İçeriğe atla

I Lombardi alla prima crociata

I Lombardi lla prima crociata

Lombardlar'in ülkelerinden ayrılmaları
Özgün isimI Lombardi
Özgün dilİtalyanca
MüzikGiuseppe Verdi
LibrettoTemistocle Solera
Gala11 Şubat 1843
İlk gösterim yeriTeatro alla Scala, Milano
Oyuncular
  • Arvino, Lord Folco'nun oğlu, tenör
  • Pagano/Münzevi keşiş, Lord Folco'nun oğlu, bas
  • Viclinda, wife of Arvino'nun karisı soprano
  • Giselda, Arvino'nun kızı, soprano
  • Oronte, Antakya Emiri'nin oğlu tenor
  • Yağı-Sayan/Acciano, Antakya Emiri
G. Verdi'nin "I Lombardi" operasının libretto 1843 metnini baskısının kapağı

I Lombardi alla Prima Crociata (Lombardlar Birinci Haçlı Seferinde), Giuseppe Verdi'nin ilk gösterimi 11 Şubat 1843 tarihinde Milano Teatro alla Scala'da yapılan dört perdelik opera çalışmasıdır. Tommaso Grossi'nin epik şiirinden esinlenerek yaratılan bu çalışmanın İtalyanca librettosunu Temistocle Solera yazmıştır.

Roller

1843 prömiyer temsilinde Pagano rolunu alan "Prosper Dérivis"
1843 prömiyer temsilinde Oronte rolunu alan "Carlo Guasco"
1843 prömiyer temsilinde Giselda rolunu alan "Erminia Frezzolini"
Rol Ses tipi Prömiyer, 11 Şubat 1843
(Orkestra şefi:Eugenio Cavallini] )
Arvino, Lord Folco'nun oğlutenorGiovanni Severi
Pagano/Münzevi keşiş, Lord Folco'nun oğlubas Prosper Dérivis
Viclinda, Arvino'nun karisısopranoTeresa Ruggeri
Giselda, Arvino'nun kızısoprano Erminia Frezzolini
Oronte, Antakya Emiri'nin oğlutenor Carlo Guasco
Yağı-Sayan/Acciano, Antakya Emiritenor

Konu özeti [1]

Mekan: Milano, Antakya ve civarı, Kudüs
Zaman: 1096 - 1097

I. Perde

Sahne I.1: Milano'da Sant'Amriglio Kilisesi dışında bir meydan

Daha önce Viclinda ile kimin evleneceği üzerinde büyük anlaşmazlığa düşen ve birbirleriyle kavga etmiş olan Lord Falco'nun iki oğlu, Pagano ve Arvino,q birbiriyle barışmışlardır. Daha önce kardeşini öldürmekle tehdit etmiş olan Pagano gönderilmiş olduğu sürgünden geri dönmüştür. Bu iyi gelişmeyi kutlamak için bir kalabalık Sant'Amriglio Kilisesi önünde toplanmıştır. Şimdi Arvino'nun karısı olan Viclinda ve kızları olan Giselda iki kardeşin tekrar birbirleriyle uzlaşıp barışmalarına şahit olmak için şahsen orada bulunmaktadırlar. Kudüs'u ve Kutsal Ülkeleri Hristiyanlık adına fethetmek için bir Haçlı Seferi yapılacağı ilan edilmiştir. Bu sefere katılan Lombardlar birliğine Arvino'nun komuta etmesine karar verilmiştir. Pagano hala kızgınlığının geçmemiş olduğunu Arvino'nun genç hizmetlisi Pirro'ya ifade etmektedir. Pagano hala Viclinda'nın kendi karısı olmasını istemektedir ve bunu sağlamak için Pirro yardımı ile onu kaçırmaya kararlıdır. (Arya:Sciagurata! hai tu creduto (Zavallı kadın! Seni hemen unutacağımı mı sandın). Arka planda rahibeler bir şarkı söylemekte iken Pirro şehrin eşkıya takımını toplayıp Viclında'nın kaçırılmasının nasıl yapılacağını planlamaya başlar.

