İçeriğe atla

Herem (Kınama)

1781'de Vilna Gaon tarafından Hasidim'e verilen "Herem

Herem (İbranice: חֵרֶם, ayrıca Romanize edilmiş chērem, ḥērem), Yahudi toplumundaki en yüksek dini kınamadır. Bir kişinin Yahudi cemaatinden tamamen dışlanmasıdır. Bir tür uzak durmadır ve Katolik Kilisesi'ndeki vitandus "aforoz" ile benzerlik gösterir. Diğer Sami dillerindeki akraba terimler arasında Arapça ḥarām "yasak, tabu, yasak veya ahlaksız" ve haram "ayrılmış, kutsal" terimleri ve Ge'ez kelimesi ʿirm "lanetli" yer alır. Bununla birlikte İslamda buna benzer uygulamada "tekfir" yer alsa da, bu kurum yaygın bir kurum olmayıp bireysel bazda kaldığından genel kabul görmediğinden Hristiyanlıktaki aforoz ve Yahudilikteki Herem kurumu gibi bir dinden çıkarma yani aforoz uygulamasına pek rastlanmadığını söylemek mümkündür.[1]

Özet

İncil'deki yasaktan geliştirilmiş olsa da, Talmudik dönemde ve Orta Çağ'da hahamlar tarafından uygulandığı şekliyle aforoz, amacı Yahudi dayanışmasını korumak olan bir hahamlık kurumu haline gelmiştir. Hahamlar tarafından yavaş yavaş bu gücün sınırlandırıldığı bir kanun sistemi geliştirilmiş, böylece haham mahkemeleri tarafından yasal cezalandırma yöntemlerinden biri haline gelmiştir. Bireylerin belirli durumlarda aforoz yasağını ilan etmelerine izin verildiğinden, keyfi karakterini tamamen kaybetmemiş olsa da, esas olarak bir adli mahkeme tarafından önceden belirlenmiş belirli suçlar için başvurulan yasal bir önlem haline gelmiştir.

Etimoloji ve akraba terimler

Herem, "kınama, aforoz etme", Tanah'taki "düşmanları yok ederek adama" ve "bir kohene mülk adama" terimlerinin üçü de aynı İbranice ismin İngilizce transliterasyonudur. Bu isim semitik Ḥ-R-M kökünden gelmektedir. Tanah'ın Masoretik Metninde dokuz kez geçen ve herem ile etimolojik bir bağlantısı olmayan herem "balıkçı ağı" eşanlamlısı da vardır.[2]

Aforoz için Talmudik herem kullanımı, Tanah'ta Yeşu ve ilk İbrani monarşisi zamanında tanımlanan ve Midyanlılar, Amalekliler ve Eriha'nın tüm nüfusu gibi halklara karşı Tanrı'nın emriyle gerçekleştirilen tamamen yok etme[3] yoluyla kutsama uygulaması olan herem kullanımından ayırt edilebilir. Şaul'un Samuel tarafından verilen böyle bir emri yerine getirmeyi ihmal etmesi, yerine Davud'un seçilmesiyle sonuçlandı.

Suçlar

Talmud, teorik olarak bir tür niddui veya geçici aforoz ile cezalandırılabilecek yirmi dört suçtan bahseder. Musa bin Meymun (ve daha sonraki otoriteler) bu yirmi dört suçu şu şekilde sıralar:[4]

