İçeriğe atla

Han van Meegeren

Henricus Antonius "Han" van Meegeren (10 Ekim 1889 – 30 Aralık 1947)[1] 20. yüzyılın en usta sanat sahtekarlarından biri olarak kabul edilen Hollandalı bir ressam ve portreciydi.[2] Van Meegeren, II. Dünya Savaşı'ndan sonra, Hollanda'nın Nazi işgali sırasında Reichsmarschall Hermann Göring'e sahte bir tablo sattığının ortaya çıkmasıyla ulusal bir kahraman haline geldi.[3]

Van Meegeren çocukken Hollanda Altın Çağı dönemi resimlerine karşı hevesliydi ve bir sanatçı olmak için yola çıktı. Ancak sanat eleştirmenleri, çalışmalarını yorgun ve türev olarak nitelendirdi ve Van Meegeren, kariyerini mahvettiklerini düşündü. Frans Hals, Pieter de Hooch, Gerard ter Borch ve Johannes Vermeer gibi 17. yüzyıl sanatçılarının tablolarını döverek yeteneğini kanıtlamaya karar verdi. Zamanın en iyi sanat eleştirmenleri ve uzmanları, resimleri gerçek ve bazen de enfes olarak kabul ettiler. En başarılı sahtekarlığı 1937'de Fransa'nın güneyinde yaşarken yaptığı Emmaus'ta Akşam Yemeği idi; tablo, Dr Abraham Bredius gibi zamanın önde gelen uzmanları tarafından gerçek bir Vermeer tablosu olduğu sanıldı.[4]

İkinci Dünya Savaşı sırasında Göring, Van Meegeren'in elinde bulunan sahte Vermeer tablolarından birini almak için 137 tabloyu takas etti ve en değerli tablolarından biri oldu. Savaşın ardından, yetkililer Hollanda'nın kültür varlıklarını Nazilere sattığına inandığı için Van Meegeren'i tutukladı. Olası bir ölüm cezasıyla karşı karşıya kalan Van Meegeren, sahtecilik suçlamasını itiraf etti. Kısa ama kamuoyuna çokça duyurulan bir davanın ardından 12 Kasım 1947'de sahtecilik ve dolandırıcılık suçlamalarından hüküm giydi ve bir yıl hapis cezasına çarptırıldı.[5] Ancak cezasını çekmedi; 30 Aralık 1947'de Amsterdam'daki Valerius Clinic'te geçirdiği ikinci kalp krizinden sonra öldü.[6] Van Meegeren'in, Hollanda hükûmeti de dahil olmak üzere, 1967'nin parasıyla 30 milyon ABD Dolarından fazla eşdeğerde tablo satışı yaparak alıcıları kandırdığı tahmin ediliyor.[7]

Kaynakça

  1. ^ "Han van Meegeren". RKD (Felemenkçe). 27 June 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 October 2018. 
  2. ^ Dutton, Denis (2005). "Authenticity in Art". Jerrold Levinson (Ed.). The Oxford handbook of aesthetics. Oxford [Oxfordshire]: Oxford University Press. ss. 261-263. ISBN 0-19-927945-4. 8 Mayıs 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 4 Ağustos 2021. 
  3. ^ Keats, Jonathon (2013). Forged: Why Fakes are the Great Art of Our Age. Oxford [Oxfordshire]: Oxford University Press. s. 69. ISBN 9780199279456. 8 Mayıs 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 4 Ağustos 2021. 
  4. ^ Peter, Schjeldahl (27 Ekim 2008). "Dutch Master". The New Yorker. 28 Şubat 2009 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Temmuz 2009. 
  5. ^ Kaynak hatası: Geçersiz <ref> etiketi; Williams isimli refler için metin sağlanmadı (Bkz: )
  6. ^ "Janet Wasserman – Han van Meegeren and his portraits of Theo van der Pas and Jopie Breemer (3)". Rob Scholte Museum. 24 Eylül 2014. 22 Mayıs 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  7. ^ Equivalent of the total amount in dollars stated by Kilbracken in Appendix II, a biography published in 1967.

