yararlı olmaya devam etti.

Eğitimi

Oudeschans, Jan de Beijer tarafından çizilmiştir

Johannes Swammerdam 15 Şubat 1637'de Oude Kerk, Amsterdam'da vaftiz edildi. Babası Jan (veya Johannes) Jacobsz (-1678) bir eczacı ve dünyanın dört bir yanından amatör bir mineral, sikke, fosil ve böcek koleksiyoncusuydu. Babası 1632 yılında Weesp'te Baartje Jans (-1660) ile evlendi.[1] Çift Montelbaanstoren'in karşısında, limanın, Hollanda Batı Hindistan Şirketinin merkezinin ve amcasının çalıştığı depoların yakınında yaşıyordu. Çocuklarından bazıları Valon kilisesine gömülmüştür, aynı şekilde Jan'ın kendisi (hiç evlenmemiştir) ve babası da orada gömülüdür.[2]

Swammerdam gençliğinde babasına koleksiyonunun bakımı için yardım etmişti. Babasının teoloji okumasını istemesine rağmen Swammerdam 1661'de Leiden Üniversitesinde tıp okumaya başladı. Johannes van Horne ve Franciscus Sylvius'un rehberliğinde çalıştı. Öğrenci arkadaşları arasında Frederik Ruysch, Reinier de Graaf, Ole Borch, Theodor Kerckring, Steven Blankaart, Burchard de Volder, Ehrenfried Walther von Tschirnhaus ve Niels Stensen vardı. Swammerdam tıp eğitimi alırken kendi böcek koleksiyonunu oluşturmaya başladı.[3]

Swammerdam 1663 yılında çalışmalarına devam etmek üzere Fransa'ya taşındı.[4] Saumur Protestan Üniversitesinde Tanaquil Faber'in rehberliğinde bir yıl eğitim gördü. Daha sonra Paris'te Melchisédech Thévenot'nun bilim akademisinde eğitim gördü. 1665 yılında Hollanda Cumhuriyeti'ne döndü ve diseksiyon yapan ve bulgularını yayınlayan bir grup hekime katıldı. Swammerdam 1666 ve 1667 yılları arasında Leiden Üniversitesinde tıp eğitimini tamamladı; De respiratione usuque pulmonum başlığı altında yayınlanan solunum mekanizması üzerine teziyle 1667 yılında van Horne'un yanında tıp doktoru unvanını aldı.[3]

Van Horne ile birlikte uterusun anatomisini araştırdı. Bu araştırmanın sonucu 1672 yılında Miraculum naturae sive uteri muliebris fabrica başlığı altında yayımlandı. Swammerdam, Reinier de Graaf'ı, kendisinin ve Van Horne'un yumurtalık ve yumurtaların önemine ilişkin daha önce yaptıkları keşiflerden kendine pay çıkarmakla suçladı. Mum enjeksiyon teknikleri ve Johannes Hudde tarafından yapılan tek mercekli bir mikroskop kullanmıştır.

Böcekler üzerine araştırmalar

Swammerdam tıp okurken böcekleri incelemeye başlamış ve doktor olduktan sonra da böcekler üzerine yoğunlaşmıştır. Babası geçimini sağlaması için baskı yapsa da Swammerdam yılmadı ve 1669'un sonlarında Historia insectorum generalis ofte Algemeene verhandeling van de bloedeloose dierkens'i (Böceklerin Genel Tarihi ya da Küçük Kansız Hayvanlar Üzerine Genel İnceleme) yayımladı. Bu eser, Fransa'da ve Amsterdam çevresinde topladığı böcekler üzerine yaptığı çalışmaları özetlemektedir. Böceklerin iç anatomiden yoksun, kusurlu hayvanlar olduğu yönündeki Aristotelesçi görüşe karşı çıkmıştır.[3] Yayının ardından babası tüm mali desteğini geri çekti.[5] Sonuç olarak Swammerdam, kendi araştırmalarını finanse etmek için en azından ara sıra doktorluk yapmak zorunda kaldı. Amsterdam'da hastanede ölenlerin cesetlerini incelemek için izin aldı.[6]

Historia'dan bir sivrisinek illüstrasyonu

Swammerdam üniversitedeyken zamanının dini ve felsefi fikirleriyle derinlemesine ilgilendi. Tanrı'nın bazı canlıları yarattığını ama böcekleri yaratmadığını savunan kendiliğinden oluşumun ardındaki fikirlere kategorik olarak karşı çıkmıştır. Swammerdam bunun, evrenin bazı bölümlerinin Tanrı'nın iradesinin dışında bırakıldığı anlamına geleceğini savundu. Swammerdam bilimsel çalışmasında, Tanrı'nın yaratışının zaman içinde gerçekleştiğini ve bunun tekdüze ve istikrarlı olduğunu kanıtlamaya çalıştı. Swammerdam, doğa felsefesi Hollandalı entelektüeller tarafından geniş ölçüde benimsenmiş olan René Descartes'tan çok etkilenmiştir. Discours de la Methode'da Descartes doğanın düzenli olduğunu ve sabit yasalara uyduğunu, dolayısıyla doğanın rasyonel olarak açıklanabileceğini savunmuştu.[7]

