İçeriğe atla

Gerilim filmi

Gerilim filmlerinde ortak bir tema, Bayan Danvers'ın Bayan De Winter'ı ölümüne atlamaya ikna etmeye çalıştığı Hitchcock'un Rebecca (1940) filminde görüldüğü gibi, dengesiz düşmanlarla uğraşan masum kurbanları içerir.

Gerilim filmi izleyicilerde heyecan ve gerilim uyandıran geniş bir film türüdür.[1] Çoğu filmin olay örgüsünde bulunan gerilim öğesi, bu türde film yapımcısı tarafından özellikle kullanılır. Gerilim, seyircinin kaçınılmaz olarak gördüğü şeyleri geciktirerek yaratılır ve tehditkar veya kaçışın imkansız göründüğü durumlarda inşa edilir.[1]

İzleyiciden gelen önemli bilgilerin üstünü örtmek, dövüş ve kovalamaca sahneleri yaygın yöntemlerdir. Bir gerilim filminde hayat tipik olarak tehdit altındadır, örneğin kahramanın tehlikeli bir duruma girdiğini fark etmemesi gibi. Gerilim filmlerinin karakterleri birbirleriyle ya da bazen soyut olabilen bir dış güçle çatışır. Kahraman genellikle bir kaçış, bir görev veya bir gizem gibi bir sorunla karşı karşıyadır.[2]

Ayrıca Bakınız

Notlar

  1. ^ a b Konigsberg 1997
  2. ^ "Thriller – Suspense Films". Filmsite.org. 4 Şubat 1997 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Temmuz 2010. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Mel Gibson</span> Amerikalı film yönetmeni ve sinema oyuncusu

Mel Columcille Gerard Gibson, Avustralya asıllı Amerikalı oyuncu, film yönetmeni ve yapımcıdır. Aksiyon kahramanı rolleriyle, özellikle de kıyamet sonrası aksiyon serisi Mad Max'in ilk üç filmindeki Max Rockatansky ve dost polis aksiyon-komedi film serisi Lethal Weapon'daki Martin Riggs rolleriyle tanınır.

Film türleri, bir sinema filmindeki anlatı unsurları, estetik yaklaşım veya filme verilen duygusal tepkideki benzerliklere dayanan stilistik veya tematik bir kategoridir.

<i>Poseidondan Kaçış</i>

Poseidon'dan Kaçış, 2006 yılı ABD yapımı macera filmi.

<span class="mw-page-title-main">Bilimkurgu filmi</span> film türü

Bilimkurgu filmi, sıklıkla fütüristik uzay mekikleri, robotlar veya diğer teknolojiler eşliğinde; dünya dışı yaşam formları, yabancı gezegenler ve zaman yolculuğu gibi hayali fenomenlerin spekülatif ve bilime dayalı tasvirlerini kullanan film türüdür. Bilimkurgu filmi, geçmişten günümüze siyasal ve toplumsal konularda toplumsal eleştiri yapma ve "bizi insan yapan şeyin ne olduğu" gibi felsefi konuları araştırma amaçlı olarak sıklıkla kullanılan bir film türü olmuştur.

Korku filmi izleyicilerde korku, dehşet, terör veya tiksinti uyandırmak amacıyla kurgulanan bir film türüdür. Korku filmlerinin konusunu gündelik hayata sızan ve bazen doğaüstü şekillerde ortaya çıkan şeytani güçler, olaylar ya da karakterler oluşturur. Korku filmi karakterleri vampirler, zombiler, canavarlar, hayaletler, psikopatlar, seri katiller ya da korku uyandıran başka bir dizi karakteri içerir. İlk korku filmleri sıklıkla klasik edebiyattaki Drakula, Frankenstein, Mumya, Kurtadam, Operadaki Hayalet ve Dr. Jekyll ve Mr. Hyde gibi karakter ve öykülerden esinlenmiştir. II. Dünya Savaşı sonrası korku filmleri ise, bundan farklı olarak, yaşamda güvensizlik yaratan şeylerden esinlenmiş ve üç farklı korku filmi alt türünün doğmasına yol açmıştır: kişilik korkusu, kıyamet korkusu ve şeytani güçler korkusu filmleri. Son alt tür, erken dönem korku filmlerinin -dünyaya dehşet salan doğaüstü güçler üzerine daha çok vurgu yapan- modern biçimleri olarak ele alınabilir.

