İçeriğe atla

Helen Frankenthaler

Helen Frankenthaler (12 Aralık 1928 - 27 Aralık 2011), Amerikalı soyut dışavurumcu ressam. Savaş sonrası Amerikan resim tarihine önemli katkılarda bulunmuştur. Çalışmalarını altmış yılı aşkın bir süre boyunca (1950'lerin başından 2011'e kadar) sergileyen sanatçı, birkaç nesil soyut ressamın dönemine paralel olarak, canlılığını, değişimini ve sürekliliğini devam ettiren eserler üretti.[1] Frankenthaler, 1950'lerin başında büyük ölçekli soyut dışavurumcu resimlerini çağdaş müzelerde ve galerilerde sergilemeye başladı. Renk alanı olarak bilinen yeni nesil soyut resmi tanıtan, küratörlüğünü Clement Greenberg'in yaptığı 1964 Post-Painterly Abstraction sergisine dahil edildi .

Stil ve teknik

Yaklaşık altmış yıl boyunca ressam olarak aktif olan Frankenthaler, birçok aşamadan ve üslup değişiminden geçti.[2] Doğada gizli formlara odaklanması nedeniyle başlangıçta soyut dışavurumculuk[3] ile ilişkilendirilmiş olan Frankenthaler, akışkan şekillerin, soyut kütlelerin ve lirik jestlerin kullanımıyla özdeşleştirilir.[4][5] Genellikle basitleştirilmiş soyut kompozisyonları için büyük formatlar kullandı.[6] Frankenthaler'in tarzı kendiliğindenliğe vurgu yapmasıydı; kendisi de bunu "gerçekten iyi bir resim, sanki bir anda olmuş gibi görünür." şeklinde ifade etmiştir.[7]

Frankenthaler'in sanat kariyeri, 1952'de Dağlar ve Deniz sergisiyle başladı.[8] 1950'ler boyunca, çalışmaları kompozisyon merkezli olma eğilimindeydi, yani resimsel olayın büyük kısmı tuvalin ortasında yer alırken, kenarlar kompozisyon bütünü için çok az önem taşıyordu.[2] 1957'de Frankenthaler, çalışmalarında çizgisel şekiller ve organik, güneş benzeri yuvarlak biçimler denemeye başladı.[4] 1960'larda, resimlerinin kenarlarına renk şeritleri yerleştirmeye ve böylece kenarları kompozisyon bütününün bir parçası olarak dahil etmeye başladı. Kompozisyondaki bu değişiklikle birlikte, Frankenthaler'ın stiline genel bir sadeleştirme geldi.[2] Beyaz arka planlar üzerinde, genellikle geometrik şekiller biçiminde, tek renkli lekeler ve düz renk lekeleri kullanmaya başladı.[4] 1963'ten itibaren Frankenthaler, tuval üzerinde hem opaklık hem de keskinlik sağladığı için yağlı boya yerine akrilik boya kullanmaya başladı.[9] 1970'lerde, adeta Fovizmi anımsatan parlak renkler kullanmayı sağlayan daha kalın boyaları tercih ederek, ıslatma lekesi tekniğini tamamen ortadan kaldırmıştı. 1970'ler boyunca Frankenthaler, modüle edilmiş tonlar kullanarak tuval alanlarının birleştirilmesini araştırdı ve büyük, soyut biçimlerle deneyler yaptı.[2] 1980'lerdeki çalışmaları, yumuşak renkler ve rahat fırça kullanımıyla çok daha sakin olarak nitelendirildi.[4]

Kaynakça

  1. ^ National Gallery of Art 6 Nisan 2020 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Retrieved August 17, 2010
  2. ^ a b c d Carmean (1978). "On Five Paintings by Helen Frankenthaler". Art International. 22: 28-32. 
  3. ^ Tate bio 4 Şubat 2012 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Retrieved August 17, 2010
  4. ^ a b c d "Frankenthaler, Helen". Oxford Art Online. Oxford University Press. 12 Kasım 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  5. ^ Women, Art, and Society. Fourth. New York: Thames & Hudson. 2007. s. 328. ISBN 978-0-500--20393-4. 
  6. ^ "Colour field painting". Oxford Art Online. Oxford University Press. 12 Kasım 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  7. ^ Babington (2005). "Against the grain: the woodcuts of Helen Frankenthaler". Artonview. 44: 22-27. 
  8. ^ Britannica 29 Ekim 2014 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Retrieved August 17, 2010
  9. ^ Frankenthaler, Helen, 1928-2011. Credo Reference. Encyclopedia of the Sixties: A Decade of Culture and Counterculture. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Modern sanat</span>

Modern sanat, genellikle 1880'lerin izlenimcilerinden (empresyonistler) 1960-70'lere kadar devam ettiği kabul edilen sanat dönemidir.

<span class="mw-page-title-main">Henri Matisse</span> Fransız sanatçı (1869 – 1954)

Henri Matisse 20. yüzyılın en önemli ressamlarından. Renkleri büyük bir ustalıkla kullanışıyla Picasso ve Kandinsky ile birlikte, modern sanatın en büyük sanatçılarından biri kabul edilir.

<span class="mw-page-title-main">Paul Cézanne</span> Fransız ressam (1839 – 1906)

Paul Cézanne, Fransız post-empresyonist ressam ve gezgin. Modern sanatın gelişmesine yaptığı katkılar ve etkisi nedeniyle çoğu zaman modern sanatın babası olarak anılmıştır. Empresyonizm ile kübizm arasında bir köprü oluşturmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Mehmet Pesen</span> Türk ressam

Mehmet Sait Pesen, Türk ressam, eğitimcidir.