Swammerdam, tüm canlıların yaratılışının ya da neslinin aynı yasalara uyduğuna ikna olmuştu. Üniversitede erkek ve kadınların üreme organlarını inceledikten sonra böceklerin oluşumunu incelemeye koyuldu. Kral arının aslında bir kraliçe arı olduğunu keşfettikten sonra kendini böcekleri incelemeye adamıştı. Swammerdam bunu biliyordu çünkü yaratığın içinde yumurtalar bulmuştu. Ancak bu bulgusunu yayınlamadı. Swammerdam, Matthew Slade ve Paolo Boccone ile yazışmış ve Willem Piso, Nicolaas Tulp ve Nicolaes Witsen tarafından ziyaret edilmiştir.[8] Thévenot eşliğinde Cosimo III de' Medici'ye devrim niteliğinde bir keşif daha gösterdi. Bir tırtılın içinde kelebeğin uzuvları ve kanatları görülebiliyordu (günümüzde hayali disk olarak adlandırılır).

Swammerdam aynı yılın sonlarında Böceklerin Genel Tarihi ya da Kansız Hayvanlar Üzerine Genel İnceleme'yi yayınladığında, sadece böceklerin iç anatomiden yoksun olduğu fikrini ortadan kaldırmakla kalmamış, aynı zamanda böceklerin kendiliğinden oluştuğu ve yaşam döngülerinin bir metamorfoz olduğu şeklindeki Hristiyan düşüncesine de saldırmıştır.[9] Swammerdam tüm böceklerin yumurtadan çıktığını ve uzuvlarının yavaşça büyüyüp geliştiğini savunmuştur. Dolayısıyla böcekler ile sözde yüksek hayvanlar arasında bir ayrım yoktu. Swammerdam "kaba hatalara" savaş açmıştı ve ona göre böceklerin sembolik yorumu, yüce mimar olan Tanrı'nın gücüyle bağdaşmıyordu.[10] Bu nedenle Swammerdam, on yedinci yüzyıldaki metamorfoz kavramını - bir böceğin farklı yaşam evrelerinin (örneğin tırtıl ve kelebek) farklı bireyleri[11] veya bir hayvan türünden diğerine ani bir değişimi temsil ettiği fikrini - ortadan kaldırmıştır.[12]

Miraculum naturae sive uteri muliebris Fabrica

Spiritüellik

Swammerdam bir vicdan krizi yaşadı; babası böcekleri incelemeyi reddetti. Bilimsel araştırmalarının Yaratıcı'ya bir övgü olduğuna inanırken, merak putuna tapıyor olabileceğinden korkmaya başladı. Swammerdam 1673 yılında kısa bir süreliğine Flaman mistik Antoinette Bourignon'un etkisi altına girdi. Mayıs sineği üzerine yazdığı Ephemeri vita başlıklı 1675 tarihli risalesi dindar şiirler içeriyor ve dini deneyimlerini belgeliyordu.[5] Swammerdam, Almanya'nın Nordstrand kentinde Bourignon'un tarikatının kollarında teselli buldu. Swammerdam, Nicolas Steno'nun annesini ziyaret etmek için Kopenhag'a gitti, ancak 1676'nın başlarında Amsterdam'a geri döndü. Henry Oldenburg'a yazdığı bir mektupta, "Hiçbir zaman bu günlerdeki kadar meşgul olmadım ve tüm mimarların şefi çabalarımı kutsadı" diye açıklıyordu.[13]

Bybel der natuure

Bybel der Nature, 1693

Dini krizi, bilimsel araştırmalarını sadece kısa bir süreliğine kesintiye uğrattı ve 43 yaşında erken ölümüne kadar ana eseri olacak eser üzerinde çalıştı. Bu eser 1680'de öldüğünde basılmamıştı ve ölümünden sonra 1737'de Leiden Üniversitesi profesörü Herman Boerhaave tarafından Bybel der natuure adıyla yayımlandı.[14][15] Tüm böceklerin incelenmeye değer olduğuna inanan Swammerdam, mikroskop ve diseksiyon kullanarak elinden geldiğince çok sayıda böcek hakkında epik bir inceleme derlemişti. Marcello Malpighi'den esinlenen Swammerdam, De Bombyce'de ipek böceklerinin, mayıs sineklerinin, karıncaların, geyik böceklerinin, peynir akarlarının, arıların ve diğer birçok böceğin anatomisini anlatmıştır. Swammerdam'ın bilimsel gözlemleri, yüce yaratıcı Tanrı'nın varlığıyla beslenmiştir.[16] Swammerdam'ın bit övgüsü bir klasik haline geldi:

İşte size bir bitin anatomisinde Tanrı'nın Her Şeye Gücü Yeten Parmağı'nı sunuyorum: burada mucize üstüne mucize bulacak ve Tanrı'nın bilgeliğinin en ufak bir noktada açıkça tezahür ettiğini göreceksiniz.[7]

Arılar üzerine araştırmalar

Swammerdam'ın ana arının üreme organlarını mikroskopla gözlemlediği çizimi.