<i>Gizli Teşkilat</i> Amerikan Sinema Filmi

Gizli Teşkilat, 1959 ABD yapımı gerilim filmidir. Özgün adı North by Northwest olan film Türkiye'de 13 Ocak 1962'de sinemalarda gösterime girmiştir.

<i>Aşktan da Üstün</i> (film, 1946)

Aşktan da Üstün, 1946 ABD yapımı gerilim filmidir. Özgün adı Notorious olan filmi Alfred Hitchcock yönetmiş, başrollerini Ingrid Bergman ve Cary Grant paylaşmışlardır.

<span class="mw-page-title-main">David Koepp</span> Amerikalı film yönetmeni ve senarist

David Koepp, Amerikalı film senaristi ve yönetmenidir. Koepp, 2,3 milyar doları aşan toplam brütle ABD gişe hasılatı açısından tüm zamanların en başarılı dokuzuncu senaristidir.

<i>Maymunlar Cehenneminden Kaçış</i>

Maymunlar Cehenneminden Kaçış (Özgün adı: Escape from The Planet of the Apes), Don Taylor'ın yönettiği 1971 yapımı bir bilimkurgu filmi. 1970 yapımı Maymunlar Cehenneminin Altında filminden sonraki, serinin üçüncü filmidir. Filmin başrollerinde Roddy McDowall ve Kim Hunter oynamıştır.

<span class="mw-page-title-main">Danny Boyle</span>

Danny Boyle, Altın Küre Ödüllü İngiliz film yönetmeni ve yapımcısı.

<i>Kahraman Şerif</i> (film) film

Kahraman Şerif 1952 ABD yapımı dramatik western filmidir. Özgün adı Türkçede "tam öğle vakti" anlamına gelen High Noon dur.

<span class="mw-page-title-main">Lezbiyen pornografisi</span>

Lezbiyen pornografisi, izleyicide cinsel etki yaratmak amacıyla kadınlar arasında yapılan seksi yansıtmadır. Gey pornografisi, lezbiyen pornosunun önemli bir uzantısı ve devamıdır. Lezbiyenlik, en azından antik Roma döneminden beri erotik sanatta bir tema olmuştur ve pek çok kişi lezbiyenlik tasvirlerini erotik olarak görmektedir. Lezbiyen pornografisi kadın pornografisi olarak kabul edilir.

Hatalı başkahraman, kurguda, romanın konusunun daha sarsıcı ve unutulmaz olabilmesi için, izleyicileri önyargılarla kandırarak yapılan edebî bir tekniktir. Bu teknikte bir karakter kurgu boyunca izleyiciye başkahramanmış gibi gösterilir ve sonradan aslında öyle olmadığı anlaşılır. Başlangıçta izleyici tarafından, sunulan karakter kurgunun ana karakteri sanılır ve ilerleyen kısımlarda genellikle bu yaratılan karakter öldürülerek aslında bu yaratılan karakterin başkahraman olmadığı gösterilir. Bazen de yaratılan karakterler arasında sadece rolleri değişerek şaşırtma yapılabilir. Kurgu da ilk başta başkahraman sayılan kişi daha önemsiz bir role düşer ve kurgudan ayrılır ya da daha etkili bir şaşırtmayla öncesinde baş kahraman sanılan kişi sonrasında izleyicinin karşısına baş düşman olarak çıkartılabilir.

