İçeriğe atla

Gerçek zamanlı strateji oyunu

Gerçek zamanlı strateji türündeki açık kaynaklı BOS Wars oyunundan bir ekran görüntüsü.

Gerçek zamanlı strateji oyunları (İngilizce: real-time strategy [RTS]), oyuncuların birbirlerinin sırasını beklemeden devamlı olarak karşılıklı oynamaya devam ettikleri bilgisayar oyunları.[1] Bunun aksi olan sıra tabanlı strateji oyunlarında oyuncular hamle yapabilmek için karşı tarafın hamlesini beklemek zorundadırlar.

Gerçek zamanlı strateji oyunları genellikle savaş oyunları için kullanılan bir tabirdir. Oyuncular, Askerî üs kurmak, kaynak toplamak ve ordu yönetmek gibi görevleri, rakiplerine karşı daha başarılı ve daha hızlı yaparak onları yenmeye çalışırlar.[1] Tipik bir gerçek-zamanlı strateji oyununda, savaş sırasında ek binalar kurmak ve askeri birimler üretmek mümkündür. Genellikle üretim, oyuncuyu kaynak yönetimine zorlamak için kısıtlanmıştır. Kaynakların elde edilmesi haritada belli bir bölgeyi kontrol ederek, özel birim veya binalar üreterek sağlanır. Gerçek-zamanlı strateji kavramı ilk olarak 1982 yılında BYTE dergisinde ortaya çıkmıştır.[2]

Örnek Oyunlar

Çıkış tarihine göre sıralı,

İlk yapılmış gerçek zamanlı strateji oyunu Westwood Studios tarafından 1992'de yapılan Dune II 'dir.

Kaynakça

  1. ^ a b Bruce Geryk. "A History of Real-Time Strategy Games". GameSpot. 27 Nisan 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Mart 2008. 
  2. ^ Sartori-Angus, Alan (Aralık 1982). "Cosmic Conquest". BYTE. ss. 3,124. Erişim tarihi: 11 Mart 2017. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">The Settlers</span> video oyunu serisi

The Settlers, ilki 1993 yılında BlueByte firması tarafından Amiga'ya çıkmış gerçek zamanlı bir strateji oyunudur.

<span class="mw-page-title-main">Blizzard Entertainment</span> video oyun üreticisi

Blizzard Entertainment, bilgisayar oyunları üreten Irvine, Kaliforniya merkezli bir şirkettir. 1991'de elektronik oyunlara ilgisi bulunan 3 UCLA mezunu tarafından Silicon & Synapse adı altında kurulmuştur. 1994'te şirketin ismi halen daha kullanılan Blizzard Entertainment olarak değiştirilmiştir.1994'te Warcraft oyununu çıkardığından beri, dünyaca bilinen bir oyun şirketi olmuştur. Ürettiği Diablo, StarCraft, Warcraft oyunları ve bunların devam oyunları sayesinde tek oyunculu ve çok oyunculu video oyunları alanında büyük hayran kitlesi elde etmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Çok oyunculu oyun</span> birden çok oyuncunun birlikte oynayabileceği video oyunu

Çok oyunculu bir video oyunu, aynı oyun ortamında aynı anda birden fazla kişinin yerel olarak oynayabildiği bir video oyunu türüdür. veya internet üzerinden çevrimiçi olarak oynanabilir. Çok oyunculu oyunlar genellikle oyuncuların tek bir oyun sisteminin kaynaklarını paylaşmasını veya daha uzak bir mesafeden birlikte oynamak için ağ teknolojisini kullanmasını gerektirir. Oyuncular bir veya daha fazla insan yarışmacıya karşı yarışabilir, ortak bir hedefe ulaşmak için bir insan partnerle işbirliği içinde çalışabilir veya diğer oyuncuların faaliyetlerini denetleyebilir. Çok oyunculu oyunlar, oyuncuların diğer kişilerle ortaklık veya rekabet içinde etkileşim kurmasına izin vererek onlara tek oyunculu oyunlarda olmayan sosyal iletişimi sağlar.

<i>Empire Earth</i>

Empire Earth, Stainless Steel Studios tarafından geliştirilen ve 13 Kasım 2001 tarihinde piyasaya sürülen bir gerçek zamanlı strateji video oyunudur. Empire Earth serisinin ilk oyunudur.

