İçeriğe atla

Hayvan hakları hareketi

Hayvan hakları hareketi kavramı bazen hayvan özgürlüğü, hayvan kişiliği veya hayvan savunuculuğu hareketi olarak da adlandırılır. insan ve insan olmayan hayvanlar arasında çizilen katı ahlaki ve hukuki ayrıma son veren, hayvanların mülk statüsünde görülmelerine ve hayvan deneyleri gibi araştırmalarda, gıda, giyim ve sirk-yunus parkı gibi eğlence endüstrilerinde kullanılmalarına son vermeyi amaçlayan sosyal bir harekettir.

Şartlar ve ayrımlar

Tüm hayvan özgürlükçüleri, insan olmayan hayvanların bireysel çıkarlarının tanınmasını ve korunmasını hak ettiğine inanır, ancak hareket iki geniş kampa ayrılmıştır.

Hayvan hakları savunucuları, bu temel hakların hayvanlara ahlaken verilmesi gereken haklar olduğuna ve onlara bu yasal haklarının verilmesi gerektiğine inanırlar.[1] Örneğin ahlak felsefecisi ve önde gelen bir hayvan hakları aktivisti olan Tom Regan eserlerinde bu görüş savunulur. Yararcı özgürlükçüler (utilitarian liberationists) ise hayvanların ahlaki haklara sahip olduklarına inanmazlar, ancak yararcı gerekçelerle - en basit şekliyle yararcılığın ahlaki kararları aslında en büyük mutluluklarımıza dayandırdığımızı savunur - benzer hakların gerekliliğini savunurlar, hayvanların acı çekebilmelerini, acılarını herhangi bir ahlaki felsefede hesaba katmazlar. Avustralyalı filozof ve önde gelen bir hayvan hakları savunucusu Peter Singer'ın çalışmaları gibi birçok örnekte görüldüğü üzere, hayvanları bu düşüncenin dışında tutmanın türcülük denilen bir ayrımcılık biçimi olduğu savunulmaktadır.[2]

Bu farklılıklara rağmen, "hayvan özgürlüğü" ve "hayvan hakları" terimleri genellikle birbirinin yerine kullanılmaktadır.

Bu bölünme, reformist veya anaakım hizip ile radikal kölelik karşıtı ve doğrudan eylem hizipleri arasındaki bölünme olarak da nitelendirilmektedir. Ana akım hizip büyük ölçüde profesyonelleşmiştir, bağış toplamaya ve medyanın desteğini kazanmaya odaklanmaktadır. Reformist hareketin aktörleri ise, insanların hayvanları taciz etmeyi sona erdirmesi gerektiğine inanmaktadır. Ahlaki şoklar içeren faaliyetlerde de bulunuyorlar. Amerika Birleşik Devletleri'ndeki hayvan hakları hareketinin gücünün, hayvan refahını iyileştirmeyi amaçlayan profesyonelleştirilmiş kâr amacı gütmeyen kuruluşlarda odaklanmaktadır.[3][4][5][6]

Daha küçük hizipler de bulunmaktadır. Bunlar arasında inanç temelli hayvan hakları teorisine odaklanan gruplar ve veganarşistleri gösterilebilir.[3][7]

Araştırmacılar, bu tür hizipleşmelerin sosyal hareketlerde sık rastlandığını ve çalışmalarını sağlıklı sürdürmede rol oynadığını da belirtiyorlar.[4][8]

Tarihçe

Avustralyalı filozof Peter Singer.