<span class="mw-page-title-main">Gerilim (tür)</span> edebiyat, film ve televizyon programcılığında bir tür

Gerilim; edebiyat, film, video oyunu ve televizyon türü. Endişe, gerilim ve ajitasyon duyguları bu türün ana öğeleridir. Bu türün ana alt türü psikolojik gerilim türüdür. John F. Kennedy Suikastı sonrası politik gerilim ve paranoya gerilim türleri aşırı popülerlik kazanmıştır. Gerilim filminin en iyi örneklerinden bazılarını gerilim ögesini ustaca kullanan Alfred Hitchcock vermiştir.

<span class="mw-page-title-main">Nazi kaçış rotaları</span>

Nazi kaçış rotaları, II. Dünya Savaşı'nın ardından mağlubiyete uğrayan Mihver Devletleri ve özellikle Nazi Almanyasındaki başta Naziler olmak üzere savaş suçluları ve işbirlikçilerinin Avrupa'dan kaçmak için örgütledikleri güzergâhları tarif etmek için kullanılan bir tâbirdir. Söz konusu rotalar, genellikle Latin Amerika ülkelerine doğru olmuş, kaçanlar özellikle Arjantin, Paraguay, Brezilya, Uruguay, Şili ve Bolivya'ya saklanmışlardır. Bazı kişilerin ABD, Kanada ve çeşitli Orta Doğu ülkelerine gittiği de bilinmektedir. İlk kaçış güzergâhı Almanya-İspanya-Arjantin, diğer güzergâh ise Roma-Cenova-Latin Amerika idi. Kaçış rotalarını örgütleyen çeşitli kişi ve kuruluşlar önce bağımsız hareket etseler de, zamanla örgütlü hareket etmeye başlamıştır.

Psikolojik gerilim, karakterlerin dengesiz duygusal durumlarının gizem ile birlikte sürekli olarak değiştiği bir gerilim türüdür. Gerilim türünün özelliklerini göstermekle birlikte, gizem ve drama türlerini de içinde barındırır. Drama ve gizeme ek olarak, pek çok psikolojik gerilim türü, çoğunlukla psikolojik korku türlerinin en üst sıralarında yer alır.

Komedi filmi, bir filmin ana vurgusunun mizah olduğu türdür. Bu tür filmler izleyiciyi eğlendirmek amacıyla tasarlanmıştır ve gerçek hayattaki karakteristiklerin sık sık mizahi etkisi abartılmaya çalışılır.

<span class="mw-page-title-main">Aksiyon filmi</span> film türü

Aksiyon filmi, bir veya daha fazla kahramanın ön plânda olduğu, genellikle ayrıntılı dövüş sahneleri, şiddet ve çılgın kovalamaca sahneleri içeren bir film türü. Bu tarz filmlerde genellikle eylemler hep kahraman için zaferle sona ermektedir. Aksiyon filmlerinde genellikle, yaşamını tehdit eden durumlar karşısında becerikli, kötü bir adam veya ajan gibi karakterler tercih edilmektedir.

AFI 100 Yıl veya AFI'nın 100 Yıl serisi, Amerikan Film Enstitüsünün Amerikan sinemasındaki en büyük filmlerin 100 yılını kutlamak için yayınladığı bir dizi listedir. Listenin amacı, klasik Hollywood sinemasına ilgi uyandırmaktır.

<span class="mw-page-title-main">Kötü adam</span> anlatıda yer alan şeytani karakter

Kötü adam, tarihsel bir anlatıya ya da edebi bir kurguya dayalı çalışmalarda yer alan stok karakterdir. Random House Kısaltılmamış Sözlük, kötü adam için "kötülüğe veya suça karışan veya kendini buna adamış aşırı kötü niyetli bir kişi; bir oyun, roman ya da benzerlerinin olay örgüsünde önemli bir kötü kişiyi oluşturan alçak ya da karakter" olarak tanımlarken Türk Dil Kurumu ise "filmlerde izleyiciye sevimsiz gelen, filmin kahramanıyla çekişme durumunda olan ve sonunda çoğu kez yenilen kimse" olarak tanımlamaktadır.