İçeriğe atla

III. Ahmed Camii

Koordinatlar: 37°53′29″K 22°52′20″D / 37.89139°K 22.87222°D / 37.89139; 22.87222
III. Ahmed Camii
III. Ahmed Camii
Harita
Temel bilgiler
KonumKorint, Yunanistan
Koordinatlar37°53′29″K 22°52′20″D / 37.89139°K 22.87222°D / 37.89139; 22.87222
İnançİslam
MezhepSünni
DurumKapalı
Mimari
Mimari türOsmanlı
Mimari biçimCami
Tamamlanma1715
Özellikler
Kubbe sayısı1
Minare sayısı1 (yıkılmış)

III. Ahmed Camii (Yunanca: Τζαμί του Αχμέτ Γ΄), Acrocorinth Camii (Yunanca: Τζαμί της Ακροκορίνθου) veya Ahmed Paşa Camii,[1][a] Yunanistan'ın Mora Yarımadası'ndaki Akrokorint kalesinde bulunan bir Osmanlı camisidir. 16. yüzyılın başlarından kalma daha eskibir caminin yerine inşa edilen yapı, Osmanlı'nın 1715'te Mora'yı yeniden fethinden sonra Sultan III. Ahmed tarafından yaptırılmıştır. Şu anda harap durumda olan yapıda 2000 yılında bazı onarım çalışmaları yapılmıştır.

Tarih

Acrocorinth'te inşa edilmiş dört camiden birisidir.[5]

1458'de Sultan II. Mehmed ve Osmanlı birliklerinin Korint'i fethinden sonra[6] Akrokorint kalesine birkaç cami inşa edilmiştir. 1668 yılında bölgeyi ziyaret eden Evliya Çelebi, kaledeki İslami yaşantıyı gösteren dört yapıdan bahsetmiştir.[b][8] Kalenin kuzeyinde bulunan 16. yüzyıldan kalma olduğu düşünülen ilk caminin Evliya Çelebi'nin bahsettiği Ahmed Paşa veya Bayezid Camii olduğu varsayılmaktadır.[9][10] Arkeologlar Richard Rothaus ve Timothy E. Gregory, duvar örgüsünde ve minarede bulunan iki meşe parçasını 1489 ve 1508 yıllarına tarihlendirmişlerdir.[11][12]

1668 yılında kısaca bahsedilen[6] cami, bölgenin 1687 ile 1715 yılları arasındaki ikinci Venedik işgali döneminde barut deposuna dönüştürülmüştür.[9][1] 17. yüzyılın sonlarında mühendis Pierre de la Salle tarafından hazırlanan ve günümüzde Gennadius Kütüphanesinde bulunan Acrocorinth planında buranın aynı zamanda garnizonu beslemek için yiyeceklerin saklandığı bir depo olarak da hizmet verdiği anlaşılmaktadır.[13] Kalenin 1715'te Osmanlılar tarafından yeniden ele geçirilmesinden kısa bir süre sonra, daha önceki yapıların kalıntıları üzerine Sultan III. Ahmed tarafından yeni bir cami inşa edilmiştir.[1]

Cami, 1936 yılında arkeologlar Antoine Bon ve Rhys Carpenter tarafından incelenmiştir.[12] 2000'li yıllarda yapıda esas olarak pencerelerin ve minarenin yapısal güçlendirilmesine yönelik sağlamlaştırma çalışmaları yapılmıştır.[14]

Mimari

8,50 × 9,50 metre ölçülerindeki III. Ahmed Camii,[15] Balkanlar'daki ilk Osmanlı camilerinin özelliklerini ve sade plan yerleşimini taşımaktadır. [9] [16][17] Daha önceki caminin izleri olan ve özellikle erken Osmanlı döneminde karşılaşılan tipik sivri uçlu açıklıklar bugün hala görülebilmektedir.

Genel duvar örgüsü kireçtaşı ve birkaç rastgele düzenlenmiş tuğladan oluşan dağınık bir düzendedir.[9] 0,70 metre kalınlığındaki dış duvarlar [15] eski binalardan gelen malzemelerin kullanıldığı minare kaidesi ve köşelerde daha düzenli bir şekilde kullanılmıştır. Kuzeydeki ana cephede, ikinci Venedik dönemine ait düzenlemelerin izleri, özellikle kapının üst kısmındaki voussoir kullanımı ve Venedik Cumhuriyeti'nin amblemi olan San Marco aslanı görülebilmektedir.[9][15]