Sahne I.2: Folco Sarayı

Viclinda ve Giselda Pagano'nun fikrini değiştirip barışçıl kisveye bürünmesine gayet şüphe ile bakmaktadırlar. Arvino onlardan geceyi Arvino'nun dairesinde geçirmeye kararlı olan babası Lord Folco'ya gözkulak olup bakmalarını ister. Pirro, Pagano ve etraflarına topladıkları şehrin eşkıya takımı saraya bir saldırı düzenlerler. Pagano kılıcını çeker ve Arvino'nun dairesine girer. Buradan kana bulanmış kılıcı ile tekrar dışarı çıkar ve Viclında'yı da zorla yanında dışarı çıkarır. Birden Arvino ortaya çıkar. Pagano o zaman anlar ki karanlık dairede öldürdüğü kişi, kardeşi değil babasıdır ve bundan büyük bir şoka uğrar. (Arya: Horror| (Korkunç!) Etrafta toplanan kalabalık Pagano'nun öldürülmesini isterler. Fakat Giselda bu kadar kan dökmenin yeterinden çok olduğunu, daha fazla kan dökülmemesinin kayıplarını geri getirmeyeceğini iddia eder. Böylece Pagano yeniden sürgüne gönderilir.

II. Perde

Sahne II.1: Antakya'da Yağı-Sayan sarayında

Yağı-Sayan (operada adı Acatino) ve Antakya etrafında bulunan arazilerde yaşayan emirlerle bir toplantı yaparak sağa sola hiç nedensiz saldıran Haçlılara karşı nasıl direnme yapabileceklerini görüşürler. Esir edilmiş olan Giselda Yağı-Sayan'ın haremine getirilmiştir ve harem içinde göz altında tutulmaktadır. Yağı-Sayan'nın en kıdemli karısı olan ve Hristiyanlıktan ayrılmadığını gizli tutan Sofia kendi oğlu olan Oronte ile birlikte hareme gelir. Oronte bir bakışta tutsak olan Giselda'ya âşık olmuştur. Oronte Giselda'ya olan aşkını anlatan şu aryayı söylemeye başlar: (Arya:"'La mia letizia infondere (Senin sevecen kalbine sana olan sevgimin bana verdiği memnuniyeti aksedirebilsem.") Örente bu şarkıyı söylemekte iken, Sofia oğlu Oronte'yi Hristiyanlığa dönüştürmek için Giselda'nın bir vasıta olabileceğini düşünmektedir. (Arya:Come poteva ün angelo (Gökler nasıl o kadar saf tertemiz yürekli bir melek yaratabildiler)

Sahne II.2: Antakya dışında bir mağarada

Bu mağarada yaşayan münzevi keşiş Haçlılar'ın gelmelerini beklemektedir. Mağaraya bir erkek gelir ve kendinin geçmişte yaptığı günahları çıkartması için kendine tanrı merhameti sağlanması için kutsal bir kişi olarak gördüğü kesişten yardım istemektedir. Bu adam Pirro'dur. İtalya'dan kaçmış ve Antakya'ya gelip Yağı-Sayan'ın yakın danışmanı olmuştur. O sırada görevi Antakya duvar kapılarını kontrol etmektir. Munzevi keşiş Pirro'ya dinsel öğütler vererek onu yatıştırmaya çalışır. Bu arada eğer Hristiyanlığa hizmet etmek istemekteyse yapacağı en iyi ve kutsal işin Antakya şehri kapılarını şehre yaklaşmakta olan Hristiyan Haçlılara açmak olacağını ona öğütler. O ayrıldıktan sonra mağaraya Arvino ve komutasındaki Haçlılar birliği de gelir. Keşiş Arvinodan kızı Giselda'nın Yağı-Sayan tarafından esir edilip Antakya kalesi içine götürülmüş olduğunu öğrenir. Keşiş Arvino'ya Antakya'nın mutlaka Hristiyanlae eline geçeceğini söyler.