Roy Fox Lichtenstein,, Amerikalı öğretmen ve "pop art" akımına mensup ressam.

<span class="mw-page-title-main">Pierre Auguste Renoir</span> Fransız heykeltıraş ve ressam (1841 – 1919)

Pierre Auguste Renoir, İzlenimcilik akımının başta gelenlerinden Fransız ressam.

<span class="mw-page-title-main">Renk alanı resmi</span> 1950lerde Mark Rothko, Barnett Newman ve Clyfford Still gibi soyut dışavurumcu ressamlar

Renk alanı resmi ('Color field painting', Clement Greenberg'ün sonradan kullandığı bir terim olarak Geç-resimsel soyutlama , 'Post-painterly abstraction'), 1950'lerde Mark Rothko, Barnett Newman ve Clyfford Still gibi soyut dışavurumcu ressamları tanımlamak için kullanılmıştır. Genelde kompozisyon, büyük alanların tek ve düz bir renkle kapatılmasıyla oluşturulur. Amaç, resmi duygu, mitoloji ve inançlardan arındırmaktı. 1960'larda Helen Frankenthaler, Morris Louis, Kenneth Noland bu isimlere katılmışlardır. 1964'te Clement Greenberg'ün Geç-resimsel soyutlama isimli bir sergi hazırlaması nedeniyle 1960 nesilindeki ressamların tarzı için geç-resimsel soyutlama terimi de kullanılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Aksiyon resmi</span>

Aksiyon resmi, eylem resmi veya jestle soyutlama resim yüzeyine anında, herhangi bir ön planlama yapılmadan ve dikkatsizce dökülen, püskürtülen, damlatılan veya sürülen boya yoluyla üretilen ve bu özelliği ile resmin planlanmasından daha ziyade sanatçının fiziksel hareketini vurgulayan bir resim üslubudur. Bu çeşit resimler sanatçının spontane eylemlerinin dolaysız bir sonucudur.

<span class="mw-page-title-main">Jasper Johns</span>

Jasper Johns, Jr. Amerikalı, ismi Pop sanatı ve Neo-dada ile anılan çağdaş ressamdır. Robert Rauschenberg ile birlikte modern soyut resimden pop sanatı ve kavramsal sanat arasındaki geçişte etkili olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Edgar Degas</span> Fransız ressam (1834-1917)

Edgar Degas, tam adı Hilaire-Germain-Edgar Degas olan, Fransız ressam, heykeltıraş ve çizer. İzlenimcilik akımının kurucularından biri kabul edilse de ressam bu terimi reddedip gerçekçi olarak tanınmayı tercih ettiğini açıklamıştır. Tekniği başarılı bir ressam olan Degas, daha çok dans temalı resimleri ile tanındı. Çalışmalarının yarısından fazlası dansçılarla ilgiliydi. Bu çalışmaları aynı zamanda onun hareketin betimlemesindeki ustalığını gösteriyordu. Dans kadar at yarışları ve çıplak kadınlar çizmekte de başarılıydı. Portreleri de sanat tarihinin en başarılılarından kabul edilir.

<span class="mw-page-title-main">Refik Epikman</span>

Refik Fazıl Epikman, Türk ressamdır.

<span class="mw-page-title-main">Frank Stella</span> Amerikalı ressam

Frank Stella, Amerikalı ressam ve gravür sanatçısı. Minimalizm ve geç-resimsel soyutlamanın önde gelen isimlerinden biridir.

Willem de Kooning, Hollanda'nın Rotterdam şehrinde dünyaya gelmiş soyut dışavurumcu ressam. II. Dünya Savaşı'nın ardından, de Kooning Soyut dışavurumculuk, New York okulu ve Hareket resmi olarak anılan bir tarzda resim yapmaya başladı. Bu ekolün gelişiminde rol oynayan diğer sanatçılar arasında Jackson Pollock, Franz Kline, Arshile Gorky, Mark Rothko, Hans Hofmann, Robert Motherwell, Philip Guston ve Clyfford Still de vardı.

<span class="mw-page-title-main">Oral Enuğur</span> Türk ressam,sanatçı

Şerif Oral Enuğur Türk ressam.

Tülay Tura Börtecene, soyut dışavurumcu Türk ressam.

<span class="mw-page-title-main">Nicolas de Staël</span> Rus ressam (1914 – 1955)

Nicolas de Staël, Rus kökenli Fransız ressam. Taşizm akımına mensup olup kalın impasto tekniği ile yaptığı oldukça soyut manzara tabloları ile tanınır. Ayrıca kolaj, illüstrasyon ve kumaş alanında da eserler vermiştir.

İhsan Cemal Karaburçak Türk ressam.

Ercüment Kalmık Türk ressam, sanat tarihçisi, resim öğretmeni.

<span class="mw-page-title-main">Lütfü Günay</span>

Lütfü Günay Ressam ve Sanat Eğitimcisi.

Profesyonel olarak Morris Louis ismini kullanan Morris Louis Bernstein, Amerikalı bir ressamdı. 1950'lerde renk alanı resminin ilk temsilcilerinden biri oldu. Louis, Washington DC'de yaşarken, Kenneth Noland ve diğer Washington ressamlarıyla birlikte bugün Washington Renk Okulu olarak bilinen bir sanat akımı başlattı.