İçeriğe atla

Il trionfo dell'onore

Il trionfo dell'onore
Şerefin zaferi
Özgün isimIl trionfo dell'onore
MüzikAlessandro Scarlatti
LibrettoFrancesco Antonio Tullio
Gala26 Kasım 1718
İlk gösterim yeriTeatro dei Fiorentini, Napoli
Oyuncular
  • Riccardo Albenori - soprano (erkek rolünde kadın şarkıcı)
  • Leonora Dorini - kontralto
  • Erminio - tenör
  • Doralice Rosetti - soprano
  • Flaminio Castravacca - tenör
  • Cornelia Buffacci - tenor (erkek rolünde kadın şarkıcı)
  • Rosina Caruccia - kontralto


Il trionfo dell'onore (Şerefin zaferi) librettosu " Francesco Antonio Tullio" tarafından İtalyanca yazılıp müziği Alessandro Scarlatti tarafından hazırlanan 3 perdelik "komik opera" janrında İtalyan operası. Operanın prömiyeri 26 Kasım 1718'de Napoli'deki "Teatro dei Fiorentini" tiyatrosunda sahnelenmiştir. Bu opera Scarlatti'nin hazırladığı tek komik opera olmuştur.

Roller

Rol Ses tipi Prömiyer, 26 Kasım 1718
(Orkestra şefi: - )
Riccardo Albenori soprano (erkek rolünde kadın şarkıcı) Caterina Testi
Leonora Dorini kontraltoPetronilla Micheli
Erminio tenörBiagio Stabile
Doralice Rosetti soprano Costanza Posterla
Flaminio Castravacca tenör Bilinmiyor
Cornelia Buffacci tenor (erkek rolünde kadın şarkıcı) Simone De Falco
Rosina Caruccia kontralto Marianna Monti
Capitan Rodimarte Bombarda bas Giacomo D'Ambrosio

Konu özeti

Mekan: Pisa ve etrafındaki kırsal alanlar Zaman: XVII. yüzyıl.

I. Perde

Sefih bir genç olan Riccardo Albenori yanında bulunan arkadaşı asker Rodimarte Bombarda ile birlikte Pisa'ya gelirler ve Ricardo'nun amcası Flamanio'nun evine misafir olurlar. Ricardo'nın Lucca'da genç kadın ve genç kız baştan çıkartmaları dolayısıyla Lucca'da yöneticiileri ile sorunlar ortaya çıktığı için bu iki kişi Lucca'dan kaçmışlardır. Flamanio da biraz hovarda olup Cornelia'ya nişanlı olmakla beraber kendi hizmetçisi olan Rosina'ya kur yapmaktan kaçınmamaktadır. Lucca'da en son olarak Riccardo Leonora Dorini adında bir genç kadını kandırmış ama onunla birlikte olmaktan sakınıp baştan çıkardığı diğer bir genç kız olan Doralice'yi tercih ettiğini açıklayıp onu bırakmıştır. Leonora Riccardo'yu Lucca'dan Pisa'ya takip etmiştir ve Pisa'da oturan Doralice'nin teyzesi olan Cornelia Buffaccı'nın evinde kalmaya davet edilmiştir. Doralice de Riccardoyu bırakmamış ve onun peşinden Pisa'ya gelip teyzesinin evine gelmiştir. Burada iki genç kız birbirleriyle konuşurken her ikisinde Riccardo'yu ne kadar iyi bir karakter olmaktan yoksun olan bir kişi olarak gördükleri konusu üzerinde anlaşırlar. Bu sırada Flamınio'nun evinde onun evde olmamasından faydalanan Rodimarte hizmetçi olan Rosina'ya kur yapmaktadır. Ona gayet komik bir şekilde, hiç gerçekte olmamış savaş hatıralarını ve kendi kahramanlıklarını böbürlenerek anlatmaktadır.