Sahne II.3 : Yağı-Sayan'ın haremi

Harem mensupları Giselda'nın Orente'nin dikkatini kendine çekmekte başarısı ile ne kadar talihli bir kadın olduğu hakkında bir şarkı söylerler. Giselda bir arya söyleyerek dua etmektedir. (Arya:madre, dal cielo / "O annem gökten benim ağlayıp dövünmemi duy.") Dışarıdan duyulan bağırtılardan Haçlılarin Antakya kalesine girip şehri istila etmeye başladıkları haberi her tarafa yayılmaktadır. Sofia hareme girerek hem Yağı-Sayan hem de Oronte'nin öldürüldüğü bildirir. Haçlılardan olan Giselda'nin babası olan Arvino ve keşiş hareme girerler. Sofia Giselda 'ya Arvino'nun hem kocasını hem de oğlunu katleden kişi olduğunu açıklar. Giselda buna gayet üzülmüştür ve babasının iğrenç bir katil olduğunu anlayarak onun kendini kucaklama girişimine karşı durup ve bir katili kucaklayamayacağını açıkça gösterir. Giselda Haçlı seferinin bir Tanrı dileği olmadığını açıkça ifade eder. Babası kızının Tanrı aleyhtarı olduğunu düşünüp kılıcını çekip kızını öldürmekle tehdit eder. Fakat Sofia ve keşiş Arvino'yu bir evlat katili olmaktan önlerler. Arvino, kızının aklını kaybetmiş olduğunu iddia eder.

III. Perde

Sahne III.1 : Jehoshaphat Vadisi. Kudüs uzaktan görünmekte

Savaşçı Haçlı askerleri ve yanlarındaki alelade halktan Hristiyan hacı adayları Kudüs'ün ve Kutsal Ülke'nin güzellikleri hakkında bir şarkı söylerler. Giselda babasının çadırlı kampının etrafında gezinmeye çıkmıştır. Birden Orente karşısına çıkar. Arvino onu öldürmemiş sadece kılıcı ile yaralamıştır. Giselda ve Orente birlikte kaçmaya karar verirler. (İkili:Oh belle, a questa misera (O güzel kız; ne kadar perişansın.)

Sahne III.2: Arvino'nun çadırı

Arvino kızının kendi babasına ihanet ederek kaçmasına gayet kızgındır. Haçlı askerler çadıra gelerek Pagano'nun çadırlı ordugahta göründüğünü ona bildirdiler. Arvino, askerlerinin de hemfikirliği ile, onun yakalanmasını ve sonra da öldürülmesini istemektedir.

Sahne III.3 : Ürdün Nehri yakınında bir mağara

Bir keman prelüdünden sonra sahneye Giselda ve Orente gelirler. Orente tekrar yaralanmıştır. Giselda Tanrı'nın kendilerine ne kadar bir kötü kader verdiğinden ağlayıp sızlamaktadır. Bu sırada keşiş ortaya çıkar. Giselda ve Orente'ye hitaplar onlara kaçmakla büyük bir günah işlediklerini ama bu büyük günahın eğer Orente vaftiz edilip Hristiyan olursa ortadan kalkacağını anlatır. Keşiş Oronte'yi vaftiz etme ayinine başlar. Ama Oronte bu sırada yaralarından ölür ve ölmekte iken Giselda'ya kendini cennette yeniden göreceğini vadeder. Giselda büyük bir yasa kapılır.

IV. Perde

Giselda mağarada uykuya yatmıştır. Birden rüyasında Oronte'nin hayalini görür. Tanrının kendini affettiğini ve Hristiyan Haçlılarin da yakın bulunan Silom su kaynağından akan suyu içerlerse daha da güç kazanacaklarını ona bildirir. Gisela uyanır ve rüyasının gördüğü hayalin ne kadar mucizeli olduğu hakkında bir şarkıya başlar. (Arya: Qual prodigio . . . Non fu sogno! (Bir mucize! ...Bir boş rüya değil).

Sahne IV.2: The Lombardlar çadırlı ordugahı

Haçlı savaşçılar ve Hristiyan hacı adayları çölde tanrının kendilerini yalnız bıraktığından ona serzenişlerde bulunmaktadırlar. Birden Giselda sahneye girer ve onlara yakında bir mucizeli su kaynağı bulunduğunu rüyasında kendisine haber verildiğini açıklar. Tüm Haçlılar bundan gayet büyük moral kazanırlar. Arvino etrafındaki birlik mensuplarına artık Haçlıların Kudüs'u ele geçirmelerinden gayet emin olduğunu söyler.

Sahne IV.3: Arvino'nun çadırı

Birden keşiş Giselda ve Arvino tarafından sahneye getirilir. Aldığı yaralardan ölmek üzeredir. Keşiş onlara kendisinin gerçekte Pagano olduğunu ifşa eder. Kardeşine ve yeğenine kendisinin bir baba katili olmaktan gayet tövbekar olduğunu bildirir ve onlardan kendini affetmelerini ister. Arvino kardeşini kucaklar ve iki kardeş uzakta Kudüs'e son olarak birlikte bakarlar. Bu sırada Pagano hayatına gözlerini kapatır. Haçlı Hristiyanlar Tanrının kendilerini muzaffer kılacağından artık emin oldukları hakkında şarkı söylerlerken perde kapanır.