Çağdaş hayvan hakları hareketi, İngiltere'de bir grup Oxford Üniversitesi lisansüstü felsefe öğrencisi tarafından 1970'lerin başında kurulmuş olarak kabul ediliyor ve şu anda "Oxford Grubu" olarak biliniyor. Grup, yakın zamanda vejetaryen olmuş felsefe mezunu Rosalind ve Stanley Godlovitch tarafından yönetiliyordu. Godlovitchler, yine felsefe mezunu olan John Harris ve David Wood ile tanıştılar, onlar da kısa süre sonra hayvan hakları lehine olan argümanlara ikna oldular ve vejetaryen oldular. Grup, Profesör Richard Hare de dahil olmak üzere önde gelen Oxford Üniversitesi ahlak filozoflarıyla hem kişisel olarak hem de derslerde konuyu aktif olarak gündeme getirmeye başladı. Yaklaşımları duygusallığa ("dilsiz hayvanlara karşı şefkat") değil, hayvanların ahlaki haklarına dayanıyordu. Kısa süre sonra, görüşlerini desteklemek için bir dizi güçlü argüman geliştirdiler veya destekçilerinden edindiler. Bu argümanlardan biri, kısa süre sonra grubun bir parçası olacak olan Oxford Üniversitesi klinik psikologlarından Richard D. Ryder'dan geldi: "nadiren bir neden Bu kadar rasyonel savunulan ve entelektüel olarak bu kadar iyi silahlanmış bir dava konusu, çok nadir görülür."[9]

Romancı Brigid Brophy'nin The Sunday Times gazetesinde yazdığı 1965 tarihli bir makale, hayvan hakları hareketini ateşlemede çok önemli oldu. Brophy şunu yazdı:

Filozoflar bu makaleyi etkili buldular ve Brophy'nin duygusal olmayan güçlü polemiğinden ilham aldılar. Ayrıca Richard D. Ryder, Brophy'nin argümanlarına yanıt olarak The Daily Telegraph'a üç mektup yazdı.[10]

Amerikalı filozof Tom Regan.

1970 yılında Ryder, "türcülük" ifadesini icat etti ve bunu ilk olarak, belirli bir türe olan aitlikleri temelinde varlıkların çıkarlarına değer atanmasını açıklamak için özel olarak basılmış bir broşürde kullandı. Ryder daha sonra, John Harris ve Godlovitches tarafından kaleme alınan Animals, Men and Morals: An Inquiry into the Maltreatment of Non-humans (1972) adlı son derece etkili olan esere[11] ve Rosalind Godlovitch'in aynı yıl yayınlanan "Animal and Morals" adlı makalesine katkıda bulundu.

Diğer önemli kabul edilen kitaplar arasında filozof Tom Regan'ın The Case for Animal Rights (1983); James Rachels'ın Created from Animals: The Moral Implications of Darwinism (1990); Hukuk akademisyeni Gary L. Francione'nin Animals, Property, and the Law (1995), başka bir hukuk akademisyeni Steven M. Wise'ın Rattling the Cage: Toward Legal Rights for Animals (2000) ve Julian H. Franklin'in Hayvan Hakları ve Ahlak Felsefesi (2005).

Cinsiyet, sınıf ve diğer faktörler

Hayvan hakları hareketini besleyen bir diğer faktör, televizyonda yayınlanan katliamlara karşı bir tiksinti idi. Amerika Birleşik Devletleri'nde, Ulusal Çiftçiler Örgütü tarafından 1960'ların sonlarında ve 1970'lerin başlarındaki hakkında birçok halk protesto katliamları düzenlendi. Düşük et fiyatlarını protesto eden çiftçiler, medya temsilcilerinin önünde kendi hayvanlarını öldürdüler. Karkaslar ziyan edildi ve yenmedi. Bununla birlikte, bu çaba geri tepti çünkü hayvanların gereksiz yere ve savurgan bir şekilde öldürüldüğünü görmek televizyon izleyicilerini çok kızdırdı.