II. Perde

Leonora'nın erkek kardeşi Erminio da Doraliçe'ye âşıktır. Erminio da Pisa'ya gelir. Orada bulunan Leonora kardeşi Erminio'ya güya Erminio'nun arkadaşı olan Riccardo'nun nasıl kendini kandırdığını ve bıraktığını anlatır. Erminio kızkardeşinin öcünü onunla bir düello yaparak Riccardo'dan almaya yemin eder. Leonara ve Doraliçe Riccardo yüzünden birbirleriyle sözlü kavgaya girişirler. Bu perdenin son müziksel parçası gayet yavaş bir melodi ile hiç müziksel süsü olmadan hisleri rencide olmuş Erminio ve Leonara ile başkalarının üzüntüsünü hiç anlamaktan yoksun Doraliçe ve Riccardo'nın psikolojik davranışlarını birbirleyle karşı karşıya koyan bir kuartetdır.

III. Perde

Flamınio Rosina ve Rodimarte'yi birbirlerine kucaklaşıp öpüşürken yakalar. Fakat hemen sonra Flamınio Rosina ile kucaklaşıp öpüşmeye başlar ve bu sefer Flaminio'nun nişanlısı Cornelia onları yakalar. Ereminio Riccardo ile yaptığı düello sonucunda Riccardo bir yara almıştır. Bu sonuca uyan Riccardo sefih hayatından vazgeçmeye ve Leonora ile birlikte olmak için onunla evlenmeye karar verir.

Müziksel parçalar

I. Perde

  • "Già siamo in salvo" (Riccardo, Rodimarte, Flaminio)
  • "Mio destin, fiero, e spietato" - Recitative. "Ah! Che dico?" (Leonora) Arya:
  • "Non esci ancor? Che fai?" (Cornelia, Rosina)
  • "Oh! L'è pur buona questa!" (Flaminio, Rosina)
  • "Con quegl'occhi ladroncelli" (Flaminio) Arya:
  • "Per me son fuor de' panni!" (Rosina, Leonora, Doralice, Cornelia)
  • "Spero... Temo..." (Leonora, Doralice)
  • "Il mio caro vecchietto" (Cornelia, Flamini)
  • "Sì, mia gioia..." (Flaminio, Cornelia)
  • "Io mi veggo imbrogliato!" (Flaminio, Riccardo)
  • "Altro, che amor di guerra" (Riccardo, Doralice)
  • "Se dai cieli rapita" (Doralice) Arya.
  • " E deggio più aspettar! - Arya. "È ben far come l'ape" (Rodimarte, Riccardo)
  • "Ed or brama il mio core" (Rodimarte, Rosina)
  • "Quando ruoto feroce il mio brando" (Rodimarte) Arya.
  • "Pazzo millantator" (Rosina, Rodimarte)
  • "Ferma, ferma. Oh! Cospettaccio!" (Rodimarte, Rosina) Duet.

II. Perde

  • "So, che burlar mi vuole!" (Rosina, Erminio)
  • "Avete nel volto" (Rosina) Arya.
  • "Quanto è cara costei!" (Erminio, Leonora)
  • "Veggio armata la sorte" (Erminio) Arya.
  • "Numi eterni" (Leonora, Doralice, Flaminio, Cornelia)
  • "Sospirando penosa, dolente" (Leonora)
  • "Gnaffe! In Pisa Leonora!" -"Or via dameggia" (Rodimarte, Rosina) Duet.
  • "All'arte, o core" (Riccardo, Doralice)
  • "Sei vaga, sei bella" (Riccardo)Arya.
  • "In braccio alla vendetta" (Erminio, Leonora, Doralice, Riccardo)
  • "Bella... Taci... Mio caro... T'accheta" (Erminio, Leonora, Doralice, Riccardo) Kuartet.
  • "Ne vuoi più mia fiera sorte?" (Leonora) Arya.
  • "Oh bene. Già i danari l'abbiamo" (Rodimarte, Rosina)

III. Perde

  • "Il farsi sposa" (Rosina) Arya.
  • "Pur qui costui!" (Flaminio, Rosina, Rodimarte, Cornelia)
  • "Pensa ben" (Flaminio, Rosina, Rodimarte, Cornelia) Kuartet.
  • "Troppo resisti ardito" (Riccardo, Erminio, Leonora, Doralice, Flaminio, Rosina, Rodimarte, Cornelia)
  • Ricevi il mio core" (Riccardo) Arya
  • "Riccardo amato" -. "Applaudiam con lieto grido" (Leonora, Riccardo, Erminio, Doralice, Flaminio, Rosina, Rodimarte, Cornelia) Finale

