İçeriğe atla

III. Reich'in Korku ve Sefaleti

III. Reich'in Korku ve Sefaleti
Furcht und Elend des Dritten Reiches
Oyunun Almanca basılmış bir afişi
Oyunun Almanca basılmış bir afişi
YazarBertolt Brecht
İlk gösterim21 Mayıs 1938
İlk gösterildiği yerParis
ÜlkeAlmanya, Fransa
Orijinal dilAlmanca
KonuAlmanya'da nasyonal sosyalizmin yükselişi
TürDram

III. Reich'in Korku ve Sefaleti (Almanca: Furcht und Elend des Dritten Reiches), Alman yazar Bertolt Brecht'in 1935 ile 1943 yılları arasında sürgünde iken yazdığı bir oyunudur. Türkiye'de ilk olarak 1971-1972 döneminde (AST) Ankara Sanat Tiyatrosu’nda Zehra Kurttekin çevirisi ve Yılmaz Onay rejisi ile "Hitler Rejiminin Korku ve Sefaleti" adıyla sahnelendi. Ankara'da dört kez oynanan oyun, beşinci kez Siyasal Bilgiler Fakültesi öğrencilerine oynanırken, Ankara Sıkıyönetim Kumandanlığı'nın 4 Nisan 1972 tarihli bildirimi ile yasaklandı.

Yazılışı

Margarete Steffin ve Brecht, 1934 yılından itibaren Nazi Almanyası'na ait basından ve görgü tanıklarından malzeme toplamaya ve yaşanan günlük olayları not almaya başladılar. 1937 yılı başlarına gelindiğinde beş sahne Korku (Die Angst) başlığıyla hazırdı. Mayıs 1938 tarihinde 25 sahne yazılmıştı. Sekiz sahnenin ilk gösterimi 21 Mayıs 1938'de, Paris'te yapıldı. 1938 haziranında sahne sayısı 27'ye çıktı. Brecht sahnelerin birleştirilmesi işine "Montaj" adını vermişti. Kendi geliştirdiği sanatsal bir yöntemle ve ortaya çıkan yeni koşullara göre sahneleri birleştiriyordu. 1942 - 1943 yılları arasında, The Private Life of the Master Race başlıklı yeni bir sahne eklenerek, Amerika için hazırlanan oyun ortaya çıktı. (Çeviri Eric Bentley tarafından yapılmıştı.) Oyun, savaşın sona ermesinden bir ay sonra, 1945 haziranında New York ve Kaliforniya Üniversitesi'nde oynandığında çok fazla ilgi görmedi.[1] 1996 yılında Caspar Neher'den geriye kalanlar arasında, Kasım 1946 tarihinde yazılmış bir sahne daha bulundu.[2]

İçerik

Brecht, Heinrich Heine'nin Almanya. Bir Kış Masalı adlı eserinden esinlenerek, oyunu Almanya. Bir Dehşet Masalı olarak adlandırmak istiyordu. 1938 yılında başlığın Bir Almanya Resmi Geçidi olmasını düşündü. Sonuçta oyunun adının Balzac'ın eseri Dalkavukların İhtişamı ve Sefaleti - Glanz und Elend der Kurtisanen gibi olmasına karar verdi.

Kısa bir şiirle başlayan sahnelerde, Almanya'nın günlük yaşamındaki nasyonal sosyalizm anlatılıyordu. Sahnelerin birbirleriyle bağlantısı yoktu. Her sahnede farklı bir başrol vardı. Bütün sahneler, nasyonal sosyalist ideolojinin, insanların yaşam alanına nasıl girdiğini anlatıyordu. Örneğin Adalet İşleyişi- Rechtsfindung sahnesinde, üç SA subayına karşı açılan bir ceza davasında hakim, kimse kendisine ondan beklenenin ne olduğunu söylemediği için, ne yapacağını bilememektedir. Durum apaçık ortada olmasına rağmen, dava komik bir oyuna dönüşür. Sonuçta hakimin kafası öyle bir karışır ki, karar vermeye kolunun altında, dava dosyası yerine adres defteri ile gider. Muhbir - Der Spitzel sahnesinde, düzene karşı biraz eleştirel konuştukları için, oğullarının kendilerini ihbar etmesinden korkan anne ve babanın korkuları anlatılır.