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Vincent van Gogh</span> Hollandalı ressam

Vincent Willem van Gogh, Hollandalı ard izlenimci ressamdır. Batı dünyası sanat tarihinin en tanınmış ve en etkili şahsiyetlerinden biridir. On yıldan biraz fazla bir süre içinde aralarında 860 yağlı boya tablonun da olduğu 2.100 kadar resim ve çizim çalışması üretti ve bunların çoğu yaşamının son iki yılında yapıldı. Bunların arasında manzaralar, natürmortlar, portreler ve otoportreler bulunmaktadır ve modern sanatın temelleri sayılan cüretkâr renkler ile canlı, fevrî ve ifade dolu fırça darbeleriyle ayırt edilirler. 37 yaşında yıllardır süren psikolojik rahatsızlığı ve yoksulluğun ardından trajik bir biçimde kimilerine göre intihar, kimilerine göre bir cinayet sebebiyle silahla yaralandıktan otuz saat sonra hayata veda etti.

<span class="mw-page-title-main">Johannes Vermeer</span> Hollandalı ressam (1632-1675)

Johannes ya da Jan Vermeer. Evlerin içindeki gündelik hayatı betimlediği tablolarıyla tanınan Hollandalı Barok ressam.

<span class="mw-page-title-main">Hollanda Altın Çağı</span>

Hollanda Altın Çağı, Hollanda tarihinde 1585-1702 yılları arasındaki döneme verilen ad. Bu dönemde Hollanda bilim, ticaret ve sanat dallarında dünyanın en gelişmiş ülkelerinden biri haline gelmiştir.

<i>İnci Küpeli Kız</i> Hollandalı ressam Johannes Vermeerin başyapıtlarından birisi olan tablo

İnci Küpeli Kız, Hollandalı ressam Johannes Vermeer'in başyapıtlarından biri olan tablodur. Adından anlaşılacağı gibi odak noktası bir inci küpedir. Eser, 1902'den beri Lahey'de, Mauritshuis'te sergilenmektedir ve çeşitli edebî incelemelere konu olmuştur. Kimi zaman "kuzeyin Mona Lisa'sı" ya da "Hollandalı Mona Lisa" olarak adlandırılır. 2006'da Hollanda halkı tabloyu Hollanda'nın en güzel tablosu olarak seçti.

<span class="mw-page-title-main">Jan Steen</span> Hollandalı ressam (1626-1679)

Jan Havickszoon Steen, Hollanda Altın Çağı olarak isimlendirilen dönemde yaşamış, Hollandalı janr ressamıydı. Eserlerinin karakteristik özellikleri psikolojik derinlik, mizahi öğeler ve aşırı renk kullanımıdır.

<span class="mw-page-title-main">Rijksmuseum Amsterdam</span>

Rijksmuseum Amsterdam ya da Rijksmuseum, Amsterdam'daki Museumplein'da yer alan bir Hollanda ulusal müzesidir. Müzede sanat, zanaat ve tarih alanındaki parçalar sergilenir. Müze, Hollanda Altın Çağı'na ait geniş bir tablo koleksiyonuna ve oldukça büyük bir Asya sanatı koleksiyonuna sahiptir. Müzede Jacob van Ruysdael, Frans Hals, Johannes Vermeer, Jan Steen ile Rembrandt'a ve atölyesinde çalışan öğrencilerine ait tablolar bulunur. Müze ayrıca Hollanda'nın en büyük sanat tarihi kütüphanesini de barındırır.

<span class="mw-page-title-main">Vincent van Gogh'un ölümünden sonra ünlenmesi</span>

Vincent van Gogh'un ünü, yaşamının son yılında Fransa ve Belçika'ya, öldükten hemen sonra da Hollanda ve Almanya'ya yayılmaya başlamıştır. Küçük kardeşi Theo ile olan arkadaşlıkları 1872 Ağustos'undan beri yazdıkları mektuplarla belgelenmiştir. Bu mektuplar Theo'nun eşi Johanna van Gogh-Bonger tarafından 1914'te üç cilt olarak yayımlanmıştır. Vincent'ın ve eşinin ölümünden sonra van Gogh'un tabloları kendisine miras kalan Johanna, bunları ödünç vererek ilk van Gogh sergilerinin düzenlenmesini desteklemiştir. Mektupların yayımlanması, kendini resme adamış, sanatı için cefa çekmiş ve genç yaşta ölmüş olan Vincent van Gogh'un çok etkili ve çekici gizeminin Avrupa'ya ve oradan da dünyaya yayılmasında yardımcı olmuştur.