Biblia naturae'de, çağdaşlarının kraliçe arıyı yanlışlıkla erkek olarak tanımladıklarının ilk görsel kanıtı yayınlandı.[17] Swammerdam ayrıca kraliçe arının koloninin tek annesi olduğuna dair kanıtlar da sunmuştur.[18] Swammerdam beş yıl boyunca yoğun bir arıcılık faaliyeti yürütmüştü. Erkek arıların erkeksi olduğunu ve iğnelerinin bulunmadığını tespit etmiştir. Swammerdam işçi arıları "doğal hadım" olarak tanımlamıştır, çünkü onlarda yumurtalık tespit edememiş, ancak onları dişi doğasına daha yakın olarak tanımlamıştır. Swammerdam, kraliçe arının üreme organlarının mikroskopla gözlemlenen bir çizimini yapmıştır.[19] Antik çağlardan beri kraliçe arının erkek olduğu ve kovanı yönettiği iddia edilmekteydi. İlk olarak 1586 yılında Luis Mendez de Torres kovanın bir dişi tarafından yönetildiği bulgusunu yayınlamış, ancak Torres kraliçenin kolonideki diğer tüm arıları bir "tohum" aracılığıyla ürettiğini savunmuştu. 1609'da Charles Butler erkek arıların cinsiyetini erkek olarak kaydetmiş, ancak yanlışlıkla işçi arılarla çiftleştiklerine inanmıştır. Swammerdam'ın ana arının iç anatomisi üzerine yaptığı çizim ancak 1737 yılında yayınlanmıştır.[18] Petek geometrisi çizimi ilk olarak Biblia naturae'de yayınlanmış, ancak Giacomo Filippo Maraldi tarafından 1712 tarihli kitabında referans gösterilmiştir.[20] Swammerdam'ın arılar üzerine yaptığı araştırmanın detayları başka yerlerde de yayınlanmıştı çünkü bulgularını diğer bilim insanlarıyla yazışarak paylaşmıştı. Diğerlerinin yanı sıra, Swammerdam'ın araştırmasına Nicolas Malebranche tarafından 1688 yılında atıfta bulunulmuştu.[13]

Kaslar üzerine araştırmalar

Swammerdam'ın sinir-kas preparatı çizimi. Bir kurbağa uyluk kasını, kabın yan tarafındaki bir delikten çıkıntı yapan bir sinirle birlikte cam bir şırıngaya yerleştirmiştir. Sinirin tahriş edilmesi kasın kasılmasına neden oldu, ancak suyun seviyesi ve dolayısıyla kasın hacmi artmadı.

Biblia naturae'de Swammerdam'ın kaslar üzerine yaptığı araştırma yayımlandı. Swammerdam, kas kasılmalarından 'hareketli ruhların' sorumlu olduğu fikri olan baloncu teorinin çürütülmesinde kilit bir rol oynamıştır. Yunan hekim Galen tarafından desteklenen bu düşünceye göre sinirlerin içi boştu ve içlerinden geçen ruhların hareketi kasların hareketini sağlıyordu.[21] René Descartes bu fikri bir hidrolik modeline dayandırarak ilerletmiş, ruhların sıvılara ya da gazlara benzediğini öne sürmüş ve onları 'hayvan ruhları' olarak adlandırmıştır.[21] Descartes'ın refleksleri açıklamak için kullandığı modelde, ruhlar beynin ventriküllerinden sinirlere ve oradan da kaslara akarak kasları harekete geçiriyordu.[21] Bu hipoteze göre kaslar, içlerine akan hayvan ruhları nedeniyle kasıldıklarında daha da büyüyecekti. Swammerdam bu fikri test etmek için kesilmiş kurbağa uyluk kasını, ucunda az miktarda su bulunan hava geçirmez bir şırıngaya yerleştirdi.[21] Böylece kas kasıldığında hacminde bir değişiklik olup olmadığını suyun seviyesindeki değişikliği gözlemleyerek belirleyebildi (sağdaki resim).[21] Swammerdam siniri tahriş ederek kasın kasılmasına neden olduğunda, su seviyesi yükselmedi, aksine çok az miktarda alçaldı; bu da kasın içine hava veya sıvı akmadığını gösterdi.[21] Sinir uyarımının harekete yol açtığı fikri, davranışın uyaranlara dayandığı fikrini ortaya koyarak sinirbilim için önemli sonuçlar doğurmuştur.[21]

