İçeriğe atla

Gey pulp edebiyatı

Julian Mark'ın yazdığı "Midtown Queen" (1968) kitabının kapağı.

Gey pulp edebiyatı (İngilizce: gay pulp fiction; gay pulps), erkek eşcinselliğine ya da daha belirgin olarak gey sekse referanslar içeren, saman kâğıt hamurundan yapılmış ve çoğunlukla kurgusal olan kâğıt kapaklı yayınlara verilen isim. Lezbiyen pulp edebiyatı, kadınlar ile ilgili benzeri eserlerden oluşur. Bir gey pulp edebiyatı antolojisinin editörü Michael Bronski, kitabın giriş kısmında yazdığına göre: "Gey pulp tam bir terim değildir ve çok farklı kökenlere ve pazarlara sahip olmuş çeşitli kitapları gevşek bir şekilde kastetmek için kullanılır."[1] Terim sıkça 1970'ten önce üretilen "klasik" gey pulp romanlarını kastetmek için kullanılır, fakat o tarihten beri üretilen kâğıt kapaklı gey erotik ya da pornografik romanları ya da küçük format dergileri de kastetmek için kullanılabilir.

Gey pulpların başlangıcı

Gey pulp romanları, ucuz kâğıt kapaklı kitapların 1930'larda başlayıp "erken 1950'lerde tam gücüne [ulaşan]" yaygınlaşmasının parçasıdır.[1] 20. yüzyılın ilk yarısı boyunca pulp dergileri satın alan kitleye ulaşmak için ana akım yayımcılar bu ucuz kâğıt kapaklı romanları tren ve otobüs duraklarında, "dimestore" ("her şey on sentçi dükkânı")larda, eczanelerde, bakkallarda ve gazete bayiilerinde satmak için ambalajlardı. Dikkat çekmek için bu kâğıt kapaklı romanların etkili kapak resimleri var idi ve romanlar sıkça fahişelik, ırza geçme, ırklar arası aşk hikâyeleri, lezbiyenlik ve erkek eşcinselliği gibi tabu konulara değinirdi. Michael Bronski, lezbiyen pulp romanlarının erkek eşcinselliğine değinen romanlardan çok daha yaygın ve popüler olmasının altını çizmiştir; Bronski bu farklılığın sebebini, lezbiyen pulpların hem lezbiyen hem de heteroseksüel kadınlar tarafından okunmanın yanı sıra kitlenin büyük bir kısmının heteroseksüel erkeklerden oluştuğunu öne sürmüştür. Bronski'ye göre: "Gey erkek pulpların yolu çok farklıdır. 1950'lerde gey erkek romanları için filizlenen bir kitle yoktu, zira anlaşıldığı kadarı ile bu romanların kayda değer bir heteroseksüel okuyucu kitlesi yoktu."[1]

1950'ler ve erken 1960'lar boyunca bazı gey pulplar yine ana akım yayımcılar tarafından yayımlanıyordu. Bunlar çoğunlukla Charles R. Jackson'ın yazdığı The Fall of Valor (1946) ve Gore Vidal'ın yazdığı The City and the Pillar (1948) gibi eşcinselliğe referanslar içeren edebî romanlar idi. The City and the Pillar 1950'de ilk kez kâğıt kapaklı bir şekilde piyasaya çıkarıldı; benzer bir şekilde Blair Niles'ın 1931'de yazdığı Strange Brother romanı 1952'de kâğıt kapaklı olarak basılmayı başladı.

İlk orijinal gey pulp kitabı

Eşcinselliğe değinen ilk orijinal kâğıt kapaklı kitap, şair George Viereck'in 1952'de yazdığı Men into Beasts isimli kurgusal olmayan eserdir. II. Dünya Savaşı sırasında Viereck, Nazi Almanyası'nın para ödenmiş propaganda ajanı olarak çalışması nedeni ile hapsedildi. Men into Beasts, hapis hayatının hürmetsizlikleri ve vahşetlerini anlatan genel bir anı yazısıdır fakat önemli bir kısmı hapislerde duruma bağlı eşcinselliğe ve erkeklerin birbirine tecavüz etmelerine değindi.[2] Kitabın kapağı, bir hapishane hücresinin içinde mütevazı bir şekilde kendi dizlerinin üzerinde oturan ve iki hapishane gardiyanı tarafından vurulan çıplak bir adamı gösterir. Kitabın arkasındaki yazı, "eşcinsel kölelik -- hapishaneyi istedikleri şekilde gezen seks sapkınları ile anormal eylemler yapmaya zorunda olan hapishane mahkûmları"[dipnot 1] nı hapishane isyanları için sorumlu tutar.[2]

