İçeriğe atla

Georges Rouault

Georges Rouault
yak. 1920
Genel bilgiler
Doğum adıGeorges-Henri Rouault
Doğum27 Mayıs 1871(1871-05-27)
Paris, Fransa
Ölüm13 Şubat 1958 (86 yaşında)
Paris, Fransa
AlanıResim, baskı resim
Sanat eğitimiÉcole des Beaux-Arts
Katıldığı akımlarFovizm, Dışavurumculuk
EtkilendikleriGustave Moreau

Georges Henri Rouault (27 Mayıs 1871, Paris – 13 Şubat 1958) fovizm ve dışavurumculuk akımları dahilinde eserler vermiş[1] Fransız ressam ve baskı resim sanatçısı.

Çocukluğu ve eğitimi

Rouault Paris'te, Fransa-Prusya Savaşı sırasındaki Paris kuşatmasında evleri yıkıldığı için bir kilere sığınmış olan fakir bir ailenin çocuğu olarak doğdu. Babası mobilya ustasıydı.[2] Sanata ilgisi büyükbabasının sahip olduğu Honoré Daumier taş baskıları[2] ve Gustave Courbet, Édouard Manet, Jean-Louis Forain gibi ressamları eserleri[3] ile başladı. Annesinin de desteğiyle sanata yönelen Rouault 1885'ten 1890'a kadar vitray çizimi ve restoratörlüğü alanında çıraklık yaptı.[1][2] Bu dönemdeki vitray çalışmaları, Rouault'nun kalın siyah konturlar ve parlayan renklerden oluşan olgunluk dönemindeki stilinin oluşmasına katkıda bulundu.[1] Bu çıraklık döneminde aynı zamanda güzel sanatlar okulunda akşam derslerine katıldı ve 1891'de École des Beaux-Arts'a girdi. Burada önce Jules-Élie Delaunay'nin, sonra Gustave Moreau öğrencisi oldu.[1] Bu dönemde Moreau'nun en sevdiği öğrencisiydi.[4] Erken dönem eserlerindeki renklerde, muhtemelen Moreau'nun etkisini gösteren sembolizm izleri vardı. 1898'de Moreau öldüğünde, Rouault Musée National Gustave Moreau'nun küratörü seçildi.[5]

Erken dönem eserleri

Rouault 1891'de Golgota Yolu eserini yaptı. 1895'ten itibaren büyük toplu sergilere, özellikle de kuruluşunda rol aldığı Güz Salonu'na katılarak dini temalı resimlerini, manzaralarını ve natürmortlarını sergiledi. Vincent van Gogh, Paul Gauguin ve Paul Cézanne'ın eserlerinden etkilendi.[6] Henri Matisse, Albert Marquet, Henri Manguin ve Charles Camoin ile tanıştıktan sonra Matisse liderliğindeki Fovizm akımına yakınlaştı ancak akımın estetik anlayışını tamamıyla benimsemedi.[1] 1905'te diğer Fovist'lerle birlikte Güz Salonu'na katıldı.[1]

Dışavurumcu eserleri

1907'de Rouault mahkemeleri, palyaçoları ve hayat kadınlarını konu eden bir dizi resim yapmaya başladı. Bu resimler ahlaki ve sosyal yapının eleştirisi olarak yorumlandı. Spiritüalizm ile ilgilenmeye başladı ve yaşam boyu arkadaş kalacağı filozof Jacques Maritain'in varoluşçuluk fikirlerini benimsedi. Bunun ardından resimlerinde dinî temaları işlemeye başladı. İnsan doğası her zaman ilgi alanında oldu. Rouault bunu şöyle açıklamıştı:

Gökyüzünün önündeki bir ağaç figürü, bir insan figürüyle aynı ilgiye, aynı karaktere, aynı ifadeye sahiptir.

1910'da Rouault'nun eserleri Galerie Druet'de sergilendi. Daha sonra dışavurumculuğun temellerin atacak olan Dresden'li Alman ressamlar Rouault'nun eserlerini incelediler. Ressam 1914'ten sonra suluboyayı terk ederek kendini tamamen yağlıboya resim yapmaya adadı ve temel ilham kaynağı Hristiyan inancı ile İsa oldu.[2] Rouault'un resimlerindeki, özellikle 1925'te Berlin'deki Alfred Flechtheim Gallery'deki sergisinde yer alan eserlerindeki koyu ve kalın fırça darbeleri ile tuvalin her yerine dağıtılmış renkli bölgeler Alman dışavurumcu ressamları etkiledi.[7] Rouault 1929'da Sergey Diagilev'in Rus Balesi için, bestesi Sergey Prokofyev, koreografisi ise Georges Balanchine tarafından yapılan Savurgan Oğul balesine tasarımlar hazırladı.[1] 1930'da başta Londra, New York ve Chicago olmak üzere, Fransa dışında da sergiler açmaya başladı.

