İçeriğe atla

Global Game Jam

Global Game Jam
GGJ logosu
KısaltmaGGJ
Sloganyenilikçilik, deneysellik, iş birliği
Kuruluş2008'de kuruldu, 30 Ocak– 1 Şubat 2009'da ilk jam yapıldı
TürKâr amacı gütmeyen
MerkezSan Luis Obispo, Kaliforniya[1]
Hizmet bölgesiUluslararası
BaşkanJoseph Olin[2]
İdari yapımcıJohanna Summers[2]
Ana kurumGlobal Game Jam, Inc.
Personel2
Gönüllü1000+
Resmî sitehttp://www.globalgamejam.org

Global Game Jam (GGJ), her yıl dünyanın birçok yerinde aynı anda düzenlenen bir game jam'dir. İlham kaynağı kuzey ülkelerinde düzenlenen, yaratıcılık, iş birliği ve deneysellik ögelerini bir araya getirmeyi amaçlayan Nordic Game Jam'dir. Etkinlik yılın belirli günlerinde dünya çapındaki farklı alanlarda eş zamanlı olarak gerçekleştirilir. Etkinlik alanlarında katılımcılar bir araya gelerek sınırlı bir zaman diliminde fikirler üretir; küçük takımlar kurar; yaratıcı ve yenilikçi oyunlar geliştirir; geliştirdikleri oyunları diğer katılımcılara ve uluslararası camiaya sunar. 2013 itibarıyla, etkinlik Global Game Jam Incorporated tarafından organize edilmektedir.[1] Ocak 2014'te, GGJ 73 ülkede 485 farklı etkinlik alanında düzenlenmiştir ve bir hafta sonu süren etkinlik sonucunda 4,289 oyun geliştirilmiştir.[2] Global Game Jam tescilli bir ticari markadır.

Katılımcılar

Global Game Jam değişik alanlardan ve her türlü tecrübe seviyesinden katılımcılara açıktır. Profesyonel oyun geliştiricilerden eğitimcilere, sanatçılardan oyun tasarımcılarına farklı uzmanlıklara sahip insanlar etkinliğe katılmaktadır.[3] Etkinliğin başlamasıyla birlikte katılımcılar yeni fikirler üretirler, bu fikirleri birbirlerine anlatırlar ve takımlar kurarak birer proje üzerinde çalışırlar.[4]

Etkinlik alanları

Los Angeles'taki bir GGJ alanı (2015).

Global Game Jam (GGJ) etkinlikleri dünyanın farklı yerlerinde dağıtık olarak yapılmaktadır. Bir etkinlik alanı düzenlemek isteyen grupların bazı şartları sağlaması gerekir. Etkinlik alanında bir etkinlik koordinatörü olmalı, bütün katılımcıları kapsayan bir İnternet erişimi ve IDE, oyun motoru gibi geliştirme araçlarına erişim sağlanmalı, etkinlik alanı tüm gün açık olmalı, alanın yakınında yiyecek içecek temin edilebilen yerler bulunmalı ve katılımcıların eşyalarını koruyan güvenlik önlemleri sağlanmalıdır.[4]

Her etkinlik alanında, GGJ etkinliğin ilk gününde yerel saatle 17.00'de başlar ve iki gün sonra 17.00'ye kadar 48 saat boyunca devam eder.

Geçmiş etkinlikler

İlk defa düzenlendiği 2009 yılından itibaren Global Game Jam etkinliğine katılım ve üretilen oyunların sayısı artış göstermiştir. Global Game Jam 2012 yılında "En büyük game jam" olarak Guinness Rekorlar Kitabı'na girmiştir.[5]

Yıllara göre GGJ istatistikleri aşağıdaki gibidir:

YılTarihEtkinlik alanı sayısıÜlke sayısıKatılımcı sayısıÜretilen oyun sayısıKaynak(lar)
200930 Ocak - 1 Şubat53231650370[6][7]
201029-31 Ocak138394300900[2]
201128-30 Ocak1694465001500[8]
201227-29 Ocak2424710,6842209[5]
201325-27 Ocak3196316,7053248[9]
201424-26 Ocak4887223,1984290[10]
201523-25 Ocak5187828,8375438[11]
201629-31 Ocak6329336,1646866[2]
201720-22 Ocak7019536,4017263[2]
201826-28 Ocak80310842,8008606[2]
201925-27 Ocak86011347,0099010[2]
202031 Ocak - 2 Şubat93411848,7539601[2]
202127-31 Ocak----

Türkiye'de Global Game Jam

GGJ'nin ilk defa düzenlendiği 2009 yılından beri Türkiye'den katılım olmuştur.[12] Türkiye'nin ilk etkinlik alanı ODTÜ Teknokent tarafından organize edilmiştir.[13] Takip eden yıllarda GGJ'ye Türkiye'de katılanların sayısı artış göstermiştir.[14] 2018'de düzenlenen son etkinlikte Türkiye'den 8 etkinlik alanında 144 oyun üretilmiştir.[15]

Etkinlik temaları

Her seneki GGJ etkinliği uluslararası düzeyde belirlenen bir temaya sahiptir. Katılımcıların projelerini bu tema etrafında şekillendirmesi beklenir. Oyun sektöründeki profesyonellerden oluşan bir takım etkinlikten önce temayı kararlaştırır. Yıllara göre belirlenen temalar ve Türkçe karşılıkları:

2012 yılında GGJ teması olan Ouroboros resmi
YılEsas TemaÇevirisi
2009As long as we have each other, we will never run out of problems.Birlikte olduğumuz sürece, problemlerimiz asla bitmeyecek.
2010DeceptionAldatmaca
2011ExtinctionTükenme
2012Bir Ouroboros resmi[16]-
2013Bir dizi kalp atışı sesi[17]-
2014We don't see things as they are, we see them as we are.Gördüklerimizi olduğu gibi değil, kendimiz gibi görürüz.
2015What do we do now?Ne yapıyoruz şimdi?
2016RitualTören
2017WavesDalgalar
2018Transmissionİletim
2019What home means to youYuvanın senin için anlamı
2020RepairTamir
2021Lost & FoundKayıp ve buluntu

Fikri mülkiyet

Üretilen bütün oyunlar Creative Commons (BY-NC-SA şartlarıyla) lisansına sahiptir.[18] Oyunların fikrî mülkiyeti geliştiricilere ait olmakla birlikte, üretilen herhangi bir oyun GGJ tarafından tanıtım materyali olarak kullanılabilir.[19] Lisansın bir sonucu olarak, üretilen oyunlar kaynak kodlarıyla birlikte Global Game Jam tarafından arşivlenir.[19]