Victoria devri İngiliz hayvan koruma hareketi ve Amerikan feminizm ve çevrecilik hareketleriyle olan ilişkileri nedeniyle, hayvan hakları hareketi ağırlıklı olarak üst sınıf ve orta sınıf beyaz kadın üyelerden oluşmuştur.[6][12]

Hareketin mevcut durumu

Hayvan hakları hareket artık kenarda kalmış bir hareket olarak görülmüyor. 1980'lerde ve 1990'larda, avukatlar, doktorlar, psikologlar, veterinerler ve eski canlılık uzmanları (vivisectionist) dahil olmak üzere çok çeşitli akademisyenler ve profesyoneller katıldı ve şu anda Avrupa ve Kuzey Amerika'daki felsefe bölümlerinde ortak bir çalışma konusudur. Amerika Birleşik Devletleri'ndeki 180 hukuk fakültesinin 92'sinde hayvan hukuku dersleri verilmektedir ve hareket, Harvard Hukuk Fakültesi'nden Alan Dershowitz[13] ve Laurence Tribe gibi kıdemli hukuk akademisyenlerinin desteğini almıştır.[14] Çeşitli eyalet barolarında hayvan hakları yasası bölümleri oluşturulmuş ve Amerikan Barolar Birliği'nde hayvan haklarıyla ilgili kararlar düzenli olarak önerilmektedir.

1980'lerde, punk kültürü ve ideolojisi hareket ile ilişkili oldu, özellikle hardcore punk ABD'de[15][16] ve anarko punk Birleşik Krallık'ta harekete ağırlıklı olarak ilişki kurdu.[17] Avrupa'da Fluff Fest gibi vegan punk etkinliklerinin öne çıkmasının da gösterdiği gibi, bu birliktelik 21. yüzyıla kadar devam etmektedir.[18]

Felsefi ve yasal amaçlar

Peter Singer tarafından kurulan Seattle merkezli Büyük Maymun Projesi (GAP: Greate Ape Project), Birleşmiş Milletler'in şempanzeleri, bonoboları, gorilleri ve orangutanları insanlarla "eşitler topluluğuna" dahil edeceği Büyük Maymunlar Deklarasyonu'nu kabul etmesi için kampanya yürütüyor. Bildirge, insan olmayan maymunlara üç temel menfaatin korunmasını yerleştirmek istiyor: Yaşam hakkı, bireysel özgürlüğün korunması ve işkence yasağı.

Hareketin etkilediği yasal değişiklikler

Hayvanların mülkiyet statüsünü değiştirme kampanyasıyla ilgili olarak, hayvan kurtuluş hareketi birçok ülkede başarıya ulaştı. 1992'de İsviçre, Federal Anayasası'nda hayvanları bir şey değil, varlık olarak tanımak için değişikliğe gitti.[19] Ancak 1999'da İsviçre anayasası tamamen yeniden yazıldı. On yıl sonra Almanya, 2002 anayasasında yapılan bir değişiklikle hayvan haklarını garanti altına alarak bunu yapan ilk Avrupa Birliği üyesi oldu.[20] Alman Medeni Kanunu (Bürgerliches Gesetzbuch) buna uygun olarak 1997 yılında değiştirilmiştir.

Hayvan özgürlüğü hareketinin belki de en büyük başarısı, 1999'da Yeni Zelanda'da beş büyük maymun türüne temel haklar tanınması olmuştur. Bu türlerin araştırma, test etme veya öğretimde kullanımları artık yasaklandı.[21] 1986'da İngiltere hükûmeti gibi diğer hükûmetler de daha önce bu deneylere bir yasak getirmişti.[22] Diğer bazı ülkeler de araştırmada insan olmayan büyük maymunların kullanımını yasakladı veya ciddi şekilde kısıtladı. Ayrıca, 17 Mayıs 2013'te Hindistan, tüm deniz memelilerinin "insan olmayan kişiler" statüsüne sahip olduğunu ilan etti.[23]

Strateji ve taktikler

Hayvan özgürlüğünü protesto eden anarşistler ve anti faşistler.