  1. bilgili bir adama, ölümünden sonra bile hakaret etmek;
  2. bir saray elçisine hakaret etmek;
  3. Yahudi bir arkadaşına "köle" demek;
  4. belirlenen zamanda mahkeme huzuruna çıkmayı reddetmek;
  5. Hahamlık ya da Musa kurallarından herhangi birini hafife almak;
  6. mahkemenin verdiği bir karara uymayı reddetmek;
  7. Vahşi bir köpek ya da kırık bir merdiven gibi başkalarına zarar verebilecek bir hayvanı ya da nesneyi yanında bulundurmak;
  8. Yahudi olmayan bir kişinin komşularına verebileceği herhangi bir zararın sorumluluğunu üstlenmeden gayrimenkulünü Yahudi olmayan birine satmak;
  9. Yahudi olmayan bir mahkemede Yahudi komşusu aleyhine tanıklık etmek ve böylece komşusunun, dava Yahudi mahkemesinde karara bağlanmış olsaydı kaybetmeyeceği parayı kaybetmesine neden olmak;
  10. koşer olarak kesilmiş bir hayvanın ön ayaklarını, yanaklarını ve ağzını başka bir koşene vermeyi reddeden bir koşen (kasap)[4];
  11. Uyulması sadece bir gelenek olsa bile, bir bayramın ikinci gününü ihlal etmek;
  12. Hamursuz Bayramı'ndan önceki günün öğleden sonrasında iş yapmak;
  13. Tanrı'nın adını boş yere anmak;
  14. başkalarının Tanrı'nın adına saygısızlık etmesine neden olmak;
  15. başkalarının Yeruşalim dışında kutsal et yemesine neden olmak;
  16. İsrail dışında takvim hesapları yapmak ve buna göre bayramlar düzenlemek;
  17. körün yoluna engel koymak, yani bir başkasını günaha teşvik etmek (Lifnei iver);
  18. topluluğun dini bir eylemi yerine getirmesini engellemek;
  19. Yasak ("terefah") eti izin verilen et ("koşer") olarak satmak;
  20. bir kasabın bıçağını muayene için hahama göstermemesi;
  21. bilerek kendini ereksiyon haline getirmek;
  22. kişinin boşandığı eşiyle, birbirleriyle temas etmelerine neden olacak bir iş yapması;
  23. skandal konusu olmak (bir haham söz konusu olduğunda);
  24. haksız bir aforoz ilan etmek.

Niddui

Niddui (İbranice: נידוי) yasağı genellikle yedi günlük bir süre için uygulanırdı (İsrail'de otuz gün). Para meseleleri nedeniyle verilmişse, suçlu önce sinagogdaki düzenli ayinde Pazartesi, Perşembe ve Pazartesi günleri olmak üzere üç kez alenen uyarılırdı ("hatra'ah"). Niddui süresi boyunca, yakın aile üyeleri dışında hiç kimsenin suçluyla ilişki kurmasına, dört arşın yakınında oturmasına ya da onunla birlikte yemek yemesine izin verilmezdi. Yas tutması, banyo yapmaktan, saçını kesmekten ve ayakkabı giymekten kaçınması ve bir yas tutanla ilgili tüm yasalara uyması beklenirdi. Minyan'da sayılamazdı. Eğer ölürse, cenaze arabasına bir taş konurdu ve akrabaları geleneksel Yahudi yas törenlerine uymak zorunda değildi.

Niddui'nin şiddetini azaltmak ya da artırmak mahkemenin yetkisindeydi. Mahkeme gün sayısını azaltabilir veya artırabilir, suçluyla her türlü ilişkiyi yasaklayabilir ve suçlu alçalıp tövbe edene ve mahkemenin emirlerine uymaya istekli olana kadar çocuklarını okuldan, karısını da sinagogdan men edebilirdi. Bir görüşe göre (Sefer Agudah adına kaydedilmiştir), suçlunun aforozun ciddiyeti nedeniyle Yahudi toplumunu terk etme olasılığı, mahkemenin saygınlığını ve otoritesini korumak için cezalarına sertlik katmasını engellemez.[5] Bu görüşe, aynı görüşteki önceki otoritelerden (Maharshal; Maharam; Mahari Mintz) alıntı yapan ve Talmud'dan pozisyonuna kanıt sunan Taz[5] tarafından şiddetle karşı çıkılır. Ayrıca Taz, Sefer Agudah'ın kendi baskısında söz konusu görüşün yer almadığını belirtmektedir.