<i>Köylü karakter çalışmaları</i> (Van Gogh serisi)

Köylü karakter çalışmaları Vincent van Gogh tarafından 1881 ile 1885 yılları arasında yapılmış bir dizi resimdir.

<span class="mw-page-title-main">Vincent van Gogh'un otoportreleri</span> Vikimedya liste maddesi

Vincent van Gogh'un otoportreleri yaptığı resimler içinde önemli bir kısmı oluşturmaktadır. Otoportreleri yaparken muhtemelen ayna kullanan ressamın yüzü aynada göründüğü gibi resmedilmiştir, yani resimdeki yüzünün sağı aslında yüzünün soludur.

<i>Vincent van Goghun yaptığı portreler</i> Vikimedya liste maddesi

Vincent van Gogh, izlenimcilik akımının yayıldığı zamanlarda yaşamıştır. Fotoğrafın ortaya çıkmasından sonra ressamlar artık fiziksel formları taklit etmek yerine resmettikleri kişiler, mekânlar ve nesnelerin ardındaki duygu ve düşünceleri aktarma yoluna girmişlerdir. İzlenimci ressamlar buna kuvvetli fırça darbeleri kullanarak, bazı renk tonlarını vurgulayarak ve ışıklandırmaya dikkat ederek ulaşmaya çalışmışlardı. Vincent van Gogh, bu ideolojiyi resimlerinde kullandığı özne ve nesnelerle olan ilişkisini ve onlara karşı duyduğu hisleri tasvir edebilmek için kullandı. Van Gogh’un yaptığı portreler, ressamın portresini yaptığı kişilerle olan ilişkilerini ve bu öznelerin iç özelliklerini yansıtmak için renk ve fırça darbelerinin kullanımına odaklanır.

<i>Karlı Manzara</i> Vincent van Gogh tarafından yapılmış bir tablo

Karlı Manzara, Vincent van Gogh tarafından 1888 yılında yapılmış bir tablodur. Arles'te yaptığı ilk tablolardan birisi olduğu düşünülmektedir. Van Gogh'un 1882 ila 1889 yılları arasında yaptığı ve karlı manzara gösteren en az on yağlı ve suluboya tablolarından birisidir. Tabloda La Crau ovaları, Montmajour yapısı ve yatay hizasındaki tepelere uzanmaktadır.

<i>Ağaçlar ve çalılıklar</i>

Agaçlar ve Çalılıklar Vincent van Gogh'un 1887'den 1890'a kadar Paris, Saint-Rémy ve Auvers'da yaptığı tabloların konusudur. Van Gogh, birçok çalı resmi yapmıştır. "Sous-bois" adı verilen bu tür, Barbizon ekolü ve İzlenimciler tarafından ön plana çıkarılmıştır. Bu serideki eserler orman veya bahçe iç mekanlarındaki renk ve ışık tonlarını başarılı bir şekilde kullanmaktadır. Van Gogh, 1890 yılında Brüksel'deki Les XX sergisi için Saint-Rémy resimlerinden Ivy'i (F609) seçti.

<span class="mw-page-title-main">Vincent van Gogh'un natürmort resimleri (Paris)</span>

Vincent van Gogh'un natürmort resimleri (Paris), çizdiği birçok çizim, eskiz ve tabloya konu olan; 1886 ve 1887'de Vincent van Gogh'un, Hollanda'dan; Paris'te Montmartre'ye taşınmasından sonra gerçekleştirdiği çalışmalardır. Paris'teyken Van Gogh, natürmort resimlerinde kullandığı konuları, renkleri ve teknikleri değiştirdi.