Yeni bilgi iletişim teknolojilerinin (ICT) kullanımı

Bilgi ve iletişim teknolojilerinin gelişmesi, tanıtımları çekmek ve harekete destek sağlamak, hayvanlara zulüm kanıtları toplamak ve yaymak için video kamera, televizyon, internet ve sosyal medya kullanan aktivistlerin gizli gözetim çabalarını kolaylaştırdı.[24]

Gizli gözetim

Boykot

Ahlaki şoklar

Şiddet içermeyen eylemler

Doğrudan eylem

Militan bir hayvan hakları örgütü olanıOxford Arson Squad tarafından üstlenilen, 4 Temmuz 2005 tarihinde Oxfordshire'da Londbridges kayıkhanesindeki yangın 500.000 £ hasara neden oldu.

Araştırmacıların hedeflenmesi

Aktivistler bireysel araştırmacıları hedef aldı ve gecenin bir yarısı araştırmacıların evlerine gidip ailelerini ve çocuklarını tehdit bile ettiler.[25][26][27]

Bununla birlikte, hayvan hakları hareketi ezici çoğunlukla barışçıldır ve tüm hareketi lekelemeye çalışmak için şiddet örnekleri kullanılmıştır.

Doğrudan eylem yöntemlerinin suç sayılması

ABD Adalet Bakanlığı yeraltı gruplarını Hayvan Kurtuluş Cephesi ve Dünya Kurtuluş Cephesi'ni terörist örgütler olarak tanımlamaktadır.