Swammerdam'ın araştırması yayınlanmadan önce, Swammerdam'ı Amsterdam'da ziyaret etmiş olan Nicolas Steno tarafından referans alınmıştı. Swammerdam'ın araştırması, Steno'nun Biblia naturae'de atıfta bulunulan Elements of Myology'nin ikinci baskısını 1669'da yayınlamasından sonra sona ermiştir.[22] Steno'nun Malpighi'ye yazdığı 1675 tarihli bir mektup, Swammerdam'ın kas kasılması üzerine bulgularının onun bilinç krizine neden olduğunu düşündürmektedir. Steno, Malpighi'ye Swammerdam'ın deneyler için yaptığı çizimleri göndererek, "bu konuda bir inceleme yazdığında onu yok etti ve sadece bu şekilleri korudu. Tanrı'yı arıyor ama henüz Tanrı'nın Kilisesi'nde değil." dedi.[23]

Miras

Amsterdam Oudeschans 18
Amsterdam Oudeschans 18

Swammerdam, babasıyla birlikte 27 çekmeceli dolapta 6.000 obje topladı. Swammerdam'ın Historia insectorum generalis adlı eseri ölmeden önce yaygın olarak biliniyor ve alkışlanıyordu. Ölümünden iki yıl sonra 1680'de Fransızcaya, 1685'te de Latinceye çevrildi. Historia insectorum 1705'in yazarı John Ray, Swammerdam'ın yöntemlerini "hepsinin en iyisi" olarak övmüştür.[13] Swammerdam'ın böcekler ve anatomi üzerine yaptığı çalışmalar önemli olsa da birçok güncel tarih onu keşifleri kadar yöntemleri ve mikroskop kullanma becerisiyle de hatırlamaktadır. Örneklerin incelenmesi, korunması ve diseksiyonu için, kan damarlarının görüntülenmesini kolaylaştırmak için balmumu enjeksiyonu da dahil olmak üzere yeni teknikler geliştirmiştir. İçi boş insan organlarının hazırlanması için icat ettiği bir yöntem daha sonra anatomi alanında çokça kullanıldı.[6] Avrupa'daki çağdaşlarıyla yazışmış ve arkadaşları Gottfried Wilhelm Leibniz ve Nicholas Malebranche onun mikroskobik araştırmalarını kendi doğa ve ahlak felsefelerini kanıtlamak için kullanmışlardır.[13] Ancak Swammerdam, Tanrı'nın büyük tasarımının Güneş Sistemi'nin mekaniğinde, mevsimlerde, kar tanelerinde ve insan gözünün anatomisinde tespit edildiği 18. yüzyılın doğal teolojisini müjdelemekle de anılmaktadır.[13] Entomolojik çalışmalarının T. Floyd tarafından yapılan İngilizce çevirisi 1758 yılında yayınlanmıştır.[6]

Jan Swammerdam'ın özgün bir portresi günümüze ulaşmamıştır.[24]