Koleksiyoner Ambroise Vollard'ın 1939'daki ölümünün ardından Rouault koleksiondaki eserlerini Vollard'ın mirasçılarından geri almak istedi ve açtığı davayı 1949'da kazandı.[2] Ancak geri aldığı tablolardan 315 tanesini yakarak yok etti.[2] Buna sebep olarak, kimi kaynaklara göre bu tabloları bitirmeye ömrünün yetmeyecek olmasını,[8] kimi kaynaklara göre ise bu tabloların sanatını yansıtmıyor oluşunu[2] gösterdi. Rouault 13 Şubat 1958'de 86 yaşındayken Paris'te öldü.

Kaynakça

  1. ^ a b c d e f g Tükel, U. (2008). "ROUAULT, Georges". Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. 3. İstanbul: YEM Yayın. s. 1338. ISBN 978-9944-757-09-6. 
  2. ^ a b c d e f g "Rouault, Georges". AnaBritannica. 18. İstanbul: Ana Yayıncılık. 1987. s. 505. 
  3. ^ "The Early Years 1871-1902". Fondation Georges Rouault. 3 Şubat 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 14 Ekim 2020. 
  4. ^ Mathieu, Pierre-Louis (2010). "A professor at the École des Beaux-Arts". Gustave Moreau: The Assembler of Dreams (İngilizce). ACR. ss. 152. ISBN 9782867701948. 
  5. ^ Mathieu, Pierre-Louis (2010). "The opening of the Musée Gustave Moreau". Gustave Moreau: The Assembler of Dreams (İngilizce). ACR. ss. 179. ISBN 9782867701948. 
  6. ^ Roy Donald McMullen. "Georges Rouault". Britannica. 10 Ağustos 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 14 Ekim 2020. 
  7. ^ Cernuschi, Claude (2008). "Rouault and Expressionism". Stephen Schloesser (Ed.). Mystic masque : semblance and reality in Georges Rouault, 1871-1958 (İngilizce). McMullen Museum of Art. s. 219. ISBN 9781892850140. 
  8. ^ Rouault, text and notes by Joshua Kind, Tudor Publishing, New York, 1969.

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Henri Matisse</span> Fransız sanatçı (1869 – 1954)

Henri Matisse 20. yüzyılın en önemli ressamlarından. Renkleri büyük bir ustalıkla kullanışıyla Picasso ve Kandinsky ile birlikte, modern sanatın en büyük sanatçılarından biri kabul edilir.

<span class="mw-page-title-main">Fovizm</span> 1900lerin başında Pariste Matisse öncülüğünde gelişen izlenimcilik karşıtı sanat akımı

Fovizm, 1898-1908 yılları arasında Henri Matisse tarafından Fransa'da geliştirilen bir sanat akımıdır. En önemli özelliği, tüpten çıkmış gibi çiğ ve bağıran renklerin doğrudan kullanımıdır.

<span class="mw-page-title-main">Pierre Auguste Renoir</span> Fransız heykeltıraş ve ressam (1841 – 1919)

Pierre Auguste Renoir, İzlenimcilik akımının başta gelenlerinden Fransız ressam.

<span class="mw-page-title-main">Georges Seurat</span> Fransız ressam (1859 – 1891)

Georges Seurat, Fransız ressam. Akademik resim geleneğine bağlı Ard İzlenimci ve Noktacı (Pointillist) ressam.

<span class="mw-page-title-main">Paul Signac</span> Fransız ressam (1863 – 1935)

Paul Victor Jules Signac, Fransız neo-empresyonist ressam. Georges Seurat ile beraber puantilist (noktacı) stili geliştirmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Henri-Edmond Cross</span>

Henri-Edmond Cross, Fransız noktacı ressam.

Jean Désiré Gustave Courbet, Fransız ressam. On dokuzuncu yüzyılda Fransa'yı gerçekçilik akımıyla tanıştırdı. Courbet hayat görüşünü şöyle açıkladı:

<span class="mw-page-title-main">Orangerie Müzesi</span> Pariste sanat müzesi

Orangerie Müzesi, Paris'te bulunan bir sanat müzesidir. Müzede izlenimcilik, ard izlenimcilik ve Paris Okulu akımlarına ait tablolar sergilenir. Paul Cézanne, Henri Matisse, Amedeo Modigliani, Claude Monet, Pablo Picasso, Pierre-Auguste Renoir, Henri Rousseau, Chaim Soutine, Alfred Sisley ve Maurice Utrillo gibi ressamların eserleri müzede yer alır.

Gustave Moreau, çoğunlukla İncil'le ilgili ya da mitolojik figürlere odaklanmış Fransız sembolist ressam. Bir ressam olarak görsel şekillerden çok, edebi fikirlere yöneldi. Bu yönüyle pek çok sembolist yazar ve ressamın ilgisini çekti. Bu sanatçılar Moreau'yu akımlarının öncüsü olarak kabul etti.

Lovis Corinth, çalışmaları izlenimcilik ve dışavurumculuğun bir sentezi kabul edilen Alman ressam ve grafiker.