Herem

Eğer suç parasal konularla ilgiliyse ya da ceza bir kişi tarafından veriliyorsa, yasalar daha yumuşaktı; başlıca ceza, erkeklerin suçluyla ilişki kurmamasıydı. Sürenin bitiminde yasak mahkeme tarafından kaldırılırdı. Ancak aforoz edilen kişi herhangi bir tövbe ya da pişmanlık belirtisi göstermezse, niddui bir kez daha yenilenebilir ve sonunda aforozun en katı biçimi olan "herem" ilan edilebilirdi. Bu, belirsiz bir süre boyunca devam eder ve hiç kimsenin suçluya ders vermesine, onun için çalışmasına ya da yaşamın temel gerekliliklerine ihtiyaç duyduğu durumlar dışında ona herhangi bir şekilde fayda sağlamasına izin verilmezdi.

Nezifah

Niddui ya da herem'den daha hafif bir biçim "nezifah" yasağıydı. (Modern İbranicede "nezifah" genellikle "azarlama" ya da "(birine) isyan yasasını okumak", yani sert bir sözlü azarlama anlamına gelir). Bu yasak genellikle sadece bir gün sürerdi. Bu süre zarfında suçlu, hoşnut olmadığı kişinin huzuruna çıkmaya cesaret edemezdi. Evine çekilmek, az konuşmak, iş ve eğlenceden kaçınmak, pişmanlığını ve üzüntüsünü göstermek zorundaydı. Bununla birlikte, kendisini toplumdan ayırması ya da hakaret ettiği kişiden özür dilemesi gerekmiyordu; çünkü nezife günündeki davranışı yeterli bir özürdü. Ancak bir âlim ya da önde gelen bir kişi, kendisine hakaret eden kişiye resmi olarak haddini bildirdiğinde, bütün hadd kanunları uygulanırdı. Bununla birlikte, bu prosedür bilgeler tarafından pek hoş karşılanmazdı, öyle ki bir hahamın aforoz yasağını asla telaffuz etmediğini söyleyebilmesi uygun bir gurur meselesiydi.Musa bin Meymun aforoz yasalarıyla ilgili bölümü şu sözlerle bitirir:

Din alimine, kendisini küçümseyen bir adamı aforoz etme yetkisi verilmiş olsa da, bu yola çok sık başvurması övgüye değer değildir. Süleyman'ın bilgeliğiyle söylediği gibi, cahillerin sözlerine kulaklarını tıkamalı ve onlara aldırış etmemelidir: 'Ayrıca söylenen tüm sözlere kulak asma' (Vaiz 7:21). Kendilerine hakaret edildiğini duyduklarında cevap vermeyip küstahı affeden ilk dindarların âdeti buydu... Ancak bu alçakgönüllülük sadece hakaret özelde gerçekleştiğinde uygulanmalıdır; bilgin alenen hakarete uğradığında affetmeye cesaret edemez; affederse cezalandırılmalıdır, çünkü o zaman Tevrat'a hakaret edilmiş olur ve suçlu alçakgönüllülükle özür dileyene kadar intikam alması gerekir.[6]

Vakalar

Muhtemelen en ünlü herem vakası, on yedinci yüzyıl filozofu Baruch Spinoza'nınkidir.[7][8]

Bir başka ünlü vaka da Vilna Gaon'un ilk Hasidik Yahudilik gruplarına karşı 1777'de ve ardından 1781'de Panenteizm'e inanma suçlamasıyla verdiği herem kararıdır.[9][10]

Haredi ve Hasidik topluluklardaki nadir durumlar dışında, yerel Yahudi topluluklarının siyasi özerkliklerini kaybettikleri ve Yahudilerin içinde yaşadıkları Yahudi olmayan uluslarla bütünleştikleri Haskala döneminden sonra "herem" varlığını yitirmiştir.[11]