Açık cinsel içerikli gey pulpların başlangıçları

1964'te başlayıp Lady Chatterley's Lover, Portnoy's Complaint ve Naked Lunch gibi romanlara uygulanan Amerikan sansür yasalarına karşı açılan ve on yıldan fazla süren davalar, müstehcenliğin yasal temellerini yeniden tanımladı.[2] Susan Stryker, Tom Norman'ın yapılandırdığı Amerikan gey erotik kâğıt kapaklı kitaplar bibliyografyasını referans olarak vererek 1965'te otuz gey kâğıt kapaklı kitabın yayımlanmasının ardından 1966'da yüzden fazla kitabın yayımlanmasının altını çizmiştir. Bu yayımcıların birçoğu 1950'lerde "beefcake" ya da "erkek fiziği" dergileri (açık içerikli gey pornografik dergilerin müjdecisi) yayımlıyordu.[2]

Yeni gey kâğıt kapaklı yayınların çoğu edebi yazıdan çok cinsel tepki uyandırmak amacı ile tasarlanan bir yazı stili içerip açıkça pornografik idi ve ana akım ulusal yayımcılardan çok Guild Press, Greenleaf Classics ve Publisher's Export Company gibi küçük gey yayımcılar tarafından yayımlandılar. Örneğin, editör Earl Kemp'in görevi altında işletilen Greenleaf, Victor J. Banis'in yazdığı The Man from C.A.M.P. isimli bir erotik ispiyon parodisi yayımladı. Banis'e göre Kemp ile Greenleaf bu tür kurgu için nasıl bir kitlenin var olduğunu tespit edince diğer yayımcılar da kısa süre içinde aynı renkten oynamayı başladılar.[3]

Bu on yıl içerisinde yayımlanan "daha kışkırtıcı başlıklar ile takma yazar adları"nın arasında: Edwin Fey'in yazdığı Summer in Sodom; Jack Love'ın yazdığı Gay Whore; Michael Starr'ın yazdığı Hollywood Homo; Orlando Paris'in yazdığı The Short Happy Sex Life of Stud Sorell; Guy Faulk'ın yazdığı It's a Gay, Gay, Gay, Gay World; Dick Dale'in yazdığı Gay on the Range; Percy Queen'in yazdığı Queer Belles; ve Peter Grande'ın yazdığı Gay Pals.[4]

Geçmişe ait olan bu eserler bazen yararlı topluluk tarihi kaynakları olabilirler. Lou Rand'in 1965'te yazdığı The Gay Detective isimli romanının yeni önsözünde Susan Stryker ile Michael Meeker, söz konusu romanın eski meşhur fakat açılmamış sosyal şahsiyetleri, polis yozlaşmasına dair etnik çatışmaları ve kentte bir yer altı uyuşturucu dünyasının yükselişini anlatmanın yanı sıra feshedilmiş LGBT mekânlardan bahsetmesi ile San Francisco bölgesini araştıran LGBT tarihçilerinin bunun çok değerli bir belge olduğunu öğrendiklerini kaydettiler.[5]

Öne çıkan yazarlar

1960'ların son yıllarında bu yayımcılar tarafından dağıtılan bazı eserler edebî gey kurgusu ile pornografinin arasındaki sınırı bulandırdı. Hepsi edebî romanlar ya da cinsel olmayan ana akım kâğıt kapaklı kurgusal eserlerden ("Western"lar, romantik eserler vs.) daha çok açık cinsel içerik barındırmalarına rağmen bazıları daha yüksek edebî liyakata ulaşmayı çalıştı ve daha keskin karakterizasyonlar, zaman ile mekân ayarlamaları ve planlar içermeye teşebbüs ettiler. Susan Stryker, Greenleaf Classics için kitap yazmış Chris Davidson ile Richard Amory'i bu kategoriye girenlerden olarak nitelendirir. Davidson, kitlelerin tanıdığı hikâye türlerine bir gey porno havası verdi: A Different Drum, Amerikan ile Konfederasyon askerlerinin birbiri ile cinsel ilişkiye girmelerini anlatır; Go Down, Aaron, Üçüncü Reich'ta bir Yahudi'nin cinsel sadizme uğramasını anlatır; Caves of Iron ise hapishane seksi hakkındadır. Aynı zamanda Richard Amory'nin yazdığı Song of the Loon romanının Son Mohikan tarzında bir hikâyesi vardır, ancak sınırda oturan yalnız adam Kızılderililer ile cinsel ilişkiye girer.[2] Gey tarihçi John Howard, Carl Corley'i "daha ciddi" ("more sober, more earnest") ve genelde onun doğduğu Güney ABD'de yer alan benzeri pulp pornografi eserlerinin yazarı olarak nitelendirmiştir.[4] Victor J. Banis, The Man From C.A.M.P. isimli bir gey dedektif serisi yazdı; bir gey uluslararası süper ispiyon Jackie Holmes'u konu olarak alır. Bu seri popüler ve geleneksel ispiyon türünü tamamen farklı bir şekilde sundu.[2]