Minarenin kaidesi, içinde döner merdiveni sağlam bir şekilde, caminin kuzeybatı köşesinde, doğu tarafında sadece birkaç dış duvar bölümü ayakta kalan revak hizasında yer almaktadır.[1] Yirminci yüzyılın sonlarından bu yana bakımsızlık nedeniyle kısmen tahrip olan tromplu büyük bir kubbe[15] kare ibadet yerinin üzerinde yer almaktadır. Güney duvarının ortasında iki pencereyle çevrelenen yapının Türk Barok üslubundaki mihrabı bugün de görülebilmektedir. Mukarnaslı niş, süslü çift dikdörtgen çerçevelidir.[1]

Galeri

Notlar

  1. ^ Yunanistan Kültür ve Spor Bakanlığı Osmanlı hakimiyetindeki ilk dönemde inşa edilmiş erken dönem yapısından dolayı "Cami I" olarak isimlendirmekte,[2] bu şekilde yaklaşık 110 metre güneyinde yer alan "Cami II" yapısından farklı bir şekilde tanımlamaktadır.[3] Ancak bakanlık yayının Yunanistan'daki Osmanlı mimarisi hakkındaki kaynakçası bu yapıyı "Accorinth Camii" olarak isimlendirmektedir.[4]
  2. ^ Bu durumda Cuma namazı için üç büyük cami ve gündelik ibadetler için bir küçük cami. [7]

Kaynaklar

  1. ^ a b c d e Kiel 2016.
  2. ^ Ministry of Culture and Sports. "Τέμενος Α΄" [Mosque I]. www.odysseus.culture.gr (Greek). 7 Aralık 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Temmuz 2022. 
  3. ^ Ministry of Culture and Sports. "Τέμενος B΄" [Mosque II]. www.odysseus.culture.gr (Greek). 7 Aralık 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Temmuz 2022. 
  4. ^ Koumousi 2008, s. 136.
  5. ^ Konstantina Skarmoutsou. "Κάστρο Ακροκορίνθου" [Castle of the Acrocorinth]. odysseus.culture.gr (Greek). 4 Ocak 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Aralık 2022. 
  6. ^ a b Ameen 2017.
  7. ^ Kiel 2016, s. 58.
  8. ^ Ephorate of Antiquities of Corinthia. "Acrocorinth – Archaeological Museum of Ancient Corinth". www.corinth-museum.gr. 20 Eylül 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Temmuz 2022. 
  9. ^ a b c d e Koumousi 2008.
  10. ^ Demetropoulou, Magdalene (2018). Ενοποίηση αρχαιολογικών χώρων Αρχαίας Κορίνθου, Ακροκορίνθου και Λεχαίου και δημιουργία αρχαιολογικού - περιβαλλοντικού πάρκου [Consolidation of the Archaeological Sites of Ancient Corinth, the Acrocorinth and Lechaeum and creation of an archaeological-environmental park] (PDF) (Greek). Patras: Open University of Greece. s. 84. ISBN 9780007094493. 1 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Ocak 2024. 
  11. ^ Baram, Uzi; Carroll, Lynda (2006). A Historical Archaeology of the Ottoman Empire: Breaking New Ground. Berlin: Springer Science+Business Media. s. 116. ISBN 978-0-306-47182-7. 13 Ocak 2024 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Temmuz 2022. 
  12. ^ a b Kuniholm, Peter Ian (1997). "Aegean Dendrochronology Project: 1995–1996 results" (PDF). Arkeometrı Sonuçlari Toplantisi. 12: 163–175. ISSN 1017-7671. 21 Eylül 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 13 Ocak 2024. 
  13. ^ Éric Guillaume Luc Pinzelli (1997). The defense of the Isthmus of Corinth during the Venetian period (1687-1715). University of Provence Aix-Marseille I. ss. 9–10, 180 and 1998–199. 
  14. ^ Athanasoulis, Demetrios (2009). Το κάστρο του Ακροκορίνθου και η ανάδειξή του (2006-2009) [The castle of the Acrocorinth and its Exposition (2006–2009)] (Greek). 25th Ephorate of Byzantine antiquities. s. 109. 13 Ocak 2024 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Temmuz 2022. 
  15. ^ a b c d "Acrocorinth Mosque (Τζαμιού του Ακροκόρινθου)". www.madainproject.com (Greek). 26 Mayıs 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Temmuz 2022. 
  16. ^ Chrysáfi-Zográfou, Metaxoula. "Τουρκικά κτίσματα στην Κόρινθο. Κρήνες και θρησκευτικά" [Turkish buildings in Corinth. Fountains and Religious Buildings]. Restoration-Maintenance-Protection of Monuments and Ensembles. Athens: Ministry of Culture and Sports. 1.1984: 273–275. 
  17. ^ MacKay, Pierre (1968). "Acrocorinth in 1668, a Turkish Account". Hesperia: The Journal of the American School of Classical Studies at Athens. 37 (4): 386–397. doi:10.2307/147608. ISSN 0018-098X. 