  • Ağustos 1918'de, Ukrayna Pavlo Skoropadskyi'nin İkinci Hetmanlık tarafından yönetilirken ve Alman İmparatorluk Ordusu işgali altındayken, Ortodoks Yahudi Odessa'daki hahamlar Leon Troçki, Grigory Zinoviev ve diğer Yahudi Bolşevikler'e karşı heremi ilan ettiler.[12][13]
  • 1945 yılında, Yeniden Yapılanmacı Yahudilik'in (Yahudiliği kişisel bir tanrı inancından ayırmaya çalışan bir Yahudi dini hareketi) kurucusu olan haham Mordecai Kaplan, Haredi Ortodoks Hahamlar Birliği (Agudath HaRabonim) tarafından resmen aforoz edildi.[14]
  • 2004 yılında, Güney Afrika Yüksek Mahkemesi bir Johannesburg işadamına karşı, bir beth din tarafından emredildiği üzere eski karısına nafaka ödemeyi reddettiği için açılan herem davasını onamıştır.[15][16]
  • Holokost'un Küresel Vizyonunu Gözden Geçirmek için Uluslararası Konferans'a katılan Neturei Karta üyelerinekarşı herem çok sayıda Haredi dini lider, Satmar liderleri de dahil olmak üzere[17] ve Chabad Hassidik gruplar tarafından ilan edildi.[18]

Ayrıca bakınız

  • Tevrat'ta Sürgün
  • Sürgün
  • Heresy
  • Yahudilikte Sapkınlık
  • Kareth
  • Dışlama
  • Pulsa diNura
  • Siruv
  • Tabu

Kaynakça

  1. ^ bkz.Yavuz, Yusuf Şevki (2011), Tekfir, 40, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, s. 350-356, 8 Kasım 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi, erişim tarihi: 8 Kasım 2023 
  2. ^ Brown Driver Briggs Hebrew Lexicon, entries herem 1, herem 2
  3. ^ Jenkins, Philip; Wars', author of 'Jesus. "Is The Bible More Violent Than The Quran?". NPR.org. 22 Mart 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  4. ^ "Talmud Torah - Chapter Six". www.chabad.org. 8 Kasım 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Kasım 2023. 
  5. ^ a b Shulkhan Arukh, Yoreh De'ah 334:1, Rama's gloss
  6. ^ Mişneh Torah, Talmud Torah, 7:13
  7. ^ Karesh, Sara E.; Hurvitz, Mitchell M. (2005). Encyclopedia of Judaism. s. 205. ISBN 9780816069828. 
  8. ^ Agus, Jacob Bernard (March 1997). The Essential Agus: The Writings of Jacob B. Agus. s. 252. ISBN 9780814746929. 
  9. ^ Ari Yashar (2 Ocak 2014). "Rare Anti-Hassidic Excommunication Edict Revealed". 7 Temmuz 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  10. ^ "Is Chabad Heresy?". 2 Ocak 2013. 8 Ağustos 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  11. ^ Gal Beckerman (12 Kasım 2018). "American Jews Face a Choice: Create Meaning or Fade Away". The New York Times. 8 Kasım 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Kasım 2023. 
  12. ^ Zinoviev cynically referred to this in his eulogy of Uritsky (the chief of the Petrograd Cheka, assassinated on August 30, 1918):

    Odessa'da, Skoropadsky yönetiminde, hahamların özel bir konseyde toplandığını ve orada zengin Yahudilerin bu temsilcilerinin, tüm dünyanın önünde, Troçki ve ben, itaatkâr hizmetkârınız ve diğerleri gibi Yahudileri Yahudi cemaatinden resmen aforoz ettiklerini okuduğumuzda - hiçbirimizin saçının tek bir teli bile kederden ağarmadı" (When we read that in Odessa, under Skoropadsky, the rabbis assembled in special council, and there these representatives of the rich Jews, officially, before the entire world, excommunicated from the Jewish community such Jews as Trotsky and me, your obedient servant, and others - no single hair of any of us has turned gray because of grief")

