İçeriğe atla

Hanım Olan Hizmetçi

Hanım olan hizmetçi
La Serva Padrona ilk temsil programiı
Özgün isimLa Serva Padrona
MüzikGiovanni Battista Pergolesi
LibrettoGennaro Antonio Federico
Gala28 Ağustos 1733
İlk gösterim yeriTeatro San Bartolomeo, Napoli
Oyuncular
  • Uberto Pandolfo: ev sahibi doktor bas
    *Serpina: hizmetçisi, soprano
    *Vespone: uşağı (konuşma rolü)


Hanım Olan Hizmetçi (La Serva Padrona) Napolili İtalyan besteci Giovanni Battista Pergolesi tarafından bestelenmiş olan 2 sahnelik intermezzo buffo janrında bir operadır. Librettosu "Gennaro Antonio Federico" tarafından "Jacopo Angello Nelli"'nin bir oyunundan uyarlanarak hazırlanmıştır. Opera sadece tek bir perdelik eser gibi 45 dakika sürmekte ve bir başka opera eserinin temsili sırasında oynanmak üzere, yani intermezzo olarak bestelenmiştir.

Prömiyeri 28 Ağustos 1733'te yine Pergolesi'nin Il Prigioniere Superbo (Mağrur Tutuklu) adlı opera seria janrindaki operasının perde arasında "Teatro San Bartolomeo", Napoli de sahnelenmiştir. Avrupa'da ilk temsili 1746'da Fransa'da yapılmış ve çok popüler olmuştur.

Eserin konusu, her yerde ve her zaman rastlanan beceriksiz ve rahatına düşkün ama yaşı ilerlemekte olan bekar bir erkek ile güzel ve kurnaz ama aşağı sınıftan bir genç kadın arasında geçenlerin serüvenidir.

Eserin hazırlanması ve temsili

La Serva Padrona yine Pergolesi'nin Il Prigioniere Superbo (Mağrur Tutuklu) adlı opera seria janrındaki eserinın perde arasında oynanmak için bestelenmiştir. 18. yüzyıl opera eserlerinin gösterisi sırasında uzun ve ağır operaların aralığında intermezzo denen kısa müzikli komediler oynanmakta idi. Bu iki opera eserinin 5 Eylül 1733'te Napoli'de prömiyer temsili yapılmıştır. Bu tarihten hemen önce Napoli büyük bir deprem geçirmiş ve bütün tiyatrolar bundan sonra kapanmıştı Bu temsil tarihi hem tiyatroların yeniden açılmasını hem de Hapsburg hanedanın imparatoriçesinin doğum gününü kutlamak üzere seçilmiştir.

Il Prigioniere Superbo (Mağrur Tutuklu) operası zamanında da sevilmedi ve günümüzde hiç yapımlanamaktadır. La Serva Padrona’nın ilk temsilinde henüz 23 yaşında bulunan besteci bu kısa oyunuyla belki müzik tarihinde elde edeceği yerin farkında bile değildi. La Serva Padrona İtalya dışında ilk defa yeni bir final konulup revize edilerek 1746’da Paris’te temsil edilmiş, büyük bir ilgi ile karşılanmıştır. Avrupa'da temsiller için bu iki eser birbirinden ayrılmış ve La Serva Padrona kendi başına temsil edilen bir opera eseri olarak sahnelenmiştir.

Roller

Rol Ses tipi 1733 Prömiyeri Roller
(Orkestra şefi: -)
Uberto Pandolfo, doktor ev sahibi Bas
Serpina, hizmetçisi Soprano
Vespone, uşağı Konuşma rolü

Konu özeti

Zaman:1730lu yillar Mekân:Uberto Pandolfo'nun evinde bir salon.