Sahneler

  • Halk Birliği (Volksgemeinschaft)
  • İhanet (Der Verrat)
  • Tebeşir İşareti (Das Kreidekreuz)
  • Halka Hizmet (Dienst am Volke)
  • Adalet İşleyişi (Rechtsfindung)
  • Meslek Hastalığı (Die Berufskrankheit)
  • Fizikçiler (Physiker)
  • Yahudi Kadın (Die jüdische Frau)
  • Muhbir (Der Spitzel)
  • Siyah Pabuçlar (Die schwarzen Schuhe)
  • Çalışma Kampı (Arbeitsdienst)
  • İşçilerin Saati (Die Stunde des Arbeiters)
  • Sandık (Die Kiste)
  • Enternasyonal (Die Internationale)
  • Serbest Bırakılan (Der Entlassene)
  • Seçim (Die Wahl)
  • Yeni Elbise (Das neue Kleid)
  • Kış Yardımı (Winterhilfe)
  • İki Fırıncı (Zwei Bäcker)
  • Çiftçi Hayvanına Yem Veriyor (Der Bauer füttert die Sau)
  • Eski Muharip (Der alte Kämpfer)
  • Dağ Öğretisi (Die Bergpredigt)
  • Parola (Das Mahnwort)
  • Almeria'nın Bombalandığı Kışlalarda Duyuluyor (In der Kaserne)
  • İş Sağlamak (Arbeitsbeschaffung)
  • Zehirli Gaza Karşı Ne? (Was hilft gegen Gas)
  • Halk Oylaması (Volksbefreiung)
  • Duygu İkamesi (Der Gefühlsersatz)
  • Bataklık Askerleri (Moorsoldaten)

Temsiller

  • Oyunun sekiz sahnesi 21 Mayıs 1938 tarihinde Paris'te %99 (Alt başlık: Üçüncü Reich'dan Resimler) başlığı ile oynandı. Bu prömiyeri Slatan Dudow yönetti.
  • Amerika'da ilk oynanışı: 7 Haziran 1945 Berkley. (Henry Schnitzler'in 17 sahnelik çalışması Birleşmiş Milletler kuruluş kongresinde gösterildi.).[3]
  • İsveç'teki ilk gösterimi Kasım 1946'da yapıldı.
  • Türkiye'deki ilk gösterimi 1971/72 sezonunda Ankara Sanat Tiyatrosu'nda Hitler Rejimi'nin Korku ve Sefaleti adıyla sahnelendi.[4]

Yayınlanışı

Oyun ilk olarak Malik Yayınevi tarafından 1938 yılında Prag'da basıldı. 1938 yılındaki politik durumlar nedeniyle 1938'in sonlarında basılı oyunun yok edildiği tahmin edilmektedir. Amerika'da Eylül 1944'te İngilizce yayınlandı. İlk Almanca basımı gene Amerika'da New York'ta yayınlandı. Oyun Almanya'da 1948 yılında Aufbau Yayınevi tarafından yayınlandı. Türkiye'de, 2000 yılında Yılmaz Onay çevirisi ile, Mitos - Boyut Yayınları tarafından yayınlandı.[5]

Kaynakça

  1. ^ Suhrkamp basımı (Yayıncı): Bertolt Brecht Broadway - the hard way. Frankfurt am Main 1994
  2. ^ Bertolt Brecht: Furcht und Elend des Dritten Reiches . Suhrkamp, Frankfurt am Main, 1998, Sayfa 138.
  3. ^ Bertolt Brecht: Seçmeler 6 Cilt. Suhrkamp 1997, Cilt 1, Sayfa 685
  4. ^ "Ankara Sanat Tiyatrosu Hitler Rejimi'nin Korku ve Sefaleti". 29 Mayıs 2009 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 7 Eylül 2009. 
  5. ^ Bertolt Brecht, Bütün Oyunları Cilt:6, Mitos-Boyut Yayınları, İstanbul 2000[]

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Bertolt Brecht</span> Alman şair, tiyatro yazarı ve yönetmeni (1898-1956)

Eugen Berthold Friedrich Brecht, kısaca Berthold ya da Bert Brecht,, Alman şair, tiyatro yazarı ve yönetmenidir.

<span class="mw-page-title-main">Berliner Ensemble</span> Almanyada bir tiyatro binası

Berliner Ensemble, Almanya’nın en meşhur tiyatrolarından birisidir ve kurucusu Bertolt Brecht’in eserlerini sahnelemesiyle ünlenmiştir. Almanca'nın en önemli sahnelerinden birisi olarak kabul edilen Berliner Ensemble, 1954 yılından bu yana Berlin'in Mitte ilçesinde, Schiffbauerdamm caddesinde bulunan tiyatro sahnesini kullanmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Hanns Eisler</span> Avusturyalı besteci (1898 – 1962)

Hanns Eisler, Alman ve Avusturyalı besteci.

Aziz Ünal Rutkay veya bilinen adıyla Rutkay Aziz, Türk oyuncu ve yönetmen.

<span class="mw-page-title-main">Yaman Okay</span>

Yaman Okay, Türk sinema ve tiyatro oyuncusudur.

<span class="mw-page-title-main">Savaş Yurttaş</span> Türk aktör

Savaş Yurttaş, Türk oyuncudur.

Meral Niron, Türk tiyatro, sinema ve dizi oyuncusudur.

<span class="mw-page-title-main">Vasıf Öngören</span> Sanatçı

Vasıf Öngören, Türk bir oyun yazarı, yönetmen ve oyuncuydu. Oyunlarında yabancılaşma, toplumsal değerler, sınıfsal çelişkiler, ekonomik ve siyasi sorunlar gibi konuları işledi. Epik tiyatro türünde yazdığı Asiye Nasıl Kurtulur? oyunu ile tanınırlık kazandı.