Kaynakça

  1. ^ a b "About". ggj.org. GGJ. 23 Ocak 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Şubat 2018. 
  2. ^ a b c d e f g h i "History". ggj.org. GGJ. 23 Aralık 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Şubat 2018. 
  3. ^ Serrels, Mark. "Game Jam: Saving The Australian Games Industry In 48 Hours". kotaku. 5 Ekim 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Aralık 2017. 
  4. ^ a b "Basic Questions". ggj.org. GGJ. 2 Eylül 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Şubat 2018. 
  5. ^ a b "Global Game Jam Sets Guinness World Record™ for Being The Largest Game Jam in the World". gamasutra.com. Gamasutra. 3 Şubat 2012. 1 Kasım 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Şubat 2018. 
  6. ^ Jacobs, Steve (25 Şubat 2009). "Global Game Jam 2009: A Worldwide Report". gamasutra.com. Gamasutra. 1 Kasım 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Şubat 2018. 
  7. ^ Whitacre, Andrew. “GAMBIT Game Lab to build new video games in 48-hour marathon.” 1/5/2010. http://web.mit.edu/newsoffice/2010/gambit-game-jam.html 28 Haziran 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
  8. ^ Alexander, Lee (25 Ocak 2011). "Global Game Jam Sees Biggest Year Yet With 6,500 Participants". gamasutra.com. Gamasutra. 1 Kasım 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Şubat 2018. 
  9. ^ "Global Game Jam 2013 numbers". ggj.org. GGJ. 16 Eylül 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Şubat 2018. 
  10. ^ "Global Game Jam 2014 numbers". ggj.org. GGJ. 16 Eylül 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Şubat 2018. 
  11. ^ "GGJ 2015 official stats". ggj.org. GGJ. 16 Eylül 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Şubat 2018. 
  12. ^ "48 saat içinde 5000 oyun geliştirildi". ntv.com.tr. NTV. DYG. 3 Şubat 2016. 15 Şubat 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Şubat 2018. 
  13. ^ "Tüm Dünyayla Birlikte Oyun Geliştirmek İster Misin". atom.org.tr. ODTÜ Teknokent. 23 Aralık 2016. 16 Şubat 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Şubat 2018. 
  14. ^ Çalışkan, Kaan (3 Aralık 2013). "Global Game Jam, bu yıl Türkiye'de 5 farklı şehirde düzenleniyor". webrazzi.com. Webrazzi. 16 Şubat 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Şubat 2018. 
  15. ^ "Games 2018 (Turkey)". ggj.org. GGJ. 16 Şubat 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Şubat 2018. 
  16. ^ "GGJ 2012 Theme". ggj.org. GGJ. 22 Aralık 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Şubat 2018. 
  17. ^ "GGJ13 Theme". ggj.org. GGJ. 22 Aralık 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Şubat 2018. 
  18. ^ "CC BY-NC-SA 3.0". creativecommons.org. Creative Commons. 15 Şubat 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Şubat 2018. 
  19. ^ a b "Global Game Jam FAQ". ggj.org. GGJ. 16 Şubat 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Şubat 2018. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

Counter-Strike veya kısaca CS, Valve Corporation tarafından geliştirilen bir birinci şahıs nişancı türünde taktiksel aksiyon video oyunu serisidir. Ayrıca Nexon tarafından geliştirilen Counter-Strike Neo, Counter-Strike Online, Counter-Strike Nexon: Zombies ve Counter-Strike Online 2 adlı yan oyunları da mevcuttur.

<i>Portal</i> (video oyunu) 2007 yapımı bulmaca-platform oyunu

Portal, Valve Corporation tarafından geliştirilmiştir. Orange Box'ın bir parçası olarak 9 Ekim 2007'de Microsoft Windows ve Xbox 360, 11 Aralık 2007'de PlayStation 3 için dağıtılan bir FPS bilimkurgu, macera, bulmaca oyunudur. Windows sürümü Valve'ın içerik dağıtım yazılımı Steam üzerinde indirebilir olarak bulunması dışında 9 Nisan 2008'de tek ürün olarak Electronic Arts tarafından dağıtılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Sega</span> Japon oyun şirketi

Sega Corporation, Japonya merkezli bir çok uluslu video oyunu geliştirme ve yayımlama şirketidir. Şirket, 3 Haziran 1960 tarihinde kurulmuş olup ağırlıklı olarak video oyunları ve arcade oyun makineleri üretmektedir. Şirketin merkezi Tokyo'nun Shinagawa semtinde yer almakta olup Avrupa şirketi olan Sega Europe Londra'da, Kuzey Amerika şirketi olan Sega of America Irvine'da yer almaktadır.