1. Sahne

Zengin ve bekar olan Uberto Pandolfo kahvaltı masası önünde oturup durumundan şikayet etmektedir. Hayati renksiz, nesesiz ve zevksizdir. Hizmetcisi Serpina yine ortadan kaybolmuş ve sabah kahvaltıda içtiği sıcak kakoasını getirmemiştir. Serpina çok alımlı bir güzel kızdır ama inatçıdır ve hizmetçilik görevine odaklanmamaktadır. Çok kere sanki evin sahibesiymis tavırları takinmakta; Uberto'ya hizmetten kaçınmakta ve onu kızdırmaktadır. Çok gecmeden Serpina yanında uşak Vespino ile sahneye girer. Uberto'nun kakoasının gelmemesinden şikayete başlayacağını anlayıp hemen hücuma geçer. Eğer efendisi kokaosunu istemekteyse bunun için beklemesi gerektiğini söyler. Uberto buna cok sinirlenir; hizmetçisini kendi başına buyruk olmaklıkla suçlar ve hemen odasına çekilerek sabah yürüyüşüne hazırlanacağını bildirir. Serpina bundan hoşlanmamıştır. Kendisinin bu evde ne isterse yapması hakkı olduğunu ve neden boyle hakları olduğunu sıralayıp dökerek sinirlerini yatıştırmaya çalışır. Uberto tekrar odaya geri gelir ve Serpina'ya bu durumun doğru olmadığını ve evin sahibi olarak kendinin kim olursa olsun bir kadın eş bulup evlenip onu evin efendisi yapacağını bildirir. Buna inat olarak Serpina da asıl evlenecek kişinin kendisi olacağını söyler. Uberto sinirleri bozuk olarak evden çıkar gider.

2. Sahne

Serpina doktorla evlenmeye kesinlikle kararlıdır. Bunu basarmak için bir plan yapar. Önce ona kendisini açındırmakla başlar. Doktor evlenip de fakir hizmetçisi yanından ayrılırsa onu unutmaması için yalvarır. Sonra Serpina sanki kendine bir yeni eş seçmiş gibi davranır ve işten ayrılmak için hazırlıklara başladığını açıklar. Kendine seçtiği eş adayı bir subaydır; ama Serpina bu subay nişanlısını sevip sevmediğini iyi bilmemektedir. Bu sırada (önceden yapılan bir düzenle) bir subay gelir ve Serpina onu Pandolfo'ya tanıştırır. Doktor birden Serpina'yi nişanlısından kıskanmaya başlar; onu sevdiğini anlar ve Serpina'ya evlenme teklif ederek kendisinin yanından ayrılmamasını istediğini açıklar. Bu da Serpina'nın istediğidir. O zaman Serpina Uberto'yu kandırdıını itirafa başlar. Ona tanıştırdığı kişi nişanlısı değil, subay kıyafetine girmiş uşak Vespone'dir. Eser çok neşeli ve kıvrak bir ikili ile sona erer. Hizmetçi arzusuna erişmiş ve evin hanımı olmuştur.

Değerlendirme

Bu intermezzo olarak hazırlanmış eserin opera tarihinde çok büyük yeri vardır. Karakterleri ve konusu her yerde her zaman bulunabilen incsancıl bir gerçeği ele almaktadır. Müziği de çekicidir. 1746da Fransa, "Querelle des Bouffons" tiyatrosunda Paris'te revize edilip bir final eklenmiş ilk temsili ve 1752'deki ikinci sahnelenmesi opera tarihinde önemli bir çağ açtığı bildirilir. La serva padrona çok opera kritikleri tarafından Barok dönemi operası ile Klasik opera dönemi arasında bir sınır taşı olarak görülmektedir.

18. yüzyılın başından itibaren Fransa'da yaygın olarak yapımlanan "İtalyan Operası" bazı Fransız muzikseverleri tarafından yabancı olmakla itham edilmekte ve bir Fransiz seyircisi için bu yabancı etkilerin elenmesi istenmekte idi. La Serva Padrona’nın başarısı "İtalyan Operası"'nın üstünlüğunu göstermiş ve egemenliğinin sürmesine neden olmuştur.

Çağın bazı tanınmış bestecileri da bu eserin etkisinde kalmışlardır. Fransız düşünür Jean Jacques Rousseau aynı zamanda bir müzisyen olarak yeni İtalyan "opera buffa" janrı yolunda deneme yapmış ve hazırladığı "Le Devin du Village" adlı eser ile Fransız Opera Comiquei için bir örnek vermiştir. La Serva Padrona’nın etkileri yalnız Fransa’da değil, tüm batı Avrupa’da hissedilmiştir. Bu eserin izleri Mozart’ın ilk opera eserlerinde de açıkça görülür.