Video oyunu türleri belirlenirken sınıflandırmada video oyunlarının mekanikleri, tasarım aşamasında, tasarımcının verdiği kritik kararlar yani daha basit bir şekilde oynanış tarzları esas alınır. Lakin bu sınıflandırma her zaman tutarlı veya sistematik bir yol izleyememiştir. Bunun nedeni kriterlerin, ayrımı yapan kişi ya da kuruma göre farklılık göstermesidir. Tümüyle akademik çalışmaların yürütülmemesinden ötürü kimi zaman keyfi isimlendirmeler de söz konusudur. Buna rağmen dünya genelinde benimsenmiş tür kalıpları da mevcuttur.

Empire Earth II oyununun 2006 tarihinde satışa sunulan eklenti paketidir. Oyuna oynanış özelliğinden çok, yeni bina, yapı ve ırk özellikleri eklenmiştir. Oyuna ırk olarak Ruslar, Fransızlar, Zulular ve Masailer eklenmiştir. Oyun, bunun yanında yeni bina seçenekleri ve yeni birimler sunmaktadır. Bu ek paket ayrıca Afrika Kabileleri'ni ilk defa konusu içine alan Gerçek Zamanlı Strateji oyunudur.

<span class="mw-page-title-main">Big Huge Games</span>

Big Huge Games, bilgisayar oyunları geliştiren bir oyun firmasıdır. 2000 yılında Brian Reynolds ve Firaxis Games 'ten ayrılan üç arkadaşı tarafından Maryland 'da kurulmuştur. Şirket genellikle strateji oyunları üzerinde çalışmaktadır. 15 Ocak, 2008 'de THQ bünyesine katılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Üçüncü şahıs nişancı</span>

Üçüncü şahıs nişancı, değişik şekillerde oyuncu karakterini gösteren 3 boyutlu bilgisayar ve video oyunu türüdür, Birinci Şahıs Nişancı türündeki oyunlarda oyuncu karakterinin gözünden görülür ancak bu üçüncü şahıs nişancı türündeki oyunlarda genellikle oyuncu karakterinin arkasından oyun görülür. Tomb Raider üçüncü şahıs nişancı türündeki ilk dünyaca ünlü oyundur.

<i>The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth</i>

The Lord of The Rings, The Battle For Middle-Earth, EA Games tarafından PC Strateji oyunu olarak geliştirilmiş (RTS), Peter Jackson'un, J.R.R. Tolkien'in Yüzüklerin Efendisi üçlemesinden sinemaya uyarladığı filmi baz alınarak hazırlanmıştır. Oyun, filmden kesitlerin bulunduğu gerçekçi bir yapımdır. 6 Aralık 2004'te; Ardından, The Lord of The Rings, The Battle For Middle Earth II, 2 Mart 2006 yılında piyasaya sürülmüştür.

<i>Dune 2000</i>

Dune 2000, 1998 yılında Westwood Studios şirketi tarafından Microsoft Windows platformu için yapılmış bir Gerçek zamanlı strateji oyunudur. Oyun kısmen Dune II'nin güncellemesi olmuş ve Frank Herbert'ın Dune evrenini de içermektedir. Oyunun hikâyesi Dune II ile benzerdir ve hikâye Emperor: Battle for Dune ile devam etmiştir.Oyun Westwood Studios firmasının Command & Conquer: Red Alert oyununa benzer bir oyun motoru kullanır. Hikâye full motion video teknolojisi ile John Rhys-Davies gibi oyuncuların da oynadığı videolarla anlatılır. Oyunun PlayStation için de bir sürümü mevcuttur ve 1999 da çıkmıştır. Oyun Gruntmods Studios tarafından hâla güncellenmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Westwood Studios</span> Video oyunu stüdyosu

Westwood Studios, 1985 yılında Brett Sperry ve Louis Castle'ın ortaklaşa kurduğu, merkezi Las Vegas, Nevada'da bulunan bir video oyunu geliştiricisiydi.