Ayrıca bakınız

Dipnot

  1. ^ Özgün İngilizcesi: "homosexual slavery--inmates being forced to practice abnormal acts with sex deviates who roamed the prisons at will."

Kaynakça

  1. ^ a b c Bronski, Michael, ed. Pulp Friction: Uncovering the Golden Age of Gay Male Pulps. (New York: St. Martin's Griffin, 2003), ss. 2, 2, 4. Özgün İngilizcesi: "Gay pulp is not an exact term, and it is used somewhat loosely to refer to a variety of books that had very different origins and markets."
  2. ^ a b c d e f Stryker, Susan Queer Pulp: Perverted Passions from the Golden Age of the Paperback. (San Francisco: Chronicle Books, 2001), ss. 104 & 107,107, 109, 107 & 117, 117, 114-115.
  3. ^ Victor J. Banis biography 17 Ekim 2007 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Victor J. Banis website, accessed Jan. 29, 2010.
  4. ^ a b Howard, John. Men Like That: A Southern Queer History. The University of Chicago Press, 1999, s. 197.
  5. ^ Lou Rand: The Gay Detective: San Francisco: Cleis Press: 2003: Susan Stryker and Michael Meeker: Preface: v-xvii

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Lezbiyen</span> homoseksüel kız veya kadın

Lezbiyen, başka bir kadına fiziksel ve/veya duygusal çekim hisseden kadındır. Lezbiyen, eşcinsel kadın anlamına gelmektedir. Hem kadınlara hem de erkeklere çekim hisseden kadınlar ise biseksüeldirler. Kişinin kendini tanımlaması veya kendine biçtiği cinsel kimlik, davranışlarıyla örtüşmüyor olabilir.

Gey, eşcinsel anlamında bir sıfat, terim ve isim. Genellikle eşcinsel erkekleri belirtmek üzere kullanılan terim, aynı zamanda eşcinsel kadınları tanımlamak için de kullanılmaktadır. Türkçeye İngilizcedeki "gay" kelimesinden; İngilizceye ise Eski Fransızcadaki "gai" kökeninden geçmiştir. Aslen "neşeli, umursamaz" ve "canlı renkli, gösterişli" anlamlarına gelen gey terimi ilk olarak 1960'lı yıllardan itibaren erkek eşcinseller tarafından kendilerini tanımlamak amacıyla kullanılmaya başlanmıştır. İngilizcedeki "gay" kelimesinin diğer anlamlarında kullanımı da zamanla yok olmaya yüz tutmuştur. Kadın eşcinsel anlamına gelen lezbiyen kelimesi ise 1800'lü yıllardan beri kullanılmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Eşcinsellik</span> Aynı cinsiyetteki insanlar arasındaki romantiklik, cinsel çekim ya da cinsel davranış

Eşcinsellik veya homoseksüellik, aynı cinsiyetteki insanlar arasındaki romantizm, cinsel çekim ya da cinsel davranıştır. Eşcinsellik, bir yönelim olarak “kişiyi ağırlıklı olarak ya da tümüyle kendisiyle aynı cinsiyette olan kişilere karşı romantik ya da cinsel çekimleri yaşamaya yönlendiren kalıcı kişisel nitelik” olarak ifade edilir. Aynı zamanda kişiyi bu çekimlere dayanan davranışlarla ilişkili kimlik hissi ve bu çekimleri paylaşan diğer kişilerden oluşan topluluğa olan üyeliğini de tanımlar.

Açılmak ya da coming out, kişinin cinsel yönelimini veya cinsel kimliğini, uygun gördüğü kişilere, "kendi isteğiyle" beyan etmesi. İngilizce coming out of closet kavramının kısaltması olan bu terim Türkçede de kullanılmaya başlanmıştır. Outing ise, eşcinsel bir bireyin cinsel yöneliminin, "kendi isteği olmaksızın", topluma ifşa edilmesidir. Bu duruma maruz kalmış ünlü kişiler arasında daha önce evlenip baba olmuş, cinsel yönelimi öğrenildiğinde toplum tarafından yargılanmış şarkıcı Elton John ve yazar Oscar Wilde da vardır.