Hareketler arası aktivite

Karşı hareket

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ "Animal rights," Encyclopædia Britannica, 2007.
  2. ^ Taylor, Angus. Animals and Ethics. Broadview Press, 2003, ss. 153 ve sonrası.
  3. ^ a b Wolf (Mayıs 2015). "Beyond nonhuman animal rights: A grassroots movement in Istanbul and its alignment with other causes". Interface: A Journal for and About Social Movements (İngilizce). 7 (1): 40-69. 
  4. ^ a b Wrenn (Ekim 2012). "Applying Social Movement Theory to Nonhuman Rights Mobilization and the Importance of Faction Hierarchies". Peace Studies Journal (İngilizce). 5 (3): 27-44. 
  5. ^ Wrenn (1 Ocak 2013). "Resonance of Moral Shocks in Abolitionist Animal Rights Advocacy: Overcoming Contextual Constraints". Society & Animals (İngilizce). 21 (4): 379-394. doi:10.1163/15685306-12341271. ISSN 1568-5306. 9 Nisan 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Ağustos 2019. 
  6. ^ a b Wrenn (1 Nisan 2016). "An Analysis of Diversity in Nonhuman Animal Rights Media" (PDF). Journal of Agricultural and Environmental Ethics (İngilizce). 29 (2): 143-165. doi:10.1007/s10806-015-9593-4. ISSN 1187-7863. 28 Nisan 2019 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Ağustos 2019. 
  7. ^ Wrenn (1 Nisan 2014). "Abolition Then and Now: Tactical Comparisons Between the Human Rights Movement and the Modern Nonhuman Animal Rights Movement in the United States". Journal of Agricultural and Environmental Ethics (İngilizce). 27 (2): 177-200. doi:10.1007/s10806-013-9458-7. ISSN 1187-7863. 9 Nisan 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Ağustos 2019. 
  8. ^ Evans (1 Temmuz 2010). "Constitutional Inclusion of Animal Rights in Germany and Switzerland: How Did Animal Protection Become an Issue of National Importance?". Society & Animals (İngilizce). 18 (3): 231-250. doi:10.1163/156853010X510762. ISSN 1568-5306. 
  9. ^ Ryder, Richard. Animal Revolution: Changing Attitudes Towards Speciesism. Berg, 2000, s. 6.
  10. ^ Ryder, Richard. Letters to the editor, The Daily Telegraph, 7 Nisan 3 Mayıs ve 20 Mayıs 1969.
  11. ^ Godlovitch R, Godlovitch S, and Harris J. (1972). Animals, Men and Morals: An Inquiry into the Maltreatment of Non-humans
  12. ^ Einwohner (Şubat 1999). "Gender, class, and social movement outcomes: Identity and effectiveness in two animal rights campaigns". Gender & Society (İngilizce). 13 (1): 56-76. doi:10.1177/089124399013001004. 
  13. ^ Dershowitz, Alan. Rights from Wrongs: A Secular Theory of the Origins of Rights, 2004, ss. 198-99 ve "Darwin, Meet Dershowitz," The Animals' Advocate, Winter 2002, cilt 21.
  14. ^ Smith, Wesley J. A Rat Is a Pig Is a Dog Is a Boy: The Human Cost of the Animal Rights Movement, Encounter Books, 2009, s. 68
  15. ^ Helton (2002). "Re-imagining being 'straight' in straight edge". Contemporary Drug Problems (İngilizce). 29 (2): 465. doi:10.1177/009145090202900209. ISSN 0091-4509. 
  16. ^ Wood (1999). "Nailed to the X: A Lyrical History of Straightedge". Journal of Youth Studies (İngilizce). 2 (2): 133-151. doi:10.1080/13676261.1999.10593032. 
  17. ^ ""Nailing Descartes to the Wall": Animal Rights, Veganism and Punk Culture" (İngilizce). Active Distribution. 2014. 12 Mart 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Ekim 2017. 
  18. ^ Sober Living for the Revolution: Hardcore Punk, Straight Edge, and Radical Politics (İngilizce). PM Press. 2010. s. 137. ISBN 978-1-60486-0-511. 26 Temmuz 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 7 Ekim 2017. 
  19. ^ "Germany guarantees animal rights in constitution" (İngilizce). Associated Press. 18 Mayıs 2002. 23 Eylül 2009 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Haziran 2008. 
  20. ^ "Germany guarantees animal rights" (İngilizce). CNN. 21 Haziran 2002. 19 Ekim 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Haziran 2008. 
  21. ^ "A Step at a Time: New Zealand's Progress Towards Hominid Rights - Animal Legal & Historical Center" (PDF) (İngilizce). 28 Temmuz 2013 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Mayıs 2015. 
  22. ^ Helene Guldberg (29 Mart 2001). "The great ape debate" (İngilizce). Spiked online. 21 Mayıs 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Ocak 2011. []
  23. ^ "India Declares Cetaceans "Non-Human Persons"" (İngilizce). Project Censored. 2 Nisan 2014. 2 Ağustos 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Haziran 2015. 
  24. ^ Munro (Mayıs 2005). "Strategies, Action Repertoires and DIY Activism in the Animal Rights Movement". Social Movement Studies (İngilizce). 4 (1): 75-94. doi:10.1080/14742830500051994. 
  25. ^ "Animal Rights Activists Shift Tactics, Targeting Individual Scientists & Businesses" (İngilizce). Huffington Post. 24 Eylül 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 14 Nisan 2015. 
  26. ^ "The Threat Of Extremism To Medical Research" (PDF) (İngilizce). Federation of American Societies For Experimental biology. s. 1. 3 Mart 2015 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. Erişim tarihi: 14 Nisan 2015. 
  27. ^ Miller (2010). "A Tricky Balance Between Activists' and Researchers' Rights". Science (İngilizce). 329 (5999): 1589-1590. doi:10.1126/science.329.5999.1589. ISSN 0036-8075. PMID 20929820. 

