İçeriğe atla

Hayatta kalma-korku oyunu

Hayatta kalma-korku oyunu korku ve hayatta kalma oyunlarının bir alt türüdür, çünkü oyun onları korku grafikleri veya korkutucu ambiyans ile korkutmaya çalışır. Dövüş, oyunun bir parçası olabilse de, sınırlı cephane veya silahlar, sağlık, hız ve görüş veya oyuncunun oyun mekaniği ile etkileşiminin çeşitli engelleri yoluyla oyuncunun tipik aksiyon oyunlarına göre daha az kontrol sahibi olduğu hissettirilir. Oyuncu ayrıca oyunda ilerlemek için yeni alanlara giden yolu açan ve bulmacaları çözen öğeler bulmaya zorlanır. Oyunlar, karanlık labirent benzeri ortamlar ve düşmanların beklenmedik saldırıları gibi güçlü korku temalarından yararlanır.

"Hayatta kalma-korku" terimi ilk olarak 1989'daki Sweet Home ve 1992'deki Alone in the Dark gibi korku temalı önceki oyunlardan etkilenen Resident Evil'in 1996'daki orijinal Japonca sürümü için kullanıldı. İsim, o zamandan beri benzer oynanışa sahip oyunlar için kullanılıyor ve geriye dönük olarak önceki oyunlara uygulandı. 2005'te Resident Evil 4'ün piyasaya sürülmesiyle başlayan tür, aksiyon oyunlarından daha fazla özellik ve daha geleneksel birinci şahıs ve üçüncü şahıs nişancıyı birleştirmeye başladı.[1][2][3][4]

Bu tür oyunlara Doom 3, Silent Hill, Outlast, Amnesia: Dark Descent, Poppy Playtime,Katakomb, Alan Wake, Metro: Last Light ve Resident Evil örnek gösterilebilir.

Tanım

Hayatta kalma-korku, korku oyunu öğelerini içeren hayatta kalma video oyunlarının bir alt türünü ifade eder.[5][6][7] Oyuncu olan karakter savunmasız ve silahsızdır[8] bu yüzden oyuncu saldırgan bir strateji benimsemek yerine bulmaca çözmeye ve kaçmaya önem verir.[9] Oyunlar genellikle oyuncuyu envanterlerini yönetmeye[10] ve cephane gibi kıt kaynakları paylaştırmaya zorlar.[8][9] Tipik olarak, bu oyunlar nispeten az sayıda oyuncu olmayan karakter içerir ve sonuç olarak, günlüklerin, metinlerin veya ses günlüklerinin kullanımı yoluyla hikâyelerinin çoğunu anlatırlar.[11]

Pek çok aksiyon oyunu, şüpheli bir ortamda düşman sürülerine karşı yalnız kahramanlara sahip olsa da,[12] hayatta kalma korku oyunları, korku temalı aksiyon oyunlarından farklıdır.[13][14] Düşmanlardan saklanma veya onlardan kaçma ve bulmaca çözme gibi zorluklar lehine mücadeleyi vurgulama eğilimindedirler.[12] Yine de, hayatta kalma korku oyunlarının birinci şahıs nişancı oyunlarından ve hatta rol yapma oyunlarından öğeler kullanması olağandır.[5] IGN'ye göre, "Hayatta kalma-korku, kesin olarak belirli mekaniklerle değil; konu, ton, ilerleme hızı ve tasarım felsefesiyle tanımlanması bakımından tipik oyun türlerinden farklıdır."[11]