Biseksüellik, hem erkeklere hem de kadınlara veya birden fazla cinsiyete yönelik romantik veya cinsel çekim ya da cinsel davranıştır.

<span class="mw-page-title-main">LGBT</span> Lezbiyen, gey, biseksüel ve trans bireyler için kullanılan kısaltma

LGBT veya GLBT ya da LGBTQ+, 1990'larda LGB kısaltmasından sonra ortaya çıktı ve 1980'lerin ortaları ile sonlarından bu yana gey sözcüğü yerine kullanılarak LGBT topluluğunu temsil etmeye başladı. Birçok etkinci, gey topluluğu kullanımının eksik bir tanımlama olduğunu düşünerek LGBT topluluğu kullanımına geçti.

<span class="mw-page-title-main">Gey pornografisi</span> Cinsel haz yaratmak amacıyla erkekler arasında yapılan seksi yansıtan pornografi türü

Gey pornografisi, izleyicide cinsel etki yaratmak amacıyla erkekler arasında yapılan seksi yansıtmadır. Lezbiyen pornografisi, gey pornosunun önemli bir uzantısı ve devamıdır. Gey pornografisi, tanım olarak eşcinsel pornosu olsa da yalnız erkek eşcinselleri kapsamaktadır.

Gey dostu; LGBT kültürü içerisinde eşcinseller arasındaki bireysel ilişkileri ifade eden eşcinsel ilişki ve eşcinsel seksi destekleyen, tüm yönelimlere saygılı olan, eşit davranan ve onları yargılamayan bir çevre yaratmak amacıyla eşcinsellere ve LGBT topluluğunun her üyesi dahil olmak üzere; açık ve onları hoş karşılayan, diğer mekanlardaki olabilecek homofobik tavırlara ve yasaklara karşı gey mekanları, politikaları, insanları veya kurumları ifade eder. Gelişmiş batı ülkelerinde ve yine birçok medeni ülkede eşcinsellerin kendilerini rahat hissettikleri, onlara özel; saunalar, sinemalar ve gey dostu konaklama ile diğer LGBT mekanları bulunmaktadır.

LGBT kültürü, lezbiyen, gey, biseksüel, transgender ve queer (LGBT) kişilerin paylaştıkları ortak kültür. "Gey kültürü" terimi buna eşanlamlı olmadığı hâlde yine bu kavramı tanımlamak için kullanılır, ancak belirgin olarak eşcinsel erkeklerin kültürüne de atfedilebilir. LGBT kültürü yere ve katılımcının kimliğine göre değişir.

LGBT argosu ya da gey argosu, en çok lezbiyen, gey, biseksüel ve transgender (LGBT) kişilerin arasında kullanılan bir tür argo. Diğer LGBT kişiler ile kodlanmış bir şekilde iletişime girebilmek için bir vasıta olarak Endonezce, İngilizce, Japonca, Türkçe ve Zuluca gibi çeşitli dillerde kullanılmıştır.

Eşcinsel edebiyatı, lezbiyen, gey, biseksüel ve transgender topluluk tarafından/için üretilen ya da erkek-kadın eşcinsellerin davranışlarını sergileyen karakter, plan ve temaları içinde barındıran kolektif bir terimdir.

Tarihsel bir anlamda, edebiyat bizim anladığımız anlamda oldukça yeni bir değişim ve mevcut eşcinsellik kavramı, kültürel fırından daha dinçtir. Bunda, şaşkınlık verecek bir şey yok, o halde, eşcinsel edebiyatı — ya da edebiyatta eşcinsel karakterler — parlamak için nispeten daha yeni.

Dünya çapında LGBT hakları örgütleri listesi. Bir bölümü genel LGBT haklarını savunurken bazıları çeşitli uzmanlık alanları dahilinde çalışmakta olan örgütlerin listesidir.

<span class="mw-page-title-main">Almanya'da LGBT hakları</span>

Almanya'da eşcinsellik, açıklık ve tolerans ile baskı ve toplu katliâm arasında değişen olay, durum ve tavırlara şahit olmuş çalkantılı bir tarihe sahiptir.