    — Zinoviev, Sochineniia, 16:224, quoted in Bezbozhnik [The godless], no. 20 (12 September 1938).
  13. ^ "Letter: A time to excommunicate". The Jewish Journal. 4 Nisan 2019. 8 Kasım 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Kasım 2023. in 1918 the Odessa rabbis excommunicated Leon Trotsky 
  14. ^ "Prof. Mordecai M. Kaplan "excommunicated" by Orthodox Rabbis, His Prayer Book Burned". 14 Haziran 1945. 20 Kasım 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Kasım 2023. 
  15. ^ Estelle Ellis. "Judge upholds Jewish excommunication right". 15 Ocak 2006 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  16. ^ "South African Court Upholds Beis Din Cheirem". 26 Şubat 2006 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  17. ^ Sela, Neta (15 Aralık 2006). "Satmar court slams Neturei Karta". Ynetnews. 24 Nisan 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Kasım 2023. 
  18. ^ Cohen, Dudi (13 Aralık 2006). "Rabbi Metzger: Boycott Neturei Karta participants of Iran conference". Ynetnews. 21 Ekim 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Kasım 2023. 

Dış Bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Yahudilik</span> tek tanrılı etnik bir İbrahimî din

Yahudilik, Yahudi milletinin kolektif inancını, kültürünü, hukukî kurallarını ve medeniyetini içeren etnik bir dindir. İlk İbrahimî din olmasının yanı sıra insanlık tarihindeki en eski dinler arasında da yer alan Yahudilik, monoteizm temelli dinlerin ilk örneğidir. Yahudilik, riayetkâr Yahudiler tarafından "Avraham'ın YHVH ile yaptıkları sözleşmenin bir ifadesi" olarak yorumlanır. Geniş metinleri ve uygulamaları, çeşitli teolojik pozisyonları ve örgütlenme biçimlerini kapsayan Yahudilik, bir İbrani felsefi görüşü olmakla birlikte aynı zamanda bir dünya görüşüdür. Torah, Tanah'ın bir parçasıdır ve Midraş ile Talmud gibi ikincil metinlerle birlikte temsil edilen tamamlayıcı bir sözlü geleneğin parçasıdır. Dünya çapındaki toplam 14 ila 15 milyon takipçisi ile Yahudilik, en büyük onuncu dindir.

<span class="mw-page-title-main">Tevrat</span> Tanahın ilk beş kitabı

Tevrat, İbrani Kutsal Kitabı'nın ilk beş kitabının, yani Tekvin, Çıkış, Levililer, Sayılar ve Tesniye kitaplarının derlemesidir.

Talmud, Yahudi medeni kanunu, tören kuralları ve efsanelerini kapsayan dinî metinlerdir. İbranice lamad (öğrenmek) kökünden gelir. Mişna ve Gemara bölümlerinden müteşekkildir. Talmud'un iki versiyonu vardır: 3. ila 5. yüzyıla ait olduğu kabul edilen ancak daha eski dokümanları da içeren Babil Talmudu ve daha eski olan Filistin ve Yeruşalayim (Kudüs) Talmudu.

<span class="mw-page-title-main">Cezayir'deki Yahudilerin tarihi</span>

Yahudiler ve Yahudiliğin Cezayir'de uzun bir geçmişi vardır fakat 20.yy'ın sonlarına doğru gelişen politik gerginlik sebebiyle ülkedeki Yahudi nüfusu tükenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Kim bir Yahudi'dir?</span> Yahudi kimliği ile ilgili temel soru

"Kim bir Yahudi'dir?", Yahudi kimliğinin temel sorusudur. Yahudi şahsın kültürel, dini, soyağacı ve kişisel boyutlarını irdeler. Bu soru, Almanya'da Nazi Partisi tarafından hazırlanan Nürnberg Yasaları'nda da ele alınmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Anusim</span>

Anusim Halaha'da Yahudilerin zorla din değiştirdiğini veya istekleri dışında Yahudilikten çıkarılmalarını belirten yasal kategoridir. Bu terimin birebir tercümesi "zorlananlar"dır.