Bibliyografya

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Fethiye Camii (Atina)</span>

Fethiye Camii, Yunanistan'ın Atina kentinde 17. yüzyıldan kalma bir Osmanlı camisi.

<span class="mw-page-title-main">Yunanistan'da İslam</span>

Yunanistan'da İslam, iki ayrı topluluk tarafından temsil edilmektedir; Osmanlı İmparatorluğu döneminden beri Yunanistan'da yaşayan Müslümanlar ve 20. yüzyılın son çeyreğinde, özellikle Atina ve Selanik'e gelmeye başlayan Müslüman göçmenler.

Bu liste, Yunanistan'daki eski camilerin bir listesidir. Bu liste Yunanistan'daki camileri ve Müslümanlar için diğer ibadet alanlarını listeler. Listede Yunanistan'daki eski tarihi camilerin bazıları listelense de liste bu tarihi yapıların tamamını kapsamaz. Bu listedeki eski cami ifadesei, Yunanistan'da namaz için kullanılan herhangi bir Müslüman camisini (binası) veya alanını içermektedir, ancak tüm yapılar günümüzde özgün işlevinde kullanılmamaktadır. Yunanistan'da yer alan ve aktif olarak kullanılan camiler için Yunanistan'daki camilerin listesine bakınız.

<span class="mw-page-title-main">Çelebi Sultan Mehmet Camii (Dimetoka)</span>

Çelebi Sultan Mehmed Camii, Bayezid Camii ve Ulu Camii, Yunanistan'ın en kuzeydoğusundaki Dimetoka, Doğu Makedonya ve Trakya'da yer alan 15. yüzyılın başlarından kalma bir Osmanlı camisidir.

<span class="mw-page-title-main">Osmaniye Camii</span> Sakız, Yunanistanda bir cami

Osmaniye Camii, aynı zamanda yerel olarak Frenk Mahallesi Camii olarak da bilinir, Yunanistan'ın Sakız Adası'nda, adadaki Türk toplumunun ana mahallesi olan Sakız Adası'nın eski kale bölgesinde yer alan kalan üç camiden biridir.

Dionysios Filozof ya da düşmanlarının ona taktığı soyadıyla Skilozof, 1541-1611 arasında yaşamış ve İspanya'nın desteğiyle Teselya ve Yanya'da Osmanlı İmparatorluğu'na karşı iki çiftçi isyanı başlatmış bir Rum papazdır. Osmanlı'nın Yunanistan'ı yönettiği dönem boyunca Osmanlı aleyhine devrimci komplolar düzenleyen Rum Ortodoks Kilisesi'nin en önemli papazlarından birisi sayılır.

<span class="mw-page-title-main">Gazi Ömer Bey Camii</span>

Gazi Ömer Bey Camii, Yunanistan'ın Livadya kentinde bulunan bir camidir. Cami, 14. yüzyılın sonunda Osmanlı döneminde inşa edilmiştir. Kentin ticaret merkezi ve nüfusun en yoğun olduğu semtinde inşa edilmiştir. Uzun süre terk edilmiş olmasına rağmen yenilenmesi ve kültürel amaçlarla yeniden kullanılması planlanmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Faik Paşa Camii</span>

Faik Paşa Camii veya Narda İmareti, Yunanistan'ın Narda kentinde bulunan bir camidir. Cami, 15. yüzyılda Osmanlı döneminde inşa edilmiş olup adını 1449'da bölgeyi fetheden Faik Paşa'dan almaktadır. Camide tadilat çalışmaları devam etmekte olup günümüzde ibadete açık değildir.

<span class="mw-page-title-main">Rokka Camii</span>

Rokka Camii, Yunanistan'ın Narda kentinde bulunan bir camiydi. Cami, 15. yüzyılda Osmanlı döneminde inşa edildiği düşünülmekte olup Narda'daki sekiz camiden biriydi.

<span class="mw-page-title-main">Sultan Mehmed Camii</span>

Sultan Mehmed Camii veya Süleyman Ağa Camii, Yunanistan'ın Narda kentinde bulunan bir camiydi. Cami, 15. yüzyılda Osmanlı döneminde inşa edilmiş olup Narda'daki sekiz camiden biriydi. Camii, Narda Kalesi'nde yer almaktaydı.

<span class="mw-page-title-main">Kanlı Çeşme Camii</span>

Kanlı Çeşme Camii, Yunanistan'ın Yanya kentinde bulunan bir camidir. Cami, 16. yüzyılda Osmanlı döneminde inşa edilmiştir. 2005 yılından bu yana restorasyon çalışmaları yürütülmekte olup günümüzde ibadete açık değildir.