<span class="mw-page-title-main">Ambroise Vollard</span> Fransız sanat koleksiyoncusu (1866-1939)

Ambroise Vollard, yirminci yüzyılın başında Fransız çağdaş sanatının en önemli sanat simsarlarından biridir. İçlerinde Paul Cézanne, Aristide Maillol, Renoir, Louis Valtat, Pablo Picasso, Georges Rouault, Paul Gauguin ve Vincent Van Gogh gibi isimlerin de bulunduğu çok sayıdaki ressama verdiği maddi ve manevi destekle tanınır. Ayrıca hırslı bir sanat koleksiyoncusudur.

Gustave Caillebotte, Fransız ressam. İzlenimcilik akımının hem üyesi hem de koruyucularından biridir. Gruptaki diğer sanatçılara göre gerçekçilik akımına daha yakın durmuştur. Caillebotte fotoğrafçılığa olan ilgisi ile de tanınmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Fernand Léger</span> Fransız ressam (1881 – 1955)

Fernard Léger, 20. yüzyıl Paris Ekolü sanatçılarından başta gelen ressam, heykeltıraş, seramikçi ve film yapımcısıdır.

<span class="mw-page-title-main">André Derain</span> Fransız gravürcü ve ressam (1880 – 1954)

André Derain, Henri Matisse ile birlikte Fovizm'in kurucusu olan Fransız ressam ve heykeltıraş.

<span class="mw-page-title-main">École des Beaux-Arts</span>

École des Beaux-Arts tam adıyla École Nationale Supérieure Des Beaux-arts Paris'te 1671 yılında Académie Royale d’Architecture adıyla Jean-Baptiste Colbert tarafından kurulan güzel sanatlar okulu. 1793 yılında Académie Royale de Peinture et de Sculpture okuluyla birleştirilmiştir. Okul çizim, resim, heykel ve mimarlık gibi güzel sanat alanlarında eğitim vermektedir. 1935'ten itibaren okulun müfredatı Alman müfredatına yakınlık göstermektedir.

<span class="mw-page-title-main">Séraphine Louis</span> Fransız ressam

Séraphine Louis ya da diğer adıyla Séraphine de Senlis naif üslupta resimler yapan Fransız ressam. Kendi kendini eğitmiş olan ressamın eserlerinin ilham kaynağı dinî inancı, kiliselerdeki vitraylar ve diğer dinî sanat eserleriydi. Eserlerindeki renk yoğunluğu ve tekrar eden desenler, hayatı boyunca coşkunluk ile akıl hastalığı arasında gidip gelen ruh hâliyle ilişkilendirilir.

<span class="mw-page-title-main">Nicolas de Staël</span> Rus ressam (1914 – 1955)

Nicolas de Staël, Rus kökenli Fransız ressam. Taşizm akımına mensup olup kalın impasto tekniği ile yaptığı oldukça soyut manzara tabloları ile tanınır. Ayrıca kolaj, illüstrasyon ve kumaş alanında da eserler vermiştir.

<span class="mw-page-title-main">Eugène Carrière</span> Fransız ressam (1849 – 1906)

Eugène Anatole Carrière, Fin de siècle döneminde eser vermiş Fransız sembolist ressam ve taşbaskı sanatçısı. Kahverengi tonlarda monokrom tablolarıyla bilinir. Heykeltıraş Auguste Rodin'in yakın arkadaşı olmuştur. Monokrom tarzıyla, Picasso'nun özellikle mavi dönemini etkilediği düşünülmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Nabiler</span>

Nabiler, 1888 ile 1900 yılları arasında etkin olmuş, izlenimcilik ve akademik sanattan soyut sanat, sembolizm ve diğer erken dönem modernist hareketlere geçişte önemli bir rol oynamış genç Fransız sanatçılardan oluşan grup. Grubun üyeleri arasında Pierre Bonnard, Maurice Denis, Paul Ranson, Édouard Vuillard, Ker-Xavier Roussel, Félix Vallotton ve Paul Sérusier vardı. Bu sanatçıların pek çoğu 1880'lerin ikinci yarısında Paris'teki Académie Julian'de öğrenciydi. Gruptaki ressamlar Paul Gauguin ve Paul Cézanne'ın eserlerini beğeniyor, resim sanatını yenileme isteğini paylaşıyordu, ancak bireysel tarzları birbirinden oldukça farklıydı. Onlara göre bir sanat eseri doğanın betimlemesi değil, metaforların ve sembollerin sanatçı tarafından oluşturulmuş bir sentezi olmalıydı. 1900'de son sergisini düzenleyen grup üyeleri, bu tarihten sonra kariyerlerine bireysel olarak devam etti.

<span class="mw-page-title-main">Albert Marquet</span> Fransız sanatçı (1875 – 1947)

Albert Marquet, Fauvist hareketiyle ilişkili bir Fransız ressamdı. Başlangıçta Fauve ressamlarından biri ve Henri Matisse'in ömür boyu arkadaşı oldu. Marquet daha sonra daha natüralist bir tarzda, öncelikle manzaralar, aynı zamanda birkaç portre ve 1910 ile 1914 arasında birkaç çıplak kadın resmini çizdi.