Dota 2, Valve Corporation tarafından geliştirilen ve dağıtımı yapılan oynaması ücretsiz bir çevrimiçi çok oyunculu savaş arenası (MOBA) oyunudur. Oyun 2002'de çıkmış bir video oyunu olan Warcraft III: Reign of Chaos ve onun genişletme paketi olan The Frozen Throne haritası (modu) olan Defense of the Ancients'ın (DotA) bağımsız devam oyunudur. Oyun 2011'de sadece Microsoft Windows'a özel beta olarak çıkmış, 2013 Temmuz'da ise Microsoft Windows, OS X ve Linux için yayınlanmıştır. Oyun bir milyondan yüksek sayıda aynı anda oynanma rekoruna sahiptir ve aynı zamanda Steam'deki en popüler oyunlardan birisidir. Türkçe dil desteği de bulunmaktadır.

Naughty Dog, Inc., merkezi Kaliforniya'nın Santa Monica şehrinde bulunan Amerikan video oyunu şirketi. 1986 yılında, Andy Gavin ve Jason Rubin tarafından bağımsız bir oyun geliştirme şirketi olarak kuruldu. 2001'de Sony Computer Entertainment'a bağlandı. Bu anlaşmadan önce geliştirdiği oyunların platformları çeşitlilik gösteren çeşitli Naughty Dog, birleşmenin ardından yalnızca PlayStation, PlayStation 2, PlayStation 3 ve PlayStation 4 platformları için oyunlar geliştirdi. Uncharted, Jak and Daxter ve Crash Bandicoot serileri, şirket tarafından geliştirilen başlıca oyun serileri konumundadır. Ayrıca, şirketin geliştirdiği ve 2013 yılında piyasaya sürülen The Last of Us'ın en çok satan PlayStation 3 oyunları arasında yer almasının ve tüm zamanların en iyi oyunları arasında gösterilmesinin ardından, oyuna özel DLC piyasaya sürüldü ve 2016'nın Aralık ayında devam oyunu duyuruldu.

<span class="mw-page-title-main">Elektronik spor</span> özellikle video oyunları için yapılan profesyonel oyun maçlarına verilen isim

Elektronik spor, organize video oyunu yarışmalarına verilen isim. Oyunlar, genellikle profesyonel oyuncular arasında profesyonel organizasyonlar ile düzenlendiğinde bu ismi alır. Elektronik sporlarda en çok rastlanan oyun türleri strateji oyunları, dövüş oyunları, birinci şahıs nişancı oyunları ve spor oyunlarıdır. League of Legends Dünya Şampiyonası, The International, Evolution Championship Series ve Intel Extreme Masters gibi turnuvalar canlı yayınlanır ve oyunculara sekiz haneli miktarlara kadar önemli para ödülleri sağlar. espor karşılaşmalarında yer alan oyunculara siberatlet denir.

<span class="mw-page-title-main">Hackathon</span> yazılım geliştirici gruplarının hızlandırılmış bir şekilde çalıştığı etkinlik

Hackathon, bilgisayar programcıları, grafik tasarımcıları, arayüz tasarımcıları, ürün yöneticileri ve proje geliştiricileri dahil olmak üzere yazılım geliştirme ile ilgilenen kişilerin sprint benzeri bir tasarım etkinliğidir. yöneticiler, etki alanı uzmanları ve diğer mesleki gruplar yazılım projelerinde yoğun bir şekilde işbirliği yapar.

<span class="mw-page-title-main">Oyun</span> eğlence, etkinlik; genellikle keyif almak için oynanan yapılandırılmış oyun

Oyun, genellikle iyi vakit geçirmeye yarayan, eğlendirici ve bu sebeple bazen bir eğitim aracı olarak da kullanılabilen etkinlik. Oyun, ücret karşılığında yapılan işlerden ve estetik ya da ideolojik unsurların bir ifadesi olan sanattan farklıdır. Buna karşın net bir ayrım da yoktur: Profesyonel oyuncuların rekabet ettiği spor müsabakaları, mahjong, solitaire ya da bazı video oyunları buna örnek gösterilebilir.

