Türkiye'de mimarlık, Türk mimarisi veya Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarisi 1923'te kurulan Türkiye Cumhuriyeti devletinin toprakları üzerinde süregelen mimarlık sürecini inceler. Türkiye’deki mimarlık uygulamaları belli dönemlerde yaygın olan mimari akımlardan, cumhuriyet tarihi boyunca yaşanan belli sorunlardan ve çelişkilerden etkilenerek veya onlara tepki olarak oluşmuştur. Bu çelişkilerden başta geleni özellikle cumhuriyetin ilk dönemlerinde gündeme gelen Doğu-Batı ikilemidir. Buna ek olarak ulusal-evrensel, geleneksel-modern veya dindarlık-laiklik gibi ikilemler ve farklı siyasi görüşler de mimarlık uygulamalarının seyrini etkilemiştir. Bu dönemlerin birbirinden kesin olarak ayrılması pek mümkün değildir. Bazı akımlar diğerleri ile iç içe belirli bir zaman dilimine kadar varlığını sürdümüşler; bir dönemin veya ekolün temsilcisi olarak nitelendirilen bazı Türk mimarlar, kariyerlerinin ileriki dönemlerinde daha farklı stillerde de eserler tasarlamışlardır.
İzmir Atatürk Spor Salonu, 1971 yılında Alsancak'ta 1971 Akdeniz Oyunları için yapılmış birçok spor içinde barındıran uluslararası standartlarda bir spor salonudur.
Sidney Opera Evi, Avustralya'nın başkenti Sidney'in sembolü ve 20. yüzyılın en ünlü yapılarından biri. Danimarkalı ünlü mimar Jørn Utzon bu eseriyle 2003 Pritzker Mimarlık Ödülünü kazanmıştır. UNESCO tarafından 2007 yılında Dünya Mirasları Listesine eklenmiştir.
Mimarlar Odası 1954 yılında çıkarılan 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimarlar Birliği yasası ile kurulmuştur. Yasa, Mimarlar Odasına şu görevleri vermektedir:
- Mimarların ortak ihtiyaçlarını karşılamak, mesleki çalışmalarını kolaylaştırmak,
- Mesleğin genel çıkarlara uygun olarak gelişimini sağlamak,
- Mimarların birbirleriyle ve halk ile olan ilişkilerinde dürüstlüğü hakim kılmak üzere meslek disiplinini korumak.
- Meslek ve meslek çıkarlarıyla ilgili konularda resmi makamlarla iş birliği yaparak yardım ve önerilerde bulunmak,
- Meslekle ilgili bütün mevzuat, normlar şartnameleri incelemek, bunlar hakkındaki görüş ve düşüncelerini ilgililere bildirmek.
Mehmet Vedat Tek, Türk mimar. 20. yüzyılın başlarındaki çalışmalarıyla tanınmakta ve Birinci Ulusal Mimarlık Akımı'nın Mimar Kemalettin Bey ile birlikte en önde gelen iki isminden biridir.
Abdurrahman Seyfettin Arkan ya da bilinen adıyla Seyfi Nasih, Türk mimar ve şehircilik uzmanı.
Birinci ulusal mimarlık akımı, neoklasik Türk üslûbu veya millî mimarî rönesansı; ağırlıklı olarak 1908 ile 1930 yılları arasında yaygın olan mimarî üslûptur. Her ne kadar Osmanlı İmparatorluğu döneminde başlamış bir üslûp olsa da esas etkisini cumhuriyet döneminde göstermiştir.
1923 yılında kurulan Türkiye Cumhuriyeti'nin yeni bir devlet olması ve kendini mümkün mertebe Osmanlı İmparatorluğu'nu temsil eden kavramlardan uzak tutması mimariye de yansıdı. Aynı bağlamda iç politik nedenlerden dolayı Osmanlı döneminde çalışmış kadrolardan da uzak durulması tercih edilmeye başlanmıştı. Bu sebeple 1920'li yıllar ile 1940'lı yıllar arasındaki süreçte kalifiye yerli mimar eksikliğini telafi etmek için ve yeni gelecek idari kadroları eğitmek için ağırlıklı olarak başkent Ankara'nın mimarisinde Avrupa kökenli mimarlar tercih edilmiştir.