<span class="mw-page-title-main">Selçuk Uluergüven</span> Türk sinema, tiyatro ve dizi oyuncusu

Mustafa Selçuk Uluergüven, Türk sinema, tiyatro ve dizi oyuncusudur.

<span class="mw-page-title-main">Yılmaz Onay</span> Türk yazar

Yılmaz Onay,, Türk tiyatro yönetmeni, oyun yazarı, çevirmen.

Nesrin Kazankaya, Türk yönetmen, oyun yazarı, çevirmen, oyuncu ve tiyatro eğitmenidir.

<i>Kafkas Tebeşir Dairesi</i> Bertolt Brechtin tiyatro oyunu

Kafkas Tebeşir Dairesi, Alman oyun yazarı Bertol Brecht'in 1944 yılında kaleme aldığı altı perdelik seyirlik oyun.

Jale Aylanç Tiyatro, sinema ve dizi oyuncusu, seslendirme sanatçısıdır.

Spor tiyatrosu, Bertolt Brecht'in sanat yaşamının başlarında ortaya koyduğu bir tiyatro türüdür.
Brecht, Dışavurumcu tiyatronun duyubirliğine (einfühlung) dayanan sanat anlayışını eleştirirken, duyuların dar sınırları içinde kalan bir tiyatronun izleyiciyi uyuşturduğu vurgusunu yapar. Bu sınırın nasıl kırılabileceğini araştırır ve izleyiciyle sahne arasında düşünsel bir diyalog yakalamaya çalışır.
"Daha Çok İyi Spor" adlı yazısında benzetmeci tiyatronun büyüsüne kapılan seyirci ile boks maçına katılan seyirci arasında bir karşılaştırma yapar. İyi bir spor izleyicisini boks maçının kurallarını aklında tutarken bir yandan da maçı yapan taraflarla birlikte düşünen, yargılayan kişi olarak tanımlar. Tiyatro izleyicisinin de sahnede gördüklerinin bir sanat yapıtı olduğunun farkına varan, etkin bir davranışla o yapıtı oluşturan temel düşünceyi kavramasını, kısaca yapıtı anlamasını bekler. İşte bu ilişkiden spor tiyatrosu doğar.
Brecht, 1920'de yazdığı "Kentlerin Çalılığı" oyunuyla spor tiyatrosuna bir örnek verir. Oyunda, iki kişinin dövüşünü bir boks maçı gibi izleriz. Dövüşenlerin kim oldukları, neden dövüştükleri, mekan, zaman bilgileri seyirciye verilmez. Bir öyküyü oluşturan en kritik öğeler olmadığından seyirci oyunun konusuyla ilgilenmekten alıkonmuştur. Sahnede sadece bir eylem vardır; seyirciden beklenen bu eylemi nesnel ve düşünsel bir düzeyde izlemesi, algılamasıdır. Brecht, sosyal ve psikolojik nedenlerden soyutlanmış bir düşünceden yola çıkarak düşünceyi sahne üzerinde somutlaştırır. Sahne ile seyirci arasındaki düşünsel diyaloğu bu şekilde yaratmaya çalışır.

<span class="mw-page-title-main">Yücel Erten</span> Türk oyuncu, yönetmen, yazar ve çevirmen

Yücel Erten, Türk oyuncu, yönetmen, sanat yönetmeni, yazar, çevirmen.

<span class="mw-page-title-main">Ekkehard Schall</span>

Ekkehard Schall, Alman tiyatro ve sinema sanatçısı ve rejisörüdür. Schall, önemli bir Brecht oyuncusu ve Helene Weigel ile birlikte Berliner Ensemble’ın etkili bir üyesiydi.

Rana Solakyan sahne adıyla Rana Cabbar, Ermeni ve Rum asıllı Türk sinema, dizi ve tiyatro oyuncusu.

<span class="mw-page-title-main">Karl Valentin</span> Bavyeralı komedyen, kabare oyuncusu, palyaço, yazar ve film yapımcısı

Karl Valentin [] Bavyera'lı komedyen, kabare oyuncusu, palyaço, yazar ve film yapımcısı.

<span class="mw-page-title-main">Erwin Piscator</span>

Erwin Friedrich Maximilian Piscator,, Alman tiyatro yönetmeni, yazar ve yapımcı Sınıfsal temelli politik (Agit-Prop) Tiyatro türünün kurucusu ve çağdaş anlamda Epik ve Belgesel Tiyatro türlerinin Bertolt Brecht ile birlikte ilk temsilcilerindendir.

<span class="mw-page-title-main">Ayşe Selen</span> Türk oyuncu, tiyatro sanatçısı, çevirmen

Ayşe Selen doğum adıyla Gül Ayşe Selen, Türk tiyatro, sinema, dizi oyuncusu, tiyatro sanatçısı, çevirmen.