Müziksel parçalar

I. Perde

  • 1 Prelüd
  • 2 Uvertür
    • Oh nobile esempio! (Koro) Sahne:I.1
    • Qui nel luogo santo e pio (Pagano, Arvino, Viclinda, Giselda, Pirro, Koro) Sahne:I.2
    • T'assale un tremito!... - sposo, che fia? (Viclinda, Giselda, Arvino, Pagano, Pirro) Sahne:I.2
    • Or s'ascolti il voler cittadino! (Priore, Arvino) Sahne:I.2
    • All'empio che infrange la santa promessa (Viclinda, Giselda, Pirro, Arvino, Pagano, Coro) Sahne:I.2
  • 3 Koro ve Pagano aryasi
    • A te nell'ora infausta Koro Sahne:I.3
    • Vergini!... il ciel per ora (Pagano) resitatifSahne:I.4
    • Sciagurata! hai tu creduto (Pagano) Arya Sahne:I.4
    • Molti fidi qui celati (Pirro, Pagano) Sahne:I.4 ve 5
    • Niun periglio il nostro seno (Koro) Sahne:I.5
    • O speranza di vendetta (Pagano, Koro) resitatif Sahne:I.5
  • 4 Resitatif ve Ave Maria
    • Tutta tremante ancor l'anima io sento... (Viclinda, Arvino, Giselda) resitatifSahne:I.6
    • Salve Maria dua (Giselda) Sahne:I.6
  • 5 I. Perde Finali
    • Vieni!... già posa Arvino (Pirro, Pagano, Viclinda, Arvino) Sahne:I.7, 8 ve 9
    • Mostro d'averno orribile (Pagano, Pirro, Viclinda, Arvino) 1. Perde Finali Sahne:I.9
    • Parricida!... E tu pure trafitto (Arvino, Giselda, Pagano, Pirro, Koro) Sahne:I.9
    • Ah! sul capo mi grava l'Eterno (Pagano, Pirro, Viclinda, Arvino, Koro) Sahne:I.9

II. Perde

  • 6 Uvertür
    • È dunque vero? (Ambasciatori, Acciano, Koro) koro Sahne:II.1
  • 7 Oronte Cavatina'sı
    • O madre mia, che fa colei? (Oronte, Sofia) Sahne:II.2
    • La mia letizia infondere (Oronte) Cavatina Sahne:II.2
    • Oh! ma pensa che non puoi (Sofia, Oronte) Sahne:II.2
    • Come poteva un angelo (Oronte, Sofia) Cabaletta Sahne:II.2
  • 8 Scena, Marcia dei Crociati ve Inno
    • E ancor silenzio! (Pagano) Sahne:II.3
    • Ma quando un suon terribile (Pagano) Sahne:II.3
    • Ma chi viene a questa volta? (Pagano, Pirro) Sahne:II.3, 4 ve 5
    • Sei tu l'uom della caverna? (Arvino, Pagano) Duettino Sahne:II.5
    • Stolto Allah... sovra il capo ti piomba (koro) Inno Sahne:II.5
  • 9 Koro
    • La bella straniera che l'alme innamora! (Harem korosu) Sahne:II.6
  • 10 Finale II
    • Oh madre, dal cielo soccorri al mio pianto (Giselda) Sahne:II.7
    • Se vano è il pregare che a me tu ritorni (Giselda, Sofia, Pagano, Arvino, koro) rondoSahne:II.7 ve 8
    • Ah taci, incauta! (Pagano, Arvino, Giselda, koro) Sahne:II.8

III. Perde

  • 11 Uvertür
  • Merasim yürüyüşü Gerusalem... Gerusalem... la grande (koro) Sahne:III.1
  • 12 Recitatif ve İkili Giselda ve Oronte
    • Dove sola m'inoltro? (Giselda, Oronte) resitatifSahne:III.2 ve 3
    • O belle, a questa misera (Giselda, Oronte) ikili Sahne:III.3
  • 13 Arvino aryası
    • Che vid'io mai?... (Arvino) Sahne:III.4
    • Qual nuova? - Sì!... del ciel che non punisce (Arvino, koro) arya Sahne:III.5
  • 14 Üçlü
    • 'Qui posa il fianco!... (Giselda, Oronte, Pagano) Sahne:III.6 ve 7
    • Qual voluttà trascorrere (Oronte, Giselda, Pagano) üçlüSahne:III.7

