İçeriğe atla

Helena (imparatoriçe)

Helena
Roma İmparatoriçesi
Flavia Iulia Helena adına bastırılan madeni para, I. Konstantin annesi, Follis (19mm, 3.45 gm). Treveri'de (Trier) 325-326 yılında basılmıştır
Doğumy. 246/50
Ölüm18 Ağustos 330
Eş(ler)iKonstantius Chlorus
Çocuk(lar)ıI. Konstantin
Tam adı
Flavia Iulia Helena Augusta

Azize Helena (LatinceFlavia Iulia Helena Augusta) Azize Helen, Helena Augusta ya da Konstantinopolisli Helena (yaklaşık. 246/50 – 18 Ağustos 330) Roma İmparatoru Konstantius Chlorus'un eşi ve I. Konstantin'in annesi. Gerçek Haç'ın kutsal emanetlerini bulduğuna inanılır.

Aile Yaşamı

Cima da Conegliano'nun İstanbullu Helana isimli eseri
Helena'nın Lahdi (MS 329)

Helena'nın doğum yeri kesin olarak bilinmemektedir. 6. yüzyıl tarihçisi Prokopius, Helena'nın Küçük Asya'da bulunan Bithynia eyaletinin Helenopolis şehrinin yerlisi olduğunu söyler. Oğlu I. Konstantin, 330 yılında annesinin ölümünden sonra bu şehrin adının "Helenopolis" olarak değiştirmiştir, bu eylem doğduğu yerin orası olduğuna dair inancı kuvvetlendirmektedir.[1] Bizans uzmanı Cyril Mango, Konstantin'in bu şehri Helena'nın adını vererek onurlandırıp yeniden kurarken başka bir amacı olduğunu iddia eder: Yeni başkent Konstantinopolis şehrinin etrafındaki iletişim şebekesini güçlendirmek.[2] Ayrıca Filistin'de bir Helenopolis (modern Daburiyya)[3][4] ile Lidya'da bir tane vardır.[5] Bu şehirler ve Pontus eyaletindeki Helenopontus vilayeti isimlerini muhtemelen Konstantin'in annesinden almaktadırlar.[1]

Piskopos ve tarihçi Kayserya'lı Eusebius, Filistin'den 80 yaşında döndüğünü belirtir.[6] Bu seyahat 326 ile 328 yılları arasında olduğuna göre, Helena muhtemelen 248 ile 250 yılları arasında doğmuştur. Hayatının erken dönemleri hakkında bilinenler çok azdır.[7] 4. yüzyıl kaynakları, tarihçi Eutropius'un "Breviarium ab Urbe condita" ("Roma Tarihi") adlı eserinde, düşük seviyeden geldiğini kaydeder. Aziz Ambrose, Helena'yı stabularia ("kadın hizmetçi", "Otel hizmetçisi") olarak adlandırır. Aziz Ambrose, bu gerçeği erdem olarak sunar ve Helena'ya bona stabularia ("iyi kadın hizmetçi") ismini verir.[8] Diğer kaynaklar, özellikle Konstantin'in imparator ilan edilmesinden sonra yazılanlar, Helena'nın geçmişini göz ardı ya da ihmal ederler.[7]

Konstantius Chlorus ile ilk ne zaman tanıştığı bilinmemektedir.[9] Tarihçi Timothy Barnes, Konstantius, İmparator Aurelian'a hizmet ederken, Zenobia'ya karşı yaptığı savaşta Küçük Asya'da kalırken tanıştıklarını söyler. Barnes, Aurelian'ın hamilerinden birinin mezar taşına dikkat çekerek, imparatorun 270 yılından hemen sonra Bitinya eyaletinde olduğunu belirtir.[10] Konstantius ve Helena arasındaki ilişkinin yasal yönü de bilinmemektedir. Bu noktada kaynaklar muğlaktır, bazıları Helena'yı Konstantius'un "karısı", bazıları ise "concubine" (cariye) olarak adlandırır.[9] Aziz Jerome, bu muğlak terminoloji nedeniyla kafası karışıp her ikisini de eserlerinde kullanmıştır.[11] Jan Drijvers gibi bazı yazarlar, Konstantius ile Helena ilişkisinin kanun önünde geçerli olmayan ama gerçekte ortak yaşanılan bir resmî nikâhsız birliktelik olduğunu iddia eder.[12] Timothy Barnes gibi diğerleri Konstantius ile Helena ilişkisinin, resmi evliliğin daha güvenilir olduğunu iddia eden kaynaklar temelinde, kanuni bir beraberlik olduğunu iddia eder.[13]

