İçeriğe atla

Inayat Khan

Hazrat

Inayat Khan
Hazret İnayet Han
  • Pir-o-Murshid
  • Shaikh al-Mashaikh
  • Tansen Zamanihal
  • Yüzkhan
  • Bakhshi
  • Shah
  • Mir-Khayl[1]
DoğumInayat Khan Rehmat Khan
05 Temmuz 1882(1882-07-05)
Baroda, Bombay, Britanya Hindistanı
Ölüm05 Şubat 1927 (44 yaşında)
New Delhi, Britanya Hindistanı
MeslekMüzisyen, Pir, Müzikolog
Yerine gelenVilayat
EvlilikPirani Ameena Begum
Çocuk(lar)Vilayat; Hidayat; Noor; Khair-un-Nisa Inayat Khan

Hazrat Inayat Khan (d. 5 Temmuz 1882 – ö. 5 Subat 1927) Sufi müzisyen ve ruhani öğretmen. Sufi gelenek içinde Evrensel Sufizm adlı ekolün kurucusudur. Hindistan'da yetişip batı dünyasına ruhaniyeti, ilahi aşkı, Sufizm'in diğer kavramlarını ve yaşam biçimini batılı kültürde anlaşılabilecek bir dilde anlatan ilk ruhani ögretmendir. Ögretileri Tevhid (Varlığın Birliği), Aşk, Harmoni ve Güzellik üzerine yoğunlaşır.

Biyografi

Hazrat Inayat Khan Hindistan'daki Mysore bölgesini 18.yüzyılda yönetmiş olan müslüman Tipu Sultan'ın akrabasıdır. İlk nota sistemini Hint Müziğine uyarlayan Maula Baksh Gize Khanın torunudur. Ruhani ögretmeni Çişti tarikatının Nizamiye kolundan Abu Hashim Madani'nin talebesidr. Batı dünyasına Sufizm'i anlatmak amacıyla Hindistan'dan 1910 yılında kardeşi Mahaboob Han ve Muhammed Ali Han ile birlikte ayrıldı. Başlangıçta müzisyen olarak dolaştı batı ülkelerini ve giderek ruhani ögretmen yönü ağır bastı. Batıda Sufizm hakkında sayısız konuşma yaptı ve bu konuşmaları talebeleri tarafından kitaplara dönüştürüldü. Üslubu çok açık ve anlaşılır olduğu için olağanüstü ilgi gördü.

Hazrat Inayat Khan, Ora Ray Baker isimli Amerikalı bir bayanla evlendi ve dört çocukları oldu: Noor (1913), Vilayat(1916), Hidayat (1917) ve Khair-un-Nisa (1919). Aile Paris yakınlarındaki Suresnes kasabasında yaşadı.

Khan 1926 yılında Hindistan'a döndü. Delhi şehrindeki Nizamuddin Dergahı yakınında kendine bir mezar yeri belirledi. Çişti tarikatının Nizami kolunun kurucusu Şeyh Nizamuddin Evliya'nın türbesi ve dergahı yanında herkese açık türbe ve dergahı bulunmaktadır.5 Şubat 1927 tarihinde dünyaya gözlerini yumdu.

Üslubu ve Sufi Hayat Görüşü ABD, Abrupa ve Türkiye' de yaşayan birçok modern insana hitap etmektedir.

Evrensel Sufizm'den 10 Temel Mesaj

  • Mutlak Varlık hangi isimle anılırsa anılsın (Allah, Tanrı, Brahma, God) sonsuz ve tektir. Ondan başka varlık yoktur.
  • Sadece tek bir mürşit ya da yol gösterici vardır. Tüm dinler ve geleneklerdeki ruhani ögretiler (dogma ve rituel değil) tek ögreticiden gelir.
  • Kutsal Kitap tektir. Kutsal Kitap yaratılışın kendisidir. Kozmos (fiziki, zihinsel, ruhani evrenlerin toplamı) tek olan kutsal kitaptır.
  • Din tektir. İnsanin yaratılış amacına yani özüne (Mutlak Bilinç) dönme çabasına din denir.
  • Kanun tektir. Karşılıklı yardım prensibi.
  • İnsanlar kardeştir. Hepimiz aynı ailenin çocuklarıyız.
  • Ahlak kuralı tektir. Sevgi. Yaratılana Yaratandan ötürü sevgi.
  • Övgü objesi tektir. İlahi güzellik. İlahi güzellik fiziki, zihinsel ve ruhani evrenlerde her aşamada tecelli eder.
  • Gerçek tektir. Özümüzün (Mutlak Bilinç) gerçekliği tek gerçekliktir.
  • Yol tektir. Ego'nun erimesi. Okyanusa bırakılmış bir şişe içindeki su gibiyiz. Şişe eriyip yok olsa yine okyanusla bir oluruz.