IV. Perde

  • 15 Uvertür
    • Vedi e perdona! (Giselda, Pagano, Arvino) Sahne:IV.1
  • 16 Visione
    • Componi, o cara vergine (koro di Celesti) koroSahne:IV.2
    • Oh! di sembianze eteree (Giselda) Visione Sahne:IV.2
    • In cielo benedetto (Oronte) arya Sahne:IV.2
    • Non fu sogno!... in fondo all'alma (Giselda) arya Sahne:IV.2
  • 17 Son Final
    • O Signore, dal tetto natio (Crociati, Pellegrini, Donne) koro Sahne:IV.3
    • Al Siloe! al Siloe! (Coro, Giselda, Arvino) Sahne:IV.3 ve 4
    • Guerra! guerra! s'impugni la spada (koro) innoSahne:IV.4
    • Questa è mia tenda... (Arvino, Giselda, Pagano) Sahne:IV.5
    • Un breve istante (Pagano, Giselda, Arvino) üçlü Sahne:IV.5
    • Dio pietoso!... di quale contento (Pagano, Arvino, Giselda, Ckro) Sahne:IV.6

Seçilmiş ses ve video kayıtı [2]

Seçilmiş ses diskleri

Yayım yılı Kayıt tarihi ve yeri Roller
(Arvino, Pagano, Viclinda, Giselda, Oronte)
Orkestra şefi,
Operaevi, orkestra ve koro
Marka
1951 RAI, Milano Aldo Bertocci,
Mario Petri,
Miriam Pirazzin,
Maria Vitale,
Gustavo Gallo
Manno Wolf-Ferrari,
RAI di Milano SEnfoni Orkestrasi ve Korosu
Audio CD: Warner Fonit
1969 Roma Umberto Grilli
Ruggero Raimondi
Anna di Stasio
Renata Scotto,
Luciano Pavarotti
Gianandrea Gavazzeni,
Rome Opera Orkestrasi
Audio CD: Opera D'oro
ASIN: B00000FBRS
Londra 1971 Jerome Lo Monaco
Ruggero Raimondi
Desdemona Malvisi
Cristina Deutekom,
Plácido Domingo
Lamberto Gardelli,
Royal Filarmonik Orkestrasi ve Ambrosian Sarkicilari
Audio CD: Philips
Cat: 000942602
1996 New York Richard Leech
Samuel Ramey
Patricia Racette]]
June Anderson,
Luciano Pavarotti
James Levine,
Metropolitan Opera Orkestrasi ve Korosu
Audio CD: Decca Cat: 455 287-2
2001 16,18 Kasım 2001
Teatro Ponchielli di Cremona'da canlı yayın
Francesco Piccoli,
Giorgio Surjan,
Graziella Merrino,
Dimitra Theodossiou,
Massimo Giordano
Tiziano Severini,
Orchestra I Pommeriggi Musicali di Milano ve Circuito Lirico Lombardo Korosu
Audio CD: Dynamic CDS 390/1-2

Seçilmiş video diskleri

Yayım yılı Kayıt tarihi ve yeri Roller
Arvino, Pagano, Viclinda, Giselda, Oronte)
Orkestra şefi
Operaevi, orkestra ve koro
Marka
1984 Nisan 1984
Teatro alla Scala
Carlo Bini,
Silvano Carroli,
Luisa Vannini,
Ghena Dimitrova,
José Carreras
Gianandrea Gavazzeni,
Teatro alla Scala Orkestra ve korosu, Milano
DVD: Warner Music Vision,
Cat: 0927 44927 1
Kultur,
Cat: D 2036
2009 Ocak 2009
Teatro Regio di Parma
Roberto di Biasio,
Michele Pertusi,
Christina Giannelli,
Dimitra Theodossiou,
Francesco Meli
Daniele Calligari,
Teatro Regio di Parma Orkestrasi ve Korosu
DVD ve Blu-ray: C-Major,
Cat: 721808

Kaynakça

  1. ^ Kaynak: Budden, Julian (1984), The Operas of Verdi, Volume 1: From Oberto to Rigoletto. Londra: Cassell ISBN 0-304-31058-1 (İngilizce)
  2. ^ Kaynak: "Operadis-opera-discography" websitesinde "recordings of I Lombardi by Giuseppe Verdi" [1] 3 Mart 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
  • İngilizce Wikipedi "I Lombardi alla prima crociata" maddesinden kısmen çeviri [2] 11 Mart 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.