Kaynakça

  1. ^ "Survival Horror vs. Action Horror". gamerevolution.com. 14 Ekim 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Eylül 2013. 
  2. ^ "The Evil Within preview – 'real survival horror'". metro.co.uk. 25 Haziran 2013. 27 Haziran 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Eylül 2013. 
  3. ^ "Horror Show - Survival Horror vs. Action Horror". zero1gaming.com. 21 Temmuz 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Eylül 2013. 
  4. ^ "6 Upcoming Horror Games That Look Absolutely Terrifying". blooody-disgusting.org. 21 Nisan 2013. 20 Mayıs 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Eylül 2013. 
  5. ^ a b Richard J. Hand (2004). "Proliferating Horrors: Survival Horror and the Resident Evil Franchise". Steffen Hantke (Ed.). Horror Film. Univ. Press of Mississippi. ss. 117-134.  r eksik |soyadı1= (yardım)
  6. ^ Brett Todd. "A Modern History of Horror Games". GameSpot. 18 Mayıs 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Mart 2007. 
  7. ^ Perron, Bernard, (Ed.) (2009). "Games of Fear: A Multi-Faceted Historical Account of the Horror Genre in Video Games". Horror Video Games: Essays on the Fusion of Fear and Play. McFarland & Company. ss. 26-45. ISBN 978-0786441976.  Yazar |ad1= eksik |soyadı1= (yardım)
  8. ^ a b Ernest Adams (2006). Fundamentals of Game Design. Prentice Hall. 31 Aralık 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Ocak 2023.  Yazar |ad1= eksik |soyadı1= (yardım); Yazar eksik |soyadı2= (yardım)
  9. ^ a b Jim Sterling (9 Haziran 2008). "Fear 101: A Beginner's Guide to Survival Horror". IGN. 17 Şubat 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Nisan 2009. 
  10. ^ Christopher Buecheler (8 Aralık 2002). "GameSpy Hall of Fame: Haunted House". GameSpy. 22 Nisan 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Şubat 2009. 
  11. ^ a b Travis Fahs (30 Ekim 2009). "IGN Presents the History of Survival Horror". IGN. 3 Kasım 2009 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Kasım 2009. 
  12. ^ a b Leigh Alexander (29 Eylül 2008). "Does Survival Horror Really Still Exist?". Kotaku. 30 Eylül 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Nisan 2009. 
  13. ^ Chris Kohler (16 Nisan 2009). "Silent Hill Re-Imagines Horror Game Clichés for Wii". Wired. 4 Mayıs 2009 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Mayıs 2009. 
  14. ^ Justin Leeper (17 Ağustos 2004). "Ghost Hunter". GameSpy. 20 Ağustos 2004 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Mayıs 2009. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Çok oyunculu oyun</span> birden çok oyuncunun birlikte oynayabileceği video oyunu

Çok oyunculu bir video oyunu, aynı oyun ortamında aynı anda birden fazla kişinin yerel olarak oynayabildiği bir video oyunu türüdür. veya internet üzerinden çevrimiçi olarak oynanabilir. Çok oyunculu oyunlar genellikle oyuncuların tek bir oyun sisteminin kaynaklarını paylaşmasını veya daha uzak bir mesafeden birlikte oynamak için ağ teknolojisini kullanmasını gerektirir. Oyuncular bir veya daha fazla insan yarışmacıya karşı yarışabilir, ortak bir hedefe ulaşmak için bir insan partnerle işbirliği içinde çalışabilir veya diğer oyuncuların faaliyetlerini denetleyebilir. Çok oyunculu oyunlar, oyuncuların diğer kişilerle ortaklık veya rekabet içinde etkileşim kurmasına izin vererek onlara tek oyunculu oyunlarda olmayan sosyal iletişimi sağlar.

<span class="mw-page-title-main">Üçüncü şahıs nişancı</span>

Üçüncü şahıs nişancı, değişik şekillerde oyuncu karakterini gösteren 3 boyutlu bilgisayar ve video oyunu türüdür, Birinci Şahıs Nişancı türündeki oyunlarda oyuncu karakterinin gözünden görülür ancak bu üçüncü şahıs nişancı türündeki oyunlarda genellikle oyuncu karakterinin arkasından oyun görülür. Tomb Raider üçüncü şahıs nişancı türündeki ilk dünyaca ünlü oyundur.

<i>Silent Hill</i> (video oyunu) 1999 tarihli hayatta kalma-korku ve psikolojik korku türü bir video oyunu

Silent Hill, 1999 yılında PlayStation için Konami tarafından yayınlanan ve Konami Computer Entertainment Tokyo'daki bir grup olan Team Silent tarafından geliştirilen bir hayatta kalma-korku video oyunudur. Silent Hill serisinin ilk bölümü olan oyun, Şubat 1999'da Kuzey Amerika'da, Mart 1999'da Japonya'da ve Temmuz 1999'da Avrupa'da piyasaya sürüldü. Silent Hill, 3 boyutlu ortamların gerçek zamanlı olarak oluşturulduğu üçüncü şahıs bakış açısını kullanmaktadır. Geliştiriciler, konsol donanımının kısıtlamalarını en aza indirmek için grafikleri karıştırarak bolca sis ve karanlık kullandı. Savaş eğitimi almış kahramanlara odaklanan önceki hayatta kalma-korku oyunlarının aksine, Silent Hill'in oyuncu karakteri bir "sıradan insan"dır.