Seçilmiş ses ve video kayıtı [1]

Yiıl Roller
(Leonora, Riccardo, Erminio, Doralice, Flaminio, Rosina, Rodimarte, Corneli)
Orkestra şefi,
Operaevi ve koro ve orkestra
Marka
2005 (Kayıt:1950) Amalia Pini,
Amedeo Berdini,
Mario Borriello,
Rossana Zerbini,
Sante Messini,
Eugenia Zareska,
Ornella Rovero,
Afro Poli
Carlo Maria Giulini
RAI Milano
1 CD: Urania URN 22277
2003 (Kayıt:1995) Marta Franco,
Klas Hedlund,
Hubert Claessens,
Rachele Stanisci,
André Gregoire,
Zofia Kilanowicz,
Riccardo Simonetti,
Beata Morawska
Patrick Davin
Collegium Instrumentale Brugense
DVD (Video) - Encore DVD 2287

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ Kaynak: "Operadis-opera-discography" websitesinde "Il trionfo dell'onore by Alessandro Scarlatti" [1] 15 Nisan 2012 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.

Dış bağlantılar

  • "Librettidopera" websitesinde "Il trionfo dell'onore" operasının İtalyanca liberettosu [3] 6 Mart 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (İtalyanca)
  • "YouTube" websitesinde "Il Trionfo dell'Onore" 2013 başrolde soprano Annabella Rossi. Tüm operanın video kaydı [4] 17 Şubat 2021 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Giacomo Puccini</span>

Giacomo Antonio Domenico Michele Secondo Maria Puccini ya da kısaca Giacomo Puccini İtalyan besteci. 19. yüzyılın sonu ve 20. yüzyılın başındaki en büyük besteciler arasında yer almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Don Giovanni</span>

Don Giovanni, müziği Wolfgang Amadeus Mozart tarafından bestelenmiş, İtalyanca librettosu Lorenzo Da Ponte tarafından yazılmış olan iki perdelik bir opera eseridir. Bu eserin prömiyeri 29 Ekim 1787'de Prag'da Ulusal Tiyatro'da oynanmıştır. Mozart bu opera eserini "opera buffa" olarak sınıflandırmıştır. Da Ponte'nin liberettosu çok kere dramma giocoso olarak bilinmekte ve komik opera anlamı vermektedir. Bunu için opera çok kere komik opera veya komik (buffa) opera ile (seria) opera karışımı eşi bulunmayan bir tip opera olarak görülmektedir. Bu eser komedi, melodram ve olağanüstü fantezi elemanlarını kapsayıp birleştirmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Il trovatore</span>

Il trovatore Giuseppe Verdi'nin bestelediği, "Antonio García Gutiérrez"' in "El Trovador" adlı tiyatro oyunundan uyarlanan İtalyanca libretto'sunu Leone Emanuele Bardare ve Salvatore Cammaran'ın yazdığı 4 perdelik opera eseri. Prömiyeri 19 Ocak 1853'te Roma'da "Teatro Apollo" sahnelenmiştir ve çok yakın ilgi görüp Ocak 1855'te birçok defa oynanmıştır. Verdi bu operanın Fransızcasını Le Trouvère olarak revize etmiş ve bu eser 1854/55 sezonunda Paris'te "Théatre des Italiens"'de sahnelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Maskeli Balo</span> Giuseppe Verdi tarafından yazılmış bir opera eseri

Festival ve karnaval türü için Maskeli balo sayfasına bakın

<span class="mw-page-title-main">Cosi fan tutte</span> Cosi Fan Tutte Operasının konusu

Così fan tutte, Wolfgang Amadeus Mozart tarafından hazırlanmış 2 perdelik bir opera buffa eseridir. Eserin librettosu Lorenzo da Ponte yazılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Kaderin Gücü</span>

Kaderin Gücü, İtalyan besteci Giuseppe Verdi tarafından hazırlanmış 4 perdelik bir opera eseridir. Eserin librettosu 1835 de İspanyol "Rivas Dükü Ángel de Saavedra" nın Don Álvaro, o La fuerza del sino adlı oyunu ve Friedrich Schiller'in "Wallensteins Lager" adlı oyunundan uyarlanarak "Francesco Maria Piave" tarafından yazılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Sevil Berberi</span>

'Sevil Berberi veya Yararsız Önlem, (İtalyanca: Il barbiere di Siviglia, ossia L'inutile precauzione) Gioachino Rossini tarafından bestelenmiş 2 perdelik dramma comico janrında bir opera veya melodramatik opera buffa'dır.