Helena, geleceğin imparatoru I. Konstantin'i 270 yılından hemen sonra belirsiz bir yılın 27 Şubat'ında doğurmuştur.[14] (muhtemelen 272 yılı civarında).[15] Doğumu, Naissus (Niš, Sırbistan) şehrinde yapmıştır.[16] Konstantius, 289 yılından önce, Maximian'ın kızkardeşi Theodora ile evlendiğinde, Helena'dan boşanmıştır.[17] (Hikayesel kaynaklar evliliğin yılını, 293 olarak gösterir fakat "Panegyrici Latini" isimli kaynak, çiftin 289 yılında zaten evli olduğunu yazar.)[18] Helena tekrar evlenmemiş, annesine karşı derin bir saygı ve sevgi duyan tek oğluna yakın bir şekilde meçhul bir hayat yaşamıştır.

Konstantin, Konstantius'un ölümünden sonra Konstantius'un birlikleri tarafından Roma İmparatorluğu'nun Augustus'u olarak 306 yılında ilan edilmiştir. Bu olaydan sonra Helena, kamusal alana ve imparatorluk sarayına geri dönmüştür. 325 yılında Augusta unvanı almış ve 330 yılında ölmüştür. Helena'nın Lahdi Vatikan müzesinde görülebilir. Bağlantı sıklıkla sorgulansada, yanındaki lahitte kız torunu Azize Konstantina (Azize Konstans) yatmaktadır. Özenle hazırlanmış rölyeflerde avcılık sahneleri yer alır. Helena hayatı boyunca fakirlere hediyeler vermiş, mahkûmları serbest bırakmış ve mütevazı elbiselerle sıradan dindarların arasına karışmıştır.

Azizeliği

Konstantinopolisli Azize Helena
Konstantin ve Helena. Aziz İsaak Katedrali'nde bulunan mozaik, Sankt-Peterburg, Rusya
İmparatoriçe, Aziz Konstantin'in annesi ve Havarilere Eşdeğer
MezarıHelena ve Konstantina Lahitleri
Kutsayanlar
Aziz ilanıCemaat öncesi[a]
TürbeAziz Petrus Bazilikası'nda Azize Helena türbesi
Yortu18 Ağustos (Katolik Kilisesi); 21 Mayıs (Ortodoks Kilisesi, Anglikanlar ve çoğu Lüteryan kiliseleri; 19 Mayıs (bazı Lüteryan kilseleri); 9 Pashons (Kıptî Ortodoks Kilisesi)
SimgeHaç

Ortodoks Kilisesi, Doğu Ortodoks Kiliseleri, Katolik Kilisesi yanında Anglikanlar tarafından dindarlılığı ile ünlü bir azize olarak kabul edilir. Ortodoks Kilisesi, yortu gününü oğluyla beraber 21 Mayıs olarak kutlar, "Havarilere eş kutsal büyük Konstantin ve Helena'nın bayramı".[19] Benzer şekilde Anglikan ve Lüteryen kiliseleri Paskalya tarihini korurlar. Katolik Kilisesi'ne göre yortu günü 18 Ağustos'tur. İskenderiye Kıpti Kilisesi, Kıpti takvimine göre 9 Pashons'ta kutlar. Kayserya'lı Eusebius, Filistin ve diğer doğu vilayetlerine yaptığı Haccı kaydetmiştir (Gerçek Haç'ı bulamasa da). Yeni buluntuların koruyucu azizesidir.

Kutsal Emanetleri Keşifleri

Konstantin, annesi Helena'yı Augusta olarak onurlandırdıktan sonra, ona Yahudi-Hristiyan geleneğinin kutsal emanetlerini koyması için imparatorluk hazinesine sınırsız giriş hakkı vermiştir. 325 yılında, Kudüs'e bir seyahat yapması için oğlu tarafından görevlendirilmiştir. Bölgedeki keşişlerin isteği üzerine, Mısır'da, "Musa'nın Sina Dağı'nda gördüğü Yanan Çalı (Çıkış 25)" hikâyesi anısına bir kilise yapılmasını emretmiştir. St. Catherine'nın Manastırında bulunan bu şapel sıklıkla Azize Helena ismi ile anılır ve yapım yılı 330'dur.