Kaynakça

  1. ^ "Jan Jacobsz. Swammerdam". 19 Mayıs 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Mayıs 2023. 
  2. ^ Scheltema, Pieter (1863). Aemstel's oudheid of gedenkwaardigheden van Amsterdam (Felemenkçe). Scheltema. ss. 103-107. 
  3. ^ a b c Klaas Van Berkel; Albert Van Helden; L. C. Palm (1999). The History of Science in the Netherlands: Survey, Themes and Reference. BRILL. ss. 570. ISBN 9789004100060. 
  4. ^ "Het 'Boeck der Natuere' (2006) by Eric Jorink, p. 231". 20 Mayıs 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Mayıs 2023. 
  5. ^ a b Klaas Van Berkel; Albert Van Helden; L. C. Palm (1999). The History of Science in the Netherlands: Survey, Themes and Reference. BRILL. ss. 62. ISBN 9789004100060. 
  6. ^ a b c Wikisource Ripley, George; Dana, Charles A., (Ed.) (1879). "Swammerdam, Johannes". The American Cyclopædia. 
  7. ^ a b Karl A. E. Enenkel; Mark S. Smith (2007). Early Modern Zoology: The Construction of Animals in Science, Literature and the Visual Arts. BRILL. s. 160. ISBN 9789047422365. 
  8. ^ "Het 'Boeck der Natuere' (2006) by Eric Jorink". 20 Mayıs 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Mayıs 2023. 
  9. ^ Karl A. E. Enenkel; Mark S. Smith (2007). Early Modern Zoology: The Construction of Animals in Science, Literature and the Visual Arts. BRILL. s. 161. ISBN 9789047422365. 
  10. ^ Karl A. E. Enenkel; Mark S. Smith (2007). Early Modern Zoology: The Construction of Animals in Science, Literature and the Visual Arts. BRILL. s. 162. ISBN 9789047422365. 
  11. ^ "...whereas modern biologists speak of the grub, the pupa and the adult as stages in the life cycle of one individual butterfly, Harvey and his contemporaries always regarded the grub as one individual and the butterfly as another."Elizabeth B. Gasking (1966). Investigations Into Generation 1651–1828. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.  page 30
  12. ^ Cobb, Matthew (2006). Generation: The Seventeenth-Century Scientists Who Unraveled the Secrets of Sex, Life, and Growth. New York and London: Bloomsbury. ss. 132-141. ISBN 1-59691-036-4. 
  13. ^ a b c d e Karl A. E. Enenkel; Mark S. Smith (2007). Early Modern Zoology: The Construction of Animals in Science, Literature and the Visual Arts. BRILL. s. 165. ISBN 9789047422365. 
  14. ^ Swammerdam, Jan. 1737-1758. Bybel der natuure 9 Aralık 2020 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. Amsteldammer. Of Historie der insecten
  15. ^ Klaas Van Berkel; Albert Van Helden; L. C. Palm (1999). The History of Science in the Netherlands: Survey, Themes and Reference. BRILL. ss. 63. ISBN 9789004100060. 
  16. ^ Karl A. E. Enenkel; Mark S. Smith (2007). Early Modern Zoology: The Construction of Animals in Science, Literature and the Visual Arts. BRILL. s. 163. ISBN 9789047422365. 
  17. ^ Tania Munz (2016). The Dancing Bees: Karl Von Frisch and the Discovery of the Honeybee Language. University of Chicago Press. ss. 164. ISBN 9780226020860. 
  18. ^ a b Eva Crane (1999). The World History of Beekeeping and Honey Hunting. Taylor & Francis. s. 569. ISBN 9780415924672. 
  19. ^ Tania Munz (2016). The Dancing Bees: Karl Von Frisch and the Discovery of the Honeybee Language. University of Chicago Press. ss. 169. ISBN 9780226020860. 
  20. ^ Eva Crane (1999). The World History of Beekeeping and Honey Hunting. Taylor & Francis. s. 564. ISBN 9780415924672. 
  21. ^ a b c d e f g Cobb M (2002). "Timeline: Exorcizing the animal spirits: Jan Swammerdam on nerve function" (PDF). Nature Reviews Neuroscience. 3 (5). ss. 395-400. doi:10.1038/nrn806. PMID 11988778. 15 Mayıs 2005 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. 
  22. ^ Troels Kardel (1994). Steno on Muscles. American Philosophical Society. ss. 16. ISBN 9780871698414. 
  23. ^ Troels Kardel (1994). Steno on Muscles. American Philosophical Society. ss. 17. ISBN 9780871698414. 
  24. ^ "Jan Swammerdam's "portrait"". 22 Ekim 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ocak 2013. 

Çalışmaları

Konuyla ilgili yayınlar

  • Cobb M. 2002. Exorcizing the animal spirits: John Swammerdam on nerve function. Nature Reviews, Volume 3, Pages 395–400.
  • Winsor, Mary P. "Swammerdam, Jan." Dictionary of Scientific Biography. 1976
  • Cobb, Matthew. "Reading and writing The Book of Nature: Jan Swammerdam (1637–1680)." Endeavour. Vol. 24(3). 2000.
  • O'Connell, Sanjida. "A silk road to biology." The Times. May 27, 2002.
  • Hall, Rupert A. From Galileo to Newton 1630–1720R. &R. Clark, Ltd., Edinburgh: 1963.
  • Jorink, Eric. "'Outside God there is Nothing': Swammerdam, Spinoza, and the Janus-Face of the Early Dutch Enlightenment." The Early Enlightenment in the Dutch Republic, 1650–1750: Selected Papers of a Conference, Held at the Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel, 22–23 March 2001. Ed. Wiep Van Bunge. Leiden, The Netherlands: Brill Academic Publishers, 2003. 81–108.
  • Fearing, Franklin. "Jan Swammerdam: A Study in the History of Comparative and Physiological Psychology of the 17th Century." The American Journal of Psychology 41.3 (1929): 442–455
  • Ruestow, Edward G. The Microscope in the Dutch Republic: The Shaping of Discovery. New York: Cambridge University Press, 1996.
  • Ruestow, Edward G. "Piety and the defense of natural order: Swammerdam on generation." Religion Science and Worldview: Essays in Honor of Richard S. Westfall. Eds. Margaret Osler and Paul Lawrence Farber. New York: Cambridge University Press, 1985. 217–241.