Yahudiliğe geçiş, Yahudi cemaatinin üyesi olmayı arzulayan Yahudi olmayan birinin yaptığı dini işlemdir. Yahudiliği tercih etmek, Yahudilik ilkelerine uymayı istemektir. Yahudi milletinin bir parçası olunamaz, çünkü Yahudiler bir etnisitedir. Bu dini geçiş bazen Yahudilikleri şaibeli olanların Yahudiliğini tasdiklemek için de yapılmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Dört Kutsal Şehir</span>

Dört Kutsal Şehir, Yahudi geleneğinde Kudüs, El Halil, Taberiye ve Safed'in dördüne birden verilen genel isimdir. 16. yüzyıl'dan beri Filistin'in kutsallığı, başta gömü olmak üzere, bu dört şehre yayılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Yahudiliğin evliliğe bakış açısı</span>

Yahudilikte evlilik, Tanrı'nın müdahil olduğu bir Yahudi erkek ve bir Yahudi kadın arasında yapılan birleşme anlaşmasının belgelenmesidir. Evliliğin tek koşulu çocuk yapmak olmamasına rağmen bu emrin yerine getirilmesi beklenir. Esas merkezi odak kadın ile erkeğin ilişkisidir. Ruhani anlamda evlilik, kadın ile erkeğin ruhlarının bir bütün olmasıdır. Bu sebeple evlenmemiş adam "tam" sayılmaz çünkü ruhu henüz tamamlanmamıştır ve yarımdır.

<span class="mw-page-title-main">Yahudilik ve cinsel yönelim</span> Yahudilikte eşcinsel olmak

Yahudilikte eşcinsellik, Tevrat zamanına kadar dayanır ve Tekvin ile Levililer kitaplarında bahsedilir. Tekvin, Sodom ve Gomora'nın Tanrı tarafından yıkıldığını anlatır. Levililer kitabında ise erkeklerin birbirleriyle cinsel ilişkiye girmesi yasaklanmış ve bu eylem tiksinç bir hareket olarak sınıflandırılmıştır. Erkeklerin eşcinsel hareketinin cezası Yahudi kurallarınca idamdır fakat Halaha mahkemeleri Kudüs Tapınağı'nın yokluğunda bu kararı uygulayamamaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Yahudilikte eşcinsel evlilik</span>

Yahudilikte eşcinsel evlilik ve eşcinsellik, modern Yahudi mezhepleri içinde tartışma konusu ve bölünmelere sebep olmuştur. Yahudilerin yaygın görüşüne göre eşcinsel ilişki günahtır ve Tevrat'ta kesin olarak yasaklanmıştır. Bu görüş Ortodoks Yahudilik tarafından hâlen benimsenmiş olmasına rağmen aynı durum Yeniden yapılanmacı ve Reformist Yahudilik için geçerli değildir. Muhafazakâr Yahudilik, Aralık 2006'ya kadar Ortodokslar ile yanı görüşü benimsemesine rağmen bu zamandan sonra Yahudi Kanunları ve Standartları Komitesi çoğulculuk felsefesi altında çeşitli fikirler sunmuştur. Örneğin bir görüş Ortodoksların duruşunu benimserken bir başka görüş, bazı cinsel eylemlerde bulunulmadığı sürece daha liberaldir.

<span class="mw-page-title-main">Yahudilikte cinsellik</span>

Yahudilikte cinsellik, geleneksel olarak üzerinde durulan bir konudur. Tanah ve rabinik kaynaklarda cinsellik ile ilgili birçok öykü ve kural bulunmaktadır. Ve ayrıca İsrail Yahudileri başka meshebdeki insanların cinsel konularına saygı duymazken, sadece kendilerinin cinsellik anlamına yükümlülük gösterirler.

<span class="mw-page-title-main">Üçüncü Tapınak</span>

Üçüncü Tapınak veya Hezekiel Tapınağı, Hezekiel kitabında mimari olarak tasvir edilen tapınaktır. Hezekiel burası için, ebedi mabet ve Kudüs'te bulunan Tapınak Tepesi'ndeki İsrail'in Tanrısı'nın kalıcı mekanı demektedir.