Eserleri

Batı dillerindekiler

  • The Sufi Message of Hazrat İnayat Khan, Cilt 1-13, 1. Baskı Barrie and Rockleff, 1962-1967, 1982 International Headquarters Sufi Movement Geneva, London A Sufi Message of Spiritual Liberty, 1989
  • «Hindustani songs by prof. Inayat Khan» 1914. Moscow (scores PDF)
  • Complete Works of Pir-o-Murshid Hazrat İnayat, Original Texts, by Nekbakht Stichting: Sayings, Part I (Gayan, Vadan Nirtan, 1982, revised Edition 1989)
  • Sayings, Part II(Bowl of Saki, Aphorismus, unpublished sayings, etc., 1982, rev. ed.1989)
  • Lectures on Sufism : 1922, I: January-August (1990) 1922, II: SeptemberDecember(1996) 1923, I: January-June(1989) 1923, II: July-December (1988) 1924, I: January-June (2004)
  • Dr. E. De Jong-Keesing, Inayat answers (Anthologie) Hazrat Inayat Khan
  • Vom Glück der Harmonie, Eingeleitet von Karima Sen Gupta, 1995 Hazrat Inayat Khan
  • Wanderer auf dem inneren Pfad, Ausgewählt von Karima Sen Gupta, 1986
  • Atem der Seele, Ausw. Und Einl. von Karima Sen Gupta, 1999
  • Hazrat Inayat Khan, Sufi Meditation, english, 2010

Türkçeye çevrilenler

  • Mistik Yürek: Okyanus Yayınları,Tercüme: Nur Yener
  • Sufizm ve Sanat: Okyanus Yayınları, Tercüme: Nur Yener
  • Karakter Yaratmak: Okyanus Yayınları, Tercüme: Nur Yener
  • Gönül Gözünüzü Açın: Okyanus Yayınları, Elisabeth Keesing
  • Sufi Meditasyonu: Okyanus Yayınları, Hazırlayan: Aftab Talat Kamran
  • İç Yaşam:Okyanus Yayınları, Tercüme: Aftab Talat Kamran

Ayrıca Bakınız

Kaynakça

  1. ^ Pirzade Zia Inayat Khan, (Ed.) (2001). A Pearl in Wine: Essays on the life, music and Sufism of Hazrat Inayat Khan. New Lebanon, NY; USA: Omega Publications. ISBN 093087269X. 

İlgili Araştırma Makaleleri

Allah (Arapça: الله, romanize:

<span class="mw-page-title-main">Tasavvuf</span> İslamın içsel, mistik boyutu

Tasavvuf veya Sûfîzm ya da Sûfîlik, İslam'ın iç veya mistik yüzü olarak tarif edilir. Ayrıca Sufizmin batıda yükseltilen içeriğinin "Budizm ve Taoizm gibi içeriksiz güzel yaşama tarzı" olarak yorumlanması da vardır.

<span class="mw-page-title-main">II. Abdülhamid</span> 34. Osmanlı padişahı (1875–1909)

II. Abdülhamid, Osmanlı İmparatorluğu'nun 34. padişahı, 113. İslam halifesi ve çöküş sürecindeki devlette mutlak hakimiyet sağlayan son padişahtır. Tahtta kaldığı "Hamidiye Dönemi" diye bilinen yıllarda imparatorluk, dağılma dönemini yaşadı; başta kısa süreli ilan ettiği I. Meşrutiyet ve Kânûn-ı Esâsî ile gelen bir özgürlük dönemine, Balkanlar olmak üzere çeşitli bölgelerde çıkan isyanlara ve Rus İmparatorluğu'na karşı kaybedilen 93 Harbi'ne, kapatılan parlamentoya, pek çok siyasi olaya, "İstibdat Dönemi" de denen ve basın da dahil çeşitli alanlardaki baskı ve sansür dönemine, sonrasında yine kendinin ilan etmek zorunda kaldığı II. Meşrutiyet'e, 31 Mart Ayaklanması'na ve kendinin dağılmayı engelleme başarısına ulaşamayan eğitim, ulaşım ve askeri alandaki reform girişimlerine tanıklık etti. Devrinde, Osmanlı İmparatorluğu'nun 1.592.806 km² toprak ile en çok toprak kaybeden padişahlarından biri oldu. 31 Ağustos 1876'da tahta çıktı ve 31 Mart Vakası'ndan kısa bir süre sonra, 27 Nisan 1909'da, tahttan indirilene kadar ülkeyi yönetti. Meşrutiyet yanlısı Yeni Osmanlılar ile yaptığı anlaşma ve diğer yandan Tersane Konferansı'nda toplanacak büyük güçlerden gelecek baskıları engelleme amaçlı Tersane Konferansı'nın başlamasıyla aynı gün 23 Aralık 1876'da ilk Osmanlı anayasasını ilan etti ve böylece ülkenin demokratikleşme sürecini destekleyeceğini belirtmiş oldu. 93 Harbi'nde yenilen Osmanlı'nın sultanı II. Abdülhamid, meclisin yanlış kararlar aldığını iddia ederek 14 Şubat 1878'de bu harbin sonuna doğru meclisi feshetti.

