İçeriğe atla

Groove (müzik)

Parliament Funkadelic gibi grupların icra ettiği türden funk müzik, genellikle "groove" olarak adlandırılan itici, vurgulu ritmik bir "his" yaratmak için akılda kalıcı elektrikli bas hatları ve davul kalıpları kullanır.

Müzikte groove, itici bir ritimde veya "swing" hissinde değişen desenin bir etkisinin ("hissi") duygusudur. Cazda, bir grubun ritim bölümünün (örneğin davul, elektro bas veya kontrbas, gitar ve klavyeler) çaldığı müziğin etkileşimiyle yaratılan, ısrarla tekrarlanan ritmik birimlerin kalitesi olarak hissedilebilir. Groove, popüler müziğin önemli bir özelliğidir ve salsa, rock, soul, funk ve fusion gibi birçok türde bulunabilir.

Karakteristik rock groove: "1. ve 3. vuruşlarda bas davul ve ölçünün 2. ve 4. vuruşlarında trampet ... hi-hat'a sekizinci notalar ekleyin"[1] Play

Daha geniş bir etnomüzikolojik perspektiften bakıldığında, groove, "dinleyiciyi kendine çekmeye çalışan, ayırt edici, düzenli ve çekici bir şekilde sürdürülen, tanımlanamayan ancak düzenli bir şey duygusu" olarak tanımlandı.[2] Müzikologlar ve diğer akademisyenler, 1990'lardan beri "groove" kavramını analiz ediyorlar. Bir "groove"un "ritmik kalıplama anlayışı" veya "hissetme" ve "dikkatle hizalanmış eşzamanlı ritmik kalıplardan" ortaya çıkan "hareket halindeki bir döngünün" dinleyiciler tarafında "sezgisel bir duygusu" olduğunu iddia ettiler. Kavram, genellikle Afrika kökenli füzyonlara ve dans müziklerine eşlik eden ostinato türleri ile ilişkilendirilebilir (örneğin, Afrikalı-Amerikalı, Afro-Kübalı, Afro-Brezilyalı, vb.).[2]

Terim genellikle hareket etme veya dans etme isteği uyandıran ve zevkli bir şekilde "groove" (cinsel çağrışımları da olan bir kelime) yapan müzik performanslarına uygulanır.[2] "in the groove" ifadesi (caz standardında olduğu gibi), 1936'dan 1945'e kadar, swing döneminin zirvesinde, birinci sınıf caz performanslarını tanımlamak için yaygın olarak kullanıldı. 1940'larda ve 1950'lerde, groove genellikle müzikal "rutin, tercih, stil [veya] zevk kaynağı" anlamına gelir.[2]

Kaynakça

  1. ^ Peckman, Jonathan (2007). Picture Yourself Drumming, p. 50. 1-59863-330-9.
  2. ^ a b c d Kernfeld, Barry. "Groove (i)". The New Grove Dictionary of Jazz, 2nd ed. (Grove Music Online). Oxford Music Online. 18 Ekim 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Ekim 2015. In the realm of jazz, a persistently repeated pattern. More broadly, Feld (1988), studying groove from an ethnomusicological perspective, defines it cautiously as "an unspecifiable but ordered sense of something that is sustained in a distinctive, regular and attractive way, working to draw the listener in." Connections to dance are important, and the statement that a performance has, or achieves, a groove, usually means that it somehow compels the body to move. Still more generally, the term has a sexual origin and connotation which is obvious, requiring no explanation... Within jazz circles, Gold identifies the phrase "in the groove" – which from around 1936 to 1945 (i.e., during the height of the swing era) was in widespread use in referring to jazz performances which were "excellent" or, by extension, "sophisticated" – and the term "groove" – referring in the 1940s and 1950s to "routine, preference, style, source of pleasure"... Characteristically... [groove] tends to operate with reference to styles from the latter third of the twentieth century which utilize characteristic accompanimental ostinatos drawn from African-derived dance music, whether African-American (e.g., soul, funk, disco, rap, hip-hop), Afro-Cuban dance music (e.g., salsa), or Afro-Brazilian (samba), or some other such fusion. (abonelik gereklidir)

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Swing (müzik)</span>

Swing 1930'lu yıllarda ortaya çıkan caz akımı. 20. yüzyılın en popüler caz hareketlerinden biri.

Rap, "kafiyeli ve ritmik bir şekilde sokak dili konuşmayı" içerir ve müzikal benzeri tarzlarda yapılabilmektedir. Rap'in bileşenleri "içerik", "akış" ve "sunum"dan oluşmaktadır. Rap, spoken word'den farklıdır çünkü genellikle müzik eşliğinde icra edilir. Rap, hip hop müziğinin temel bileşenlerinden biridir ve özellikle bu türle ilişkilendirilir ancak rap'in kökenleri hip hop kültüründen öncesine dayanmaktadır. Modern rap'in en eski örnekleri, Batı Afrika griot geleneğine dayanmaktadır. Rap'in "Rhytm And Poem" veya "Rhytmic African Poetry" sözcüklerinin kısaltması olduğu görüşü yaygın olsa da aslında rap kelimesi, İngilizce sözlük anlamı olarak "ağır eleştiri" anlamına gelmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Bas gitar</span> enstrüman