<i>Grand Theft Auto V</i> Rockstar Games tarafından yayımlanan 2013 yılı yapımlı video oyunu

Grand Theft Auto V, Rockstar North tarafından geliştirilen ve Rockstar Games tarafından yayımlanan 2013 tarihli açık uçlu aksiyon-macera tarzı bir video oyunudur. Grand Theft Auto serisinin yedinci ana oyunu olan GTA V, Güney Kaliforniya'ya dayanılarak tasarlanmış olan kurgusal San Andreas eyaletinde geçmektedir ve tek oyunculu hikâyesi, üç ana karakterin -eski banka soyguncusu Michael De Santa, sokak çetesi üyesi Franklin Clinton ve uyuşturucu satıcısı Trevor Philips- yozlaşmış bir devlet kurumuyla güçlü suçluların baskısı altındayken soygun yapma girişimlerini konu almaktadır. Modellenen açık dünya, oyuncuların San Andreas'ın açık kırsalında ve Los Angeles'a dayanılarak tasarlanmış şehir merkezinde serbestçe dolaşmasına olanak tanımaktadır.

<i>Silent Hill: Downpour</i> 2012 video oyunu

Silent Hill: Downpour, Vatra Games tarafından geliştirilen ve Konami Digital Entertainment tarafından yayınlanan bir hayatta kalma-korku video oyunudur. Silent Hill video oyunu serisinin sekizinci bölümü olan Downpour, Mart 2012'de piyasaya sürüldü. Seriye adını veren kurgusal Amerikan kasabasında geçen Silent Hill: Downpour, kasabaya vardıktan sonra periyodik olarak "Öteki Dünya"ya giren ve kişisel bastırılmış anılarını ortaya çıkaran bir mahkûm olan Murphy Pendleton'ın hikâyesini anlatır. Oyun üçüncü şahıs bakış açısını kullanır ve üç boyutlu olarak oynanabilir.

<i>Resident Evil: Revelations</i> 2012 video oyunu

Resident Evil: Revelations, Japonya'da Biohazard Revelations olarak bilinen, aslında Nintendo 3DS için çıkarılmış bir hayatta kalma-korku oyunudur. Oyun Capcom tarafından geliştirilmiş ve Japonya'da 26 Ocak 2012'de, Avrupa'da 27 Ocak 2012'de, Avustralya'da 2 Şubat 2012'de ve Kuzey Amerika'da 7 Şubat 2012'de yayımlanmıştır.

The Wolf Among Us, 2013 yılında Telltale Games tarafından çıkarılmış bir video oyunudur. Oyun, The Walking Dead gibi 5 parçadan oluşmuştur. 8 Temmuz 2014'te oyunun son parçası çıkmıştır.

<i>Resident Evil 7: Biohazard</i> 2017 yılında yayımlanan, hayatta kalma-korku türünde bir video oyunu

Resident Evil 7: Biohazard Capcom tarafından geliştirilip yayımlanan, hayatta kalma-korku türünde bir video oyunu. Dünya çapında Microsoft Windows, Playstation 4 ve Xbox One platformları için Ocak 2017 tarihinde çıkışını yapmıştır. Ardından Temmuz 2024 tarihinde macOS ve İOS için çıkışını yapmıştır. Playstation 4 sürümü, sadece PS4 sistemlerine özel olan Playstation VR sanal gerçeklik gözlüğünü desteklemektedir. Resident Evil serisinin on birinci oyunu olmakla beraber, aynı zamanda serinin birinci şahıs perspektifiyle oynanan ilk oyunu olma özelliğini taşımaktadır. Resident Evil 7 Haziran ayında Sony'nin E3 2016 konferansında duyurulmuştur. Aynı gün ayrıca oyunun oynanabilir teaserı Beginning Hour Playstation Store'da ücretsiz olarak kullanıcılara sunulmuştur.