<span class="mw-page-title-main">Muhyiddin İbnü'l-Arabî</span> Endülüslü İslam düşünürü, sufi ve filozof (1165–1240)

Muhyiddin İbnü'l-Arabî ya da tam adıyla Muhyiddîn Muhammed bin Ali bin Muhammed el-Arabî el-Hâtimî et-Tâî, ünlü İslâm düşünürü, mutasavvıf, yazar ve şair. Şeyhü'l Ekber unvanı ile de bilinir.

<span class="mw-page-title-main">İslam</span> tek tanrılı İbrahimî bir din

İslam (Arapça: اَلْإِسْلَامُ, romanize:

<span class="mw-page-title-main">Frithjof Schuon</span>

Frithjof Schuon, Perennelialist veya Gelenekselci düşünce okuluna ait, Alman asıllı İsviçreli bir metafizikçiydi. Metafizik, maneviyat, dini fenomen, antropoloji ve sanat üzerine İngilizceye ve diğer birçok dile çevrilmiş yirmiden fazla Fransızca eserin yazarıydı. Aynı zamanda ressam ve şairdi.

<span class="mw-page-title-main">Perennial felsefe</span> Daimicilik, tüm insanlar için geçerli ve daimi olan gerçeğin ilkelerinin varlığını savunur

Perennial Felsefe ya da perennializm (daimicilik), evrensel hakikat ilkelerinin insanlık tarihi boyunca tüm kültürlerde ve ruhsal geleneklerde ortak olarak mevcut olduğuna ilişkin felsefi düşünüş.

<span class="mw-page-title-main">Bektaşîlik</span> Sufi/tasavvufî tarikat

Bektâşîlik, adını 13. yüzyıl Anadolu'sunun İslâmlaştırılması sürecinde etkin faaliyet gösteren ve Hoca Ahmed Yesevî'nin öğretilerinin Anadolu'daki uygulayıcısı konumunda olan Hacı Bektaş-ı Veli'den alan, daha sonra ise 14. ilâ 15. yüzyıllarda Azerbaycan ve Anadolu'da yaygınlaşan Hurûfilik akımının etkisiyle ibahilik, teslis (üçleme), tenasüh ve hulul anlayışlarının da bünyesine katılmasıyla 16. yüzyılın başlarında Balım Sultan tarafından kurumsallaştırılan, On İki İmam esasına yönelik sufi/tasavvufî tarikat.

<span class="mw-page-title-main">Tradisyonalizm</span>

Tradisyonalizm ya da tradisyonalist ekol, kişi veya topluluk düzeyinde ve gündelik yaşamdan bilgi anlayışına kadar pek çok alanda yönlendirici unsurun zaman ve mekanı aşan ilahi-kutsal ilkelere dayalı olması gerektiğini iddia eden felsefi ve mistik akım.

Meditasyon ya da dalınç, Latince meditatio kelimesinden türetilmiş, sözcük anlamıyla birçok Batı dilinde "derin düşünme" anlamına gelmekte olan bir terim olup, sözlüklerde, "kişinin iç huzuru, sükûnet, değişik şuur halleri elde etmesine ve öz varlığına ulaşmasına olanak veren, zihnini denetleme teknikleri ve deneyimlerine verilen ad" olarak tanımlanır. Meditasyon tekniklerine, ait oldukları, Budizm (Hindistan), Taoizm (Çin), Bön (Tibet), Zen (Japonya) ve İslamiyet'te (tefekkür) gibi inanç sistemlerine göre ve izledikleri yöntemlere göre değişik adlar verilmiştir. Ayrıca günümüzde mevcut farklı inanç sistemleri, mezhepler ve ekoller meditasyonu farklı olarak yorumlamakta ve farklı şekillerde uygulamaktadırlar. Bu bakımdan standart ya da tek biçimli bir meditasyondan söz etmek olanaksızdır.

<span class="mw-page-title-main">Ruh</span> yaşayan bir varlığın manevi özü

Ruh, can ya da tin; din ve felsefede, insan varlığının fiziksel olmayan yönü ya da özü olarak tanımlanır ve genellikle bireysellikle eşanlamlı olarak ele alınır. Teolojide ruh kişinin tanrısallığa ortak olan kısmı olarak tanımlanır ve genellikle bedenin ölümünden sonra kişinin varlığını sürdüren kısmı olarak ele alınır.