Bas gitar, çoğunlukla dört teli olan ve kalın ses veren telli bir çalgıdır. Günümüz müziğinin vazgeçilmez enstrümanlarından biridir. Bas gitar yoğun olarak Rock, Metal, Caz, Blues, Funk, Punk ve R&B gibi müzik türlerinde kullanılır. İlk olarak Fender tarafından 1950'li yılların başlarında Fender Precision Bass modeliyle üretilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Müzik</span> sanatın ses kullanılan şekli

Müzik, insanın doğaya eklediği uyumlu seslerdir. Ses, bir doğa olayıdır. Müzik, bu doğal ve etkin olaydan bilinçli bir çalışma ve emek ile bir sanat yapıtı yaratmak, sesi bilimsel ve estetik bir temele oturtmaktır. Bütün müzik türleri için ana öğeler ritim, tonalite, dinamik ve ses rengi olarak belirtilir. Bu önemli elemanlardan anlaşılacağı gibi müzik yalnız insanın içinden yansıyan duygularla değil, bilgi ve anlayışla yaratılabilir. Müziğin bilgisine bakış, bir sanat olayını anlamamızı da sağlar. Ritim, tonalite, dinamik ve ses renginden hiçbiri, müzikte tek başına yer almaz ancak birlikte müziksel bir bütünlük yaratırlar. Değişik müzik türlerinde farklı oranlarda ağırlık taşıyabilirler. Müzik teorisi, müzik sanatını gerçekleştiren belirli kavram ve sistemlerin bir araya gelmesinden oluşur.

Tekno, elektronik dans müziğinin genellikle DJ setlerinde kullanılmak üzere üretilen kendini tekrarlayan, artan ve azalan bir ritme sahip olan bir tarzıdır. Merkez ritim genellikle 4/4 ölçüdedir ve tempo dakikada 120 ile 150 vuruş arasıdır. Sanatçılar davul makinesi, sıralayıcı ve synthesizer gibi elektronik müzik aletlerini ve dijital ses işleme istasyonlarını kullanabilir. Roland'ın 1980'lerde ürettiği TR-808 ve TR-909 gibi davul makineleri sanatçılar tarafından oldukça rağbet görmekteyken aynı zamanda bu enstrümanların yazılım taklitleri de popülerdir.

Caz, ilk kez ABD'nin güney eyaletlerinde, 1900'lerin başında gelişmeye başlamış bir Afro-Amerikan müzik türüdür. 19. yüzyılın sonlarında ve 20. yüzyılın başlarında New Orleans, Louisiana'daki Afrikalı-Amerikalı topluluklarda ortaya çıktı. Caz müziği, mavi notalar, senkop, swing, çoklu ritim, atışma ve doğaçlama tekniklerini kullanır; Afrikalı-Amerikalı ve Batı müziği tekniklerinin harmanlanmasıdır. Bu müziğin dünya ile tanışması ise 1917 yılında Dixieland Jazz Band'in ilk plaklarının piyasaya çıkmasıyla olmuştur. 1920 ile 1930'larda popülerliğinin artmasıyla başta ABD olmak üzere tüm dünya genelinde Caz Çağı yaşanmıştır. Caz yalnızca geçmişte değil, bugün dahi çok sevilen ve ünü gün geçtikçe artan müzik türlerinden biridir. 1920'lerin Caz Çağı'ndan bu yana, geleneksel müzik ve popüler müzikte önemli bir müzikal ifade biçimi olarak kabul edilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Pat Martino</span> Amerikalı besteci ve caz müzisyeni (1944 – 2021)

Pat Martino, İtalyan Amerikan caz gitaristi ve post bop, fusion, mainstream jazz, soul jazz, hard bop bestecisi.

<span class="mw-page-title-main">John Scofield</span> Amerikalı besteci ve caz müzisyeni

John Scofield ya da takma adıyla Sco, Miles Davis, Joe Henderson, Charles Mingus, Joey Defrancesco, Herbie Hancock, Pat Metheny, Bill Frisell, Pat Martino, Mavis Staples, Phil Lesh, Billy Cobham, Medeski Martin & Wood, George Duke, Jaco Pastorius, John Mayer gibi sanatçılarla çalışmış caz gitaristi ve besteci. Berklee College of Music'da eğitim gören ve bebop türü içinde yer alan Scofield, jazz fusion, funk, blues, soul gibi modern Amerikan müziğinin diğer formlarında da çalışmalar yapar.

Deep house, house müziğin bir alt tarzıdır. Başlangıçta Şikago house ile 1980'lerin caz funk'ının karışımıydı ve soul müzik dokunuşları içeriyordu. Bu tarzdaki şarkıların uzunluğu genellikle 7 ve 10 dakika arasındadır, tempoları ise 110 ve 125 BPM arasında değişebilir. Bu tarz çoğu kez house müziğin akustiği gibi hissedilebilir ancak bu daima geçerli değildir.