Resident Evil 2: Remake, Capcom tarafından geliştirilen ve yayınlanan bir hayatta kalma ve korku oyunu. Oyuncular, zombi kıyameti sırasında Raccoon City'den kaçmaya çalışırken polis memuru Leon S. Kennedy ve üniversite öğrencisi Claire Redfield'i kontrol ediyorlar. Resident Evil 2: Remake, 1998 yapımı Resident Evil 2 oyununun bir yeniden yapımıdır ve 25 Ocak 2019'da PlayStation 4, Windows ve Xbox One için dünya çapında piyasaya sürülmüştür.

<i>The Forest</i> (video oyunu)

The Forest Endnight Games tarafından geliştirilen ve yayınlanan bir hayatta kalma video oyunudur. Oyun, ana karakter Eric Leblanc ve oğlu Timmy'nin uçak kazasıyla ormanlık bir yarımadaya düşmesini ve adadan kurtulma çabasını konu alıyor. Oyun, birinci şahıs perspektifinden oynanan açık bir dünya ortamında, belirli görevler veya görevler olmadan doğrusal bir oynanışa sahiptir ve oyuncuyu hayatta kalma kararlarını vermesi gerekmektedir. Dört yıllık erken erişim beta aşamasının ardından, oyun Nisan 2018'de Microsoft Windows ve Kasım 2018'de PlayStation 4 için piyasaya sürüldü. 2018'in sonuna kadar beş milyondan fazla sattı. Serinin bir sonraki oyunu Sons of the Forest 23 Şubat 2023 tarihinde piyasaya sürülmüştür.

<span class="mw-page-title-main">Jill Valentine</span> Resident Evildeki kurgusal karakter

Jill Valentine Japon şirket Capcom tarafından oluşturulan korku oyunu Resident Evil (Biohazard)'daki kurgusal karakter. Resident Evil (1996) oyununda tanıtılan ana karakterlerden biridir. Eski Delta Force üyesi, Valentine başlangıçta ortağı Chris Redfield ile birlikte Umbrella Corporation için çalıştı. Jill ve Redfield sonrasında Birleşmiş Milletler Biyoterörizm Güvenlik Değerlendirme İttifakı (BSAA)'nın kurucu üyeleri oldular.

Dead By Daylight, Behavior Interactive tarafından geliştirilen asimetrik bir hayatta kalma-korku video oyunudur. Dead By Daylight, Microsoft Windows için 14 Haziran 2016'da yayınlandı, Haziran 2017'de PlayStation 4 ve Xbox One'da yayınlandı. 24 Eylül 2019'da Nintendo Switch'te yayınlandı ve 17 Nisan 2020'de İOS ve Android'e sunuldu. Stadia sürümü Ekim 2020'de piyasaya sürüldü. PlayStation 5 ve Xbox Series X/S sürümleri Kasım 2020'de piyasaya sürüldü. Oyun Xbox Gamepass üzerinden de erişilebilir.

<span class="mw-page-title-main">Grand Theft Auto kopyaları</span>

Grand Theft Auto kopyaları veya GTA klonları, açık dünya, aksiyon-macera video oyunlarının bir alt türüdür. Hem tasarımsal hem de oynanış mekanikleri Grand Theft Auto oyununa benzer. Oyuncular açık dünya ortamında özgürce dolaşırken çeşitli araçlar ve silahlar bulabilir ve kullanabilirler. Grand Theft Auto klonlarının amacı, bir dizi temel ana görevi tamamlamaktır, ancak oyunun devam etmesini sağlamak amacıyla genellikle yan görevler ve mini oyunlar eklenir ve özgür dünyanın sürekliliği amaçlanır. Bu alt türdeki oyunların hikâyeleri tipik olarak suç, şiddet, uyuşturucu, kadın ticareti ve mafyalaşma gibi unsurlara sahiptir.

Korku oyunları, korku kurgu merkezli ve genellikle oyuncuyu korkutmak için tasarlanmış bir video oyunu türüdür. Oynanışlarına göre sınıflandırılan diğer çoğu video oyunu türünün aksine, korku oyunları neredeyse her zaman anlatıya veya görsel sunuma dayanır ve çeşitli oyun türleri kullanır.