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

Zooloji hayvanların bilimsel olarak incelenmesidir. Çalışmaları, hem yaşayan hem de soyu tükenmiş tüm hayvanların yapısını, embriyolojisini, sınıflandırmasını, alışkanlıklarını ve dağılımını ve ekosistemleriyle nasıl etkileşime girdiklerini içerir. Zooloji, biyolojinin ana dallarından biridir. Terim, Antik Yunanca ζῷον, zōion ('hayvan') ve λόγος, logos kelimelerinden türetilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Entomoloji</span> böcekleri inceleyen bilim dalı

Entomoloji böceklerin bilimsel çalışmasıdır ve zoolojinin bir dalıdır. Geçmişte böcek terimi daha az spesifikti ve tarihsel olarak entomolojinin tanımı, örümceğimsiler, çok bacaklılar ve kabuklular gibi diğer eklembacaklı gruplarındaki hayvanların incelenmesini de içerirdi. Bu daha geniş anlam, gayriresmi kullanımda hala karşılaşılabilir.

<span class="mw-page-title-main">Anatomi</span> organizmaların yapı ve bölümlerinin incelenmesi

Anatomi, organizmaların ve parçalarının yapısının incelenmesi ile ilgili biyoloji dalıdır. Anatomi, canlıların yapısal organizasyonu ile ilgilenen bir doğa bilimi dalıdır. Tarih öncesi çağlarda başlangıcı olan eski bir bilim dalıdır. Anatomi doğası gereği gelişimsel biyoloji, embriyoloji, karşılaştırmalı anatomi, evrimsel biyoloji ve filogeniye bağlıdır, çünkü bunlar anatominin hem anlık hem de uzun vadeli zaman ölçeklerinde üretildiği süreçlerdir. Sırasıyla organizmaların ve parçalarının yapısını ve işlevini inceleyen anatomi ve fizyoloji, birbiriyle ilişkili disiplinlerin doğal bir çiftini oluşturur ve genellikle birlikte çalışılır. İnsan anatomisi, tıpta uygulanan temel bilimlerden biridir.

<span class="mw-page-title-main">Kuş</span> kanatlı, iki ayaklı, sıcakkanlı, yumurtlayan ve tüylü omurgalı hayvanlar

Kuş; tüyleri, dişsiz gagaları, yumurtladıkları sert kabuklu yumurtalar yoluyla üreyen, yüksek metabolizma hızına sahip, dört odacıklı kalpleri ve hafif ama güçlü bir iskelet yapısına sahip, Aves sınıfını oluşturan sıcakkanlı omurgalı hayvanlar grubudur. Tüm dünyada yaygın olarak yaşayan kuşların boyutları arı sinek kuşunda 5 cm ila deve kuşunda 2,75 m arasında değişir. On bin kadar yaşayan kuş türü bulunur ve bunların yarısından fazlasını ötücü kuşlar oluşturur. Kuşların türlere göre farklılık gösteren kanatları vardır ve kanatsız olduğu bilinen tek grup kivi kuşu ve soyları tükenmiş olan moa ile fil kuşudur. Ön ayakların evrimleşerek kanatlara dönüşmesi kuşlara uçma yeteneği sağlamış ancak daha sonra yine evrimin devam etmesiyle penguenler, deve kuşları ve adalarda endemik olan bazı türler uçma yeteneğini kaybetmişlerdir. Kuşların sindirim ve solunum sistemleri de uçma yeteneğine uyum sağlamıştır. Özellikle deniz kuşları ve bazı su kuşları gibi kuşlar ayrıca evrimleşerek yüzme yeteneği de kazanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">İnsan</span> embriyodan yetişkine kadar Homo cinsinin mevcut benzersiz türü olan Homo sapiensin herhangi bir üyesi

İnsan ya da modern insan, primatların en yaygın türüdür. İki ayaklılığı ve yüksek zekâsıyla karakterize edilen büyük insansı maymun olan insan, çeşitli ortamlarda gelişip son derece karmaşık araçlar geliştirmiş, karmaşık toplumsal yapılar ve medeniyetler oluşturmuştur. İnsanlar son derece sosyaldir; tek bir insan, ailelerden ve yaşıt gruplarından şirketlere ve siyasi devletlere kadar iş birliği yapan, farklı ve hatta rekabet eden sosyal grupların çok katmanlı bir ağına ait olma eğilimindedir. Bu nedenle, insanlar arasındaki sosyal etkileşimler, her biri insan toplumunu destekleyen çok çeşitli değerleri, sosyal normları, dilleri ve gelenekleri oluşturmuştur. İnsanlar aynı zamanda son derece meraklıdır: Olguları anlama ve etkileme arzusu, insanlığın bilim, teknoloji, felsefe, mitoloji, din ve diğer bilgi çerçevelerindeki gelişimini motive etmiştir; insanlar aynı zamanda antropoloji, sosyal bilimler, tarih, psikoloji ve tıp gibi alanlar aracılığıyla da kendilerini incelerler.