Basit, zarif ve melodik müziği, her çağa uyan konusu ile La Serva Padrona, "opera bufa" janrının ilk onemli örneği oldugu ve Pergolesi'nin de bu janri ortaya koyan ilk bestecisi olduğu kabul edilir. Zamanla, resitatifler türlü değişimlere uğramış ve bu opera için klavsen ve yaylı sazlardan kurulmuş bir orkestra kullanılmıştır.


Seçilmiş ses ve video kayıtları

Yıl Roller:
(Uberto Pandolfo, Serpina)
Orkestra şefi
Orkestra
Marka
1960Sesto Bruscantini,
Renata Scotto
Renato Fasano
I Virtuosi di Roma
Fonit Cetra
1973Maria del Carmen Bustamente,
Renato Capecchien
Antonio Ros-Marba
Engels oda orkestrasi
Ensayo ENYCD 9707.
1986József Gregor
Katalin Farkas
Pál Németh,
Capella Sayaria
Hungaroton HCD 12846
1990Petteri Salomaa,
Jeanne Marie Bima
Has Ludwig Hirsch
Orchestra Musica Poetica, Freiburg
Arts Pilz
1992Patrick Donnelly
Chistine Bunning
David Mason
Combattimento ensemble
Meridian CDE 84327.
1995Philippe Cantor,
Isabelle Poulenard
Gilbert Bezzina
Barok ensemble, Nice
Pierre Verany PV 795111.
1996Donato di Stefano
Patricia Biccire
Sigiswald Kuyken,
La petite bande
Accent ACC 96123D.
Reiner Süss
Olivera Miljakovic
Helmut Koch
Berlijnse Staatskapel
2 CD: Berlin Classics BC 9114.
1997Bruno De Simone
Elisabetta Scano
Marcello Panni
Orchestra Filarmonica Marchigiana
1997Bruno de Simone,
Elisabetta Scano e
Marcello Panni,
Marchigiana Filarmonik Orkestrasi
2 CD: Bongiovanni GB 2221/2
1998Donato di Stefano,
Paola Antonucci
Gustav Kuhn
Marchigiana Filharmonisch Orkestrasi
Arte Nova 74321-65420-2

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  • Bu madde kısmen İngilizce Wikipedia "La serva padrona" maddesi kaynaklıdır. Online:[1] 2 Kasım 2009 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (İngilizce) (Erişim:13.2.2010)

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Giuseppe Verdi</span>

Giuseppe Verdi, 19. yüzyıl İtalyan operası ekolünden gelen en ünlü İtalyan besteci. Tüm dünyada eserleri en çok sahnelenen opera bestecilerinden birisidir.

<span class="mw-page-title-main">Giovanni Battista Pergolesi</span> İtalyalı besteci ve keman sanatçısı

Giovanni Battista Pergolesi, İtalyan barok besteci, org ve keman sanatçısıdır.

<span class="mw-page-title-main">Don Giovanni</span>

Don Giovanni, müziği Wolfgang Amadeus Mozart tarafından bestelenmiş, İtalyanca librettosu Lorenzo Da Ponte tarafından yazılmış olan iki perdelik bir opera eseridir. Bu eserin prömiyeri 29 Ekim 1787'de Prag'da Ulusal Tiyatro'da oynanmıştır. Mozart bu opera eserini "opera buffa" olarak sınıflandırmıştır. Da Ponte'nin liberettosu çok kere dramma giocoso olarak bilinmekte ve komik opera anlamı vermektedir. Bunu için opera çok kere komik opera veya komik (buffa) opera ile (seria) opera karışımı eşi bulunmayan bir tip opera olarak görülmektedir. Bu eser komedi, melodram ve olağanüstü fantezi elemanlarını kapsayıp birleştirmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Fenice Tiyatrosu</span>