<span class="mw-page-title-main">Alessandro Scarlatti</span> İtalyan besteci

Alessandro Scarlatti, özellikle opera eserleri ve oda kantataları ile ünlü olan İtalyan Barok dönem klasik batı müziği bestecisidir. Napoli ekolu opera janrının bulucusu olduğu kabul edilir. Oğulları Domenico Scarlatti ve Pietro Filippo Scarlatti de tanınmış klasik batı müziği bestecileridir.

<span class="mw-page-title-main">Agrippina (opera)</span>

Agrippina George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik opera seria janrında bir opera eseridir. Libretto Kardinal "Vincenzo Grimani" tarafından hazırlanmıştır. Eser 1709-1710 Venedik Karnaval mevsimi hazırlanmış ve prömiyer temsili 26 Aralık 1709'da "San Giovanni Grisostomo Tiyatrosu", Venedik'te yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Ariodante</span>

Ariodante Della guerra amoroso HMW33, George Frideric Handel'in 1735 yılında hazırladığı opera seria janrındaki 3 perdelik operasıdır. Libretto yazarı bilinmemektedir ama eser Ludvico Ariosto'nun Orlando Furioso eserindeki Kanto V ve Kanto VI'dan "Antonio Salvi"'nin uyarlandığı eserden uyarlama olduğu bilinmektedir. Her perdede bir dans gösterisi verilmek için kısımlar bulunmaktadır ve orijinal sahnelenmede bu danslar balerin Marie Salle ve trubu tarafından icra edilmiştir.

Oberto, Conte di San Bonifacio İtalyan opera bestecisi Giuseppe Verdi'nin bestelediği 2 perdelik bir opera eseridir. İtalyanca libretto "Temistocle Solera" tarafından daha önce "Antonio Piazza" tarafından olasılıkla Rocester isimli yazılmış olan bir librettosundan uyarlanarak hazırlanmıştır. Giuseppe Verdi'nin hazırladığı ilk opera eseri olan Oberta operasının hazırlanması dört yıl almıştır ve prömiyeri 17 Kasım 1839'te Milano'da Teatro alla Scala'da yapılmıştır. La Scala'da ilk sahnelenmesi "epeyce başarı" sağlamış ve La Scala'nin empresaryosu olan Bartolomeo Merelli genç besteciye iki yeni opera eseri daha hazırlaması için sipariş vermiştir.

<span class="mw-page-title-main">Giulio Cesare</span> Georg Friedrich Handelin üç perdelik operası

Giulio Cesare (Giulio Cesare in Egitto HMW27 dizini), George Frideric Handel tarafından 1723'te İngiltere "Kraliyet Muzik Akademisi" için bestelenmiş üç perdelik dramma per musica janrında bir opera eseridir. Libretto "Giacomo Francesco Bussani" tarafından 1676'da "Antonio Sartorio"'nun bestelediği aynı adlı "Giulio Cesare" operası için hazırladığı librettodan "Nicola Francesco Haym" tarafından uyarlanmasıdır.