<span class="mw-page-title-main">Anne Frank</span> Hollandalı günlük yazarı ve Holokost kurbanı (1929-1945)

Annelies Marie "Anne" Frank, Yahudi kökenli Alman-Hollandalı günlük yazarıdır. II. Dünya Savaşı sebebiyle 1942'den 1944'e kadar işgal altındaki Hollanda'daki yaşamını yazdığı günlüğü daha sonra Anne Frank'in Hatıra Defteri adıyla basılmıştır. Frank bu sebeple Holokost'un en bilinen mağdurlarından biridir. Kendisi konu alan birçok kitap, tiyatro oyunu ve film bulunmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">İskenderiyeli Klement</span> Düşünür ve Felsefeci

İskenderiyeli Klement, gerçek adı Titus Flavius Klemens olan Hristiyan düşünür.

Biyolojide adaptasyonun birbiriyle ilişkili üç anlamı vardır. İlk olarak, organizmaları çevrelerine uyduran ve evrimsel uygunluklarını artıran dinamik evrimsel doğal seçilim sürecidir. İkinci olarak, bu süreç sırasında popülasyonun ulaştığı bir durumdur. Üçüncü olarak, her bir organizmada işlevsel bir role sahip olan, doğal seçilim yoluyla korunan ve evrimleşen fenotipik bir özellik veya adaptif bir özelliktir.

<span class="mw-page-title-main">Ariusçuluk</span> Ariusun geliştirdiği kuramsal öğreti

Ariusçuluk ya da Arianizm, ilk olarak İskenderiye, Mısır'dan bir Hristiyan papaz olan Arius, atfedilen kristolojik bir doktrindir. Arian teolojisi, İsa Mesih'in Tanrı'nın Oğlu olduğunu, Tanrı'nın Oğlu'nun her zaman var olmayıp içinde doğmuş olması farkıyla Baba Tanrı tarafından doğurulduğunu savunur. Baba Tanrı tarafından zaman, dolayısıyla İsa, Baba Tanrı ile birlikte ebedi değildi.

<span class="mw-page-title-main">Biyoloji tarihi</span> Biyoloji biliminin tarihi

Biyoloji tarihinde antik çağlardan günümüze yaşayan dünyanın incelenmesi ele alınmaktadır. Her ne kadar biyoloji kavramı belirli bir bilimsel alan olarak 19. yüzyılda ortaya çıkmış olsa da biyoloji bilimleri ayurveda, Antik Mısır tıbbı ve Greko-Romen dünyada Aristoteles ile Galen'in çalışmalarına kadar uzanan tıb tarihine ve doğa tarihine dayanmaktadır. Antik çağlarda ortaya çıkan bu çalışmalar Orta Çağ'da İbni Sina gibi müslüman bilimadamları ve doktorlar tarafından ilerletilmiştir. Avrupa Rönesans döneminde ve modern çağın başlarında ampirizme yeniden duyulan bir ilgi ve birçok yeni organizmanın keşfiyle birlikte biyolojik düşünce alanında bir devrim ortaya çıkmıştır. Bu dönemde öne çıkanlar arasında fizyoloji alanında deneysel çalışmalar ve çok dikkatli gözlemler yapmış olan Vesalius ile Harvey; fosilleri ve yaşam çeşitliliğini sınıflandırmaya başlayan ve organizmaların gelişmeleri ile davranışlarını izleyen Linnaeus ile Buffon gibi doğa bilimcileri sayılabilir. Mikroskobun bulunması ile daha önceden bilinmeyen mikroorganizmaların dünyası ortaya çıkmış ve hücre teorisinin ilk çalışmaları başlamıştır. Özellikle mekanik felsefenin çıkışına karşı doğal teolojinin giderek artan önemi doğa tarihi üzerine yapılan çalışmaların gelişmesine cesaret vermiştir.

<span class="mw-page-title-main">Nicolas Steno</span>

Nicolas Steno, , anatomi ve jeoloji dalında öncü Danimarkalı bilimci ve Katolik piskospos.

<span class="mw-page-title-main">Diseksiyon</span> Anatomide kullanılan kesme prosedürü

Diseksiyon, anatomizasyon veya kesayır; herhangi bir organizmanın iç yapısını incelemek üzere dışını yarıp parçalara ayrılmasıdır. Seçili işlevlerin ve bileşenlerin ilişkilerinin ve yapısının gözlemlenmesi için sökme ve iç yapının belirlenmesi amacıyla yapılan yardımcı bir işlemdir.