<span class="mw-page-title-main">İskender Bey Camii</span>

İskender Bey Camii, Evrenosoğlu İskender Bey Camii veya Büyük Cami, Yunanistan'ın kuzeyindeki Yenice-i Vardar kasabasında bulunan bir Osmanlı camisidir. Yenice-i Vardar'ın kurucusu Gazi Evrenos'un torunu Evrenosoğlu İskender Bey tarafından 16. yüzyılın başlarında yaptırılmıştır. Cami günümüzde oldukça harap durumdadır ve kullanıma açık değildir. Bir zamanlar Yenice-i Vardar'da bulunan yirmi camiden günümüze ulaşan üç camiden biridir.

<span class="mw-page-title-main">Ahmed Bey Camii</span>

Ahmed Bey Camii veya Şeyh İlahi Camii, Yunanistan'ın kuzeyindeki Yenice-i Vardar kasabasında Osmanlı dönemine ait bir camidir. 15. yüzyılda Trakya ve Makedonya'yı fetheden ve Yenice-i Vardar şehrinin kurucusu olan Gazi Evrenos Bey'in torunu Ahmed Bey tarafından yaptırılmıştır. Yapı etrafını saran bitki örtüsüyle beraber günümüzde oldukça harap durumdadır. Bir zamanlar Yenice-i Vardar'da bulunan yirmi camiden günümüze ulaşan üç camiden biridir.

<span class="mw-page-title-main">Arap Camii (Drama)</span>

Arap Camii, Yunanistan'ın Drama kentinde bulunan bir camidir. Cami, 19. yüzyılda Osmanlı döneminde inşa edilmiştir. Neredeyse bir asırdır bakımsız bırakılan camide, Kasım 2022 itibarıyla restorasyon çalışmaları başlatıldı.

<span class="mw-page-title-main">Benefşe Camii</span>

Benefşe Camii, Yunanistan'ın Benefşe kentinde bulunan bir camidir. Cami, 16. yüzyılda Osmanlı döneminde inşa edilmiştir. 1830'da Yunanistan'ın bağımsızlığını kazanmasının ardından kısa bir süre hapishane olarak kullanıldı. Restore edilen eski cami, 1999'dan bu yana şehrin arkeolojik koleksiyonuna ev sahipliği yapmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Eski Cami (Anabolu)</span> Anaboludaki bir cami

Eski Cami, Yunanistan'ın Anabolu kentinde bulunan bir camidir. Cami, 17. yüzyılda Osmanlı döneminde inşa edilmiş olup kentteki Osmanlı mimarisinin ayakta kalan en eski örneğidir. Osmanlı yönetimi sırasında kasabanın çarşısının merkezinde, Sadrazam Mahallesi veya Sultan Ahmed Mahallesi'nde bulunuyordu. Günümüzde sinema ve kültürel mekan olarak hizmet vermektedir.

<span class="mw-page-title-main">Panaya tu Kastru</span> Rodostaki bir kilise

Panaya tu Kastru, Kalenin Meryemi veya Enderun Camii, Yunanistan'daki Rodos kentinde bulunan Orta Çağ'dan kalma bir Rum Ortodoks kilisesidir. Surlarla çevrili eski şehir sınırları içerisindeki yapı, adada günümüze ulaşan en büyük Bizans kilisesidir. Tarih boyunca, Rodos'un çeşitli devletler ve imparatorluklar tarafından fethedilmesiyle Roma Katolik kilisesi ve camii olarak kullanılmıştır..

<span class="mw-page-title-main">Meis Halk Sanatları Müzesi</span> Meisteki bir müze

Meis Halk Sanatları Müzesi veya Kastellorizo Halk Sanatları Müzesi, Yunanistan'daki Meis adasında bulunan bir müzedir. Müze, Kavos Camii, Kızılhisar Camii veya Meis Camii olarak da bilinen tarihi Osmanlı camisinde yer almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Mustafa Paşa Camii (Rodos)</span> Rodos, Yunanistandaki tarihi bir cami

Mustafa Paşa Camii, Yunanistan'ın güneyindeki Rodos'ta bulunan Osmanlı döneminden kalma bir camidir. Rodos'un surlarla çevrili eski şehir kısmında yer alan cami ibadete açık değildir. Bununla birlikte, cami Müslüman topluluğu tarafından zaman zaman nikah salonu olarak kullanıma açılmaktadır. Mustafa Paşa Camii, küçük bir meydanda, şehir hamamının bitişiğinde bulunmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Ayasofya (Drama)</span> Drama, Yunanistandaki tarihi bir Ortodoks kilisesi

Ayasofya veya Kutsal Bilgelik Kilisesi, Yunanistan'ın Drama kentinde bulunan 10. yüzyıla tarihlenen bir Bizans kilisesidir.