LGBT sembolleri, Lezbiyen, Gey, Biseksüel, Transgender birliğini göstermek ve cinsel kimlik ve cinsel yönelimleri tanımlamak için semboller kabul edilir, semboller gey gurur, değerler ve tanımlamaları temsil eder. II. Dünya Savaşı'nda Naziler tarafından kullanılan pembe üçgen de bir eşcinsellik sembolüdür ancak Nazi Soykırımı'ndaki çağrışımları yinelemektedir.

<span class="mw-page-title-main">Endonezya'da LGBT hakları</span>

Endonezya'da yaşayan LGBT bireyler, LGBT olmayan vatandaşların yaşamadığı yasal zorluklara ve önyargılara maruz kalmaktadır. Geleneksel kültürde eşcinsellik ve çapraz giyinme kabul edilmemektedir; bunun kamu politaka seviyesinde etkileri vardır. Örneğin, hemcins çiftler, heteroseksüel evli çiftlerin sahip olduğu yasal korumalardan yararlanamaz. Endonezya'da livâta karşıtı kanun bulunmamaktadır ve karşılıklı rızalı, ticari olmayan ve özel alanda yer alan hemcins cinsel eylemler halihazırda cezalandırılmamaktadır. Ancak Endonezya kanunları LGBT topluluğunu ayrımcılık ve nefret suçlarından korumamaktadır. Endonezya halihazırda hemcins evliliğini tanımamaktadır. Temmuz 2015'te Endonezya Diyanet İşleri Bakanı, hemcins evliliklerinin Endonezya'da kabul edilemez olduğunu söyledi, zira topluma kökleşmiş dini normlar eşcinselliğe şiddetle karşıymış. Endonezya'da toplumsal uyuma verilen önem nedeniyle hakların önemi yerine görevlerin önemi vurgulanmaktadır. Bu nedenle LGBT hakları dahil olmak üzere ülkenin insan hakları durumu gayet kırılgandır. Buna rağmen, Endonezya'daki LGBT topluluğu giderek daha görünür, siyasi alanda ise daha etkin hale gelmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Belarus'ta LGBT hakları</span>

Belarus'ta lezbiyen, gey, biseksüel ve transgender (LGBT) bireyler, LGBT olmayan sakinlerin uğramadığı yasal sorunlarla yüz yüzedir. Belarus'ta hemcins cinsel aktiviteler hem erkekler hem de kadınlar için yasaldır. Hemcins çiftlerin başta olduğu hanehalkları, karşı cins çiftlere mevcut olan aynı yasal korunmalara sahip değildir.

<span class="mw-page-title-main">Litvanya'da LGBT hakları</span>

Litvanya'da lezbiyen, gey, biseksüel ve transgender (LGBT) bireyler, LGBT olmayan vatandaşların karşılaşmadığı yasal ve toplumsal zorluklara uğrayabilir. Litvanya'da hemcins cinsel ilişkileri hem erkekler hem de kadınlar için yasaldır, ancak hemcins çiftlere hemcins evliliği ya da sivil birliktelik gibi kurumlar mevcut değildir; bu açıdan hemcins çiftlerinde karşı cins çiftlerinin sahip olduğu bazı haklar yoktur. Eşcinselliğin 1993 yılında suç olmaktan çıkarılmasına rağmen, bu zamandan beri LGBT hakları ancak sınırlı olarak genişletilmiştir. Ayrımcılıktan korunma, Avrupa Birliği üyeliğinin bir koşulu olarak kanunlaştırıldı ve 2010'da ülkenin ilk onur yürüyüşü başkent Vilnius'ta yer aldı.

<span class="mw-page-title-main">Kuir çalışmaları</span>

Kuir çalışmaları, cinsel çeşitlilik çalışmaları veya LGBT çalışmaları, lezbiyen, gey, biseksüel, trans, cinsiyet disforisi yaşayan, aseksüel, kuir, cinsel kimliğini sorgulayan, interseks insanlara ve kültürlere ve bunlarla alakalı konulara odaklanan cinsel yönelim ve cinsiyet kimliği ile ilgili konuların incelenmesidir.

Ann Weldy ya da takma adıyla Ann Bannon, 1957'den 1962'ye kadar The Beebo Brinker Chronicles olarak bilinen altı lezbiyen romanı yazan Amerikalı bir yazardır. Kitapların kalıcı popülaritesi ve lezbiyen kimliği üzerindeki etkisi ona "Lezbiyen Ucuz Romanların Kraliçesi" unvanını kazandırdı.

<span class="mw-page-title-main">Susan Stryker</span>

Susan O'Neal Stryker, çalışmaları cinsiyet ve insan cinselliğine odaklanan Amerikalı bir profesör, tarihçi, yazar, film yapımcısı ve teorisyendir.