<i>Emperor: Battle for Dune</i>

Emperor: Battle for Dune, Westwood Studios tarafından 12 Haziran 2001 yılında yayınlanmış olan bir video oyunudur.

<span class="mw-page-title-main">Petroglyph Games</span>

Petroglyph, merkezi Las Vegas, Nevada'da bulunan bir oyun geliştiricisidir. Petroglyph Games, 2003 yılında Westwood Pacific'in Electronic Arts tarafından satın alınıp kapatıldığında Electronic Arts'tan istifa eden son Westwood Studios çalışanları tarafından kurulmuştur.

<i>Dune II</i> 1992 video oyunu

Dune II: The Building of a Dynasty 1992 yılında Westwood Studios tarafından yayınlanan bir vidyo oyunudur.

Devasa çok oyunculu çevrimiçi gerçek zamanlı strateji oyunu ya da sıkça kullanılan orijinal adının kısaltmasıyla MMORTS, gerçek zamanlı strateji ve persistent world türlerinin birleşiminden oluşan bir video oyunu türüdür.

<span class="mw-page-title-main">Strateji oyunu</span>

Strateji oyunu veya stratejik oyun oyuncuların kendilerine özel taktiklerinin büyük önem taşıdığı, karar verme becerisi gerektiren oyundur. Bütün strateji oyunları farklı şekillerde düşündürmeyi ve tipik olarak durumsal farkındalık gerektirir.

<span class="mw-page-title-main">Çevrimiçi çok oyunculu savaş arenası</span> video oyunu türü

Çevrimiçi çok oyunculu savaş arenası ya da MOBA, bir gerçek zamanlı strateji savaş video oyunu türüdür. Genellikle beş kişiden oluşan iki farklı takımın üç ana yoldan oluşan bir harita üzerinde karşı takımın enerji kaynağını yok etmeyi amaçlar. Bu video oyun türü ilk defa Starcraft oyunun özel yapım Aeon of Strife modu ile kullanılmaya başlanmış daha sonra en önemli örneği olan Defence of the Ancients tarafından kullanılmıştır. Bazı MOBA türü video oyunlarına; Defence of the Ancients, League of Legends, Dota 2, Smite, Heroes of the Storm ve Heroes of Newerth örnek verilebilir.

<i>Total War: Warhammer</i> 2016 video oyunu

Total War: Warhammer Creative Assembly tarafından geliştirilen ve Sega tarafından Microsoft Windows için Steam oyun platformu aracılığıyla yayınlanan sıra tabanlı strateji ve gerçek zamanlı strateji video oyunudur. Oyun Feral Interactive tarafından macOS ve Linux platformlarına getirildi. Microsoft Windows'a 24 Mayıs 2016'da, 22 Kasım 2016'da Linux'a, 18 Nisan 2017'de de macOS platformları üzerine piyasaya sürüldü. Total War serisinin ilk tarih odaklı olmayan oyunudur. İnsanlar ve eski devletler yerine birçok çeşit canlı ırkı ve hayvan ırkları ile ilk farklı Total War oyunudur.

<span class="mw-page-title-main">Büyük strateji savaş oyunu</span> video oyunu türü

Büyük strateji savaş oyunu veya büyük strateji oyunu (GSG), bir ulus devletin veya imparatorluğun kaynaklarının kontrolünü ve idaresini içeren, askeri strateji odaklı savaş oyunudur. Büyük strateji oyunları, genellikle karmaşıklıkları ve bunun sonucunda ortaya çıkan kullanım zorluğu ile diğer strateji oyunlarından ayrılır. Oyuncu, ordularının yönetimini sağlar ancak oyuncunun kendisi savaşta yer almaz, orduların sevk ve idaresini gerçekleştirir. 4X oyunlarıyla örtüşen bir yapıya sahip olsa da 4X oyunlarından farklılık gösterir; oyuncuların oyunu açık bir dünyayı keşfetme ve ilerletme konusunda eşit derecede değil, belirli bir düzene bağlı oldukları anlamına gelir.

Sıra tabanlı strateji (TBS) oyunu, oyuncuların oynarken sırayla oynadıkları bir strateji oyunudur. Bu, tüm oyuncuların aynı anda oynadığı gerçek zamanlı stratejiden (RTS) farklıdır.