<span class="mw-page-title-main">Apple Oyun Merkezi</span>

Apple Oyun Merkezi, Apple tarafından piyasaya sürülen bir çevrimiçi çok oyunculu sosyal oyun ağıdır. Kullanıcılara arkadaşlarını bir oyun oynamaya davet etmelerine, çerezlemeyle çok oyunculu bir oyuna başlamalarına, başarılarını takip etmelerine ve yüksek puanlarını bir lider puanıyla karşılaştırmalarına olanak tanır. Oyun Merkezi, başlangıçta 8 Nisan 2010 tarihinde duyurulmuş ve Kasım ayında iOS 4.2 ile iPad için iOS 4.1 ile 8 Eylül'de piyasaya sürülmüş ve halka açılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Taşınabilir oyun konsolu</span>

Taşınabilir oyun konsolu, dahili bir ekran, oyun kontrolleri ve hoparlörler içeren küçük, elde taşınabilir bağımsız bir video oyunu konsoludur. Taşınabilir oyun konsolları, ev video oyun konsollarından daha küçük olup konsol, ekran, hoparlörler ve kontrolleri tek bir ünitede barındırır ve bu sayede herhangi bir zamanda veya yerde kullanılabilmektedir.

Bir game jam, iş birliğine dayalı bir hızlandırılmış oyun geliştirme etkinliğidir. Video oyunları geliştirilen bir hackathon türü olarak görülebilir. İnsanların sınırlı bir zaman içinde bir veya daha fazla oyun geliştirmek için bir araya geldiği toplantılardır. Çoğunlukla 24 ile 72 saat arası uzunluktadır, ama bazıları daha uzun olabilir. Katılımcılar tipik olarak programcılar, oyun tasarımcıları, sanatçılar, müzisyenler, yazarlar ve oyun geliştirmeyle ilgili diğer uzmanlardan oluşur.

Ludum Dare (LD) (Latince "oyun sunmak") eski adıyla Ludum Dare 48 (LD48) ya da LDJAM, çevrimiçi bir game jam'dir. Geoff Howland tarafından ilk defa Nisan 2002'de düzenlenmiştir. Bugünlerde, başından beri ekipte olan Mike Kasprzak tarafından düzenlenmektedir. Katılımcıları iki ya da üç gün içinde belirlenen temaya uygun bir video oyunu geliştirir.

<span class="mw-page-title-main">SG-1000</span>

SG-1000 veya Sega Computer Video Game SG-1000, Sega tarafından üretilen bir video oyunu konsoludur. 1983 yılında piyasaya sürülmüş olup Sega'nın video oyunu konsolu pazarına ilk girişi oldu ve sonraki Master System'in temelini sağladı. SG-1000, SC-3000 bilgisayar ve Mark II olarak da bilinen yeniden tasarlanan SG-1000 II dahil olmak üzere çeşitli modelleri tasarlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Tencent</span> Çin merkezli teknoloji ve yatırım şirketi

Tencent Holdings Limited, Çin merkezli bir bilişim şirketidir. Şirket, 1998'de kurulmuş olup iştirakleri hem Çin'de hem de dünya genelinde internet ile ilgili çeşitli hizmetler ve ürünler, eğlence, yapay zekâ ve teknoloji konusunda uzmanlaşmıştır. Şirketin merkezi Shenzhen'de yer almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Nordic Game Jam</span>

Nordic Game Jam Kopenhag'da 2006'dan beri her sene düzenlenmekte olan bir game jam'dir. Gorm Lai, Uluslararası Oyun Geliştiriciler Birliği'nin Danimarka kolu, Jesper Juul ve Henriette Moos tarafından başlatılmıştır. Dünya'nın en büyük game jamlerinden biridir. 2016 yılında 900 katılımcı almıştır. Katılımcılar, verilen bir tema, bir takım kısıtlamalar ve 40 saat içerisinde oyun geliştirir. 2009 yılında game jam'lere öncülük etmiş ve uluslararası Global Game Jam etkinliğine ilham vermiştir. 2013 yılından beri Kopenhag Aalborg Üniversitesinde gerçekleştirilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">3D Realms</span>