<span class="mw-page-title-main">Tamerlano</span>

Tamerlano (Timur) George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik "Dramma per musica" janrında bir opera seria eseridir. Libretto İtalyanca olarak "Nicola Francesco Haym" tarafından "Agostin Piovene"'in Francesco Gasparini için hazırladığı Tamerlano librettosu; Bizanslı tarihçi Dukas'in Historia'sına dayanan Jacques Pradon'un nesir eseri Tamerlan ou La Mort de Bajazet adlı eserlerinden uyarlanarak hazırlanmıştır. Bu eser Londra'da bulunan "Royal Academy of Music" opera şarkıcıları trupu için hazırlanmış ve prömiyer temsili 31 Ekim 1724'te "King's Theatre" Tiyatrosu, Londra'da sahnelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">İpek Merdiven</span>

İpek Merdiven Gioacchino Rossini tarafından bestelenen 1-perdelik operatik fars veya komik operadır. Venedik'li şair Giuseppe Maria Foppa tarafından yazılan libretto "Eugène de Planard" tarafından Fransızca yazılan L'Échelle de Soie adlı bir tiyatro fars oyunundan uyarlanmıştır. Bu eserin prömiyer temsili 9 Mayıs, 1812'de Venedik'te "Teatro San Moise Tiyatrosu"'nda yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Elizabet, İngiltere kraliçesi</span>

Elizabet, İngiltere kraliçesi Gioacchino Rossini tarafından bestelenmiş iki perdelik dramma per musica janrinda operadır. Eserin librettosu, İngiliz yazar "Sophie Lee" tarafından İngiltere Kraliçesi I. Elizabeth'in hayatı hakkında İngilizce yazdığı tarihsel roman olan The Recess, or a Tale of other Times (1783-1785) adlı eserinden uyarlanarak İtalyanca Carlo Federici tarafından hazırlanmış Il paggio di Leicester (Leicester'in Genç Erkek Hizmetlisi adli tiyatro oyunundan uyarlanarak İtalyanca olarak Giovanni Schmidt tarafından yazılmıştır. Eserin prömiyer temsili 4 Ekim 1815'te Napoli'de San Carlo Tiyatrosu'nda verilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Ayda Dünya</span>

Ayda Dünya Hob. dizini: 28-7, libretto'su 1750'de Carlo Goldoni tarafından İtalyanca yazılmış; besteci Joseph Haydn tarafından hazırlanmış "opera buffa" janrında bir 3 perdelik operadır. İlk temsili 3 Ağustos 1777'de modern Macaristan'da Eszterháza'da yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Falstaff (Salieri)</span>

Falstaff veya Üç Șaka İtalyan asıllı ama Viyana'da çalışıp yaşayan Antonio Salieri tarafından bestelenmiş iki perdelik, bazen "dramma giocoso" janrında olarak nitelendirilen, bir opera eseridir. Eserin librettosu İngiliz oyun yazarı William Shakespeare'in Windsor'un Şen Kadınları tiyatro komedi oyunundan uyarlanarak İtalyanca olarak Carlo Prospero De Franceschi tarafından hazırlanmıştır. Eserin prömiyer temsili 3 Ocak 1799'de Viyana'da Theater am Kärntnertor'da yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Armida (Haydn)</span>

Armida, bestesi Joseph Haydn tarafından, büyük olasılıkla "Nunziato Porta"'nun Torquato Tasso'nun 1581'de yazmış olduğu Gerusalemme liberata adlı şiirinden uyarlanarak İtalyanca olarak yazılmış olduğu libretto kullanılarak, hazırlanmış 3 perdelik "dramma heroico" janrında bir operadır. Prömiyer temsili 26 Şubat 1784'te modern Macaristan'da Eszterháza'da saray tiyatrosunda yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Sevil Berberi (Paisiello)</span>

Sevil Berberi Opus:R 1.64, libretto'su İtalyanca olarak "Giuseppe Petrosellini" tarafından Fransız Pierre Augustin Caron de Beaumarchais'nin yazdığı "Le Barbier de Séville" adlı komedi tiyatro oyunundan uyarlanarak yazılmış; besteci Giovanni Paisiello tarafından hazırlanmış "dramma giocoso" janrında bir 2 perdelik opera buffadır. İlk temsili 26 Eylül 1782'de Sankt-Peterburg Rusya'da Ermitaj Sarayı'nda "Zimnevo Dvortsa" salonunda yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Nina (opera)</span> Giovanni Paisiellodan bir opera

Nina, , libretto'su İtalyanca olarak "Giambatista Lorenzi" tarafından yazılmış; besteci Giovanni Paisiello tarafından hazırlanmış "a commedia per musica" adı verilen komedi janrında bir opera buffa'dır.