<span class="mw-page-title-main">Nazi yağması</span>

Nazi yağması, Almanya'nın iktidardaki Nazi Partisi adına hareket eden ajanlar tarafından Üçüncü Reich döneminde Avrupa ülkelerinin organize yağmalanması sonucunda sanat eserlerini ve diğer eşyaları çalınması olayına denir. Yahudi mülklerinin yağmalanması, Holokost'un önemli bir parçasıydı. Yağma, 1933'ten, Alman Yahudilerinin mülklerine el konulmasından başlayarak, II. Dünya Savaşı'nın sonuna kadar, özellikle de Kunstschutz olarak bilinen askeri birimler tarafından yapıldı, ancak çoğu yağma savaş sırasında elde edildi. Altın, gümüş ve paranın yanı sıra, resimler, seramikler, kitaplar ve dini hazineler dahil olmak üzere büyük öneme sahip kültürel öğeler çalındı. Bu öğelerin çoğu, Savaşın hemen ardından Müttefikler adına Anıtlar, Güzel Sanatlar ve Arşivler programının ajanları tarafından kurtarılmış olsa da, çoğu hala kayıp. Öğeleri hak sahiplerine, ailelerine veya kendi ülkelerine iade etmek amacıyla, hala hesaba katılmamış olan Nazi yağmasını tespit etmek için uluslararası bir çaba gerçekleştirilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Sahtecilik</span>

Sahtecilik genellikle bir yasal belgenin belirli bir niyet ile dolandırıcılık veya hile yapmak için yanlış yapılmasına veya maddi olarak değiştirilmesine atıfta bulunan beyaz yakalı bir suçtur. Belirli bir yasal belgede değişiklik yapmak bazı yargı alanlarında yasalarca yasak olabilir ancak bu suç tahrif edilmiş yasal araç suç işlenirken başka bir kişiyi veya kurumu dolandırmak için fiilen kullanılmadıkça sahtecilik sayılmaz. Kopyalar, stüdyo kopyaları ve çoğaltmalar sahte sayılmaz ancak daha sonra bilerek ve isteyerek yanlış beyan edilip sahte olabilirler.

<span class="mw-page-title-main">Sanat sahteciliği</span>

Sanatta sahtecilik, yanlış bir şekilde genellikle daha ünlü sanatçılara atfedilen sanat diğer eserlerinin yaratılması ve satılmasıdır. Sanat sahteciliği son derece kazançlı olabilir ancak modern buluşma ve analiz teknikleri sahte sanat eserlerinin tanımlanmasını çok daha basit hale getirdi.

<span class="mw-page-title-main">Hollanda Altın Çağı resmi</span>

Hollanda Altın Çağ resmi, Hollanda'nın bağımsızlığı için (1568-1648) arası yapılan Seksen Yıl Savaşlarında ve sonrasındaki kabaca 17 yüzyıla yayılan Hollanda tarihindeki bir dönemin, Hollanda Altın Çağı'ının resim dönemidir.

<i>Nuenen Reform Kilisesinden Çıkan Cemaat</i>

Nuenen Reform Kilisesi'nden Çıkan Cemaat, 1884'ün başlarında yapılmış ve 1885'in sonlarında düzenlenmiş bir erken dönem Vincent van Gogh tablosudur. Amsterdam'daki Van Gogh Müzesi'nde sergilenmektedir.

<i>Le Moulin de la Galette</i> (Van Gogh serisi)

Le Moulin de la Galette, Vincent van Gogh'un 1886 yılında Paris'in Montmartre bölgesinde kardeşi Theo ile birlikte yaşadığı evinin yakınında bulunan Moulin de la Galette adlı bir yel değirmenini çizdiği resimlerin genel adıdır. Paris'i tepeden gören yel değirmeninin yakınlarında şehir manzarasını seyretmek için bir teras ve insanların eğlenmesi için bir dans salonu bulunmaktaydı.

<span class="mw-page-title-main">Hermann Göring Koleksiyonu</span>

Hermann Göring Koleksiyonu, Nazi Reichsmarschall'ın kapsamlı bir özel sanat koleksiyonuydu. Hermann Göring, 1936 ve 1945 yılları arasında Naziişgali altındaki bölgelerde Yahudi mallarının yağmalanmasıyla oluşturulmuştur.