Dış bağlantılar


İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Haçlı Seferleri</span> Orta Çağda Avrupalı Katoliklerin Orta Doğuyu ele geçirmek için Müslümanlara karşı başlattığı seferler

Haçlı Seferleri veya Haçlı Akınları, Orta Çağ döneminde Hristiyan Latin Kilisesi tarafından başlatılan, desteklenen ve bazen de yönetilen bir dizi dini savaştı. Bu askeri seferlerin en iyi bilinenleri, 1095 ile 1291 yılları arasında Kudüs ve çevresini Müslüman yönetiminden geri almayı amaçlayan Kutsal Topraklara yapılan seferlerdir. 1099'da Kudüs'ün ele geçirilmesiyle sonuçlanan Birinci Haçlı Seferi'nden başlayarak düzinelerce askeri sefer düzenlendi ve yüzyıllar boyunca Avrupa tarihinin odak noktasını oluşturdu.

<span class="mw-page-title-main">Birinci Haçlı Seferi</span> 1096–1099 yılları arasında yapılan ilk Haçlı seferi

Birinci Haçlı seferi, 1096-1099 tarihleri arasında gerçekleşen tarihteki ilk haçlı seferidir. Katılan orduların miktarı ve sonuçları bakımından en önemli Haçlı seferidir.

<span class="mw-page-title-main">Don Pasquale</span> İtalyan operası

Don Pasquale İtalyan besteci Gaetano Donizetti tarafından hazırlanmış opera buffa, yani komik opera, janrında üç perdelik bir operadır. Eserin librettosu İtalyanca olarak "Stefano Pavesi"'nin Ser Marcantonio adlı oyunundan uyarlanarak Angelo Anelli'in hazırladığı librettodan esinlenerek "Giovanni Ruffini" tarafından yazılmıştır. Operanın prömiyer yapımı 3 Ocak 1843de Paris'te "Théâtre Italien" tiyatrosunda yapılmıştır. Devlet Opera ve Balesi, Ankara Opera Sahnesi'nde ilk defa 1955'te temsil edilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">İtalya'da Bir Türk</span>

İtalya'da bir Türk Gioacchino Rossini tarafından bestelenmiş 2 perdelik opera buffa janrında bir operadır. Eserin librettosunu, İtalyanca olarak daha önce 1788'de "Caterino Mazzolà" tarafından yazılmış bir libretto ile aynı adı taşıyan Franz Seydelmann tarafından bestelenmiş bir operadan uyararak, "Felice Romani" yazmıştır. Eserin prömiyeri 14 Ağustos 1814'te Milano'da La Scala'da yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Giulio Cesare</span> Georg Friedrich Handelin üç perdelik operası

Giulio Cesare (Giulio Cesare in Egitto HMW27 dizini), George Frideric Handel tarafından 1723'te İngiltere "Kraliyet Muzik Akademisi" için bestelenmiş üç perdelik dramma per musica janrında bir opera eseridir. Libretto "Giacomo Francesco Bussani" tarafından 1676'da "Antonio Sartorio"'nun bestelediği aynı adlı "Giulio Cesare" operası için hazırladığı librettodan "Nicola Francesco Haym" tarafından uyarlanmasıdır.

<span class="mw-page-title-main">II. Mehmed (opera)</span>

II. Mehmed bestesi Gioacchino Rossini, libretto yazarlığı "Cesare della Valle" tarafından yapılmış ilk prömiyer temsili 3 Aralik 1820 tarihinde Teatro San Carlo, Napol'de temsil edilmis iki perdelik operadır. Türklerle ilgili operalar içinde en önemlilerinden biri kabul edilir.

Tuğtekin veya tam adıyla Zahireddin Tuğtekin, Türk asıllı asker ve Büyük Selçuklu Devleti altında, 1097 - 1128 arasında, Suriye Selçuklu Devleti Şam Emiri ve sonra aynı devlete tabi Böriler Şam Atabeyi olan yönetici. Kalıtsal Şam Atabeyleri olan Böriler hanedanı kurucusu.