3D Realms, Garland, Teksas merkezli Amerikan video oyunu geliştiricisi ve yayıncısıdır. Şirket, 1980 ve 90'lı yıllarda video oyunları için shareware dağıtım modelini popülerleştirmenin yanı sıra Duke Nukem gibi oyunları oluşturmakla da ünlüdür. 3D Realms, Scott Miller tarafından 1987 yılında Kroz adlı video oyununun çıkışına hazırlanmak üzere Apogee Software Productions adı altında kuruldu.

itch.io

itch.io, kullanıcıların bağımsız oyunları barındırması, satması ve indirmesi için bir internet sitesidir. Site Mart 2013'te Leaf Corcoran tarafından oluşturuldu ve Şubat 2018 itibarıyla yaklaşık 100.000 oyun ve öğeyi barındırıyor.

<span class="mw-page-title-main">Epic Games oyunları listesi</span> Vikimedya liste maddesi

Cary, Kuzey Karolina merkezli bir Amerikan video oyunu yapım ve bilgisayar programcılığı şirketi olan Epic Games; Tim Sweeney tarafından 1991 yılında, ailesinin Potomac, Maryland'deki evinde Potomac Computer Systems adıyla kuruldu. Bu şirketle ZZT (1991) oyununu yayımladıktan sonra Sweeney, 1992'nin başlarında şirketin adını, başka çalışanı veya ofisi olmamasına rağmen "büyük bir şirketmiş gibi görünmesini sağlamak için" Epic MegaGames olarak değiştirdi. Sonraki birkaç yıl içinde şirket, Jill of the Jungle (1992) ve Jazz Jackrabbit (1994) de dahil olmak üzere video oyunları geliştirmeye ve yayımlamaya devam etti. Bunların yanı sıra, Digital Extremes'in Epic Pinball (1993) ve Eclipse Software'in Tyrian (1995) oyunları gibi diğer geliştiricilerin oyunlarını da yayımladılar. Zamanla genişleyen şirket, 1994 yılı itibarıyla 8 çalışana ulaştı.

Soulsvari veya souls benzeri, yüksek zorluk seviyelerine, çevre aracılığıyla hikâye anlatımına ve genellikle karanlık fantezi atmosferine sahip olmasıyla bilinen aksiyon rol yapma oyunu alt türüdür. Soulsvari oyunların kökeni, FromSoftware firması tarafından geliştirilen ve Hidetaka Miyazaki tarafından tasarlanan, temaları ve oynanış mekaniği ile birçok benzer oyuna doğrudan ilham veren Souls video oyunları serisine dayanmaktadır. Souls serisini oluşturan oyunlar FromSoftware tarafından geliştirilen Demon's Souls (2009), Dark Souls (2011), Dark Souls II (2014) ve Dark Souls III (2016) oyunlarıdır. Bu oyunların yanı sıra yine aynı firmanın 2015 yılında yayınladığı Bloodborne oyununun da benzer türde olması nedeniyle FromSoftware tarafından piyasaya sürülen soulsvari türündeki oyunlar genellikle Souls ve Bloodborne kelimelerinin birleşimiyle oluşturulan Soulsborne adıyla bilinmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Gizli nesne bulma oyunu</span>

Gizli nesne bulma oyunu veya kısaca nesne bulma oyunu, oyuncunun bir sahnede yer alan gizli nesneleri bulması üzerine kurulu bir bulmaca video oyunu türüdür. Gizli nesne bulma oyunları, gündelik oyunlar arasında popüler bir türdür. Nesne bulma oyunlarında genellikle ekrandaki karmaşık nesneler arasında hangi ögelerin bulması gerektiğinin listesi oyuncuya sunulur. Nesne bulma oyunlarının deneme sürümleri genellikle bedava indirilebilir ve oyunlar çoğu zaman dedektiflik hikâyeleri, macera, gotik ve gizem temalarını kullanır.