Konuyla ilgili eserler

Makaleler
Kitaplar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Hayvan</span> çok hücreli ökaryotik organizmalar alemi

Hayvan, canlılar dünyasının ökaryotlar (Eukaryota) üst âlemindeki hayvanlar (Animalia) âleminde sınıflanan canlıların ortak adıdır. Arapça "canlı varlık" anlamındaki ḥayevān sözcüğünden Türkçeye geçmiş olan "hayvan" sözcüğü, günlük kullanımda esasen insan dışı, nefes alan ve hareket eden canlıları ifade etmek için kullanılsa da, biyolojik bağlamda insanı da içerir. Anadolu ağızlarında hayvan anlamında bav, bobos, böçü, çer, çokgal, dölük, evcimen, evlük, karaböcü, karaltı, medek, tereke, töm gibi sözcükler kullanılmaktadır. Hayvan sözcüğünün eş anlamlısı döngül sözcüğüdür. Hayvanlar âleminin bilimsel ve Latince adı olan "Animalia" terimi ise yine Latince olan ve "yaşayan" ya da "ruh" anlamına gelen animadan türetilmiş animal sözcüğünün çoğuludur. Hayvanlar âlemini tanımlayan bir başka Yunanca bilimsel terim de metazoa'dır (μετάζωα).

Hayvan hakları, insan harici hayvanların tümünün ya da bir kısmının kendilerine ait bir özerkliğe sahip oldukları ve acıdan kaçınma gibi temel çıkarlarının tıpkı insanların temel çıkarlarının korunduğu gibi korunması gerektiğini savunan fikirdir. Hayvan hakları kavramı, insan harici hayvanların insan amaçlarına uygun düştüğü biçimde kullanılabilecek birer eşya olmadığı, kendi arzuları ve ihtiyaçları olan bireyler olarak muamele görmeleri gerektiği anlamına gelir. Pratikte bu, hayvanların insancıl muamele görmelerinin gerekli olması anlamına gelebileceği gibi, hayvanların tibbi ve kozmetik deneylerde kullanılmasının, eti ya da derisi için öldürülmesinin, eğlence için avlanmasının ve hayvancılık sektöründe hammadde ya da kaynak olarak kullanılmalarının hayvan hakkı ihlalleri olarak tanımlanması anlamına gelecektir.

<span class="mw-page-title-main">PETA</span>

Hayvanlara Etik Muamele İçin Mücadele Edenler bir hayvan hakları organizasyonudur. Norfolk, Virginia kökenli ve yaklaşık 6.5 milyon üye ve destekçisi olan organizasyon dünyanın en büyük hayvan hakları grubudur. Grubun uluslararası başkanı Ingrid Newkirk'tür.

<span class="mw-page-title-main">Gary L. Francione</span> Amerikalı hukukçu

Gary Lawrence Francione hukuk alanında çalışan Amerikalı akademisyen. Francione, Newark'ta bulunan Rutgers Hukuk Okulu'nda seçkin profesör unvanını taşımaktadır.

Sentientizm, ahlaki düşüncenin duyarlılığa dayandığı etik bir felsefedir. Sıklıkla hayvan hakları felsefesiyle ilişkilendirilir ve son zamanlarda türcülüğe bir alternatif olarak ve farklı bireylerin ahlaki değerini belirleyen diğer yöntemlere tartışılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Henry Crowe</span>

Henry Crowe İngiliz papaz ve ilk hayvan hakları yazarıydı.

Animal Justice Project, grubun türcülük olarak tanımladığı kavrama dayanarak hayvanları korumaya ve aynı zamanda diğer hayvan endüstrilerine karşı mücadele eden uluslararası bir baskı grubudur. Organizasyon, 1 Aralık 2014 tarihinde, Birleşik Krallık ve Avrupa'da tabandan gelen bir aktivizm ve profesyonel hayvan hakları alanlarında deneyim sahibi bir grup kampanyacı ve aktivist tarafından başlatıldı. Kuruluş şu anda hem Birleşik Krallık'ta hem de Amerika Birleşik Devletleri'nde aktiftir ve öncelikle laboratuvarlarda ve çiftliklerde hayvanların ıslah, araştırma ve eğitim için kullanımının kaldırılması için çalışmaktadır.