Kudüs, imparator Hadrianus'un yıkımı sonrası, hala yeniden inşa halindeydi. Hadrianus, İsa'nın çarmıha gerildiği yerin yanında bulunan mezarına yakın Venüs'e bir tapınak inşa ettirmiş ve şehrin adını Aelia Capitolina olarak değiştirmiştir. Söylencelere göre, Helena tapınağın yıkılması emretmiş ve alanda üç farklı haçın bulunacağı kazıları başlatmıştır. Gerçek kanıttan başka bir şeyin etkisi olmadan, imparatoriçe ölüm döşeğinde bir kadın getirdi. Kadın ilk iki haça dokunduğunda durumunda değişiklik olmadı ancak üçünve son haça dokunduğunda aniden iyileşti.[20] ve Helena kadının dokunduğu haçı Gerçek Haç olarak ilan etti. Bölgenin diğer tarafları Helena tarafından araştırılırken, keşfin yapıldığı yere Konstantin, Kutsal Kabir Kilisesi'ni inşa ettirmiştir.

Helen, ayrıca çarmıha gerilmede kullanılan çivileri bulmuştur. Oğluna yardım etmek için, onların mucizevi gücünü kullanmıştır, iddiaya göre, onları Konstantin'in başlığına diğerini atının dizginine koymuştur. 327 yılında Kudüs ve doğu vilayetlerini terkedip Roma'ya dönmüştür. Kutsal Haç'ın büyük parçalrı ile diğer kutsal emanetleri yanında getirmiş ve bugün hala görülebilen saraydaki özel şapelinde muhafaza etmiştir. Sarayı daha sonra Kudüs'ün Kutsal Haçı Bazilika'sına çevrilmiştir. Kilisenin yanında bulunan manastırdaki keşişler tarafından korunur.