Fahrülmülk Rıdvan bin Tutuş Büyük Selçuklu Devleti hükümdarı Alp Arslan'ın torunu ve Suriye Selçuklu Devleti hükümdarı Tutuş'un oğlu idi. 1095-1113 döneminde Suriye Selçuklu Halep Meliki olarak hüküm sürdü.

<span class="mw-page-title-main">Antakya Kuşatması</span>

Antakya Kuşatması, Antakya kalesinin 20 Ekim 1097 - 28 Haziran 1098 Birinci Haçlı Seferi için Kudüs'e gidip o şehri tekrar Hristiyanlar eline geçirmeye hedefi ile Batı Avrupa'dan toplanan ordu ile Antakya'yı elinde tutmaya çalışan Büyük Selçuklu Devleti ve ona destek veren Müslümanlar orduları arasında arka arkaya yapılmış iki defa aynı kalenin kuşatılmasını içeren askeri mücadeledir.

<span class="mw-page-title-main">Tamerlano</span>

Tamerlano (Timur) George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik "Dramma per musica" janrında bir opera seria eseridir. Libretto İtalyanca olarak "Nicola Francesco Haym" tarafından "Agostin Piovene"'in Francesco Gasparini için hazırladığı Tamerlano librettosu; Bizanslı tarihçi Dukas'in Historia'sına dayanan Jacques Pradon'un nesir eseri Tamerlan ou La Mort de Bajazet adlı eserlerinden uyarlanarak hazırlanmıştır. Bu eser Londra'da bulunan "Royal Academy of Music" opera şarkıcıları trupu için hazırlanmış ve prömiyer temsili 31 Ekim 1724'te "King's Theatre" Tiyatrosu, Londra'da sahnelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Alcina</span>

Alcina George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik "Dramma per musica" janrında bir opera seria eseridir. Libretto İtalyanca olarak hazırlanmıştır. Ama librettonun kesinlikle kimin tarafından yazıldığı bilinmemekte ve müzikologlar tarafından "Riccardo Broschi"'nin 1711'de hazırladığı "L'isola di Alcina" adlı oyunundan Handel Roma'ya seyahat ettiği zaman satın alındığının çok muhtemel olduğunu kabul etmektedirler. Her ne olursa olsun, bu opera metni ünlü şair Ludovico Ariosto tarafından 1516/1532'de yazılmış Ludovico Ariosto'nun Çılgın Orlando Epik şiirinden uyarılmıştır. Handel bu kaynak eseri ve içinde bulunan bazı kısımları Ariodante ve Orlando (17353 operalarının metinlerini uyarlamak için kullanmıştır. Alcina operası için bu epik şiirin VI. kanto ve VII. kantosu kullanılmamıştır ve bunlar şövalye Rugierro ile buyucu Alcina arasındaki aşkı konu olarak almaktadırlar. Bu eserin prömiyer temsili Londra'da "Covent Garden Tiyatrosu'nda 16 Nisan 1735 tarihinde sahnelenmiştir. Bu opera eseri içinde bulunan bazı müziksel parçalar Handel tarafından özellikle eserin içinde bale ve dans ihtiva etmeye imkân sağlamak için hazırlanmıştır ve prömiyerde bu dansların aranjmanı dansöz "Marie Salle" tarafından yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Acis ve Galatea (Handel)</span>

Acis ve Galatea George Frideric Handel tarafından, librettosu John Gay tarafından İngilizce olarak hazırlanmış bir "müziksel eğlence" tipi. Bu eser ilk olarak 1718'de Handel tarafından yapımlanarak bir perde olarak ana pastoral konulu bir mask veya semi-opera eseri olarak temsil edilmiştir. 1732'de Handel bu eserdeki müziksel parçaları ve yeni hazırladığı ek parçaları birleştirerek Londra'da temsiller yapan bir İtalyan Opeara trüpü için 3 perdelik bir "serenata" olarak hazırlamıştır. Handel bu eseri hazırlamakta iken yazdığı bir notta eseri bir "küçük opera" olarak nitelendirmiştir. Genel olarak bir "müziksel eğlence" olarak isimlendirilmektedir. İngilizce opera konusunda en önemli otoriter kaynak eseri olarak kabul edilen "New Grove Dictionaray of Music" ise bu eseri oratoryo olarak isimlendirmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Lucio Silla</span>

Lucio Silla (İtalyanca adı: Lucio Silla olan, İtalyanca liberettosu Giovanni de Gamerra tarafından Pietro Metastasio tarafından yapilan eklerle hazirlanmış o zaman daha 16 yaşında olan Wolfgang Amadeus Mozart tarafından bestelenmiş 3 perde ihtiva eden bir opera seria janrında opera eseri.