<span class="mw-page-title-main">Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî</span> Türk tasavvuf âlimi ve şair (1207–1273)

Mevlânâ Celâleddin-i Rûmî, Celâleddin Muhammed Rumi, ayrıca Celaleddin Muhammed Belhî veya yaygın adlarıyla Mevlânâ veya Rumi, 13. yüzyılda Anadolu'da yaşamış bir Fars tasavvufçu, ilahiyatçı ve Sufi bir mistik şairdir. Mevlana'nın etkisi ulusal sınırları ve etnik ayrımları aşar: onun manevi mirası son yedi yüzyıldır İranlılar, Tacikler, Türkler, Yunanlar, Peştunlar, Orta Asya ve Hint Yarımadası Müslümanları tarafından büyük ölçüde takdir edilmektedir. Şiirleri dünya dillerinin çoğuna geniş çapta çevrilmiş ve çeşitli biçimlere aktarılmıştır. Mevlana, Amerika Birleşik Devletleri'nde "en popüler şair" ve "en çok satan şair" olarak tanımlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Aşk</span> aşırı sevgi ve bağlılık duygusu

Aşk, kişilerarası ilişki veya bir başka varlığa duyulan derin sevgidir. Bunun daha derini ise TDK sözlüğüne göre "güçlü sevgi, güçlü aşk" veya aşırı ve güçlü tutku, istek anlamına gelen hem ruhen hem de bedenen aşık olmayı kapsadığı düşünülen "sevda"dır. Bunun umutsuz, güçlü ve insanı hasta edecek derecede saplantılı haline ise "kara sevda" adı verilmektedir. Çeşitli kültürlerde aşk, en yüce erdem veya iyi alışkanlıktan, en derin kişiler arası sevgiden en basit zevke kadar bir dizi güçlü, olumlu duygusal ve zihinsel durumları kapsar. Cinsel veya romantik bir ilişki olursa, partnerlere aşıklar/sevgililer de denir. Bununla birlikte aşk ile ilgili tam bir evrensel tanıma kültürel farklılıklar nedeniyle ulaşılamakta zorlanılmaktadır. En yaygın olarak aşk, güçlü bir çekim ve duygusal bağlanma hissi anlamına gelir.

<span class="mw-page-title-main">Velî (İslam)</span> Esma ül Hüsna

Veli (Arapça: الْوليّ, çoğul Arapça: أَوْلِيَاء, ʾawliyāʾ), "efendi", "otorite", "koruyucu", gibi çeşitli şekillerde tercüme edilen Arapça kelime, Müslümanlar tarafından en yaygın olarak İslami bir azizi belirtmek için " Tanrı'nın dostu" anlamında kullanılır.

<span class="mw-page-title-main">Yehova</span> יהוה (YHVH)nin Adonayın sesli harfleriyle transliterasyonlarından biri

Yehova/Yehovah, Tanah'ta bahsi geçen Tanrı'nın adının (יְהֹוה) olası bir telaffuz şeklidir. İsmin orijinali İbranice 4 adet sessiz harften oluşur ve orijinal İbranice metinlerde 6 bin 828 defa YHVH kullanımı yer alır.

İmâmet ya da İmâmîlik İslam'ın bir kolu olan Şiiliğin temel ilkelerinden birisidir. Sünnilik imâmeti imanın esaslarından biri olarak saymaz.

<span class="mw-page-title-main">İdris Şah</span>

İdris Şah, diğer adlarıyla Seyyid İdris el-Haşimi ve Arkon Daraul (mahlası) psikoloji ve spiritüalite, seyahatname ve kültür araştırmaları gibi konularda üç düzineden fazla kitap yazmış Sufi geleneğinde bir yazar ve eğitmendi.

Ekberilik, Muhyiddin İbn Arabi'nin temel kavramlarını geliştirdiği sufi metafiziğinin Vahdet-i Vücud denilen meşrep veya okuluna bağlı olan sufileri tanımlamakta kullanılan bir terim.

<span class="mw-page-title-main">Kur'ancılık</span> Kuranı İslamın tek kaynağı kabul eden İslamî düşünce

Kur'ancılık, Kur'aniyyun, Kur'anizm ya da diğer bilinen adıyla Kur'an Müslümanlığı, Kur'an'ı İslam dininin tek ve ana kaynağı olarak kabul eden, hadisleri ve mezhep ayrılığını reddeden düşünce sistemidir.

<span class="mw-page-title-main">Sivananda Saraswati</span>

Sivananda Saraswati Hindu ruhani öğretmeni ve yoga gurusu.