Galeri

Kaynakça

Notlar
  1. ^ Her canonization pre-dates the practice of formal canonization by the Holy See and by the relevant Orthodox Churches. "August 18 in German History". TGermanCulture.com.ua. 17 Mart 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Ekim 2016. Her designation as a saint precedes the practice of canonization by the Pope. 
Özel
  1. ^ a b Harbus, 12.
  2. ^ Mango, 143–58, cited in Harbus, 13.
  3. ^ Rivka Shpak Lissak, "Dabburiya, An Arabic Village was formerly the Israeli/Jewish Davarita" RSLissak.com 28 Haziran 2010 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
  4. ^ Günter Stemberger, Jews and Christians in the Holy Land: Palestine in the fourth century, 2000, p. 9 full text 13 Ekim 2013 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
  5. ^ Hunt, 49, cited in Harbus, 12.
  6. ^ Eusebius, Vita Constantini 3.46.
  7. ^ a b Harbus, 13.
  8. ^ Ambrose, De obitu Theodosii 42; Harbus, 13.
  9. ^ a b Lieu and Montserrat, 49.
  10. ^ Inscriptiones Latinae Selectae 2775, cited in Barnes, "New Empire," 36.
  11. ^ Hieronymus, Chronica, s.a. 292, p. 226, 4 and s.a. 306, p. 228, 23/4, cited in Lieu and Montserrat, 49.
  12. ^ Drijvers, Helena Augusta, 17-19.
  13. ^ Barnes, New Empire, 36.
  14. ^ Barnes, CE, 3, 39–42; Elliott, Christianity of Constantine, 17; Odahl, 15; Pohlsander, "Constantine I"; Southern, 169, 341.
  15. ^ Barnes, CE, 3; Barnes, New Empire, 39–42; Elliott, "Constantine's Conversion," 425–6; Elliott, "Eusebian Frauds," 163; Elliott, Christianity of Constantine, 17; Jones, 13–14; Lenski, "Reign of Constantine" (CC), 59; Odahl, 16; Pohlsander, Emperor Constantine, 14; Rodgers, 238; Wright, 495, 507.
  16. ^ Barnes, CE, 3.
  17. ^ Barnes, CE, 8–9.
  18. ^ Origo 1; Victor, Caes. 39.24f; Eutropius, Brev. 9.22.1; Epitome 39.2; Pan. Lat. 10(2).11.4, cited in Barnes, CE, 288 n.55.
  19. ^ "May 21: Feast of the Holy Great Sovereigns Constantine and Helen, Equal to the Apostles". Greek Orthodox Archdiocese of America. 19 Ekim 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2008. 
  20. ^ There are actually several different accounts: Catholic Encyclopedia: Archæology of the Cross and Crucifix 26 Eylül 2010 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.: "Following an inspiration from on high, Macarius caused the three crosses to be carried, one after the other, to the bedside of a worthy woman who was at the point of death. The touch of the other two was of no avail; but on touching that upon which Christ had died the woman got suddenly well again. From a letter of St. Paulinus to Severus inserted in the Breviary of Paris it would appear that St. Helena herself had sought by means of a miracle to discover which was the True Cross and that she caused a man already dead and buried to be carried to the spot, whereupon, by contact with the third cross, he came to life. From yet another tradition, related by St. Ambrose, it would seem that the titulus, or inscription, had remained fastened to the Cross."; see also Socrates' Church History at CCEL.org: Book I, Chapter XVII: The Emperor’s Mother Helena having come to Jerusalem, searches for and finds the Cross of Christ, and builds a Church. 9 Kasım 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
Genel
  • Barnes, Timothy D. Constantine and Eusebius (CE in citations). Cambridge, MA: Harvard Üniversitesi Yayınevi, 1981. ISBN 978-0-674-16531-1
  • Barnes, Timothy D. The New Empire of Diocletian and Constantine (NE in citations). Cambridge, MA: Harvard Üniversitesi Yayınevi, 1982. ISBN 0-7837-2221-4
  • Drijvers, Jan Willem. Helena Augusta: The Mother of Constantine the Great and her Finding of the True Cross. Leiden & New York: Brill Publishers, 1992.
  • Drijvers, Jan Willem. "Evelyn Waugh, Helena and the True Cross 23 Mart 2019 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.." Classics Ireland 7 (2000).
  • Elliott, T. G. "Constantine's Conversion: Do We Really Need It?" Phoenix 41 (1987): 420–438.
  • Elliott, T. G. "Eusebian Frauds in the "Vita Constantini"." Phoenix 45 (1991): 162–171.
  • Elliott, T. G. The Christianity of Constantine the Great . Scranton, PA: Scranton Üniversitesi Yayınevi, 1996. ISBN 0-940866-59-5
  • Harbus, Antonia. Helena of Britain in Medieval Legend. Rochester, NY: D.S. Brewer, 2002.
  • Arnold Hugh Martin Jones Constantine and the Conversion of Europe. Buffalo: Toronto Üniversitesi Yayınevi, 1978 [1948].
  • Hunt, E.D. Holy Land Pilgrimage in the Later Roman Empire: A.D. 312–460. Oxford: Clarendon Press, 1982.
  • Lenski, Noel. "The Reign of Constantine." In The Cambridge Companion to the Age of Constantine, edited by Noel Lenski, 59–90. New York: Cambridge Üniversitesi Yayınevi, 2006. Hardcover ISBN 0-521-81838-9 Paperback ISBN 0-521-52157-2
  • Lieu, Samuel N. C. and Dominic Montserrat. From Constantine to Julian: Pagan and Byzantine Views. New York: Routledge, 1996.
  • Mango, Cyril. "The Empress Helena, Helenopolis, Pylae." Travaux et Mémoires 12 (1994): 143–58.
  • Odahl, Charles Matson. Constantine and the Christian Empire. New York: Routledge, 2004.
  • Pohlsander, Hans. The Emperor Constantine. London & New York: Routledge, 2004. Hardcover ISBN 0-415-31937-4 Paperback ISBN 0-415-31938-2
  • Rodgers, Barbara Saylor. "The Metamorphosis of Constantine." The Classical Quarterly 39 (1989): 233–246.
  • Wright, David H. "The True Face of Constantine the Great." Dumbarton Oaks Papers 41 (1987): 493–507

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">I. Konstantin</span> 306–337 yılları arasındaki Roma imparatoru ve İstanbul kentinin "Büyük" lakabıyla anılan kurucusu

I. Konstantin veya Büyük Konstantin, Hristiyanlığı kabul eden ilk Roma imparatoru, Konstantinopolis kentinin ve Doğu Roma İmparatorluğu'nun "Megas/Büyük" lakabıyla anılan kurucusu.

<span class="mw-page-title-main">I. Constantius</span>

Konstantius Chlorus. Roma imparatoru (305-306). Doğu Roma İmparatorluğu'nun (Bizans) kurucusu Büyük Konstantin'in babasıdır.