<span class="mw-page-title-main">Tancredi</span>

Tancredi Gioacchino Rossini tarafından bestelenen 2-perdelik opera seria veya "kahramanlik melodrami " janrindan opera eseridir.Gaetano Rossi tarafından yazılan İtalyanca libretto Voltaire tarafından 1760'ta Fransızca yazılan Tancrède adlı bir tiyatro oyunundan uyarlanmıştır. Bu eserin prömiyer temsili 9 Mayıs, 1812'de Venedik'te Fenice Tiyatrosu'nda yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Elizabet, İngiltere kraliçesi</span>

Elizabet, İngiltere kraliçesi Gioacchino Rossini tarafından bestelenmiş iki perdelik dramma per musica janrinda operadır. Eserin librettosu, İngiliz yazar "Sophie Lee" tarafından İngiltere Kraliçesi I. Elizabeth'in hayatı hakkında İngilizce yazdığı tarihsel roman olan The Recess, or a Tale of other Times (1783-1785) adlı eserinden uyarlanarak İtalyanca Carlo Federici tarafından hazırlanmış Il paggio di Leicester (Leicester'in Genç Erkek Hizmetlisi adli tiyatro oyunundan uyarlanarak İtalyanca olarak Giovanni Schmidt tarafından yazılmıştır. Eserin prömiyer temsili 4 Ekim 1815'te Napoli'de San Carlo Tiyatrosu'nda verilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Ayda Dünya</span>

Ayda Dünya Hob. dizini: 28-7, libretto'su 1750'de Carlo Goldoni tarafından İtalyanca yazılmış; besteci Joseph Haydn tarafından hazırlanmış "opera buffa" janrında bir 3 perdelik operadır. İlk temsili 3 Ağustos 1777'de modern Macaristan'da Eszterháza'da yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Armida (Haydn)</span>

Armida, bestesi Joseph Haydn tarafından, büyük olasılıkla "Nunziato Porta"'nun Torquato Tasso'nun 1581'de yazmış olduğu Gerusalemme liberata adlı şiirinden uyarlanarak İtalyanca olarak yazılmış olduğu libretto kullanılarak, hazırlanmış 3 perdelik "dramma heroico" janrında bir operadır. Prömiyer temsili 26 Şubat 1784'te modern Macaristan'da Eszterháza'da saray tiyatrosunda yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Hırsız Saksağan</span>

Hırsız Saksağan, Gioacchino Rossini tarafından bestelenen 2-perdelik melodram opera semiseria janrında bir operadır. Giovanni Gherardini tarafından İtalyanca olarak yazılan opera librettosu, orijinal "Louis-Charles Caigniez" ve "Jean-Marie-Théodore Baudouin" tarafından Fransızca olarak hazırlanmış La Pie voleuse, ou la Servante de Palaiseau oyunundan uyandırılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Gölün Hanımı (opera)</span>

Gölün Hanımı Gioacchino Rossini tarafından bestelenen 2 perdelik operatik müzikli dram janrında bir operadır. Andrea Leone Tottola tarafından İtalyanca olarak yazılan opera librettosu, orijinal 1810'da Walter Scott tarafından İngilizce yazılan The Lady of the Lake uzun hikâye içeren nazim şiirinin İtalyanca çevirisinden uyarlanarak hazırlanmıştır. Bu opera eserinin prömiyer temsili 24 Ekim, 1819'da San Carlo Tiyatrosu, Napoli'de yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Semiramide</span>

Semiramis, Gioacchino Rossini tarafından bestelenen 2-perdelik melodramo tragico janrında bir operadır. Gaetano Rossi tarafından İtalyanca olarak yazılan opera librettosu, orijinal Voltaire tarafından Fransızca olarak hazırlanmış Semiramis trajedi oyunundan uyandırılmıştır ve bu trajedi ise "Asurlu Semiramis" mitine dayanmaktadır.