Fenice Tiyatrosu, İtalya'nın Venedik kentinde bulunan ve İtalya'nın en önemli sayılan opera-evlerinden biridir. İsmi Feniks kuşundan gelmektedir ve bu mitik kuş gibi, ilk defa 1792'de açıldıktan sonra Fenice Tiyatrosuda birkaç kere yangın geçirip kül olmuş ve her seferinde yeniden inşa edilmiştir. En son 1989'daki yangınından sonra tekrar inşa edilmiş ve Kasım 2004'te La Traviata eserinin temsili ile yeniden açılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Niccolo Piccinni</span>

Niccolo Piccinni senfoniler, oda müziği eserleri, operalar ve kilise müziği besteleri hazırlamış bir İtalyan bestecidir. Günümüzün klasik batı müziği severleri tarafından pek tanınmayan bir besteci olmakla beraber kendi yaşamı sırasında, özellikle hazırladığı Napoli-tipi opera buffa janrı eserleri dolayısıyla, Avrupa opera seyircisinin çok beğendiği opera bestecilerinin başında gelmekteydi. Piccinni'in zamanla unutulmasının bir nedeni yaşam ve bestecilik döneminin, ünleri günümüze yetişmiş olan Pergolesi gibi büyük besteci ile bir nesil sonrasının büyük bestecileri olan Domenico Cimarosa ile Mozart arasına düşmesidir.

<span class="mw-page-title-main">Giovanni Paisiello</span>

Giovanni Paisiello, klasik opera müziği dönemi içinde çalışan ve bu dönem ilkelerine uygun operalar ve diğer müzik türleri eserler hazırlamış olan bir İtalyan besteci.

<span class="mw-page-title-main">Domenico Cimarosa</span>

Domenica Cimerosa, klasik opera müziği dönemi içinde çalışan ve bu dönem ilkelerine uygun operalar hazırlamış olan Napoli ekolüne dahil bir İtalyan asıllı besteci. Çalışma hayatı döneminde 80 kadar opera bestelemiştir ve en beğenilen eseri Il matrimonio segreto (1792) olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Giuseppe Gazzaniga</span>

Giuseppe Gazzaniga Napoli ekolüne mensup İtalyan opera bestecisidir. 51 opera eseri bestelemiştir ve opera buffa janrında eserler hazırlayan tanınmış İtalyan opera bestecilerinin sonuncusu olduğu kabul edilir.

<span class="mw-page-title-main">Vicente Martín y Soler</span>

Vicente Martín y Soler. Klasik opera müziği dönemi içinde çalışan ve bu dönem ilkelerine uygun operalar ve baleler hazırlamış olan bir İspanyol besteci. Kariyerinin büyük bir kısmını geçirdiği İtalya'da Vincenzo Martini adı ile bilinmektedir. Günümüzde ismi pek bilinmemekle beraber kendi yaşadığı dönemde bir opera buffa janrında besteci olarak çağdaşı olan Wolfgang Amadeus Mozart ile aynı değerde olduğu kabul edilmekteydi. Valensiya'nın Mozart'ı olarak da isim yapmıştır.

<span class="mw-page-title-main">André Ernest Modeste Grétry</span>

André-Ernest-Modeste Grétry, Liège şehrinde Fransızca konuşan bir aileye doğmuş olan ve müzik kariyerini Fransa'da geçirip Fransız vatandaşlığına geçmiş olan bir opera bestecisidir. "Opera komik" janrındaki opera eserleri ile ünlüdür.

<span class="mw-page-title-main">Giovanni Pacini</span>

Giovanni Pacini, Sicilya'da doğmuş bir İtalyan müzisyen ve opera bestecisidir.

<span class="mw-page-title-main">Umberto Giordano</span> İtalyan besteci (1867-1948)

Umberto Menotti Maria Giordano, özellikle opera besteleri ile tanınmış bir İtalyan bestecidir.