<span class="mw-page-title-main">Fausta</span>

Fausta Flavia Maxima (289-326), Roma İmparatoru Maximianus'un kızı ve Roma imparatoriçesi. Tetrarşi'nin kontrolünü elinde tutabilmek için gerekli olan müttefiklik ilişkisini güçlendirmek amacıyla Maximianus onu 307 yılında I. Konstantin ile evlendirdi. Konstantin ve Fausta 293 yılından beri nişanlıydı.

<span class="mw-page-title-main">Herakleios</span> 610–641 yılları arasındaki Bizans imparatoru

Herakleios veya Heraklius, Bizans İmparatorluğu'nun 610–641 yılları arasındaki imparatorudur. İslam'ın Muhammed tarafından kuruluşu ve yayılışı sırasında Bizans tahtında yer alan imparatordur.

<span class="mw-page-title-main">Santa Croce Bazilikası (Floransa)</span> Floransada bazilika

Santa Croce Bazilikası, İtalya, Floransa'da Franciskan mezhebinin en önemli kilisesi olup, Roma Katoliik Kilisesi'nin küçük bir basilikasıdır. Santa Croce Meydanı'nda konumlanır ve Duomo'nin yaklaşık 800 metre güneyindedir. Yapı yeri şehir surlarının dışında ve bataklık bir topraktı. Michelangelo, Galileo, Machiavelli, Foscolo, Gentile, Rossini ve Marconi gibi bazı en meşhur İtalyanların mezar yeridir. Bu nedenle ayrıca Temple of the Italian Glories olarak da bilinir.

<span class="mw-page-title-main">IX. Konstantinos</span>

IX. Konstantinos Monomakos (Yunanca: Κωνσταντίνος Θ΄ Μονομάχος 'Konstantinos Monomahos';, 1042-1055 yılları arasında tahtta kalan Bizans imparatoru.

<span class="mw-page-title-main">İoannis Hrisostomos</span> önemli erken dönem kilise babası

İoannis Hrisostomos veya Altınağızlı Yuhanna, Konstantinopolis Başepiskoposu olarak görev yapmış önemli bir Kilise Babası'ydı. Vaazlarıyla ve halka açık konuşmalarıyla, iktidarın ve din adamlarının otoritelerini kötüye kullanımını kınadığı tutumuyla, Altınağızlı Yuhanna'nın İlâhî Âyin Metni ve asketik (çileci) duyarlılıkları ile tanınır. Yunanca khrisostomos (Χρυσόστομος) unvanı "altın-ağızlı" anlamına gelir ve ünlü hitabet yeteneğini belirtir. Batı kiliselerinde John Chrysostom olarak anılır. Altınağızlı Yuhanna, Erken Hristiyanlık döneminde en üretken yazarlardan biriydi, ancak hem İskenderiyeli Origenes hem de Hippo'lu Augustinus onu geçmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Helena Dragaš</span>

Helena Dragaš (Sırpça: Јелена Драгаш, Jelena Dragaš; Bizans İmparatoru II. Manuil'un karısıdır. Rum Ortodoks Kilisesi tarafından Azize Hypomone ismi ile aziz ilan edilmiştir.

Azize Tereza Kilisesi; Ankara'nın Altındağ ilçesinde bulunan bir Katolik kilisesidir. İsmi, Lisieuxlü Azize Tereza'dan gelmektedir.

<span class="mw-page-title-main">VII. Konstantinos</span> Bizans imparatoru

VII. Konstantinos Porfirogennetos ya da Porphyrogenitus, "Mor Oda'da Doğan" Makedon Hanedanı'nın dördüncü Bizans imparatoru, 913 ile 959 yılları arasında hüküm sürmüştür. İmparator VI. Leon ile onun dördüncü karısı Zoe Karbonopsina'nın oğlu, öncülü Aleksandros'un yeğenidir.

<span class="mw-page-title-main">Agatho</span> 79. Katolik Kilisesi papası (574-681; pd. 678-681)

Agatho 26 Haziran 678'den 681 yılındaki ölümüne kadar papa olarak görev yapmıştır. Hem Roma Katolik hem de Ortodoks Kilisesi tarafından Aziz olarak kutsanmıştır.

Gerçek Haç, Bir Katolik Kilisesi geleneği tarafından İsa'nın çarmıha gerildiği haçtan olduğu söylenen fiziksel kalıntıların adıdır.