<i>Behind the Mask</i> (film)

Behind the Mask: The Story of the People Who Risk Everything to Save Animals, Hayvan Kurtuluş Cephesi (ALF) hakkında 2006 ABD yapımı bir belgesel film. Filmin hazırlanması, röportaj ve kurgu düzenlemeleri dahil üç yıl sürdü. Filmin yapımcısı ve yönetmeni, Uncaged Films ve ARME'nin sahibi ve aynı zamanda hayvan hakları avukatı olan Shannon Keith'tir.

<i>Unlocking the Cage</i>

Unlocking the Cage, İnsan Olmayanların Hakları Projesi ve avukat Steven M. Wise'ın "insan olmayan hayvanlar" için yasal haklar elde etme çabaları hakkında, yönetmenliği Donn Alan Pennebaker ve Chris Hegedus tarafından yapılan 2016 yılı ABD yapımı belgesel filmdir. D. A. Pennebaker'ın Ağustos 2019'daki ölümünden önce yönettiği son filmdi.

<span class="mw-page-title-main">Lewis Gompertz</span>

Lewis Gompertz İngiliz bir yazar ve mucit, ilk hayvan hakları ve veganlık savunucularındandır. 1824 yılının Haziran ayında kurulan İngiliz Hayvanlara Zulmü Önleme Derneği (RSPCA, Society for the Prevention of Cruelty to Animals) kurucu üyelerinden birisidir. Matematikçi ve aktüer Benjamin Gompertz'in ve şair Isaac Gompertz'in küçük kardeşidir.

Johann Friedrich Ludwig Volckmann Alman bir ilahiyatçı, avukat ve hayvan hakları yazarıdır.

Humphrey Primatt, İngiliz din adamı ve hayvan hakları yazarıydı. Primatt, "hayvan hakları kavramının geliştirilmesinde en önemli figürlerden biri" olarak tanımlanmıştır.

Hayvan hakları savunucuları ve hayvan özgürlüğü aktivistleri, duyarlı bireylerin insan olmayan hayvanların acıdan kaçınma gibi en temel ihtiyaçlarını, yalnızca tür üyeliği temelinde reddetmenin, ırkçılık veya cinsiyetçiliğe benzer bir ayrımcılık biçimi olduğu görüşündedir. Birçok hayvan hakları savunucusu, hayvanların, menfaatleri yasal korumayı hak eden ahlaki topluluğun bireyleri ve üyeleri olarak görülmesi gerektiğini savunmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Charles R. Magel</span>

Charles Russell Magel, Amerikalı filozof, hayvan hakları aktivisti ve bibliyograftır. Moorhead Eyalet Üniversitesinde Fahri Felsefe ve Etik profesörüydü.

<i>Arkangel</i>

Arkangel, İngiltere'de ilk olarak 1989 kışında yayımlanan hayvan özgürlüğü dergisiydi. İki yılda bir uluslararası olarak satılan dergi, yer altı ve yer üstü hayvan hakları kampanyalarının küresel yönlerini ele aldı ve vegan bir yaşam tarzını teşvik etti. Dergi artık aktif değildir.

<i>Animal Liberation</i>

Animal Liberation, WaxTrax tarafından 21 Nisan 1987 tarihinde PETA'nın yararına yayınlanan bir albümdür.

21. yüzyıldaki hayvan refahı ve hayvan hakları tartışmaları antik döneme kadar uzanmaktadır.

<i>Animals Rights</i>

Animals' Rights: Considered in Relation to Social Progress, İngiliz sosyal reformcu Henry Stephens Salt'ın 1892 tarihli bir kitabıdır.

Mercy For Animals (MFA), 1999 yılında Milo Runkle tarafından kurulmuş, kâr amacı gütmeyen uluslararası bir hayvan koruma kuruluşudur. MFA'nın misyonu, "çiftlik hayvanlarına yönelik zulmü önlemek ve merhametli gıda seçimlerini ve politikalarını teşvik etmektir."

<span class="mw-page-title-main">Hint dinlerinde hayvan hakları</span>

Jainizm, Hinduizm ve Budizmde hayvan haklarına saygı, ahimsa doktrininden kaynaklanır.