<span class="mw-page-title-main">Gizli nesne bulma oyunu</span>

Gizli nesne bulma oyunu veya kısaca nesne bulma oyunu, oyuncunun bir sahnede yer alan gizli nesneleri bulması üzerine kurulu bir bulmaca video oyunu türüdür. Gizli nesne bulma oyunları, gündelik oyunlar arasında popüler bir türdür. Nesne bulma oyunlarında genellikle ekrandaki karmaşık nesneler arasında hangi ögelerin bulması gerektiğinin listesi oyuncuya sunulur. Nesne bulma oyunlarının deneme sürümleri genellikle bedava indirilebilir ve oyunlar çoğu zaman dedektiflik hikâyeleri, macera, gotik ve gizem temalarını kullanır.

Taktik nişancı oyunu, gerçeğe yakınlığıyla dikkat çeken ve taktiksel ve iş birliğine dayalı olmasıyla öne çıkan birinci şahıs veya üçüncü şahıs nişancı video oyunlarıdır. Nişancı oyunlarında hızlı refleksler ön plandayken taktik nişancı oyunlarında daha önemli olarak; hızlı düşünebilme, temkinli ve planlı davranma ve strateji kurma gibi özellikler ön plana çıkar. Rainbow Six, Ghost Recon, Squad gibi oyunlar taktik nişancı oyunları arasında popüler oyunlardır. Taktik nişancı oyunlarının askeri simülasyon oyunları ile birçok benzerliği olmasından dolayı birbirlerinin yerlerine kullanıldığı veya birlikte kullanıldığı görülür.

Shadow the Hedgehog, Sega Studios USA tarafından geliştirilen ve Sonic the Hedgehog serisinin bir parçası olarak Sega tarafından yayınlanan 2005 yapımı bir platform oyunudur. Oyun, Dr. Eggman'ın büyükbabası Prof. Gerald Robotnik'in Black Doom'un yardımıyla yarattığı Kirpi Shadow'un, hafıza kaybından muzdaripken geçmişini öğrenmeye çalışmasını konu almaktadır. Shadow the Hedgehog, Sonic Adventure 1 ve Sonic Adventure 2'deki üçüncü şahıs nişancı öğelerini yeniden sunmakla birlikte konsepti büyük ölçüde genişletir ve Sonic serisine ilk kez çizgisellik sunar.

Resident Evil 4, Capcom tarafından geliştirilen ve yayınlanan çıkmak üzere olan bir hayatta kalma korku oyunudur. 24 Mart 2023'te PlayStation 4 PlayStation 5, Windows ve Xbox Series X/S'de piyasaya sürülmesi planlanan 2005 oyunu Resident Evil 4'ün yeniden yapımıdır. Oyun oyuncusu, Amerika Birleşik Devletleri Başkanı'nın kızı Ashley Graham'ı kurtarma görevinde birkaç düşmanla karşılaşan ajan Leon S. Kennedy'yi takip ediyor.

<i>Subnautica</i>

Subnautica, Unknown Worlds Entertainment tarafından geliştirilen ve yayınlanan açık dünya aksiyon-macera oyunudur. Oyun, yabancı gezegen 4546B'deki bir uzay gemisi kazasından kurtulan tek kişi olan, sistem bakım şefinin hayatta kalma macerasını konu alır. Ana hedefler temel kaynaklar bulmak, yerel flora ve faunada hayatta kalmak ve gezegenden kaçmanın bir yolunu bulmak için okyanus gezegenini keşfetmektir.

High on Life, aksiyon-macera ve Metroidvania ve ağırlıklı olarak komedi unsurları içeren bir birinci şahıs nişancı oyunudur. Konuşan silahların yer aldığı bir bilimkurgu dünyasında geçmektedir. Justin Roiland tarafından yaratıldı ve Squanch Games tarafından geliştirildi ve yayınlandı. Oyun 13 Aralık 2022'de Windows, Xbox One ve Xbox Series X/S için yayınlandı. Oyun, piyasaya sürüldüğünde eleştirmenler tarafından karışık yorumlar aldı. Oyuncular çıkıştaki teknik sorunlarda şikayetçiydi. Oyuncular oyunun mizahı konusunda ikiye bölündüler.