<span class="mw-page-title-main">Pimpinone</span>

Pimpinone, TWV 21:15 (tüm Almanca adıyla: ",, librettosu Johann Philipp Praetorius tarafından yazılıp müziği Georg Philipp Telemann tarafından hazırlanan üç kısımdan oluşan "komik intermezzo" tipinde bir operadır. Prömiyer temsili 27 Eylül 1725'te "Öper am Gänsemarkt," Hamburg'da temsil edilmekte olan Handel'in Tamerlano opera seria janrında operasının ilk perdeleri arasındaki aralıkda seyirciyi eğlendirmek için hafif komik bir eser olarak temsil olundu. Bu eserde aryalar ve ikililer İtalyanca olarak söylenmekte iken resitatifler Almanca olarak hazırlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Aşık Birader</span>

Aşık Birader Napolili İtalyan besteci Giovanni Battista Pergolesi tarafından bestelenmiş olan 2 sahnelik opera buffo janrının gayet az değişik bir şekli olan commedia musicale janrında bir operadır. Librettosu İtalyanca ve Napoli lehçesi ile "Gennaro Antonio Federico" tarafından hazırlanmıştır. Prömiyeri 27 Eylül 1732'de Napoli'de "Teatro dei Fiorentin" Tiyatrosunda yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Elizabet, İngiltere kraliçesi</span>

Elizabet, İngiltere kraliçesi Gioacchino Rossini tarafından bestelenmiş iki perdelik dramma per musica janrinda operadır. Eserin librettosu, İngiliz yazar "Sophie Lee" tarafından İngiltere Kraliçesi I. Elizabeth'in hayatı hakkında İngilizce yazdığı tarihsel roman olan The Recess, or a Tale of other Times (1783-1785) adlı eserinden uyarlanarak İtalyanca Carlo Federici tarafından hazırlanmış Il paggio di Leicester (Leicester'in Genç Erkek Hizmetlisi adli tiyatro oyunundan uyarlanarak İtalyanca olarak Giovanni Schmidt tarafından yazılmıştır. Eserin prömiyer temsili 4 Ekim 1815'te Napoli'de San Carlo Tiyatrosu'nda verilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Ayda Dünya</span>

Ayda Dünya Hob. dizini: 28-7, libretto'su 1750'de Carlo Goldoni tarafından İtalyanca yazılmış; besteci Joseph Haydn tarafından hazırlanmış "opera buffa" janrında bir 3 perdelik operadır. İlk temsili 3 Ağustos 1777'de modern Macaristan'da Eszterháza'da yapılmıştır.

Hanım olan hizmetçi Napolili İtalyan besteci Giovanni Paisiello tarafından bestelenmiş olan 2 sahnelik intermezzo buffo janrında bir operadır. Librettosu "Jacopo Angello Nelli"'nin bir oyunundan uyarlanarak "Gennaro Antonio Federico" tarafından hazırlanmıştır. Bu eser 1733'te tanınmış Napolili İtalyan opera besteci Pergolessi tarafından hazırlanıp yapımlanıp Avrupa'nın birçok operaevlerinde popüler olarak yapımlanan intermezzo janrındaki La serva padrona operasına atıfla bestelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Nina (opera)</span> Giovanni Paisiellodan bir opera

Nina, , libretto'su İtalyanca olarak "Giambatista Lorenzi" tarafından yazılmış; besteci Giovanni Paisiello tarafından hazırlanmış "a commedia per musica" adı verilen komedi janrında bir opera buffa'dır.

<span class="mw-page-title-main">L'amor contrastato</span>

L'amor contrastato Opus:R 1.76 ve bazen 3 perdelik versiyonu ile La Molinera , libretto'su İtalyanca olarak "Giovanni Palomba" tarafından yazılmış; besteci Giovanni Paisiello tarafından hazırlanmış "commedia per musica" janrında bir 2 perdelik opera buffadır. İlk temsili Sonbahar 1788'de, Napoli, İtalya "Teatro Fiorentini"'de yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Gölün Hanımı (opera)</span>

Gölün Hanımı Gioacchino Rossini tarafından bestelenen 2 perdelik operatik müzikli dram janrında bir operadır. Andrea Leone Tottola tarafından İtalyanca olarak yazılan opera librettosu, orijinal 1810'da Walter Scott tarafından İngilizce yazılan The Lady of the Lake uzun hikâye içeren nazim şiirinin İtalyanca çevirisinden uyarlanarak hazırlanmıştır. Bu opera eserinin prömiyer temsili 24 Ekim, 1819'da San Carlo Tiyatrosu, Napoli'de yapılmıştır.