<span class="mw-page-title-main">IV. Stephanus</span> 97. Katolik Kilisesi papası (770-817; pd. 816-817)

IV. Stephanus ; 816 yılının Haziran ayından öldüğü 817 yılına dek papalık yapmış İtalyan din adamı, papa.

<span class="mw-page-title-main">Deyrüssultan Manastırı</span>

Sultan Manastırı Kudüs'teki Kutsal Kabir Kilisesi'nin çatısında bulunan bir manastırdır. Dini topluluklar arasında 250 yıllık bir anlaşmaolan Statüko manastır için de geçerlidir.

<span class="mw-page-title-main">Helena Şapeli</span>

Saint Helena Şapeli, Kudüs'teki Kutsal Kabir Kilisesi'nin alt katında, Kudüs Krallığı döneminde inşa edilmiş, 12. yüzyıldan kalma bir Ermeni kilisesidir.

<span class="mw-page-title-main">Laterano'daki Aziz Yuhanna Bazilikası</span> Romada bazilika

Laterano'daki Aziz Yuhanna Bazilikası olarak da bilinen, Roma Şehri'nde Roma Diyosezi'nin Katolik katedralidir. Baş bazilika 4 kilometre (2,5 mi) uzaklıkta bulunan Vatikan Şehri'nin hemen dışında yer almaktadır. kuzeybatıya. Yine de, olarak Papalığın özellikleri, archbazilika ve onun bitişiğindeki yapıların bir zevk dışı statü gelen İtalya'ya şartlarını, uygun Lateran Antlaşması 1929 Hem Aziz Yuhanna Bazilikası hem de Lateran Sarayı, merkezde Roma'nın en eskisi olan bir Mısır dikilitaşı ile 16. yüzyılın sonunda ortaya konan büyük bir açık alana, Piazza di San Giovanni'ye bakmaktadır. Ne yazık ki, Porta San Giovanni üzerinden şehre giren ve çıkan trafik, şehrin ihtişamını azaltma eğilimindedir. Meydanın karşısında, Roma'daki en saygın kalıntılardan biri ve birçok hacı için hedef olan Scala Santa'yı barındıran bina var. Bölge aynı zamanda siyasi mitingler için bir mekandır ve 24 Haziran'daki Vaftizci Aziz Yahya'nın Doğuşu bayramı, Romalıların rosto porchetta yedikleri bir panayırla kutlanır.

<span class="mw-page-title-main">Sant'Elena, Venedik</span> Venedikte bir kilise

Bazen Santa Lena olarak da adlandırılan Sant'Elena, İtalya'nın Venedik kentindeki Castello bölgesi'nin en doğu ucunda bulunan Gotik tarzı bir Roma Katolik kilisesidir.

<span class="mw-page-title-main">Yeni Bizans mimarisi</span> Uyanış mimarisi akımı

Bizans Uyanış çoğunlukla dini, kurumsal ve kamu binalarında görülen bir mimari uyanış hareketidir. Özellikle İstanbul ve Ravenna Eksarhlığı olmak üzere 5. ila 11. yüzyıllardan kalma Doğu ve Ortodoks Hristiyan mimarisiyle ilişkili Bizans stilinin unsurlarını içerir. Yeni Bizans mimarisi 1840'larda Batı Avrupa'da ortaya çıktı ve 19. yüzyılın son çeyreğinde Rusya İmparatorluğu'nda ve daha sonra Bulgaristan'da zirveye ulaştı. Yeni Bizans ekolü Yugoslavya'da I. Dünya Savaşı ile II. Dünya Savaşı arasında etkindi.

<span class="mw-page-title-main">Taşkent, Larnaka</span>

Taşkent, Kıbrıs'ın Larnaka kazasında bulunan bir köydür. Konum olarak Larnaka ve Limasol şehirlerinin ortasındadır. Geleneksel adı Dohni olan köye Taşkent adı 1958'de verildi. Nüfus olarak karma olan köyde Ağustos 1974'te EOKA B mensuplarınca 85 Kıbrıslı Türk katledildi.

<span class="mw-page-title-main">Aziz Yorgi Haçı</span> beyaz zemin üzerinde kırmızı bir haç

Arma bilimi içinde Aziz Yorgi Haçı, beyaz zemin üzerinde kırmızı bir haçtır ve Geç Orta Çağ'dan itibaren, genellikle bir haçlı askeri olarak tasvir edilen olan Aziz Yorgi ile ilişkilendirilmiştir.