Rabbânî Yahudilik, altıncı yüzyılda Babil Talmud'unun derlenmesinden beri Yahudiliğin ana akım formunu oluşturan dini hareket. Farisi Yahudilikten köklenmiş Rabbânî Yahudilik, Sina Dağı'nda Musa'nın Tanrı'dan Yazılı Tevrat ile yorumlamaları ve tefsirleri içeren "Sözlü Tevrat'ı" birlikte aldığı ve halkına beraber aktardığı, bu yorumlamaların ise kesintiye uğramadan daha sonra yazıya geçirildiği inancına dayanır. Sözlü Tevrat'ın yazılı hale getirilmesinde dönemin hahamlarının Hristiyan metinlerin kanonlaştırılmasından etkilendikleri düşünülmektedir.

Tumtum Yahudi Haham edebiyatında geçen bir terimdir. Genellikle cinsel organları kapalı veya "gizli" olduğu veya başka şekilde tanınamayacağı için cinsiyeti bilinemeyen kişilere söylenir. Sıklıkla bir arada gruplandırılsalar da, tumtumun hem erkek hem de kadın cinsel organına sahip olan androginos'lardan (אנדרוגינוס) farklı bazı halaha grupları vardır. Tumtum Kutsal Yazılarda görünmese de, diğer literatürde görünmektedir. Kabalist Elliot Kukla, "Tumtum Mishna'da 17 kez, Tosefta'da 23 kez; Babil Talmudunda 119 kez; Kudüs Talmudunda 22 kez ve midrash, yorum ve halahada yüzlerce kez ortaya çıkıyor."

<span class="mw-page-title-main">Yahudi felsefesi</span> Yahudiler tarafından yürütülen felsefeler bütünü

Yahudi felsefesi, Yahudiler tarafından yürütülen tüm felsefeleri içerir. Modern Haskala ve Yahudi kurtuluşuna kadar Yahudi felsefesi, tutarlı yeni fikirleri Rabbânî Yahudilik geleneğiyle uzlaştırma girişimleriyle meşguldü, böylece yeni ortaya çıkan Yahudi olmayan fikirleri benzersiz bir Yahudi skolastik çerçeve ve dünya görüşü içinde örgütledi. Modern topluma kabul edilmeleriyle birlikte laik eğitime sahip olan Yahudiler, içinde bulundukları dünyanın taleplerini karşılamak için tamamen yeni felsefeler benimsediler veya geliştirdiler.

Rabbi Menachem Mendel Chitrik, bilinen adıyla Rabbi Mendy Chitrik, 2003 yılından beri Türkiye Aşkenaz Yahudi cemaatinin hahamlığını üstlenmiş olan Amerikalı, İsrailli ve Türk din adamıdır. Kendisi, ayrıca 2019 yılından beri İslam Devletlerindeki Hahamlar Birliğinin yönetim kurulu başkanıdır.

Haham Rebecca Trachtenberg Alpert, Amerikalı Yahudi Amerikan dini tarihi profesörüdür ve ilk kadın hahamlardan biridir. Başlıca akademik ilgi alanları, Yahudilikte dinler, spor ve cinselliktir ve inançlarının, Tanrı'dan 'kadın' olarak bahseden bir Şabat dua kitabı tarafından dönüştürüldüğünü söyler.

Yahudilik, Levililer 19:27'nin " Başınızın yan tarafındaki saçları kesmeyecek, sakalınızın kenarlarına dokunmayacaksınız." şeklindeki haham yorumuna dayanarak usturayla tıraş olmayı yasaklar. Mişna bunu sakalda jilet kullanma yasağı olarak yorumlar.

Akiva ben Yosef, Rabbi (haham) Akiva olarak da bilinen, önde gelen bir Yahudi bilgesiydi ve birinci yüzyılın sonları ile ikinci yüzyılın başlarının bir tannasıydı. Haham Akiva, Mişna'ya ve Midrash halakha'ya önde gelen katkıda bulunanlardan biriydi. Talmud'da Rosh la- Hahamim olarak anılır. Bar Kohba isyanının ardından Romalılar tarafından idam edildi.