<span class="mw-page-title-main">Benny Goodman</span> Amerikalı besteci ve caz müzisyeni (1909 – 1986)

Benjamin David "Benny" Goodman Amerikalı bir caz klarnetçisi ve "Swing'in Kralı" olarak bilinen grup lideridir.

<span class="mw-page-title-main">Ragtime</span>

Ragtime – ayrıca rag-time,ya da rag time olarak da yazılır –,1895 ve 1918 yılları arasında popüler olmuş piyano ağırlıklı müzik türü. Bu müzik türünün kökeni St. Louis gibi Afro-Amerikan toplulukların yıllar önce piyano için yayınladığı popüler müzik notalarıdır. Ernest Hogan (1865-1909), Ragtime piyanistidir ve ilk Ragtime müzik bestesini o oluşturmuştur. Hogan'ın oluşturduğu beste "LA Pas Ma LA" adıyla çağrılıyordu ve 1985 yılında yayınlanmıştır. Ragtime müzisyeni Ben Harney'in ilk Ragtime bestesi olan "You've been a good old wagon but you done broke", Ragtime müzik türünün popülerleşmesinde önemli katkıları olmuş bir bestedir. Harney bestesini 1885 yılında çıkarmıştır fakat 1886'da yayınlanmıştır. Ragtime bestecisi Scott Joplin (1868–1917), ''Maple Leaf Rag'' (1889) ve ''The Entertainer'' (1902) bestelerini yayınlayarak büyük popülerlik kazanmıştır. Ragtime müzik türü 1918 yılından sonra gözden düşmeye başlamıştır.

<span class="mw-page-title-main">Wynton Marsalis</span> Amerikalı caz müzisyeni

Wynton Learson Marsalis ; Amerikalı trompetçi, besteci, öğretmen, müzik eğitimcisi ve Jazz at Lincoln Center'in sanat yönetmeni. Marsalis'in bestelediği Blood on the Fields, Pulitzer Müzik Ödülü'ne layık görülen ilk caz bestedir. Hayatı boyunca birçok ödül kazanmıştır.

"It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing)", Duke Ellington tarafından 1931'de bestelenen ve sözleri Irving Mills tarafından yazılan şarkı. Bir caz standardı kabul edilen şarkıyı caz tarihçisi Gunther Schuller, "artık efsanevi" ve "ileriyi gören bir parça ve başlık" şeklinde karakterize etti.

<span class="mw-page-title-main">Caz Çağı</span>

Caz Çağı, 1920'lerde ve 1930'larda caz müziğinin ve dans tarzlarının ülke çapında hızla popülerlik elde ettiği dönemdir. Caz Çağı'nın kültürel yansımaları öncelikle cazın doğduğu yer olan Amerika Birleşik Devletleri'nde hissedildi. New Orleans’ta Afrika ve Avrupalı müziğin bir karışımı olarak ortaya çıkan caz, bu dönemde daha geniş kültürel değişimlerde önemli rol oynadı ve pop kültürüne olan etkisi uzun süre devam etti. Caz Çağı'na genellikle Kükreyen Yirmiler ile bağlantılı olarak atıf yapılır. Amerikalı yazar F. Scott Fitzgerald, ilk olarak 1922'deki kısa öykü koleksiyonu Caz Çağı Öyküleri'nin adında bu terimi ilk defa kullanarak terimle genel olarak ilişkilendirilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">George Wein</span> Amerikalı müzisyen (1925 – 2021)

George Wein, Amerikalı yapımcı ve müzisyen.

<span class="mw-page-title-main">Big band</span>

Bir big band veya caz orkestrası, genellikle dört bölümden oluşan on veya daha fazla müzisyenden oluşan bir tür caz müziği topluluğudur: saksafonlar, trompetler, trombonlar ve bir ritim bölümü. Büyük gruplar 1910'ların başında ortaya çıktı ve swing'in en popüler olduğu 1940'ların başında caza hakim oldu. Büyük grupların çaldığı tek müzik tarzı bu olmasa da, "big band" terimi aynı zamanda bir müzik türünü tanımlamak için de kullanılır.

Caz füzyonu, 1960'ların sonlarında müzisyenlerin caz armonisini ve doğaçlamayı rock müzik, funk ve ritim ve blues ile birleştirdiği bir müzik türüdür. Rock and roll'da popüler olan elektro gitarlar, amfiler ve klavyeler, özellikle rock and roll dinleyerek büyüyen caz müzisyenleri tarafından kullanılmaya başlandı.

Bu liste caz türlerinin bir listesidir.

<span class="mw-page-title-main">Jukka Haavisto</span>

Juhani "Jukka" Haavisto, Finlandiyalı ödüllü müzisyen ve girişimci.

<span class="mw-page-title-main">Les McCann</span> Amerikalı müzisyen

Leslie Coleman McCann, Amerikalı caz piyanisti ve vokalisti. Soul caz alanındaki yenilikleri ve 1969'da " Compared to What " adlı protesto şarkısıyla tanınır. Müziği hip hop'ta geniş çapta örnek alınmıştır.