<span class="mw-page-title-main">Orta Çağ İslam dünyasında astronomi</span>

İslam astronomisi, özellikle İslam'ın Altın Çağı sırasında, İslam dünyasında yapılan astronomik gelişmeleri kapsar ve çoğunlukla Arapça yazılmış eserlerden oluşur. Bu gelişmeler özellikle Uzak Doğu ve Hindistan'da daha sonra Orta Doğu, Orta Asya, Endülüs ve Kuzey Afrika'da gerçekleşti. Orta Çağ İslam astronomisi, yabancı dildeki kaynakların özümsenmesi ve bu kaynakların birbiriyle benzeşmeyen unsurlarının İslami özelliklere sahip bir bilim yaratmak için birleştirilmesi gibi yönleri nedeniyle diğer İslami bilimlerin doğuşuyla paralellik gösterir. Bu kaynaklar özellikle Arapça diline tercüme edilmiş ve üzerine çalışmalar gerçekleştirilmiş Yunan, Sasani ve Hint eserlerinden oluşuyordu.

<i>Systema Naturae</i> Carolus Linnaeusun başlıca eseri

Systema Naturae (Latince) İsveçli botanikçi, zoolog ve doktor Carolus Linnaeus'un (1707–1778) en önemli eserlerinden biridir ve Linnaeus Taksonomisini öne sürer. Günümüzde ikili adlandırma olarak bilinen bu sistem aslında Linnaeus'tan 200 yıl önce Gaspard ve Johann Bauhin kardeşler tarafından kısmen geliştirilmiş olsa da Linnaeus kitabında bu sistemi tutarlı olarak kullanan ilk kişidir. Kitabın ilk basımı 1735 yılında yapılmıştır. En önemli baskı sayılan kitabın 1758 yılında yapılan 10. baskısının tam adı Latince Systema naturæ per regna tria naturæ, secundum classes, ordines, genera, species, cum characteribus, differentiis, synonymis, locistir ve Türkçeye şöyle çevrilir: "Sınıflara, takımlara, cinslere ve türlere göre; mizaçları, farklılıkları, sinonimleri ve yerleri ile birlikte; doğanın üç âlemi içinde doğanın sistematiği".

<i>Ağaç Kökleri</i> Vincent Van Goghun eseri

Ağaç Kökleri, Vincent van Gogh'un 1890 yılında Auvers-sur-Oise'da yaşarken yaptığı yağlı boya tablo. Tablo, ressamın son peyzajlarında uyguladığı çifte kare resmin örneklerindendir.

<i>Ophaalbrug in Nieuw-Amsterdam</i> Vincent van Gogh tarafından 1883 yılında yapılan suluboya tablosu

Ophaalbrug in Nieuw-Amsterdam, Vincent van Gogh tarafından 1883 yılında Hollanda'nın Drenthe şehrinde yapılan bir suluboya tablosudur.

<span class="mw-page-title-main">Amorion'un yağmalanması</span>

Amorion'un Yağmalanması, Dazimon Muharebesi'nden zaferle çıkan Abbâsîlerin ilerlemeye devam ederek Amorion'u kuşatması ve 12 Ağustos 838 tarihinde şehri ele geçirerek yağmalaması olayı.

<i>Hayvanların Tarihi Üzerine</i>

Hayvanların Tarihi Üzerine, Ton peri ta zoia historion, "Hayvanlar Üzerine Sorular"; Latince: Historia Animālium "Hayvanların Tarihi"), M.Ö. 4. yüzyılda antik Yunan filozofu Aristoteles'in Batı bilim ve felsefesinin temel metinlerinden biri olup, biyoloji konusundaki en önemli metinlerinden biridir. Atina'daki Platon Akademisi'nde okundu.

<span class="mw-page-title-main">İlahi varlık</span> doğal veya doğaüstü tanrı veya tanrıça, yüce varlık

İlahi varlık, ilahi ya da kutsal kabul edilen doğaüstü varlıklardır. Dinler, taptıkları tanrı sayısına göre sınıflandırılabilir. Politeist dinler birden çok ilahi varlığı kabul ederken, monoteist dinler yalnızca bir tane ilahi varlığı kabul eder. Henoteist dinler, diğer tanrıları inkâr etmeden yalnızca bir ilahi varlığı kabul eder ve diğer inançları aynı ilahi ilkenin farklı yönleri olarak görür. Nonteist dinler, herhangi bir yaratıcıyı reddeder ancak bir panteonu kabul edebilir.

<span class="mw-page-title-main">Jan Baptist van Helmont</span>

Jan Baptist van Helmont, Brüksel doğumlu bir kimyager, fizyolog ve doktor. Paracelsus'tan ve iatrokimyanın yükselişinden hemen sonraki yıllarda etkin olmuş ve " pnömatik kimyanın kurucusu" olarak kabul edilmiştir. Van Helmont bugün büyük ölçüde 5 yıllık söğüt ağacı deneyi, "gaz" kelimesini bilim sözlüğüne sokması ve kendiliğinden oluşum konusundaki fikirleriyle tanınır.