Muhlis Türkmen, Türk mimar. Aynı zamanda Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde profesördür.
Yapı Endüstri Merkezi veya kısaltılmış ismi ile YEM, başta mimarlar, tasarımcılar, mühendisler, müteahhitler ve yapı malzemesi ile ilgili çalışanlar olmak üzere, mimarlık ve yapı alanlarında bilgi üretimi ve paylaşımı amacıyla 1968-2018 yılları arasında faaliyet göstermiş kurum. Yaptığı çalışmalar arasında konferanslar, kurslar, fuarlar ve sergiler düzenlemek, mimarlık ve yapı alanında yayıncılık yapmak bulunur. Mimarlık alanındaki çalışmalarından ötürü 1992 yılında Mimarlar Odası tarafından Ulusal Mimarlık Ödülleri Mimarlığa Katkı Başarı Ödülü verilmiştir.
Türkiye’de çağdaş mimarlığın (1923-2003) önde gelen 20 eseri Mimarlar Odası’nın resmî yayını olan Mimarlık dergisinin 311. sayısında okuyucularına yaptırdığı ankete verilen isimdir. Bu ankette 1923 ile 2003 yılları arasında Türkiye’de mimarlık alanında kayda değer eserlerden seçim yapması istendi.
Afife Batur, Türk bir mimar, mimarlık tarihçisi ve eğitimcidir. İTÜ Mimarlık Fakültesinde profesör olarak cumhuriyet dönemi Türkiye mimarisi, geç dönem Osmanlı mimarisi, çağdaş mimarlık, rölöve ve restorasyon alanlarında ders vermiş, sayısız tez danışmanlığı yürütmüştür.
İzmir Resim Heykel Müzesi ve Galerisi, Türkiye'nin İzmir şehrinde yer alan bir müzedir. 1952'de açılan müzede resim ve heykel sanatına ait eserler sergilenmektedir.
Rukiye Eser Öztaşçı Gültekin,, Türk Mimar. Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar / Mimarlık Fakültesi Kurucu Mimarlık Bölüm Başkanı.T.C Artvin Çoruh Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi Kurucu Mimarlık Bölüm Başkanı ve Dekanı
Gürhan Tümer, mimarlık alanında Türk öğretim üyesi ve yazardı.
Pakistan Pavyonu veya Evkaf Vakıflar Pavyonu, Türkiye'nin İzmir şehrinde, Kültürpark içerisinde yer alan bir binadır.
Swissôtel Büyük Efes, Türkiye'nin İzmir şehrinde yer alan beş yıldızlı bir oteldir. Konak ilçesinde, Cumhuriyet Meydanı'nın hemen arkasındadır. 1964'te hizmete giren otel, merkezi İsviçre'nin Zürih şehrinde olan Swissôtel otel zincirinin bir parçasıdır.
Atatürk, Annesi ve Kadın Hakları Anıtı, Türkiye'nin İzmir ilinin Karşıyaka ilçesinde, Anayasa Meydanı içerisinde yer alan bir anıttır.
Anayasa Meydanı, Türkiye'nin İzmir ilinin Karşıyaka ilçesinde yer alan bir meydandır. Atatürk, Annesi ve Kadın Hakları Anıtı meydanda bulunmaktadır. Meydan, ilçede gerçekleştirilen birçok etkinliğe ev sahipliği yapmaktadır.
Kumrular Sokak veya diğer adıyla Kumrular Caddesi; Ankara'nın Çankaya ilçesinde bulunan tarihi bir sokaktır. Sakarya, Yüksel ve İzmir caddeleriyle birlikte Kızılay semtinin en önemli yaya bölgelerinden birini oluşturur. Sokağın adı, burada yaşayan kumru kuşlarından gelir. 1940'lı yıllarda, her iki tarafına da simetrik şekilde dikilmiş olan çınar ağaçları sayesinde bir hıyâban şeklini almıştır.